Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nakupování na prahu revoluce. Zákazníka ohlídají senzory a algoritmy

Amazon otevře futuristickou samoobsluhu. Využívá podobných technologií jako samořiditelná auta. Inovace čekají i na českého zákazníka. Chytré senzory budou už brzy monitorovat chování zákazníků v Pařížské ulici, v obchodním centru Galerie Teplice nebo v pražské ZOO.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M61i30r90e29k 25G47a55j37e71r 5701796499480

Je tedy posledni sance se projit Pařížskou ulicí. Jakmile tam bude nainstalovano sledovaci zarizeni, ktere ma zneuzivat nevyzadanou komunikaci a obtezovat, tak se tomu mistu zesiroka vyhnu.

+2/0
27.5.2017 17:10

V73á80c90l48a17v 71Š92u44b27r56t 9377303908177

Jediné, k čemu to může vést, je to, že se člověk jako já začne nakupování vyhýbat ještě víc, než dnes. Není mi totiž příjemné, když mě někdo šmíruje.

+4/0
27.5.2017 12:47

R45a64d45e10k 15N58e25u62m37a71n24n 5342502378155

Nechápu, proč má počet zboží hlídat drahý chytrý regál

Neumí totéž pokladna?

+4/0
27.5.2017 10:27
Foto

B15á97r96a 93T58u61č97k41o28v15á 2664285446262

Chytré regály, chytré senzory, chytré kamery, chytré pokladny. Jediným blbcem tu zůstává Homo Sapiens v roli zákazníka.

+15/0
27.5.2017 9:29

J13a43n 90P94r56o47s90t16ř35e78d44n89í 8587281630756

Ztráta soukromí.

Prodavačky nebudou mít co žrát.

+5/0
27.5.2017 9:07

B91e47n 52P16a21v51k39a 1327963587831

Máte malou fantazii. Stará Vomáčková už nebude sedět za kasou, ale bude z ní mávnutím kouzelného proutku programátorka.

+3/0
27.5.2017 9:16

F66i14l80i10p 90N95a27v20r67á80t43i55l 2807670243904

Nebo sekat v parku trávu (viz rozhovor s Pilným)

0/0
27.5.2017 9:24

B71e24n 24P71a49v22k64a 1387733807911

Jo, Pilný...:-P

0/0
27.5.2017 10:50

J19a91n 91P60a72v58e88l 8173492308966

Podle mě nastává klasika. Zavádí se nová technologie (rozšíření stávající). Firmy zavádějící danou technologii vypadají jako by vynalezli nástroj na vyřešení světové kriminality, ukončili války a zajistili, že už se nikdo na světě nebude dloubat v nose.

Při porovnání nákladů na novou technologii se postaví jedna či dvě prodejny/linky a tím to končí, protože náklady na novou technologii jsou mnohem větší než na lidskou sílu. Technologie se začne postupně zlevňovat, zavádět tam, kde je brutálně drahá lidská síla, tím se kapku zlevní a za deset, dvacet let se možná začne rozšiřovat dále. Tenhle vývoj je krásně vidět u průmyslové revoluce x.0, kdy firmy neustále básní o jejich technologiích, odborníci tvrdí že do roka a do dne budou všude a pořád všichni včetně zákazníků vědí, že to jsou jen kecy týkající se jen určitých center.

+3/0
27.5.2017 8:54

R44a97d61i10m 53P17o21l13á95š35e53k 9366473599819

Tato technologie přinese úsporu prodavaček, jedna doplňovačka zboží bude moct obsloužit víc regálů a úsporu plochy obchodu - často kupované zboží už nemusí zabírat tak velkou plochu v regálu, protože se bude doplńovat podle potřeby častěji.

Tyto úspory novou technologii víc než zaplatí.

Mimo nějaké první pilotní projekty, kdy tato technologie ještě nebude sériově dodávána. Navíc obrovský současný rozmach IT a elektroniky všechny takové technologie výrazně zlevnil.

To není jako když ke konci socíku se zaváděly první robotizovaná pracoviště, kdy takové pracoviště stálo běžně nějaký tisicínásobek měsíční mzdy člověka, kterého robot nahradil.

0/−1
27.5.2017 9:03

J44a21n 26P90a26v70e26l 8253352108756

Optimistický pohled výrobců. Nové technologie nejsou jen o tom, že je továrna vyprdne a oni šlapou. Máte obrovské náklady, skutečně obrovské na zavedení a pak určité náklady (menší než platy prodavaček (v závislosti na zemi)) na údržbu.

Velké továrny a sklady dělají velké kroky k minimalizace počtu lidí. Ale pořád, co já osobně vidím, je to hodně daleko od toho, co by výrobci chtěli. To samé bude u nových obchodů. Bude se to zavádět pomalu, protože počáteční náklady a náklady na údržbu systému nebudou ještě dlouho konkurenceschopné. Postupně se budou zavádět určité systémy, které se osvědčí a to nebudou takovou rychlostí, jakou si nadšenci představují.

0/0
27.5.2017 9:43

J87i81ř82í 31F77i16š50e50r 1263792721876

Úspora prodavaček pro obchodní řetězec = vyšší dividenda pro majitele akcie = vyšší náklady pro stát.

Skutečně to společnost potřebuje?

0/0
27.5.2017 20:39

Š21á21r30k62a 76Č94e83c48h64o23v22á 8768546945335

Co chcete dělat, když se lidé nechtějí vrátit do jeskyní ?;-)

0/0
7.6.2017 15:22

J39i80ř72í 80F45i74š52e41r 1323312231146

Co konkrétně myslíte tím "vrátit se do jeskyní". Nerozumím. Jediné, kam se ty prodavačky pak dostanou, bude úřad práce. No a možná některé skončí pod mostem, některé v jeskyni.

A jinak rozvoj technologií letí raketovou rychlostí na rozdíl od rozvoje myšlení lidí, to se pomalu plouží šnečím tempem a v mnohém stále zůstává u toho jeskynního člověka. :-)

0/0
7.6.2017 18:33

P74a30v95e19l 64P63ř48i38b79i14l 8500634487390

Krása! Další důvody pro to nepořizovat si "chytrý" telefon a vystačit si stále jen s hloupým telefonem na telefonování R^

+3/−2
27.5.2017 8:36

R26a37d33i68m 70P53o33l20á27š21e45k 9176903519459

Jenže co když Vás bez chytrého mobilu nepustí do obchodu s potravinami? A hned potom Vás bez chytrého mobilu nepustí ani do obchodu s mobily a se svým starým hloupým obyčejným telefonem tak zahynete bídně hlady.;-D;-D;-D;-D

+3/0
27.5.2017 8:56

P68a87v40e54l 80P78ř73i43b26i12l 8210894567940

Tak to bude tak špatně, že to snad i někoho trkne :-) Ale já osobně to asi risknu a zůstanu na telefonu u tlačítek;-)

0/0
27.5.2017 9:26

V58á76c31l27a96v 45Š36u14b97r62t 9527593508197

Založíme podzemní hnutí majitelů "hloupých" telefonů, které bude částečně soběstačné.

+2/0
27.5.2017 12:40

K78a96r29e56l 56K86o43ř45í61n32e92k 1571461623889

Takže vznikne nový styl nakupování. Ukradnout telefon a honem rychle nakupovat.

+7/0
27.5.2017 8:33

P51e67t41r 42H63o32f61e68r84e72k 9532102415833

Ještě výnosnější styl 'nového podnikání' (pokud to bude mít pod sebou stále bohatý Amazon) bude: jeden 'zákazník' něco rozlije nebo rozbije (pivo/mléko) a druhý se na tom uklouzne a zraní se než tam Amazon pošle uklízecí drony a potom z Amazonu vysoudí statisíce dolarů odškodného (alespoň tedy v USA...).

0/0
29.5.2017 8:23

J41a91n 38P28e32k33a 5463153913

;-D až mi začnou senzory číst tvář, tak jim rád ukážu, jak debilně se umím ksichtit a jsem zvědavej, co mi na základě toho obchod nabídne...

+5/0
27.5.2017 8:32

B42e98n 18P25a40v68k94a 1147863887501

Anální kolík a lubrikant:-P

+3/0
27.5.2017 8:35

B19e20n 84P27a17v55k56a 1457603717821

Nebo projímadlo!;-D

+1/0
27.5.2017 8:36

J42a42r13o77m90í11r 29Š27t40o64h14a61n49s10l 5634249454372

Tak to je pekne...na prahu revoluce...jen tahle technologie uz tu je nekolik let...

0/0
27.5.2017 8:30

R25a77d49i23m 52P43o32l80á52š11e24k 9776893699419

No, jestli to bude takový tupý reklamní systém, jako je systém Google na internetu, který potom posílá na mnou prohlížené webové stránky nebo videa na youtube reklamy podle toho, co vyhledávána Google, tak to bude síla. ;-D;-D

+10/0
27.5.2017 7:59

M70a25r74e82k 37K90a13l12i66n70a 3199534165328

Proč tupý? Mně ty reklamy chodí relevantní k tomu, co jsem prohlížel...

+1/−3
27.5.2017 8:23

P77a17v90e42l 98Š32ť55a15s92t28n59ý 6434688304758

"Stále ještě kupujete pračku?" Většinou něco hledám a pak koupím. Proč mi to ale pak vnucují v reklamě další 3 měsíce?

+11/0
27.5.2017 8:31

B26e25n 86P24a91v17k38a 1487483627101

Nechápu, proč by někdo měl chtít koukat na reklamy na zboží, o které nemá zájem. Ale asi jsem hotl moc hloupoučký.

Ono vůbec, jestli taková iDnes nedá zpět blokovač, tak se tady na to fakt člověk vyprdne, protože to se nedá.

+1/0
27.5.2017 8:31

J34a74n 46F55i81k33á77č73e30k 1325172

Je umělá inteligence úplně blbá? : http://fikacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=598921

+1/0
27.5.2017 9:05

J85i57ř70í 19J25o20z80a 3638763570441

Revoluce? Spíše bych řekl l, že se čím dál tím více blíží 1984

+10/−2
27.5.2017 7:58

P81e90t53r 93Š66i91l40h69a77n 7528922457323

Kdyby Orwell žil dneska, tak vy si díky svým vizím mohl přijít na pěkný balík peněz:-)

0/0
27.5.2017 8:57

M30i39l55a72n 77V19o89l55e55k 5939183106659

Chytré regály, které poznají, že jsou prázdné? Tak když o to tak stojíš, tak proč si již dnes nevytáhneš data z pokladen, že se prodalo tolik mouky, že už žádná v regále být nemůže?

Možná si ta data i vytahují, ale pak asi nechtějí zaplatit lidi, kteří by tam to zboží doplnili. Však ona to doplní pokladní, až nebude takový nával...

+6/−1
27.5.2017 7:55

R31a97d23i37m 66P98o32l76á39š63e64k 9376393219819

To je možné v malém marketu. Ale ve velkém a když je nával, tak ne. Když se Vám do obchodu vejde třeba 500 lidí, jedná se o hodně kupované zboží a regál je blízko u vchodu a dál od pokladen, máte 250 - 500 kusů zboží vybraného z regálu a na vozíkách lidí, ale v pokladnách to zboží ještě cca 10 - 40 minut nebude. A poslední kousky pokladna namarkuje klidně až za hodinu, hodinu a půl.

Jako každý pokrok, umožní to zvětšit úsek, který má jedna prodavačka pod sebou a kde udržuje plné regály a pořádek a dále to umožní zmenšit zásobu jednoho zboží v regálu, takže se do jednoho regálu vejde víc druhů zboží.

Takže to přinese úsporu pracovních sil a úsporuí plochy marketu potřebné pro prodej určitého sortimentu.

+4/−1
27.5.2017 8:10

M88i61l38a43n 63V34o85l93e79k 5359903976479

Když pro "hodně kupované zboží" máte v regálu jen tolik místa, že vám za hodinu zmizí a vy ho bez počítačů nedoplňujete, tak někde děláte chybu.

Ale to podstatné, co jsem psal je, že stejně nezaměstnají tolik lidí, aby zvládli "když je nával", bez ohledu na informace od počítačů.

+2/−2
27.5.2017 8:15

J54i36ř44í 59N85o65v35á18k 1704643257358

Pro maximalizaci zisku je nutné využívat prostory efektivně. Tedy minimalizovat plochu určenou pro jedno zboží a nacpat tam větší sortiment. To samozřejmě s sebou samozřejmě nese větší nároky na kontrolu a doplňování zboží. Nic více, nic méně. No a pokud s tím máte osobní problém, můžete chodit nakupovat do alternativních vietnamských obchodů.

+1/0
27.5.2017 8:26

M46i98l53a10n 90V17o49l79e77k 5729653416789

Já si nechodím do supermarketu pro kecy. Je mi jedno, jak si to udělají, ale když to nezvládají při současném technickém pokroku, tak to nezvládnou nikdy. Vy si věřte, čemu chcete.

+3/0
27.5.2017 8:44

R66a11d96i21m 28P56o41l18á33š38e84k 9376293779539

Ale jejich cílem není "zvládat nával". Jejich cílem je maximalizace zisku.

Pokud vyhodnotí, že největší zisk budou mít tehdy, když během špičky to prodavači nebudou zvládat a když tím nepoškodí svůj brand čili v zájmu budoucích zisků své dobré jméno, tak budou mít jen tolik prodavaček, že ten nával ve špičkách skutečně zvládat nebudou. Víc lidí prostě zaměstnávat nebudou.:-(

+1/0
27.5.2017 9:09

F55i56l80i89p 72N27a38v86r86á49t79i43l 2827580673754

Pokaždé, když někdo obhajuje moderní technologie a pokrok, tak mám pocit, že si dotyčný protiřečí nebo popírá sám sebe.

Otázkou zůstává, proč investovat do super vybavení prodejen, když budoucnost tkví v nákupech online?

Na jednu stranu zde vidíme budoucnost v doručování zboží drony, ale zároveň připouštíme, že lidi budou chodit nakupovat do kamenných obchodů.

A co ekonomika? Výjde hodinový provoz robota na stejné peníze jako prodavačka? Zatímco prodavačka půjde po zavíračce domů, robot bude půl dne bez práce. Jak se to vyřeší? Přesune se ve sdílené službě do jiného časového pásma? Schválně jsem naťuknul sdílení, to je teď moderní a taky všichni tvrdí, že je to budoucnost a všichni šermujou výrazy, jak moje auto před barákem jen ztrácí hodnotu.

Takže jak to tedy bude? Jsem zmaten. Objevuje se spousta technologií, jejichž zaměření se navzájem vylučuje.

0/0
27.5.2017 9:16

B63e77n 27P16a97v33k21a 1597453677921

Když vy jste to pane Navrátil vůbec nepochopil a přitom to je tak jednoduché.

Představa je taková, že mladá pipka aka nadějná nová personalistka přijde domů, do svého pražského bytu 2kk s hypotékou ještě pro její budoucí děcka, které si určitě ve 40 jako udělá,... následně přijde její jako přítel (popř. přítelkyně) z marketingu a jako co bude k večeři.

Jestli jako půjdou do toho soho baru na sushi a nebo si udělají něco doma. A jestliže doma, tak jestli jim přiletí jako dron a nebo si skočí svým bioautem pořádně nakoupit do toho nového krámu bez personálu. Protože tam je klid a mohou se oddávat svým pošahanostem.

That ́s all.

0/0
27.5.2017 11:26

F38i74l24i24p 63N87a70v35r31á25t84i50l 2157480723194

Chraň bůh, aby to nebyli hipsteři a neodjeli si pro to jídlo i se svým knírem na bambusovém kole.

+1/0
27.5.2017 12:16

F34i78l75i97p 34N74a70v18r73á50t59i46l 2567330683404

Když je něco "hodně kupované", tak to asi nebude mít v krámě malý prostor. Myslíte si, že obchody ještě nikdy nepřemýšlely nad tím, kam umístit a kolik prostoru věnovat zboží, které frčí, a naopak, kam dát méně prodávané zboží?

Nepamatuju se, že by někdy v krámě nebylo to, co se rychle a dobře prodává. Buď je to hned vyprodáno, a není to tedy ani na skladě, a nebo to v regálu chvilku není.

Maloobchod je na logistiku náročný byznys, takže si nemyslím, že by tyhle věci neměly nadnárodní řetězce podchycené.

Na to, aby zboží rychle nemizelo z regálu, platí ještě jedna jednoduchá věc, na kterou nepotřebujete robota: zvýšit cenu. Říká se tomu elasticita poptávky/nabídky.

+1/0
27.5.2017 9:29

M37i59r44e58k 22G34a65j78e93r 5861416539470

Jenze v zajmu obchodu je, aby to zbozi mizelo rychle. Ukolem je maximalizovat zisk, nikoliv minimalizovat mnozstvi prace.

0/0
27.5.2017 17:17

F92i76l10i59p 60N12a34v66r90á94t13i98l 2537150883464

Ukažte mi dneska zboží, které mizí tak rychle, až ho prodavači nestíhají doplňovat.

Víte, maloobchod je náročný byznys, a management těchto řetězců nedělá téměř nic jiného, než vymýšlí, kolik čeho a za kolik prodají. A tohle dělají dlouho a velmi dobře. Takže nepředpokládám, že existuje nějaký druh zboží, které se bude doplňovat každých 10 minut. Pokud jde něco na dračku, vytvoří se tomu v regálu dost místa na to, aby se dostalo na co nejvíc lidí. Nebo myslíte, že to dnes funguje na náhodu? Že ty krámy dají do regálu něco, o čem neví, jak se bude prodávat, aby pak sledovaly prodejnost a rychle vozily další zboží ze skladu? Kdepak.

Nákupčí většinou dopředu vědí, že daný artikl se bude za tu a tu cenu prodávat tím a tím tempem a přinese takový a makový zisk. Protože tato data předkládají svým vedoucím jako argumenty, proč daný artikl naskladnit. Občas se seknou.

+1/0
27.5.2017 20:50

M20i88r74e91k 26G19a77j88e37r 5591226539200

A jak to zbozi muze vratit zakaznik do regalu, kdyz uz je doplnen a neni tam misto? Budou muset i tohle osetrit.

0/0
27.5.2017 17:16

P28e40t86r 39H63o36f57e82r46e96k 9722652165693

Zákazník to vyřeší jednoduše, prostě dá nepotřebné/poškozené zboží do prvního volného regálu... A to je právě hlavní problém současných skladových IT systémů, které vyhodnocují příjem a výdej (prodej) zboží, takže systém přesně ví, kolik má právě zboží k dispozici, ale bohužel někdy neví kde přesně ho najít... Myslím si, že s tím bude mít Amazon problémy a jednou za čas tam bude muset někdo poslat na pořádnou inventůru a udělat v tom na chvíli zase pořádek.

0/0
29.5.2017 8:44

J67i49t54k22a 80J59a89n57ý75r52o78v55á 6768673320696

Jo jo. Lidl. Prodavačka sedí u pokladny a markuje. Ozve se: "zavíráme pokladnu číslo..". Prodavačka obslouží ty co tam stáli a ostatní posílá pryč. Potom se zvedne a jde k regálu, vedle kterého stojí přepravka se zbožím. Položí do regálu 5 kousků a v tom se ozve: "otevíráme pro Vás pokladu č...". Prodavačka si jde sednout do pokladny a obslouží 5 zákazníků, než jí to zase zavřou. Jde zase k tomu regálu dá tam 5 kousků a zase se přesouvá k pokladně. To je efektivnost - půl směny procourá mezi pokladnou a regálem. Ovšem díky tomu se pohybuje a je to dobré po tělo.

0/0
6.6.2017 10:08

M32a51r22t23i79n 75K72ř22í24ž 9513622880377

Mně se to tedy vůbec nelíbí. Chci mít soukromí. Chápu, je to v dnešní době přežitek, ale pro nás, husákovy děti, to ještě svůj půvab má.

+19/0
27.5.2017 7:52

R52a76d28i59m 13P18o30l86á15š10e71k 9606383819209

Nebo se tím budeme bavit. Studovat ten systém a zavádět do něho o mně taková data, jaká chci já a ne taková, jaká tam o mně chce systém.

+2/0
27.5.2017 8:01

L27u63k23á49š 44J46a22n50d29a 2468890110

V tomto případě mi to vůbec nevadí, stejně vás šmírují kamery. Navíc za tuto inovaci bude odměna ve formě ušetřeného času pro Vás a já ze srdce nesnáším čekání ve frontách a motání se mezi důchodci.

0/0
27.5.2017 9:14

F36i66l82i18p 21N38a50v77r45á19t61i43l 2237320103154

Tak proč nenakupujete online z pohodlí domova? To je přesně ono: vymýšlet nové technologie jen proto, že ty nedávno vymyšlené a vší silou propagované, nefungují, neboť o ně lidi nemaj zájem.

Takových let tady máme možnost doručení nákupu až ke dveřím, přesto jsou krámy furt plný nas*aných lidí.

Nic proti. Je to jen důkaz, že existující technologie ještě neznamená přínosné řešení.

+2/0
27.5.2017 9:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.