Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Žabotlam jede na Slovensko jako muzeální vlak, v Praze bude jezdit dál

České dráhy nechají v provozu přes padesát let staré elektrické jednotky přezdívané žabotlamy možná i příští rok. Legendární vlak už přitom objíždí srazy železničních fanoušků jako historické vozidlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O85n33d73r26e11j 44V13a19l59o44u55s27e20k 4340941977571

Ja myslel ze na Slovaci uz maji jen stridavinu...

0/0
5.5.2017 15:36

M67a22r50t80i95n 26R77u44z44i48c73k85a 1612918266677

Kraken:

https://www.youtube.com/watch?v=lTscWKA5c4Y

Zabotlam:

https://www.youtube.com/watch?v=jA7VxJuZCZY

0/0
22.4.2017 12:12

M55a40r58t53i32n 73R27u30z55i70c48k72a 1872878626707

Vite co me nejvic stve na Esusech? Ty zrcadlova skla a nemoznost vypnout svetla nad nimi... kdyz v nich sedim pripadam si jako osvetlene zbozi ve vyloze a sam se z okna nepodivam...

Mj. jedna souprava v praze ma vypinace na svetla, ale myslim, ze jen jedna jednina souprava.

Pantaky Zabotlamy jsou uz fakt vekem prestarle, lae musim rict, ze dlouho to byly jedine nizkopodlazni a nadcasove jednotky, dost obdivuju, doufam, ze neskonci vsechny ve srotu jako predchudkyne Esusu (vlastne skrinova konstrukce je totozna) Krakeny...

+6/0
22.4.2017 11:29

P82a77v80e91l 24S43o88v17i94č80k66a 4956388325962

Kraken (předchůdce Ešusu) a Ešus měly společné jen to, že vložené vozy byly patrové. Jinak to byly naprosto jiné vozidla postavené z jiných materiálů a s jinými systémy.

0/0
22.4.2017 15:05

M52a39r58t64i92n 45R54u35z93i93c29k34a 1342768146567

Samozrejme, ja mluvim jen o skrini, ta ma velmi podobnou konstrukci... jinak je to uplne jine vozidlo o celou generaci... 470 byla prototyp poplatny te dobe, zastaraly uz ve vyrobe... 471 uz je technicky jinde... ta pribuznost je dana tim, ze kdyby nedoslo k prevratu, vyrabeli by se krakeny, po revoluci se muselo rychle prijit s novym vozidlem, proto jsou podobne jak konstrukcne, tak provedenim, ale materialy a technicke vybaveni je o generaci jinde...

0/0
22.4.2017 16:06

M55a85r13t12i83n 21Š33e53b21e50k 3505576506172

Matějská funguje v plné kráse jenom měsíc a půl. Tahle vysokoamplituidní lochneska jezdí celý rok. Já jí fandím, ať slouží.

0/0
22.4.2017 9:12

J31i90ř32í 72B95á42r38t32ů 7682344379523

Jeden soukromník jezdí z P. Čakovic na Masaryčku se snad sedmdesát let starým motoráčkem a je zařazen do PID. To je ten správnej rekordman.

0/0
22.4.2017 9:03

R86a96d93e18k 63J39a89n34a20t19a 9355306234412

KŽC tam jezdi s 810kou, a ty se začaly vyrábět z roku 1973.

Tj. i nejstarší 810ky jsou o 5 let novější, než nejnovější z žabotlamů.

+2/0
22.4.2017 9:42

J16i15ř52í 51B93á96r84t85ů 7722374119613

Má tam ještě něco staršího, jméno nevím, má to okna na kličku a topení pod sedačkama. Nejspíš to používá jako zálohu a občas s tím i vyjede.

0/0
22.4.2017 14:47

R80a71d27e33k 26J78a74n40a33t35a 9585136854212

KŽC má i starší mototáky, dokonce jich mají docela dost, ale nevím o tom, že by s tím jezdili pravidelně na této lince. Jezdí s tím nostalgické jízdy o víkendech, buď mimo Prahu, nebo po pražském Semmeringu.

+1/0
22.4.2017 15:44

J66i25ř96í 21K65o12c58u63r36e32k 6785264395408

Okna na klišku? Tak to mohla být 831 alias M262.1. Zvaná žhavá trubka, ikdyž po rekonstrukci už byla ta kosntrukční vada odstraněna a vozidla přestala podléhat sebekremaci.

0/0
22.4.2017 18:26

J67i10ř34í 65K16o12c58u28r16e86k 6925554545818

... kličku.

0/0
22.4.2017 18:27

D17a80v55i49d 64P82e40t68r 7870606710975

Pamatuji si dobu, kdy byly moderní (konec 60.tých a začátek 70.tých let)., tehdy to byla příjemná změna, ale dnes bychom si už snad zasloužili něco lepšího.

0/0
22.4.2017 8:02
Foto

B12r26o44n94i53s98l49a44v 72G32a11b92r95y83š 2612479191

Přiznám se, že jsem o žabotlam moc nejevil zájem, protože se mi nelíbí jeho vzhled. Mnohem víc mě oslnilo tornádo (tedy řada 460). Ale dočítám se, že ve své době to byla souprava na úrovni.

+1/0
21.4.2017 21:38

J20i28ř19í 57K76o56c55u75r39e60k 6555104985228

Ech, takže i Slováci už to mají jako muzejní. Jen ČD stále nabízejí historické vlaky za běžné jízdné, evropský unikát.

+3/−17
21.4.2017 21:07

K72a93r17e10l 41Ř82e21h42á92č16e20k 9192830791622

Dvě soupravy na 15 minut trvající doplňkové lince. Skandál, co

+20/0
21.4.2017 21:27

E52d80a 30D91r58á77b42e61k 7509352693887

že vlak který má být brzy vyřazen objíždí fanoušky mne popravdě nepřekvapuje tak, jako některé novináře a čtenáře :-)

+1/0
21.4.2017 22:27

M28a24r47t92i44n 73K20a37r98á87s83e30k 9638973768348

Vlaky kolem 50 let stari v beznem provozu neni rozhodne unikat....

+7/−1
21.4.2017 22:45

M13a46r66t71i75n 23K85y79p34r 2172495444394

Slováci ho mají jako muzejní? Asi máte problém chápat psaný text, jedná se o muzejní soupravu ČD, která jede na Slovensko na výstavu.

+4/0
22.4.2017 9:56

J41i66ř73í 70K93o92c28u54r23e75k 6445724515638

Ano, takže slováci to mají jako muzejní výstavu.

0/0
22.4.2017 18:28

M64i96r10o37s60l10a17v 58Z13i67k96m23u14n38d 6678672367348

Tak si zajeďte do Německa, kde jsou v pravidelném provozu ještě starší soupravy - pamatující dobu JFK (vyrobené na přelomu 50. a 60 let minulého století). Podobně ve Francii jezdí na vlacích rychlostí 200 km//h vozy s dřevěnými schody někdy ze začátku 70. let minulého století ...

Leč za dobu své existence prošly z modifikace "ve stanici nelze" do podoby vozů s uzavřeným okruhem WC (ve stanici lze), centrálním zabíráním a blokováním dveří, případně posuvnými dveřmi a tlakotěsnou skříní s klimatizací ...

Stejný osud měly i legendární rakouské elektrické soupravy 4010 - Transalpin, z první poloviny 60. let minulého století. V době pádu železné opony v podobě "ve stanici nelze", stahovací okna, lámací dveře - když je vyřazovaly z provozu, tak "ve stanici lze", celoplošná okna, klimatizace, posuvné dveře ...

0/0
24.4.2017 11:29

I75v96a66n 31M19a58r69e15k 6584798882

Poprvé jsem s ním cestoval v r. 1965, byla to tehdy "bomba" . Měl neskutečný "odpich" . R^ [>-]

+14/0
21.4.2017 19:14

V70i32k98t33o59r 31N81á34r79o87ž43n32ý 3829622168

Jo,Jo...ten odpich byl bomba. Vzpomínám si , jak jsem na začátku 90-tých let každý pátek cestoval spěšňákem Praha-Trutnov , který jezdil tehdy vedený motorákem 853 přes Poříčany. Jeli jsme po prostřední koleji , po krajní jel žabotlam a cca nějakých 15 km jsme prakticky jeli vedle sebe stejně rychle. Náš motorák mohl jet nějakých 80-90 km/hod , žabotlam dosahoval mezi zastávkami stovku. Takže jsme jeli vedle sebe , žabotlam zastavil , pak se rozjel a dojel nás , poté zase přibrzdil , zastavil, rozjel se , dojel nás...a takto asi nějakých 15-20 km....

+5/0
21.4.2017 19:44

B73l80a87ž89e85j 54M48o20t96y53č95k42a 8877507675550

Jezdil jsem sním denně na trati Kralupy Praha vlastně až do dnes. Už jako dítě jsem ho považoval za nejošklivější mašinku a ta nenávist se ještě vystupňovala, když jsem vyrostl, prakticky v něm nemůžou sedět lidi na proti sobě a pak tomu dali korunu těma malýma okénkama - sauna hadr. A připojuji se, že název žabotlam jsem se dočetl až tady.

+1/0
21.4.2017 18:49

R50a37d68e42k 45J97a88n54a17t84a 9435566454412

"Žabotlam" je nejrozšířenější přezdívka mezi fanoušky železnice. Viz například diskuze na k-report.net nebo zelpage.cz.

+3/0
21.4.2017 18:51

R74a82d68e13k 84J87a26n68a92t44a 9315216114792

Ještě doplňuju, že "panťák" se tomu říkalo, když jsem byl malý kluk, tj. v 80. a 90. letech. Dnes je ovšem rok 2017.

+7/0
21.4.2017 18:53

M62i87l93a83n 21V42o92l93e24k 5309693746919

Někteří lidé nepotřebují pořád něco přejmenovávat.

+1/0
21.4.2017 19:07

R42a82d10e21k 91J73a65n78a23t72a 9835646784382

Když ono "panťák" znamená "pantograf" a od roku 1997 tu máme CityElefant alias "ešus", což je taky příměstská jednotka s pantografy. Bylo by to nejednoznačné.

0/0
21.4.2017 19:18

M81i44l33a20n 33V96o19l91e28k 5909593446139

Ano, pantograf má více typů vozidel. Možná snad úplně všechny elektrické trakce. Ale uznávám, že ešus má také dvě slabiky jako panťák, tak aby se to nepletlo, musel se jeden přejmenovat na tři slabiky a vyšlo to na panťák.

0/0
21.4.2017 19:38
Foto

B48r80o68n48i42s19l95a83v 85G91a33b39r47y45š 2112499251

Mají ho úplně všechny. Jiný sběrač proudu má už jen trolejbus. :-)

+1/0
21.4.2017 21:36

V19a28c42l13a20v 59M89e20d46e77k 5821502645195

ešus má jen polopantograf

+1/0
21.4.2017 22:28
Foto

B60r57o69n26i96s53l34a51v 54G82a54b95r51y10š 2792849601

Pokud budu korektní, tak ano. Ale polopantograf má třeba i to tornádo nebo Panteři.

0/0
21.4.2017 22:37

M18i52r13o80s40l12a98v 37S30i77n37d95e40l23a42r 2315827714812

A metro?

0/0
22.4.2017 1:47
Foto

B76r28o13n94i89s67l72a58v 57G24a17b89r39y60š 2272739971

No jo, na to jsem taky zapomněl - boční sběrač pro třetí kolejnici. :-)

0/0
22.4.2017 10:18

J60i37ř30í 54K70o88c75u74r96e55k 6245684215738

Nepřišlo to ve chvíli, kdy se začaly množit jednotky 460, a tak bylo třeba rozlišit panťák od panťáku?

0/0
21.4.2017 21:08

M68a38r97t18i42n 14R56u22z23i67c52k50a 1222238876977

to ne, zabotlam je spise od vzhledu, esus take,... z lokomotiv treba brejlovec... atp...

0/0
22.4.2017 11:20

P44e23t48r 44N69o54v51o36t16n39y 1361290921

Ešus je od toho, že má 3 díly a je z hliníku. :-)

+1/0
22.4.2017 16:25

M22i58r88o46s49l48a60v 41Z51i84k69m50u48n24d 6628122297768

Panťák se TOMU začalo říkat proto, aby se elektrická jednotka (skládá se ze dvou technických jednotek) odlišila od klasické soupravy, podobně jako motorovému vlaku (samostatný motorový vůz nebo s přívěsnými vozy) se říká obecně motorák ... patrovým soupravám z NDR se říkalo "patrák" ...

Strojvedoucím jezdícím na EJ 451+452 (ex EM 475.1,2) se běžně říkalo panťákáři ...

Panťák se poprvé použil u prototypu EM 475.0.

Soupravy 560 (ex SM 487.0 > SM 488.0) dodané do Brna a Bratislavy byly v hantýrce označovány stejným pojmenováním (zase odlišení od klasické soupravy). Dodávky souprav 460 (ex EM 488.0) nebyly provázeny kolizí s jednotkami 451 (ex EM 475.1), které byly z Košic, Bohumína, Ústí nad Labem staženy do Prahy ještě před dodávkami těchto nových vozidel.

Podle mé osobní dokumentace ještě v období jízdního řádu 2005-2006 jezdily trojdílné soupravy 451 (ex EM 475.1) v Olomouci ve dvou turnusových skupinách v počtu 3 na trati Olomouc - Nezamyslice. Jednotky 460 byly v té době provozovány v DKV Ostrava, provozní jednotka Bohumín, takže ani v době kdy byly EJ 451 (ex EM 475.1) v Olomouci, tak v jednom DKV nebyly "panťáky" dvou zásadně konstrukčně odlišných řad ...

Výraz "žabotlam" se pro EJ 451+452 začal v Praze (DKV Praha) používat vlastně až v roce 1998 v návaznosti na dodávky prototypů jednotek 471 (471.001, 471.002), kterým se říkalo hliník nebo ešus pro hliníkovou vozidlovou skříň ...

0/0
24.4.2017 11:52

J62i85ř98í 20B10l30a76ž14e24k 4859713121120

CityElefant ma pulpantograf. Uznavam ale ze pulpantak nezni nic moc.

0/0
22.4.2017 20:21

V77i36k29t11o18r 62N14á71r73o36ž65n91ý 3389782938

No , v době kdy začal jezdit to musela být bomba.. V době,kdy bylo elektrifikovaných tratí minimum , kdy nejrozšířenější trakce na síti byla parní a kdy souběžně začínaly jezdit zamračené se starými vagóny... tehdy cestovat žabotlamem muselo být vrcholem luxusu.. Je jasné,že svět je dnes někde jinde..

+1/0
21.4.2017 19:46

R31a39d87e33k 86N61e72u43m93a11n57n 5682692458335

U ČD jsem dělal, ale slovo žabotlam jsem viděl poprvé napsané až v idnes.

Říkalo a říká se tomu "panťák"

+15/−9
21.4.2017 18:30

J74a68n 49S81ů90r23a 4285233533482

https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/provoz-a-technika/patrove-vozy-bmto-dostavaji-novou-tvar/-12187/

Uvádí se tak i v oficiální tiskovine ČD

0/−1
21.4.2017 18:34

J24o14s87e58f 42K27r71z51e81p82i83n96s47k24i 4509147926350

Nerozporuji, že se tomu tak někde lokálně říkalo.

Jazyk si rád upravuje oficiální výrazy a názvy tak, aby se lehce vyslovovaly. Zkuste si několikrát za sebou říci výrazy "panťák" a "žabotlam". Co Vám zní lépe a libozvučněji?

Ani u zelené se neříká ,žabohněv ́ nebo ,žabohlen ́. Nezní to... :)

+2/0
21.4.2017 18:48

P98e59t93r 44F36i49f61k96a 4521561869795

Železnici mám jako koníček a žabotlam je pro tuto jednotku rozhodně používanější (celorepublikově).

Naopak panťák se spíše používá pro jednotku řady 460/560.

+9/−4
21.4.2017 18:59

M12i26l44a84n 71V57o83l83e61k 5839853266869

Panťák doplatil na svoji spolehlivost, díky které vydržel v provozu po několik generací. Nové generace dětí si vytvořily svůj svět a dnes ho přes média vnucují všem.

+2/0
21.4.2017 19:11

F61r49a76n31t34i41š86e30k 91K23u93l53d78a77n 5476957454744

V devadesátých létech se mu říkalo všeobecně panťák. Žabotlam je novotvar rozšířený později, ale už jsem se setkal i s přezdívkou porno....

+6/0
21.4.2017 20:27

J25a63n 12H80o67r62a 6627511916

Amatéři.Sůra a pár "ajznboňaků" tomu skutečně řîkajî žabotlam, ale pro profíky to byl vždy "panťák"...

+1/0
22.4.2017 0:36

M29a18r73t25i72n 76R57u74z10i84c74k27a 1242108586197

kdepak, pantak se rikalo obema, zabotlam je od vzhledu jednotky, tem 560 se zas prezdiva tornado...

0/0
22.4.2017 11:23

J12a50n 40S91ů79r45a 4865253183702

Myslím, že to bude značně subjektivní názor. Rozhodně jsem větším zastáncem označení žabotlam:-)

0/−1
21.4.2017 21:48

J62a83n 79H80o23r68a 6817481666

Myslet, znamená ..... vědět, jak říká staré pořekadlo

0/0
24.4.2017 11:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.