Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boule na hlavě zastavila vlaky. Vyšetřovali to jako „mimořádnou událost“

Na cestující ve vlaku mezi Českými Budějovicemi a Novým Údolím o minulém víkendu vypadla část okna a způsobila jí bouli a drobné šrámy. Především však plně odkryla vyhrocené vztahy mezi státními organizacemi na české železnici. Na jedné straně sporu stojí České dráhy (ČD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), na straně druhé Drážní inspekce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L35u95c22i25a53n 31P96a89p49a34z30i82a84n 5384237491665

Bláznivá doba, horší jak za socialismu.

0/−2
11.5.2017 23:33

J55a89n 14H57o38r45a 6937811946

Jak pro koho...

0/0
12.5.2017 11:35

F97r42a62n65t45i86š74e73k 45V38a63n85ě46k 1467854797407

Já myslím, že se zákon brzy změní. Jestli Drážní inspekce zastaví několikrát vlaky Regiojetu skrz boule na hlavě, tak to Radim prolobbuje. I když myslím, že soukromníci raději Drážní inspekci nikdy nic hlásit a jediný kdo se přizná budou ČD.:-)

0/0
11.5.2017 21:00

Š55t23e57f78a12n 28F39r36i25č86a 7392398953606

A že jsou jeho vagóny 40 let staré, to je stará známá věc. O podobné tragedie nebude nouze.

0/0
12.5.2017 9:09

M28i42l57o33š 64D36v83o88ř42á17k 8215927836851

Koukám, že výpověď z agrodnesu asi nebyla tak úplně okamžitá?

0/0
11.5.2017 13:11

J79a19n 53S27ů76r97a 4895793333252

Zákoník práce. Tedy do 31.7.

+2/0
11.5.2017 13:25

M95i24l33o38š 29D98v44o44ř48á77k 8445537876231

jj, je mi to jasný - jen že jsem viděl článek s vláčkovou tematikou a tak me napadlo, koho na to teď sehnali :- ).

0/0
11.5.2017 13:27

H31y52n56e65k 79N49o67v18á44k 3533562166435

Čtu tady, že DI každou maličkost musí vyšetřit, aby se zabránilo systémovým chybám a případným zraněním do budoucna. V přímém protikladu je moje nedávná zkušenost z DI. Již nějakou dobu jezdí z Louka jedna společnost s uhlím na Slovensko. Oproti ostatním ale jej neválcují ani nestříkají a tak se za vlakem ve 100 km/h táhne oblak uhelného prachu po celé trase. Jak jsou nadšeni lidé stojící na zastávce vám asi nemusím přibližovat.To by ale nebylo nejhorší, nápory vzduchu spole s odstředivou silou kusy uhlí rozhazují po celé trati a hlavně v obloucích. Když jsem takto ložený vlak před pár dny viděl zase připraven k odjezdu, tak jsem volal všude možně a nikdo s tím nic nemůže udělat. Výpravčí to nemá jak posoudit, ti zase za to neodpovídají, neboť jenom dodávají zaměstnance, který řídí lokomotivu..... A tak jsem zavolal na pohotovostní telefon DI a víte co mi řekli ? Dokud se nikomu nic nestane, tak s tím nemohou nic dělat. Tak nevím, co si o tom mám teď myslet.

+1/0
11.5.2017 12:56

J21a61n 97K69u47č18e41r36a 2497132546683

Nezlobte se, ale přece nechcete říct, že když jde z vlaku prach, tak jde o ohrožení bezpečnosti. Je to nepříjemné, ale ne nebezpečné.

Drážní inspekce podle zákona může jednat, jen došlo-li k mimořádné události. Kolegové Vám to řekli správně, takový je zákon. Na web jsem 1. 4. 2017 červeně jasně napsal, co můžeme řešit.

Případ s prachem má řešit primárně dopravce, případně hygiena ve spolupráci s Drážním úřadem, který schvaluje drážní vozidla. Drážní inspekce nemůže nic kontrolovat (zejména ne to, jestli se dodržuje vše), "pouze" v případě mimořádné události zjistí, kdo co porušil.

+1/0
11.5.2017 13:05

O43n72d76ř54e15j 50Z36e30m40a95n 5330514348109

Až váš sprška uhlí obhodí třeba když pojedete autem...

Potenciální rizika vám evidentně nic neříkají.

0/0
11.5.2017 13:23

J83a57n 86K79u78č81e23r64a 2327812496183

Ale říkají. Ale pokud bychom se tím zabývali (jako že v minulosti jsem to dělali), tak bychom porušili zákon - nyní toto již není naše úloha.

To je asi stejné, jako kdybyste chtěli po finančním úřadu, aby Vám vydal stavební povolení. Stále nepochopím, proč lidé trvají na to, že danou věc musí vyřešit Drážní inspekce, když jim pořád říkáme, že je to záležitost někoho jiného - proč se prostě neobrátí na daný úřad a pořád se "domáhají" řešení z naší strany? My bychom tím překročili zákon...

+1/0
11.5.2017 13:27

H96y44n55e85k 81N49o11v96á46k 3763902636385

Víte pane Kučero, primárně jsem neřešil prach, ale odlétavající uhlí z vagónů, které "odstřeluje" okolí vlaku, pokud jste četl pozorně můj komentář. On totiž kus uhlí velikosti lískového oříšku při rychlosti +/- 100 km/h zvládne udělat slušnou díru do bezpečnostního skla na lokomotivě. A věřte mi, že bych zrovna takovým kouskem nechtěl dostat do hlavy. Ale jak řekl váš kolega, pokud se nic nestane, tak to nemůžeme řešit ani nic doporučovat.

0/0
11.5.2017 13:40

J13a29n 84K13u25č37e56r45a 2477342836483

Ano, ale stále to není mimořádná událost. Můžete s tím nesouhlasit, ale je to tak. Zákon to říká jasně.

Nikdo nezpochybňuje, že to při nárazu do okna toto okno může rozbít - pak už to mimořádná událost je.

Jak jsem psal, jsou tu společnosti odpovědné za danou věc, je potřeba to řešit s ní. Drážní inspekce nenese odpovědnost za bezpečnou drážní dopravu, to je role drážních správních úřadů. A primárně samozřejmě příslušného provozovatele.

Proto pořád nechápu, proč vadí, že je kritizována instituce, která nejenže nemůže, ale dokonce ani nesmí, danou věc řešit, za to, že postupuje podle zákona.

0/0
11.5.2017 13:52

O69n33d72ř55e77j 49Z93e15m96a53n 5910734538249

Jo, bezpečnostní rizika vám neříkají nic.

0/−1
11.5.2017 14:04

J83a49n 37K62u16č66e33r50a 2757612376613

Já už nevím, jak to vysvětlit. Nerozumím tomu, že když jasně napíšu, že bezpečnostní rizika Drážní inspekce nesmí řešit (to je role Drážního úřadu) proč pořád píšete, že je řešit máme.

+1/0
11.5.2017 14:07

O16n53d91ř72e58j 19Z71e46m21a25n 5370504688369

Však to píšu, sice drsně ale píšu to samé...

0/−1
11.5.2017 14:10

P95a58v41e58l 37C21a58f11o52u17r18e84k 7276277251280

Neznám podrobnosti, ale obecně bych při vydávání pravidel zvažoval ÚČEL. K čemu hlavně slouží např, koleje, vlak, silnice, dálnice, apod. K přepravě cestujících. To je priorita. Když zůstanete s vlakem stát v polích, ovlivňujete nejen cestující tohoto vlaku, ale možná stovky, i tisíce dalších. A každé opatření má svým významem (hodnotou) odpovídat problému. Vypadnuté okno velmi pravděpodobně nezpůsobí totální destrukci jizdních vlastností soupravy, která velmi pravděpodobně může být odstavena v místě možného křižování. Se zraněním je to sice trochu jinak, ale opět by mělo jít o výběr nejlepší možnosti, nikoli 100%ně podle nějakého předpisu. Ten má vést, pomáhat v rozhodnutí.

Dálnice (i železnice) je po dopravní nehodě mnoho hodin uzavřená kvůli vyšetřování a likvidaci. Hledá někdo odpovědný způsoby jak komunikaci vrátit jejímu ÚČELU co nejdříve. Musí vyšetřovatel běhat s měřicím kolečkem? Nešel by vypustit dron s kamerou, který místo nasnímá, jak je a software vypočítá, zakreslí, co si kdo přeje? To není rada. Je to opravdu jen otázka: Zabývá se někdo hlavním účelem, nebo jen svým problémem?

+5/0
11.5.2017 10:18

T56o21m27á25š 42K49u22c34h93a81ř 3117161128681

"by mělo jít o výběr nejlepší možnosti, nikoli 100%ně podle nějakého předpisu. Ten má vést, pomáhat v rozhodnutí"

Ne, tok to opravdu ne, není možné, aby se zaměstnanec svévolně rozhodoval, zda předpis bude dodržovat, nebo ne. Musí být jasně stanoveno, za jakých podmínek vlak zastaví.

Jinak ano, souhlas s tím, že by se mělo pracovat na zvýšení rychlosti/efektivity vyšetření a odstranění nehod.

0/0
11.5.2017 10:47

J22a85n 93K79u69č74e19r26a 2347262126153

Tady nelze nesouhlasit. Ale přece to nemůže fungovat ve stylu "něco je v zákoně, nehodí se nám to/není to správné, tak to budeme ignorovat nebo porušovat".

Prostě standardní cestou (třeba při projednávání zákona) vzneseme argumenty, proč se má povinnost upravit/zrušit, případně dáme podnět na úpravu kdykoliv poté. Ale do té doby, dokud je to v zákoně, se musí dodržovat - kdyby ne, pak bychom četli články, že stát nedodržuje zákony, které si sám vydal.

+1/0
11.5.2017 11:12

O10n84d63ř73e90j 54Z31e92m67a26n 5330524928569

Ale pan Cafourek nic o ignorování předpisů nepíše, stejně jako nepíše nic o jejich porušování. Zranění musí být vždy řádně ošetřeno a zaevidováno. Závada na zařízení musí být vždy řádně zdokumentována, pokud v souvislosti s ní došlo ke zranění, musí to být řádně vyšetřeno. Pan Cafourek jen napsal, že tohle nemusí proběhnou v místě, kde k tomu došlo, či kde se na to přišlo, ale měl by se brát ohled na míru závažnosti té události.

0/0
11.5.2017 12:08

J45a17n 64K54u19č52e98r83a 2937322896473

Ne, pozor. Závažnost se brát v ohled nemůže - jakmile se stane něco, co je mimořádnou událostí, musí se postupovat stejně bez ohledu na následky. Je potřeba zajistit místo mimořádné události a vše zdokumentovat. To si nevymyslela inspekce, ale je to v právních předpisech.

0/0
11.5.2017 12:29

O56n49d18ř39e85j 11Z22e37m48a37n 5690294898569

O typech lidí, jako jste vy, psal už Kafka...

0/−1
11.5.2017 12:33

T83o18m10á94š 61K50u86c23h38a12ř 3617781168591

Čímpak se živíte? Železnice není svaz zahrádkářů. Každý, kdo se pohybuje v nějaké složitější organizaci, systému, podniku.. ví, že s reálnými zaměstnaci nemůžete fungovat bez jasných pravidel a bez soutavné kontroly jejich dodržování. Téměř všichni si totiž myslí, že jejich úsudek je lepší než nějaké "hloupé" nařízení, ve skutečnosti to ale jen pro cca 15% z nich opravdu platí.

+1/0
11.5.2017 12:49

O16n26d89ř41e82j 53Z96e80m83a38n 5390324398649

Tak u mě v práci probíhají pravidelně vnitřní bezpečnostní audity, jednou ročně externí bezpečnostní​ audit a sepisují se i potencionální bezpečnostní rizika, dokonce si při tom vyberou náhodně nějaké zaměstnance a testují jeho znalosti ohledně bezpečnosti, chování v tom prostoru, postup při evakuaci atd, to ten interní, u externího mu k tomu ještě několik hodin někdo stojí za zády a pozoruje ho. U nás se každý úraz nejen ošetří a zapíše, ale i prošetřuje a vyhodnocuje vzhledem k pracovním podmínkám a závěry se interně zveřejňují, pokud se tak odhalí slabina v prostředí, ve kterém se zaměstnanci pohybují, udělá se v tomto náprava či upraví předpisy ohledně chování zaměstnanců - na dílnách máme předpisem určeno i to, jakým způsobem se vysmrkat. Já mám jen tak mimochodem jako člen požární hlídky povinnost hlásit potenciální riziková místa při evakuaci.

0/0
11.5.2017 13:21

J17a18n 46K44u64č62e67r89a 2837972696493

Já jsem také člen požární hlídky a BOZP - mj. kontroluji lékárničky a "knihu drobných úrazů". Takže taky, stejně jako Vy, vím, že i říznutí o papír se musí zapsat, kdyby se náhodou v budoucnu stalo něco většího. Samozřejmě, když to zaměstnanec nenahlásí (nebo nezapíše), je to jeho volba, ale pak se těžko prokazuje, cože se to vlastně stalo.

0/0
11.5.2017 13:30

O60n43d21ř16e77j 17Z93e62m31a32n 5460374468469

Ale provoz kvůli tomu nezastavujete.

U nás jsme v tomto, práci s úrazy dál, jak jsem psal, u nás se to jen nezaeviduje, ale i prošetřuje, vyhodnocuje a zveřejňuje, pokud je to v důsledku něceho, tak to něco se i odstraňuje a při dalších bezpečnostních auditech se na tyto okolnosti zaměřuje. Pokud se stane nějaká velmi vážná nehoda, má to vliv na celou korporaci.

Škrábnutí o papír, to je banalita, vloni v Malajsii jedna kolegyně přišla o ruku v lisu, u nás v ČR jsme vloni evakuovali jednu halu kvůli možnému úniku fosfinu/arzinu či úniku čpavku či výpadku klimatizace, měli několik evakuací kvůli požáru, nikdy naštěstí nic velkého, před lety na jedné hale dokonce explodoval mobilní chemický box, kvůli těm chemikáliím u nás máme i oční sprchy, všichni co s nějakou přichází do styku prochází pravidelným školením o tom, s čím pracují a jak se chovat při zasažení tou kterou chemikálií, jak se chovat při úniku určitých chemikálií - kam se evakuovat.

Takže asi chápete, že když dojde k drobnému zranění ve vlaku v důsledku vypadlého okna, tak nevidím​ důvod, aby kvůli tomu ten vlak stál na trati. U nás jsme cvičeni v tom, abychom brali ohled na závažnost té události, zkrátka když někomu prskne kyselina sírová do oka, tak ho odvedem k oční sprše, ne k celotělové, kde ho slijeme a zbavíme kombinézy a dalšího odění. Jednáme adekvátně k situaci.

0/−1
11.5.2017 14:02

J59a12n 33K70u65č39e20r31a 2157302646273

Já s Vámi souhlasím a znovu opakuju - Drážní inspekce nerozhodla, že vlak bude stát.

0/0
11.5.2017 14:08

O23n53d91ř26e41j 90Z71e43m92a62n 5690774608319

Vy jste jako kolovrátek...

Já jen říkám, že od nás jsem zvyklý na adekvátní reakci na tu kterou událost.

0/−1
11.5.2017 14:13

J37a76n 43K83u70č19e97r28a 2137642656223

Ale my taky adekvátně reagujeme...

+1/0
11.5.2017 14:17

O42n40d38ř38e37j 89Z50e60m92a49n 5700154908549

Možná už i došlo, proč jsem se tak porafali, nějak vám asi nedošlo, že kritizuji vyhodnocení té události ze strany personálu toho vlaku, defakto že kritizuji ta pravidla kterými se musí řídit, která nerozlišují závažnost té události.

0/0
11.5.2017 14:41

O65n12d52ř95e42j 55Z20e43m11a42n 5860314588559

to místo je uvnitř toho vozu a jde jen o ten vůz...

0/0
11.5.2017 12:35

J28a94n 50K36u59č28e58r40a 2147632346793

Ano, to se přece ví. Opakuji, Drážní inspekce nerozhodla o tom, že se s vozem nesmí hýbat.

0/0
11.5.2017 12:51

O37n98d37ř87e16j 38Z92e26m52a94n 5740164328209

Tak o čem tedy vedeme spor?

Tohle co se stalo není prostě něco, kvůli čemu​ vlak nemusí stát na trati a přitom k řádnému ošetření zranění a přezkoumání vozu dojde, aniž by to, že se tak stane jinde mělo nějaký vliv.

0/−1
11.5.2017 13:02

J11a97n 39K94u51č16e40r94a 2417972986433

Já taky nemám pocit, že by se vedl spor; pouze v diskuzi vysvětluji pravidla a snažím se neplést pojmy a dojmy.

+1/0
11.5.2017 13:07

O54n72d95ř35e97j 87Z70e61m27a20n 5160234368579

A já právě kritizuji ta pravidla, podle kterých se ti v první linii musí řídit a která neberou ohled na závažnost té události.

0/0
11.5.2017 14:43

D38a42v12i33d 29T43o13m48a26n 9605117182227

Policie se běžně volá i k cestujícímu, který spadne vlastní vinou (mluvím o busech), pokud dojde ke zranění. Tady vypadlo okno, takže to zavinil technický stav vozu, nechápu čemu se diví..

0/−2
11.5.2017 9:55

J28a48k42u67b 39Š87a71f83a29n30d27a 7965867451691

Takže necháte zastavit vlak a budete to vyšetřovat inspekcí až se někdo škrábne o vyčnívající šroubek?

+1/0
11.5.2017 10:27

D91a90v91i26d 68T92o77m96a91n 9175777642407

To je něco trochu jiného, než když vypadne okno.

0/0
11.5.2017 11:31

J15a55k45u34b 88Š75a52f23a84n52d75a 7345647731181

Jenže okno jak si to vy představujete nevypadlo.

0/0
11.5.2017 12:30

O22n84d35ř42e97j 42Z56e35m67a83n 5490284498509

Ale jde taky o technický stav vozidla v jehož důsledku došlo ke zranění. A ten vyčnívající šroubek je v tomto horší. To okno vypadne a zraní jen jednou, ale ten šroubek může způsobit zranění opakovaně, nemluvě o tom, že tak se mohou přenášet krví přenosné nemoci.

+1/0
11.5.2017 12:32

J50a59n 60K32u41č77e72r84a 2927182206913

A jak víte, že to není konstrukční chyba na všech typech vozů? (Bavíme se jen hypoteticky, toto není tento případ)

0/0
11.5.2017 12:55

O56n17d47ř25e90j 13Z29e69m84a16n 5810454658969

To se ale zjistí až při řádné prohlídce v depu.

Je to to samé, jako když spadne letadlo, taky se tak častokrát stalo kvůli konstrukcí chybě, ale náprava se odehrála vždy až po vydání závěrečné zprávy a nebylo to tak, že by se všechny typy letadel, kterých se to týká poslala na zem, to se stalo asi jen dvakrát, ony normálně létaly a postupně se ty díly měnily.

0/0
11.5.2017 13:31

J58a30n 76K49u49č56e12r71a 2447912256113

Jasně, ostatní drážní vozidla téhož typu taky jezdí dál, dokonce i to dotčené, i když není šetření (ze strany dopravce a provozovatele dráhy) ukončeno (předpokládám).

Opět opakuji, Drážní inspekce nerozhodla o tom, že se s vlakem nesmí hýbat.

0/0
11.5.2017 13:38

O33n94d44ř37e91j 27Z31e15m85a48n 5860514918459

A já snad tvrdím něco jiného?

Já jen tvrdím, že se má jednat adekvátně k situaci.

0/−1
11.5.2017 14:08

J98a79n 65K43u77č24e66r43a 2297522176533

Ano, souhlasím. Ale už nevím, co k tomu víc napsat - to, že vlak stál, nebylo rozhodnutí Drážní inspekce.

0/0
11.5.2017 14:09

O67n63d89ř84e71j 55Z98e89m79a33n 5340564248639

Když někoho srazí vlak, tak musí dát Drážní inspekce pokyn, aby vlak stál? Nějak mi připadá, že mlátíte prázdnou slámu.

0/−1
11.5.2017 14:15

J23a60n 20K19u43č34e56r13a 2577322156103

Ne, to, že vlak stojí, vyplývá ze zákona. Ten si Drážní inspekce nevymyslela. Proto není spravedlivé nás vinit z problémů, které to přináší.

0/0
11.5.2017 14:18

O23n10d44ř88e75j 91Z30e48m58a67n 5250114768409

O Tom žádná, já kritizuji ta pravidla, podle kterých se osádka toho vlaku musí řídit.

0/0
11.5.2017 14:44

O51n12d65ř74e54j 19Z29e24m11a15n 5330204198819

A ten autobus do té doby stojí třeba uprostřed křižovatky?

0/−1
11.5.2017 11:03

J95a64n 15K67u78č71e42r98a 2547892576423

A on někdo někde řekl, že se nikdy nesmí hnout s vlakem? Po vzniku mimořádné události musíte v první řadě zabránit ještě větším následkům.

+1/0
11.5.2017 11:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.