Diskuse k článku

Nakupování na prahu revoluce. Zákazníka ohlídají senzory a algoritmy

Amazon otevře futuristickou samoobsluhu. Využívá podobných technologií jako samořiditelná auta. Inovace čekají i na českého zákazníka. Chytré senzory budou už brzy monitorovat chování zákazníků v Pařížské ulici, v obchodním centru Galerie Teplice nebo v pražské ZOO.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M93i35r64e51k 55G26a95j65e96r 5551456459940

Je tedy posledni sance se projit Pařížskou ulicí. Jakmile tam bude nainstalovano sledovaci zarizeni, ktere ma zneuzivat nevyzadanou komunikaci a obtezovat, tak se tomu mistu zesiroka vyhnu.

+2/0
27.5.2017 17:10

V47á34c88l12a63v 15Š53u72b55r98t 9367163928177

Jediné, k čemu to může vést, je to, že se člověk jako já začne nakupování vyhýbat ještě víc, než dnes. Není mi totiž příjemné, když mě někdo šmíruje.

+4/0
27.5.2017 12:47

R12a59d83e81k 35N89e90u87m74a21n26n 5662322188495

Nechápu, proč má počet zboží hlídat drahý chytrý regál

Neumí totéž pokladna?

+4/0
27.5.2017 10:27
Foto

B74á69r87a 26T38u36č13k64o41v63á 2464375496302

Chytré regály, chytré senzory, chytré kamery, chytré pokladny. Jediným blbcem tu zůstává Homo Sapiens v roli zákazníka.

+15/0
27.5.2017 9:29

J78a64n 24P49r32o88s63t46ř71e62d19n14í 8567461240896

Ztráta soukromí.

Prodavačky nebudou mít co žrát.

+5/0
27.5.2017 9:07

B47e47n 30P63a15v34k66a 1277763787741

Máte malou fantazii. Stará Vomáčková už nebude sedět za kasou, ale bude z ní mávnutím kouzelného proutku programátorka.

+3/0
27.5.2017 9:16

F56i28l49i70p 53N62a47v53r41á60t52i82l 2857600203324

Nebo sekat v parku trávu (viz rozhovor s Pilným)

0/0
27.5.2017 9:24

B26e62n 28P31a56v28k27a 1737983887281

Jo, Pilný...:-P

0/0
27.5.2017 10:50

J65a73n 40P57a31v55e20l 8873892528236

Podle mě nastává klasika. Zavádí se nová technologie (rozšíření stávající). Firmy zavádějící danou technologii vypadají jako by vynalezli nástroj na vyřešení světové kriminality, ukončili války a zajistili, že už se nikdo na světě nebude dloubat v nose.

Při porovnání nákladů na novou technologii se postaví jedna či dvě prodejny/linky a tím to končí, protože náklady na novou technologii jsou mnohem větší než na lidskou sílu. Technologie se začne postupně zlevňovat, zavádět tam, kde je brutálně drahá lidská síla, tím se kapku zlevní a za deset, dvacet let se možná začne rozšiřovat dále. Tenhle vývoj je krásně vidět u průmyslové revoluce x.0, kdy firmy neustále básní o jejich technologiích, odborníci tvrdí že do roka a do dne budou všude a pořád všichni včetně zákazníků vědí, že to jsou jen kecy týkající se jen určitých center.

+3/0
27.5.2017 8:54

R48a60d92i98m 69P57o85l94á47š77e54k 9236433109249

Tato technologie přinese úsporu prodavaček, jedna doplňovačka zboží bude moct obsloužit víc regálů a úsporu plochy obchodu - často kupované zboží už nemusí zabírat tak velkou plochu v regálu, protože se bude doplńovat podle potřeby častěji.

Tyto úspory novou technologii víc než zaplatí.

Mimo nějaké první pilotní projekty, kdy tato technologie ještě nebude sériově dodávána. Navíc obrovský současný rozmach IT a elektroniky všechny takové technologie výrazně zlevnil.

To není jako když ke konci socíku se zaváděly první robotizovaná pracoviště, kdy takové pracoviště stálo běžně nějaký tisicínásobek měsíční mzdy člověka, kterého robot nahradil.

0/−1
27.5.2017 9:03

J59a53n 98P10a32v96e53l 8723282878676

Optimistický pohled výrobců. Nové technologie nejsou jen o tom, že je továrna vyprdne a oni šlapou. Máte obrovské náklady, skutečně obrovské na zavedení a pak určité náklady (menší než platy prodavaček (v závislosti na zemi)) na údržbu.

Velké továrny a sklady dělají velké kroky k minimalizace počtu lidí. Ale pořád, co já osobně vidím, je to hodně daleko od toho, co by výrobci chtěli. To samé bude u nových obchodů. Bude se to zavádět pomalu, protože počáteční náklady a náklady na údržbu systému nebudou ještě dlouho konkurenceschopné. Postupně se budou zavádět určité systémy, které se osvědčí a to nebudou takovou rychlostí, jakou si nadšenci představují.

0/0
27.5.2017 9:43

J30i93ř60í 40F50i31š41e73r 1493792691626

Úspora prodavaček pro obchodní řetězec = vyšší dividenda pro majitele akcie = vyšší náklady pro stát.

Skutečně to společnost potřebuje?

0/0
27.5.2017 20:39

Š28á57r25k22a 93Č80e87c28h26o23v31á 8418596445895

Co chcete dělat, když se lidé nechtějí vrátit do jeskyní ?;-)

0/0
7.6.2017 15:22

J51i90ř50í 16F29i80š81e88r 1653102851476

Co konkrétně myslíte tím "vrátit se do jeskyní". Nerozumím. Jediné, kam se ty prodavačky pak dostanou, bude úřad práce. No a možná některé skončí pod mostem, některé v jeskyni.

A jinak rozvoj technologií letí raketovou rychlostí na rozdíl od rozvoje myšlení lidí, to se pomalu plouží šnečím tempem a v mnohém stále zůstává u toho jeskynního člověka. :-)

0/0
7.6.2017 18:33

P14a90v11e36l 73P78ř82i46b81i74l 8800404787460

Krása! Další důvody pro to nepořizovat si "chytrý" telefon a vystačit si stále jen s hloupým telefonem na telefonování R^

+3/−2
27.5.2017 8:36

R98a49d13i79m 39P97o89l86á51š31e58k 9396623439479

Jenže co když Vás bez chytrého mobilu nepustí do obchodu s potravinami? A hned potom Vás bez chytrého mobilu nepustí ani do obchodu s mobily a se svým starým hloupým obyčejným telefonem tak zahynete bídně hlady.;-D;-D;-D;-D

+3/0
27.5.2017 8:56

P74a36v56e92l 94P49ř24i34b22i93l 8660804617530

Tak to bude tak špatně, že to snad i někoho trkne :-) Ale já osobně to asi risknu a zůstanu na telefonu u tlačítek;-)

0/0
27.5.2017 9:26

V69á26c69l75a49v 44Š81u49b61r30t 9557483238147

Založíme podzemní hnutí majitelů "hloupých" telefonů, které bude částečně soběstačné.

+2/0
27.5.2017 12:40

K59a14r25e49l 29K12o44ř98í54n83e85k 1501591343789

Takže vznikne nový styl nakupování. Ukradnout telefon a honem rychle nakupovat.

+7/0
27.5.2017 8:33

P67e45t41r 19H34o96f61e42r68e86k 9922132915853

Ještě výnosnější styl 'nového podnikání' (pokud to bude mít pod sebou stále bohatý Amazon) bude: jeden 'zákazník' něco rozlije nebo rozbije (pivo/mléko) a druhý se na tom uklouzne a zraní se než tam Amazon pošle uklízecí drony a potom z Amazonu vysoudí statisíce dolarů odškodného (alespoň tedy v USA...).

0/0
29.5.2017 8:23

J94a72n 49P11e11k30a 5613883503

;-D až mi začnou senzory číst tvář, tak jim rád ukážu, jak debilně se umím ksichtit a jsem zvědavej, co mi na základě toho obchod nabídne...

+5/0
27.5.2017 8:32

B41e42n 50P35a26v24k90a 1637923327251

Anální kolík a lubrikant:-P

+3/0
27.5.2017 8:35

B82e61n 20P16a14v78k61a 1527823797411

Nebo projímadlo!;-D

+1/0
27.5.2017 8:36

J19a40r16o67m87í23r 11Š57t33o58h15a55n90s76l 5914559364252

Tak to je pekne...na prahu revoluce...jen tahle technologie uz tu je nekolik let...

0/0
27.5.2017 8:30

R53a94d38i19m 69P70o22l20á38š93e95k 9506103469679

No, jestli to bude takový tupý reklamní systém, jako je systém Google na internetu, který potom posílá na mnou prohlížené webové stránky nebo videa na youtube reklamy podle toho, co vyhledávána Google, tak to bude síla. ;-D;-D

+10/0
27.5.2017 7:59

M60a11r41e93k 20K56a13l50i90n73a 3909344565638

Proč tupý? Mně ty reklamy chodí relevantní k tomu, co jsem prohlížel...

+1/−3
27.5.2017 8:23

P25a36v86e16l 26Š66ť35a45s79t30n46ý 6954758124718

"Stále ještě kupujete pračku?" Většinou něco hledám a pak koupím. Proč mi to ale pak vnucují v reklamě další 3 měsíce?

+11/0
27.5.2017 8:31

B63e36n 17P15a18v32k26a 1907243417151

Nechápu, proč by někdo měl chtít koukat na reklamy na zboží, o které nemá zájem. Ale asi jsem hotl moc hloupoučký.

Ono vůbec, jestli taková iDnes nedá zpět blokovač, tak se tady na to fakt člověk vyprdne, protože to se nedá.

+1/0
27.5.2017 8:31

J96a91n 87F28i94k79á87č63e74k 1775692

Je umělá inteligence úplně blbá? : http://fikacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=598921

+1/0
27.5.2017 9:05

J62i93ř30í 10J35o64z60a 3728723590361

Revoluce? Spíše bych řekl l, že se čím dál tím více blíží 1984

+10/−2
27.5.2017 7:58

P28e19t64r 26Š50i54l91h20a95n 7908832617373

Kdyby Orwell žil dneska, tak vy si díky svým vizím mohl přijít na pěkný balík peněz:-)

0/0
27.5.2017 8:57

M52i91l12a50n 26V87o47l96e85k 5669543216879

Chytré regály, které poznají, že jsou prázdné? Tak když o to tak stojíš, tak proč si již dnes nevytáhneš data z pokladen, že se prodalo tolik mouky, že už žádná v regále být nemůže?

Možná si ta data i vytahují, ale pak asi nechtějí zaplatit lidi, kteří by tam to zboží doplnili. Však ona to doplní pokladní, až nebude takový nával...

+6/−1
27.5.2017 7:55

R32a89d35i62m 68P41o46l64á49š98e84k 9256703229299

To je možné v malém marketu. Ale ve velkém a když je nával, tak ne. Když se Vám do obchodu vejde třeba 500 lidí, jedná se o hodně kupované zboží a regál je blízko u vchodu a dál od pokladen, máte 250 - 500 kusů zboží vybraného z regálu a na vozíkách lidí, ale v pokladnách to zboží ještě cca 10 - 40 minut nebude. A poslední kousky pokladna namarkuje klidně až za hodinu, hodinu a půl.

Jako každý pokrok, umožní to zvětšit úsek, který má jedna prodavačka pod sebou a kde udržuje plné regály a pořádek a dále to umožní zmenšit zásobu jednoho zboží v regálu, takže se do jednoho regálu vejde víc druhů zboží.

Takže to přinese úsporu pracovních sil a úsporuí plochy marketu potřebné pro prodej určitého sortimentu.

+4/−1
27.5.2017 8:10

M84i58l66a12n 45V47o96l21e68k 5709323436489

Když pro "hodně kupované zboží" máte v regálu jen tolik místa, že vám za hodinu zmizí a vy ho bez počítačů nedoplňujete, tak někde děláte chybu.

Ale to podstatné, co jsem psal je, že stejně nezaměstnají tolik lidí, aby zvládli "když je nával", bez ohledu na informace od počítačů.

+2/−2
27.5.2017 8:15

J10i31ř33í 96N70o39v66á69k 1294693387258

Pro maximalizaci zisku je nutné využívat prostory efektivně. Tedy minimalizovat plochu určenou pro jedno zboží a nacpat tam větší sortiment. To samozřejmě s sebou samozřejmě nese větší nároky na kontrolu a doplňování zboží. Nic více, nic méně. No a pokud s tím máte osobní problém, můžete chodit nakupovat do alternativních vietnamských obchodů.

+1/0
27.5.2017 8:26

M29i90l87a52n 13V64o11l26e34k 5779103176879

Já si nechodím do supermarketu pro kecy. Je mi jedno, jak si to udělají, ale když to nezvládají při současném technickém pokroku, tak to nezvládnou nikdy. Vy si věřte, čemu chcete.

+3/0
27.5.2017 8:44

R18a52d83i92m 23P93o96l19á12š25e48k 9776613279989

Ale jejich cílem není "zvládat nával". Jejich cílem je maximalizace zisku.

Pokud vyhodnotí, že největší zisk budou mít tehdy, když během špičky to prodavači nebudou zvládat a když tím nepoškodí svůj brand čili v zájmu budoucích zisků své dobré jméno, tak budou mít jen tolik prodavaček, že ten nával ve špičkách skutečně zvládat nebudou. Víc lidí prostě zaměstnávat nebudou.:-(

+1/0
27.5.2017 9:09

F82i62l25i39p 95N73a29v28r15á33t26i67l 2667410323744

Pokaždé, když někdo obhajuje moderní technologie a pokrok, tak mám pocit, že si dotyčný protiřečí nebo popírá sám sebe.

Otázkou zůstává, proč investovat do super vybavení prodejen, když budoucnost tkví v nákupech online?

Na jednu stranu zde vidíme budoucnost v doručování zboží drony, ale zároveň připouštíme, že lidi budou chodit nakupovat do kamenných obchodů.

A co ekonomika? Výjde hodinový provoz robota na stejné peníze jako prodavačka? Zatímco prodavačka půjde po zavíračce domů, robot bude půl dne bez práce. Jak se to vyřeší? Přesune se ve sdílené službě do jiného časového pásma? Schválně jsem naťuknul sdílení, to je teď moderní a taky všichni tvrdí, že je to budoucnost a všichni šermujou výrazy, jak moje auto před barákem jen ztrácí hodnotu.

Takže jak to tedy bude? Jsem zmaten. Objevuje se spousta technologií, jejichž zaměření se navzájem vylučuje.

0/0
27.5.2017 9:16

B53e32n 89P82a30v24k84a 1367553447271

Když vy jste to pane Navrátil vůbec nepochopil a přitom to je tak jednoduché.

Představa je taková, že mladá pipka aka nadějná nová personalistka přijde domů, do svého pražského bytu 2kk s hypotékou ještě pro její budoucí děcka, které si určitě ve 40 jako udělá,... následně přijde její jako přítel (popř. přítelkyně) z marketingu a jako co bude k večeři.

Jestli jako půjdou do toho soho baru na sushi a nebo si udělají něco doma. A jestliže doma, tak jestli jim přiletí jako dron a nebo si skočí svým bioautem pořádně nakoupit do toho nového krámu bez personálu. Protože tam je klid a mohou se oddávat svým pošahanostem.

That ́s all.

0/0
27.5.2017 11:26

F20i87l71i13p 34N13a83v26r51á25t84i77l 2907440323654

Chraň bůh, aby to nebyli hipsteři a neodjeli si pro to jídlo i se svým knírem na bambusovém kole.

+1/0
27.5.2017 12:16

F86i89l76i39p 52N70a92v73r33á38t37i26l 2617470393124

Když je něco "hodně kupované", tak to asi nebude mít v krámě malý prostor. Myslíte si, že obchody ještě nikdy nepřemýšlely nad tím, kam umístit a kolik prostoru věnovat zboží, které frčí, a naopak, kam dát méně prodávané zboží?

Nepamatuju se, že by někdy v krámě nebylo to, co se rychle a dobře prodává. Buď je to hned vyprodáno, a není to tedy ani na skladě, a nebo to v regálu chvilku není.

Maloobchod je na logistiku náročný byznys, takže si nemyslím, že by tyhle věci neměly nadnárodní řetězce podchycené.

Na to, aby zboží rychle nemizelo z regálu, platí ještě jedna jednoduchá věc, na kterou nepotřebujete robota: zvýšit cenu. Říká se tomu elasticita poptávky/nabídky.

+1/0
27.5.2017 9:29

M49i38r12e18k 27G61a23j42e62r 5571156339370

Jenze v zajmu obchodu je, aby to zbozi mizelo rychle. Ukolem je maximalizovat zisk, nikoliv minimalizovat mnozstvi prace.

0/0
27.5.2017 17:17

F46i21l90i85p 90N29a49v65r66á87t66i27l 2777380113734

Ukažte mi dneska zboží, které mizí tak rychle, až ho prodavači nestíhají doplňovat.

Víte, maloobchod je náročný byznys, a management těchto řetězců nedělá téměř nic jiného, než vymýšlí, kolik čeho a za kolik prodají. A tohle dělají dlouho a velmi dobře. Takže nepředpokládám, že existuje nějaký druh zboží, které se bude doplňovat každých 10 minut. Pokud jde něco na dračku, vytvoří se tomu v regálu dost místa na to, aby se dostalo na co nejvíc lidí. Nebo myslíte, že to dnes funguje na náhodu? Že ty krámy dají do regálu něco, o čem neví, jak se bude prodávat, aby pak sledovaly prodejnost a rychle vozily další zboží ze skladu? Kdepak.

Nákupčí většinou dopředu vědí, že daný artikl se bude za tu a tu cenu prodávat tím a tím tempem a přinese takový a makový zisk. Protože tato data předkládají svým vedoucím jako argumenty, proč daný artikl naskladnit. Občas se seknou.

+1/0
27.5.2017 20:50

M55i10r88e76k 55G74a51j15e29r 5571686389630

A jak to zbozi muze vratit zakaznik do regalu, kdyz uz je doplnen a neni tam misto? Budou muset i tohle osetrit.

0/0
27.5.2017 17:16

P96e88t22r 86H50o95f90e25r34e75k 9552202625833

Zákazník to vyřeší jednoduše, prostě dá nepotřebné/poškozené zboží do prvního volného regálu... A to je právě hlavní problém současných skladových IT systémů, které vyhodnocují příjem a výdej (prodej) zboží, takže systém přesně ví, kolik má právě zboží k dispozici, ale bohužel někdy neví kde přesně ho najít... Myslím si, že s tím bude mít Amazon problémy a jednou za čas tam bude muset někdo poslat na pořádnou inventůru a udělat v tom na chvíli zase pořádek.

0/0
29.5.2017 8:44

J71i24t50k98a 82J83a41n87ý11r15o43v60á 6908463490796

Jo jo. Lidl. Prodavačka sedí u pokladny a markuje. Ozve se: "zavíráme pokladnu číslo..". Prodavačka obslouží ty co tam stáli a ostatní posílá pryč. Potom se zvedne a jde k regálu, vedle kterého stojí přepravka se zbožím. Položí do regálu 5 kousků a v tom se ozve: "otevíráme pro Vás pokladu č...". Prodavačka si jde sednout do pokladny a obslouží 5 zákazníků, než jí to zase zavřou. Jde zase k tomu regálu dá tam 5 kousků a zase se přesouvá k pokladně. To je efektivnost - půl směny procourá mezi pokladnou a regálem. Ovšem díky tomu se pohybuje a je to dobré po tělo.

0/0
6.6.2017 10:08

M71a70r79t37i12n 89K77ř15í90ž 9873142820407

Mně se to tedy vůbec nelíbí. Chci mít soukromí. Chápu, je to v dnešní době přežitek, ale pro nás, husákovy děti, to ještě svůj půvab má.

+19/0
27.5.2017 7:52

R74a23d30i44m 22P67o43l15á16š69e54k 9796653109209

Nebo se tím budeme bavit. Studovat ten systém a zavádět do něho o mně taková data, jaká chci já a ne taková, jaká tam o mně chce systém.

+2/0
27.5.2017 8:01

L80u17k44á98š 78J83a94n83d48a 2828550680

V tomto případě mi to vůbec nevadí, stejně vás šmírují kamery. Navíc za tuto inovaci bude odměna ve formě ušetřeného času pro Vás a já ze srdce nesnáším čekání ve frontách a motání se mezi důchodci.

0/0
27.5.2017 9:14

F33i71l93i91p 95N36a15v70r40á29t40i56l 2337810463654

Tak proč nenakupujete online z pohodlí domova? To je přesně ono: vymýšlet nové technologie jen proto, že ty nedávno vymyšlené a vší silou propagované, nefungují, neboť o ně lidi nemaj zájem.

Takových let tady máme možnost doručení nákupu až ke dveřím, přesto jsou krámy furt plný nas*aných lidí.

Nic proti. Je to jen důkaz, že existující technologie ještě neznamená přínosné řešení.

+2/0
27.5.2017 9:20

Najdete na iDNES.cz