Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidé ztrácejí zájem o spaní v kupé. Noční vlaky spasí dle studie jen dotace

Nočních vlaků v Evropě ubývá kvůli jejich ztrátovosti a menšímu zájmu cestujících, přesto by z kolejí neměly zmizet. Studie zadaná Evropským parlamentem navrhuje, aby ohrožené spoje získávaly dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M87i89c94h71a51l 26M30i61l27l36e92r 9506562159422

https://www.seat61.com/trains-and-routes/nightjet.htm

vyborny informacni clanek v anglictine jak vypadaji rakouske nocni vlaky Nightjet vcetne fotografii, svyctu spojeni a cen, kde nejlepe koupit jizdenky

-

od stejneho autora v anglictine na strance o cestovani z Prahy do evropskych mest a spojeni na Svycarsko

https://www.seat61.com/international-trains/trains-from-Prague.htm#Prague-Switzerland

o nocnim vlaku z Prahy do Zurichu a zpet, vcetne cen a fotografii, nize na strance pod hlavickou "Prague to Zurich, Basel, Geneva & Switzerland from €45..."

0/0
18.5.2017 16:13

K36a28r53e49l 58F95i39l32i71p 3178345100900

Osobně si myslím, že by nočním vlakům pomohla možnost vézt si své auto jako je tomu v směru na slovensko tak by se mne to líbilo v směru Chorvatsko. Vyzkoušel jsem si tedy bez auta Praha - Poprad lůžkovým v 1 třídě a zpět Pendolinem. Osobně pokud pojedu znovu tak lůžkový v 1 třídě + auto. Pokud by byla tato možnost do Chorvatska jedu klidně hned nebo kamkoliv jinam. Ono sedět 12 hodin za volantem přijde fajn v 20, 30 letech v 46 je to spíše opruz a pak když ještě jedete s dětmi tak to je opravdu lepší ten vlak. Auto se veze s Vámi, nemusíte řídit ještě si schrupnete což za volantem dost těžko. Věřím, že na velké vzdálenosti by tento obchodní model mohl klapnout když OBB to funguje.

+2/0
18.5.2017 11:09

M29i22r83o18s15l43a56v 18Z16i80k88m44u88n97d 6568172767578

Bohužel, lůžkový příplatek je zkrátka drahý, protože "provozovatel" musí stanovit cenu tak, aby pokryla náklady ...

Pak jsou tu pravidla, "cizí" muž nemůže cestovat s "cizí" ženou, čili místa jsou neobsazena, i když zájemce je ... naproti tomu v lehátkovém voze mužský a ženský "cizí" element pospolu cestovat může ...

Cena příplatku za lehátko např. do Košic / Humenného za 6 nebo 9 € poskytne cestujícímu stejný komfort cestování v leže, pokud mám svůj spacák nepotřebuji ani deku nebo povlečení od provozovatele ...

Nevýhodou "salámově" skládaných vlaků je zpoždění některého křídla, takže zbytek soupravy čeká a čeká ... představa, že základní souprava pojede "včas" a ten zbytek pojede samostatně je nad organizační schopnosti dopravců a provozovatelů dráhy.

Náhradní vlak = ersatzzug funguje akorát tak ve Švýcarsku neboť zákazníkovi je třeba nabídnou jízdu včas ... takže soupravu EC / ICE nahradí elektrickou jednotkou pro příměstskou dopravu ... ale jede se podle jízdního řádu ...

+1/−1
14.5.2017 12:18

M46a52r65t87i41n 21P60o29s57p58í66š33i63l 8275251386427

A co telegramy, nechtějí dotovat telegramy, znovu rozjet tuto službu.

+3/−4
13.5.2017 7:22

S15t52a83n45i23s57l33a30v 47H64e15r69m96a81n 9247939593863

Pane Suro nepsal jste před asi pulrokem že nočni vlak do Curychu pojede kratši cestou přes Rakousko? Německo reguluje provoz nočnich vlaku? Ptam se kdo z Prahy pojede do Draždan na sever a pak zpět na jih.Zjistěte si v jizdnim řadu. Před několika dny jste psal o EEN Slovakia a Bohemia.Jen jste nenapadně napsal že na to tlači soukromi dopravci kteři nemaji vydany kilometricky tarif.Před velikonocemi jste dal do nadpisu sveho članku že ČD zdraži o 30 % jizdne což nebyla pravda.Ptam se proč a co vas k tomu vede vždyt pro ty co necestuji vlakem jsou to poplašne zpravy.(v těch vlacich mate zaručeny servis )

+2/0
12.5.2017 20:25

M56i35c40h79a72l 57M85i84l97l50e81r 9266702289592

Duvod proc vlaky do Svycarska jezdily pres Drazdany byl jednoduchy: nevyplacelo se vystavovat jednotlive vlaky pro vsechny evropske destinace, do nichz bylo spojeni z Prahy nocnim vlakem.

Proto tak kolem 18:30 kazdy vecer vyjizdel z Prahy kompozitni vlak skladajici se priblizne ze 2 vagonu (sedadla) smerovanych na Erfurt, 2-3 (sedadla) na Berlin, 3 na Amsterdam (1 sedadla, 1 lehatkovy, 1 luzkovy 1. tridy ktery obsahoval take 3 de-luxe kupe), stejna sestava pro Kodan a stejna sestava pro Curych. Luzkove vozy byly ceske vyrobu, mely individualni jmena podle ceskych a moravskych mest a jejich personal byl vetsinou cesky. Kazdy luzkovy vuz mel 1 pruvodciho, ktery se o cestujici, jejich obsluhu a bezpecnost staral po celou cestu.

Tento vlak byl potom v Nemecku v prislusnych zeleznicnich uzlech postupne rozpojovan. Odpojene vagony cekaly na vedlejsi koleji na napojeni na vlak mirici z jine destinace do jejich cilove destinace. Napr. vagony na Curych cekaly uprostred noci nekde u Erfurtu asi dve hodiny na pripoj z Amstedamu a s nim pak pokracovaly na jih do Svycarska, prijezd do Basileje kolem 7:30 rano a do Zurychu o hodinu pozdeji.

Stejne to bylo cestou zpet, vagony byly zase odpojeny z puvodniho vlaku ze Svycarska, postupne spojovany s vagony z ostatnich destinaci a napojovany na vlak, ktery prijizdel do Prahy nekdy v pul jedenacte dopoledne.

+2/0
13.5.2017 8:15

R65a50d64e92k 21J32a94n42a67t93a 9565546584592

Nemusíte to popisovat tak komplikovaně. Ten důvod byl prostě ten, že se jednalo o vlak pro Němce (jen proloužený ten kousek do Prahy). Však on se zaplnil až v Drážďanech. Češi tím jezdili, ale nezaplnili by ho. Proto taky skončil, když se DB rozhodly noční vlaky zrušit.

I ten dnešní lůžkový (+občas posilový sedačkový) vůz Praha-Zürich existuje jen proto, že ho v Linci připojují k nočnímu vlaku Wien-Zürich (který má vozů 6).

+1/0
13.5.2017 9:19

K75a51r39e14l 40F68i13l12i34p 3798365590380

Pane Herman zřejmě článků od pana Sůry moc nečtete. Co jsem zatím měl možnost počíst mám z něj dojem, že straní žlutým Regio Jet.

0/0
18.5.2017 11:13

M58i81c47h30a92l 85M19i41l40l59e11r 9476632619912

Nemecko zrusilo nocni luzkove vlaky v prosinci 2016. Rakusaci od nich koupili vsechny luzkove a lehatkove vagony, nechali je prelakovat na svoji novou znacku NIGHTJET, spojeni mezi Rakouskem, Svycarskem, Nemeckem a Italii, vcetne nekterych nocnich spojeni, ktere predtim provozovaly Deutsche Bahn.

Tady je vyborna informacni stranka v anglictine o linkach s Nightjet, spolu s fotografiemi jak vagony vypadaji uvnitr a kde koupit jizdenky, priblizne ceny.

https://www.seat61.com/trains-and-routes/nightjet.htm

0/0
18.5.2017 16:04
Foto

J71a85n 26V12a36l34a32l98í52k 6216409580566

p.Horák napsal:Do Curychu? Tam teď létá Vueling za necelou tisícovku. Opravdu to dokážete vlakem levněji?

Tak z Prahy zítra do Zürich HB 795Kč

tím vám odpovídám že to je levnější...

+2/−1
12.5.2017 18:32

J62a26r84o65s61l93a45v 59H30o72r62á68k 8492284445909

Proč nereagujete ve vlákně?

Když se podívám na www.cd.cz, tak osm stovek chtějí za jízdenku, ale o lůžku tam není ani zmínka...

0/0
15.5.2017 9:48

M37i65c75h17a20l 39M48i63l34l33e13r 9366822949182

prevedeno na Eura, nejlevnejsi jizdenka Praha -Zurich v luzkovem kupe pro 3 osoby je €45 na osobu, ve dvouluzkovem €59 nebo €112 single. Obvykle je v cene jednoducha snidane servirovana do kupe.

0/0
19.5.2017 8:13

L62u37c61i77a24n 74P44a85p68a25z42i51a23n 5624437851165

Škoda, že Rakousko nepomáhá i na spojení Česka a Slovinska či Česka a Chorvatska, kde by také noční spojení bylo příjemným zpestřením cestování tímto směrem.

+1/0
12.5.2017 16:06

R87a17d24e55k 63J51a46n33a76t30a 9415376904192

Jakože Rakousko bude dotovat spoj, kterým nebudou jezdit Rakušané? Protože vypravit vlak přes Rakousko vám nikdo nebrání (pokud si to zaplatíte).

Jinak jeden noční spoj do Chorvatska přes Rakousko jezdí (Mnichov-Salzburg-Ljubljana-Rijeka). Ale ten se vyplatí proto, že po zaostalém Chorvatsku s jeho pomalými tratěmi nejede dlouhý úsek a především proto, že jeho klientela jsou lidi z Bavorska.

A ti se neošívají, když jízdenka na vlak stojí víc jak benzín do auta, jako Češi (stačí se podívat nížě do diskuze).

+1/0
12.5.2017 16:27

O75t35t63o 10P41o86s49p29í26š92i79l 4174905767878

Na tomto článku a především na jeho "chytlavém" nadpisu je vidět, jak lze manipulovat s názory lidí. Stačí z problematiky udělat bulvár a napsat "je třeba dotovat" a už všichni noční vlaky odsuzují.

A ono je to přitom jinak:

1. Noční vlaková doprava skutečně s rozvojem VRT a letecké dopravy na významu ztrácí. To ale neznamená, že o ni není žádný zájem.

2. Noční vlaky patří do segmentu cca 90 % veřejné dopravy, která se sama neuživí. Správné slovíčko ale není "dotace", ale nýbrž "objednávka" a "organizace". Ano, na většině nočních relacích nemůže fungovat open access, ale musí přijít organizovaná objednávka tam, kde má smysl provozovat (nikoliv prázdné) noční vlaky ve veřejném zájmu.

Vy, kdož tady problém znevažujete, si vzpomeňte: Jeli jste někdy linkovým autobusem (např. do školy)? Jeli jste někdy metrem? Tak v tom případě jste jeli objednanou (vaší mluvou "dotovanou") dopravou, protože ve veřejném zájmu je podporovat veřejnou dopravu. Vy, kdož jezdíte autem a veřejnou dopravu nepotřebujete, vás dotujeme všichni taky, protože "autaři" neplatí dostatečné náklady na to, aby se pokryly náklady na výstavbu a údržbu pozemních komunikací a související infrastruktury. Vy, kdož využíváte různých slev (důchodci, studenti, ...) jste "dotováni" také, protože náklady na přepravu člověka jsou stejné bez ohledu na to, zda nějaký nárok na slevu má, nebo nemá... A tomu všemu se, vážení přátelé, říká veřejný zájem.

O objednávce dálkové noční dopravy by ale měl rozhodovat objednatel dálkové dopravy a určitě ne nějaký "euroúředník"... Otázka je, zda si v Bruseli neuvědomili, že naházeli tomuto druhu dopravy pod kola více klacků, než by bylo zdrávo.

+8/0
12.5.2017 15:41

P34a10v89e46l 96M48o75r79a62v97e84c 3252549462538

Jako celkem bych s vámi i souhlasil, ale..

Aby jakýkoliv finanční transfer od státu (ať už jej nazveme dotace anebo objednávka) měl ospravedlnění, musí za ním být veřejný záměr.

Jestliže k nočním vlakům existuje alternativa ve formě komerčních letadel a autobusů, kde je prosím onen veřejný zájem? Vše jsou to druhy hromadné dopravy, o ekologii zas tak moc nejde.

0/−1
12.5.2017 15:57

M13i57c77h16a65l 26M58i62l12l97e65r 9676892319742

nepohodlny nasardinkovany autobus na dlouhou trasu neni zadna alternativa pro nocni vlak s pohodlnejsim sezenim a vetsim mistem, natoz s pristavenym luzkovym a lehatkovym vagonem navic

+3/0
12.5.2017 16:04

J56a59r68o45s52l30a50v 90H93o69r10á54k 8102114555719

Pokud ho lidé preferují tak jistě je. Je to otázka nabídky a poptávky. Ale souhlasím, že trh je v této oblasti hodně pokřivený.

0/−1
12.5.2017 16:09

P93a81v71e89l 31M38o84r20a70v74e47c 3872489402798

A co brání autobusákům jezdit s luxusnějšími busy?

A ten veřejný zájem tedy je luxusnější/pohodlnější přeprava přes noc? Mno... to mi nepřijde moc efektivně vynaložené veřejné prostředky..

0/−1
12.5.2017 16:13

M84i57c87h51a34l 56M19i93l33l61e66r 9836452659702

ani nejluxusnejsi autobus se pohodlim a prostorem nevyrovna vlakove jednicce.

+2/0
13.5.2017 8:32

P58a61v55e36l 70M85o28r41a52v27e74c 3572739762818

A kde je veřejný zájem mít luxusní prostornou noční dopravu?

0/−1
13.5.2017 9:58

M62i52c63h89a24l 95M22i58l30l25e84r 9866482379642

tam, kde lide chteji usetri cas a spojit presun s ubytovanim a obzvlast v situaci, kde maji vetsi zavazadla nebo vetsi pocet.

+1/0
13.5.2017 10:19

P54a48v54e98l 26M85o41r21a68v93e66c 3262449342598

Sorry jako, ale to už jsou dost specifické požadavky.

Já třeba chci ráno vzít dceři koloběžku do školy (máme to kus na a z MHD). Jenže MHD je ve špičce přeplněná, tak nemůžu zavazet s koloběžkou. Také můžu žádat o dotaci na větší prostornější autobus tak, aby se tam vešla i má koloběžka? Chci si tím ušetřit čas a pohodlí..

0/−1
13.5.2017 10:43

M97i45c27h50a97l 24M29i55l51l74e46r 9126352209852

zda se, ze jsi toho jeste moc nenacestoval;-)

+1/0
13.5.2017 15:45

P97a79v13e87l 71M35o13r73a60v95e30c 3402939942568

Každý má jinou úroveň pohodlí:-P.

P.S.: nacestoval, ale nechci si poměřovat pindíky tak nebudu psát kde všude.

0/−1
13.5.2017 16:11

L79i77b33o70r 26Z49a69v96ř38e50l 8349926121342

a ani nepochopil;-D

0/0
17.5.2017 9:11

J79a82r16o11s81l95a86v 23H55o61r33á94k 8702664535779

Nejsem si úplně jistý, jestli by dálkové vlaky měly patřit mezi obslužnost obyvatel, která je ve veřejném zájmu.

MHD nebo příměstská doprava, které jste "zneužil" pro srovnání, jsou úplně jiné případy, protože je jistě ve veřejném zájmu, aby se babička dostala k lékaři nebo dítě do školy. Jaký by měla mít společnost zájem na tom, aby si někdo jezdil tisíce kilometrů na výlet či dovolenou? Myslím, že žádný. Dálková doprava by tutíž dotována (ani objednávána veřejnými institucemi) být neměla.

0/−1
12.5.2017 16:08

J82a35n 59S93ů94r67a 4775633923462

Ve studii se opakovaně používá slovo subsidy. Pod tímto slovem opravdu angličtina nezná pojmy jako "objednávka" či "organizace"

Nerozumím, proč jste opomněl, že linkové autobusy jezdí i bez objednávky. Veřejný zájem se někdy projevuje bohužel také tak, že tyto autobusy díky zásahům konatelů veřejného zájmu končí, viz naposledy konec ČSAD Střední Čechy na linkách Praha - Krkonoše.

0/0
12.5.2017 19:54

J37i81n73d47ř46i41c10h 49M80i23t24t39e21r 6984695651316

Jak stárnu, ztrácím zájem o sex. Určitě by mi pomohly dotace. Kde se mohu prosím přihlásit ?

0/0
12.5.2017 15:41

O70t46t31o 78P13o52s60p66í98š43i17l 4384215147518

Podle Evropských směrnic smíte zažádat o dotaci na "euroštětku", ale musíte ji vybrat v transparentní veřejné zakázce, pro kterou nejprve musíte v jiné transparentní veřejné zakázce vybrat jejího administrátora, pokud sám nejste držitelem certifikátu, který by potvrzoval Vaši odbornost v "europrostituci". Celý proces ale bude trvat několik let a může jej řešit antimonopolní úřad, čili doporučuji využít služeb nedotovaných sociálních pracovnic nebo sebeuspokojení, když si holt neumíte najít pěknou ženskou.EU

0/0
12.5.2017 15:46

J17i45n67d14ř48i18c25h 90M93i30t85t40e62r 6534235591346

Jsem na chlapy.

0/0
12.5.2017 15:48

P38a46v16e26l 71M66o34r39a22v80e46c 3972929202688

Může mi prosím někdo vysvětlit účel dotace?

Lidi nočními vlaky moc jezdit nechtějí kvůli pohodlí. Alternativní doprava (VRT, letadlo) existuje.

Tak proč sakra dotovat něco co zákazník moc nechce, má alternativu a je prodělečné???

+2/−1
12.5.2017 14:47

R18a72d31e75k 41J65a27n23a55t54a 9375586274212

"Lidi nočními vlaky moc jezdit nechtějí kvůli pohodlí."

To je otázka. Jistě je noční vlak pohodnlnější než autobus. Ovšem je dražší, a teď jde o to, zda není dražší i proto, že autobus platí státu méně za silnice než vlak za koleje a u autobusu jsou též běžné triky, jakože špatně placený východoevropský řidič řídí bus po západní evropě, což u vlaku nejde tak snadno.

+2/0
12.5.2017 15:49

P97a22v85e82l 82M10o73r97a34v44e77c 3422749362378

A jak se toto týká JEN nočních vlaků resp. autobusů, a ne denních?8-o

0/0
12.5.2017 15:53

R77a92d10e19k 26J32a89n32a47t28a 9675216324602

Týká se to i denních.

Ten článek totiž pomíjí, že stejný problém mají i denní vlaky (ty, co jezdí pomalu). Např. ve Francii mají problémy nejenom Intercités de Nuit, ale taky běžné Intercités. Cestující mezi velkými městy přešli do TGV a v Intercités zbyli jen lidé z menších měst, tím přestaly být ziskové a teď se řeší, kdo to bude platit.

+2/0
12.5.2017 16:20

M71i44c18h17a27l 24K67r60e24j19č20í 3943202472853

Přesně jak EU funguje v praxi.

Když něco nefunguje a nevyplácí se z mnoha důvodů- my to podržíme a zadotujeme.

At žije EU

+1/−2
12.5.2017 14:34

M96a97r90t90i85n 77H61o36r48á10k 5882175899483

„Lidé jsou méně ochotní spát v kupé s někým neznámým než v minulosti,“

Tohle určitě nesouvisí s "uprchlickým" obohacením, že ne?

+1/−6
12.5.2017 13:23

P64a24v88e50l 47D62o10l69n34í56č21e68k 3268783904981

Dotace na vlaky, kterými nikdo nebude jezdit?

0/−1
12.5.2017 12:32
Foto

M31i22c52h45a49l 29N76a30j46m81a19n 7179693166370

Asi jako dotace na cyklostezky po kterých také nikdo nejezdí.

Asi jako dotace na hasičskou zbrojnici pro obec, která nemá žádné hasiče.

Čemu se divíte? To je EU.

+2/−2
12.5.2017 12:40

M16a77r22t58i93n 30K53a72r84á85s37e73k 9438783278608

To neni EU, to jsou cesti neumetelove na uradech....

+2/0
12.5.2017 13:11

J81a45r49o78s76l64a53v 97H44o47r68á14k 8642524915989

Chci provozovat autobusovou dopravu mezi Horní a Dolní Lhotou. Bohužel o mé služby není zájem, protože mi konkuruje pěší a cyklistická doprava. Kde mohu požádat o dotace?

+5/−3
12.5.2017 11:10

V27a29c15l89a14v 29H95a77j76e49k 3676599229

na krajskem urade se ptejte

+1/0
12.5.2017 17:47

M55i42c51h29a31l 36T71o30m37i60n50s33k23ý 9231565617484

To, ne do většiny Evropských zemí je cestování vlakem dražší než letadlem.

Do chorvatska stála jízdenka vlakem asi 10.000,-Kč

Samozřejmě jezdil nějaký akční vlak za 1000Kč.

Ale normálníma spojeme, když musíte třeba přes drahé Rakousko a pak Slovinsko, tak vás vyjde cesta vlakem pořádně draze. ;-O

0/−1
12.5.2017 10:57

M18i41c92h37a55l 24T72o36m55i62n48s70k11ý 9361965937854

To samé kdyby jste chtěli vlakem do Londýna, nemyslím tunelem (to by bylo ještě dražší), ale přes Německo, do Francie k trajektu po vodě a pak pokračovat dál.

0/−2
12.5.2017 10:59

R88a14d26e84k 42J25a29n78a89t67a 9645656894152

Do Londýna je to tunelem levnější. Eurostar má akční ceny, jízdenku Brusel-Londýn koupíte klidně za 60 EUR. To trajektem v kombinaci s návaznou dopravou nedáte.

+2/0
12.5.2017 11:02

M48i25c38h41a35l 65T83o10m28i77n91s74k73ý 9321585357334

no to je jedno, prostě cestovat vlakem je drahé a zejména po západní Evropě.

+1/−5
12.5.2017 11:07

M52i39c37h34a51l 45M63i74l25l72e57r 9646562179692

asi nevis, ze Deutsche Bahn ma velmi dobre on-line slevy - Spar preiss. Vyplati se ale kupovat jizdenky co nejdrive .

0/0
12.5.2017 11:13

M64i56c10h55a72l 94M71i37l11l88e85r 9476912669502

z Ceska do Nemecka a pak z Nemecka do Parize, oboji zajistit pres Deutsche Bahn jako Spar preiss.co nejdrive.

Pak na website Eurostar - velmi dobre akcni ceny kdyz se zajistuje s predstihem.

0/0
12.5.2017 11:18

M96i30c64h43a22l 36T62o80m95i79n73s65k20ý 9921365447714

když v tom umíte chodit :-)

Takový douda jako jsem já, když chce jet když si vzpomene a zeptá se na pokladně ČD, tak to má pořádně drahý ;-D

0/−1
12.5.2017 11:25

M70i31c19h27a32l 13T61o38m80i12n36s45k65ý 9961705177734

...proto se už raději neptám a rovnou létám.:-/

0/−1
12.5.2017 11:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.