Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

ČD skončily v zisku. Dluhy jim však vzrostly na 33,5 miliardy korun

Na první pohled jde o jasný úspěch. České dráhy se po velké ztrátě v roce 2015 dostaly loni do zisku 882 milionů korun, takže za dvanáct měsíců zlepšily hospodaření o více než dvě miliardy. Na druhou stranu jim však zůstává obří dluh, který loni narostl o 1,4 miliardy korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L36á21ď72a 41V68r88a76n63ý 7778598228287

Je to a.s., která ze zákona musí generovat zisk.

Fungováním je to ale státní podnik.

Takže se obavám, že tvorba zisku je účelově vedena za vyplácením odměn.

0/−1
2.5.2017 9:25

M59a87r32t47i44n 66N21o68v15o57t33n81ý 3786636641834

"ze zákona musí generovat zisk" - nic takového v zákoně samozřejmě není.

+1/0
2.5.2017 10:20

P81e73t68r 69S86u39c67h97ý 1708139434596

Takže jsou v zisku 882 mil, ale nasekali dluh 1,4 mld ..... takže výsledek je ten, že prodělali 518 milionů.

+1/−1
2.5.2017 9:14

Z20d33e63n47ě82k 77K43o90v58á54ř 9968549759415

8-o8-o8-o

+1/0
2.5.2017 9:15

M66a77r86t90i61n 14K34a91r81á13s90e51k 9418293308338

Jak souvisi dluhy s vysledkem hospodareni?8-o

+1/0
2.5.2017 9:16

P75e40t33r 61S57u81c93h85ý 1978109304726

Tam bylo, že se zvýšil dluh o 1,4 mld

0/0
2.5.2017 9:17

M35a37r75t24i93n 55K72a89r20á79s51e39k 9348273508598

No otazka zustava - jak to souvisi s vysledkem hospodareni? (napoveda: vubec nijak)

+1/−1
2.5.2017 9:24

P56e40t46r 24S70u34c77h66ý 1318239824846

Takže když si nyní vezmu půjčku a zadlužím se, tak to vůbec nesouvisí s tím, jak jsem s penězi hospodařil ...... to pak ani nemůže přijít exekutor ne?

0/−2
2.5.2017 9:58

R82a11d91e60k 82J61a66n53a36t75a 9565856564402

Vy ale nejste firma a nevedete účetnictví.

Zadlužení ČD je dnes zejména díky nákupům vozového parku, jeho omlazování, klesá průměrné stáří vozidel. Tím vám klesá vnitřní dluh a roste hodnota majetku (protože místo starých odepsaných a zhusta už neprodejných vozidel máte nová, co mají nějakou hodnotu, nejen účetně, ale i reálně, dala by se prodat). Takže se skutečně může stát, že dluh vzroste a přesto hospodaříte dobře.

+2/0
2.5.2017 11:07

P23a95v88e92l 37S39v40o43b38o67d63a 4157110112582

Hodne to zjednodusim. Mate zenu, dve deti, byt v panelaku, prijem 100000 cisteho mesicne. Vas soused je na tom uplne stejne. Vase mesicni zivotni naklady jsou 40000 tisic, takze vam i sousedovi z vyplaty zbude 60000. Soused to prochlasta, prohuli a nasype do automau. Na konci mesice je na nule, ale bez dluhu. Vy mate dve hypoteky, kazdou za tricet tisic. Na konci mesice jste na nule stejne jako soused, ale mate hodne velky dluh. Jste na tom hure nez soused? Jde o to, ze samotna vyse dluhu nic nevypovida o vasem hospodareni.

+2/0
2.5.2017 11:24

M19a91r80t71i86n 16K19a87r89á55s72e60k 9968323798828

Kdyz si letos vemes milionovou pujcku, koupis si treba BMW a zacnes taxikarit, tak na konci roku nejspis budes mit neco vydelano (budes mit zisk), presto budes mit velky narust dluhu....

+1/0
2.5.2017 12:46

P59e67t40r 21S81u77c37h85ý 1528549484716

P.S. a můžete tedy říct s čím to tedy souvisí? Nebo ten dluh přinesli marťani, když hospodaření za to nemůže?

0/0
2.5.2017 9:59

M33a96r77t59i64n 94K27a83r75á24s68e33k 9138173978478

No jde o to, ze ne kazdy penezni vydaj, je zaroven naklad. Kdyz nakoupite majetek, tak vam vroste zadluzeni, ale na vysledek hospodareni to ma radove nizsi dopad...

+1/0
2.5.2017 12:47

R63a78d43e21k 57J83a14n47a70t89a 9765416644932

Přesně tak. Pokud nakoupím na dluh třeba novou lokomotivu, tak to ještě nutně neznamená, že jsem prodělal. Mám totiž sice dluh, ale zároveň i tu lokomotivu. A ta lokomotiva mi vydělává.

+2/0
2.5.2017 16:13

R28a42d66e47k 63H92o76l22e94c11e15k 3956160458981

Takže naopak, když prodám barák a z prodeje splatím hypotéku, tak jsem vlastně vytvořil pár milionový zisk?

+1/0
2.5.2017 9:27

R16a17d73e78k 88H31o73l21e37c23e49k 3926400888741

Tak si to shrňme: Přepraveno 171,5 milionu cestujících, tržby od cestujících 7,2 miliardy, ztráta 0,6 miliardy, dotace od státu a krajů 13,8 miliardy. V průměru tedy na 1 jízdu platí cestující o 84 korun méně, než jsou skutečné náklady. Tedy každého, kdo dojíždí třeba do práce vlakem (40 jízd měsíčně), dotujeme více než třemi tisíci korunami z daní.

To jen pro pořádek pro ty, co vykřikují, že stát je odírá na daních a nic jim na oplátku nedává. 40 tisíc ročně přeci nestojí za zmínku.

+2/0
2.5.2017 8:46

L27á85ď28a 81V94r35a66n65ý 7538158698507

Otázka zda v těch cestujících jsou i režijkáři.

0/0
2.5.2017 9:08

P82a41v15e61l 76S67v47o63b81o12d61a 4747710532312

Navrhuji aby kazda diskuse tykajici se CD mela povinnou soutez o nejrychlejsi rezijkarskeho trolla.

+3/0
2.5.2017 9:17

P38e33t24r 10P46e33t30r 6823292768343

pravděpodobně ne, protože spoustu režijkářů průvodčí ani nekontrolují - nepromítnou se do statistiky.

0/0
2.5.2017 9:17

P49e72t48r 51S30u73c28h80ý 1908789324616

Jenže to se prostě nedá přepočíst na cestujícího. Na vytížených trasách dostane dopravce často o dost více, než jsou náklady, ale stát dotuje především regionální vlaky, které jezdí po malých vesnicích a jezdí s nimi pár lidí - tam by si ty vlaky na sebe nevydělaly ani náhodou.

+1/0
2.5.2017 9:16

R71a34d91e34k 91H25o33l52e19c50e13k 3386410398151

Průměr je průměr. Nic víc, nic míň.

+1/0
2.5.2017 9:24

M33o26n62i57k85a 83K52o27n73e24c40n81a 7863561901624

Tak mate docela pravdu, akorat ze v tech dotacich jsou proplaceny slevy na det/studenty, tedy 50 procent ceny jizdneho, duchodce, ZTP. vypada to, ze jedou treba zadarmo, ale nejedou, jenom to zaplati lide z dani.

0/0
2.5.2017 9:49
Foto

J52a16n 71V51a74l53a98l37í67k 6946339250976

důchodce už ne to zrušil Kalousek...

0/0
2.5.2017 10:44

J69i20n19d90ř68i94c63h 37M31i45t76t29e16r 6274195611426

Já vlakem nejezdím , jen to platím těm ostatním.

0/0
2.5.2017 10:39
Foto

J45a95n 27V87a60l31a69l86í39k 6786279350886

no a když jezdíte autem tak jiní vám platí silnice...

0/0
2.5.2017 10:45

J90i59n36d28ř14i14c31h 90M28i60t37t34e30r 6694935321676

A to je ten častý omyl, se kterým se setkávám v každé diskusi. Takže z každého litru paliva platím 17 Kč daně. To dělá cca 80 mld Kč ročně. Do silnic z toho jde zlomek. Navíc dálniční známka, silniční daň, DPH za auto cca 160 000 . Je to přesně naopak. Jako řidič dotuji stát a to velmi podstatně.

0/0
2.5.2017 10:50

R36a88d74e35k 58J37a97n20a18t88a 9485136394252

Stejně daně z paliva platí i vlaky (a pokud jezdí na elektřinu, platí zase daně na soláry). Osvobozena od těchto daní je pouze letecká doprava.

Navíc vlaky platí státu za jízdu po koleích, na rozdíl od aut, která státu platí pouze na části silnic, a to ještě poměrně malou částku (dálniční známka je roční paušál, po přepočtení na 1 km je to směšné). Silniční daň většina vozidel neplatí (osvobozeny jsou fyzické osoby a linkové autobusy).

+3/0
2.5.2017 11:11

J45i12n42d54ř27i91c87h 23M15i40t51t27e44r 6884635401606

U vlaků jsou náklady na elektřinu a naftu zcela marginální částí nákladů. A auta tomu tak není. A opakuji celkovou sumu jen na daních z PHM je to 80 mld ročně. Náklady na silnice r. 2016 byly 40 mld. Takže motoristé platí do rozpočtu 2xvíc než se dává do silnic. Drtivá většina tratí je elektrifikovaná a solární zlodějnu platím taky, takže o čem je řeč ?

0/0
2.5.2017 11:18

P75e63t70r 52N37o59v63o42t32n38y 1181940241

Spotřební daň z phm určena na opravu a stavbu silnic?

0/0
2.5.2017 12:19

J81i86n88d45ř90i31c87h 25M75i39t79t22e83r 6444835401916

Ne zcela anonymně se rozpustí v rozpočtu. Ale je naprosto adresná v tom, kdo ji platí. To jest uživatelé silnic. A ti platí cca 2x tolik než jde do silnic, takže nejenže si silnice zaplatíme, ale současně sanujeme státní rozpočet. Přečtěte si celé vákno, souvislost pochopíte snadno.

0/0
2.5.2017 12:36

P18e56t77r 37N71o49v67o71t17n51y 1771220941

Ne, platí ji všichni, kdo kupují PHM. Tedy jednak motoristé, pak ale i jiní dopravci, kteří nevyužívají silnice(třeba ti železniční nebo říční lodě), provozovatelé stavebních strojů, zemědělci(ti mají snad nějakou slevu). A i normální člověk, když potřebuje posekat trávu. Takže v té adresnosti trochu uberte.

0/0
2.5.2017 12:44

J78i27n89d57ř63i37c98h 97M41i51t44t10e33r 6894395531256

A můžete prosím kvantifikovat podíl subjektů , které nevyužívají silnice, dle vašeho výčtu na spotřebě nafty v Česku ? Myslíte si, že to bude více než 5-10% ? Já ne. A hodně se to prolíná, takže já platím daň z PHM nejen do auta, ale i do sekačky. Takže ubírám tak 5%, víc ne.

0/0
2.5.2017 12:50
Foto

J79a11n 40V30a60l27a86l20í47k 6306739830796

jako soukromá osoba žádnou silniční daň neplatíte...

0/0
2.5.2017 11:28

J19i13n80d76ř11i94c92h 85M29i12t91t19e25r 6364915711256

Jako OSVČ když auto užívám k podnikání ano. Ale i kdyby ne, celkově jsou to jen drobné. Zbytek sedí. Takže já , když jezdím autem platím dráhy. Závěr je stejný. Při nájezdu 25 000 km za rok zaplatím na dani z PHM cca 35 000 Kč.

0/0
2.5.2017 11:34

Z77d41e62n36ě97k 20K63o42v27á10ř 9138479269175

K diskusi s panem Šimkem. Jaké jsou ceny ČD a jaké ÖBB. Vzal jsem přibližně stejné trasy cca 60 km po hlavních trasách, nákup ihned, bez jakékoliv slevy.

ÖBB - Vídeň - Sankt Pölten bez 13,20 Euro (cca 350 korun).

ČD - Praha - Kolín 93 korun.

+1/0
2.5.2017 8:41
Foto

J35a24n 60H42i41n28k 2567885444607

Dostaly se do plusu rozprodejem majetku? To musel psát nějaký účetní neználek. Prodej majetku není výnos, který by patřil do výkazu zisků a ztrát. Určitě se prodala nejvýnosnější aktiva. Tak jako je v česku obvyklé, a to za korunu.

0/−1
2.5.2017 8:22

R38a59d97e47k 20H45o89l93e47c31e51k 3416300528201

Neználek budete spíš vy, když nechápete, jak se nechá rozprodejem majetku dostat do zisku.

V účetnictví není majetek většinou oceněn tržní cenou. A když prodáte za tržní cenu, která je větší, než cena účetní, vznikne vám zisk.

+3/0
2.5.2017 8:26
Foto

J91a26n 43H82i94n89k 2487125944667

To je pro mě naprostá novinka, že by se v Česku někdy prodal státní majetek za cenu vyšší než účetní.

0/0
2.5.2017 9:56

L94á63ď92a 60V52r67a88n96ý 7128968478227

Jo a proto chytré představenstvo chce výsledky hospodaření bez mimořádných vlivů, což je i prodej za tržní ceny. Zvlášť když s účetní cenou majetku se dá kouzlit ;-).

0/0
2.5.2017 9:11

J26a31n 81S19ů18r98a 4935643933922

Je to citace z výroční zprávy. Auditované. Máte tam i částky, za které se prodaly. Korun je tam poněkud více.

0/0
2.5.2017 23:03

M18a31r48t12i22n 16H49o69c89h57m12a80n 7243817964433

Začnete snižovat zadlužení tj. přestanete cokoliv nakupovat a zdražíte jízdné za účelem maximálního zisku. Výsledek? V důsledku vyšších cen a nižší kvality okamžitě klesne počet cestujících, spadnou tržby a začne vás rozebírat konkurence. Začarovaný kruh.. Těm vychvalovatelům soukromých společností. Bohužel (nejen) v tomto segmentu neexistují stejné podmínky pro soukromé a státní podniky. V době otevření trhu nestáli všichni na stejné čáře. A pokud vezmeme dopravu jako celek, je ta železniční stále výrazně znevýhodňovaná hlavně oproti silniční. Navíc všechny státní organizace jsou neustále vystavované silnému lobbingu a různým podobným vlivům. A protože funguje vedení státu od revoluce tak jak funguje,podle toho to taky v těch společnostech, bez výjimky, tak vypadá.

+6/0
2.5.2017 8:21

M94i63l62a43n 27K55a71s78a10l 1228119845815

ČD udělaly za posledních několik let pořádný kvalitativní skok směrem k lepšímu a je logické, že to bylo na dluh. Když se podíváte na zahraniční ceny jízdného, tak u nás se jezdí v podstatě zadarmo, nicméně technika stojí všude stejně a je setsakramentsky drahá.

+13/−1
2.5.2017 8:13

O48n17d39ř72e12j 55Š71i21m50e54k 5823572427178

Myslite ty vyssi ceny, kdy jizdenka z Prahy do Linz je levnejsi pres rakouske drahy, nez u CD?

0/−5
2.5.2017 8:17

M89i20l44a16n 98K22a73s14a40l 1128599755615

Vnitrostátní doprava je levnější, než na západě, to nepopřeš ať se budeš snažit sebevíc ;-)

+1/0
2.5.2017 8:21

O58n68d11ř10e14j 63Š87i50m49e71k 5183222367348

Srovnavam ted s Kantonem Zug ve Svycarsku a cena je stejna a vlaky lepsi... Takze Vase tvrzeni vyvracim...

0/−1
2.5.2017 8:24

Z31d53e18n79ě85k 83K47o80v68á64ř 9158119729175

Ondro, ty jedeš. R^R^R^ To musely bát čarodejnice.

+2/0
2.5.2017 8:26

J44a76n 37K22o35b92ě22r51s48k54ý 1770936541663

Často to bývá naopak a jízdenky koupené přes ČD bývají levnější. Třeba do Německa dost často, Adventní akce do Vídně nebo třeba do Bruselu za 600 Kč z Prahy.

+1/0
2.5.2017 8:22

O50n47d36ř93e72j 86Š51i59m32e31k 5733912247778

Rakouske drahy maji take akce a naprosto srovnatelne...

0/0
2.5.2017 8:24

P10a45v94e13l 89S79v15o72b43o94d86a 4427220792142

Prestante tady pindat ty vase nesmysly a uvedte konkretni priklad kdy se mi vyplati do stejneho vlaku koupit jizdenku u Oebb levneji nez u CD.

+1/0
2.5.2017 9:21

R63a11d91e39k 80J40a31n38a21t37a 9845646844532

Může se to teoreticky stát v případě, kdy ČD vyprodají svůj počet akčních jízdenek dřív než ÖBB. Předpokládám, že u mezinárodních spojů je nějaká dohoda, kolik akčních jízdenek smí každá strana prodat a jak se z nich dělí tržby.

Ale v praxi jsem to moc často neviděl.

0/0
2.5.2017 16:10







Najdete na iDNES.cz