Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Žabotlam jede na Slovensko jako muzeální vlak, v Praze bude jezdit dál

České dráhy nechají v provozu přes padesát let staré elektrické jednotky přezdívané žabotlamy možná i příští rok. Legendární vlak už přitom objíždí srazy železničních fanoušků jako historické vozidlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O57n56d37r63e15j 70V81a55l74o60u59s32e86k 4200911427581

Ja myslel ze na Slovaci uz maji jen stridavinu...

0/0
5.5.2017 15:36

M18a82r95t95i98n 62R45u92z40i47c10k21a 1772868656817

Kraken:

https://www.youtube.com/watch?v=lTscWKA5c4Y

Zabotlam:

https://www.youtube.com/watch?v=jA7VxJuZCZY

0/0
22.4.2017 12:12

M20a54r17t66i24n 64R65u48z13i23c96k74a 1562518266917

Vite co me nejvic stve na Esusech? Ty zrcadlova skla a nemoznost vypnout svetla nad nimi... kdyz v nich sedim pripadam si jako osvetlene zbozi ve vyloze a sam se z okna nepodivam...

Mj. jedna souprava v praze ma vypinace na svetla, ale myslim, ze jen jedna jednina souprava.

Pantaky Zabotlamy jsou uz fakt vekem prestarle, lae musim rict, ze dlouho to byly jedine nizkopodlazni a nadcasove jednotky, dost obdivuju, doufam, ze neskonci vsechny ve srotu jako predchudkyne Esusu (vlastne skrinova konstrukce je totozna) Krakeny...

+6/0
22.4.2017 11:29

P33a62v73e84l 47S88o64v26i88č62k92a 4926948885922

Kraken (předchůdce Ešusu) a Ešus měly společné jen to, že vložené vozy byly patrové. Jinak to byly naprosto jiné vozidla postavené z jiných materiálů a s jinými systémy.

0/0
22.4.2017 15:05

M50a14r25t29i94n 36R75u20z14i69c97k30a 1522208286117

Samozrejme, ja mluvim jen o skrini, ta ma velmi podobnou konstrukci... jinak je to uplne jine vozidlo o celou generaci... 470 byla prototyp poplatny te dobe, zastaraly uz ve vyrobe... 471 uz je technicky jinde... ta pribuznost je dana tim, ze kdyby nedoslo k prevratu, vyrabeli by se krakeny, po revoluci se muselo rychle prijit s novym vozidlem, proto jsou podobne jak konstrukcne, tak provedenim, ale materialy a technicke vybaveni je o generaci jinde...

0/0
22.4.2017 16:06

M16a83r36t36i40n 97Š11e64b30e91k 3235736286742

Matějská funguje v plné kráse jenom měsíc a půl. Tahle vysokoamplituidní lochneska jezdí celý rok. Já jí fandím, ať slouží.

0/0
22.4.2017 9:12

J71i96ř98í 96B76á78r29t74ů 7162864639633

Jeden soukromník jezdí z P. Čakovic na Masaryčku se snad sedmdesát let starým motoráčkem a je zařazen do PID. To je ten správnej rekordman.

0/0
22.4.2017 9:03

R52a41d36e69k 62J19a15n35a66t62a 9965876374292

KŽC tam jezdi s 810kou, a ty se začaly vyrábět z roku 1973.

Tj. i nejstarší 810ky jsou o 5 let novější, než nejnovější z žabotlamů.

+2/0
22.4.2017 9:42

J22i12ř55í 75B60á13r22t15ů 7712314509323

Má tam ještě něco staršího, jméno nevím, má to okna na kličku a topení pod sedačkama. Nejspíš to používá jako zálohu a občas s tím i vyjede.

0/0
22.4.2017 14:47

R44a22d23e51k 29J83a93n13a37t48a 9545256654552

KŽC má i starší mototáky, dokonce jich mají docela dost, ale nevím o tom, že by s tím jezdili pravidelně na této lince. Jezdí s tím nostalgické jízdy o víkendech, buď mimo Prahu, nebo po pražském Semmeringu.

+1/0
22.4.2017 15:44

J21i31ř86í 44K76o86c93u31r12e67k 6715924805908

Okna na klišku? Tak to mohla být 831 alias M262.1. Zvaná žhavá trubka, ikdyž po rekonstrukci už byla ta kosntrukční vada odstraněna a vozidla přestala podléhat sebekremaci.

0/0
22.4.2017 18:26

J42i11ř19í 91K56o48c67u84r51e72k 6585684495828

... kličku.

0/0
22.4.2017 18:27

D14a55v55i43d 54P73e68t44r 7280766980485

Pamatuji si dobu, kdy byly moderní (konec 60.tých a začátek 70.tých let)., tehdy to byla příjemná změna, ale dnes bychom si už snad zasloužili něco lepšího.

0/0
22.4.2017 8:02
Foto

B64r72o29n42i59s86l81a84v 21G79a98b86r39y24š 2812619611

Přiznám se, že jsem o žabotlam moc nejevil zájem, protože se mi nelíbí jeho vzhled. Mnohem víc mě oslnilo tornádo (tedy řada 460). Ale dočítám se, že ve své době to byla souprava na úrovni.

+1/0
21.4.2017 21:38

J47i60ř72í 40K47o87c57u93r12e57k 6625244435628

Ech, takže i Slováci už to mají jako muzejní. Jen ČD stále nabízejí historické vlaky za běžné jízdné, evropský unikát.

+3/−17
21.4.2017 21:07

K54a28r37e16l 17Ř96e69h87á47č88e49k 9942730401732

Dvě soupravy na 15 minut trvající doplňkové lince. Skandál, co

+20/0
21.4.2017 21:27

E80d91a 36D17r71á86b38e20k 7899692693707

že vlak který má být brzy vyřazen objíždí fanoušky mne popravdě nepřekvapuje tak, jako některé novináře a čtenáře :-)

+1/0
21.4.2017 22:27

M78a45r53t28i40n 91K51a91r79á41s54e93k 9248723968658

Vlaky kolem 50 let stari v beznem provozu neni rozhodne unikat....

+7/−1
21.4.2017 22:45

M97a98r73t16i64n 67K93y85p74r 2842325714834

Slováci ho mají jako muzejní? Asi máte problém chápat psaný text, jedná se o muzejní soupravu ČD, která jede na Slovensko na výstavu.

+4/0
22.4.2017 9:56

J58i66ř36í 70K53o50c57u54r46e57k 6255414855788

Ano, takže slováci to mají jako muzejní výstavu.

0/0
22.4.2017 18:28

M66i29r38o51s73l87a64v 14Z35i11k74m84u14n60d 6308562557438

Tak si zajeďte do Německa, kde jsou v pravidelném provozu ještě starší soupravy - pamatující dobu JFK (vyrobené na přelomu 50. a 60 let minulého století). Podobně ve Francii jezdí na vlacích rychlostí 200 km//h vozy s dřevěnými schody někdy ze začátku 70. let minulého století ...

Leč za dobu své existence prošly z modifikace "ve stanici nelze" do podoby vozů s uzavřeným okruhem WC (ve stanici lze), centrálním zabíráním a blokováním dveří, případně posuvnými dveřmi a tlakotěsnou skříní s klimatizací ...

Stejný osud měly i legendární rakouské elektrické soupravy 4010 - Transalpin, z první poloviny 60. let minulého století. V době pádu železné opony v podobě "ve stanici nelze", stahovací okna, lámací dveře - když je vyřazovaly z provozu, tak "ve stanici lze", celoplošná okna, klimatizace, posuvné dveře ...

0/0
24.4.2017 11:29

I84v64a18n 87M14a46r68e35k 6484498652

Poprvé jsem s ním cestoval v r. 1965, byla to tehdy "bomba" . Měl neskutečný "odpich" . R^ [>-]

+14/0
21.4.2017 19:14

V22i94k49t44o38r 52N21á86r30o27ž45n81ý 3829802328

Jo,Jo...ten odpich byl bomba. Vzpomínám si , jak jsem na začátku 90-tých let každý pátek cestoval spěšňákem Praha-Trutnov , který jezdil tehdy vedený motorákem 853 přes Poříčany. Jeli jsme po prostřední koleji , po krajní jel žabotlam a cca nějakých 15 km jsme prakticky jeli vedle sebe stejně rychle. Náš motorák mohl jet nějakých 80-90 km/hod , žabotlam dosahoval mezi zastávkami stovku. Takže jsme jeli vedle sebe , žabotlam zastavil , pak se rozjel a dojel nás , poté zase přibrzdil , zastavil, rozjel se , dojel nás...a takto asi nějakých 15-20 km....

+5/0
21.4.2017 19:44

B20l32a92ž11e21j 61M91o17t53y81č42k96a 8937887115170

Jezdil jsem sním denně na trati Kralupy Praha vlastně až do dnes. Už jako dítě jsem ho považoval za nejošklivější mašinku a ta nenávist se ještě vystupňovala, když jsem vyrostl, prakticky v něm nemůžou sedět lidi na proti sobě a pak tomu dali korunu těma malýma okénkama - sauna hadr. A připojuji se, že název žabotlam jsem se dočetl až tady.

+1/0
21.4.2017 18:49

R74a68d64e90k 72J32a72n27a40t12a 9205726604132

"Žabotlam" je nejrozšířenější přezdívka mezi fanoušky železnice. Viz například diskuze na k-report.net nebo zelpage.cz.

+3/0
21.4.2017 18:51

R42a97d64e20k 44J57a73n56a42t21a 9405616524492

Ještě doplňuju, že "panťák" se tomu říkalo, když jsem byl malý kluk, tj. v 80. a 90. letech. Dnes je ovšem rok 2017.

+7/0
21.4.2017 18:53

M49i50l14a21n 60V62o54l19e59k 5189143786309

Někteří lidé nepotřebují pořád něco přejmenovávat.

+1/0
21.4.2017 19:07

R82a37d59e57k 59J18a88n71a97t48a 9305426674952

Když ono "panťák" znamená "pantograf" a od roku 1997 tu máme CityElefant alias "ešus", což je taky příměstská jednotka s pantografy. Bylo by to nejednoznačné.

0/0
21.4.2017 19:18

M44i17l21a50n 32V80o68l15e78k 5499643636109

Ano, pantograf má více typů vozidel. Možná snad úplně všechny elektrické trakce. Ale uznávám, že ešus má také dvě slabiky jako panťák, tak aby se to nepletlo, musel se jeden přejmenovat na tři slabiky a vyšlo to na panťák.

0/0
21.4.2017 19:38
Foto

B94r37o28n44i37s16l97a25v 95G34a32b68r62y13š 2292169811

Mají ho úplně všechny. Jiný sběrač proudu má už jen trolejbus. :-)

+1/0
21.4.2017 21:36

V17a76c52l50a14v 85M78e49d98e98k 5791272735595

ešus má jen polopantograf

+1/0
21.4.2017 22:28
Foto

B62r32o88n54i43s90l50a14v 46G43a73b75r53y18š 2302269971

Pokud budu korektní, tak ano. Ale polopantograf má třeba i to tornádo nebo Panteři.

0/0
21.4.2017 22:37

M60i37r36o97s59l76a30v 55S38i28n63d19e42l47a62r 2735447764342

A metro?

0/0
22.4.2017 1:47
Foto

B71r62o25n69i48s43l11a97v 42G83a69b80r87y70š 2722809661

No jo, na to jsem taky zapomněl - boční sběrač pro třetí kolejnici. :-)

0/0
22.4.2017 10:18

J38i16ř92í 70K90o33c58u12r50e71k 6985954505818

Nepřišlo to ve chvíli, kdy se začaly množit jednotky 460, a tak bylo třeba rozlišit panťák od panťáku?

0/0
21.4.2017 21:08

M54a14r56t59i26n 36R37u65z75i17c49k66a 1672558816527

to ne, zabotlam je spise od vzhledu, esus take,... z lokomotiv treba brejlovec... atp...

0/0
22.4.2017 11:20

P45e19t55r 79N73o85v10o22t60n74y 1961480471

Ešus je od toho, že má 3 díly a je z hliníku. :-)

+1/0
22.4.2017 16:25

M59i26r87o78s23l30a71v 44Z45i25k90m88u87n49d 6358242187808

Panťák se TOMU začalo říkat proto, aby se elektrická jednotka (skládá se ze dvou technických jednotek) odlišila od klasické soupravy, podobně jako motorovému vlaku (samostatný motorový vůz nebo s přívěsnými vozy) se říká obecně motorák ... patrovým soupravám z NDR se říkalo "patrák" ...

Strojvedoucím jezdícím na EJ 451+452 (ex EM 475.1,2) se běžně říkalo panťákáři ...

Panťák se poprvé použil u prototypu EM 475.0.

Soupravy 560 (ex SM 487.0 > SM 488.0) dodané do Brna a Bratislavy byly v hantýrce označovány stejným pojmenováním (zase odlišení od klasické soupravy). Dodávky souprav 460 (ex EM 488.0) nebyly provázeny kolizí s jednotkami 451 (ex EM 475.1), které byly z Košic, Bohumína, Ústí nad Labem staženy do Prahy ještě před dodávkami těchto nových vozidel.

Podle mé osobní dokumentace ještě v období jízdního řádu 2005-2006 jezdily trojdílné soupravy 451 (ex EM 475.1) v Olomouci ve dvou turnusových skupinách v počtu 3 na trati Olomouc - Nezamyslice. Jednotky 460 byly v té době provozovány v DKV Ostrava, provozní jednotka Bohumín, takže ani v době kdy byly EJ 451 (ex EM 475.1) v Olomouci, tak v jednom DKV nebyly "panťáky" dvou zásadně konstrukčně odlišných řad ...

Výraz "žabotlam" se pro EJ 451+452 začal v Praze (DKV Praha) používat vlastně až v roce 1998 v návaznosti na dodávky prototypů jednotek 471 (471.001, 471.002), kterým se říkalo hliník nebo ešus pro hliníkovou vozidlovou skříň ...

0/0
24.4.2017 11:52

J22i92ř93í 91B35l20a50ž68e93k 4399583201780

CityElefant ma pulpantograf. Uznavam ale ze pulpantak nezni nic moc.

0/0
22.4.2017 20:21

V75i20k76t95o93r 29N94á32r20o65ž61n56ý 3309162548

No , v době kdy začal jezdit to musela být bomba.. V době,kdy bylo elektrifikovaných tratí minimum , kdy nejrozšířenější trakce na síti byla parní a kdy souběžně začínaly jezdit zamračené se starými vagóny... tehdy cestovat žabotlamem muselo být vrcholem luxusu.. Je jasné,že svět je dnes někde jinde..

+1/0
21.4.2017 19:46

R58a76d28e98k 66N79e15u23m36a19n56n 5922482638195

U ČD jsem dělal, ale slovo žabotlam jsem viděl poprvé napsané až v idnes.

Říkalo a říká se tomu "panťák"

+15/−9
21.4.2017 18:30

J67a34n 47S93ů94r68a 4535123143512

https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/provoz-a-technika/patrove-vozy-bmto-dostavaji-novou-tvar/-12187/

Uvádí se tak i v oficiální tiskovine ČD

0/−1
21.4.2017 18:34

J29o65s71e86f 46K75r42z32e68p36i59n53s96k51i 4669637836560

Nerozporuji, že se tomu tak někde lokálně říkalo.

Jazyk si rád upravuje oficiální výrazy a názvy tak, aby se lehce vyslovovaly. Zkuste si několikrát za sebou říci výrazy "panťák" a "žabotlam". Co Vám zní lépe a libozvučněji?

Ani u zelené se neříká ,žabohněv ́ nebo ,žabohlen ́. Nezní to... :)

+2/0
21.4.2017 18:48

P40e19t13r 64F85i27f66k61a 4611621519545

Železnici mám jako koníček a žabotlam je pro tuto jednotku rozhodně používanější (celorepublikově).

Naopak panťák se spíše používá pro jednotku řady 460/560.

+9/−4
21.4.2017 18:59

M34i97l43a93n 91V67o46l93e85k 5869653886199

Panťák doplatil na svoji spolehlivost, díky které vydržel v provozu po několik generací. Nové generace dětí si vytvořily svůj svět a dnes ho přes média vnucují všem.

+2/0
21.4.2017 19:11

F22r50a11n69t63i46š64e58k 50K47u27l34d61a14n 5206347944314

V devadesátých létech se mu říkalo všeobecně panťák. Žabotlam je novotvar rozšířený později, ale už jsem se setkal i s přezdívkou porno....

+6/0
21.4.2017 20:27

J17a33n 35H42o66r85a 6607561796

Amatéři.Sůra a pár "ajznboňaků" tomu skutečně řîkajî žabotlam, ale pro profíky to byl vždy "panťák"...

+1/0
22.4.2017 0:36

M75a27r66t30i96n 61R62u25z62i29c96k12a 1212148366107

kdepak, pantak se rikalo obema, zabotlam je od vzhledu jednotky, tem 560 se zas prezdiva tornado...

0/0
22.4.2017 11:23

J45a38n 83S67ů71r24a 4865623603332

Myslím, že to bude značně subjektivní názor. Rozhodně jsem větším zastáncem označení žabotlam:-)

0/−1
21.4.2017 21:48

J32a32n 60H92o30r93a 6467781436

Myslet, znamená ..... vědět, jak říká staré pořekadlo

0/0
24.4.2017 11:29







Najdete na iDNES.cz