Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministerstvo ignoruje poslance. Rychlovlaky navrhuje jen na 200 km/h

Poslanci napříč všemi stranami schválili v březnu letošního roku průlomové usnesení, v němž zavazují vládu, aby připravovala vysokorychlostní železnice pro rychlost nejméně 300 kilometrů v hodině. Jen několik týdnů poté toto usnesení ministerstvo dopravy porušilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L78u53k64á52š 74M74u31d31r89o25c23h 9773561854931

Upřímně, když se před spoustou roků začalo mluvit o železničních koridorech, naivně jsem si myslel, že se jedná o tratě typu TGV. Jaké zklamání, že z toho byla jen jakási revitalizace stávajících tratí. Teď snad konečně (až na některé úseky) dojde na výstavbu skutečně nových tratí, ovšem pro rychlost jen 200 km/h. Přitom již 4. července 1938 dosáhla parní lokomotiva Mallard rychlosti 203 km/h (viz wikipedia).

0/0
22.5.2017 22:53

T17o33m13á53š 25V45a94l18d85e30r 7203980819

Nejlepší cestou by bylo postavit novou cestu pro rychlovlaky navazující na evropskou páteřní síť. Rozhodně nehodlám jako cestující tolerovat výluky na předělávky tratí na 200km/hod. Nehodlám tolerovat zpoždění spojů, kvůli jakési návaznosti atd. Už 20 let si myslím, že tady žádní odborníci nejsou. Nikdy ani nemohli zde vystudovat žádní odborníci, jelikož pořád látáme tratě z Rakouska Uherska. Spíše mám dojem, že vystudovaní neodborníci jsou součástí lobby, kam se sypou prachy. A poctiví opraváři cest. Viz trať okolo Chocně do České Třebové. Na Plzeň kolem Berounky. Atd, atd.pořád dělají koridory do 160, tak ať je dodělají a zhotoví rychlotrať nad 300km. Jaký je propastný rozdíl jezdit TGV, nebo IC oproti Pendolínu courající se 100km/hod. I TGV z Bruselu do Paříže jede nejdříve kolem 200 km/hod, aby v půli cesty zrychlil na 250km a nebudu popisovat rychlosti páteřních TGV, německých IC, nebo japonského shinkansenu, který má několikarychlostní rozdělení dle počtu zastávek. od 180 do cca 320km. ŽÁDNÉ VÝLUKY, ŽÁDNÉ ZPOŽDĚNÍ.Osobně jsem všemi se vezl. Na našem písečku není nic příjemného jezdit vlaky. A aby malinko zrychlili tak raději vynechají zastávku v důležitém železničním uzlu. Toto bych čekal u rychlovlaku a ne u obyčejného expresu. I slevy jsou dělané akorát pro moravské gastarbeitery pracující v Praze. Zkrátka vopičárna non plus ultra. Rychlovlaky by měly spojovat krajské města s evropskou páteří. (mimo spojení Pardubice-HK, tam to smysl nedává) Jihlava, KV by asi byly poslední strategicky. HK by mohlo mít přednost před Pardubicemi.(záleželo by kudy povede trať). Ještě, že se blíží doba autonomních vozidel. :-) Protože je jisté, že má generace se rychlovlaků (skutečných) nedožije. Jako spojení dálniční sítě se všemi krajskými městy v této republice. A to si myslím, že mohu žít ještě minimálně 35 let pokud pánbůh dá.

+2/0
15.5.2017 19:44

J41i65ř86í 47K98o15c44u50r59e79k 6585884955898

V Brně se nádraží přesunout musí ze dvou důvodů:

1) rychlovaky nemůžou zastavovat v oblouku

2) je třeba aby uzlem mohly projíždět aspoň 160 km/h

ad 1) http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/sncf/sncf067.html

ad 2) prostě projedou kolem peronu, to bude fičák! A budeme mít super nádraží.

+1/−2
15.5.2017 18:58

J77o57s52e32f 82H97o46n42e12š 7881422210523

Myslíte,že rychlovlaky by měly projíždět Brnem 160 km/h?Téměř každy bude tady stavět

+1/0
15.5.2017 19:23

P83a45v77e31l 63M75o48r88a34v38e75c 3772519512538

Ad 1) proč nemůžou? třeba ve Vídni je část hlavního nádraží v oblouku a VRT tam zastavuje

2) který VRT nebude zastavovat v Brně?

Navíc, k oběma bodům, proč by nemohl VRT mít zastávku v podzemí?

Nicméně ano, současná poloha nádraží je nevyhovující, ale ne z důvodů co píšete.

+1/0
15.5.2017 22:58

M56i52c54h64a28l 54S26o59l42n97i37c11k45y 2985623963141

Viděl jsem stavění rychlostních tratí v Německu. Naprostou prioritou bylo postavit NOVOU !!! trať mimo ty stávající, co nejpřímější a bez stoupání a klesání. Využívají maximálním způsobem mosty a tunely. Pak někdy se například stavěl nový úsek trati společně s novou dálnicí (např. při změnách na části dálnice A3), rychlostní trať vedla v blízkosti dálnice. Řekl bych, že se tím zjednoduší ty územní plány.

Takový postup je jediný správný, jinak se budeme pořád dokola šťourat v železničních tratích postavených za C&K Rakousko - Uherska, což znamená, že budou na dráze 15 až 25 let výluky a pak výsledek bude, že např. vlak z Prahy do Jihlavy bude jezdit ne 2 hodiny a 30 minut, ale 2 hodiny a 10 minut. Pokud je průjezdná dálnice tak cesta autem trvá 1 hodinu.

Je evidentní, že rekonstrukce stávajících tratí probíhá od "revoluce" a výsledek je, že průměrná rychlost Rychlíků je cca nyní 60 až 70 km/h. Pokud tedy není výluka, havárie, rozbitá mašina, sníh, náledí atd. V těchto případech to pak trvá a trvá a trvá....

Ono by možná stálo za zvážení, zda místo trvalé rekonstrukce tratí a dálnice z Prahy do Brna nepostavit dálnici i trať novou a starou dálnici vyhradit například pro kamionovou dopravu.

+14/0
15.5.2017 11:48

M87i62r60e15k 81Z58á93v23o56d10n53ý 7292767530408

A kudy byste takovou rovnou trať bez stoupání a klesání chtěl vést?

+2/−5
15.5.2017 12:05

R56a92d84e59k 44J76a92n96a66t84a 9455326364732

Co nejvíce nejkratší cestou přece. Vy děláte, jako by to bylo nějaké nemožné sci-fi, přitom se VRT staví v Evropě už 40 let. Střed Německa je naší Vysočině velice podobný. Maj i roviny, ty my máme taky - napřiklad úseky Praha-Litoměřice či Přerov-Ostrava.

+6/−1
15.5.2017 12:15

M13i89r70e40k 70Z89á88v89o48d74n93ý 7592517710548

Tak to ti Radečku doporučuji jít na mapy.cz, přepnout se na turistickou mapu a udělat si čáru z Prahy do Brna. Naprostý trhák :))

+1/−5
15.5.2017 12:17

R72a39d65e54k 95J54a51n24a13t62a 9365936644922

Patrně nevíte, že lze stavět mosty a tunely. A patrně nevíte, jak vypadá Německo.

Vy jste esence přístupu "hledání důvodů, proč to nejde, místo řešení". Okořenené totální odbornou neznalostí a neznalostí stavu v zahraničí.

+8/0
15.5.2017 12:22

M29i45r35e67k 48Z52á20v81o88d15n62ý 7512657540198

Jasné, tak to postavme jako jeden dlouhý tunel, protože stejně nic jiného to být nemůže, pokud to má být rovné :) Prostě táhnout VRT přes Vysočinu může jen skutečně člověk bez soudnosti a jakýchkoliv zkušeností a znalostí :)

0/−9
15.5.2017 12:24

R64a83d35e30k 52J93a55n78a77t39a 9295616744672

Proč? Od trati Frankfurt-Köln se to téměř neliší.

+6/0
15.5.2017 12:27

T76o44m94á33š 96M28o38r67a91v13č28í43k 3897506603905

Vy nejste troll, vy jste naprosto zabedneny, jak muzete neco tak vehementne obhajovat, kdyz tomu evidentne VUBEC nerozumite Neustale se ohanite fakty, ale ani jeden jste nedodal. Tady mate ten jeden velky tunel: http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/10/P%C5%99ehledn%C3%A1-situace_VRT_Praha_Brno_SUDOP_2010.pdf Vsechny vase argumenty jsou mimo.

+5/0
15.5.2017 14:09

T54o88m95á15š 47M77o11r72a22v97č73í66k 3577386283905

Tunely, co by stalo za to, uvidite jen v Praze, pred Benesovem a u Brna, tot vse, vysocina je plocha, to si pletete s Apeninami, Alpami nebo Cordillerami - to jsou velehory. A moderni rychle vlaky zvladaji relativne slusne kopce bez mostu nebo tunelu.

+5/0
15.5.2017 14:13

M44i24r21e69k 67Z27á67v35o79d96n91ý 7312127180148

Jak jsem napsal. Vést trať v jiné poloze, než https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&x=15.8495810&y=49.6413002&z=9&rm=9mL90xTcnm9ltr0xW4.c9l0R0xXRme9kYr0xXhAc951r0fSu9hK90xXvSx je naprostý nesmysl :)

0/−7
15.5.2017 12:19

R14a27d86e83k 40J64a69n29a97t42a 9315206974542

Vy totiž asi netušíte, jak by bylo problematické vést novostavbu mezi Třebovou a Brnem. Terén problematičtější než Vysočina, krasová oblast, chránen oblasti, zdroj vody pro Brno, hustější osídlení, protože sledujete oblast současné tratě, kde vám to osídlení vzniklo i díky té trati. Navíc ponecháváte tu dnešní zajíždku.

+6/0
15.5.2017 12:26

J71i19ř63í 83K37o97c75u38r89e32k 6375304695348

Jasně, postavíme to přes Třebovou. Sice to bude o 50 km delší, ale v rovinatém Španělsku taky nejde VRT přes 500 metrů nad mořem.

0/0
15.5.2017 18:51
Foto

J50a84k78u70b 14Z 93P68r49a69h53y 8872355745939

Metr nad vaším domem. EU

0/0
15.5.2017 14:52

M22a37r45t16i69n 80R17u86z38i47c74k19a 1372758366637

Vite co je na tom nejlepsi, ze ani ty stoupani a klesani nejsou pro vlaky zadny problem, ...

Mimochodem do rychlosti 230km/h se jedna o konvencni trat, nikoliv o VRT...

Je to vlastne jako metro akorat ne mestske, ale dalkove, staci propojit krajska mesta a vyznamne regiony.

Klicova trat je Drazdany-Praha-Brno-Viden a pak Brno-Ostrava-Katovice, Norimberk/Mnichov-Plzen-Praha-H.Kralove/Pardubice... Nic problematickeho v nasich podminkach, vse vede kolem dalnic, jediny vetsi problem jsou Krusne Hory a useky u Prahy ve smery na Plzen a Benesov, Na vysocine kdyz si trochu pohrajete na Mapy.cz vam vyjde par kratkych tunelu, zbytek viadukty a rovina...

Co se tyce polomeru oblouku, tak zalezi na vlaku, jestli s naklapenim nebo bez a jestli a jak naklopena trat je, dnes bezne 5km pro plnou rychlost 300-350km/h,...

Jinak u trati Brno-Prerov, ta musi byt rekonstruovana tak jako tak - klidne na 200km/h je to standard, muze byt i nasich klasickych 160km/h, ale nemuze nahradit dlouhodobe rychle spojeni s ostravou, prerov muze byt jen zastavka, ale nadrazi je tam smerovano kolmo k rychlostni planovane trati, bud by musel vzniknout nova zastavka nebo VRT smerovat na Olomouc...

http://www.cedop.info/

0/0
15.5.2017 16:06

F56i20l93i44p 78N23e63s60p16o14r 6857327488192

Takovy cesky Hyperloop

0/0
15.5.2017 10:41

K94a12r33e80l 25K62u86č30e59r88a 7265621563410

Eurovia na D47 podmínky referencí bohatě splnila, jenomže ji zřejmě nesplnili jiní, kteří by ji možná udělali kvalitněji. :-/

0/0
15.5.2017 10:35

L95u93k65á91š 22B16r95a77n40d39e25j98s 2723845981651

Pokud je tato bouře především kvůli trati Brno - Přerov, tak je článek zcela mimo. Trať Brno - Přerov na 200 km/h byla naplánována a vyprojektována dááávno před tím, než se poslanci dohodli na svém usnesení....

Už je to v zásadě připraveno k realizaci a jakákoli předělávka na 300 - 350 km/h by znamenala zdržení v řádu let! Prostě to postavme + Brno - Břeclav také na 200 km/h a dál k hranicím s Rakouskem. Na 300-350 km/h nechť se opravdu začne - mezi Prahou a Brnem + Praha - UL - hranice se SRN, do dalšího netřeba rýpat!

+4/−1
15.5.2017 10:35

F94i84l47i29p 51N71e85s56p60o72r 6767367598152

Nesouhlasim. Kdyz uz investovat penize tak at je to moderni a rychly.

+5/−3
15.5.2017 10:44

M27i25r66e31k 63Z22á47v92o19d42n22ý 7272707930658

A co to tedy rovnou naprojektovat na 450 km/h? A nebo ještě počkat a třeba by to šlo i 600 km/h? A nebo počkáme a uděláme to pořádně a dáme rovnou hyperloop, tedy pokud nebude zastaralý...

+2/−6
15.5.2017 12:10

R25a89d11e30k 93J93a41n24a36t88a 9335176194412

Vy sto stavíte tak, že je na 300+ je to něco složitějšího. Přitom je to naopak. Novou stopu projednáte rychleji a posytavíte jednodušeji, než narovnávání současné tratě, v blízkosi sídel - protože o tom ten projekt Brno-Přerov na 200 je.

Brno-Přerov by měla být zachována současná trať, jen s mírmými úpravami (dostatečné dlouhé dvojkolejné úseky), pro příměstskou dopravu.

K tomu "state-of-the-art" VRT, tj. na 300+. Tím získate největší užitek, tím získáte novou kapacitu. Mít stále jednu trať a cpát po ní všechny vrstvy dopravy, rychlé i pomalé, je neefektivní. U silnic to nikomu divné nepřijde, mít silnice nižších tříd a dálnice, u železnic to buhví proč mnozí lidé tlačí.

+4/0
15.5.2017 12:20

M48i38r69e28k 35Z21á98v42o50d30n86ý 7272127750158

Ale jak jsem napsal, mně je úplně jedno, jak to rychle pojede. Pro mě je důležité, aby to jelo brzo rychleji, než současných 80 km/h. A pokud budeme pořád mluvit o tom, že "to jde udělat lépe", tak se neudělá nikdy nic, protože i VRT je v současné době pomalu zastaralý koncept :)

+1/−8
15.5.2017 12:23

R16a34d11e90k 89J44a82n74a15t64a 9205856104392

"VRT je v současné době pomalu zastaralý koncept :)"

----

Není. Naprostá většina plánovaných projektů jsou dnes VRT. Doufám že nevěříte pohádkám o hyperloopu - to je pouze fake na tahání peněz z investorů a politiků. A maglev? Číňané to zkusili a opustili tento koncept. A ani jedno, narozdíl od VRT, není kompatibilní s dnešní železniční sítí, což má lví podíl na efektivitě provozu.

+5/0
15.5.2017 12:30

K42a40r14e38l 60N70o13v52o98t45n81y 4667814482792

Maglev jezdil 400 jen za sucha a jen nový ,dnes 330-350 . A HPL je a bude drahý, to prijde asi tak za 50-80 let na pořad dne.

+1/0
15.5.2017 13:56

M43a76r91t65i19n 30R64u32z26i29c96k64a 1632638636247

Maglev budou stave japonci na nejzatizenejsi trati 600km/h... ale jim se vyplati, spoji dve velke aglomerace, ale jinak rozsiruji sit VRT, pro nas je VRT vhodnejsi, muzeme i napojit na stavajici sit...

+1/0
15.5.2017 16:39

R34a97d13e18k 89J81a88n51a14t11a 9635356644192

V Japonsku se jedná o kontroverzní projekt. Zdaleka si nejsou jistí, že se jim to vyplatí. Je to opravdu velmi drahé na stavbu.

Zde se uvádí že ta (500 km dlouhá) stavba má stát 9 biliony (americky triliony) jenů. To vychází na 62 miliard Kč na kilometr, takže 60x až 100x více, než VRT.

0/0
15.5.2017 17:01

M32a61r44t94i71n 87R28u30z90i18c76k17a 1872188626157

Ja vim, ale tam nestaci soucasna trat a ta navratnost bude dlouha, uvidime...

0/0
15.5.2017 17:29

R49a87d45e31k 56J68a78n39a88t60a 9865506604182

Zapomněl jsem odkaz.

http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/chuo-maglev-project-endorsed.html

0/0
15.5.2017 17:36

P66e39t66r 17H95a44n30á68k 2918744946143

A to je právě jádro problému. Trať Brno Přerov nelze modernizovat "jen s mírnými úpravami". Buď oblouky nejdou narovnat a nelze přidat druhá kolej a trať bude nevyhovující i pro regionální dopravu. A nebo se udělají mírnější přeložky a pak vám z toho vyjde současná modernizace pro 200 km/h. Vidím, že většina diskutujících lidí se vůbec neseznámila se současnou,ale i minulou studií proveditelnosti a že problematiku a potřeby současné tratě vůbec nezná. Tento článek může mít za následek jen a jen tlaky na oddálení už mnoho let připravované a tolik potřebné modernizace trati, bez které je jakákoli úvaha o VRT v této oblasti nemyslitelná!

0/0
15.5.2017 18:05

O17t94t41o 82P92o79s87p98í61š74i89l 4434615637828

Skvělé, tak stavbu přeprojektujeme, odložíme o 30 let, prodražíme o desítky miliard a ve výsledku ušetříme možná dvě minuty na každý směr a možná ani to ne, protože někde parametry na 300 km/h zkrátka splnit nejdou (pokud tedy nechcete zbourat města na trase, který tomuto bohulibému účelu brání)...

Ale hlavně, že se najde spousta "takyodborníků", kteří budou plácat rukama do písečku, že se prostě MUSÍ stavět na 300 km/h.RvEU

+1/−3
15.5.2017 13:46

L15u15k20á10š 77B69r81a51n46d49e80j22s 2273845801941

Ano - ať se udělá Pha - Brno + Pha - UL - hranice se SRN na 300-350 km/h. Naprosto souhlasím. Ale to, co už je vyprojektováno a odsouhlaseno, pří. bez větších problémů půjde na 200 km/h (viz. Brno - Břeclav), tak už to proboha udělejme, nebo se tady další desítky let nepostaví vůbec nic...

0/0
16.5.2017 10:10

K69a35r52e60l 83N97o16v67o17t61n61y 4557904492332

Pane, ani z Prahy do Brandejsa bych už nechtěl trať na 200 km/h, jak už jsem psal jinde- to si koledujeme jen o to, že nás bude zbytek Evropy ignorovat a objíždět! Místo Berlín-Praha - Vídeň to bude ve stejném čase Berlín-Mnichov a Vídeň ( a odtud dále na Maďarsko resp. Itálii, býv. Jugoslavii a pak Balkán či dál. A to samé osa Wwa - Ostrava-Brno- Vídeň a nebo Wwa-Blava- a dál viz nahoře?) Vždyť takto se nevozí jen pasanti ale i zboží!!

0/0
15.5.2017 13:53
Foto

J54a41n 61V24a62l81a74l26í43k 6346529930426

nač se rozčilovat stejně se toho nedožiju...

+2/0
15.5.2017 10:34

T22o67m69á23š 80K78r29á18l 3188128987169

Pokud pominu cinknute ministerstvo, tak mi prijde, ze cast diskutujicich neni dost v obraze. To, ze na trati bude jezdit vlak 300+ nevylucuje dalsi vlak, ktery pojede pomaleji a zastavi casteji. Je to tusim dokonce podminka poslancu.

Vlak co jede 300+ a zastavuje v kazde horni dolni neni technicky nemozny, ale postavit neco podobne vyzdovalo mensi program apollo, nebo by jsme museli stavet rovnou maglev a i tam to nezrychluje, tak jak si nekteri predstavuji;-D

+3/−1
15.5.2017 10:08

J97a52n 92W26a18c36l59a96v 7264355797658

Pane Sůro, píšete: "ale zůstává nadále u některých nových tratích navržena rychlost200 kilometrů v hodině"

Nevím jak poslaci, ale vy si myslíte, že všechny nové trati mají být na 350 km/h?

Jsme malý stát, VRT má smysl na směrech - Ústí-Praha-Brno-Břeclav, SRN-Plzeň-Praha- Ostrava, Praha - Budějovice- Linz. A skutečně, na mnoha dalších úsecích 200 km/h postačí.

+3/−12
15.5.2017 9:52
Foto

L69u27k23á93š 18Z18á36v40o14d73s54k48ý 9901479741

nejsme malý stát v Rámci Evropy a ty skutečně malé státy, Nizozemsko, Belgie, Švýcarsko, VRT mají a většinu nad 270km/h

+10/−1
15.5.2017 9:53

J21a29n 25W46a39c62l17a64v 7384805107358

Vy jste v mém příspěvku neviděl ty vyjmenované tahy? Tam je VRT 350 km/h vhdné. O 200 km/h píšu jako o "mnoha dalších úsecících". Když chcete psát, nejdřív musíte číst. Zkuste se to někde naučit ...

Nejsme malý stát ... o tom tady diskutovat nebudeme.

0/−1
15.5.2017 10:02
Foto

L97u92k95á26š 85Z86á14v52o62d64s34k98ý 9981759681

problém je, že tahle navrhovaná rychlost 200km/h se týká přímo tratě VRT Brno - Ostrava. Pan Sůra taky jistě hovoří jen o tratích VRT. Takže nechápu co do toho taháte nějaké další tratě o kterých vůbec není řeč a kterých se VRT netýká. To je na úplně jinou diskuzi.

0/0
15.5.2017 10:11

J12a34n 96S53ů34r69a 4605473763112

Píšu o tom,co si odhlasovali poslanci a co předkládá MD.

+5/0
15.5.2017 10:02

J88a50n 13W61a62c84l23a18v 7824385477178

No jo, poslanci toho už odhlasovali ... Zejména před volbami.

0/0
15.5.2017 10:04

P57e67t61r 86D93v22o56ř93á25k 9464637932140

Když jsme malý stát, tak proč cesta Praha-Ostrava trvá 3+ h?

+7/0
15.5.2017 10:02

K39a41r37e75l 64N46o54v28o24t96n46y 4117904102792

Zapomínáte na tranzit, ač pražan tvrdím, že zapomínáte na Ostrava- Brno! A spojení Berlín- Vídeň, či Poznaň -Mnichov .Jsme v srdciV Evropy EUtak pozor na dopravní infarkty!!

0/0
15.5.2017 14:01

M21a90r26t46i30n 94R76u38z91i46c75k48a 1902828846517

http://www.cedop.info/

+1/0
15.5.2017 16:39

M56a32r53e85k 41D27e90m91č87á42k 9705244856135

Otázka je, zda si Skanska na těch 300 km/h věří, případně zda pro ni nebude lepší postavit nejdřív na 200 a pak teprve na 300.

0/−1
15.5.2017 9:48

K21a75r82e34l 29N26o72v19o62t12n44y 4387874972622

Lepší jedině zisk, neboť se utratí víc;-€

0/0
15.5.2017 14:02

V45á39c55l59a90v 43N77o36v35o58t98n54ý 7370168439

Ryze český kolorit. Tady se bude 20 let debatovat jestli 200 nebo 300 km/h, dalších 50 let budou tahanice o vykoupení případných pozemků a skončí to tím, že budeme jako skanzen ve střední Evropě.

+6/0
15.5.2017 9:47







Najdete na iDNES.cz