Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Španělské rychlovlaky slaví 25 let. Kilometr je levnější než v Česku

Mají nejvíce kilometrů vysokorychlostních tratí v Evropě a další chtějí ještě postavit. Rychlovlaky na Pyrenejském poloostrově vytlačily na některých trasách lidi z letadel do vlaků, někteří ale španělský model považují za špatný. Tamější vláda chystá další rozšíření.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F94r74a98n80c65i32s 92S71l91á81d33e84č40e11k 1607341511679

Madrid - Barcelona je sice dražší o par eur než letadlo (vyzkoušel jsem obě varianty) jenže pohodlnější nastoupite v centru a vystoupite v centru a tim odpada dopra va na letiště a zpět .

0/0
3.5.2017 21:16

M84i23r14o60s18l46a83v 88Z16i43k64m62u17n70d 6198682407598

Příšerné železniční spojení bylo ve Španělsku vždycky ... v roce 1992 byly v Barcelona LOH, v Seville EXPO1992. Očekával jsem "nabitý" jízdní řád, zejména s ohledem na to, že v provozu byla nová VRT do Sevilly s novými lokomotivami řady 252 od Siemensu ... Nabitý jízdní řád, podle německého nebo švýcarského vzoru by byl vlak alespoň jednou za hodinu ... Realita byla ovšem jiná, i někdejší SSSR resp. tehdejší Rusko na to bylo lépe. Spíše se to blížilo modelu jeden vlak za den. I na té VRT do Sevilly jely vlaky asi tak po dvou hodinách ... O několik let později jsem byl ve Španělsku opakovaně, součástí byla exkurze na řídící stanoviště provozu, kde se "pochlubili" tím, že odtud řídí trať na které jim jede cca 60 vlaků za týden. Když jsem jim sdělil, že na trati Praha - Kolín jede za 24 hodin cca 5 x tolik, bez toho, že by tam bylo dálkové řízení koukali poněkud divně ...

+1/0
1.5.2017 7:02

F61r83a66n34c72i17s 20S73l97á90d24e26č15e92k 1747201271609

To je super srovnavat rok 92 s rokem 2017 ����

0/0
3.5.2017 21:37

M36i44l66o61š 95D76v25o59ř17á38k 8735617756701

Na podzim jsem měl tu čest v rámci jednoho výletu vyzkoušet osobně a porovnat s německem, francií nebo itálií.

Barcelona - Madrid za 2:30h je paráda (i když my to jeli za 2:45 díky zastávce v Zaragoze).

A dá se koupit lístek i docela levně, pokud se plánuje dopředu.

Co mě překvapilo, tak zřejmě nejvyšší úroveň bezpečnostních opatření - prakticky jako na letišti, oddělené haly pro příjezd a odjezd, security kontroly včetně skeneru atp. To nemají ani ve Francii.

Jednodenní výlet Barcelona - Madrid (4 hodiny na prohlídku města), Pak Madrid - Valencia a podél středomořského pobřeží Valencia - Barcelona. To už je vyhlídkáč do 200kmh max.

+1/0
27.4.2017 19:48

P69e10t71r 67N11e59c50h96a50n43i48c92k73ý 7883376708870

Já tam byl v letech 2012 a 2013, AVE bylo předražené a cokoliv jiného byly náhodné výstřely párkrát za den (mimo městských vlaků v aglomeracích). Propojení mezi i docela velkými městy je železnicí naprosto příšerné a i ty slavné vysokorychlostní tratě nejsou nějak extra vytížené. K tomu všechno na letecký šíleně drahý tarif, flexibilita nulová. Tenhle systém doufám v ČR nebude

+2/0
27.4.2017 21:54

M96i53l58o42š 95D92v10o86ř89á18k 8225987806981

koukám do svých záznamů:

Barcelona - Madrid 143 Eur/2 osoby

Madrid - Valencia - Barcelona 73,80 Eur/2 osoby

A vsechno dost plný.

0/0
27.4.2017 22:10

P45e25t52r 56N14e31c16h19a66n20i39c93k32ý 7223136128360

Plný to je, jezdím tím většina služebkářů a pak interraily apod. Problém je, že to musíte kupovat fakt dost dopředu, není tam ta flexibilita, kdy si řeknete a jedete. To pak stojí těch 143 eur jedna osoba. Dále mimo VRT a velká města to stojí za tužku.

+1/0
27.4.2017 22:16

M31i46r50o75s17l26a38v 73Z17i71k80m20u51n37d 6968682437138

Ale ve Francii "security" mají - konkrétně u vlaků, které jezdí dírou pod "kanálem". Krom toho např. v Paříží uzavírají na Gare de Lyon přístup k soupravě 2 minuty před odjezdem ...

0/0
1.5.2017 7:04

M76i30r42o32s48l80a87v 85Z47i13k12m69u86n83d 6868812907628

Ve Francii "security" mají u vlaků jedoucích dírou "po kanálem", stejné jako na letišti ...

0/0
1.5.2017 7:08

L39u32b37o97s 24K81a96p59l35a97n 6258829411346

Gratuluji a tiše závidím. Na to v jakém stavu byly španělské železnice před 30 lety je to jako zázrak. Takový zázrak bychom potřebovali v ČR.

+6/−1
27.4.2017 8:20

S87t19a35n80i93s98l96a69v 87K31r77e34j71c46a83r 2951328683466

A ted pro co se rozhodnout? Pro rychlovlaky nebo hyperloopy? Pro oboje asi těžko, to neutáhne žádná ekonomika at s dotaci nebo ne z EU. A ekonomika záboru zemědělské půdy ve prospěch ........, se projeví za desetiletí. V rámci zaměstnanosti občanů nemám nic proti, Ale věděl Václav Klaus když mu režim umožnil stáž v USA, jak bude ČR vypadat a fungovat v roce 2017? A tento příměr platí na každého i dnes adolescenta.

+1/−1
27.4.2017 9:43

R43a39d20e74k 78J16a59n35a88t54a 9895706644702

To s tím hyperloopem myslíte vážně?

0/0
27.4.2017 11:19

P76e81t77r 58V16o87n90d65r69a44c16e29k 7895201603740

Je potřeba říci nahlas, že u nás se nebude rychlo-železnice stavět kvůli tomu aby zde vlaky jezdili rychleji, ale kvůli tomu, že pár lidí na tom brutálně zbohatne - proto tady bude stát kilometr jednou tolik než ve Španělsku .

Příkladem je například lodní tunel v Norsku, který bude 36 metrů široký45vysoký a cca 2km dlouhý - bude stát 7,8 miliardy - to naše milá Blanka má konečný účet 42miliard 8-o

+3/−3
27.4.2017 6:02

J39a74n 55H46a96v94r77d43a 2568736431728

chjo... to jsou zase žvásty...

Aniž bych vylučoval, že by se dalo ceny u nás daleko lépe kontrolovat, tak

Srovnávat 2km dlouhý tunel s Blankou je zhovadilost a diletantství, a to nejen kvůli délce.

A teď si tradičně rýpnu do těchto evidentně rádoby odborníků, co se neumí ani správně vyjádřit: kolik je jedenkrát tolik??? Pokud se nepletu, tak jeden krát x je zase jen x. Tedy: to by bylo moc chtěné mít stavbu za stejnou (vámi vyzdvihovanou) cenu, že? ;-D

+3/0
27.4.2017 9:07

V17l24a97s59t23i62m93i64l 15K47o26c80u54r77e69k 4756683580254

Článek měl být až dokonce vedený pouze v neutrálním duchu, že so se týče dopravy nejsme civlizovaná země, to je pravda, je to tady akorát muzeum, ale nebylo potřebné do toho dělat ekonomické úvahy, které jsou nad možností autora, a země které tyto rychlovlaky staví, tu výstavbu ani neuvažují v ekonomické dimenzi, ale cíle toho ji přesahují, je to civilizační uvažování, ne uvažování účetního.

+1/0
26.4.2017 23:39

M48i74c24h25a24l 24M28a73l81ý 5142444119413

Trochu reálnější pohled - strana 27...

https://is.muni.cz/th/369778/esf_m/Diplomova_prace_Vaclav_Fucik.pdf

+3/−1
26.4.2017 23:09

M53i27c57h54a46l 55M16a36l26ý 5942694909583

Pane Kocourku, děkuju za minus! Moc objektivity škodí, že?

+1/0
27.4.2017 11:10

J74a90n 28V34o11j73t96í58š94e97k 6922971825446

Zkoumat ekonomickou efektivitu veřejnejch staveb je samo o sobě hloupý a VRT v podobné analýze stejně vždy vyjde podstatně lépe, než třeba dálnice.

+1/−1
27.4.2017 15:29

P94a88v21e60l 70M45o83r36a36v29e24c 3392229522888

A jak chcete zkoumat efektivitu veř.staveb? V čem je dálnice lepší než VRT?

0/0
28.4.2017 12:18

J31a78n 54V34o65j49t36í54š56e12k 6692141825586

Dálnice není lepší v ničem. A zkoumat to prostě nejde, jedná se o politický, nikoliv ekonomický rozhodnutí.

0/0
28.4.2017 12:30

P29a64v55e62l 20M21o47r14a44v97e54c 3732479642988

Rozhodnutí je politické, to ano. Ale má být na základě assesmentu o výši investice, ceně údržby, ceně externalit, dopadu na společnost (např. flexibilita práce) atd. - dost těchto faktorů lze vyčíslit, jen některé ne. Tak v čem je špatně když někdo srovnává X parametrů pro dálnice a VRT?

0/0
28.4.2017 14:05

J20a71n 61V54o69j72t29í48š73e26k 6942671445646

Problém je právě v těch nevyčíslitelnejch faktorech. To jsou prostě důležitý věci, léčby těžkejch chorob se taky nevyplatěj, protože průměrnej nemocnej nikdy nevydělá tolik, aby se to zaplatilo. Je to samozřejmě až absurdní srovnání, ale princip je stejnej. Když v analýze nemůžete zohlednit zásadní faktory, tak dostanete falešnej výsledek.

0/0
28.4.2017 15:10

P57a10v41e10l 76M17o64r67a75v11e40c 3502279432558

A jaké takové zásadní nevyčíslitelné faktory existují u stavby dálnic nebo VRT?

0/0
28.4.2017 15:19

J78a90n 11V70o55j45t39í18š59e23k 6852981265816

Autor té práce v závěru vyjmenovává tohle: zvýšení zaměstnanosti, zlepšení regionální dopravy,zvýšení turistické atraktivity Brna a další

Já bych ty faktory, které vyčíslit vůbec nejdou, souhrnně označil jako zvýšení kvality života. Nebo pohodlí, jak chcete.

A pak jsou faktory, které ekonomické jsou, ale nedají se vyčíslit kvůli jejich složitosti. Což jsou ekonomický výhody vyplývající z přesunu pracovní síly.

Já vlastně úplně racionálně nevim, proč se potřebujeme přesouvat. Ale děláme to, tak k tomu musíme postavit infrastrukturu. A v porovnání infrastruktury si myslim, že VRT je jedna z nejefektivnějších, takže bychom ji měli stavět. A že se to naše přesouvání ekonomicky nevyplatí je přece jedno. Daně platíme proto, abychom se společně složili na věci, který se jinak nevyplatěj. Proto mi přijde zvláštní se bavit o tom, jestli se to vyplatí nebo ne, samozřejmě, že ne, kdyby se to vyplatilo, tak by to dávno stavěl soukromej sektor. Ta debata je prostě zbytečná.

+1/0
28.4.2017 15:32

T45o25m52a13s 49A85u97g23u73s69t57y43n 6527956591230

Ani clovek nemusi cist clanek, staci nadpis a hned vime, ze je to dalsi Surovina...

+3/−3
26.4.2017 19:15

M28i55l85a92n 94V34o93l95e88k 5289283906819

Nikde žádná ekonomická bilance provozu. Tržby a náklady jsou přece nezajímavé.

+3/−1
26.4.2017 18:53

R86a90d17e48k 85J39a85n87a47t76a 9565566644272

Ta je ve Španělsku tragická. Kvůli špatné organizaci provozu. Raději jezdí méně často za vyšší jízdné než naopak. V podstatě neexistuje přestupní tarif, ani jízdní řády s přestupy moc nepočítají, povinná rezervace všude. Nejsou tam myslím ani žádné výhodné jízdnenky pro dojíždění. Oni zkrátka udělali z těch vlaků "letadla ve výšce nula".

Španělsko je dobrý příklad, jak lze tratě stavět rychle a levně. Pro příklad, jak po nich organizovat provoz, je ale lepší Německo.

+8/−1
26.4.2017 19:23

M40i22r21o92s43l58a45v 93H40r22u33š85k20a 1300555243315

Přestupní tarif asi existuje. Když jsem před cestou do Španělska řešil přesun z Barcelony do Madridu, RENFE mi nabídlo levnější, ale časově delší cestu vlakem přes Valencii. Jízdenka zahrnovala rezervaci do obou vlaků, tedy do Euromedu i do následného AVE.

0/−1
27.4.2017 7:14

R67a16d41e85k 78J49a94n66a65t72a 9355806774382

Což ale nebyl přestupní tarif, ale dvě sečtené jízdenky. To není totéž.

Přestupní tarif je jeden tarif a proto má tu vlastnost. že se vzdáleností cena klesá, bez ohledu na počet vlaků, které cestou použijete.

+1/0
27.4.2017 11:24

P45e39t17r 62N83e76c34h83a42n45i91c59k94ý 7253986288640

Život ve Španělsku bych rodince co je zvyklá si každý víkend vyjet vláčkem na výlet, někam dojít a odněkud se vrátit fakt nepřál (mimo pokrytí příměstskými vlaky v aglomeracích teda) Flexibilita je tam fakt nulová. Co, že tam neexistuje přestupní tarif, často vyhledávač i zamlčí přestupní spojení ! Jízdenky pro dojíždění jsou nějaké levnější v paketu 10+1 jízd nebo něco takového. Hlavní trasy jako Madrid - Barcelona obsadili služební cestující, co jim platí jízdenku firma. Ostatní musí nakupovat sakra dopředu, stejně je často plno i za tu nehoráznou cenu. A jízdní řád mimo VRT nebyl tak hrozný ani tady za socialismu.

0/0
27.4.2017 22:02

P41e32t54r 87N49e33c41h61a72n25i35c77k84ý 7203236618820

Tak mají určitý druh dojížděcích jízdenek. Platné jsou 6 měsíců

http://web02.renfe.es/u52/cav/AgenWeb.nsf/e5061b973c9b0374c1256ad8003e0e60/1b0cd72858bb7c59c12576e2003c359b/$FILE/6.3.pdf

př. Madrid - Valladolid 213km za 560eur / 50 jízd, to je cca 11,2 eur za jednu cestu. Není to málo, ale při platu nad 2000 eur už se to asi dá. Jenže potřebujete ještě 59 eur na Madridskou lítačku měsíčně

0/0
27.4.2017 22:19

J86a55n 13J67e71m46e95l83k73a 1945930

Tak pokud počítám dobře tak 1,4 bilionu Kč děleno cca přehnaná životnost 50 let děleno 35 mil cestujících, tak za infrastrukturu to vychází cca 800-900 Kč na jízdenku. Ovšem bez provozních nákladů, elektřiny, běžných oprav, vlaku, servisu vlaku, personálu atd. Což bych čekal asi horší číslo.

0/−1
26.4.2017 21:27

J28a54n 79J66e46m18e92l57k32a 1505940

"Renfe is completely opaque about this issue. It does not provide figures on revenues, operating profit or net profit for the AVE"

..Takové "Řecko"..

0/0
26.4.2017 23:12

J16a75n 11J20e61m98e16l56k35a 1775970

34 mil cestujících (nedávno to bylo tuším 20 mil ročně) na cca 3100 km tratí za 1,4 bil Kč? Malé Švýcarsko cca 500 mil cestujících ročně, pouze vlakem. Bez vrt.

25 roků? To to asi budou muset taky někdy začít opravovat postupně. A jsem zvědav, kde na to vezmou peníze bez EU. (udržovat 3100 km vrt tratí+konvenční tratě pro náklad)

0/0
26.4.2017 18:27

R21a37d52e24k 96J68a85n58a14t75a 9385466424272

Je trochu nefér srovnávat pouze AVE s vlaky se všemi vlaky ve Švýcarsku. V Španělsku jezdí i jiné vlaky než AVE, mají i síť klasickou, byť ve větší míře využívanou jen v okolí velkých měst.

JInak je ale pravda, že Švýcarsko dosahuje v počtu vlaků i cestujících na 1 km tratě světové špičky, zatímco Španělsko je jedno z nehorších.

+2/0
26.4.2017 19:26

J45a68n 40J76e26m65e38l42k91a 1495370

No prý je ve španělsku 500 mil cestujících ročně. Pouze 3.4% cestujících prý cestuje vysokorychlostní AVE. Ale AVE má 3400 km a sežere jistě většinu peněz.

0/0
26.4.2017 23:03

R66a60d84e96k 77J27a69n25a30t43a 9525236324202

"Pouze 3.4% cestujících"

Lépe je posuzovat osobokilometry. Průměrná cestovní vzdálenost po AVE bude jistě mnohem delší, než po zbytku sítě.

Nahoře jsem zapomněl zmínit ještě jedn faktor, který přispívá k nevelkému vytížení té jejich VRT sítě. A sice špatná MHD a veřejná doprava obecně. Dálkovým vlaků, včetně VRT, se lépe získávají cestující, pokud se mohou na stanici dobře dostat. Zde je to opět lepší v Německu, kde je veřejná doprava rozvinutá a dobře integrovaná s VRT (k akční jízdence na ICE bývá přípojný osobák zdarma).

+2/0
26.4.2017 23:29

P33e71t73r 46N29e77c38h67a92n26i39c74k78ý 7183226688770

V Madridu jsou vlaky plnohodnotnou MHD jako metro. Sítí mohou metru mnohdy konkurovat a je tam naprosto normální jezdit vlakem po městě. Dokonce tam to funguje tak, že delší část jedete vlakem a jen tu poslední míli metrem, to pak cestující nasakují jedna báseň.

+1/0
27.4.2017 22:05

M44i13r85o40s18l10a60v 35Z57i68k31m22u83n91d 6548182657928

Tohle platí i v Česku ... při povodních 2002 se v Praze "objevila" železnice, fungující i když bylo metro pod vodou.

Z HLN na Smíchov se dostanete vlakem oficiálně za 7 minut, někdy to trvá jen 5 ... metrem je to za 18 minut ... tranzitní vlaky "... od Českého Brodu směr Radotín ..." jsou cestujícími velmi využívané. Třeba spojení Nádraží Libeň - Nádraží Radotín klasickou MHD trvá s několika přestupy cca 45 minut, vlakem 24 minuty ...

I do vlaků jedoucích JEN do Radotína nastupuje na Smíchově i po ránu poměrně hodně cestujících ...

Bohužel "stratégové" plánující železniční spojení na letiště ještě nepochopili, že ne všichni cestující z/na letiště chtějí do CENTRA (Masarykovo nádraží), ale do ostatních částí Prahy nebo na návazné směry, takže se ZATÍM neuvažuje s tím, že vlaky by na LETIŠTI je projely a pokračovaly směr Zličín > Praha Smíchov a tady by se zdvojená souprava rozdělila, jedna by pokračovala směr HLN (a dál třeba do Milovic) > čili bez nutného přesunu Masarykovo > Hladní nádraží nebo přestupu na METRO (asi v Bubnech) a druhá souprava by jela směr Vršovice a Benešov ... Na Smíchově, kde by měla být na přelomu let 2018/2019 zahájena přestavba stanice by se přestupovalo na "západ", tedy jak na vlaky, tak třeba na TRAM směr Barrandov ...

0/0
1.5.2017 7:25

J92i64ř95í 71P71r98a97ž67á68k 9660122471602

Španělsko na rozdíl od ČR nerozkradlo a nerozdalo na nesmysly dotace z EU, ale postavilo za ně dálnice a železnice.

+4/0
26.4.2017 17:13

V12l61a64d17i20m45í79r 25Š70t23ě20r70b18a 2172551182337

Vaše věta mi promluvila z duše. Španělskými rychlovlaky jsem jel víckrát a terén je opravdu složitější než u nás. Při plánování tras se tam ale přemýšlelo a přemýšlí. ;-);-);-)

+1/−1
26.4.2017 17:28

M84a66r22t25i28n 13R80u71z40i86c41k49a 1412928336207

No, moc nesouhlasim, Spanelsko stavelo trate tak, aby napojili Madrid s "chudsimi" a "mene obydlenymi" regiony. To pomaha k tomu, aby se dale nevylidnovali a prinesli investice do techto mist, ale nevyhodou je mene cestujicich... Myslim, ze prioritne by se meli propojit mista s vysokou poptavkou a pak napojovat regiony...

Nicmene jak jinak vyuzit evropske finance nez pomoci chudsim oblastem...

+1/0
26.4.2017 17:50

O17d28s59t28r84a43n71ě85n76ý 32U51ž85i11v62a91t52e59l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
26.4.2017 21:23

J45i80ř44í 34P45r82a57ž83á44k 9790572471752

Dálnice jsou využívané a velmi potřebné. V členitém terénu je rychlost po dálnici mnohonásobně vyšší.

0/0
26.4.2017 21:46

J39i29ř86í 60H11o87v94o89r48k51a 8937366472955

Letos jsem 3 dny šel podél jedné z dostavovaných dálnic - provoz jak na průměrné okrsce.... Jaca-Pamplona

0/0
22.5.2017 17:48

D61o94m70i77n94i88k 88Ž95ď22á87n84s71k44ý 7120448497633

Porovnávat železnici na poušti s úsekem Benešov - Votice, kde je myslím 5 tunelů je opravdu vypovídající :-/

+3/−8
26.4.2017 16:57

J24i48ř11í 92P31r98a50ž61á13k 9570682951392

Asi jste nebyl ve Španělsku. Krajina je pro stavbu železnic a dálnic na většině území horší než u nás.

+6/−1
26.4.2017 17:14

Z49b97y96n86ě95k 88J72a11n62d58a 7853432175971

A proto třeba úsek Ourense – Santiago de Compostela stál cca 800M Kč/km

0/0
26.4.2017 17:36

J74i39ř53í 92P55r97a86ž79á87k 9460132391942

U nás postaví 1 km cyklostezky za 3M ;-D

0/0
26.4.2017 17:57

Z30b26y91n41ě30k 98J81a47n85d73a 7563162555751

A to má jakou souvislost?

+1/0
26.4.2017 18:00







Najdete na iDNES.cz