Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České včely začala kosit nosematóza. Zdražení medu však zatím nehrozí

U některých včelařů, zejména na západě Čech, se rozšířila nosematóza, onemocnění, které hubí včelstva. Škody jsou zatím lokální a podle Českého svazu včelařů nehrozí opakování situace z minulých let, kdy včelstva likvidovala nemoc varroáza. Nehrozí ani zdražení medu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R62o52m58a28n 64T26r84y64l74č 9625379618585

To je typické. V nadpisu nosematoza kosí včelstva a o pár řádků dál se píše, že je to vlastně normální a jedná se o ojedinělé případy. Fakt bulvár na n-tou

+1/0
6.5.2017 11:55

R86a63d15i51m 62P78o10l68á72š55e54k 9606563389139

Jinak med od českých včelařů časem určitě podraží, protože v jiných zemích EU je cena kvalitního tamějšího medu 2 - 4 x vyšší než kvalitního českého medu tady v ČR.

Jen přetlak drobných včelařů prodávajících med takzvaně "ze dvora" udržuje současnou nízkou cenu českého medu.

+1/0
6.5.2017 10:08

J16i31ř15í 54K71o49c79u30r56e96k 6375574475128

Nebojte. Dojde na ně EET a hned budou mít náklady o 10.000 Kč vyšší. A zdraží, navzdory přesvědčení některých, že daně se do ceny zboží nepromítají.

+1/0
6.5.2017 13:36

R11a75d43i77m 31P39o11l94á70š39e49k 9486733129949

Drobných včelařů a jejich prodeje ze dvora se EET netýká. Snad jedině tehdy, pokud budou med prodávat na tržištích.

0/0
6.5.2017 16:45

R30a24d57i93m 79P20o12l22á56š40e11k 9886353569139

JJ, 150 let šlechtění na co nejvyšší výnos, z toho takových 60 let dovážení a přešlechtění na nam jinou než původní tmavou včelu přináší své výsledky. Dnešní včelstva, zvláště ty ošetřovaná podle nejnovějších , těch "správných" postupů jsou obrovská téměř nepřirozená společenstva citlivá na jakýkoliv i slabší nepřiznivý vliv. Už zdvočelá včelstva z úlétlých rojů, tudíž ty geneticky stejná jako ty chované, dosahují v přírodě v dutinách výrazně menší síly než chovaná včelstva.

Navíc společenství včelařů je oproti jiným zájmovým oborům zvláštní. Zatímco lidi provozující jiné zájmové obory, třeba rybaření, myslivost, kynologii a podobně jsou srozuměni s tím, že jejich koníček spíš prostředky spotřebovává a plusoví s nějakým výrazným přivýdělkem jsou jen ti nejlepší nebo jen ti provozující ten koníček ve výrazně nadprůměrně dobrých přírodních podmínkách, plusovou bilanci a významný přivýdělek od svého včelaření očekává většina včelařů.

Včelaři jako společenstvo jsou tak velice citliví na jakékoliv nepřiznivé vlivy způsobující třeby ty úhyny včelstev nebo jiné omezující rentabilitu jeiich včelaření, na které se vždy hlasitě a hromadně ozývají. Stejně jako jsou hodně vstřícní k prolobovávání a zavádění všemožných dotací.

+1/−1
6.5.2017 10:05

P59ř76e33m34y93s33l 24H59r60o67m72a66d82a 2404516758281

Tak med od českých včelařů asi podraží, bude méně dostupný. Na druhou stranu se doveze více medu Jižní Ameriky a z Číny.

+1/0
5.5.2017 23:43

J65a72n 62K27o27t54e35l55e69n73s53k52ý 6739350512275

Zdražení medu nehrozí. Jelikož nám dovezou velmi chutný med z Číny, Ukrajiny a jiných velmi exotických destinací. Ona nejen nosema bude příčinou zkázy českého včelařství. Přeji všem dobrou chuť. [>-]

+9/0
5.5.2017 21:07

J46o14s54e24f 58A52d43á62m50e90k 2219485678356

A s tím medem z ciziny i třeba nějakou další exotickou nemoc včel...

+1/0
5.5.2017 22:19

M92i90c66h48a71l 18G11r77u14n16t 9595794516598

A není to spis tim, ze se včelám odeberou veškeré jejich obranné látky (med) a nahrazuje se to cukrem nebo cim a z toho pote vznikají všechny tyto problémy? Včely nemají cim se bránit a kruh se uzavřel...

+5/−10
5.5.2017 20:19

J88o17s43e30f 68A21d67á81m98e42k 2659245808506

Když o tom nic nevíš, tak ani nenaznačuj nemožné domněnky.

+6/−3
5.5.2017 20:34

L77i58b29u41š63e 12N35o81v44o71t56n46á 8205861335137

Hezký večer. Pan Michal napsal svůj názor. Vy víte, jak z toho ven? Já to nevím. Děkuji za vyjádření.

+2/0
5.5.2017 21:27

M64i69l44o10š 41K81o79l53m66a68n 6926373767852

Chemické postřiky používat minimálně a jen přesně podle návodu a ne stříkat v době květu. Za porušení nařízení o chemickém postřiku vysoké pokuty a ne jen výhrůžky, bez postihu. Včely léčit jen tím, co pomáhá, vynechat chemii a pálení včelstev. Včelaři vědí dobře, že se včely dokáží ubránit samy.

+1/−1
5.5.2017 22:43

M96i93c58h81a46l 49G14r33u97n17t 9865414706328

Dekuji za zastani. Ale me jsou nějaké minusy u prdxxx. Napsal jsem svůj názor a diskuze je zde od toho je vyvracet ci upřesnit...

+1/0
5.5.2017 23:19

Z43d44e17n12ě21k 63T41r33u42t11n96o20v89s35k14ý 7863263386870

A víte že cukrový roztok včely zpracuji lépe než některý svůj vlastní med? Asi ne, že?

+4/0
5.5.2017 21:11

M84i88c20h96a16l 62G35r94u76n38t 9735774976478

To mi pak nějak nekoresponduje s tim proc je med pro lidi prospěšný. Včely ho v podstatě ani nepotrebuji když jim staci cukr, ze?

+1/−3
5.5.2017 23:12

Z71d50e54n15ě61k 13T43r83u98t82n68o56v42s62k86ý 7943203326970

Tak jinak. Med je zpracovaný nektar a pyl z květu - tak jsou často vyobrazené včely. Třeba Včelka Mája. Vzpomínáte? Nebo a teď se podržte, výměšky mšic....- to je ten tmavý med lesní.... med je včelami zahuštěný, aby jim v úle nekvasil. Med slouží včelám jako zásoby na zimu. U květového medu takový problém není. Problém je u toho tmavého. Ten je pro ně hůře stravitelný. No a aby toho nebylo málo, občas se stane, že do toho tmavého přinesou medovici, tuším, že z modřínu. Pak se stane, že vznikne med melicitozní. Tzv. cementový. Takový med člověku neuškodí, ale pro včely je nejhůře stravitelný... To je pak problém. Takový med má problém i včelař vytočit... Cukerný roztok je nejvíce podobný tomu květovému medu.... A teď se vás zeptám? Kdy nejvíce pylují rostliny? Na jaře. S tím souvisí i tvorba nektaru. V létě je snůška převážně medovice. Z toho je pro včely ten pro ně hůře stravitelný med. A protože včely med nejen že do úlu přináší, ale i ho spotřebovávají, jsou zimní zásoby často z medu lesního.....A asi jste z lidského jídelníčku slyšel, že jsou jídla tzv. lehká a těžká......Je to silně zjednodušeně napsáno

+4/0
5.5.2017 23:48

M30i72l25a79n 18V22o35l82e89k 5639353946389

Antibiotika také zažívání neprospívají, ale že neléčíte angínu cukerným roztokem? Jinými slovy, vyhnul jste se otázce na ty léčebné látky v medu. Je to asi jako když se propaguje Rama na úkor másla, protože se dobře roztírá. Kdyby to ale bylo to jediné důležité, tak bych si na chleba mohl dávat kolomaz...

0/0
6.5.2017 7:52

Z56d65e83n73ě10k 52T41r38u14t26n42o77v43s29k67ý 7243723786170

Nevyhnul. Je jsem popsal jak to s tím medem ve skutečnosti je. Že některé druhy medu včela zužitkuje snadněji a jiné hůře. Navíc zásoby v úle nejsou 100% cukerny roztok. Takže med je u úle přítomen tak jako tak. Navíc je tam i pyl. A jen tak naokraj. Léčení čehokoliv antibiotiky ve včelách se v České republice neprovádí. Je to snad i dokonce zakázáno.

+1/0
6.5.2017 10:02

R10a61d27i38m 58P25o71l25á97š76e48k 9556523269839

Léčba včel antibiotiky je jednoznačně zakázána. Tuším v celé EU.

0/0
6.5.2017 10:22

J82a41n 20H54r65b15á15č 8644520392

Omylem jsem klikl na plus.... Ne není to tím co říkáte. Je to zejména kombinací faktorů jakými jsou chemziace v zemědělství, monokuktury, cizí a stále odolnější nemoci přenášené díky globalizaci, atd.

Nicméně tento článek má jen bombastický titulek bez obsahu...

0/−1
5.5.2017 22:36

M95i22c93h49a55l 75G88r11u18n65t 9785404936688

A nejsou v medu náhodou přírodní antibiotika a jine prospěšné látky, které včelám pomáhají zvládnout nepriznive situace proto ho lidi včelám berou? Cim pak včely maji bojovat když tyto potrebne látky nemají, cukrem? Je fakt, ze o vcelareni nic nevím, ale přijde mi to logické, ze když včelám něco vezmem a nahradíme to umelinou, která není 100% nahrazka, ze pak s tim včely muzou mit problémy co se tyce různých nemoci.

0/−2
5.5.2017 23:17

Z74d32e13n85ě85k 86T42r58u45t33n73o12v18s66k23ý 7633703656140

Psal jsem Vám něco výše. teď mě napadlo doplnění. Co je vlastně cukr? Cukr je přeci sladká štáva, at už ze třtiny nebo cukrové řepy, která je zpracovaná tak, že není tekutá, ale pevná. A co je med. V podstatě to samé. Jen do té sladké šťávy přidají něco ze sebe, a není to pevné, ale husté. Aby nedošlo k mýlce... cukerný roztok, byť zpracovaný včelami není med. Proto se cukerný roztok dává včelám až po vytočení posledního medu, anebo, je-li to nutné, na začátku sezony. Aby včely měly čas toto spotřebovat a nesmíchaly to s tím co přinesou z květů.....

0/0
5.5.2017 23:58

A44n19t68o94n35í96n 68L82e75j21s32e24k 1173199167685

Cukr je vykrystalizovaná sacharóza. Díky chemickému čištění, filtrování a odstřeďování se z něho dostane všechno kromě právě sacharózy. Rozdíl mezi medem a cukrem je asi jako mezi minerálkou a destilkou. Co se týká energie, je cukr bomba. Otázka je, jestli med může být prospěšný i něčím víc než jen energií. V případě lidí se asi shodneme, že může. Je pak jenom logické předpokládat, že i včelám může být med prospěšný i něčím víc než jen svou energií. A pokud tomu tak je, pak je cukr náhražka s horšími vlastnostmi a na zdraví včel se to může projevit.

+2/0
6.5.2017 2:36

Z79d28e72n15ě17k 16T31r20u84t81n41o21v28s44k13ý 7313693706970

Zajisté. Jen ta otázka jako moc včelám prospívá, či neprospívá cukerný roztok je teoretická. Život včely je strašně krátký.

0/0
6.5.2017 7:29

R43a77d63i30m 19P73o64l27á51š35e26k 9156313899939

Pokud se nakrmí cukrem správně, tak i ten zpracovaný cukr obohatí v dostatečném množství přírodními látkami z okolí. Respektive vedle toho cukru konzumují a uloží jako zásoby i dostatek přírodních látek z okolí. Zejména pylu.

Musí to být ale v prostředí, kde je toho pylu dostatek a kvetoucí rostliny jsou dostatečně diverzifikovány, aby strava včel nebyla jednostranná. Což bohužel u nás na mnoha místech není, protože kvetoucí rostliny mizí. Jednak v intravilánec šířením švédských trávníků, bezduchého sekání všeho, betonu a okrasných jehličnanů, v extravilánu intenzívním zemědělstvím, režimy dotovaných trávních ploch, vědomým sekáním všeho možného porostu před dobou květu kvůli alergiím, v lese třeba vysekáván rostlin kolem zasázených stromečků nebo soustaným probíráním plevelných stromů a keřů na dřevo na topení.....Leckde už prostě pro včely nejsou podmínky.

Navíc včelstva jsou přešlechtěná a proto na tyto nepříznivé podmínky velmi citlivá.

Navíc spousta lidí zblbla a místo aby uvažovali, nekriticky hážou problémy včelstev čistě jen na jakési nadužívání chemie.

+1/0
6.5.2017 10:20

R17a56d63i44m 93P58o36l36á83š16e62k 9646603169509

sakra, já tam nasekal chyb.:-(

0/0
6.5.2017 16:47

P34a80v39e55l 84P58a16v63e54l 1630806887253

Mantra pana Peroutky, kdy se přestanou ke včelám vyjadřovat lidi jeho typu...hygiena a dezinfekce, pak ještě jedy.Ono včely mají propolis pane Peroutka :-/

+1/0
5.5.2017 18:40

Z87d93e87n33ě64k 63T98r19u71t42n43o24v36s25k97ý 7683133336390

A jak to s tím souvisí?

0/0
5.5.2017 19:34

P46a22v79e40l 55P25a36v48e53l 1740746287153

Okrajově, mluvil o tom Peroutka, nosematozu to neodstraní.

0/0
5.5.2017 19:41

Z63d47e13n28ě52k 62T54r88u72t16n20o53v23s56k26ý 7553823336180

Nosematozu to neodstraní. Ale sníží její výskyt. Tak jako mytí rukou sníží pravděpodobnost nákazy žloutenkou...

0/−1
5.5.2017 21:13

L51i11b58u69š72e 67N49o79v89o88t79n14á 8175941405947

Žloutenkou se můžete nakazit i u zubaře. Nebo kontaminací krve bacilonosiče.

0/0
5.5.2017 21:31

Z83d62e53n78ě40k 26T29r91u97t33n24o10v41s12k39ý 7123733266580

;-D a nebo taky sexem... Nevím jak vy, ale já bych řekl, že pravděpodobnost, že se nakazíte od špinavých rukou je větší....

+1/0
5.5.2017 23:19

R41a95d96i32m 38P62o81l50á81š77e74k 9256693609139

Nosematóze je problém slabých či oslabených včelstev. Oslabených buď tím, že se o ně včelař stará špatně nebo tím, že se o ně stará "příliš dobře". Neboli jsou příliš silné a vyprodukují včelaři příliš medu.

tak to bylo vždy a je to i nyní.

Akorát se posledních pár let objevuje jiná agresívnější forma nosematózy, na kterou jsou současné včely málo odolné.

Bude trvat pár let, než včelstva hodně citlivá na tuto formu nosemy prostě vymizí a než komerční chovatelé včelích matek, kteří dnes svými chovy určují, co 90 - 95 % včelařů bude mít za včely, zahrnou odolnost proti této nosemě do svých šlechtění.

A po tuto dobu budou včelaři křičet, protože jim budou hynout včelstva nebo aspoň minimálně nebudou plusoví ve výnosech. Plus k tomu když chovatelé matek budou šlechtit na nosemu, budou muset polevit ve šlechtění na výnosy medu nebo na mírnost a kupované včelí matky tak budou včelařům přinášet méně medu a práce ve včelách bude pro tyto včelaře náročnější.

0/0
6.5.2017 10:32

R46a24d65e14k 25H52o76l43í68k 1408644200776

..to je zase rok....Valachom pomrzly trnky, na jižní Moravě pomrzl hrozen, včely onemocněly, premiér se nám zbláznil.....a to je teprtvá máj...

+23/0
5.5.2017 18:35

J25o72z31e71f 20Z96e18d65n30í79č12e96k 6621513142

Sto bodov. :-)

+3/0
5.5.2017 18:40

M32i47l29o76š 84K75o97l24m58a95n 6816893107402

Co asi zase vymyslí naši "odborníci" ? Varoázu léčíme jedy, pesticidy - neúspěšně, mor likvidujeme pálením "čarodějnic", pardon pálením všech včelstev v okolí - bez úspěchu mor zastavit. Nosema a ještě další problémy jsou teprve na řadě.

+3/−2
5.5.2017 18:17

Z86d54e22n88ě60k 78T70r79u65t58n48o79v10s48k61ý 7233983916150

Vskutku? Pesticidy?

0/0
5.5.2017 19:35

P57a65v82e64l 65P94a28v29e90l 1410706787193

Podle vás čím?

0/0
5.5.2017 19:43

Z62d52e40n29ě33k 36T81r84u54t82n66o28v38s32k61ý 7983313536480

Kyselina mravenčí, třeba

0/0
5.5.2017 20:15

P25a16v45e74l 90P36a92v97e28l 1170906697123

Máte pravdu, ale nevylučuje to to, co převažuje a především mezi členy ČSV ;-)

+1/0
5.5.2017 20:20

Z15d18e60n76ě22k 79T37r53u19t47n38o37v59s13k66ý 7733733806750

No možná máte pravdu. Nicméně jsem se o zařazení, kam patří léčiva látka nezajímal. Ale to není vás problém, ale můj. Přesto bych se ohradil, že léčení proti varoaze je neúčinné. Pokud se dodrží, nejen, metodika léčení, lze stav roztočů značně eliminovat. V kontrolním vzoku měli máme o stav 0 roztočů na stanoviště...

0/0
5.5.2017 20:25

P35a35v14e27l 36P59a42v11e25l 1440216827493

Máte pravdu, je účinné, již patrně 30 let a varoa nějak stále je. Článek ale není o varoáze.Jen se to nemá přehánět (jako všechno) a použít jen když není zbytí, ne plošně a všichni teď a do všech včelstev i těch zdravých.

0/0
5.5.2017 21:03

Z74d16e51n25ě52k 33T54r22u16t19n86o55v42s18k27ý 7613213326920

Ok. Máte pravdu. Článek je o něčem jiném. Jen ten příspěvek na který jsem reagoval tu varoazzu zmiňoval.

0/0
5.5.2017 21:09

R81a85d51i74m 55P75o59l60á76š67e54k 9146433419869

Bohužel mezi 60 tisíci našich včelařů je obrovské množství lidových "vynálezců".

Takže jiná než plošná aplikace léčiva, navíc po většinu té doby těch 30 let prováděná "komisionálně" zadarmo pracujícími funcionáři ZO ČSV a ne majiteli včelstev, by byla neúčinná. "Výzkumníci" by neléčili podle návodů, ale podle všelijakých svých výmyslů.

Je to škoda, protože plošná metodika tří ošetření na podzim a potom ošetření těch včelstev, kde je nad 3 roztoče, ještě na jaře v těch včelstvech, kde jsou roztoči těsně pod ty tři ve spadu, šlechtí právě roztoče odolné na léčivo.

Roztoči se měli likvidovat právě individuálně podle spadu na podložce, někde jen dvakrát, někde 4 - 5 krát. Jenže to právě kvůli těm včelařským "výzkumníkům" něšlo individuálně udělat.

0/−1
6.5.2017 10:43

J21i17ř78í 21K61o67c70u87r78e91k 6955104745488

To je jak s tím prknem: Furt ho přiřezával a furt bylo krátké. Jenže měl svoji hlavu.

+1/0
6.5.2017 13:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.