Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česko jako parní velmoc. Železniční nostalgie zažívá velký boom

Od ukončení pravidelného provozu parních lokomotiv v Česku sice uplynulo už 37 let, po Česku ale stále jezdí desítky i přes sto let starých strojů. Železniční nostalgie zažívá v posledních letech velký boom.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S21t67a63n63i42s91l63a74v 36H40e60r50m89a87n 9217989173133

ČHŽ na Dobroč. Lok.475 1142 byla zapujčena do Činy. Jestli na foto vadi Rebeca Ttak 498 106 je to same drži cs rekord 162 km.

0/0
17.4.2017 21:18

L18u70b53o78š 82U40l37r35i33c43h 5211390948394

Na Slovensku normál, aj dnes cez ihrisko.

https://youtu.be/3WWlhuKI2MI

+2/0
17.4.2017 14:14

F47r60a49n45t64i13š72e27k 66M46ü30l88l55e26r 2233592759948

https://youtu.be/UsNxQKZBERQ

0/0
17.4.2017 12:20

M87i23c30h25a60e41l 83K32o35n17e68č30n62ý 6962443319129

Parádní fotkyR^

0/0
16.4.2017 16:16

L39u48k75á43š 14Š39m89a13h16e57l 2937834202224

Tak bude nebo nebude jezdit pára na JHMD?

http://jhmd.cz/sluzby/nostalgicke-vlaky

Chtěli jsme tam jet v létě o prázdninách, vím, že s novým vedením mají nějaké potíže, ale že by měli na stránkách jízdní řád, který nebude platit, bez jakéhokoliv upozornění?8-o

+1/0
16.4.2017 12:25

R72o66m26a50n 80J18e31s98c17h61k42e 9768655587465

Nevím, kde odborník vzal tvrzení, že starší stroje byly stavěny na horší uhlí ? Parní mašiny chtěly vždy dobré uhlí. Do roku 1918 to platilo 100 %. Pak se začalo šetřit na nesprávném místě. Ono topit špatným uhlím byla pro topiče velká dřina. Až po zavedení mechanických přikladačů se mohlo topit horším ulím.

+2/−1
16.4.2017 12:18

P83a33v53e34l 24K82o21c10i60a83n 1832390226547

Většina provozních parních lokomotiv je mladší roku 1918. Možná dokonce převažují stroje poválečné.

0/0
17.4.2017 0:19

R82o88m47a25n 93J94e63s45c55h62k22e 9798395407245

Jak fírové, tak topiči raději černé. I zásobníky na uhlí byly spočítané na černé uhlí. Pozdější nástavby aby se zvýšil objem uhlí byly právě kvůli horšímu palivu.

Také se švindlovalo úderník přišel za jeřábníkem, dal mu krabičku cigaret, ten mu dal 4 lžíce černého a na vrch jednu hnědého. Na výkaz mu napsal

5 krát hnědé. A byly "úspory" a byly také prémie. Takhle se to dělalo v 50.letech.

Také je rozdíl topit rukama a "štokrem". A do tendrů 935.0 -1-2 se vlezlo 20 tun. Do malých strojů 1-4 tuny. A jen blázen by tam dal hnůj.

+1/0
17.4.2017 7:20

T11o36m73a41s 66V32o34n49d59a95l 2389610660652

jini stavi vysokorychlostni trasy, v Cechach se vracime k pare, a jeste to dotujeme

+1/−17
15.4.2017 23:28

J65a96r78o19s54l34a71v 93T61í70n63e81k 4474778900222

ale jen jako nostalgie.A to je přece fajn, když si mohou staří i mladí připomenout, jak se tady kdysi jezdilo.A děti jsou úplně nadšené..

+5/0
16.4.2017 13:12

J43i53ř79í 84T58e56p19r 4977550315585

V nějakém pořadu jsem slyšel, že parní lokomotiva je tak uchvacující proto, Vprotože jako jediný stroj (pro pohyb) má všechny mechanické části zvenčí (míněno nezakryté).

Moc krásně řečeno. R^

+7/0
15.4.2017 17:38

J48a87n 28K64o43h95l 4793887641434

Jako já tu módu chápu.. je to romantika. Koleje z 19. století a na nich parní vlak - to dává smysl.. jen škoda, že nemáme i rychlodráhy a na nich moderní vlaky. Pak by bylo na regionálních tratích víc prostoru i pro podobný historický provoz..

+2/−4
15.4.2017 15:50

J70i83ř15í 51K17r74u12t76i83l 8838553585471

Nástup Berlín, vystup Vídeň?

+2/−2
15.4.2017 18:54

M61a84r80i80á16n 19B87e79d63n32á75r33i15k 9421151300848

Ještě by to chtělo dobové vagonky a může začít jezdit hezký dobový vlak ;-)

+3/−2
15.4.2017 13:57

V35o77j71t69ě73c43h 51H81a17n30á70k 8475121881504

Však jich je poměrně dost a několik typů. Lze mít soupravu z 30., 50,. 60., a 80., let bez problémů.

+4/0
15.4.2017 14:32

R66o79m61a25n 73J79e76s62c17h60k39e 9288115427955

Bohužel máme více parních lokomotiv než vagónů. Bohužel třeba z 30.let 4nápravových je velmi málo.

0/0
17.4.2017 7:22
Foto

A56n97t26o67n33í68n 89Š24á16c47h64a 5365805598914

Dobrý den všem,

můj soused na mašince jezdil trať Brno-Trenčnaská Teplá a zpět. Musím se svěřit,že tato jízda je to zážitek na celý život. Ohromné a perfektní stroje.No co dodat nostalgie.Vagony měly na obou koncích zábradlíčko a v létě super jízda. No no nemá slov.Doporučuji vyzkoušet. Štastnou jízdu.R^

+21/−1
15.4.2017 12:30

J84i72ř43í 64K75r35u67t69i92l 8188573255641

Jo, díky Sobotkovi & co. jsme taky vrazili miliardy do lisoven, gumáren, montoven.

Není nad dědictví po předcích.

+1/−8
15.4.2017 11:52

M18a43r24t50i49n 20N72e72v30r44l65a 2807751654547

Proboha, jak tohle souvisí se Sobotkou... ???

Mimochodem ty montovny tady začaly vznikat už před 20 lety a od té doby jsme měli 3 prezidenty a možná přes 10 premiérů :-)))

+10/0
15.4.2017 12:42

J77i18ř52í 95K13r25u74t66i83l 8458653705871

Začnu od konce, doufám že za 15 až 20 let z lisoven gumáren a montoven budou brownfieldy nachystány k smysluplnějšímu využití než jsou továrny pro české otroky pracující za minimální mzdy.

Ale také doufám že podstatně dříve bude ve Wikipedii, otevřené encyklopedii

pod heslem Bohuslav Sobotka napsáno. Český politik který kam šlápl tam nic nerostlo minimálně 50 let.

+1/−6
15.4.2017 15:43

K37a33r58e74l 53N34o16v71á32k 8239861693858

A jak to souvisí s parními lokomotivami ?

+3/0
16.4.2017 7:46

J28i64ř38í 77K83o98c69u22r90e83k 6645614215498

Myslíte Barumku, kterou založil Baťa a ani komunisti ji nepřejmenovali?

+4/0
15.4.2017 13:17

J42i76ř40í 14K82r48u83t44i96l 8848893375511

Jó, vy myslíte Continental Barum s.r.o. Otrokovice?

V roce 1992 Německý výrobce pneumatik Continental podepisuje se společností Barum smlouvu o společném podniku. V následném roce

Společnost Barum je začleněna do globální skupiny Continental Group a začíná působit pod názvem Barum Continental spol. s r. o. Tímto krokem společnost získala přístup k nejmodernějším vědeckým výzkumům a špičkovým výrobním technologiím v oblasti pneumatik.

+1/0
15.4.2017 14:52

J58i82ř55í 93K65r35u26t95i20l 8388163615661

Omlouvám se ale tímto jsem měl začít a pro doplnění vašeho vzdělání.

V roce 1948 tři výrobci pneumatik Baťa, Rubena a Mitas se spojili v městě Zlíně. Počáteční písmena z názvů zakládajících společností dohromady vytvořily název značky Barum.

+1/0
15.4.2017 15:30

V11í75t 46P48r93č23í41k 9848720944900

V roce 1948? To už přece byli znárodněni. Baťa už byl dávno v Americe.

+1/0
15.4.2017 16:55

J19i13ř30í 11K83r66u52t86i56l 8578203395451

http://www.mpneu.cz/historieznacekpneumatik/

0/0
15.4.2017 18:49

M88a97r35t93i52n 32K48u33ř52í25t47k18a 6977586898765

Ono to znárodnění českého průmyslu nepřišlo ze dne na den, ale probíhalo postupně.

0/0
16.4.2017 19:00

J94i65ř85í 86K63o84c61u14r25e22k 6525844285158

Jo, Britové. Ti se dokonce složili na stavbu nové parní mašiny pomocí soudobých technologií. Valivá ložiska místo kluzných, svařovaný rám... Nadšenci do toho dali milion liber.

+1/0
15.4.2017 11:14

D19e90n45i10s 58H94u86m46l 4412505555676

V tomhle je Británie skvélá, ráj veteránů. Nejen parní lokomotivy, ale když vysvitne sluníčko, tak jsou i silnice plné automobilových veteránů no a teď se snaží úvest do provozu i Concorde

0/0
15.4.2017 11:55

V66l86a82d91a 84S18i61m20o60n90i33k 3529803143465

A parní oračky - lokomobily.

+1/0
15.4.2017 13:04

J30i78ř40í 78K62o14c46u16r56e72k 6965984945888

Jo, ty najdete i v Německu nebo v USA. Nevím jak Austrálie, Rakousko nebo třeba Maďaři. Obávám se, že ty, které byly v Československu poslal státní Metalšrot do vysoké pece a jestli nějaké zbyly, tak se o nic moc neví.

Mimochodem začaly na nich značky Holt a Best, už dneska už desetiletí spojené pod značkou .... A to je hádanka :)

0/0
15.4.2017 13:20

V57l33a45d41a 95S28i73m31o32n36i43k 3329183533275

V té Angliii se páře na poli věnuje spousta lidí

https://www.youtube.com/watch?v=ZBjg0CwBtBg

0/0
15.4.2017 13:33

R66o92m28a54n 58J66e67s11c70h91k62e 9298805367295

Proč chválíte Brity ? U nás také vyrobili novou parní lokomotivu bratři Bednářovi tuším okolo roku 2014-15.

+1/0
16.4.2017 12:09

D86e19n66i31s 13H66u87m20l 4842845715986

Parní lokomotiva je to nejhezčí, co kdy člověk postavil

+25/−1
15.4.2017 10:45

J56i13ř44í 40K95r92u87t88i79l 8778543455311

Parní lokomotivy 475.111 "Šlechtična“.

0/0
15.4.2017 15:52

R89o32m73a48n 42J98e92s94c13h49k34e 9648865507595

Olejový stroj. Kdo si mohl vybrat vzal si raději válečkový vyšších čísel. U nás bylo mnohem více krásných strojů, například řada 387.0 a 498.0

I malé stroje na úzkorozchodných tratích byly krásné.

0/0
16.4.2017 19:52

L78u81b43o68š 86H67o21l96í35k 5617660362920

Nejen, že je parní lokomotiva asi vážně nejkrásnější stroj, navíc změnila svět - respektive to co nazýváme civilizace - asi jako žádný jiný vynález před ní...

0/0
16.4.2017 18:00

R46o48m18a63n 31J98e23s44c23h71k51e 9858785137525

Ne všechny kouřovky byly krásné. Například saské nebo anglické stroje se mne nelíbí. Ani polské nemusím. Nebo stroje před 150 lety také krásy nepobraly. Taková Rocket nebo Kladno nic moc.

Například plachetnice plnostěžníky - klipry byly také nádherné. A co barokní stavby například kostel ve Křtinách není krásný ?

Také se stavěly krásná nádraží. Před 100 - 150 lety.

0/0
17.4.2017 18:39

J63a20n 75C19i51g37l20e97r 7448851580634

Krásné fotky - tady má někdo mašinky opravdu hodně rád...

+4/0
15.4.2017 10:18
Foto

J77i35ř48í 86D75v72o98ř58á63k 5405699420868

Zdroj wiki : V době svého největšího rozvoje, který nastal kolem poloviny 20. století, jezdilo ve světě téměř čtvrt miliónu parních lokomotiv, které zabezpečovaly zhruba 90 % veškeré železniční dopravy. Nejrychlejší parní lokomotiva na světě jezdila ve Velké Británii. Byla to upravená lokomotiva společnosti London and North Eastern Railway A4 - Mallard, jež při rychlostním rekordu dosáhla rychlosti 203,5 km/h. Lokomotiva S 1-6.100 údajně dosáhla ještě vyšší rychlosti, jízda však nebyla dokumentována.

Tak třeba Trhavina SEMTEX 10-SE Měrný objem zplodin výbuchu dm3.kg-1 944

Z litru,kg vody je 1 700 litrů páry.

0/0
15.4.2017 10:09

M37a25r65t19i90n 81K18r63o67u42p25a 2851563839640

Proč je u článku o Česku jako parní velmoci video s lokomotivou vlastněnou slovenskou společností? 8-o

0/−15
15.4.2017 10:04

J36a50n 73S77ů72r44a 4445183733842

Protože jde o lokomotivu vyrobenou v Plzni

+19/0
15.4.2017 10:31

M75a23r78t54i87n 33K49r42o31u24p21a 2541873529130

To že ji vyrobily v Plzni a občas zajede do ČR s článkem souvisí jak? Článek je o Česku nikoli o Slovensku.

Takže když bude pod článkem video s lokomotivou 475.1 ze severní Koreje (kam byly vyvezeny) bude to ke článku taky patřit? 8-o

0/−7
15.4.2017 11:59

R49a10d20k91o 33K10ř28i88v43á31n23e66k 7910693525910

Chtěl bych vidět to video s lokomotivou 475.1 z Koreje. Byla by to senzace roku. Sem s ním!:-)

+4/0
15.4.2017 13:16

M16a90r34t25i68n 38K18r78o19u74p53a 2351683539800

Doplňte si informace o výrobě těchto lokomotiv. Máte vážné mezery.

0/−2
16.4.2017 12:35

R61o30m73a32n 44J34e25s50c83h56k34e 9448325737665

Znal jsem osobně jednoho pána Ing ročník 1921, co lokomotivy do Koreje vezl. Jinak na videu byla také česká lokomotiva 475.1

Vy jste jak bolševik, co by rád měl plot na hranici. Buďme rádi, že Slováci vzorně opravili 498.104.

Vy jste určitě čistokrevný ČECH. Vaše DNA je do 10.kolena čistě česká.

0/0
16.4.2017 20:03

R57a71d78k32o 14K62ř63i37v44á20n90e40k 7820583565910

Pane Kroupo, zanechte osobních útoků. Vývoz lokomotiv 475.1 do KLDR je obecně znám, ale fotky a videa odtud fakt neznám. Sem s nimi, doplňte mé mezery svou moudrostí!

0/0
18.4.2017 17:38

J30a89n 49S61ů45r28a 4465173673892

Pokud sem z KLDR přijede,tak určitě 

0/0
15.4.2017 14:34

P49a49v67e44l 93Š85m14í52d26e80k 6569450483278

Tak pro pobavení na www.vlaky net ohledně KLDR vyšlo toto a je to zajímavý

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/6358-Severna-Korea-2016-tam-kde-uz-63-rokov-bojuju-za-svetlejsie-zajtrajsky-2-diel/#diskusia

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/6362-Severna-Korea-2016-tam-kde-uz-63-rokov-bojuju-za-svetlejsie-zajtrajsky-1-diel/

a autor dam dal pěkné fotky a mají tam hodně parních legend;-D

0/0
15.4.2017 19:22

M96a91r38t21i52n 92K42r91o37u63p14a 2531813229300

Ne. Pořád to bude lokomotiva vlastněná někým mimo ČR. Nelze ji tedy počítat mezi tuzemské lokomotivy.

0/−1
16.4.2017 12:40







Najdete na iDNES.cz