Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boule na hlavě zastavila vlaky. Vyšetřovali to jako „mimořádnou událost“

Na cestující ve vlaku mezi Českými Budějovicemi a Novým Údolím o minulém víkendu vypadla část okna a způsobila jí bouli a drobné šrámy. Především však plně odkryla vyhrocené vztahy mezi státními organizacemi na české železnici. Na jedné straně sporu stojí České dráhy (ČD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), na straně druhé Drážní inspekce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L63u84c53i42a50n 27P74a88p39a30z41i86a60n 5624307131785

Bláznivá doba, horší jak za socialismu.

0/−2
11.5.2017 23:33

J16a78n 28H86o30r62a 6987361206

Jak pro koho...

0/0
12.5.2017 11:35

F54r77a21n82t12i30š44e35k 13V20a97n30ě93k 1727284667777

Já myslím, že se zákon brzy změní. Jestli Drážní inspekce zastaví několikrát vlaky Regiojetu skrz boule na hlavě, tak to Radim prolobbuje. I když myslím, že soukromníci raději Drážní inspekci nikdy nic hlásit a jediný kdo se přizná budou ČD.:-)

0/0
11.5.2017 21:00

Š47t87e37f64a13n 15F41r47i11č40a 7292768643906

A že jsou jeho vagóny 40 let staré, to je stará známá věc. O podobné tragedie nebude nouze.

0/0
12.5.2017 9:09

M43i23l16o29š 20D27v46o38ř66á26k 8365277926791

Koukám, že výpověď z agrodnesu asi nebyla tak úplně okamžitá?

0/0
11.5.2017 13:11

J84a83n 54S67ů63r83a 4135883323272

Zákoník práce. Tedy do 31.7.

+2/0
11.5.2017 13:25

M23i18l77o69š 82D42v94o82ř43á43k 8395607596221

jj, je mi to jasný - jen že jsem viděl článek s vláčkovou tematikou a tak me napadlo, koho na to teď sehnali :- ).

0/0
11.5.2017 13:27

H46y66n76e10k 58N69o48v75á87k 3483662256555

Čtu tady, že DI každou maličkost musí vyšetřit, aby se zabránilo systémovým chybám a případným zraněním do budoucna. V přímém protikladu je moje nedávná zkušenost z DI. Již nějakou dobu jezdí z Louka jedna společnost s uhlím na Slovensko. Oproti ostatním ale jej neválcují ani nestříkají a tak se za vlakem ve 100 km/h táhne oblak uhelného prachu po celé trase. Jak jsou nadšeni lidé stojící na zastávce vám asi nemusím přibližovat.To by ale nebylo nejhorší, nápory vzduchu spole s odstředivou silou kusy uhlí rozhazují po celé trati a hlavně v obloucích. Když jsem takto ložený vlak před pár dny viděl zase připraven k odjezdu, tak jsem volal všude možně a nikdo s tím nic nemůže udělat. Výpravčí to nemá jak posoudit, ti zase za to neodpovídají, neboť jenom dodávají zaměstnance, který řídí lokomotivu..... A tak jsem zavolal na pohotovostní telefon DI a víte co mi řekli ? Dokud se nikomu nic nestane, tak s tím nemohou nic dělat. Tak nevím, co si o tom mám teď myslet.

+1/0
11.5.2017 12:56

J73a18n 11K16u39č34e82r12a 2967192676673

Nezlobte se, ale přece nechcete říct, že když jde z vlaku prach, tak jde o ohrožení bezpečnosti. Je to nepříjemné, ale ne nebezpečné.

Drážní inspekce podle zákona může jednat, jen došlo-li k mimořádné události. Kolegové Vám to řekli správně, takový je zákon. Na web jsem 1. 4. 2017 červeně jasně napsal, co můžeme řešit.

Případ s prachem má řešit primárně dopravce, případně hygiena ve spolupráci s Drážním úřadem, který schvaluje drážní vozidla. Drážní inspekce nemůže nic kontrolovat (zejména ne to, jestli se dodržuje vše), "pouze" v případě mimořádné události zjistí, kdo co porušil.

+1/0
11.5.2017 13:05

O82n82d41ř43e59j 45Z55e33m94a55n 5260274358879

Až váš sprška uhlí obhodí třeba když pojedete autem...

Potenciální rizika vám evidentně nic neříkají.

0/0
11.5.2017 13:23

J73a56n 73K42u89č31e25r27a 2487192346423

Ale říkají. Ale pokud bychom se tím zabývali (jako že v minulosti jsem to dělali), tak bychom porušili zákon - nyní toto již není naše úloha.

To je asi stejné, jako kdybyste chtěli po finančním úřadu, aby Vám vydal stavební povolení. Stále nepochopím, proč lidé trvají na to, že danou věc musí vyřešit Drážní inspekce, když jim pořád říkáme, že je to záležitost někoho jiného - proč se prostě neobrátí na daný úřad a pořád se "domáhají" řešení z naší strany? My bychom tím překročili zákon...

+1/0
11.5.2017 13:27

H33y30n34e38k 44N68o67v41á89k 3863642436535

Víte pane Kučero, primárně jsem neřešil prach, ale odlétavající uhlí z vagónů, které "odstřeluje" okolí vlaku, pokud jste četl pozorně můj komentář. On totiž kus uhlí velikosti lískového oříšku při rychlosti +/- 100 km/h zvládne udělat slušnou díru do bezpečnostního skla na lokomotivě. A věřte mi, že bych zrovna takovým kouskem nechtěl dostat do hlavy. Ale jak řekl váš kolega, pokud se nic nestane, tak to nemůžeme řešit ani nic doporučovat.

0/0
11.5.2017 13:40

J88a31n 68K31u77č61e83r87a 2137452196543

Ano, ale stále to není mimořádná událost. Můžete s tím nesouhlasit, ale je to tak. Zákon to říká jasně.

Nikdo nezpochybňuje, že to při nárazu do okna toto okno může rozbít - pak už to mimořádná událost je.

Jak jsem psal, jsou tu společnosti odpovědné za danou věc, je potřeba to řešit s ní. Drážní inspekce nenese odpovědnost za bezpečnou drážní dopravu, to je role drážních správních úřadů. A primárně samozřejmě příslušného provozovatele.

Proto pořád nechápu, proč vadí, že je kritizována instituce, která nejenže nemůže, ale dokonce ani nesmí, danou věc řešit, za to, že postupuje podle zákona.

0/0
11.5.2017 13:52

O32n76d77ř46e67j 65Z92e34m34a13n 5320134698279

Jo, bezpečnostní rizika vám neříkají nic.

0/−1
11.5.2017 14:04

J80a57n 67K56u83č69e19r97a 2457412936573

Já už nevím, jak to vysvětlit. Nerozumím tomu, že když jasně napíšu, že bezpečnostní rizika Drážní inspekce nesmí řešit (to je role Drážního úřadu) proč pořád píšete, že je řešit máme.

+1/0
11.5.2017 14:07

O26n40d72ř57e44j 26Z88e28m88a45n 5900634528299

Však to píšu, sice drsně ale píšu to samé...

0/−1
11.5.2017 14:10

P98a50v29e64l 27C46a28f18o44u12r39e45k 7886357841230

Neznám podrobnosti, ale obecně bych při vydávání pravidel zvažoval ÚČEL. K čemu hlavně slouží např, koleje, vlak, silnice, dálnice, apod. K přepravě cestujících. To je priorita. Když zůstanete s vlakem stát v polích, ovlivňujete nejen cestující tohoto vlaku, ale možná stovky, i tisíce dalších. A každé opatření má svým významem (hodnotou) odpovídat problému. Vypadnuté okno velmi pravděpodobně nezpůsobí totální destrukci jizdních vlastností soupravy, která velmi pravděpodobně může být odstavena v místě možného křižování. Se zraněním je to sice trochu jinak, ale opět by mělo jít o výběr nejlepší možnosti, nikoli 100%ně podle nějakého předpisu. Ten má vést, pomáhat v rozhodnutí.

Dálnice (i železnice) je po dopravní nehodě mnoho hodin uzavřená kvůli vyšetřování a likvidaci. Hledá někdo odpovědný způsoby jak komunikaci vrátit jejímu ÚČELU co nejdříve. Musí vyšetřovatel běhat s měřicím kolečkem? Nešel by vypustit dron s kamerou, který místo nasnímá, jak je a software vypočítá, zakreslí, co si kdo přeje? To není rada. Je to opravdu jen otázka: Zabývá se někdo hlavním účelem, nebo jen svým problémem?

+5/0
11.5.2017 10:18

T77o41m15á72š 17K75u92c60h54a87ř 3857801978901

"by mělo jít o výběr nejlepší možnosti, nikoli 100%ně podle nějakého předpisu. Ten má vést, pomáhat v rozhodnutí"

Ne, tok to opravdu ne, není možné, aby se zaměstnanec svévolně rozhodoval, zda předpis bude dodržovat, nebo ne. Musí být jasně stanoveno, za jakých podmínek vlak zastaví.

Jinak ano, souhlas s tím, že by se mělo pracovat na zvýšení rychlosti/efektivity vyšetření a odstranění nehod.

0/0
11.5.2017 10:47

J22a75n 91K40u50č19e57r26a 2757752206973

Tady nelze nesouhlasit. Ale přece to nemůže fungovat ve stylu "něco je v zákoně, nehodí se nám to/není to správné, tak to budeme ignorovat nebo porušovat".

Prostě standardní cestou (třeba při projednávání zákona) vzneseme argumenty, proč se má povinnost upravit/zrušit, případně dáme podnět na úpravu kdykoliv poté. Ale do té doby, dokud je to v zákoně, se musí dodržovat - kdyby ne, pak bychom četli články, že stát nedodržuje zákony, které si sám vydal.

+1/0
11.5.2017 11:12

O32n38d54ř14e79j 10Z92e14m31a22n 5310474558919

Ale pan Cafourek nic o ignorování předpisů nepíše, stejně jako nepíše nic o jejich porušování. Zranění musí být vždy řádně ošetřeno a zaevidováno. Závada na zařízení musí být vždy řádně zdokumentována, pokud v souvislosti s ní došlo ke zranění, musí to být řádně vyšetřeno. Pan Cafourek jen napsal, že tohle nemusí proběhnou v místě, kde k tomu došlo, či kde se na to přišlo, ale měl by se brát ohled na míru závažnosti té události.

0/0
11.5.2017 12:08

J74a35n 13K72u58č41e36r45a 2217272686953

Ne, pozor. Závažnost se brát v ohled nemůže - jakmile se stane něco, co je mimořádnou událostí, musí se postupovat stejně bez ohledu na následky. Je potřeba zajistit místo mimořádné události a vše zdokumentovat. To si nevymyslela inspekce, ale je to v právních předpisech.

0/0
11.5.2017 12:29

O94n43d13ř30e25j 38Z95e95m76a70n 5320984828159

O typech lidí, jako jste vy, psal už Kafka...

0/−1
11.5.2017 12:33

T80o15m86á89š 63K70u92c93h27a81ř 3897721138611

Čímpak se živíte? Železnice není svaz zahrádkářů. Každý, kdo se pohybuje v nějaké složitější organizaci, systému, podniku.. ví, že s reálnými zaměstnaci nemůžete fungovat bez jasných pravidel a bez soutavné kontroly jejich dodržování. Téměř všichni si totiž myslí, že jejich úsudek je lepší než nějaké "hloupé" nařízení, ve skutečnosti to ale jen pro cca 15% z nich opravdu platí.

+1/0
11.5.2017 12:49

O65n94d91ř43e85j 20Z14e97m69a27n 5900164188589

Tak u mě v práci probíhají pravidelně vnitřní bezpečnostní audity, jednou ročně externí bezpečnostní​ audit a sepisují se i potencionální bezpečnostní rizika, dokonce si při tom vyberou náhodně nějaké zaměstnance a testují jeho znalosti ohledně bezpečnosti, chování v tom prostoru, postup při evakuaci atd, to ten interní, u externího mu k tomu ještě několik hodin někdo stojí za zády a pozoruje ho. U nás se každý úraz nejen ošetří a zapíše, ale i prošetřuje a vyhodnocuje vzhledem k pracovním podmínkám a závěry se interně zveřejňují, pokud se tak odhalí slabina v prostředí, ve kterém se zaměstnanci pohybují, udělá se v tomto náprava či upraví předpisy ohledně chování zaměstnanců - na dílnách máme předpisem určeno i to, jakým způsobem se vysmrkat. Já mám jen tak mimochodem jako člen požární hlídky povinnost hlásit potenciální riziková místa při evakuaci.

0/0
11.5.2017 13:21

J94a96n 64K79u72č74e36r55a 2407332376153

Já jsem také člen požární hlídky a BOZP - mj. kontroluji lékárničky a "knihu drobných úrazů". Takže taky, stejně jako Vy, vím, že i říznutí o papír se musí zapsat, kdyby se náhodou v budoucnu stalo něco většího. Samozřejmě, když to zaměstnanec nenahlásí (nebo nezapíše), je to jeho volba, ale pak se těžko prokazuje, cože se to vlastně stalo.

0/0
11.5.2017 13:30

O34n12d49ř85e47j 34Z65e92m44a21n 5740404658959

Ale provoz kvůli tomu nezastavujete.

U nás jsme v tomto, práci s úrazy dál, jak jsem psal, u nás se to jen nezaeviduje, ale i prošetřuje, vyhodnocuje a zveřejňuje, pokud je to v důsledku něceho, tak to něco se i odstraňuje a při dalších bezpečnostních auditech se na tyto okolnosti zaměřuje. Pokud se stane nějaká velmi vážná nehoda, má to vliv na celou korporaci.

Škrábnutí o papír, to je banalita, vloni v Malajsii jedna kolegyně přišla o ruku v lisu, u nás v ČR jsme vloni evakuovali jednu halu kvůli možnému úniku fosfinu/arzinu či úniku čpavku či výpadku klimatizace, měli několik evakuací kvůli požáru, nikdy naštěstí nic velkého, před lety na jedné hale dokonce explodoval mobilní chemický box, kvůli těm chemikáliím u nás máme i oční sprchy, všichni co s nějakou přichází do styku prochází pravidelným školením o tom, s čím pracují a jak se chovat při zasažení tou kterou chemikálií, jak se chovat při úniku určitých chemikálií - kam se evakuovat.

Takže asi chápete, že když dojde k drobnému zranění ve vlaku v důsledku vypadlého okna, tak nevidím​ důvod, aby kvůli tomu ten vlak stál na trati. U nás jsme cvičeni v tom, abychom brali ohled na závažnost té události, zkrátka když někomu prskne kyselina sírová do oka, tak ho odvedem k oční sprše, ne k celotělové, kde ho slijeme a zbavíme kombinézy a dalšího odění. Jednáme adekvátně k situaci.

0/−1
11.5.2017 14:02

J93a75n 16K26u71č71e63r83a 2457322846343

Já s Vámi souhlasím a znovu opakuju - Drážní inspekce nerozhodla, že vlak bude stát.

0/0
11.5.2017 14:08

O91n40d85ř39e49j 60Z19e58m15a78n 5950304418529

Vy jste jako kolovrátek...

Já jen říkám, že od nás jsem zvyklý na adekvátní reakci na tu kterou událost.

0/−1
11.5.2017 14:13

J81a52n 65K59u84č89e49r16a 2787412786343

Ale my taky adekvátně reagujeme...

+1/0
11.5.2017 14:17

O17n64d42ř70e27j 13Z62e62m98a73n 5610584818349

Možná už i došlo, proč jsem se tak porafali, nějak vám asi nedošlo, že kritizuji vyhodnocení té události ze strany personálu toho vlaku, defakto že kritizuji ta pravidla kterými se musí řídit, která nerozlišují závažnost té události.

0/0
11.5.2017 14:41

O79n55d47ř88e96j 20Z94e39m29a81n 5410784718989

to místo je uvnitř toho vozu a jde jen o ten vůz...

0/0
11.5.2017 12:35

J44a51n 33K17u97č70e36r12a 2927712176773

Ano, to se přece ví. Opakuji, Drážní inspekce nerozhodla o tom, že se s vozem nesmí hýbat.

0/0
11.5.2017 12:51

O26n77d89ř81e78j 13Z11e13m64a69n 5600404518809

Tak o čem tedy vedeme spor?

Tohle co se stalo není prostě něco, kvůli čemu​ vlak nemusí stát na trati a přitom k řádnému ošetření zranění a přezkoumání vozu dojde, aniž by to, že se tak stane jinde mělo nějaký vliv.

0/−1
11.5.2017 13:02

J23a21n 35K23u88č85e34r90a 2637632316383

Já taky nemám pocit, že by se vedl spor; pouze v diskuzi vysvětluji pravidla a snažím se neplést pojmy a dojmy.

+1/0
11.5.2017 13:07

O51n82d63ř52e53j 54Z26e88m41a78n 5600384988619

A já právě kritizuji ta pravidla, podle kterých se ti v první linii musí řídit a která neberou ohled na závažnost té události.

0/0
11.5.2017 14:43

D75a70v94i79d 81T72o75m55a88n 9225897662587

Policie se běžně volá i k cestujícímu, který spadne vlastní vinou (mluvím o busech), pokud dojde ke zranění. Tady vypadlo okno, takže to zavinil technický stav vozu, nechápu čemu se diví..

0/−2
11.5.2017 9:55

J28a90k91u86b 36Š27a56f74a59n30d10a 7265177841351

Takže necháte zastavit vlak a budete to vyšetřovat inspekcí až se někdo škrábne o vyčnívající šroubek?

+1/0
11.5.2017 10:27

D90a80v42i73d 83T88o33m57a30n 9675837492657

To je něco trochu jiného, než když vypadne okno.

0/0
11.5.2017 11:31

J74a37k74u40b 62Š86a67f70a49n85d73a 7125817151111

Jenže okno jak si to vy představujete nevypadlo.

0/0
11.5.2017 12:30

O20n74d79ř64e64j 89Z30e96m41a57n 5920734398679

Ale jde taky o technický stav vozidla v jehož důsledku došlo ke zranění. A ten vyčnívající šroubek je v tomto horší. To okno vypadne a zraní jen jednou, ale ten šroubek může způsobit zranění opakovaně, nemluvě o tom, že tak se mohou přenášet krví přenosné nemoci.

+1/0
11.5.2017 12:32

J43a66n 67K43u17č18e84r91a 2347852546973

A jak víte, že to není konstrukční chyba na všech typech vozů? (Bavíme se jen hypoteticky, toto není tento případ)

0/0
11.5.2017 12:55

O67n30d40ř55e10j 80Z16e28m56a19n 5910134838109

To se ale zjistí až při řádné prohlídce v depu.

Je to to samé, jako když spadne letadlo, taky se tak častokrát stalo kvůli konstrukcí chybě, ale náprava se odehrála vždy až po vydání závěrečné zprávy a nebylo to tak, že by se všechny typy letadel, kterých se to týká poslala na zem, to se stalo asi jen dvakrát, ony normálně létaly a postupně se ty díly měnily.

0/0
11.5.2017 13:31

J83a17n 76K97u14č93e92r40a 2817522166433

Jasně, ostatní drážní vozidla téhož typu taky jezdí dál, dokonce i to dotčené, i když není šetření (ze strany dopravce a provozovatele dráhy) ukončeno (předpokládám).

Opět opakuji, Drážní inspekce nerozhodla o tom, že se s vlakem nesmí hýbat.

0/0
11.5.2017 13:38

O47n96d91ř35e81j 54Z78e20m91a61n 5750104118919

A já snad tvrdím něco jiného?

Já jen tvrdím, že se má jednat adekvátně k situaci.

0/−1
11.5.2017 14:08

J91a32n 48K85u57č74e39r33a 2187112846573

Ano, souhlasím. Ale už nevím, co k tomu víc napsat - to, že vlak stál, nebylo rozhodnutí Drážní inspekce.

0/0
11.5.2017 14:09

O86n49d14ř73e89j 57Z13e93m46a68n 5300644828199

Když někoho srazí vlak, tak musí dát Drážní inspekce pokyn, aby vlak stál? Nějak mi připadá, že mlátíte prázdnou slámu.

0/−1
11.5.2017 14:15

J58a14n 88K90u54č11e97r12a 2117102176423

Ne, to, že vlak stojí, vyplývá ze zákona. Ten si Drážní inspekce nevymyslela. Proto není spravedlivé nás vinit z problémů, které to přináší.

0/0
11.5.2017 14:18

O65n57d68ř18e73j 82Z34e96m96a91n 5700864878859

O Tom žádná, já kritizuji ta pravidla, podle kterých se osádka toho vlaku musí řídit.

0/0
11.5.2017 14:44

O51n97d97ř54e63j 28Z31e73m65a80n 5280284198409

A ten autobus do té doby stojí třeba uprostřed křižovatky?

0/−1
11.5.2017 11:03

J56a88n 46K13u73č81e25r47a 2457772596563

A on někdo někde řekl, že se nikdy nesmí hnout s vlakem? Po vzniku mimořádné události musíte v první řadě zabránit ještě větším následkům.

+1/0
11.5.2017 11:14







Najdete na iDNES.cz