- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Madrid - Barcelona je sice dražší o par eur než letadlo (vyzkoušel jsem obě varianty) jenže pohodlnější nastoupite v centru a vystoupite v centru a tim odpada dopra va na letiště a zpět .
Příšerné železniční spojení bylo ve Španělsku vždycky ... v roce 1992 byly v Barcelona LOH, v Seville EXPO1992. Očekával jsem "nabitý" jízdní řád, zejména s ohledem na to, že v provozu byla nová VRT do Sevilly s novými lokomotivami řady 252 od Siemensu ... Nabitý jízdní řád, podle německého nebo švýcarského vzoru by byl vlak alespoň jednou za hodinu ... Realita byla ovšem jiná, i někdejší SSSR resp. tehdejší Rusko na to bylo lépe. Spíše se to blížilo modelu jeden vlak za den. I na té VRT do Sevilly jely vlaky asi tak po dvou hodinách ... O několik let později jsem byl ve Španělsku opakovaně, součástí byla exkurze na řídící stanoviště provozu, kde se "pochlubili" tím, že odtud řídí trať na které jim jede cca 60 vlaků za týden. Když jsem jim sdělil, že na trati Praha - Kolín jede za 24 hodin cca 5 x tolik, bez toho, že by tam bylo dálkové řízení koukali poněkud divně ...
To je super srovnavat rok 92 s rokem 2017
Na podzim jsem měl tu čest v rámci jednoho výletu vyzkoušet osobně a porovnat s německem, francií nebo itálií.
Barcelona - Madrid za 2:30h je paráda (i když my to jeli za 2:45 díky zastávce v Zaragoze).
A dá se koupit lístek i docela levně, pokud se plánuje dopředu.
Co mě překvapilo, tak zřejmě nejvyšší úroveň bezpečnostních opatření - prakticky jako na letišti, oddělené haly pro příjezd a odjezd, security kontroly včetně skeneru atp. To nemají ani ve Francii.
Jednodenní výlet Barcelona - Madrid (4 hodiny na prohlídku města), Pak Madrid - Valencia a podél středomořského pobřeží Valencia - Barcelona. To už je vyhlídkáč do 200kmh max.
Já tam byl v letech 2012 a 2013, AVE bylo předražené a cokoliv jiného byly náhodné výstřely párkrát za den (mimo městských vlaků v aglomeracích). Propojení mezi i docela velkými městy je železnicí naprosto příšerné a i ty slavné vysokorychlostní tratě nejsou nějak extra vytížené. K tomu všechno na letecký šíleně drahý tarif, flexibilita nulová. Tenhle systém doufám v ČR nebude
Gratuluji a tiše závidím. Na to v jakém stavu byly španělské železnice před 30 lety je to jako zázrak. Takový zázrak bychom potřebovali v ČR.
A ted pro co se rozhodnout Pro rychlovlaky nebo hyperloopy Pro oboje asi těžko, to neutáhne žádná ekonomika at s dotaci nebo ne z EU. A ekonomika záboru zemědělské půdy ve prospěch ........, se projeví za desetiletí. V rámci zaměstnanosti občanů nemám nic proti, Ale věděl Václav Klaus když mu režim umožnil stáž v USA, jak bude ČR vypadat a fungovat v roce 2017 A tento příměr platí na každého i dnes adolescenta.
Je potřeba říci nahlas, že u nás se nebude rychlo-železnice stavět kvůli tomu aby zde vlaky jezdili rychleji, ale kvůli tomu, že pár lidí na tom brutálně zbohatne - proto tady bude stát kilometr jednou tolik než ve Španělsku .
Příkladem je například lodní tunel v Norsku, který bude 36 metrů široký45vysoký a cca 2km dlouhý - bude stát 7,8 miliardy - to naše milá Blanka má konečný účet 42miliard
chjo... to jsou zase žvásty...
Aniž bych vylučoval, že by se dalo ceny u nás daleko lépe kontrolovat, tak
Srovnávat 2km dlouhý tunel s Blankou je zhovadilost a diletantství, a to nejen kvůli délce.
A teď si tradičně rýpnu do těchto evidentně rádoby odborníků, co se neumí ani správně vyjádřit: kolik je jedenkrát tolik??? Pokud se nepletu, tak jeden krát x je zase jen x. Tedy: to by bylo moc chtěné mít stavbu za stejnou (vámi vyzdvihovanou) cenu, že?
Článek měl být až dokonce vedený pouze v neutrálním duchu, že so se týče dopravy nejsme civlizovaná země, to je pravda, je to tady akorát muzeum, ale nebylo potřebné do toho dělat ekonomické úvahy, které jsou nad možností autora, a země které tyto rychlovlaky staví, tu výstavbu ani neuvažují v ekonomické dimenzi, ale cíle toho ji přesahují, je to civilizační uvažování, ne uvažování účetního.
Trochu reálnější pohled - strana 27...
https://is.muni.cz/th/369778/esf_m/Diplomova_prace_Vaclav_Fucik.pdf
Pane Kocourku, děkuju za minus! Moc objektivity škodí, že?
Ani clovek nemusi cist clanek, staci nadpis a hned vime, ze je to dalsi Surovina...
Nikde žádná ekonomická bilance provozu. Tržby a náklady jsou přece nezajímavé.
Ta je ve Španělsku tragická. Kvůli špatné organizaci provozu. Raději jezdí méně často za vyšší jízdné než naopak. V podstatě neexistuje přestupní tarif, ani jízdní řády s přestupy moc nepočítají, povinná rezervace všude. Nejsou tam myslím ani žádné výhodné jízdnenky pro dojíždění. Oni zkrátka udělali z těch vlaků "letadla ve výšce nula".
Španělsko je dobrý příklad, jak lze tratě stavět rychle a levně. Pro příklad, jak po nich organizovat provoz, je ale lepší Německo.
34 mil cestujících (nedávno to bylo tuším 20 mil ročně) na cca 3100 km tratí za 1,4 bil Kč? Malé Švýcarsko cca 500 mil cestujících ročně, pouze vlakem. Bez vrt.
25 roků? To to asi budou muset taky někdy začít opravovat postupně. A jsem zvědav, kde na to vezmou peníze bez EU. (udržovat 3100 km vrt tratí+konvenční tratě pro náklad)
Je trochu nefér srovnávat pouze AVE s vlaky se všemi vlaky ve Švýcarsku. V Španělsku jezdí i jiné vlaky než AVE, mají i síť klasickou, byť ve větší míře využívanou jen v okolí velkých měst.
JInak je ale pravda, že Švýcarsko dosahuje v počtu vlaků i cestujících na 1 km tratě světové špičky, zatímco Španělsko je jedno z nehorších.