Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vláda dala zelenou rychlotratím. V plánu zůstaly i úseky jen na 200 km/h

Vláda schválila na svém pondělním zasedání materiál ministerstva dopravy pro výstavbu vysokorychlostních tratí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) současně vypsala další soutěže na studie, které mají ukázat, zda se u nás vyplatí, nebo ne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P83e71t92r 58H93a60n35á11k 2508404616253

Bohužel vše, co se zde píše není pravda:

1. "Poslanci schválili, že všechny rychlé tratě musí být pro rychlost 300 km/h." Není to úplně pravda.Mimo jiné schválili, že:

"Má být sledován parametr návrhové rychlosti 300-350 kilometrů v hodině, pokud to bude z hlediska geografických poměrů a zejména z hlediska investičních a provozních nákladů opodstatněné. "

A o to jde.

Zatímco všechny ostatní hlavní trasy jsou slušné dvoukolejky a po stavbě VRT se budou používat pro osobní vlaky, některé rychlíky a náklady (např. Praha-Brno, Brno-Břeclav, Přerov-Ostrava, Praha-Ústí, atd.) a VRT může být pro 300km/h, tak v případě trati z Brna do Ostravy leží nejslabší místo-jednokolejná trať Brno-Přerov.

Současná trať se musí přestavět tak jako tak a to urychleně, protože na ní v současnosti nelze obstojně a konkurenceschopně provozovat osobní dopravu i tu nákladní. Proto tu byly tyto možnosti:

Buď modernizovat trať na 200km/h a provozovat ji pro rychlé vlaky i pro osobáky a nebo modernizujeme trať levně a postavíme i VRT na 300. Ve studii i selským rozumem každý kdo parametry trati a okolí zná ví, že modernizovat trať levně nelze, musí se stejně udělat přeložky a dostáváme variantu pro 200 km/h. Proto varianta levná modernizace pro osobku+VRT nikdy nemůže ekonomicky vyjít a proto neplatí to co píšu na začátku v bodě 1 a o čem autor článku neustále neříká pravdu.

2."Studie nepočítala s rychlovlaky mezi Prahou a Ostravou." Počítala, ale ne v rozsahu, že už žádně rychlé vlaky nebudou jezdit po současné trati přes Pardubice a Olomouc, což je nesmysl.

3."Lžou, že trať pro 200km/h je rychlejší než pro 300km/h". Samožřejmě trať pro 300 je rychlejší než pro 200km/h, ale ta studie vysvětluje, že může brát v úvahu návazně trasy jen podle schválených dokumentů (jinak by někdo napadl věrohodnost,což,zde ale stejně udělali) a ty v té době nebyly k dispozici. To nic nemění na tom, že by to na výsledek studie nemělo vliv, o čemž autor článku zase mlčí.

0/0
23.5.2017 21:39

K64a73r47e29l 89B72l64á73h36a 1705846501949

Ve své podstatě by bylo rychlejší vlakové spojení výborné a přínosné. Ale:

1) i kdyby nám EU přidala podstatnou část na tuto investici, stále by nám chybělo 150-200 mld Kč, které bychom museli někde sehnat

2) stávající trati potřebují investice na opravy, vylepšení, atd. Peníze na to by patrně nezbyly.

3) To, že by nám EU po celou dlouhou dobu stavby dávala pravidelně peníze je jenom naše představa. Stačí, když se provalí první zpronevěra těchto peněz (nebo cokoliv jiného co v této chvíli nemusíme předvídat ... třeba náš odpor proti přijímání migrantů) a může dojít v rámci vydírání našeho státu k zastavené toku peněz.

4) využití těchto tratí je problematické. Nelze čekat výrazné zvýšení počtu lidí dojíždějících do práce z velkých vzdáleností. Prostě se jim nevyplatí jet nejdříve ve svém bydlišti 30 minut na vlakové nádraží, pak jet rychlovlakem někam hodinu a nakonec v cílovém městě jet dalších 30 minut ke svému pracovišti. Nehledě na to, že prostě musím dojít na nádraží dříve aby mi spoj neujel

5) Stále bude velkým konkurentem jízda vlastním autem, protože vyjedu kdy já chci (tam i zpět) ... ovšem předpokládá to abychom měli použitelné silnice - dálnice.:-/

6) problém by patrně byl i s nákupem potřebných pozemků, protože ta trať by musela být bez větších zatáček.

7) atd. atd.

0/−4
23.5.2017 21:38

R58a90d18e66k 85J40a87n98a65t59a 9605476344302

1) ovšem nikoliv najednou, ale během 15-20 let. Že by bylo 10 mld. ročně problém, zvlášť když se jedná o investici (která se vrací jak na daních, tak úsporou dotací)?

2) zbyly, viz rozpočet SFDI. Budou už dokončeny modernizace tzv. koridorů, což jsou v poslední době taky skoro novostavby (Rokycany-Plzeň, Sudoměřice-Votice). Holt ty nejdražší úseky koridorů si nechali na konec ...

3) pokud by nás vydírali až takovým způsobem, můžeme z EU vystoupit. Pak ušetříme to, co tam posíláme.

4) Ale no tak. Asi jste nesledoval, jak výrazně roste počet lidí dojíždějících do Prahy vlakem. Z Kolína, Kralup, Lysé ba i Ústí a Pardubic, atd. prostě ze všešch směrlů s tím, jak se železnice zlepšuje. Ty nárůsty jsou i desítky až stovky procent (z Ústí například asi pětinásobek). Pokud by platilo, to co píšete, že by jako byl problém se dostat na nádraží a strachovat se že ujede vlak, nedělo by se to.

5) pro dojíždění? V Praze nikdy nebude dost místa pro všechna auta, ledaže byste centrum vyboural a koncipoval po vzoru měst USA, na každé druhé parcele parkovací dům. U nás ve firmě v širším centru Prahy mají nárok na parkovací místo v domě jen manažeři a parkování venku stojí 25 Kč/hod. Navíc si spočítejte, kolik stojí dojíždění autem a kolik vlakem. Je to fakt rozdíl, budete se divit.

6) to fakt typicky český argument. Pravda, sedět u piv ke jednodušší než vykupovat pozemky. Zajímavé, že v ostatních zemích vykoupti pozemky zvládnou. A mimochodem, 17 km úsek Sudoměřice-Votice je téměř 100% novostavba, a pozemky se už vykoupily. To koukáte, co?

+1/−1
23.5.2017 21:55

K88a92r15e55l 84B86l91á23h73a 1645686831539

1) mínus jsem vám dal, že jste mi ho dal také ... v tom nevidím problém ... můžeme si začít dávat mínusy.

2) vy jste evidentně nějakým způsobem spojen s tou loby, která tyto stavby prosazuje. Myslím si to podle vašeho způsobu argumentace, které je pro tyto osoby typická: bagatelizovat problémy, přehánět o výhodách, když už to dál nejde tak začít psát ironicky a snižovat úroveň proti-diskutujícího.

3) neříkám, že by vlaky byly špatné ale nejsou bez mínusů

0/−3
23.5.2017 22:04

R62a95d21e21k 75J97a45n51a44t73a 9155236834952

Nejsem s nikým spojen. Jen bych se rád u nás dožil rozvoje jako na Západě, byť se 40 letým zpožděním.

A zde v diskuzi se snažím, aby mýty byly vyvráceny. Lidi opravdu o vlacích málo vědí. Bludy typu "se to ani nerozjede" jsou snad v každé diskuzi.

+1/0
23.5.2017 23:05

K48a82r87e26l 63B54l11á70h53a 1965176331469

Váš problém je mimo jiné ten, že problém vlakového spojení vidíte černobíle ... a možná si to ani neuvědomujete. Alespoň tak vystupujete ve všech diskuzích. ale podle úrovně vašich příspěvků se mi nechce věřit, že byste s tím nebyl nějakým způsobem spojen. Ale to je celkem jedno, na internetu můžeme být každý čímkoliv, že?

0/−1
24.5.2017 15:56

R58a40d50e70k 12J95a71n89a54t85a 9625866794662

A vy se zase vyhýbáte konkrétním odpovědím, útočíte na osobu.

+1/0
24.5.2017 17:17

K44a54r30e16l 95B18l51á12h65a 1405946791869

Já se nevyhýbám konkrétním odpovědím ale vy zase odpovíte v duchu černobílého vidění, takže to postrádá smysl.

Uvedu třeba jeden váš typický argument: "no vždyť to bude jenom 10 mld ročně". Kdo jste, že můžete vypustit takovou větu? Máte tak zkreslenou představu o penězích? Jestli pro vás je 10 mld zanedbatelná částka, tak vám docela závidím. Těch protiargumentů k tomuto je docela dost: např. ty peníze by se v rozpočtu státu musely někde vzít, stát třeba nemá na školky, ... je velký problém dostat dítě do školky (to je jenom jeden z mnoha příkladů). Dále je potřeba udržovat stávající tratě a ještě do nich spoustu peněz investovat (sám jste to v nějaké diskuzi napsal). Bylo by potřeba ty rychlovlaky koupit (i z bazaru budou drahé). Návratnost takovéto investice je v nedohlednu. Tak velká investice by byla cílem velkého rozkrádání (bohužel v našem státě žádná novinka). Není jisté, že by nám EU ty peníze dala, přesněji dávala po tak dlouhou dobu (v EU se mohou změnit priority - viz migranti a jejich nepřijímání), ten váš argument, že bychom nemuseli přestat platit do EU je možná pravda ale zase bychom celkově měli míň peněz. Takhle by se dalo o tomto bodě ještě chvíli debatovat ale postrádám smysl pokračování této debaty.

Mě by se taková rychlodráha moc líbila, sám občas vlak použiji jako alternativu k auto nebo autobusu. Ale mám tolik empatie, jsem schopen vcítit se do potřeb jiných lidí, takže pro sebe si říkám, bohužel tenhle stát na to v současném stavu nemá.

Já vím, že když se má protlačit nějaké rozhodnutí, tak se k tomu připraví reklamní kampaň aby to lidé lépe přijmuli. Ta reklama má nejrůznější formy a tento článek je jednou z nich. K tomu pak patří nadšení diskutovatelné, kteří jsou jakoby z lidu a onen projekt chválí. ;-)

0/−1
24.5.2017 18:35

J10a37n 38C17e38p84e40k 1174266840

650 miliard, tak to se tak minimálně 350 rozkrade. :-(

+1/−1
23.5.2017 15:02

M33a80r23t96i89n 38D76o57h70n82a32l 5597713438208

Tak jsem si zase početli kapitolu z pohádek ovčí babičky a teď zpátky ke strojům:o)

+2/0
23.5.2017 9:27

P92e89t61r 29B29e40n66e50š 3462618866200

U nás vysokorychlostní trať je absolutní nesmysl,když si uvědomíme,jak jsou od sebe města vzdálená.A navíc rychlost je 160 a zvedlo by se na 200,žádný v tom rozdíl

+1/−7
23.5.2017 9:25

P29e21t53r 42D40v17o89ř45á67k 9234607592200

Jezděte si to každý den a brzy změníte názor, jestli je to blízko. Těch 200 km/h je maximum v určitých místech tratě, protože jde o modernizaci stávající tratě s provozem všech typů vlaků. Nejedná se o pravou vysokorychlostní trať.

+2/0
23.5.2017 9:34

S95t23a78n42i61s89l41a18v 75K96r36e42j56c25a28r 6957576313384

Nu bude to pecka superb (acros) nabraný rychlovlakem s povolenou rychlostí 333 km/hod. Kam se hrabe Studenka!!

0/−2
23.5.2017 16:36

R93o71m85a68n 20S24t64o10n94e29k 1309173739971

na tratích kde je rychlost vyšší jak 160 km/h nejsou úrovňové přejezdy

+2/0
23.5.2017 19:03

R84a57d31e85k 29U79r50b34a34n 4599950314337

Na trase Praha-Brno je obrovský rozdíl, jestli jedete hodinu nebo dvě a půl.

+2/0
23.5.2017 10:09

R82a27d42e36k 26J71a65n12a30t62a 9985356404142

Nemáte pravdu. VRT souprava se rozjede na 15km a zastaví na 5km. VRT může mít zastávky po pár desítkám km, například mezi Prahou a Brnem by jich bylo 4 až 5.

0/0
23.5.2017 13:07

J67a87n 67D23l11o17u19h22ý 7364719460659

Halo vlado! Dnes uz je 21. Stoleti !!! Rychlovak v republice, ktera ma 400 km vsemi smery mi nejak ekonomicky unika smysl... leda ze by listek stal tak cca 5000kc a vic. Pak by se to mozna i zaplatilo driv, nez se to starim rozpadne... ale bude tim pak vubec nekdo jezdit?

+2/−7
23.5.2017 8:56

R62a81d63e15k 86U55r47b73a40n 4519570724157

Tady nejde jen o vnitrostátní přepravu. Navíc VRT právě na takové vzdálenosti jsou velmi efektivní.

Kdo vás učil ekonomii? :-) Lístek naopak musí být levný, aby jezdilo co nejvíc lidí. Pokud by byla pravda ta koruna za kilometr, tak by o tyhle vlaky byl obrovský zájem.

0/0
23.5.2017 10:19

K16a63r79e16l 70B90l90á90h15a 1885436321979

Jako že Němci začnou houfně jezdit na Slovensko?

0/0
23.5.2017 14:44

R21a88d34e13k 41J15a61n79a30t82a 9825406154512

Dneska je typickým dopravním prostředkem pro cestu z ČR do Něměcka auto (vyjma Berlína, kde občas vlakem někdo jede). S VRT to bude vlak reálně využívaný do celého Německa.

Ale jinak je samozřejmě hlavním důvodem pro výstavbu VRT vnitrostátní poptávka. Jako všude na světě. Ta je totiž vyšší než mezinárodní. Mezinárodní spojení je vítaný bonus.

0/−1
23.5.2017 15:52

K24a55r71e65l 39B21l14á73h81a 1425936961889

Používají se také autobusy.

0/0
23.5.2017 21:57

K64a59r70e76l 74B71l63á57h35a 1845166471269

Nepředpokládám, že by Češi začali díky rychlotrati jezdit do Berlína výrazně častěji, tedy tak aby se ta trať zaplatila.

0/0
23.5.2017 22:11

R66a53d35e42k 96J32a39n85a48t75a 9585266774922

To ale není trať do Berlína. To je trať Praha-Drážďany.

Nejvytíženější osobní dopravou bude pochopitelně úsek Ústí-Praha. Tunel pod Krušnými horami bude sdílen s nákladí dorpavou, která je zde velmi silná (Bad Schandau-Děčín je dnes druhý nejvytíženější německý žeelzniční nákladní hraniční přechod).

Vlaky do Berlína tuto trať taky využijí, z Drážďan pak pojedou po stávající trati, kterou Němci upgradují na 200/230 km/h. Ale není to důvod stavby VRT Praha-Drážďany.

Kromě toho tudy budou jezdit vlaky Praha-Frankfurt(-Köln) a podobně. Pokud se něco výrazného neudělá s tratí přes Plzeň, tak to bude totiž nejrychlejší spojení z Prahy do Západní Evropy.

0/0
24.5.2017 17:16

R85a17d25e51k 69J46a18n71a25t70a 9215166654422

Můžete to vysvětlit? Právě proto, že je 21. století, tak už je více než nutné konečně stavět VRT. Staví je celý civilizovaný svět. Nebo vy považujete za vrchol pokroku auto?

A mimochodem, naše republika má z východu na západ 488 km. A i na vzdálenosti kolem 100km se běžně rychlovlakem jezdí. Prostě budete z Ústí nad Labem v centru Prahy za 25 minut. Na Západě běžné.

0/0
23.5.2017 13:11

P87a66v30e86l 58H90r94a47b30a56l 9985960741592

Teď jen rychle určit trasu rychlodráhy, aby státní Pozemkový fond rychle prodal pozemky spekulantům, načež je potom stát za padesátinásobek od nic vykoupil zpět. To je nejvýnosnější podnikání v ČR.;-(

+3/0
23.5.2017 6:39
Foto

P77a20v93e27l 58M92a70k70o28v68e63c 8778785571

Všechny pozemky, kde by v budoucnu měly být nějaké silnice, železnice, vodní díla a ostatní veřejně prospěšné stavby již byly dávno prodány. Současnými vlastníky jsou hlavně politici všech současných parlamentních stran, případně jejich kmotři a "političtí podnikatelé"...:-(

+1/0
23.5.2017 11:39

A80l19o71i84s 26M73a52t60e19s 2389380286110

Zkoumal někdo kolik lidí bude t.zv, rychlovlaky jezdit ???

+1/−1
22.5.2017 23:49

M90a69r94t94i69n 48K43o22ž46í59n 1275876171490

Předpokládám, že minimálně ČD mají zmapováno kolik lidí jezdí na relaci Drážďany-Praha-Brno-Břeclav. Jako nezaujatý pozorovatel můžu říct, že v Brně jsou ty vlaky celkem dost obsazené, bez ohledu na to, zda jedou na Vídeň, či Budapešť.

+1/0
23.5.2017 0:14

T26o94m11á27š 93M23o25r88a48v46č37í22k 3577846353595

Několik studií se dá najít. Tak například Brno-Praha cca 25 000.

0/0
23.5.2017 0:58

P84e88t29r 74D68v79o58ř73á68k 9174407242680

Každopádně to má ambici přebrat většinu provozu mezi spojenými aglomeracemi, protože to bude výrazně rychlejší než současná doprava.

0/0
23.5.2017 9:38

L71a21d67i37s65l13a43v 24M36a20c33h87á74č79e55k 8589427357840

Přeloženo do češtiny: vláda resp. Ťok, tudíž ANOfert přihrála desítky milionů korun z našich peněz svým kamarádům, kteří zpracují nic neříkající a neřešící blábol. Silnice a železnice budou neustále ve stejném katastrofickém stavu jako dnes

0/−3
22.5.2017 23:20

J36i21r10i 42D98v87o73r57a24k 7520539354166

Hlavně tam nezapomeňte udělat pár přéjezdů se závorama projektanti.

0/0
22.5.2017 23:18

J84i74ř78í 73V26o54r30l29í32č26e69k 9617184503806

Tato malá země nepotřebuje rychlotratě a rychlovlaky, ani desítky studií o nich. Tato země potřebuje rozsáhlé investice do obnovy a modernizace stávajících sítí železnic a hlavně silnic všech tříd, mostů, lodních cest.

+2/−10
22.5.2017 22:59

M14a77t27ě19j 74V14o39n42d60ř20i35č38k77a 4384850988836

Jenže současné tratě, byť modernizované, již nepostačují kapacitně.

+7/−1
22.5.2017 23:04

R66a97d80e89k 15U76r84b25a80n 4639170884837

Tato země potřebuje především nové tratě a nové dálnice, jejichž neexistence přetěžuje součastnou infrastrukturu, kterou nezbývá než jen velmi nákladně flikovat.

A když už se budou nové tratě stavět, nemá smysl je stavět na rychlost pod 300 km/h.

+6/0
22.5.2017 23:06

R71a46d79e33k 75J20a73n36a25t41a 9805446464222

Váš názor je typicky laický.

Patrně nevíte, že téměř všechny naše současné tratě vznikaly před 100-150 lety a jejich trasování odpovídá tehdejším potřebám a možnostem. V podstatě není možné je "obnovit a modernizovat" pro potřeby 21. století.

Až na pár výjímek a to bylo to, co se teď modernizovalo pod názvem "traznitní koridory" - pár před těmi 150 lety hlavních a nejvelkoryseji trasovaných tratí se opravilo tak, aby se nerozpadly a aby po nich mohla jezdit nákladní a meziregionální doprava (ano, to co dnes u nás jezdí za vlaky, je průměrnou rychlostí na úrovní tzv. RegionalExpresů v Německu).

Dálkovou dopravu dnes v Evropě reprezentují VRT. Jediná taková dálková doprava dokáže předhonit auto do 1000 km i letadlo a tudíž se uživí v 21. století. A VRT nelze postavit předěláním současné trati (podobně jako předěláním silnice z 19. století nikdy nevyrobíte dálnici).

+6/−1
22.5.2017 23:13

P15e29t90r 50D92v39o69ř77á50k 9524107242720

Jako byste tvrdil, že není potřeba dálnic, ale stačí opravit silnice 2. a 3. tříd. Původní železnice dávno nevyhovuje dnešním potřebám a jejich modernizace nepřinese žádaný efekt.

0/−1
23.5.2017 9:26

K50a34r58e33l 74B35l71á36h62a 1915976151209

Tak tohle mne nechává klidným. Zatím nemáme peníze ani na to, abychom měli rozumná nádraží. A i když by z EU mohla část investic přijít, musel by stát stejně někde docela velkou část financí sehnat.

+1/−2
22.5.2017 22:51

R88a19d39e81k 49U18r69b39a71n 4209600714657

peníze fakt nejsou problém. Ani u těch nádraží. To je spíš jen neschopnost radních.

+2/−1
22.5.2017 23:08

R94a53d11e67k 38J79a75n94a11t85a 9895826574692

Přesně tak. Nedávno se psalo, že jsme zvládli v kapitole doprava vyčerpat pouze 7% peněz od EU, co jsme mohli.

Peněz je dost. Problém je neschopnost politiků a zaostalost jejich myšlení. Nejsou připravené projekty - a připravit projekt, to je hlavně o snaze, nikoliv o penězích.

+1/−1
22.5.2017 23:17

K21a50r77e66l 98B52l86á29h80a 1685216691599

Tak to je pro mne docela novinka, že peníze nejsou problém.

0/0
23.5.2017 14:20

C15h12r20i62s47t71i12a68n 75M82o60r33g69e34n44s92t18e53r90n 5665606986274

Francie je mnohem dal, ano. Ale taky je tam tam neskutecnej bordel napr. v rezervacnim systemu a prezamestnanost. Ve Svycarsku na nadrazi clovek nepotka nadrazaka, ale ve Francii tam porad nekdo pobiha. Ovsem ze by se pretrhli...

+1/0
22.5.2017 22:28

J30a42n 92J72e23m18e33l30k98a 1265190

Kdyby se 10 let nevedla megalomanská debata o vrt Praha Benešov Brno, na 350, mohl se za EU peníze třeba postavit 5 koridor na 200/250. Praha, Boleslav, Turnov. Směr do kterého do Prahy dojíždí hromada cestujících.

+1/0
22.5.2017 22:14

M25a89r97t74i37n 44K84o67ž51í74n 1945156751810

Ta VRT přepraví minimálně o dva řády více cestujících než koridor na Turnov a pokud ji postavíme zavčas, tak nedojde k tomu, že budeme od evropských VRT naprosto izolovaní.

+4/0
22.5.2017 22:27

K61a84r86e60l 67B78l92á54h12a 1915416151789

Jak jste přišel na dva řády?

0/0
22.5.2017 22:52

J39a55n 67J58e40m33e52l25k28a 1135190

O 2 řády asi těžko. Už jen nákladní doprava do Boleslavi. Stejně se to muselo předělávat (Kolín, Boleslav). Někde byla mapa s počty cestujících. Tenhle směr byl stejný nebo možná i silnější.

0/−1
22.5.2017 22:55

L77u63d31ě75k 41K75r55á46t87k95ý 2407556488423

Vyhazování peněz by jim šlo. Zajímalo by mne, za jakou dobu je odhadovaná navrátnost těchto projektů. Životnost stavby 20 let a návratnost 100 let???? To nikdo raději nezjišťuje. :(

0/−8
22.5.2017 21:44

V48l58a40s32t44i94m81i94l 39K16o38c95u16r45e74k 4516393460654

A jakou návrtanost mají např. investice do armády, školství, ...... návrtanost je pojem ze soukromého podnikání

+4/0
22.5.2017 21:56

K83a50r88e24l 70B78l70á26h85a 1675896421259

Třeba u školství si tu návratnost docela umím představit. Vy ne?

0/0
22.5.2017 22:52

V22l20a96s84t92i83m95i67l 23K94o68c90u68r13e79k 4486103230544

Díky za názor, samozřejmě školství má vysokou návratnost, myslel jsem jen to ve smyslu, že se to obtížně vyčísluje, nic více.

0/0
23.5.2017 2:57







Najdete na iDNES.cz