Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Žabotlam jede na Slovensko jako muzeální vlak, v Praze bude jezdit dál

České dráhy nechají v provozu přes padesát let staré elektrické jednotky přezdívané žabotlamy možná i příští rok. Legendární vlak už přitom objíždí srazy železničních fanoušků jako historické vozidlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O76n43d20r95e11j 12V79a57l40o65u61s36e15k 4690481527341

Ja myslel ze na Slovaci uz maji jen stridavinu...

0/0
5.5.2017 15:36

M36a40r93t61i72n 23R67u66z48i95c23k41a 1682718346677

Kraken:

https://www.youtube.com/watch?v=lTscWKA5c4Y

Zabotlam:

https://www.youtube.com/watch?v=jA7VxJuZCZY

0/0
22.4.2017 12:12

M97a10r33t53i70n 44R30u10z81i93c71k78a 1772408806267

Vite co me nejvic stve na Esusech? Ty zrcadlova skla a nemoznost vypnout svetla nad nimi... kdyz v nich sedim pripadam si jako osvetlene zbozi ve vyloze a sam se z okna nepodivam...

Mj. jedna souprava v praze ma vypinace na svetla, ale myslim, ze jen jedna jednina souprava.

Pantaky Zabotlamy jsou uz fakt vekem prestarle, lae musim rict, ze dlouho to byly jedine nizkopodlazni a nadcasove jednotky, dost obdivuju, doufam, ze neskonci vsechny ve srotu jako predchudkyne Esusu (vlastne skrinova konstrukce je totozna) Krakeny...

+6/0
22.4.2017 11:29

P46a76v96e25l 21S45o63v75i52č57k14a 4886478885682

Kraken (předchůdce Ešusu) a Ešus měly společné jen to, že vložené vozy byly patrové. Jinak to byly naprosto jiné vozidla postavené z jiných materiálů a s jinými systémy.

0/0
22.4.2017 15:05

M41a92r37t15i46n 94R80u89z15i40c21k66a 1102438886367

Samozrejme, ja mluvim jen o skrini, ta ma velmi podobnou konstrukci... jinak je to uplne jine vozidlo o celou generaci... 470 byla prototyp poplatny te dobe, zastaraly uz ve vyrobe... 471 uz je technicky jinde... ta pribuznost je dana tim, ze kdyby nedoslo k prevratu, vyrabeli by se krakeny, po revoluci se muselo rychle prijit s novym vozidlem, proto jsou podobne jak konstrukcne, tak provedenim, ale materialy a technicke vybaveni je o generaci jinde...

0/0
22.4.2017 16:06

M66a78r75t63i71n 55Š22e31b44e33k 3795956666542

Matějská funguje v plné kráse jenom měsíc a půl. Tahle vysokoamplituidní lochneska jezdí celý rok. Já jí fandím, ať slouží.

0/0
22.4.2017 9:12

J81i20ř23í 62B78á50r72t92ů 7852454569703

Jeden soukromník jezdí z P. Čakovic na Masaryčku se snad sedmdesát let starým motoráčkem a je zařazen do PID. To je ten správnej rekordman.

0/0
22.4.2017 9:03

R65a14d53e44k 29J85a26n89a34t23a 9835276224282

KŽC tam jezdi s 810kou, a ty se začaly vyrábět z roku 1973.

Tj. i nejstarší 810ky jsou o 5 let novější, než nejnovější z žabotlamů.

+2/0
22.4.2017 9:42

J64i45ř79í 75B88á83r18t64ů 7512404969813

Má tam ještě něco staršího, jméno nevím, má to okna na kličku a topení pod sedačkama. Nejspíš to používá jako zálohu a občas s tím i vyjede.

0/0
22.4.2017 14:47

R96a38d86e32k 19J41a17n92a37t23a 9765296364422

KŽC má i starší mototáky, dokonce jich mají docela dost, ale nevím o tom, že by s tím jezdili pravidelně na této lince. Jezdí s tím nostalgické jízdy o víkendech, buď mimo Prahu, nebo po pražském Semmeringu.

+1/0
22.4.2017 15:44

J64i43ř41í 13K68o91c55u91r77e79k 6765314645288

Okna na klišku? Tak to mohla být 831 alias M262.1. Zvaná žhavá trubka, ikdyž po rekonstrukci už byla ta kosntrukční vada odstraněna a vozidla přestala podléhat sebekremaci.

0/0
22.4.2017 18:26

J29i92ř76í 17K94o76c39u14r62e32k 6735254435188

... kličku.

0/0
22.4.2017 18:27

D19a39v51i11d 39P89e30t75r 7190406850595

Pamatuji si dobu, kdy byly moderní (konec 60.tých a začátek 70.tých let)., tehdy to byla příjemná změna, ale dnes bychom si už snad zasloužili něco lepšího.

0/0
22.4.2017 8:02
Foto

B58r86o40n58i63s76l13a47v 36G41a68b89r95y26š 2122129211

Přiznám se, že jsem o žabotlam moc nejevil zájem, protože se mi nelíbí jeho vzhled. Mnohem víc mě oslnilo tornádo (tedy řada 460). Ale dočítám se, že ve své době to byla souprava na úrovni.

+1/0
21.4.2017 21:38

J67i86ř34í 83K45o62c35u78r47e40k 6435514205628

Ech, takže i Slováci už to mají jako muzejní. Jen ČD stále nabízejí historické vlaky za běžné jízdné, evropský unikát.

+3/−17
21.4.2017 21:07

K90a57r45e88l 97Ř55e98h54á69č76e16k 9752500481542

Dvě soupravy na 15 minut trvající doplňkové lince. Skandál, co

+20/0
21.4.2017 21:27

E83d36a 86D19r18á31b15e12k 7239942613617

že vlak který má být brzy vyřazen objíždí fanoušky mne popravdě nepřekvapuje tak, jako některé novináře a čtenáře :-)

+1/0
21.4.2017 22:27

M21a32r43t61i37n 73K50a20r53á17s28e56k 9138653978208

Vlaky kolem 50 let stari v beznem provozu neni rozhodne unikat....

+7/−1
21.4.2017 22:45

M27a17r94t23i79n 93K20y53p33r 2432885574874

Slováci ho mají jako muzejní? Asi máte problém chápat psaný text, jedná se o muzejní soupravu ČD, která jede na Slovensko na výstavu.

+4/0
22.4.2017 9:56

J44i50ř37í 45K43o76c21u18r49e42k 6345394945478

Ano, takže slováci to mají jako muzejní výstavu.

0/0
22.4.2017 18:28

M65i78r83o52s20l21a86v 93Z27i81k80m67u10n77d 6198272477258

Tak si zajeďte do Německa, kde jsou v pravidelném provozu ještě starší soupravy - pamatující dobu JFK (vyrobené na přelomu 50. a 60 let minulého století). Podobně ve Francii jezdí na vlacích rychlostí 200 km//h vozy s dřevěnými schody někdy ze začátku 70. let minulého století ...

Leč za dobu své existence prošly z modifikace "ve stanici nelze" do podoby vozů s uzavřeným okruhem WC (ve stanici lze), centrálním zabíráním a blokováním dveří, případně posuvnými dveřmi a tlakotěsnou skříní s klimatizací ...

Stejný osud měly i legendární rakouské elektrické soupravy 4010 - Transalpin, z první poloviny 60. let minulého století. V době pádu železné opony v podobě "ve stanici nelze", stahovací okna, lámací dveře - když je vyřazovaly z provozu, tak "ve stanici lze", celoplošná okna, klimatizace, posuvné dveře ...

0/0
24.4.2017 11:29

I61v75a13n 78M82a23r36e54k 6884698842

Poprvé jsem s ním cestoval v r. 1965, byla to tehdy "bomba" . Měl neskutečný "odpich" . R^ [>-]

+14/0
21.4.2017 19:14

V81i64k28t42o37r 41N69á80r32o77ž69n93ý 3269672568

Jo,Jo...ten odpich byl bomba. Vzpomínám si , jak jsem na začátku 90-tých let každý pátek cestoval spěšňákem Praha-Trutnov , který jezdil tehdy vedený motorákem 853 přes Poříčany. Jeli jsme po prostřední koleji , po krajní jel žabotlam a cca nějakých 15 km jsme prakticky jeli vedle sebe stejně rychle. Náš motorák mohl jet nějakých 80-90 km/hod , žabotlam dosahoval mezi zastávkami stovku. Takže jsme jeli vedle sebe , žabotlam zastavil , pak se rozjel a dojel nás , poté zase přibrzdil , zastavil, rozjel se , dojel nás...a takto asi nějakých 15-20 km....

+5/0
21.4.2017 19:44

B77l43a97ž11e89j 11M26o72t62y90č67k82a 8657567975300

Jezdil jsem sním denně na trati Kralupy Praha vlastně až do dnes. Už jako dítě jsem ho považoval za nejošklivější mašinku a ta nenávist se ještě vystupňovala, když jsem vyrostl, prakticky v něm nemůžou sedět lidi na proti sobě a pak tomu dali korunu těma malýma okénkama - sauna hadr. A připojuji se, že název žabotlam jsem se dočetl až tady.

+1/0
21.4.2017 18:49

R50a12d21e62k 63J48a39n68a18t38a 9945696554672

"Žabotlam" je nejrozšířenější přezdívka mezi fanoušky železnice. Viz například diskuze na k-report.net nebo zelpage.cz.

+3/0
21.4.2017 18:51

R59a45d32e15k 78J37a52n98a67t67a 9195116364732

Ještě doplňuju, že "panťák" se tomu říkalo, když jsem byl malý kluk, tj. v 80. a 90. letech. Dnes je ovšem rok 2017.

+7/0
21.4.2017 18:53

M54i74l22a81n 12V36o67l81e62k 5139183476739

Někteří lidé nepotřebují pořád něco přejmenovávat.

+1/0
21.4.2017 19:07

R89a72d94e41k 70J14a13n55a45t77a 9855286544302

Když ono "panťák" znamená "pantograf" a od roku 1997 tu máme CityElefant alias "ešus", což je taky příměstská jednotka s pantografy. Bylo by to nejednoznačné.

0/0
21.4.2017 19:18

M82i44l12a60n 37V73o83l92e94k 5559913426869

Ano, pantograf má více typů vozidel. Možná snad úplně všechny elektrické trakce. Ale uznávám, že ešus má také dvě slabiky jako panťák, tak aby se to nepletlo, musel se jeden přejmenovat na tři slabiky a vyšlo to na panťák.

0/0
21.4.2017 19:38
Foto

B85r95o41n24i66s15l47a78v 14G36a95b14r97y79š 2372769871

Mají ho úplně všechny. Jiný sběrač proudu má už jen trolejbus. :-)

+1/0
21.4.2017 21:36

V92a36c80l53a33v 78M12e75d43e62k 5801932265125

ešus má jen polopantograf

+1/0
21.4.2017 22:28
Foto

B83r28o16n24i31s20l80a80v 74G26a56b47r96y61š 2562459171

Pokud budu korektní, tak ano. Ale polopantograf má třeba i to tornádo nebo Panteři.

0/0
21.4.2017 22:37

M14i11r28o20s88l62a16v 93S64i79n13d33e53l62a12r 2375217854912

A metro?

0/0
22.4.2017 1:47
Foto

B65r16o65n17i22s61l64a96v 84G80a50b29r96y54š 2752919971

No jo, na to jsem taky zapomněl - boční sběrač pro třetí kolejnici. :-)

0/0
22.4.2017 10:18

J30i21ř22í 58K50o16c56u36r22e23k 6285354215698

Nepřišlo to ve chvíli, kdy se začaly množit jednotky 460, a tak bylo třeba rozlišit panťák od panťáku?

0/0
21.4.2017 21:08

M39a51r96t88i66n 55R91u76z34i52c44k82a 1582578606637

to ne, zabotlam je spise od vzhledu, esus take,... z lokomotiv treba brejlovec... atp...

0/0
22.4.2017 11:20

P20e28t90r 73N78o16v64o58t59n84y 1481500771

Ešus je od toho, že má 3 díly a je z hliníku. :-)

+1/0
22.4.2017 16:25

M59i68r79o38s67l13a78v 13Z40i45k26m53u86n68d 6248672577988

Panťák se TOMU začalo říkat proto, aby se elektrická jednotka (skládá se ze dvou technických jednotek) odlišila od klasické soupravy, podobně jako motorovému vlaku (samostatný motorový vůz nebo s přívěsnými vozy) se říká obecně motorák ... patrovým soupravám z NDR se říkalo "patrák" ...

Strojvedoucím jezdícím na EJ 451+452 (ex EM 475.1,2) se běžně říkalo panťákáři ...

Panťák se poprvé použil u prototypu EM 475.0.

Soupravy 560 (ex SM 487.0 > SM 488.0) dodané do Brna a Bratislavy byly v hantýrce označovány stejným pojmenováním (zase odlišení od klasické soupravy). Dodávky souprav 460 (ex EM 488.0) nebyly provázeny kolizí s jednotkami 451 (ex EM 475.1), které byly z Košic, Bohumína, Ústí nad Labem staženy do Prahy ještě před dodávkami těchto nových vozidel.

Podle mé osobní dokumentace ještě v období jízdního řádu 2005-2006 jezdily trojdílné soupravy 451 (ex EM 475.1) v Olomouci ve dvou turnusových skupinách v počtu 3 na trati Olomouc - Nezamyslice. Jednotky 460 byly v té době provozovány v DKV Ostrava, provozní jednotka Bohumín, takže ani v době kdy byly EJ 451 (ex EM 475.1) v Olomouci, tak v jednom DKV nebyly "panťáky" dvou zásadně konstrukčně odlišných řad ...

Výraz "žabotlam" se pro EJ 451+452 začal v Praze (DKV Praha) používat vlastně až v roce 1998 v návaznosti na dodávky prototypů jednotek 471 (471.001, 471.002), kterým se říkalo hliník nebo ešus pro hliníkovou vozidlovou skříň ...

0/0
24.4.2017 11:52

J75i57ř13í 10B44l47a89ž83e73k 4919463131280

CityElefant ma pulpantograf. Uznavam ale ze pulpantak nezni nic moc.

0/0
22.4.2017 20:21

V14i24k27t64o72r 16N24á54r78o57ž33n74ý 3119472868

No , v době kdy začal jezdit to musela být bomba.. V době,kdy bylo elektrifikovaných tratí minimum , kdy nejrozšířenější trakce na síti byla parní a kdy souběžně začínaly jezdit zamračené se starými vagóny... tehdy cestovat žabotlamem muselo být vrcholem luxusu.. Je jasné,že svět je dnes někde jinde..

+1/0
21.4.2017 19:46

R20a91d96e11k 60N19e89u47m76a24n31n 5892542928215

U ČD jsem dělal, ale slovo žabotlam jsem viděl poprvé napsané až v idnes.

Říkalo a říká se tomu "panťák"

+15/−9
21.4.2017 18:30

J41a10n 22S40ů12r35a 4315953173522

https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/provoz-a-technika/patrove-vozy-bmto-dostavaji-novou-tvar/-12187/

Uvádí se tak i v oficiální tiskovine ČD

0/−1
21.4.2017 18:34

J13o30s28e34f 37K97r96z60e78p90i76n90s85k92i 4379657466130

Nerozporuji, že se tomu tak někde lokálně říkalo.

Jazyk si rád upravuje oficiální výrazy a názvy tak, aby se lehce vyslovovaly. Zkuste si několikrát za sebou říci výrazy "panťák" a "žabotlam". Co Vám zní lépe a libozvučněji?

Ani u zelené se neříká ,žabohněv ́ nebo ,žabohlen ́. Nezní to... :)

+2/0
21.4.2017 18:48

P43e81t60r 31F42i46f56k20a 4441981219645

Železnici mám jako koníček a žabotlam je pro tuto jednotku rozhodně používanější (celorepublikově).

Naopak panťák se spíše používá pro jednotku řady 460/560.

+9/−4
21.4.2017 18:59

M24i83l53a96n 40V90o64l20e78k 5269693206629

Panťák doplatil na svoji spolehlivost, díky které vydržel v provozu po několik generací. Nové generace dětí si vytvořily svůj svět a dnes ho přes média vnucují všem.

+2/0
21.4.2017 19:11

F26r30a55n17t83i73š65e32k 86K23u55l31d69a82n 5706247924984

V devadesátých létech se mu říkalo všeobecně panťák. Žabotlam je novotvar rozšířený později, ale už jsem se setkal i s přezdívkou porno....

+6/0
21.4.2017 20:27

J85a94n 64H17o32r92a 6547111726

Amatéři.Sůra a pár "ajznboňaků" tomu skutečně řîkajî žabotlam, ale pro profíky to byl vždy "panťák"...

+1/0
22.4.2017 0:36

M55a66r85t72i70n 97R14u22z89i49c35k69a 1422888776107

kdepak, pantak se rikalo obema, zabotlam je od vzhledu jednotky, tem 560 se zas prezdiva tornado...

0/0
22.4.2017 11:23

J37a32n 36S56ů30r50a 4275793403742

Myslím, že to bude značně subjektivní názor. Rozhodně jsem větším zastáncem označení žabotlam:-)

0/−1
21.4.2017 21:48

J54a54n 92H36o11r15a 6217271976

Myslet, znamená ..... vědět, jak říká staré pořekadlo

0/0
24.4.2017 11:29







Najdete na iDNES.cz