Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Španělské rychlovlaky slaví 25 let. Kilometr je levnější než v Česku

Mají nejvíce kilometrů vysokorychlostních tratí v Evropě a další chtějí ještě postavit. Rychlovlaky na Pyrenejském poloostrově vytlačily na některých trasách lidi z letadel do vlaků, někteří ale španělský model považují za špatný. Tamější vláda chystá další rozšíření.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F53r35a58n84c22i97s 55S50l77á59d16e50č94e42k 1387881771859

Madrid - Barcelona je sice dražší o par eur než letadlo (vyzkoušel jsem obě varianty) jenže pohodlnější nastoupite v centru a vystoupite v centru a tim odpada dopra va na letiště a zpět .

0/0
3.5.2017 21:16

M81i18r75o10s87l46a48v 59Z92i76k43m81u40n87d 6918712407358

Příšerné železniční spojení bylo ve Španělsku vždycky ... v roce 1992 byly v Barcelona LOH, v Seville EXPO1992. Očekával jsem "nabitý" jízdní řád, zejména s ohledem na to, že v provozu byla nová VRT do Sevilly s novými lokomotivami řady 252 od Siemensu ... Nabitý jízdní řád, podle německého nebo švýcarského vzoru by byl vlak alespoň jednou za hodinu ... Realita byla ovšem jiná, i někdejší SSSR resp. tehdejší Rusko na to bylo lépe. Spíše se to blížilo modelu jeden vlak za den. I na té VRT do Sevilly jely vlaky asi tak po dvou hodinách ... O několik let později jsem byl ve Španělsku opakovaně, součástí byla exkurze na řídící stanoviště provozu, kde se "pochlubili" tím, že odtud řídí trať na které jim jede cca 60 vlaků za týden. Když jsem jim sdělil, že na trati Praha - Kolín jede za 24 hodin cca 5 x tolik, bez toho, že by tam bylo dálkové řízení koukali poněkud divně ...

+1/0
1.5.2017 7:02

F14r73a10n96c36i51s 16S34l63á58d28e30č86e90k 1887401861679

To je super srovnavat rok 92 s rokem 2017 ����

0/0
3.5.2017 21:37

M25i14l74o65š 18D78v25o24ř61á85k 8865757256901

Na podzim jsem měl tu čest v rámci jednoho výletu vyzkoušet osobně a porovnat s německem, francií nebo itálií.

Barcelona - Madrid za 2:30h je paráda (i když my to jeli za 2:45 díky zastávce v Zaragoze).

A dá se koupit lístek i docela levně, pokud se plánuje dopředu.

Co mě překvapilo, tak zřejmě nejvyšší úroveň bezpečnostních opatření - prakticky jako na letišti, oddělené haly pro příjezd a odjezd, security kontroly včetně skeneru atp. To nemají ani ve Francii.

Jednodenní výlet Barcelona - Madrid (4 hodiny na prohlídku města), Pak Madrid - Valencia a podél středomořského pobřeží Valencia - Barcelona. To už je vyhlídkáč do 200kmh max.

+1/0
27.4.2017 19:48

P68e37t90r 50N43e75c83h22a51n68i25c60k68ý 7143456558230

Já tam byl v letech 2012 a 2013, AVE bylo předražené a cokoliv jiného byly náhodné výstřely párkrát za den (mimo městských vlaků v aglomeracích). Propojení mezi i docela velkými městy je železnicí naprosto příšerné a i ty slavné vysokorychlostní tratě nejsou nějak extra vytížené. K tomu všechno na letecký šíleně drahý tarif, flexibilita nulová. Tenhle systém doufám v ČR nebude

+2/0
27.4.2017 21:54

M82i26l16o32š 56D87v58o47ř20á48k 8755907426931

koukám do svých záznamů:

Barcelona - Madrid 143 Eur/2 osoby

Madrid - Valencia - Barcelona 73,80 Eur/2 osoby

A vsechno dost plný.

0/0
27.4.2017 22:10

P30e36t79r 52N25e15c28h45a98n10i52c16k60ý 7713326118980

Plný to je, jezdím tím většina služebkářů a pak interraily apod. Problém je, že to musíte kupovat fakt dost dopředu, není tam ta flexibilita, kdy si řeknete a jedete. To pak stojí těch 143 eur jedna osoba. Dále mimo VRT a velká města to stojí za tužku.

+1/0
27.4.2017 22:16

M77i69r80o52s67l12a19v 88Z80i11k67m83u50n27d 6308412457178

Ale ve Francii "security" mají - konkrétně u vlaků, které jezdí dírou pod "kanálem". Krom toho např. v Paříží uzavírají na Gare de Lyon přístup k soupravě 2 minuty před odjezdem ...

0/0
1.5.2017 7:04

M52i97r26o20s24l24a40v 19Z54i59k33m85u58n68d 6508672327328

Ve Francii "security" mají u vlaků jedoucích dírou "po kanálem", stejné jako na letišti ...

0/0
1.5.2017 7:08

L39u83b41o55s 77K84a40p63l11a24n 6668649441636

Gratuluji a tiše závidím. Na to v jakém stavu byly španělské železnice před 30 lety je to jako zázrak. Takový zázrak bychom potřebovali v ČR.

+6/−1
27.4.2017 8:20

S61t54a21n85i84s47l59a35v 92K44r25e59j29c40a42r 2441618203426

A ted pro co se rozhodnout? Pro rychlovlaky nebo hyperloopy? Pro oboje asi těžko, to neutáhne žádná ekonomika at s dotaci nebo ne z EU. A ekonomika záboru zemědělské půdy ve prospěch ........, se projeví za desetiletí. V rámci zaměstnanosti občanů nemám nic proti, Ale věděl Václav Klaus když mu režim umožnil stáž v USA, jak bude ČR vypadat a fungovat v roce 2017? A tento příměr platí na každého i dnes adolescenta.

+1/−1
27.4.2017 9:43

R88a84d66e32k 21J44a25n94a57t59a 9945556924142

To s tím hyperloopem myslíte vážně?

0/0
27.4.2017 11:19

P21e10t73r 31V89o42n39d87r23a34c21e25k 7445501783530

Je potřeba říci nahlas, že u nás se nebude rychlo-železnice stavět kvůli tomu aby zde vlaky jezdili rychleji, ale kvůli tomu, že pár lidí na tom brutálně zbohatne - proto tady bude stát kilometr jednou tolik než ve Španělsku .

Příkladem je například lodní tunel v Norsku, který bude 36 metrů široký45vysoký a cca 2km dlouhý - bude stát 7,8 miliardy - to naše milá Blanka má konečný účet 42miliard 8-o

+3/−3
27.4.2017 6:02

J67a35n 80H96a22v52r27d39a 2258386351518

chjo... to jsou zase žvásty...

Aniž bych vylučoval, že by se dalo ceny u nás daleko lépe kontrolovat, tak

Srovnávat 2km dlouhý tunel s Blankou je zhovadilost a diletantství, a to nejen kvůli délce.

A teď si tradičně rýpnu do těchto evidentně rádoby odborníků, co se neumí ani správně vyjádřit: kolik je jedenkrát tolik??? Pokud se nepletu, tak jeden krát x je zase jen x. Tedy: to by bylo moc chtěné mít stavbu za stejnou (vámi vyzdvihovanou) cenu, že? ;-D

+3/0
27.4.2017 9:07

V14l42a87s32t25i85m97i50l 98K15o73c95u18r76e69k 4326813420894

Článek měl být až dokonce vedený pouze v neutrálním duchu, že so se týče dopravy nejsme civlizovaná země, to je pravda, je to tady akorát muzeum, ale nebylo potřebné do toho dělat ekonomické úvahy, které jsou nad možností autora, a země které tyto rychlovlaky staví, tu výstavbu ani neuvažují v ekonomické dimenzi, ale cíle toho ji přesahují, je to civilizační uvažování, ne uvažování účetního.

+1/0
26.4.2017 23:39

M56i69c75h62a82l 12M74a74l94ý 5702484789843

Trochu reálnější pohled - strana 27...

https://is.muni.cz/th/369778/esf_m/Diplomova_prace_Vaclav_Fucik.pdf

+3/−1
26.4.2017 23:09

M10i51c64h96a47l 22M74a44l45ý 5142564599573

Pane Kocourku, děkuju za minus! Moc objektivity škodí, že?

+1/0
27.4.2017 11:10

J21a73n 40V19o36j81t55í61š71e68k 6112661225366

Zkoumat ekonomickou efektivitu veřejnejch staveb je samo o sobě hloupý a VRT v podobné analýze stejně vždy vyjde podstatně lépe, než třeba dálnice.

+1/−1
27.4.2017 15:29

P54a47v28e64l 98M62o19r97a69v63e93c 3862469372438

A jak chcete zkoumat efektivitu veř.staveb? V čem je dálnice lepší než VRT?

0/0
28.4.2017 12:18

J96a21n 64V87o52j92t47í91š49e18k 6752201825426

Dálnice není lepší v ničem. A zkoumat to prostě nejde, jedná se o politický, nikoliv ekonomický rozhodnutí.

0/0
28.4.2017 12:30

P38a37v52e10l 93M19o45r81a94v57e88c 3922269862938

Rozhodnutí je politické, to ano. Ale má být na základě assesmentu o výši investice, ceně údržby, ceně externalit, dopadu na společnost (např. flexibilita práce) atd. - dost těchto faktorů lze vyčíslit, jen některé ne. Tak v čem je špatně když někdo srovnává X parametrů pro dálnice a VRT?

0/0
28.4.2017 14:05

J81a92n 84V43o96j83t25í18š29e29k 6862451705176

Problém je právě v těch nevyčíslitelnejch faktorech. To jsou prostě důležitý věci, léčby těžkejch chorob se taky nevyplatěj, protože průměrnej nemocnej nikdy nevydělá tolik, aby se to zaplatilo. Je to samozřejmě až absurdní srovnání, ale princip je stejnej. Když v analýze nemůžete zohlednit zásadní faktory, tak dostanete falešnej výsledek.

0/0
28.4.2017 15:10

P81a65v34e80l 55M69o69r84a51v63e42c 3842179282478

A jaké takové zásadní nevyčíslitelné faktory existují u stavby dálnic nebo VRT?

0/0
28.4.2017 15:19

J11a58n 20V53o17j15t21í90š93e73k 6232181495176

Autor té práce v závěru vyjmenovává tohle: zvýšení zaměstnanosti, zlepšení regionální dopravy,zvýšení turistické atraktivity Brna a další

Já bych ty faktory, které vyčíslit vůbec nejdou, souhrnně označil jako zvýšení kvality života. Nebo pohodlí, jak chcete.

A pak jsou faktory, které ekonomické jsou, ale nedají se vyčíslit kvůli jejich složitosti. Což jsou ekonomický výhody vyplývající z přesunu pracovní síly.

Já vlastně úplně racionálně nevim, proč se potřebujeme přesouvat. Ale děláme to, tak k tomu musíme postavit infrastrukturu. A v porovnání infrastruktury si myslim, že VRT je jedna z nejefektivnějších, takže bychom ji měli stavět. A že se to naše přesouvání ekonomicky nevyplatí je přece jedno. Daně platíme proto, abychom se společně složili na věci, který se jinak nevyplatěj. Proto mi přijde zvláštní se bavit o tom, jestli se to vyplatí nebo ne, samozřejmě, že ne, kdyby se to vyplatilo, tak by to dávno stavěl soukromej sektor. Ta debata je prostě zbytečná.

+1/0
28.4.2017 15:32

T38o85m36a79s 57A23u12g29u33s41t44y39n 6497186771250

Ani clovek nemusi cist clanek, staci nadpis a hned vime, ze je to dalsi Surovina...

+3/−3
26.4.2017 19:15

M58i82l66a97n 74V22o81l33e78k 5239183516259

Nikde žádná ekonomická bilance provozu. Tržby a náklady jsou přece nezajímavé.

+3/−1
26.4.2017 18:53

R40a48d40e82k 57J70a16n28a82t86a 9945166654282

Ta je ve Španělsku tragická. Kvůli špatné organizaci provozu. Raději jezdí méně často za vyšší jízdné než naopak. V podstatě neexistuje přestupní tarif, ani jízdní řády s přestupy moc nepočítají, povinná rezervace všude. Nejsou tam myslím ani žádné výhodné jízdnenky pro dojíždění. Oni zkrátka udělali z těch vlaků "letadla ve výšce nula".

Španělsko je dobrý příklad, jak lze tratě stavět rychle a levně. Pro příklad, jak po nich organizovat provoz, je ale lepší Německo.

+8/−1
26.4.2017 19:23

M70i45r38o89s62l18a36v 75H47r95u67š82k58a 1720285373425

Přestupní tarif asi existuje. Když jsem před cestou do Španělska řešil přesun z Barcelony do Madridu, RENFE mi nabídlo levnější, ale časově delší cestu vlakem přes Valencii. Jízdenka zahrnovala rezervaci do obou vlaků, tedy do Euromedu i do následného AVE.

0/−1
27.4.2017 7:14

R63a87d49e83k 73J32a30n35a89t30a 9525266484362

Což ale nebyl přestupní tarif, ale dvě sečtené jízdenky. To není totéž.

Přestupní tarif je jeden tarif a proto má tu vlastnost. že se vzdáleností cena klesá, bez ohledu na počet vlaků, které cestou použijete.

+1/0
27.4.2017 11:24

P39e83t91r 70N69e85c42h13a28n72i65c80k20ý 7393426738450

Život ve Španělsku bych rodince co je zvyklá si každý víkend vyjet vláčkem na výlet, někam dojít a odněkud se vrátit fakt nepřál (mimo pokrytí příměstskými vlaky v aglomeracích teda) Flexibilita je tam fakt nulová. Co, že tam neexistuje přestupní tarif, často vyhledávač i zamlčí přestupní spojení ! Jízdenky pro dojíždění jsou nějaké levnější v paketu 10+1 jízd nebo něco takového. Hlavní trasy jako Madrid - Barcelona obsadili služební cestující, co jim platí jízdenku firma. Ostatní musí nakupovat sakra dopředu, stejně je často plno i za tu nehoráznou cenu. A jízdní řád mimo VRT nebyl tak hrozný ani tady za socialismu.

0/0
27.4.2017 22:02

P97e54t32r 91N94e49c20h47a68n20i91c87k48ý 7183216758210

Tak mají určitý druh dojížděcích jízdenek. Platné jsou 6 měsíců

http://web02.renfe.es/u52/cav/AgenWeb.nsf/e5061b973c9b0374c1256ad8003e0e60/1b0cd72858bb7c59c12576e2003c359b/$FILE/6.3.pdf

př. Madrid - Valladolid 213km za 560eur / 50 jízd, to je cca 11,2 eur za jednu cestu. Není to málo, ale při platu nad 2000 eur už se to asi dá. Jenže potřebujete ještě 59 eur na Madridskou lítačku měsíčně

0/0
27.4.2017 22:19

J88a86n 84J34e23m19e97l17k38a 1535400

Tak pokud počítám dobře tak 1,4 bilionu Kč děleno cca přehnaná životnost 50 let děleno 35 mil cestujících, tak za infrastrukturu to vychází cca 800-900 Kč na jízdenku. Ovšem bez provozních nákladů, elektřiny, běžných oprav, vlaku, servisu vlaku, personálu atd. Což bych čekal asi horší číslo.

0/−1
26.4.2017 21:27

J58a84n 16J91e74m30e33l52k85a 1285450

"Renfe is completely opaque about this issue. It does not provide figures on revenues, operating profit or net profit for the AVE"

..Takové "Řecko"..

0/0
26.4.2017 23:12

J32a60n 77J96e93m93e16l95k53a 1915330

34 mil cestujících (nedávno to bylo tuším 20 mil ročně) na cca 3100 km tratí za 1,4 bil Kč? Malé Švýcarsko cca 500 mil cestujících ročně, pouze vlakem. Bez vrt.

25 roků? To to asi budou muset taky někdy začít opravovat postupně. A jsem zvědav, kde na to vezmou peníze bez EU. (udržovat 3100 km vrt tratí+konvenční tratě pro náklad)

0/0
26.4.2017 18:27

R53a18d60e35k 30J90a26n77a61t46a 9645146554922

Je trochu nefér srovnávat pouze AVE s vlaky se všemi vlaky ve Švýcarsku. V Španělsku jezdí i jiné vlaky než AVE, mají i síť klasickou, byť ve větší míře využívanou jen v okolí velkých měst.

JInak je ale pravda, že Švýcarsko dosahuje v počtu vlaků i cestujících na 1 km tratě světové špičky, zatímco Španělsko je jedno z nehorších.

+2/0
26.4.2017 19:26

J89a67n 44J61e89m75e53l60k20a 1885900

No prý je ve španělsku 500 mil cestujících ročně. Pouze 3.4% cestujících prý cestuje vysokorychlostní AVE. Ale AVE má 3400 km a sežere jistě většinu peněz.

0/0
26.4.2017 23:03

R39a16d23e53k 25J15a98n31a97t58a 9845106584512

"Pouze 3.4% cestujících"

Lépe je posuzovat osobokilometry. Průměrná cestovní vzdálenost po AVE bude jistě mnohem delší, než po zbytku sítě.

Nahoře jsem zapomněl zmínit ještě jedn faktor, který přispívá k nevelkému vytížení té jejich VRT sítě. A sice špatná MHD a veřejná doprava obecně. Dálkovým vlaků, včetně VRT, se lépe získávají cestující, pokud se mohou na stanici dobře dostat. Zde je to opět lepší v Německu, kde je veřejná doprava rozvinutá a dobře integrovaná s VRT (k akční jízdence na ICE bývá přípojný osobák zdarma).

+2/0
26.4.2017 23:29

P71e16t31r 24N88e38c70h19a61n41i14c40k52ý 7923806438620

V Madridu jsou vlaky plnohodnotnou MHD jako metro. Sítí mohou metru mnohdy konkurovat a je tam naprosto normální jezdit vlakem po městě. Dokonce tam to funguje tak, že delší část jedete vlakem a jen tu poslední míli metrem, to pak cestující nasakují jedna báseň.

+1/0
27.4.2017 22:05

M78i53r22o76s75l20a77v 40Z47i15k28m55u44n47d 6958382407748

Tohle platí i v Česku ... při povodních 2002 se v Praze "objevila" železnice, fungující i když bylo metro pod vodou.

Z HLN na Smíchov se dostanete vlakem oficiálně za 7 minut, někdy to trvá jen 5 ... metrem je to za 18 minut ... tranzitní vlaky "... od Českého Brodu směr Radotín ..." jsou cestujícími velmi využívané. Třeba spojení Nádraží Libeň - Nádraží Radotín klasickou MHD trvá s několika přestupy cca 45 minut, vlakem 24 minuty ...

I do vlaků jedoucích JEN do Radotína nastupuje na Smíchově i po ránu poměrně hodně cestujících ...

Bohužel "stratégové" plánující železniční spojení na letiště ještě nepochopili, že ne všichni cestující z/na letiště chtějí do CENTRA (Masarykovo nádraží), ale do ostatních částí Prahy nebo na návazné směry, takže se ZATÍM neuvažuje s tím, že vlaky by na LETIŠTI je projely a pokračovaly směr Zličín > Praha Smíchov a tady by se zdvojená souprava rozdělila, jedna by pokračovala směr HLN (a dál třeba do Milovic) > čili bez nutného přesunu Masarykovo > Hladní nádraží nebo přestupu na METRO (asi v Bubnech) a druhá souprava by jela směr Vršovice a Benešov ... Na Smíchově, kde by měla být na přelomu let 2018/2019 zahájena přestavba stanice by se přestupovalo na "západ", tedy jak na vlaky, tak třeba na TRAM směr Barrandov ...

0/0
1.5.2017 7:25

J85i24ř88í 10P36r58a35ž75á69k 9600432701462

Španělsko na rozdíl od ČR nerozkradlo a nerozdalo na nesmysly dotace z EU, ale postavilo za ně dálnice a železnice.

+4/0
26.4.2017 17:13

V52l53a46d18i34m47í72r 41Š67t25ě95r43b93a 2332231332117

Vaše věta mi promluvila z duše. Španělskými rychlovlaky jsem jel víckrát a terén je opravdu složitější než u nás. Při plánování tras se tam ale přemýšlelo a přemýšlí. ;-);-);-)

+1/−1
26.4.2017 17:28

M39a53r38t13i80n 17R13u53z77i51c25k42a 1492418866937

No, moc nesouhlasim, Spanelsko stavelo trate tak, aby napojili Madrid s "chudsimi" a "mene obydlenymi" regiony. To pomaha k tomu, aby se dale nevylidnovali a prinesli investice do techto mist, ale nevyhodou je mene cestujicich... Myslim, ze prioritne by se meli propojit mista s vysokou poptavkou a pak napojovat regiony...

Nicmene jak jinak vyuzit evropske finance nez pomoci chudsim oblastem...

+1/0
26.4.2017 17:50

M68i20c30h95a73l 63G69r25e78g52o30r 8656854120572

A silnice po kterých skoro nikdo nejezdí. Tohle není dobrý příklad....

+1/0
26.4.2017 21:23

J94i31ř41í 56P62r63a42ž98á74k 9930912911972

Dálnice jsou využívané a velmi potřebné. V členitém terénu je rychlost po dálnici mnohonásobně vyšší.

0/0
26.4.2017 21:46

J41i53ř73í 55H85o22v96o58r59k63a 8857606102175

Letos jsem 3 dny šel podél jedné z dostavovaných dálnic - provoz jak na průměrné okrsce.... Jaca-Pamplona

0/0
22.5.2017 17:48

D47o93m14i55n57i55k 20Ž68ď78á85n97s87k28ý 7740278387973

Porovnávat železnici na poušti s úsekem Benešov - Votice, kde je myslím 5 tunelů je opravdu vypovídající :-/

+3/−8
26.4.2017 16:57

J41i19ř94í 68P91r39a33ž17á36k 9480702441302

Asi jste nebyl ve Španělsku. Krajina je pro stavbu železnic a dálnic na většině území horší než u nás.

+6/−1
26.4.2017 17:14

Z33b19y67n58ě86k 50J28a83n32d22a 7213432655551

A proto třeba úsek Ourense – Santiago de Compostela stál cca 800M Kč/km

0/0
26.4.2017 17:36

J79i67ř83í 97P26r49a68ž26á67k 9700832401662

U nás postaví 1 km cyklostezky za 3M ;-D

0/0
26.4.2017 17:57

Z65b83y22n35ě85k 59J20a36n21d46a 7983902935251

A to má jakou souvislost?

+1/0
26.4.2017 18:00







Najdete na iDNES.cz