Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Žabotlam jede na Slovensko jako muzeální vlak, v Praze bude jezdit dál

České dráhy nechají v provozu přes padesát let staré elektrické jednotky přezdívané žabotlamy možná i příští rok. Legendární vlak už přitom objíždí srazy železničních fanoušků jako historické vozidlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O57n11d20r48e87j 77V34a69l25o80u26s67e47k 4910111137521

Ja myslel ze na Slovaci uz maji jen stridavinu...

0/0
5.5.2017 15:36

M66a26r45t17i20n 33R70u75z83i54c18k95a 1142188156607

Kraken:

https://www.youtube.com/watch?v=lTscWKA5c4Y

Zabotlam:

https://www.youtube.com/watch?v=jA7VxJuZCZY

0/0
22.4.2017 12:12

M96a61r95t76i69n 88R77u16z60i80c10k89a 1682188966347

Vite co me nejvic stve na Esusech? Ty zrcadlova skla a nemoznost vypnout svetla nad nimi... kdyz v nich sedim pripadam si jako osvetlene zbozi ve vyloze a sam se z okna nepodivam...

Mj. jedna souprava v praze ma vypinace na svetla, ale myslim, ze jen jedna jednina souprava.

Pantaky Zabotlamy jsou uz fakt vekem prestarle, lae musim rict, ze dlouho to byly jedine nizkopodlazni a nadcasove jednotky, dost obdivuju, doufam, ze neskonci vsechny ve srotu jako predchudkyne Esusu (vlastne skrinova konstrukce je totozna) Krakeny...

+6/0
22.4.2017 11:29

P11a74v79e86l 26S10o46v77i48č72k14a 4326268735202

Kraken (předchůdce Ešusu) a Ešus měly společné jen to, že vložené vozy byly patrové. Jinak to byly naprosto jiné vozidla postavené z jiných materiálů a s jinými systémy.

0/0
22.4.2017 15:05

M71a21r16t49i39n 14R35u81z76i47c39k55a 1392338806177

Samozrejme, ja mluvim jen o skrini, ta ma velmi podobnou konstrukci... jinak je to uplne jine vozidlo o celou generaci... 470 byla prototyp poplatny te dobe, zastaraly uz ve vyrobe... 471 uz je technicky jinde... ta pribuznost je dana tim, ze kdyby nedoslo k prevratu, vyrabeli by se krakeny, po revoluci se muselo rychle prijit s novym vozidlem, proto jsou podobne jak konstrukcne, tak provedenim, ale materialy a technicke vybaveni je o generaci jinde...

0/0
22.4.2017 16:06

M74a57r83t94i38n 38Š28e44b95e25k 3285386966842

Matějská funguje v plné kráse jenom měsíc a půl. Tahle vysokoamplituidní lochneska jezdí celý rok. Já jí fandím, ať slouží.

0/0
22.4.2017 9:12

J55i88ř86í 70B37á78r61t68ů 7662294749923

Jeden soukromník jezdí z P. Čakovic na Masaryčku se snad sedmdesát let starým motoráčkem a je zařazen do PID. To je ten správnej rekordman.

0/0
22.4.2017 9:03

R12a48d85e54k 16J53a67n65a38t73a 9415786804432

KŽC tam jezdi s 810kou, a ty se začaly vyrábět z roku 1973.

Tj. i nejstarší 810ky jsou o 5 let novější, než nejnovější z žabotlamů.

+2/0
22.4.2017 9:42

J91i71ř52í 23B84á96r84t91ů 7912494689683

Má tam ještě něco staršího, jméno nevím, má to okna na kličku a topení pod sedačkama. Nejspíš to používá jako zálohu a občas s tím i vyjede.

0/0
22.4.2017 14:47

R94a11d54e16k 90J63a29n45a36t78a 9575516184742

KŽC má i starší mototáky, dokonce jich mají docela dost, ale nevím o tom, že by s tím jezdili pravidelně na této lince. Jezdí s tím nostalgické jízdy o víkendech, buď mimo Prahu, nebo po pražském Semmeringu.

+1/0
22.4.2017 15:44

J69i41ř55í 81K57o18c88u93r86e89k 6265524445768

Okna na klišku? Tak to mohla být 831 alias M262.1. Zvaná žhavá trubka, ikdyž po rekonstrukci už byla ta kosntrukční vada odstraněna a vozidla přestala podléhat sebekremaci.

0/0
22.4.2017 18:26

J17i20ř56í 46K85o47c58u66r20e32k 6825774585448

... kličku.

0/0
22.4.2017 18:27

D17a23v23i10d 15P20e36t53r 7450196910595

Pamatuji si dobu, kdy byly moderní (konec 60.tých a začátek 70.tých let)., tehdy to byla příjemná změna, ale dnes bychom si už snad zasloužili něco lepšího.

0/0
22.4.2017 8:02
Foto

B78r11o23n64i88s47l29a51v 38G26a31b21r65y70š 2252139301

Přiznám se, že jsem o žabotlam moc nejevil zájem, protože se mi nelíbí jeho vzhled. Mnohem víc mě oslnilo tornádo (tedy řada 460). Ale dočítám se, že ve své době to byla souprava na úrovni.

+1/0
21.4.2017 21:38

J33i98ř78í 58K54o86c73u75r25e47k 6345504635738

Ech, takže i Slováci už to mají jako muzejní. Jen ČD stále nabízejí historické vlaky za běžné jízdné, evropský unikát.

+3/−17
21.4.2017 21:07

K46a53r35e67l 56Ř52e55h42á44č58e16k 9152890901122

Dvě soupravy na 15 minut trvající doplňkové lince. Skandál, co

+20/0
21.4.2017 21:27

E44d43a 93D33r32á22b20e22k 7119332243497

že vlak který má být brzy vyřazen objíždí fanoušky mne popravdě nepřekvapuje tak, jako některé novináře a čtenáře :-)

+1/0
21.4.2017 22:27

M87a73r10t93i11n 73K51a83r66á40s12e67k 9598733898638

Vlaky kolem 50 let stari v beznem provozu neni rozhodne unikat....

+7/−1
21.4.2017 22:45

M30a52r48t95i81n 72K80y13p39r 2272405614364

Slováci ho mají jako muzejní? Asi máte problém chápat psaný text, jedná se o muzejní soupravu ČD, která jede na Slovensko na výstavu.

+4/0
22.4.2017 9:56

J41i33ř43í 42K12o67c68u44r63e15k 6405484165458

Ano, takže slováci to mají jako muzejní výstavu.

0/0
22.4.2017 18:28

M13i40r35o72s57l31a56v 91Z58i84k27m67u24n92d 6958642837438

Tak si zajeďte do Německa, kde jsou v pravidelném provozu ještě starší soupravy - pamatující dobu JFK (vyrobené na přelomu 50. a 60 let minulého století). Podobně ve Francii jezdí na vlacích rychlostí 200 km//h vozy s dřevěnými schody někdy ze začátku 70. let minulého století ...

Leč za dobu své existence prošly z modifikace "ve stanici nelze" do podoby vozů s uzavřeným okruhem WC (ve stanici lze), centrálním zabíráním a blokováním dveří, případně posuvnými dveřmi a tlakotěsnou skříní s klimatizací ...

Stejný osud měly i legendární rakouské elektrické soupravy 4010 - Transalpin, z první poloviny 60. let minulého století. V době pádu železné opony v podobě "ve stanici nelze", stahovací okna, lámací dveře - když je vyřazovaly z provozu, tak "ve stanici lze", celoplošná okna, klimatizace, posuvné dveře ...

0/0
24.4.2017 11:29

I89v57a35n 16M67a35r57e16k 6314298652

Poprvé jsem s ním cestoval v r. 1965, byla to tehdy "bomba" . Měl neskutečný "odpich" . R^ [>-]

+14/0
21.4.2017 19:14

V47i17k57t74o37r 76N72á14r54o81ž40n78ý 3489742588

Jo,Jo...ten odpich byl bomba. Vzpomínám si , jak jsem na začátku 90-tých let každý pátek cestoval spěšňákem Praha-Trutnov , který jezdil tehdy vedený motorákem 853 přes Poříčany. Jeli jsme po prostřední koleji , po krajní jel žabotlam a cca nějakých 15 km jsme prakticky jeli vedle sebe stejně rychle. Náš motorák mohl jet nějakých 80-90 km/hod , žabotlam dosahoval mezi zastávkami stovku. Takže jsme jeli vedle sebe , žabotlam zastavil , pak se rozjel a dojel nás , poté zase přibrzdil , zastavil, rozjel se , dojel nás...a takto asi nějakých 15-20 km....

+5/0
21.4.2017 19:44

B24l44a52ž74e48j 98M30o96t57y58č20k96a 8717107245510

Jezdil jsem sním denně na trati Kralupy Praha vlastně až do dnes. Už jako dítě jsem ho považoval za nejošklivější mašinku a ta nenávist se ještě vystupňovala, když jsem vyrostl, prakticky v něm nemůžou sedět lidi na proti sobě a pak tomu dali korunu těma malýma okénkama - sauna hadr. A připojuji se, že název žabotlam jsem se dočetl až tady.

+1/0
21.4.2017 18:49

R98a37d35e21k 76J69a91n86a25t33a 9605396604582

"Žabotlam" je nejrozšířenější přezdívka mezi fanoušky železnice. Viz například diskuze na k-report.net nebo zelpage.cz.

+3/0
21.4.2017 18:51

R77a85d40e18k 20J22a63n55a79t66a 9265206984252

Ještě doplňuju, že "panťák" se tomu říkalo, když jsem byl malý kluk, tj. v 80. a 90. letech. Dnes je ovšem rok 2017.

+7/0
21.4.2017 18:53

M27i79l10a13n 39V40o40l51e23k 5639813536519

Někteří lidé nepotřebují pořád něco přejmenovávat.

+1/0
21.4.2017 19:07

R64a58d24e48k 90J46a98n79a33t65a 9635886124862

Když ono "panťák" znamená "pantograf" a od roku 1997 tu máme CityElefant alias "ešus", což je taky příměstská jednotka s pantografy. Bylo by to nejednoznačné.

0/0
21.4.2017 19:18

M52i56l68a93n 65V70o75l69e45k 5339563986299

Ano, pantograf má více typů vozidel. Možná snad úplně všechny elektrické trakce. Ale uznávám, že ešus má také dvě slabiky jako panťák, tak aby se to nepletlo, musel se jeden přejmenovat na tři slabiky a vyšlo to na panťák.

0/0
21.4.2017 19:38
Foto

B28r36o72n75i36s65l70a97v 96G65a28b34r73y10š 2452929231

Mají ho úplně všechny. Jiný sběrač proudu má už jen trolejbus. :-)

+1/0
21.4.2017 21:36

V45a23c36l52a87v 93M53e69d26e82k 5741942235905

ešus má jen polopantograf

+1/0
21.4.2017 22:28
Foto

B91r90o26n79i53s59l89a37v 33G41a88b55r90y50š 2682919701

Pokud budu korektní, tak ano. Ale polopantograf má třeba i to tornádo nebo Panteři.

0/0
21.4.2017 22:37

M40i75r32o86s42l71a76v 40S41i28n16d19e82l94a12r 2825737354432

A metro?

0/0
22.4.2017 1:47
Foto

B57r29o91n43i33s18l89a94v 63G41a13b13r10y33š 2212439291

No jo, na to jsem taky zapomněl - boční sběrač pro třetí kolejnici. :-)

0/0
22.4.2017 10:18

J89i14ř58í 28K48o49c21u40r82e27k 6495454855718

Nepřišlo to ve chvíli, kdy se začaly množit jednotky 460, a tak bylo třeba rozlišit panťák od panťáku?

0/0
21.4.2017 21:08

M27a24r35t44i51n 48R42u98z77i51c76k22a 1972378256167

to ne, zabotlam je spise od vzhledu, esus take,... z lokomotiv treba brejlovec... atp...

0/0
22.4.2017 11:20

P85e70t60r 82N91o68v76o24t18n79y 1791120491

Ešus je od toho, že má 3 díly a je z hliníku. :-)

+1/0
22.4.2017 16:25

M90i49r59o76s68l85a88v 73Z88i69k94m90u36n16d 6518352507828

Panťák se TOMU začalo říkat proto, aby se elektrická jednotka (skládá se ze dvou technických jednotek) odlišila od klasické soupravy, podobně jako motorovému vlaku (samostatný motorový vůz nebo s přívěsnými vozy) se říká obecně motorák ... patrovým soupravám z NDR se říkalo "patrák" ...

Strojvedoucím jezdícím na EJ 451+452 (ex EM 475.1,2) se běžně říkalo panťákáři ...

Panťák se poprvé použil u prototypu EM 475.0.

Soupravy 560 (ex SM 487.0 > SM 488.0) dodané do Brna a Bratislavy byly v hantýrce označovány stejným pojmenováním (zase odlišení od klasické soupravy). Dodávky souprav 460 (ex EM 488.0) nebyly provázeny kolizí s jednotkami 451 (ex EM 475.1), které byly z Košic, Bohumína, Ústí nad Labem staženy do Prahy ještě před dodávkami těchto nových vozidel.

Podle mé osobní dokumentace ještě v období jízdního řádu 2005-2006 jezdily trojdílné soupravy 451 (ex EM 475.1) v Olomouci ve dvou turnusových skupinách v počtu 3 na trati Olomouc - Nezamyslice. Jednotky 460 byly v té době provozovány v DKV Ostrava, provozní jednotka Bohumín, takže ani v době kdy byly EJ 451 (ex EM 475.1) v Olomouci, tak v jednom DKV nebyly "panťáky" dvou zásadně konstrukčně odlišných řad ...

Výraz "žabotlam" se pro EJ 451+452 začal v Praze (DKV Praha) používat vlastně až v roce 1998 v návaznosti na dodávky prototypů jednotek 471 (471.001, 471.002), kterým se říkalo hliník nebo ešus pro hliníkovou vozidlovou skříň ...

0/0
24.4.2017 11:52

J25i76ř40í 78B83l13a78ž57e46k 4219353701680

CityElefant ma pulpantograf. Uznavam ale ze pulpantak nezni nic moc.

0/0
22.4.2017 20:21

V39i58k85t12o26r 45N39á51r35o42ž95n11ý 3659942118

No , v době kdy začal jezdit to musela být bomba.. V době,kdy bylo elektrifikovaných tratí minimum , kdy nejrozšířenější trakce na síti byla parní a kdy souběžně začínaly jezdit zamračené se starými vagóny... tehdy cestovat žabotlamem muselo být vrcholem luxusu.. Je jasné,že svět je dnes někde jinde..

+1/0
21.4.2017 19:46

R42a69d71e81k 38N95e85u72m59a70n75n 5732882388515

U ČD jsem dělal, ale slovo žabotlam jsem viděl poprvé napsané až v idnes.

Říkalo a říká se tomu "panťák"

+15/−9
21.4.2017 18:30

J61a62n 97S36ů56r41a 4495143353892

https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/provoz-a-technika/patrove-vozy-bmto-dostavaji-novou-tvar/-12187/

Uvádí se tak i v oficiální tiskovine ČD

0/−1
21.4.2017 18:34

J21o41s88e43f 44K77r28z17e77p25i76n49s53k42i 4719527856350

Nerozporuji, že se tomu tak někde lokálně říkalo.

Jazyk si rád upravuje oficiální výrazy a názvy tak, aby se lehce vyslovovaly. Zkuste si několikrát za sebou říci výrazy "panťák" a "žabotlam". Co Vám zní lépe a libozvučněji?

Ani u zelené se neříká ,žabohněv ́ nebo ,žabohlen ́. Nezní to... :)

+2/0
21.4.2017 18:48

P40e50t70r 49F23i83f79k43a 4121391489685

Železnici mám jako koníček a žabotlam je pro tuto jednotku rozhodně používanější (celorepublikově).

Naopak panťák se spíše používá pro jednotku řady 460/560.

+9/−4
21.4.2017 18:59

M91i64l46a90n 26V64o95l38e25k 5929573666219

Panťák doplatil na svoji spolehlivost, díky které vydržel v provozu po několik generací. Nové generace dětí si vytvořily svůj svět a dnes ho přes média vnucují všem.

+2/0
21.4.2017 19:11

F22r74a22n19t65i63š13e54k 24K73u84l29d71a28n 5156637104744

V devadesátých létech se mu říkalo všeobecně panťák. Žabotlam je novotvar rozšířený později, ale už jsem se setkal i s přezdívkou porno....

+6/0
21.4.2017 20:27

J87a68n 18H33o21r12a 6617251176

Amatéři.Sůra a pár "ajznboňaků" tomu skutečně řîkajî žabotlam, ale pro profíky to byl vždy "panťák"...

+1/0
22.4.2017 0:36

M55a57r20t46i92n 14R38u10z19i67c34k46a 1742448246777

kdepak, pantak se rikalo obema, zabotlam je od vzhledu jednotky, tem 560 se zas prezdiva tornado...

0/0
22.4.2017 11:23

J90a61n 71S54ů46r90a 4735243283682

Myslím, že to bude značně subjektivní názor. Rozhodně jsem větším zastáncem označení žabotlam:-)

0/−1
21.4.2017 21:48

J96a12n 88H62o19r56a 6497551576

Myslet, znamená ..... vědět, jak říká staré pořekadlo

0/0
24.4.2017 11:29







Najdete na iDNES.cz