Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česko jako parní velmoc. Železniční nostalgie zažívá velký boom

Od ukončení pravidelného provozu parních lokomotiv v Česku sice uplynulo už 37 let, po Česku ale stále jezdí desítky i přes sto let starých strojů. Železniční nostalgie zažívá v posledních letech velký boom.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S47t19a58n13i94s58l46a25v 50H84e71r45m22a50n 9607739353393

ČHŽ na Dobroč. Lok.475 1142 byla zapujčena do Činy. Jestli na foto vadi Rebeca Ttak 498 106 je to same drži cs rekord 162 km.

0/0
17.4.2017 21:18

L39u50b23o58š 82U12l95r21i20c71h 5151390638764

Na Slovensku normál, aj dnes cez ihrisko.

https://youtu.be/3WWlhuKI2MI

+2/0
17.4.2017 14:14

F13r29a14n10t13i98š86e32k 64M53ü56l23l81e40r 2833282559698

https://youtu.be/UsNxQKZBERQ

0/0
17.4.2017 12:20

M23i61c24h74a81e34l 59K75o10n97e47č36n53ý 6442553179689

Parádní fotkyR^

0/0
16.4.2017 16:16

L18u30k56á73š 32Š40m52a27h57e14l 2357884232794

Tak bude nebo nebude jezdit pára na JHMD?

http://jhmd.cz/sluzby/nostalgicke-vlaky

Chtěli jsme tam jet v létě o prázdninách, vím, že s novým vedením mají nějaké potíže, ale že by měli na stránkách jízdní řád, který nebude platit, bez jakéhokoliv upozornění?8-o

+1/0
16.4.2017 12:25

R36o53m58a68n 49J25e88s53c31h75k52e 9338855337275

Nevím, kde odborník vzal tvrzení, že starší stroje byly stavěny na horší uhlí ? Parní mašiny chtěly vždy dobré uhlí. Do roku 1918 to platilo 100 %. Pak se začalo šetřit na nesprávném místě. Ono topit špatným uhlím byla pro topiče velká dřina. Až po zavedení mechanických přikladačů se mohlo topit horším ulím.

+2/−1
16.4.2017 12:18

P27a12v77e36l 32K25o19c34i23a49n 1382830316637

Většina provozních parních lokomotiv je mladší roku 1918. Možná dokonce převažují stroje poválečné.

0/0
17.4.2017 0:19

R75o54m49a21n 83J66e98s10c85h86k67e 9528295757345

Jak fírové, tak topiči raději černé. I zásobníky na uhlí byly spočítané na černé uhlí. Pozdější nástavby aby se zvýšil objem uhlí byly právě kvůli horšímu palivu.

Také se švindlovalo úderník přišel za jeřábníkem, dal mu krabičku cigaret, ten mu dal 4 lžíce černého a na vrch jednu hnědého. Na výkaz mu napsal

5 krát hnědé. A byly "úspory" a byly také prémie. Takhle se to dělalo v 50.letech.

Také je rozdíl topit rukama a "štokrem". A do tendrů 935.0 -1-2 se vlezlo 20 tun. Do malých strojů 1-4 tuny. A jen blázen by tam dal hnůj.

+1/0
17.4.2017 7:20

T97o79m16a66s 92V40o86n33d20a86l 2569200430332

jini stavi vysokorychlostni trasy, v Cechach se vracime k pare, a jeste to dotujeme

+1/−17
15.4.2017 23:28

J54a10r86o14s32l66a10v 97T82í73n48e59k 4274128910482

ale jen jako nostalgie.A to je přece fajn, když si mohou staří i mladí připomenout, jak se tady kdysi jezdilo.A děti jsou úplně nadšené..

+5/0
16.4.2017 13:12

J64i71ř88í 58T87e51p58r 4767640695445

V nějakém pořadu jsem slyšel, že parní lokomotiva je tak uchvacující proto, Vprotože jako jediný stroj (pro pohyb) má všechny mechanické části zvenčí (míněno nezakryté).

Moc krásně řečeno. R^

+7/0
15.4.2017 17:38

J67a26n 10K96o19h87l 4653617411664

Jako já tu módu chápu.. je to romantika. Koleje z 19. století a na nich parní vlak - to dává smysl.. jen škoda, že nemáme i rychlodráhy a na nich moderní vlaky. Pak by bylo na regionálních tratích víc prostoru i pro podobný historický provoz..

+2/−4
15.4.2017 15:50

J65i25ř53í 67K97r80u33t91i54l 8808683305271

Nástup Berlín, vystup Vídeň?

+2/−2
15.4.2017 18:54

M47a91r48i53á74n 66B58e37d36n66á95r64i40k 9651721510498

Ještě by to chtělo dobové vagonky a může začít jezdit hezký dobový vlak ;-)

+3/−2
15.4.2017 13:57

V39o46j40t17ě97c16h 73H14a30n52á76k 8535711251624

Však jich je poměrně dost a několik typů. Lze mít soupravu z 30., 50,. 60., a 80., let bez problémů.

+4/0
15.4.2017 14:32

R97o95m82a58n 27J49e21s85c73h17k37e 9878855707425

Bohužel máme více parních lokomotiv než vagónů. Bohužel třeba z 30.let 4nápravových je velmi málo.

0/0
17.4.2017 7:22
Foto

A50n66t28o12n40í39n 82Š86á39c92h41a 5795705468154

Dobrý den všem,

můj soused na mašince jezdil trať Brno-Trenčnaská Teplá a zpět. Musím se svěřit,že tato jízda je to zážitek na celý život. Ohromné a perfektní stroje.No co dodat nostalgie.Vagony měly na obou koncích zábradlíčko a v létě super jízda. No no nemá slov.Doporučuji vyzkoušet. Štastnou jízdu.R^

+21/−1
15.4.2017 12:30

J60i82ř94í 79K11r41u69t89i92l 8328883345531

Jo, díky Sobotkovi & co. jsme taky vrazili miliardy do lisoven, gumáren, montoven.

Není nad dědictví po předcích.

+1/−8
15.4.2017 11:52

M43a89r77t84i27n 58N20e35v85r53l23a 2317681224957

Proboha, jak tohle souvisí se Sobotkou... ???

Mimochodem ty montovny tady začaly vznikat už před 20 lety a od té doby jsme měli 3 prezidenty a možná přes 10 premiérů :-)))

+10/0
15.4.2017 12:42

J28i33ř17í 40K25r37u11t76i15l 8908893405191

Začnu od konce, doufám že za 15 až 20 let z lisoven gumáren a montoven budou brownfieldy nachystány k smysluplnějšímu využití než jsou továrny pro české otroky pracující za minimální mzdy.

Ale také doufám že podstatně dříve bude ve Wikipedii, otevřené encyklopedii

pod heslem Bohuslav Sobotka napsáno. Český politik který kam šlápl tam nic nerostlo minimálně 50 let.

+1/−6
15.4.2017 15:43

K96a37r19e18l 50N58o42v95á13k 8639941523868

A jak to souvisí s parními lokomotivami ?

+3/0
16.4.2017 7:46

J94i34ř95í 51K66o78c71u56r93e73k 6975804925388

Myslíte Barumku, kterou založil Baťa a ani komunisti ji nepřejmenovali?

+4/0
15.4.2017 13:17

J15i87ř11í 78K35r68u78t25i87l 8258143235281

Jó, vy myslíte Continental Barum s.r.o. Otrokovice?

V roce 1992 Německý výrobce pneumatik Continental podepisuje se společností Barum smlouvu o společném podniku. V následném roce

Společnost Barum je začleněna do globální skupiny Continental Group a začíná působit pod názvem Barum Continental spol. s r. o. Tímto krokem společnost získala přístup k nejmodernějším vědeckým výzkumům a špičkovým výrobním technologiím v oblasti pneumatik.

+1/0
15.4.2017 14:52

J63i62ř31í 30K53r45u71t49i16l 8518183495331

Omlouvám se ale tímto jsem měl začít a pro doplnění vašeho vzdělání.

V roce 1948 tři výrobci pneumatik Baťa, Rubena a Mitas se spojili v městě Zlíně. Počáteční písmena z názvů zakládajících společností dohromady vytvořily název značky Barum.

+1/0
15.4.2017 15:30

V60í46t 50P43r44č20í68k 9648140894240

V roce 1948? To už přece byli znárodněni. Baťa už byl dávno v Americe.

+1/0
15.4.2017 16:55

J61i25ř27í 28K25r18u18t36i62l 8658533925401

http://www.mpneu.cz/historieznacekpneumatik/

0/0
15.4.2017 18:49

M51a76r36t57i65n 65K81u59ř70í85t45k28a 6787476808685

Ono to znárodnění českého průmyslu nepřišlo ze dne na den, ale probíhalo postupně.

0/0
16.4.2017 19:00

J12i58ř98í 58K40o16c90u30r54e31k 6905424105238

Jo, Britové. Ti se dokonce složili na stavbu nové parní mašiny pomocí soudobých technologií. Valivá ložiska místo kluzných, svařovaný rám... Nadšenci do toho dali milion liber.

+1/0
15.4.2017 11:14

D70e93n92i56s 12H91u43m41l 4172475345416

V tomhle je Británie skvélá, ráj veteránů. Nejen parní lokomotivy, ale když vysvitne sluníčko, tak jsou i silnice plné automobilových veteránů no a teď se snaží úvest do provozu i Concorde

0/0
15.4.2017 11:55

V12l53a41d82a 96S39i69m54o92n63i93k 3939813213695

A parní oračky - lokomobily.

+1/0
15.4.2017 13:04

J44i36ř21í 44K90o26c69u71r73e33k 6845894785758

Jo, ty najdete i v Německu nebo v USA. Nevím jak Austrálie, Rakousko nebo třeba Maďaři. Obávám se, že ty, které byly v Československu poslal státní Metalšrot do vysoké pece a jestli nějaké zbyly, tak se o nic moc neví.

Mimochodem začaly na nich značky Holt a Best, už dneska už desetiletí spojené pod značkou .... A to je hádanka :)

0/0
15.4.2017 13:20

V68l27a90d20a 16S73i88m75o23n47i92k 3129393683765

V té Angliii se páře na poli věnuje spousta lidí

https://www.youtube.com/watch?v=ZBjg0CwBtBg

0/0
15.4.2017 13:33

R40o98m62a29n 80J72e95s79c35h89k50e 9848825687185

Proč chválíte Brity ? U nás také vyrobili novou parní lokomotivu bratři Bednářovi tuším okolo roku 2014-15.

+1/0
16.4.2017 12:09

D72e54n78i74s 26H94u75m12l 4702155955556

Parní lokomotiva je to nejhezčí, co kdy člověk postavil

+25/−1
15.4.2017 10:45

J60i97ř95í 96K23r39u13t96i91l 8858373585941

Parní lokomotivy 475.111 "Šlechtična“.

0/0
15.4.2017 15:52

R94o30m21a83n 25J32e13s91c53h39k29e 9578605927595

Olejový stroj. Kdo si mohl vybrat vzal si raději válečkový vyšších čísel. U nás bylo mnohem více krásných strojů, například řada 387.0 a 498.0

I malé stroje na úzkorozchodných tratích byly krásné.

0/0
16.4.2017 19:52

L45u32b60o57š 75H76o50l29í37k 5937530702530

Nejen, že je parní lokomotiva asi vážně nejkrásnější stroj, navíc změnila svět - respektive to co nazýváme civilizace - asi jako žádný jiný vynález před ní...

0/0
16.4.2017 18:00

R64o21m80a68n 51J25e31s98c55h90k86e 9888725517675

Ne všechny kouřovky byly krásné. Například saské nebo anglické stroje se mne nelíbí. Ani polské nemusím. Nebo stroje před 150 lety také krásy nepobraly. Taková Rocket nebo Kladno nic moc.

Například plachetnice plnostěžníky - klipry byly také nádherné. A co barokní stavby například kostel ve Křtinách není krásný ?

Také se stavěly krásná nádraží. Před 100 - 150 lety.

0/0
17.4.2017 18:39

J53a65n 76C65i78g19l46e56r 7628761110294

Krásné fotky - tady má někdo mašinky opravdu hodně rád...

+4/0
15.4.2017 10:18
Foto

J28i79ř90í 56D31v78o41ř48á87k 5285489880198

Zdroj wiki : V době svého největšího rozvoje, který nastal kolem poloviny 20. století, jezdilo ve světě téměř čtvrt miliónu parních lokomotiv, které zabezpečovaly zhruba 90 % veškeré železniční dopravy. Nejrychlejší parní lokomotiva na světě jezdila ve Velké Británii. Byla to upravená lokomotiva společnosti London and North Eastern Railway A4 - Mallard, jež při rychlostním rekordu dosáhla rychlosti 203,5 km/h. Lokomotiva S 1-6.100 údajně dosáhla ještě vyšší rychlosti, jízda však nebyla dokumentována.

Tak třeba Trhavina SEMTEX 10-SE Měrný objem zplodin výbuchu dm3.kg-1 944

Z litru,kg vody je 1 700 litrů páry.

0/0
15.4.2017 10:09

M76a38r45t76i68n 70K85r13o97u60p82a 2371763159730

Proč je u článku o Česku jako parní velmoci video s lokomotivou vlastněnou slovenskou společností? 8-o

0/−15
15.4.2017 10:04

J54a73n 33S15ů74r24a 4115793743982

Protože jde o lokomotivu vyrobenou v Plzni

+19/0
15.4.2017 10:31

M39a67r92t19i29n 64K47r37o75u69p42a 2171203859170

To že ji vyrobily v Plzni a občas zajede do ČR s článkem souvisí jak? Článek je o Česku nikoli o Slovensku.

Takže když bude pod článkem video s lokomotivou 475.1 ze severní Koreje (kam byly vyvezeny) bude to ke článku taky patřit? 8-o

0/−7
15.4.2017 11:59

R39a42d25k81o 40K72ř92i12v36á73n43e54k 7250833445610

Chtěl bych vidět to video s lokomotivou 475.1 z Koreje. Byla by to senzace roku. Sem s ním!:-)

+4/0
15.4.2017 13:16

M36a65r12t69i41n 28K20r88o41u28p89a 2481393149220

Doplňte si informace o výrobě těchto lokomotiv. Máte vážné mezery.

0/−2
16.4.2017 12:35

R65o22m28a67n 84J68e64s92c68h65k73e 9908825547315

Znal jsem osobně jednoho pána Ing ročník 1921, co lokomotivy do Koreje vezl. Jinak na videu byla také česká lokomotiva 475.1

Vy jste jak bolševik, co by rád měl plot na hranici. Buďme rádi, že Slováci vzorně opravili 498.104.

Vy jste určitě čistokrevný ČECH. Vaše DNA je do 10.kolena čistě česká.

0/0
16.4.2017 20:03

R92a22d91k35o 79K80ř54i83v46á97n24e15k 7920983545130

Pane Kroupo, zanechte osobních útoků. Vývoz lokomotiv 475.1 do KLDR je obecně znám, ale fotky a videa odtud fakt neznám. Sem s nimi, doplňte mé mezery svou moudrostí!

0/0
18.4.2017 17:38

J62a95n 69S30ů87r12a 4645763753672

Pokud sem z KLDR přijede,tak určitě 

0/0
15.4.2017 14:34

P10a18v10e74l 53Š28m15í85d95e95k 6359470783418

Tak pro pobavení na www.vlaky net ohledně KLDR vyšlo toto a je to zajímavý

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/6358-Severna-Korea-2016-tam-kde-uz-63-rokov-bojuju-za-svetlejsie-zajtrajsky-2-diel/#diskusia

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/6362-Severna-Korea-2016-tam-kde-uz-63-rokov-bojuju-za-svetlejsie-zajtrajsky-1-diel/

a autor dam dal pěkné fotky a mají tam hodně parních legend;-D

0/0
15.4.2017 19:22

M84a67r44t30i86n 53K59r10o69u20p69a 2371853839110

Ne. Pořád to bude lokomotiva vlastněná někým mimo ČR. Nelze ji tedy počítat mezi tuzemské lokomotivy.

0/−1
16.4.2017 12:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.