Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Španělské rychlovlaky slaví 25 let. Kilometr je levnější než v Česku

Mají nejvíce kilometrů vysokorychlostních tratí v Evropě a další chtějí ještě postavit. Rychlovlaky na Pyrenejském poloostrově vytlačily na některých trasách lidi z letadel do vlaků, někteří ale španělský model považují za špatný. Tamější vláda chystá další rozšíření.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F20r24a78n75c82i78s 27S22l28á97d61e51č71e61k 1587231541879

Madrid - Barcelona je sice dražší o par eur než letadlo (vyzkoušel jsem obě varianty) jenže pohodlnější nastoupite v centru a vystoupite v centru a tim odpada dopra va na letiště a zpět .

0/0
3.5.2017 21:16

M79i21r27o76s82l36a28v 19Z16i56k24m50u70n18d 6158622957198

Příšerné železniční spojení bylo ve Španělsku vždycky ... v roce 1992 byly v Barcelona LOH, v Seville EXPO1992. Očekával jsem "nabitý" jízdní řád, zejména s ohledem na to, že v provozu byla nová VRT do Sevilly s novými lokomotivami řady 252 od Siemensu ... Nabitý jízdní řád, podle německého nebo švýcarského vzoru by byl vlak alespoň jednou za hodinu ... Realita byla ovšem jiná, i někdejší SSSR resp. tehdejší Rusko na to bylo lépe. Spíše se to blížilo modelu jeden vlak za den. I na té VRT do Sevilly jely vlaky asi tak po dvou hodinách ... O několik let později jsem byl ve Španělsku opakovaně, součástí byla exkurze na řídící stanoviště provozu, kde se "pochlubili" tím, že odtud řídí trať na které jim jede cca 60 vlaků za týden. Když jsem jim sdělil, že na trati Praha - Kolín jede za 24 hodin cca 5 x tolik, bez toho, že by tam bylo dálkové řízení koukali poněkud divně ...

+1/0
1.5.2017 7:02

F39r57a92n21c17i18s 73S45l98á18d17e13č82e52k 1337121901479

To je super srovnavat rok 92 s rokem 2017 ����

0/0
3.5.2017 21:37

M84i43l41o51š 57D72v72o70ř97á77k 8375527466181

Na podzim jsem měl tu čest v rámci jednoho výletu vyzkoušet osobně a porovnat s německem, francií nebo itálií.

Barcelona - Madrid za 2:30h je paráda (i když my to jeli za 2:45 díky zastávce v Zaragoze).

A dá se koupit lístek i docela levně, pokud se plánuje dopředu.

Co mě překvapilo, tak zřejmě nejvyšší úroveň bezpečnostních opatření - prakticky jako na letišti, oddělené haly pro příjezd a odjezd, security kontroly včetně skeneru atp. To nemají ani ve Francii.

Jednodenní výlet Barcelona - Madrid (4 hodiny na prohlídku města), Pak Madrid - Valencia a podél středomořského pobřeží Valencia - Barcelona. To už je vyhlídkáč do 200kmh max.

+1/0
27.4.2017 19:48

P64e49t82r 95N93e67c13h18a12n47i37c19k11ý 7133736718260

Já tam byl v letech 2012 a 2013, AVE bylo předražené a cokoliv jiného byly náhodné výstřely párkrát za den (mimo městských vlaků v aglomeracích). Propojení mezi i docela velkými městy je železnicí naprosto příšerné a i ty slavné vysokorychlostní tratě nejsou nějak extra vytížené. K tomu všechno na letecký šíleně drahý tarif, flexibilita nulová. Tenhle systém doufám v ČR nebude

+2/0
27.4.2017 21:54

M67i27l66o77š 61D76v86o10ř29á48k 8465207946181

koukám do svých záznamů:

Barcelona - Madrid 143 Eur/2 osoby

Madrid - Valencia - Barcelona 73,80 Eur/2 osoby

A vsechno dost plný.

0/0
27.4.2017 22:10

P55e71t97r 47N42e68c37h17a32n44i75c41k92ý 7243476718680

Plný to je, jezdím tím většina služebkářů a pak interraily apod. Problém je, že to musíte kupovat fakt dost dopředu, není tam ta flexibilita, kdy si řeknete a jedete. To pak stojí těch 143 eur jedna osoba. Dále mimo VRT a velká města to stojí za tužku.

+1/0
27.4.2017 22:16

M96i35r61o69s35l78a40v 13Z71i95k94m73u28n66d 6978172397818

Ale ve Francii "security" mají - konkrétně u vlaků, které jezdí dírou pod "kanálem". Krom toho např. v Paříží uzavírají na Gare de Lyon přístup k soupravě 2 minuty před odjezdem ...

0/0
1.5.2017 7:04

M47i12r65o40s12l88a59v 94Z31i11k30m82u72n62d 6578782497838

Ve Francii "security" mají u vlaků jedoucích dírou "po kanálem", stejné jako na letišti ...

0/0
1.5.2017 7:08

L43u48b30o91s 67K43a69p72l41a43n 6148779761336

Gratuluji a tiše závidím. Na to v jakém stavu byly španělské železnice před 30 lety je to jako zázrak. Takový zázrak bychom potřebovali v ČR.

+6/−1
27.4.2017 8:20

S63t41a10n68i13s65l32a72v 19K40r57e38j81c87a32r 2421268483266

A ted pro co se rozhodnout? Pro rychlovlaky nebo hyperloopy? Pro oboje asi těžko, to neutáhne žádná ekonomika at s dotaci nebo ne z EU. A ekonomika záboru zemědělské půdy ve prospěch ........, se projeví za desetiletí. V rámci zaměstnanosti občanů nemám nic proti, Ale věděl Václav Klaus když mu režim umožnil stáž v USA, jak bude ČR vypadat a fungovat v roce 2017? A tento příměr platí na každého i dnes adolescenta.

+1/−1
27.4.2017 9:43

R24a72d89e61k 54J44a31n70a39t56a 9265896534332

To s tím hyperloopem myslíte vážně?

0/0
27.4.2017 11:19

P95e29t40r 61V88o75n83d60r70a38c88e44k 7385611803490

Je potřeba říci nahlas, že u nás se nebude rychlo-železnice stavět kvůli tomu aby zde vlaky jezdili rychleji, ale kvůli tomu, že pár lidí na tom brutálně zbohatne - proto tady bude stát kilometr jednou tolik než ve Španělsku .

Příkladem je například lodní tunel v Norsku, který bude 36 metrů široký45vysoký a cca 2km dlouhý - bude stát 7,8 miliardy - to naše milá Blanka má konečný účet 42miliard 8-o

+3/−3
27.4.2017 6:02

J97a26n 64H60a62v60r72d79a 2548346811938

chjo... to jsou zase žvásty...

Aniž bych vylučoval, že by se dalo ceny u nás daleko lépe kontrolovat, tak

Srovnávat 2km dlouhý tunel s Blankou je zhovadilost a diletantství, a to nejen kvůli délce.

A teď si tradičně rýpnu do těchto evidentně rádoby odborníků, co se neumí ani správně vyjádřit: kolik je jedenkrát tolik??? Pokud se nepletu, tak jeden krát x je zase jen x. Tedy: to by bylo moc chtěné mít stavbu za stejnou (vámi vyzdvihovanou) cenu, že? ;-D

+3/0
27.4.2017 9:07

V92l25a92s49t13i15m84i68l 91K80o37c72u42r62e12k 4616713200154

Článek měl být až dokonce vedený pouze v neutrálním duchu, že so se týče dopravy nejsme civlizovaná země, to je pravda, je to tady akorát muzeum, ale nebylo potřebné do toho dělat ekonomické úvahy, které jsou nad možností autora, a země které tyto rychlovlaky staví, tu výstavbu ani neuvažují v ekonomické dimenzi, ale cíle toho ji přesahují, je to civilizační uvažování, ne uvažování účetního.

+1/0
26.4.2017 23:39

M69i89c88h57a98l 35M91a69l45ý 5552604179633

Trochu reálnější pohled - strana 27...

https://is.muni.cz/th/369778/esf_m/Diplomova_prace_Vaclav_Fucik.pdf

+3/−1
26.4.2017 23:09

M93i88c67h54a44l 49M40a33l75ý 5212574279883

Pane Kocourku, děkuju za minus! Moc objektivity škodí, že?

+1/0
27.4.2017 11:10

J90a28n 10V57o21j17t43í29š22e14k 6132661925236

Zkoumat ekonomickou efektivitu veřejnejch staveb je samo o sobě hloupý a VRT v podobné analýze stejně vždy vyjde podstatně lépe, než třeba dálnice.

+1/−1
27.4.2017 15:29

P21a44v49e23l 40M72o72r78a53v94e56c 3262319782808

A jak chcete zkoumat efektivitu veř.staveb? V čem je dálnice lepší než VRT?

0/0
28.4.2017 12:18

J92a78n 41V40o19j44t73í69š86e43k 6522721445816

Dálnice není lepší v ničem. A zkoumat to prostě nejde, jedná se o politický, nikoliv ekonomický rozhodnutí.

0/0
28.4.2017 12:30

P84a63v86e50l 36M29o88r35a96v26e54c 3262229742158

Rozhodnutí je politické, to ano. Ale má být na základě assesmentu o výši investice, ceně údržby, ceně externalit, dopadu na společnost (např. flexibilita práce) atd. - dost těchto faktorů lze vyčíslit, jen některé ne. Tak v čem je špatně když někdo srovnává X parametrů pro dálnice a VRT?

0/0
28.4.2017 14:05

J10a93n 84V64o47j28t35í70š36e83k 6782461745616

Problém je právě v těch nevyčíslitelnejch faktorech. To jsou prostě důležitý věci, léčby těžkejch chorob se taky nevyplatěj, protože průměrnej nemocnej nikdy nevydělá tolik, aby se to zaplatilo. Je to samozřejmě až absurdní srovnání, ale princip je stejnej. Když v analýze nemůžete zohlednit zásadní faktory, tak dostanete falešnej výsledek.

0/0
28.4.2017 15:10

P78a86v98e37l 95M67o41r68a74v94e58c 3912669802258

A jaké takové zásadní nevyčíslitelné faktory existují u stavby dálnic nebo VRT?

0/0
28.4.2017 15:19

J85a92n 31V98o64j85t49í67š18e96k 6622581915606

Autor té práce v závěru vyjmenovává tohle: zvýšení zaměstnanosti, zlepšení regionální dopravy,zvýšení turistické atraktivity Brna a další

Já bych ty faktory, které vyčíslit vůbec nejdou, souhrnně označil jako zvýšení kvality života. Nebo pohodlí, jak chcete.

A pak jsou faktory, které ekonomické jsou, ale nedají se vyčíslit kvůli jejich složitosti. Což jsou ekonomický výhody vyplývající z přesunu pracovní síly.

Já vlastně úplně racionálně nevim, proč se potřebujeme přesouvat. Ale děláme to, tak k tomu musíme postavit infrastrukturu. A v porovnání infrastruktury si myslim, že VRT je jedna z nejefektivnějších, takže bychom ji měli stavět. A že se to naše přesouvání ekonomicky nevyplatí je přece jedno. Daně platíme proto, abychom se společně složili na věci, který se jinak nevyplatěj. Proto mi přijde zvláštní se bavit o tom, jestli se to vyplatí nebo ne, samozřejmě, že ne, kdyby se to vyplatilo, tak by to dávno stavěl soukromej sektor. Ta debata je prostě zbytečná.

+1/0
28.4.2017 15:32

T66o57m81a23s 73A27u38g54u88s25t16y73n 6407286891150

Ani clovek nemusi cist clanek, staci nadpis a hned vime, ze je to dalsi Surovina...

+3/−3
26.4.2017 19:15

M54i60l53a55n 50V89o56l47e20k 5759393296909

Nikde žádná ekonomická bilance provozu. Tržby a náklady jsou přece nezajímavé.

+3/−1
26.4.2017 18:53

R40a43d18e48k 18J17a47n76a77t92a 9625866404142

Ta je ve Španělsku tragická. Kvůli špatné organizaci provozu. Raději jezdí méně často za vyšší jízdné než naopak. V podstatě neexistuje přestupní tarif, ani jízdní řády s přestupy moc nepočítají, povinná rezervace všude. Nejsou tam myslím ani žádné výhodné jízdnenky pro dojíždění. Oni zkrátka udělali z těch vlaků "letadla ve výšce nula".

Španělsko je dobrý příklad, jak lze tratě stavět rychle a levně. Pro příklad, jak po nich organizovat provoz, je ale lepší Německo.

+8/−1
26.4.2017 19:23

M16i92r90o54s30l76a13v 51H11r15u45š20k75a 1100445133965

Přestupní tarif asi existuje. Když jsem před cestou do Španělska řešil přesun z Barcelony do Madridu, RENFE mi nabídlo levnější, ale časově delší cestu vlakem přes Valencii. Jízdenka zahrnovala rezervaci do obou vlaků, tedy do Euromedu i do následného AVE.

0/−1
27.4.2017 7:14

R87a18d63e58k 81J96a34n32a21t52a 9385766674902

Což ale nebyl přestupní tarif, ale dvě sečtené jízdenky. To není totéž.

Přestupní tarif je jeden tarif a proto má tu vlastnost. že se vzdáleností cena klesá, bez ohledu na počet vlaků, které cestou použijete.

+1/0
27.4.2017 11:24

P68e19t85r 50N54e28c30h19a51n86i87c41k13ý 7123966418460

Život ve Španělsku bych rodince co je zvyklá si každý víkend vyjet vláčkem na výlet, někam dojít a odněkud se vrátit fakt nepřál (mimo pokrytí příměstskými vlaky v aglomeracích teda) Flexibilita je tam fakt nulová. Co, že tam neexistuje přestupní tarif, často vyhledávač i zamlčí přestupní spojení ! Jízdenky pro dojíždění jsou nějaké levnější v paketu 10+1 jízd nebo něco takového. Hlavní trasy jako Madrid - Barcelona obsadili služební cestující, co jim platí jízdenku firma. Ostatní musí nakupovat sakra dopředu, stejně je často plno i za tu nehoráznou cenu. A jízdní řád mimo VRT nebyl tak hrozný ani tady za socialismu.

0/0
27.4.2017 22:02

P41e73t94r 74N77e76c55h33a94n65i32c19k34ý 7743746438230

Tak mají určitý druh dojížděcích jízdenek. Platné jsou 6 měsíců

http://web02.renfe.es/u52/cav/AgenWeb.nsf/e5061b973c9b0374c1256ad8003e0e60/1b0cd72858bb7c59c12576e2003c359b/$FILE/6.3.pdf

př. Madrid - Valladolid 213km za 560eur / 50 jízd, to je cca 11,2 eur za jednu cestu. Není to málo, ale při platu nad 2000 eur už se to asi dá. Jenže potřebujete ještě 59 eur na Madridskou lítačku měsíčně

0/0
27.4.2017 22:19

J76a11n 89J58e88m84e76l77k65a 1755690

Tak pokud počítám dobře tak 1,4 bilionu Kč děleno cca přehnaná životnost 50 let děleno 35 mil cestujících, tak za infrastrukturu to vychází cca 800-900 Kč na jízdenku. Ovšem bez provozních nákladů, elektřiny, běžných oprav, vlaku, servisu vlaku, personálu atd. Což bych čekal asi horší číslo.

0/−1
26.4.2017 21:27

J49a92n 31J35e78m15e95l12k71a 1255890

"Renfe is completely opaque about this issue. It does not provide figures on revenues, operating profit or net profit for the AVE"

..Takové "Řecko"..

0/0
26.4.2017 23:12

J41a40n 26J58e62m97e10l27k22a 1225960

34 mil cestujících (nedávno to bylo tuším 20 mil ročně) na cca 3100 km tratí za 1,4 bil Kč? Malé Švýcarsko cca 500 mil cestujících ročně, pouze vlakem. Bez vrt.

25 roků? To to asi budou muset taky někdy začít opravovat postupně. A jsem zvědav, kde na to vezmou peníze bez EU. (udržovat 3100 km vrt tratí+konvenční tratě pro náklad)

0/0
26.4.2017 18:27

R89a35d95e50k 86J51a88n28a95t21a 9115846824122

Je trochu nefér srovnávat pouze AVE s vlaky se všemi vlaky ve Švýcarsku. V Španělsku jezdí i jiné vlaky než AVE, mají i síť klasickou, byť ve větší míře využívanou jen v okolí velkých měst.

JInak je ale pravda, že Švýcarsko dosahuje v počtu vlaků i cestujících na 1 km tratě světové špičky, zatímco Španělsko je jedno z nehorších.

+2/0
26.4.2017 19:26

J43a95n 39J29e77m72e70l97k85a 1695580

No prý je ve španělsku 500 mil cestujících ročně. Pouze 3.4% cestujících prý cestuje vysokorychlostní AVE. Ale AVE má 3400 km a sežere jistě většinu peněz.

0/0
26.4.2017 23:03

R42a40d31e78k 77J48a62n57a52t13a 9955396384272

"Pouze 3.4% cestujících"

Lépe je posuzovat osobokilometry. Průměrná cestovní vzdálenost po AVE bude jistě mnohem delší, než po zbytku sítě.

Nahoře jsem zapomněl zmínit ještě jedn faktor, který přispívá k nevelkému vytížení té jejich VRT sítě. A sice špatná MHD a veřejná doprava obecně. Dálkovým vlaků, včetně VRT, se lépe získávají cestující, pokud se mohou na stanici dobře dostat. Zde je to opět lepší v Německu, kde je veřejná doprava rozvinutá a dobře integrovaná s VRT (k akční jízdence na ICE bývá přípojný osobák zdarma).

+2/0
26.4.2017 23:29

P53e22t53r 28N78e39c54h42a56n28i11c69k96ý 7433496368900

V Madridu jsou vlaky plnohodnotnou MHD jako metro. Sítí mohou metru mnohdy konkurovat a je tam naprosto normální jezdit vlakem po městě. Dokonce tam to funguje tak, že delší část jedete vlakem a jen tu poslední míli metrem, to pak cestující nasakují jedna báseň.

+1/0
27.4.2017 22:05

M48i35r91o54s21l66a49v 28Z71i48k37m40u98n47d 6668112127348

Tohle platí i v Česku ... při povodních 2002 se v Praze "objevila" železnice, fungující i když bylo metro pod vodou.

Z HLN na Smíchov se dostanete vlakem oficiálně za 7 minut, někdy to trvá jen 5 ... metrem je to za 18 minut ... tranzitní vlaky "... od Českého Brodu směr Radotín ..." jsou cestujícími velmi využívané. Třeba spojení Nádraží Libeň - Nádraží Radotín klasickou MHD trvá s několika přestupy cca 45 minut, vlakem 24 minuty ...

I do vlaků jedoucích JEN do Radotína nastupuje na Smíchově i po ránu poměrně hodně cestujících ...

Bohužel "stratégové" plánující železniční spojení na letiště ještě nepochopili, že ne všichni cestující z/na letiště chtějí do CENTRA (Masarykovo nádraží), ale do ostatních částí Prahy nebo na návazné směry, takže se ZATÍM neuvažuje s tím, že vlaky by na LETIŠTI je projely a pokračovaly směr Zličín > Praha Smíchov a tady by se zdvojená souprava rozdělila, jedna by pokračovala směr HLN (a dál třeba do Milovic) > čili bez nutného přesunu Masarykovo > Hladní nádraží nebo přestupu na METRO (asi v Bubnech) a druhá souprava by jela směr Vršovice a Benešov ... Na Smíchově, kde by měla být na přelomu let 2018/2019 zahájena přestavba stanice by se přestupovalo na "západ", tedy jak na vlaky, tak třeba na TRAM směr Barrandov ...

0/0
1.5.2017 7:25

J60i27ř78í 17P39r13a98ž82á13k 9760172511282

Španělsko na rozdíl od ČR nerozkradlo a nerozdalo na nesmysly dotace z EU, ale postavilo za ně dálnice a železnice.

+4/0
26.4.2017 17:13

V17l25a21d57i13m45í71r 41Š54t14ě10r16b90a 2272111572797

Vaše věta mi promluvila z duše. Španělskými rychlovlaky jsem jel víckrát a terén je opravdu složitější než u nás. Při plánování tras se tam ale přemýšlelo a přemýšlí. ;-);-);-)

+1/−1
26.4.2017 17:28

M43a68r94t19i87n 18R22u40z95i87c55k38a 1632718206307

No, moc nesouhlasim, Spanelsko stavelo trate tak, aby napojili Madrid s "chudsimi" a "mene obydlenymi" regiony. To pomaha k tomu, aby se dale nevylidnovali a prinesli investice do techto mist, ale nevyhodou je mene cestujicich... Myslim, ze prioritne by se meli propojit mista s vysokou poptavkou a pak napojovat regiony...

Nicmene jak jinak vyuzit evropske finance nez pomoci chudsim oblastem...

+1/0
26.4.2017 17:50

M29i29c25h86a88l 63G64r39e91g16o23r 8776114480852

A silnice po kterých skoro nikdo nejezdí. Tohle není dobrý příklad....

+1/0
26.4.2017 21:23

J96i35ř33í 42P47r55a19ž29á17k 9970272161572

Dálnice jsou využívané a velmi potřebné. V členitém terénu je rychlost po dálnici mnohonásobně vyšší.

0/0
26.4.2017 21:46

J25i13ř90í 41H88o84v70o96r85k69a 8907796142645

Letos jsem 3 dny šel podél jedné z dostavovaných dálnic - provoz jak na průměrné okrsce.... Jaca-Pamplona

0/0
22.5.2017 17:48

D26o81m94i44n38i57k 11Ž57ď12á40n39s71k73ý 7200108177883

Porovnávat železnici na poušti s úsekem Benešov - Votice, kde je myslím 5 tunelů je opravdu vypovídající :-/

+3/−8
26.4.2017 16:57

J71i56ř16í 23P88r25a80ž87á26k 9760872201652

Asi jste nebyl ve Španělsku. Krajina je pro stavbu železnic a dálnic na většině území horší než u nás.

+6/−1
26.4.2017 17:14

Z41b62y43n89ě91k 46J21a63n87d58a 7553672105601

A proto třeba úsek Ourense – Santiago de Compostela stál cca 800M Kč/km

0/0
26.4.2017 17:36

J12i27ř20í 60P96r78a80ž28á32k 9970512371662

U nás postaví 1 km cyklostezky za 3M ;-D

0/0
26.4.2017 17:57

Z23b55y22n80ě23k 46J46a97n75d38a 7823272625941

A to má jakou souvislost?

+1/0
26.4.2017 18:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.