Diskuse k článku

Boule na hlavě zastavila vlaky. Vyšetřovali to jako „mimořádnou událost“

Na cestující ve vlaku mezi Českými Budějovicemi a Novým Údolím o minulém víkendu vypadla část okna a způsobila jí bouli a drobné šrámy. Především však plně odkryla vyhrocené vztahy mezi státními organizacemi na české železnici. Na jedné straně sporu stojí České dráhy (ČD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), na straně druhé Drážní inspekce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L46u19c90i97a26n 82P17a85p39a34z97i30a63n 5224707871435

Bláznivá doba, horší jak za socialismu.

0/−2
11.5.2017 23:33

J90a34n 11H72o49r18a 6217691786

Jak pro koho...

0/0
12.5.2017 11:35

F34r33a34n71t72i57š60e86k 69V82a65n77ě87k 1417194117937

Já myslím, že se zákon brzy změní. Jestli Drážní inspekce zastaví několikrát vlaky Regiojetu skrz boule na hlavě, tak to Radim prolobbuje. I když myslím, že soukromníci raději Drážní inspekci nikdy nic hlásit a jediný kdo se přizná budou ČD.:-)

0/0
11.5.2017 21:00

Š95t93e37f35a91n 31F14r53i77č16a 7622768963106

A že jsou jeho vagóny 40 let staré, to je stará známá věc. O podobné tragedie nebude nouze.

0/0
12.5.2017 9:09

M78i37l46o57š 82D60v67o60ř50á69k 8765527876321

Koukám, že výpověď z agrodnesu asi nebyla tak úplně okamžitá?

0/0
11.5.2017 13:11

J65a13n 91S90ů71r55a 4225263423522

Zákoník práce. Tedy do 31.7.

+2/0
11.5.2017 13:25

M12i30l27o93š 50D96v20o71ř81á86k 8505507836361

jj, je mi to jasný - jen že jsem viděl článek s vláčkovou tematikou a tak me napadlo, koho na to teď sehnali :- ).

0/0
11.5.2017 13:27

H52y66n58e49k 42N81o87v74á24k 3713142516875

Čtu tady, že DI každou maličkost musí vyšetřit, aby se zabránilo systémovým chybám a případným zraněním do budoucna. V přímém protikladu je moje nedávná zkušenost z DI. Již nějakou dobu jezdí z Louka jedna společnost s uhlím na Slovensko. Oproti ostatním ale jej neválcují ani nestříkají a tak se za vlakem ve 100 km/h táhne oblak uhelného prachu po celé trase. Jak jsou nadšeni lidé stojící na zastávce vám asi nemusím přibližovat.To by ale nebylo nejhorší, nápory vzduchu spole s odstředivou silou kusy uhlí rozhazují po celé trati a hlavně v obloucích. Když jsem takto ložený vlak před pár dny viděl zase připraven k odjezdu, tak jsem volal všude možně a nikdo s tím nic nemůže udělat. Výpravčí to nemá jak posoudit, ti zase za to neodpovídají, neboť jenom dodávají zaměstnance, který řídí lokomotivu..... A tak jsem zavolal na pohotovostní telefon DI a víte co mi řekli ? Dokud se nikomu nic nestane, tak s tím nemohou nic dělat. Tak nevím, co si o tom mám teď myslet.

+1/0
11.5.2017 12:56

J77a72n 74K93u91č68e47r38a 2297352356153

Nezlobte se, ale přece nechcete říct, že když jde z vlaku prach, tak jde o ohrožení bezpečnosti. Je to nepříjemné, ale ne nebezpečné.

Drážní inspekce podle zákona může jednat, jen došlo-li k mimořádné události. Kolegové Vám to řekli správně, takový je zákon. Na web jsem 1. 4. 2017 červeně jasně napsal, co můžeme řešit.

Případ s prachem má řešit primárně dopravce, případně hygiena ve spolupráci s Drážním úřadem, který schvaluje drážní vozidla. Drážní inspekce nemůže nic kontrolovat (zejména ne to, jestli se dodržuje vše), "pouze" v případě mimořádné události zjistí, kdo co porušil.

+1/0
11.5.2017 13:05

O30n93d34ř54e56j 67Z55e18m85a77n 5520934918699

Až váš sprška uhlí obhodí třeba když pojedete autem...

Potenciální rizika vám evidentně nic neříkají.

0/0
11.5.2017 13:23

J36a46n 72K23u15č17e81r31a 2207872296103

Ale říkají. Ale pokud bychom se tím zabývali (jako že v minulosti jsem to dělali), tak bychom porušili zákon - nyní toto již není naše úloha.

To je asi stejné, jako kdybyste chtěli po finančním úřadu, aby Vám vydal stavební povolení. Stále nepochopím, proč lidé trvají na to, že danou věc musí vyřešit Drážní inspekce, když jim pořád říkáme, že je to záležitost někoho jiného - proč se prostě neobrátí na daný úřad a pořád se "domáhají" řešení z naší strany? My bychom tím překročili zákon...

+1/0
11.5.2017 13:27

H33y22n91e21k 46N73o46v60á58k 3223202696155

Víte pane Kučero, primárně jsem neřešil prach, ale odlétavající uhlí z vagónů, které "odstřeluje" okolí vlaku, pokud jste četl pozorně můj komentář. On totiž kus uhlí velikosti lískového oříšku při rychlosti +/- 100 km/h zvládne udělat slušnou díru do bezpečnostního skla na lokomotivě. A věřte mi, že bych zrovna takovým kouskem nechtěl dostat do hlavy. Ale jak řekl váš kolega, pokud se nic nestane, tak to nemůžeme řešit ani nic doporučovat.

0/0
11.5.2017 13:40

J50a18n 23K42u98č30e79r11a 2317412116643

Ano, ale stále to není mimořádná událost. Můžete s tím nesouhlasit, ale je to tak. Zákon to říká jasně.

Nikdo nezpochybňuje, že to při nárazu do okna toto okno může rozbít - pak už to mimořádná událost je.

Jak jsem psal, jsou tu společnosti odpovědné za danou věc, je potřeba to řešit s ní. Drážní inspekce nenese odpovědnost za bezpečnou drážní dopravu, to je role drážních správních úřadů. A primárně samozřejmě příslušného provozovatele.

Proto pořád nechápu, proč vadí, že je kritizována instituce, která nejenže nemůže, ale dokonce ani nesmí, danou věc řešit, za to, že postupuje podle zákona.

0/0
11.5.2017 13:52

O16n30d28ř33e97j 83Z45e35m55a43n 5420254738409

Jo, bezpečnostní rizika vám neříkají nic.

0/−1
11.5.2017 14:04

J77a57n 40K20u24č36e13r17a 2647972676873

Já už nevím, jak to vysvětlit. Nerozumím tomu, že když jasně napíšu, že bezpečnostní rizika Drážní inspekce nesmí řešit (to je role Drážního úřadu) proč pořád píšete, že je řešit máme.

+1/0
11.5.2017 14:07

O20n66d48ř97e11j 79Z90e55m40a53n 5280374608379

Však to píšu, sice drsně ale píšu to samé...

0/−1
11.5.2017 14:10

P73a44v58e16l 74C96a68f68o52u32r69e21k 7266747611970

Neznám podrobnosti, ale obecně bych při vydávání pravidel zvažoval ÚČEL. K čemu hlavně slouží např, koleje, vlak, silnice, dálnice, apod. K přepravě cestujících. To je priorita. Když zůstanete s vlakem stát v polích, ovlivňujete nejen cestující tohoto vlaku, ale možná stovky, i tisíce dalších. A každé opatření má svým významem (hodnotou) odpovídat problému. Vypadnuté okno velmi pravděpodobně nezpůsobí totální destrukci jizdních vlastností soupravy, která velmi pravděpodobně může být odstavena v místě možného křižování. Se zraněním je to sice trochu jinak, ale opět by mělo jít o výběr nejlepší možnosti, nikoli 100%ně podle nějakého předpisu. Ten má vést, pomáhat v rozhodnutí.

Dálnice (i železnice) je po dopravní nehodě mnoho hodin uzavřená kvůli vyšetřování a likvidaci. Hledá někdo odpovědný způsoby jak komunikaci vrátit jejímu ÚČELU co nejdříve. Musí vyšetřovatel běhat s měřicím kolečkem? Nešel by vypustit dron s kamerou, který místo nasnímá, jak je a software vypočítá, zakreslí, co si kdo přeje? To není rada. Je to opravdu jen otázka: Zabývá se někdo hlavním účelem, nebo jen svým problémem?

+5/0
11.5.2017 10:18

T64o29m65á19š 72K78u85c57h41a62ř 3347281988331

"by mělo jít o výběr nejlepší možnosti, nikoli 100%ně podle nějakého předpisu. Ten má vést, pomáhat v rozhodnutí"

Ne, tok to opravdu ne, není možné, aby se zaměstnanec svévolně rozhodoval, zda předpis bude dodržovat, nebo ne. Musí být jasně stanoveno, za jakých podmínek vlak zastaví.

Jinak ano, souhlas s tím, že by se mělo pracovat na zvýšení rychlosti/efektivity vyšetření a odstranění nehod.

0/0
11.5.2017 10:47

J39a13n 58K85u61č68e58r57a 2327692296503

Tady nelze nesouhlasit. Ale přece to nemůže fungovat ve stylu "něco je v zákoně, nehodí se nám to/není to správné, tak to budeme ignorovat nebo porušovat".

Prostě standardní cestou (třeba při projednávání zákona) vzneseme argumenty, proč se má povinnost upravit/zrušit, případně dáme podnět na úpravu kdykoliv poté. Ale do té doby, dokud je to v zákoně, se musí dodržovat - kdyby ne, pak bychom četli články, že stát nedodržuje zákony, které si sám vydal.

+1/0
11.5.2017 11:12

O23n26d37ř89e62j 26Z93e42m87a97n 5700504648949

Ale pan Cafourek nic o ignorování předpisů nepíše, stejně jako nepíše nic o jejich porušování. Zranění musí být vždy řádně ošetřeno a zaevidováno. Závada na zařízení musí být vždy řádně zdokumentována, pokud v souvislosti s ní došlo ke zranění, musí to být řádně vyšetřeno. Pan Cafourek jen napsal, že tohle nemusí proběhnou v místě, kde k tomu došlo, či kde se na to přišlo, ale měl by se brát ohled na míru závažnosti té události.

0/0
11.5.2017 12:08

J57a11n 74K22u72č49e68r29a 2927662626403

Ne, pozor. Závažnost se brát v ohled nemůže - jakmile se stane něco, co je mimořádnou událostí, musí se postupovat stejně bez ohledu na následky. Je potřeba zajistit místo mimořádné události a vše zdokumentovat. To si nevymyslela inspekce, ale je to v právních předpisech.

0/0
11.5.2017 12:29

O22n91d49ř16e96j 94Z88e31m64a68n 5290514988189

O typech lidí, jako jste vy, psal už Kafka...

0/−1
11.5.2017 12:33

T33o65m44á40š 41K18u31c66h20a57ř 3827191968791

Čímpak se živíte? Železnice není svaz zahrádkářů. Každý, kdo se pohybuje v nějaké složitější organizaci, systému, podniku.. ví, že s reálnými zaměstnaci nemůžete fungovat bez jasných pravidel a bez soutavné kontroly jejich dodržování. Téměř všichni si totiž myslí, že jejich úsudek je lepší než nějaké "hloupé" nařízení, ve skutečnosti to ale jen pro cca 15% z nich opravdu platí.

+1/0
11.5.2017 12:49

O81n93d33ř70e36j 32Z13e12m92a81n 5110754608429

Tak u mě v práci probíhají pravidelně vnitřní bezpečnostní audity, jednou ročně externí bezpečnostní​ audit a sepisují se i potencionální bezpečnostní rizika, dokonce si při tom vyberou náhodně nějaké zaměstnance a testují jeho znalosti ohledně bezpečnosti, chování v tom prostoru, postup při evakuaci atd, to ten interní, u externího mu k tomu ještě několik hodin někdo stojí za zády a pozoruje ho. U nás se každý úraz nejen ošetří a zapíše, ale i prošetřuje a vyhodnocuje vzhledem k pracovním podmínkám a závěry se interně zveřejňují, pokud se tak odhalí slabina v prostředí, ve kterém se zaměstnanci pohybují, udělá se v tomto náprava či upraví předpisy ohledně chování zaměstnanců - na dílnách máme předpisem určeno i to, jakým způsobem se vysmrkat. Já mám jen tak mimochodem jako člen požární hlídky povinnost hlásit potenciální riziková místa při evakuaci.

0/0
11.5.2017 13:21

J88a80n 32K23u63č25e13r83a 2617342546183

Já jsem také člen požární hlídky a BOZP - mj. kontroluji lékárničky a "knihu drobných úrazů". Takže taky, stejně jako Vy, vím, že i říznutí o papír se musí zapsat, kdyby se náhodou v budoucnu stalo něco většího. Samozřejmě, když to zaměstnanec nenahlásí (nebo nezapíše), je to jeho volba, ale pak se těžko prokazuje, cože se to vlastně stalo.

0/0
11.5.2017 13:30

O55n80d91ř32e86j 96Z19e49m69a44n 5580244768149

Ale provoz kvůli tomu nezastavujete.

U nás jsme v tomto, práci s úrazy dál, jak jsem psal, u nás se to jen nezaeviduje, ale i prošetřuje, vyhodnocuje a zveřejňuje, pokud je to v důsledku něceho, tak to něco se i odstraňuje a při dalších bezpečnostních auditech se na tyto okolnosti zaměřuje. Pokud se stane nějaká velmi vážná nehoda, má to vliv na celou korporaci.

Škrábnutí o papír, to je banalita, vloni v Malajsii jedna kolegyně přišla o ruku v lisu, u nás v ČR jsme vloni evakuovali jednu halu kvůli možnému úniku fosfinu/arzinu či úniku čpavku či výpadku klimatizace, měli několik evakuací kvůli požáru, nikdy naštěstí nic velkého, před lety na jedné hale dokonce explodoval mobilní chemický box, kvůli těm chemikáliím u nás máme i oční sprchy, všichni co s nějakou přichází do styku prochází pravidelným školením o tom, s čím pracují a jak se chovat při zasažení tou kterou chemikálií, jak se chovat při úniku určitých chemikálií - kam se evakuovat.

Takže asi chápete, že když dojde k drobnému zranění ve vlaku v důsledku vypadlého okna, tak nevidím​ důvod, aby kvůli tomu ten vlak stál na trati. U nás jsme cvičeni v tom, abychom brali ohled na závažnost té události, zkrátka když někomu prskne kyselina sírová do oka, tak ho odvedem k oční sprše, ne k celotělové, kde ho slijeme a zbavíme kombinézy a dalšího odění. Jednáme adekvátně k situaci.

0/−1
11.5.2017 14:02

J31a72n 62K39u65č56e88r35a 2317752606953

Já s Vámi souhlasím a znovu opakuju - Drážní inspekce nerozhodla, že vlak bude stát.

0/0
11.5.2017 14:08

O42n63d78ř19e71j 46Z81e23m57a30n 5100584248779

Vy jste jako kolovrátek...

Já jen říkám, že od nás jsem zvyklý na adekvátní reakci na tu kterou událost.

0/−1
11.5.2017 14:13

J51a91n 69K53u32č17e45r59a 2937392316323

Ale my taky adekvátně reagujeme...

+1/0
11.5.2017 14:17

O67n97d29ř29e59j 25Z71e89m64a55n 5700594728219

Možná už i došlo, proč jsem se tak porafali, nějak vám asi nedošlo, že kritizuji vyhodnocení té události ze strany personálu toho vlaku, defakto že kritizuji ta pravidla kterými se musí řídit, která nerozlišují závažnost té události.

0/0
11.5.2017 14:41

O41n62d56ř10e71j 13Z24e86m14a95n 5640764538529

to místo je uvnitř toho vozu a jde jen o ten vůz...

0/0
11.5.2017 12:35

J59a82n 68K48u87č48e77r83a 2937382706843

Ano, to se přece ví. Opakuji, Drážní inspekce nerozhodla o tom, že se s vozem nesmí hýbat.

0/0
11.5.2017 12:51

O85n33d23ř95e30j 20Z79e20m74a82n 5130924668279

Tak o čem tedy vedeme spor?

Tohle co se stalo není prostě něco, kvůli čemu​ vlak nemusí stát na trati a přitom k řádnému ošetření zranění a přezkoumání vozu dojde, aniž by to, že se tak stane jinde mělo nějaký vliv.

0/−1
11.5.2017 13:02

J17a79n 92K32u63č81e71r28a 2397802856323

Já taky nemám pocit, že by se vedl spor; pouze v diskuzi vysvětluji pravidla a snažím se neplést pojmy a dojmy.

+1/0
11.5.2017 13:07

O71n33d42ř57e68j 27Z39e86m27a89n 5730184758549

A já právě kritizuji ta pravidla, podle kterých se ti v první linii musí řídit a která neberou ohled na závažnost té události.

0/0
11.5.2017 14:43

O95d42s76t76r79a75n81ě69n41ý 96U90ž71i73v87a22t66e93l

Uživatel požádal o vymazání
0/−2
11.5.2017 9:55

J41a20k97u47b 56Š77a27f24a84n63d78a 7105267161841

Takže necháte zastavit vlak a budete to vyšetřovat inspekcí až se někdo škrábne o vyčnívající šroubek?

+1/0
11.5.2017 10:27

O56d18s84t38r51a61n11ě20n49ý 12U91ž44i66v95a53t50e73l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
11.5.2017 11:31

J59a95k41u96b 76Š16a49f64a59n62d93a 7215127681241

Jenže okno jak si to vy představujete nevypadlo.

0/0
11.5.2017 12:30

O90n15d25ř65e13j 83Z25e41m40a98n 5580454638429

Ale jde taky o technický stav vozidla v jehož důsledku došlo ke zranění. A ten vyčnívající šroubek je v tomto horší. To okno vypadne a zraní jen jednou, ale ten šroubek může způsobit zranění opakovaně, nemluvě o tom, že tak se mohou přenášet krví přenosné nemoci.

+1/0
11.5.2017 12:32

J60a27n 41K22u15č50e30r74a 2867782116443

A jak víte, že to není konstrukční chyba na všech typech vozů? (Bavíme se jen hypoteticky, toto není tento případ)

0/0
11.5.2017 12:55

O73n91d98ř16e97j 46Z42e76m53a60n 5800864468899

To se ale zjistí až při řádné prohlídce v depu.

Je to to samé, jako když spadne letadlo, taky se tak častokrát stalo kvůli konstrukcí chybě, ale náprava se odehrála vždy až po vydání závěrečné zprávy a nebylo to tak, že by se všechny typy letadel, kterých se to týká poslala na zem, to se stalo asi jen dvakrát, ony normálně létaly a postupně se ty díly měnily.

0/0
11.5.2017 13:31

J43a63n 10K97u28č70e85r31a 2977452626973

Jasně, ostatní drážní vozidla téhož typu taky jezdí dál, dokonce i to dotčené, i když není šetření (ze strany dopravce a provozovatele dráhy) ukončeno (předpokládám).

Opět opakuji, Drážní inspekce nerozhodla o tom, že se s vlakem nesmí hýbat.

0/0
11.5.2017 13:38

O96n27d93ř25e28j 45Z63e67m19a33n 5420334118219

A já snad tvrdím něco jiného?

Já jen tvrdím, že se má jednat adekvátně k situaci.

0/−1
11.5.2017 14:08

J12a86n 88K10u45č53e74r24a 2177662736883

Ano, souhlasím. Ale už nevím, co k tomu víc napsat - to, že vlak stál, nebylo rozhodnutí Drážní inspekce.

0/0
11.5.2017 14:09

O60n40d58ř52e92j 62Z53e98m49a24n 5810374418459

Když někoho srazí vlak, tak musí dát Drážní inspekce pokyn, aby vlak stál? Nějak mi připadá, že mlátíte prázdnou slámu.

0/−1
11.5.2017 14:15

J33a77n 79K19u30č76e95r17a 2677972416973

Ne, to, že vlak stojí, vyplývá ze zákona. Ten si Drážní inspekce nevymyslela. Proto není spravedlivé nás vinit z problémů, které to přináší.

0/0
11.5.2017 14:18

O98n18d32ř82e20j 37Z50e39m84a33n 5190654398799

O Tom žádná, já kritizuji ta pravidla, podle kterých se osádka toho vlaku musí řídit.

0/0
11.5.2017 14:44

O78n11d70ř87e14j 60Z67e10m30a96n 5430964458969

A ten autobus do té doby stojí třeba uprostřed křižovatky?

0/−1
11.5.2017 11:03

J91a53n 71K59u21č94e63r45a 2757662146543

A on někdo někde řekl, že se nikdy nesmí hnout s vlakem? Po vzniku mimořádné události musíte v první řadě zabránit ještě větším následkům.

+1/0
11.5.2017 11:14

Najdete na iDNES.cz