Diskuse k článku

Ministerstvo ignoruje poslance. Rychlovlaky navrhuje jen na 200 km/h

Poslanci napříč všemi stranami schválili v březnu letošního roku průlomové usnesení, v němž zavazují vládu, aby připravovala vysokorychlostní železnice pro rychlost nejméně 300 kilometrů v hodině. Jen několik týdnů poté toto usnesení ministerstvo dopravy porušilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L91u93k21á81š 92M91u22d20r77o82c73h 9783951814901

Upřímně, když se před spoustou roků začalo mluvit o železničních koridorech, naivně jsem si myslel, že se jedná o tratě typu TGV. Jaké zklamání, že z toho byla jen jakási revitalizace stávajících tratí. Teď snad konečně (až na některé úseky) dojde na výstavbu skutečně nových tratí, ovšem pro rychlost jen 200 km/h. Přitom již 4. července 1938 dosáhla parní lokomotiva Mallard rychlosti 203 km/h (viz wikipedia).

0/0
22.5.2017 22:53

T88o25m71á68š 15V82a87l53d36e22r 7593660509

Nejlepší cestou by bylo postavit novou cestu pro rychlovlaky navazující na evropskou páteřní síť. Rozhodně nehodlám jako cestující tolerovat výluky na předělávky tratí na 200km/hod. Nehodlám tolerovat zpoždění spojů, kvůli jakési návaznosti atd. Už 20 let si myslím, že tady žádní odborníci nejsou. Nikdy ani nemohli zde vystudovat žádní odborníci, jelikož pořád látáme tratě z Rakouska Uherska. Spíše mám dojem, že vystudovaní neodborníci jsou součástí lobby, kam se sypou prachy. A poctiví opraváři cest. Viz trať okolo Chocně do České Třebové. Na Plzeň kolem Berounky. Atd, atd.pořád dělají koridory do 160, tak ať je dodělají a zhotoví rychlotrať nad 300km. Jaký je propastný rozdíl jezdit TGV, nebo IC oproti Pendolínu courající se 100km/hod. I TGV z Bruselu do Paříže jede nejdříve kolem 200 km/hod, aby v půli cesty zrychlil na 250km a nebudu popisovat rychlosti páteřních TGV, německých IC, nebo japonského shinkansenu, který má několikarychlostní rozdělení dle počtu zastávek. od 180 do cca 320km. ŽÁDNÉ VÝLUKY, ŽÁDNÉ ZPOŽDĚNÍ.Osobně jsem všemi se vezl. Na našem písečku není nic příjemného jezdit vlaky. A aby malinko zrychlili tak raději vynechají zastávku v důležitém železničním uzlu. Toto bych čekal u rychlovlaku a ne u obyčejného expresu. I slevy jsou dělané akorát pro moravské gastarbeitery pracující v Praze. Zkrátka vopičárna non plus ultra. Rychlovlaky by měly spojovat krajské města s evropskou páteří. (mimo spojení Pardubice-HK, tam to smysl nedává) Jihlava, KV by asi byly poslední strategicky. HK by mohlo mít přednost před Pardubicemi.(záleželo by kudy povede trať). Ještě, že se blíží doba autonomních vozidel. :-) Protože je jisté, že má generace se rychlovlaků (skutečných) nedožije. Jako spojení dálniční sítě se všemi krajskými městy v této republice. A to si myslím, že mohu žít ještě minimálně 35 let pokud pánbůh dá.

+2/0
15.5.2017 19:44

J69i33ř46í 94K64o67c37u60r68e38k 6145644315408

V Brně se nádraží přesunout musí ze dvou důvodů:

1) rychlovaky nemůžou zastavovat v oblouku

2) je třeba aby uzlem mohly projíždět aspoň 160 km/h

ad 1) http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/sncf/sncf067.html

ad 2) prostě projedou kolem peronu, to bude fičák! A budeme mít super nádraží.

+1/−2
15.5.2017 18:58

J27o25s19e46f 22H13o63n97e62š 7271822840553

Myslíte,že rychlovlaky by měly projíždět Brnem 160 km/h?Téměř každy bude tady stavět

+1/0
15.5.2017 19:23

P14a49v83e69l 42M35o71r49a54v46e77c 3232379542408

Ad 1) proč nemůžou? třeba ve Vídni je část hlavního nádraží v oblouku a VRT tam zastavuje

2) který VRT nebude zastavovat v Brně?

Navíc, k oběma bodům, proč by nemohl VRT mít zastávku v podzemí?

Nicméně ano, současná poloha nádraží je nevyhovující, ale ne z důvodů co píšete.

+1/0
15.5.2017 22:58

M85i67c14h83a51l 69S38o27l75n47i63c85k71y 2705283223791

Viděl jsem stavění rychlostních tratí v Německu. Naprostou prioritou bylo postavit NOVOU !!! trať mimo ty stávající, co nejpřímější a bez stoupání a klesání. Využívají maximálním způsobem mosty a tunely. Pak někdy se například stavěl nový úsek trati společně s novou dálnicí (např. při změnách na části dálnice A3), rychlostní trať vedla v blízkosti dálnice. Řekl bych, že se tím zjednoduší ty územní plány.

Takový postup je jediný správný, jinak se budeme pořád dokola šťourat v železničních tratích postavených za C&K Rakousko - Uherska, což znamená, že budou na dráze 15 až 25 let výluky a pak výsledek bude, že např. vlak z Prahy do Jihlavy bude jezdit ne 2 hodiny a 30 minut, ale 2 hodiny a 10 minut. Pokud je průjezdná dálnice tak cesta autem trvá 1 hodinu.

Je evidentní, že rekonstrukce stávajících tratí probíhá od "revoluce" a výsledek je, že průměrná rychlost Rychlíků je cca nyní 60 až 70 km/h. Pokud tedy není výluka, havárie, rozbitá mašina, sníh, náledí atd. V těchto případech to pak trvá a trvá a trvá....

Ono by možná stálo za zvážení, zda místo trvalé rekonstrukce tratí a dálnice z Prahy do Brna nepostavit dálnici i trať novou a starou dálnici vyhradit například pro kamionovou dopravu.

+14/0
15.5.2017 11:48

M22i32r20e83k 68Z70á38v59o90d72n78ý 7402337830578

A kudy byste takovou rovnou trať bez stoupání a klesání chtěl vést?

+2/−5
15.5.2017 12:05

R32a77d75e59k 77J11a13n44a21t66a 9925946714842

Co nejvíce nejkratší cestou přece. Vy děláte, jako by to bylo nějaké nemožné sci-fi, přitom se VRT staví v Evropě už 40 let. Střed Německa je naší Vysočině velice podobný. Maj i roviny, ty my máme taky - napřiklad úseky Praha-Litoměřice či Přerov-Ostrava.

+6/−1
15.5.2017 12:15

M77i83r27e64k 43Z24á32v30o45d26n95ý 7742347600958

Tak to ti Radečku doporučuji jít na mapy.cz, přepnout se na turistickou mapu a udělat si čáru z Prahy do Brna. Naprostý trhák :))

+1/−5
15.5.2017 12:17

R58a85d51e62k 15J63a93n93a67t43a 9775196864982

Patrně nevíte, že lze stavět mosty a tunely. A patrně nevíte, jak vypadá Německo.

Vy jste esence přístupu "hledání důvodů, proč to nejde, místo řešení". Okořenené totální odbornou neznalostí a neznalostí stavu v zahraničí.

+8/0
15.5.2017 12:22

M27i74r75e66k 73Z23á88v60o74d89n69ý 7352127410598

Jasné, tak to postavme jako jeden dlouhý tunel, protože stejně nic jiného to být nemůže, pokud to má být rovné :) Prostě táhnout VRT přes Vysočinu může jen skutečně člověk bez soudnosti a jakýchkoliv zkušeností a znalostí :)

0/−9
15.5.2017 12:24

R63a13d76e51k 47J61a80n51a41t65a 9315826884582

Proč? Od trati Frankfurt-Köln se to téměř neliší.

+6/0
15.5.2017 12:27

T30o64m14á44š 30M28o50r29a17v59č47í17k 3977206613915

Vy nejste troll, vy jste naprosto zabedneny, jak muzete neco tak vehementne obhajovat, kdyz tomu evidentne VUBEC nerozumite Neustale se ohanite fakty, ale ani jeden jste nedodal. Tady mate ten jeden velky tunel: http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/10/P%C5%99ehledn%C3%A1-situace_VRT_Praha_Brno_SUDOP_2010.pdf Vsechny vase argumenty jsou mimo.

+5/0
15.5.2017 14:09

T61o44m14á40š 11M66o48r47a46v33č43í11k 3517396983115

Tunely, co by stalo za to, uvidite jen v Praze, pred Benesovem a u Brna, tot vse, vysocina je plocha, to si pletete s Apeninami, Alpami nebo Cordillerami - to jsou velehory. A moderni rychle vlaky zvladaji relativne slusne kopce bez mostu nebo tunelu.

+5/0
15.5.2017 14:13

M53i35r64e90k 81Z23á18v43o94d26n14ý 7402637690898

Jak jsem napsal. Vést trať v jiné poloze, než https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&x=15.8495810&y=49.6413002&z=9&rm=9mL90xTcnm9ltr0xW4.c9l0R0xXRme9kYr0xXhAc951r0fSu9hK90xXvSx je naprostý nesmysl :)

0/−7
15.5.2017 12:19

R85a69d31e54k 54J89a63n46a94t82a 9815276854162

Vy totiž asi netušíte, jak by bylo problematické vést novostavbu mezi Třebovou a Brnem. Terén problematičtější než Vysočina, krasová oblast, chránen oblasti, zdroj vody pro Brno, hustější osídlení, protože sledujete oblast současné tratě, kde vám to osídlení vzniklo i díky té trati. Navíc ponecháváte tu dnešní zajíždku.

+6/0
15.5.2017 12:26

J17i17ř95í 66K35o36c88u78r48e35k 6705454845628

Jasně, postavíme to přes Třebovou. Sice to bude o 50 km delší, ale v rovinatém Španělsku taky nejde VRT přes 500 metrů nad mořem.

0/0
15.5.2017 18:51

J83a76k43u94b 25Z 81P18r54a56h63y 8712285945989

Metr nad vaším domem. EU

0/0
15.5.2017 14:52

M40a90r57t87i18n 95R33u66z12i63c21k95a 1892818286827

Vite co je na tom nejlepsi, ze ani ty stoupani a klesani nejsou pro vlaky zadny problem, ...

Mimochodem do rychlosti 230km/h se jedna o konvencni trat, nikoliv o VRT...

Je to vlastne jako metro akorat ne mestske, ale dalkove, staci propojit krajska mesta a vyznamne regiony.

Klicova trat je Drazdany-Praha-Brno-Viden a pak Brno-Ostrava-Katovice, Norimberk/Mnichov-Plzen-Praha-H.Kralove/Pardubice... Nic problematickeho v nasich podminkach, vse vede kolem dalnic, jediny vetsi problem jsou Krusne Hory a useky u Prahy ve smery na Plzen a Benesov, Na vysocine kdyz si trochu pohrajete na Mapy.cz vam vyjde par kratkych tunelu, zbytek viadukty a rovina...

Co se tyce polomeru oblouku, tak zalezi na vlaku, jestli s naklapenim nebo bez a jestli a jak naklopena trat je, dnes bezne 5km pro plnou rychlost 300-350km/h,...

Jinak u trati Brno-Prerov, ta musi byt rekonstruovana tak jako tak - klidne na 200km/h je to standard, muze byt i nasich klasickych 160km/h, ale nemuze nahradit dlouhodobe rychle spojeni s ostravou, prerov muze byt jen zastavka, ale nadrazi je tam smerovano kolmo k rychlostni planovane trati, bud by musel vzniknout nova zastavka nebo VRT smerovat na Olomouc...

http://www.cedop.info/

0/0
15.5.2017 16:06

F53i77l83i86p 97N15e83s89p90o35r 6987627488122

Takovy cesky Hyperloop

0/0
15.5.2017 10:41

K63a18r92e79l 17K44u23č56e75r65a 7835261733780

Eurovia na D47 podmínky referencí bohatě splnila, jenomže ji zřejmě nesplnili jiní, kteří by ji možná udělali kvalitněji. :-/

0/0
15.5.2017 10:35

L82u28k90á36š 35B72r19a92n44d18e10j35s 2163665961811

Pokud je tato bouře především kvůli trati Brno - Přerov, tak je článek zcela mimo. Trať Brno - Přerov na 200 km/h byla naplánována a vyprojektována dááávno před tím, než se poslanci dohodli na svém usnesení....

Už je to v zásadě připraveno k realizaci a jakákoli předělávka na 300 - 350 km/h by znamenala zdržení v řádu let! Prostě to postavme + Brno - Břeclav také na 200 km/h a dál k hranicím s Rakouskem. Na 300-350 km/h nechť se opravdu začne - mezi Prahou a Brnem + Praha - UL - hranice se SRN, do dalšího netřeba rýpat!

+4/−1
15.5.2017 10:35

F70i28l10i98p 13N13e19s73p83o69r 6967127278122

Nesouhlasim. Kdyz uz investovat penize tak at je to moderni a rychly.

+5/−3
15.5.2017 10:44

M81i40r14e17k 71Z43á72v37o75d91n70ý 7732837790808

A co to tedy rovnou naprojektovat na 450 km/h? A nebo ještě počkat a třeba by to šlo i 600 km/h? A nebo počkáme a uděláme to pořádně a dáme rovnou hyperloop, tedy pokud nebude zastaralý...

+2/−6
15.5.2017 12:10

R37a55d58e93k 68J23a97n73a79t79a 9245806614502

Vy sto stavíte tak, že je na 300+ je to něco složitějšího. Přitom je to naopak. Novou stopu projednáte rychleji a posytavíte jednodušeji, než narovnávání současné tratě, v blízkosi sídel - protože o tom ten projekt Brno-Přerov na 200 je.

Brno-Přerov by měla být zachována současná trať, jen s mírmými úpravami (dostatečné dlouhé dvojkolejné úseky), pro příměstskou dopravu.

K tomu "state-of-the-art" VRT, tj. na 300+. Tím získate největší užitek, tím získáte novou kapacitu. Mít stále jednu trať a cpát po ní všechny vrstvy dopravy, rychlé i pomalé, je neefektivní. U silnic to nikomu divné nepřijde, mít silnice nižších tříd a dálnice, u železnic to buhví proč mnozí lidé tlačí.

+4/0
15.5.2017 12:20

M12i22r89e26k 15Z27á93v12o58d34n47ý 7342437510178

Ale jak jsem napsal, mně je úplně jedno, jak to rychle pojede. Pro mě je důležité, aby to jelo brzo rychleji, než současných 80 km/h. A pokud budeme pořád mluvit o tom, že "to jde udělat lépe", tak se neudělá nikdy nic, protože i VRT je v současné době pomalu zastaralý koncept :)

+1/−8
15.5.2017 12:23

R37a38d28e39k 91J55a24n47a17t57a 9885836664342

"VRT je v současné době pomalu zastaralý koncept :)"

----

Není. Naprostá většina plánovaných projektů jsou dnes VRT. Doufám že nevěříte pohádkám o hyperloopu - to je pouze fake na tahání peněz z investorů a politiků. A maglev? Číňané to zkusili a opustili tento koncept. A ani jedno, narozdíl od VRT, není kompatibilní s dnešní železniční sítí, což má lví podíl na efektivitě provozu.

+5/0
15.5.2017 12:30

K37a56r61e20l 85N72o78v79o56t78n62y 1854355964332

Maglev jezdil 400 jen za sucha a jen nový ,dnes 330-350 . A HPL je a bude drahý, to prijde asi tak za 50-80 let na pořad dne.

+1/0
15.5.2017 13:56

M55a44r78t55i65n 51R50u95z51i68c93k87a 1742828676257

Maglev budou stave japonci na nejzatizenejsi trati 600km/h... ale jim se vyplati, spoji dve velke aglomerace, ale jinak rozsiruji sit VRT, pro nas je VRT vhodnejsi, muzeme i napojit na stavajici sit...

+1/0
15.5.2017 16:39

R42a37d76e31k 77J84a23n56a78t37a 9565806494752

V Japonsku se jedná o kontroverzní projekt. Zdaleka si nejsou jistí, že se jim to vyplatí. Je to opravdu velmi drahé na stavbu.

Zde se uvádí že ta (500 km dlouhá) stavba má stát 9 biliony (americky triliony) jenů. To vychází na 62 miliard Kč na kilometr, takže 60x až 100x více, než VRT.

0/0
15.5.2017 17:01

M15a30r26t23i60n 23R20u38z11i81c85k60a 1202518906837

Ja vim, ale tam nestaci soucasna trat a ta navratnost bude dlouha, uvidime...

0/0
15.5.2017 17:29

R14a96d88e62k 30J58a57n74a55t70a 9305326754372

Zapomněl jsem odkaz.

http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/chuo-maglev-project-endorsed.html

0/0
15.5.2017 17:36

P93e69t55r 75H62a73n70á61k 2318534156133

A to je právě jádro problému. Trať Brno Přerov nelze modernizovat "jen s mírnými úpravami". Buď oblouky nejdou narovnat a nelze přidat druhá kolej a trať bude nevyhovující i pro regionální dopravu. A nebo se udělají mírnější přeložky a pak vám z toho vyjde současná modernizace pro 200 km/h. Vidím, že většina diskutujících lidí se vůbec neseznámila se současnou,ale i minulou studií proveditelnosti a že problematiku a potřeby současné tratě vůbec nezná. Tento článek může mít za následek jen a jen tlaky na oddálení už mnoho let připravované a tolik potřebné modernizace trati, bez které je jakákoli úvaha o VRT v této oblasti nemyslitelná!

0/0
15.5.2017 18:05

O44t26t74o 70P65o94s33p59í91š85i55l 4564725517668

Skvělé, tak stavbu přeprojektujeme, odložíme o 30 let, prodražíme o desítky miliard a ve výsledku ušetříme možná dvě minuty na každý směr a možná ani to ne, protože někde parametry na 300 km/h zkrátka splnit nejdou (pokud tedy nechcete zbourat města na trase, který tomuto bohulibému účelu brání)...

Ale hlavně, že se najde spousta "takyodborníků", kteří budou plácat rukama do písečku, že se prostě MUSÍ stavět na 300 km/h.RvEU

+1/−3
15.5.2017 13:46

L89u92k86á62š 72B86r26a14n43d88e27j22s 2513755441571

Ano - ať se udělá Pha - Brno + Pha - UL - hranice se SRN na 300-350 km/h. Naprosto souhlasím. Ale to, co už je vyprojektováno a odsouhlaseno, pří. bez větších problémů půjde na 200 km/h (viz. Brno - Břeclav), tak už to proboha udělejme, nebo se tady další desítky let nepostaví vůbec nic...

0/0
16.5.2017 10:10

K26a32r62e39l 39N94o59v66o80t13n44y 1764695304162

Pane, ani z Prahy do Brandejsa bych už nechtěl trať na 200 km/h, jak už jsem psal jinde- to si koledujeme jen o to, že nás bude zbytek Evropy ignorovat a objíždět! Místo Berlín-Praha - Vídeň to bude ve stejném čase Berlín-Mnichov a Vídeň ( a odtud dále na Maďarsko resp. Itálii, býv. Jugoslavii a pak Balkán či dál. A to samé osa Wwa - Ostrava-Brno- Vídeň a nebo Wwa-Blava- a dál viz nahoře?) Vždyť takto se nevozí jen pasanti ale i zboží!!

0/0
15.5.2017 13:53
Foto

J11a29n 94V40a60l27a50l62í17k 6286219410816

nač se rozčilovat stejně se toho nedožiju...

+2/0
15.5.2017 10:34

T48o81m81á83š 57K38r38á33l 3198218377939

Pokud pominu cinknute ministerstvo, tak mi prijde, ze cast diskutujicich neni dost v obraze. To, ze na trati bude jezdit vlak 300+ nevylucuje dalsi vlak, ktery pojede pomaleji a zastavi casteji. Je to tusim dokonce podminka poslancu.

Vlak co jede 300+ a zastavuje v kazde horni dolni neni technicky nemozny, ale postavit neco podobne vyzdovalo mensi program apollo, nebo by jsme museli stavet rovnou maglev a i tam to nezrychluje, tak jak si nekteri predstavuji;-D

+3/−1
15.5.2017 10:08

J43a30n 80W68a51c48l44a23v 7814255927568

Pane Sůro, píšete: "ale zůstává nadále u některých nových tratích navržena rychlost200 kilometrů v hodině"

Nevím jak poslaci, ale vy si myslíte, že všechny nové trati mají být na 350 km/h?

Jsme malý stát, VRT má smysl na směrech - Ústí-Praha-Brno-Břeclav, SRN-Plzeň-Praha- Ostrava, Praha - Budějovice- Linz. A skutečně, na mnoha dalších úsecích 200 km/h postačí.

+3/−12
15.5.2017 9:52
Foto

L44u82k39á74š 69Z54á21v27o63d76s28k97ý 9311609291

nejsme malý stát v Rámci Evropy a ty skutečně malé státy, Nizozemsko, Belgie, Švýcarsko, VRT mají a většinu nad 270km/h

+10/−1
15.5.2017 9:53

J40a90n 82W90a17c67l46a27v 7954685927648

Vy jste v mém příspěvku neviděl ty vyjmenované tahy? Tam je VRT 350 km/h vhdné. O 200 km/h píšu jako o "mnoha dalších úsecících". Když chcete psát, nejdřív musíte číst. Zkuste se to někde naučit ...

Nejsme malý stát ... o tom tady diskutovat nebudeme.

0/−1
15.5.2017 10:02
Foto

L78u76k28á98š 32Z88á34v48o73d98s62k62ý 9641109191

problém je, že tahle navrhovaná rychlost 200km/h se týká přímo tratě VRT Brno - Ostrava. Pan Sůra taky jistě hovoří jen o tratích VRT. Takže nechápu co do toho taháte nějaké další tratě o kterých vůbec není řeč a kterých se VRT netýká. To je na úplně jinou diskuzi.

0/0
15.5.2017 10:11

J40a65n 12S81ů46r90a 4295133313982

Píšu o tom,co si odhlasovali poslanci a co předkládá MD.

+5/0
15.5.2017 10:02

J34a84n 88W97a64c42l16a75v 7894415497458

No jo, poslanci toho už odhlasovali ... Zejména před volbami.

0/0
15.5.2017 10:04

P76e94t19r 96D21v54o41ř37á29k 9364177572150

Když jsme malý stát, tak proč cesta Praha-Ostrava trvá 3+ h?

+7/0
15.5.2017 10:02

K60a93r85e56l 73N59o73v95o10t96n14y 1454505194652

Zapomínáte na tranzit, ač pražan tvrdím, že zapomínáte na Ostrava- Brno! A spojení Berlín- Vídeň, či Poznaň -Mnichov .Jsme v srdciV Evropy EUtak pozor na dopravní infarkty!!

0/0
15.5.2017 14:01

M56a86r73t67i69n 93R88u16z72i49c78k73a 1702928796977

http://www.cedop.info/

+1/0
15.5.2017 16:39

O76d41s91t13r48a29n29ě26n81ý 75U49ž76i96v15a61t70e45l

Uživatel požádal o vymazání
0/−1
15.5.2017 9:48

K74a80r42e61l 48N87o20v71o86t23n16y 1934845124122

Lepší jedině zisk, neboť se utratí víc;-€

0/0
15.5.2017 14:02

V30á98c36l14a58v 15N27o36v66o57t85n92ý 7540228199

Ryze český kolorit. Tady se bude 20 let debatovat jestli 200 nebo 300 km/h, dalších 50 let budou tahanice o vykoupení případných pozemků a skončí to tím, že budeme jako skanzen ve střední Evropě.

+6/0
15.5.2017 9:47



Najdete na iDNES.cz