Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidé ztrácejí zájem o spaní v kupé. Noční vlaky spasí dle studie jen dotace

Nočních vlaků v Evropě ubývá kvůli jejich ztrátovosti a menšímu zájmu cestujících, přesto by z kolejí neměly zmizet. Studie zadaná Evropským parlamentem navrhuje, aby ohrožené spoje získávaly dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M68i74c50h17a42l 15M93i96l19l30e46r 9916332199312

https://www.seat61.com/trains-and-routes/nightjet.htm

vyborny informacni clanek v anglictine jak vypadaji rakouske nocni vlaky Nightjet vcetne fotografii, svyctu spojeni a cen, kde nejlepe koupit jizdenky

-

od stejneho autora v anglictine na strance o cestovani z Prahy do evropskych mest a spojeni na Svycarsko

https://www.seat61.com/international-trains/trains-from-Prague.htm#Prague-Switzerland

o nocnim vlaku z Prahy do Zurichu a zpet, vcetne cen a fotografii, nize na strance pod hlavickou "Prague to Zurich, Basel, Geneva & Switzerland from €45..."

0/0
18.5.2017 16:13

K69a22r10e45l 38F42i36l62i53p 3128825410250

Osobně si myslím, že by nočním vlakům pomohla možnost vézt si své auto jako je tomu v směru na slovensko tak by se mne to líbilo v směru Chorvatsko. Vyzkoušel jsem si tedy bez auta Praha - Poprad lůžkovým v 1 třídě a zpět Pendolinem. Osobně pokud pojedu znovu tak lůžkový v 1 třídě + auto. Pokud by byla tato možnost do Chorvatska jedu klidně hned nebo kamkoliv jinam. Ono sedět 12 hodin za volantem přijde fajn v 20, 30 letech v 46 je to spíše opruz a pak když ještě jedete s dětmi tak to je opravdu lepší ten vlak. Auto se veze s Vámi, nemusíte řídit ještě si schrupnete což za volantem dost těžko. Věřím, že na velké vzdálenosti by tento obchodní model mohl klapnout když OBB to funguje.

+2/0
18.5.2017 11:09

M68i86r62o89s63l77a65v 59Z95i29k51m36u53n15d 6248832927928

Bohužel, lůžkový příplatek je zkrátka drahý, protože "provozovatel" musí stanovit cenu tak, aby pokryla náklady ...

Pak jsou tu pravidla, "cizí" muž nemůže cestovat s "cizí" ženou, čili místa jsou neobsazena, i když zájemce je ... naproti tomu v lehátkovém voze mužský a ženský "cizí" element pospolu cestovat může ...

Cena příplatku za lehátko např. do Košic / Humenného za 6 nebo 9 € poskytne cestujícímu stejný komfort cestování v leže, pokud mám svůj spacák nepotřebuji ani deku nebo povlečení od provozovatele ...

Nevýhodou "salámově" skládaných vlaků je zpoždění některého křídla, takže zbytek soupravy čeká a čeká ... představa, že základní souprava pojede "včas" a ten zbytek pojede samostatně je nad organizační schopnosti dopravců a provozovatelů dráhy.

Náhradní vlak = ersatzzug funguje akorát tak ve Švýcarsku neboť zákazníkovi je třeba nabídnou jízdu včas ... takže soupravu EC / ICE nahradí elektrickou jednotkou pro příměstskou dopravu ... ale jede se podle jízdního řádu ...

+1/−1
14.5.2017 12:18

M39a79r74t98i17n 59P98o82s63p56í46š18i40l 8315511786437

A co telegramy, nechtějí dotovat telegramy, znovu rozjet tuto službu.

+3/−4
13.5.2017 7:22

S27t97a18n75i11s85l19a25v 79H92e11r88m30a47n 9687189883113

Pane Suro nepsal jste před asi pulrokem že nočni vlak do Curychu pojede kratši cestou přes Rakousko? Německo reguluje provoz nočnich vlaku? Ptam se kdo z Prahy pojede do Draždan na sever a pak zpět na jih.Zjistěte si v jizdnim řadu. Před několika dny jste psal o EEN Slovakia a Bohemia.Jen jste nenapadně napsal že na to tlači soukromi dopravci kteři nemaji vydany kilometricky tarif.Před velikonocemi jste dal do nadpisu sveho članku že ČD zdraži o 30 % jizdne což nebyla pravda.Ptam se proč a co vas k tomu vede vždyt pro ty co necestuji vlakem jsou to poplašne zpravy.(v těch vlacich mate zaručeny servis )

+2/0
12.5.2017 20:25

M45i98c69h79a13l 90M80i23l19l23e87r 9876302849732

Duvod proc vlaky do Svycarska jezdily pres Drazdany byl jednoduchy: nevyplacelo se vystavovat jednotlive vlaky pro vsechny evropske destinace, do nichz bylo spojeni z Prahy nocnim vlakem.

Proto tak kolem 18:30 kazdy vecer vyjizdel z Prahy kompozitni vlak skladajici se priblizne ze 2 vagonu (sedadla) smerovanych na Erfurt, 2-3 (sedadla) na Berlin, 3 na Amsterdam (1 sedadla, 1 lehatkovy, 1 luzkovy 1. tridy ktery obsahoval take 3 de-luxe kupe), stejna sestava pro Kodan a stejna sestava pro Curych. Luzkove vozy byly ceske vyrobu, mely individualni jmena podle ceskych a moravskych mest a jejich personal byl vetsinou cesky. Kazdy luzkovy vuz mel 1 pruvodciho, ktery se o cestujici, jejich obsluhu a bezpecnost staral po celou cestu.

Tento vlak byl potom v Nemecku v prislusnych zeleznicnich uzlech postupne rozpojovan. Odpojene vagony cekaly na vedlejsi koleji na napojeni na vlak mirici z jine destinace do jejich cilove destinace. Napr. vagony na Curych cekaly uprostred noci nekde u Erfurtu asi dve hodiny na pripoj z Amstedamu a s nim pak pokracovaly na jih do Svycarska, prijezd do Basileje kolem 7:30 rano a do Zurychu o hodinu pozdeji.

Stejne to bylo cestou zpet, vagony byly zase odpojeny z puvodniho vlaku ze Svycarska, postupne spojovany s vagony z ostatnich destinaci a napojovany na vlak, ktery prijizdel do Prahy nekdy v pul jedenacte dopoledne.

+2/0
13.5.2017 8:15

R71a96d85e83k 26J38a92n65a82t36a 9655966934422

Nemusíte to popisovat tak komplikovaně. Ten důvod byl prostě ten, že se jednalo o vlak pro Němce (jen proloužený ten kousek do Prahy). Však on se zaplnil až v Drážďanech. Češi tím jezdili, ale nezaplnili by ho. Proto taky skončil, když se DB rozhodly noční vlaky zrušit.

I ten dnešní lůžkový (+občas posilový sedačkový) vůz Praha-Zürich existuje jen proto, že ho v Linci připojují k nočnímu vlaku Wien-Zürich (který má vozů 6).

+1/0
13.5.2017 9:19

K19a76r98e50l 30F16i79l72i46p 3948275940870

Pane Herman zřejmě článků od pana Sůry moc nečtete. Co jsem zatím měl možnost počíst mám z něj dojem, že straní žlutým Regio Jet.

0/0
18.5.2017 11:13

M76i95c37h91a72l 26M25i58l49l82e33r 9726722519422

Nemecko zrusilo nocni luzkove vlaky v prosinci 2016. Rakusaci od nich koupili vsechny luzkove a lehatkove vagony, nechali je prelakovat na svoji novou znacku NIGHTJET, spojeni mezi Rakouskem, Svycarskem, Nemeckem a Italii, vcetne nekterych nocnich spojeni, ktere predtim provozovaly Deutsche Bahn.

Tady je vyborna informacni stranka v anglictine o linkach s Nightjet, spolu s fotografiemi jak vagony vypadaji uvnitr a kde koupit jizdenky, priblizne ceny.

https://www.seat61.com/trains-and-routes/nightjet.htm

0/0
18.5.2017 16:04
Foto

J86a53n 47V92a85l79a98l45í87k 6466109780926

p.Horák napsal:Do Curychu? Tam teď létá Vueling za necelou tisícovku. Opravdu to dokážete vlakem levněji?

Tak z Prahy zítra do Zürich HB 795Kč

tím vám odpovídám že to je levnější...

+2/−1
12.5.2017 18:32

J97a59r90o66s30l50a26v 68H54o43r92á80k 8782824685939

Proč nereagujete ve vlákně?

Když se podívám na www.cd.cz, tak osm stovek chtějí za jízdenku, ale o lůžku tam není ani zmínka...

0/0
15.5.2017 9:48

M74i77c57h63a46l 85M92i56l34l19e17r 9766602489552

prevedeno na Eura, nejlevnejsi jizdenka Praha -Zurich v luzkovem kupe pro 3 osoby je €45 na osobu, ve dvouluzkovem €59 nebo €112 single. Obvykle je v cene jednoducha snidane servirovana do kupe.

0/0
19.5.2017 8:13

L71u47c31i60a89n 91P66a51p32a35z73i42a19n 5534217171955

Škoda, že Rakousko nepomáhá i na spojení Česka a Slovinska či Česka a Chorvatska, kde by také noční spojení bylo příjemným zpestřením cestování tímto směrem.

+1/0
12.5.2017 16:06

R40a51d23e67k 52J24a55n22a65t43a 9415216424482

Jakože Rakousko bude dotovat spoj, kterým nebudou jezdit Rakušané? Protože vypravit vlak přes Rakousko vám nikdo nebrání (pokud si to zaplatíte).

Jinak jeden noční spoj do Chorvatska přes Rakousko jezdí (Mnichov-Salzburg-Ljubljana-Rijeka). Ale ten se vyplatí proto, že po zaostalém Chorvatsku s jeho pomalými tratěmi nejede dlouhý úsek a především proto, že jeho klientela jsou lidi z Bavorska.

A ti se neošívají, když jízdenka na vlak stojí víc jak benzín do auta, jako Češi (stačí se podívat nížě do diskuze).

+1/0
12.5.2017 16:27

O18t15t87o 30P43o56s32p77í12š17i36l 4354385727528

Na tomto článku a především na jeho "chytlavém" nadpisu je vidět, jak lze manipulovat s názory lidí. Stačí z problematiky udělat bulvár a napsat "je třeba dotovat" a už všichni noční vlaky odsuzují.

A ono je to přitom jinak:

1. Noční vlaková doprava skutečně s rozvojem VRT a letecké dopravy na významu ztrácí. To ale neznamená, že o ni není žádný zájem.

2. Noční vlaky patří do segmentu cca 90 % veřejné dopravy, která se sama neuživí. Správné slovíčko ale není "dotace", ale nýbrž "objednávka" a "organizace". Ano, na většině nočních relacích nemůže fungovat open access, ale musí přijít organizovaná objednávka tam, kde má smysl provozovat (nikoliv prázdné) noční vlaky ve veřejném zájmu.

Vy, kdož tady problém znevažujete, si vzpomeňte: Jeli jste někdy linkovým autobusem (např. do školy)? Jeli jste někdy metrem? Tak v tom případě jste jeli objednanou (vaší mluvou "dotovanou") dopravou, protože ve veřejném zájmu je podporovat veřejnou dopravu. Vy, kdož jezdíte autem a veřejnou dopravu nepotřebujete, vás dotujeme všichni taky, protože "autaři" neplatí dostatečné náklady na to, aby se pokryly náklady na výstavbu a údržbu pozemních komunikací a související infrastruktury. Vy, kdož využíváte různých slev (důchodci, studenti, ...) jste "dotováni" také, protože náklady na přepravu člověka jsou stejné bez ohledu na to, zda nějaký nárok na slevu má, nebo nemá... A tomu všemu se, vážení přátelé, říká veřejný zájem.

O objednávce dálkové noční dopravy by ale měl rozhodovat objednatel dálkové dopravy a určitě ne nějaký "euroúředník"... Otázka je, zda si v Bruseli neuvědomili, že naházeli tomuto druhu dopravy pod kola více klacků, než by bylo zdrávo.

+8/0
12.5.2017 15:41

P83a13v22e12l 20M45o19r35a86v29e32c 3752489332588

Jako celkem bych s vámi i souhlasil, ale..

Aby jakýkoliv finanční transfer od státu (ať už jej nazveme dotace anebo objednávka) měl ospravedlnění, musí za ním být veřejný záměr.

Jestliže k nočním vlakům existuje alternativa ve formě komerčních letadel a autobusů, kde je prosím onen veřejný zájem? Vše jsou to druhy hromadné dopravy, o ekologii zas tak moc nejde.

0/−1
12.5.2017 15:57

M34i39c88h85a65l 36M30i33l77l59e73r 9616482159412

nepohodlny nasardinkovany autobus na dlouhou trasu neni zadna alternativa pro nocni vlak s pohodlnejsim sezenim a vetsim mistem, natoz s pristavenym luzkovym a lehatkovym vagonem navic

+3/0
12.5.2017 16:04

J27a85r81o68s81l39a29v 19H32o13r98á78k 8112104205799

Pokud ho lidé preferují tak jistě je. Je to otázka nabídky a poptávky. Ale souhlasím, že trh je v této oblasti hodně pokřivený.

0/−1
12.5.2017 16:09

P83a54v53e81l 95M45o52r16a26v62e79c 3432519452838

A co brání autobusákům jezdit s luxusnějšími busy?

A ten veřejný zájem tedy je luxusnější/pohodlnější přeprava přes noc? Mno... to mi nepřijde moc efektivně vynaložené veřejné prostředky..

0/−1
12.5.2017 16:13

M69i30c54h12a46l 92M78i51l28l15e29r 9666822669562

ani nejluxusnejsi autobus se pohodlim a prostorem nevyrovna vlakove jednicce.

+2/0
13.5.2017 8:32

P29a32v67e78l 89M17o94r32a44v80e43c 3752519292598

A kde je veřejný zájem mít luxusní prostornou noční dopravu?

0/−1
13.5.2017 9:58

M84i67c85h28a38l 58M55i97l73l86e14r 9136352769762

tam, kde lide chteji usetri cas a spojit presun s ubytovanim a obzvlast v situaci, kde maji vetsi zavazadla nebo vetsi pocet.

+1/0
13.5.2017 10:19

P78a69v49e69l 42M56o75r71a55v75e73c 3972209312138

Sorry jako, ale to už jsou dost specifické požadavky.

Já třeba chci ráno vzít dceři koloběžku do školy (máme to kus na a z MHD). Jenže MHD je ve špičce přeplněná, tak nemůžu zavazet s koloběžkou. Také můžu žádat o dotaci na větší prostornější autobus tak, aby se tam vešla i má koloběžka? Chci si tím ušetřit čas a pohodlí..

0/−1
13.5.2017 10:43

M27i37c31h67a30l 61M79i63l37l97e73r 9346932919842

zda se, ze jsi toho jeste moc nenacestoval;-)

+1/0
13.5.2017 15:45

P14a69v54e67l 11M72o35r81a85v12e18c 3942399512638

Každý má jinou úroveň pohodlí:-P.

P.S.: nacestoval, ale nechci si poměřovat pindíky tak nebudu psát kde všude.

0/−1
13.5.2017 16:11

L60i45b76o69r 68Z76a80v66ř55e25l 8979156221712

a ani nepochopil;-D

0/0
17.5.2017 9:11

J68a32r81o78s70l71a14v 52H52o29r39á91k 8542454645219

Nejsem si úplně jistý, jestli by dálkové vlaky měly patřit mezi obslužnost obyvatel, která je ve veřejném zájmu.

MHD nebo příměstská doprava, které jste "zneužil" pro srovnání, jsou úplně jiné případy, protože je jistě ve veřejném zájmu, aby se babička dostala k lékaři nebo dítě do školy. Jaký by měla mít společnost zájem na tom, aby si někdo jezdil tisíce kilometrů na výlet či dovolenou? Myslím, že žádný. Dálková doprava by tutíž dotována (ani objednávána veřejnými institucemi) být neměla.

0/−1
12.5.2017 16:08

J65a50n 21S72ů46r37a 4565333323182

Ve studii se opakovaně používá slovo subsidy. Pod tímto slovem opravdu angličtina nezná pojmy jako "objednávka" či "organizace"

Nerozumím, proč jste opomněl, že linkové autobusy jezdí i bez objednávky. Veřejný zájem se někdy projevuje bohužel také tak, že tyto autobusy díky zásahům konatelů veřejného zájmu končí, viz naposledy konec ČSAD Střední Čechy na linkách Praha - Krkonoše.

0/0
12.5.2017 19:54

J32i12n97d52ř12i67c23h 20M26i79t36t25e68r 6794595171916

Jak stárnu, ztrácím zájem o sex. Určitě by mi pomohly dotace. Kde se mohu prosím přihlásit ?

0/0
12.5.2017 15:41

O56t40t76o 31P44o12s44p58í57š93i48l 4344405747578

Podle Evropských směrnic smíte zažádat o dotaci na "euroštětku", ale musíte ji vybrat v transparentní veřejné zakázce, pro kterou nejprve musíte v jiné transparentní veřejné zakázce vybrat jejího administrátora, pokud sám nejste držitelem certifikátu, který by potvrzoval Vaši odbornost v "europrostituci". Celý proces ale bude trvat několik let a může jej řešit antimonopolní úřad, čili doporučuji využít služeb nedotovaných sociálních pracovnic nebo sebeuspokojení, když si holt neumíte najít pěknou ženskou.EU

0/0
12.5.2017 15:46

J56i61n49d11ř53i10c26h 71M77i43t28t84e83r 6494805411226

Jsem na chlapy.

0/0
12.5.2017 15:48

P38a44v10e92l 55M85o87r98a63v92e54c 3722739852848

Může mi prosím někdo vysvětlit účel dotace?

Lidi nočními vlaky moc jezdit nechtějí kvůli pohodlí. Alternativní doprava (VRT, letadlo) existuje.

Tak proč sakra dotovat něco co zákazník moc nechce, má alternativu a je prodělečné???

+2/−1
12.5.2017 14:47

R14a77d68e16k 40J58a63n91a40t67a 9975866254272

"Lidi nočními vlaky moc jezdit nechtějí kvůli pohodlí."

To je otázka. Jistě je noční vlak pohodnlnější než autobus. Ovšem je dražší, a teď jde o to, zda není dražší i proto, že autobus platí státu méně za silnice než vlak za koleje a u autobusu jsou též běžné triky, jakože špatně placený východoevropský řidič řídí bus po západní evropě, což u vlaku nejde tak snadno.

+2/0
12.5.2017 15:49

P59a19v75e62l 35M94o95r74a64v10e74c 3602119882168

A jak se toto týká JEN nočních vlaků resp. autobusů, a ne denních?8-o

0/0
12.5.2017 15:53

R70a97d13e57k 42J79a15n79a73t11a 9635746524682

Týká se to i denních.

Ten článek totiž pomíjí, že stejný problém mají i denní vlaky (ty, co jezdí pomalu). Např. ve Francii mají problémy nejenom Intercités de Nuit, ale taky běžné Intercités. Cestující mezi velkými městy přešli do TGV a v Intercités zbyli jen lidé z menších měst, tím přestaly být ziskové a teď se řeší, kdo to bude platit.

+2/0
12.5.2017 16:20

M34i57c98h71a81l 13K83r77e20j48č90í 3883382232683

Přesně jak EU funguje v praxi.

Když něco nefunguje a nevyplácí se z mnoha důvodů- my to podržíme a zadotujeme.

At žije EU

+1/−2
12.5.2017 14:34

M41a78r56t73i84n 68H68o93r39á82k 5462535389113

„Lidé jsou méně ochotní spát v kupé s někým neznámým než v minulosti,“

Tohle určitě nesouvisí s "uprchlickým" obohacením, že ne?

+1/−6
12.5.2017 13:23

P61a70v29e52l 16D39o52l75n88í29č85e32k 3928873644661

Dotace na vlaky, kterými nikdo nebude jezdit?

0/−1
12.5.2017 12:32
Foto

M53i51c91h21a42l 32N17a10j66m98a65n 7629683886440

Asi jako dotace na cyklostezky po kterých také nikdo nejezdí.

Asi jako dotace na hasičskou zbrojnici pro obec, která nemá žádné hasiče.

Čemu se divíte? To je EU.

+2/−2
12.5.2017 12:40

M58a54r75t58i77n 70K45a31r83á26s64e88k 9378873628758

To neni EU, to jsou cesti neumetelove na uradech....

+2/0
12.5.2017 13:11

J38a72r38o94s61l27a68v 38H63o29r85á16k 8732884165109

Chci provozovat autobusovou dopravu mezi Horní a Dolní Lhotou. Bohužel o mé služby není zájem, protože mi konkuruje pěší a cyklistická doprava. Kde mohu požádat o dotace?

+5/−3
12.5.2017 11:10

V83a36c77l27a39v 86H94a17j29e17k 3936769429

na krajskem urade se ptejte

+1/0
12.5.2017 17:47

M78i22c13h33a83l 34T95o59m49i95n37s17k29ý 9231515587254

To, ne do většiny Evropských zemí je cestování vlakem dražší než letadlem.

Do chorvatska stála jízdenka vlakem asi 10.000,-Kč

Samozřejmě jezdil nějaký akční vlak za 1000Kč.

Ale normálníma spojeme, když musíte třeba přes drahé Rakousko a pak Slovinsko, tak vás vyjde cesta vlakem pořádně draze. ;-O

0/−1
12.5.2017 10:57

M20i37c58h87a52l 60T84o57m51i51n76s31k74ý 9541325907954

To samé kdyby jste chtěli vlakem do Londýna, nemyslím tunelem (to by bylo ještě dražší), ale přes Německo, do Francie k trajektu po vodě a pak pokračovat dál.

0/−2
12.5.2017 10:59

R83a16d82e81k 88J64a19n50a43t39a 9495196194722

Do Londýna je to tunelem levnější. Eurostar má akční ceny, jízdenku Brusel-Londýn koupíte klidně za 60 EUR. To trajektem v kombinaci s návaznou dopravou nedáte.

+2/0
12.5.2017 11:02

M53i57c14h95a66l 28T54o36m60i28n74s42k81ý 9291375747514

no to je jedno, prostě cestovat vlakem je drahé a zejména po západní Evropě.

+1/−5
12.5.2017 11:07

M14i25c33h39a44l 75M42i30l72l48e46r 9186302449472

asi nevis, ze Deutsche Bahn ma velmi dobre on-line slevy - Spar preiss. Vyplati se ale kupovat jizdenky co nejdrive .

0/0
12.5.2017 11:13

M41i78c32h73a69l 57M65i71l50l57e55r 9636162569812

z Ceska do Nemecka a pak z Nemecka do Parize, oboji zajistit pres Deutsche Bahn jako Spar preiss.co nejdrive.

Pak na website Eurostar - velmi dobre akcni ceny kdyz se zajistuje s predstihem.

0/0
12.5.2017 11:18

M88i23c68h87a44l 93T85o43m19i80n71s74k93ý 9781175277394

když v tom umíte chodit :-)

Takový douda jako jsem já, když chce jet když si vzpomene a zeptá se na pokladně ČD, tak to má pořádně drahý ;-D

0/−1
12.5.2017 11:25

M83i37c10h13a96l 62T14o92m48i52n81s81k87ý 9221355737894

...proto se už raději neptám a rovnou létám.:-/

0/−1
12.5.2017 11:26







Najdete na iDNES.cz