Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nakupování na prahu revoluce. Zákazníka ohlídají senzory a algoritmy

Amazon otevře futuristickou samoobsluhu. Využívá podobných technologií jako samořiditelná auta. Inovace čekají i na českého zákazníka. Chytré senzory budou už brzy monitorovat chování zákazníků v Pařížské ulici, v obchodním centru Galerie Teplice nebo v pražské ZOO.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M41i86r71e90k 28G87a25j20e18r 5951516159270

Je tedy posledni sance se projit Pařížskou ulicí. Jakmile tam bude nainstalovano sledovaci zarizeni, ktere ma zneuzivat nevyzadanou komunikaci a obtezovat, tak se tomu mistu zesiroka vyhnu.

+2/0
27.5.2017 17:10

V84á91c85l86a97v 16Š20u55b76r94t 9657373158727

Jediné, k čemu to může vést, je to, že se člověk jako já začne nakupování vyhýbat ještě víc, než dnes. Není mi totiž příjemné, když mě někdo šmíruje.

+4/0
27.5.2017 12:47

R24a26d80e56k 92N73e29u30m79a30n98n 5842192668615

Nechápu, proč má počet zboží hlídat drahý chytrý regál

Neumí totéž pokladna?

+4/0
27.5.2017 10:27
Foto

B20á48r70a 74T18u98č65k53o38v16á 2424155756642

Chytré regály, chytré senzory, chytré kamery, chytré pokladny. Jediným blbcem tu zůstává Homo Sapiens v roli zákazníka.

+15/0
27.5.2017 9:29

J90a16n 62P23r25o10s93t36ř48e58d41n96í 8647211650866

Ztráta soukromí.

Prodavačky nebudou mít co žrát.

+5/0
27.5.2017 9:07

B23e96n 52P92a65v56k93a 1617953727571

Máte malou fantazii. Stará Vomáčková už nebude sedět za kasou, ale bude z ní mávnutím kouzelného proutku programátorka.

+3/0
27.5.2017 9:16

F72i52l50i59p 68N52a64v88r23á46t70i93l 2657670833984

Nebo sekat v parku trávu (viz rozhovor s Pilným)

0/0
27.5.2017 9:24

B22e43n 21P44a54v87k50a 1927443617811

Jo, Pilný...:-P

0/0
27.5.2017 10:50

J98a44n 21P10a27v51e52l 8313822978976

Podle mě nastává klasika. Zavádí se nová technologie (rozšíření stávající). Firmy zavádějící danou technologii vypadají jako by vynalezli nástroj na vyřešení světové kriminality, ukončili války a zajistili, že už se nikdo na světě nebude dloubat v nose.

Při porovnání nákladů na novou technologii se postaví jedna či dvě prodejny/linky a tím to končí, protože náklady na novou technologii jsou mnohem větší než na lidskou sílu. Technologie se začne postupně zlevňovat, zavádět tam, kde je brutálně drahá lidská síla, tím se kapku zlevní a za deset, dvacet let se možná začne rozšiřovat dále. Tenhle vývoj je krásně vidět u průmyslové revoluce x.0, kdy firmy neustále básní o jejich technologiích, odborníci tvrdí že do roka a do dne budou všude a pořád všichni včetně zákazníků vědí, že to jsou jen kecy týkající se jen určitých center.

+3/0
27.5.2017 8:54

R72a53d98i31m 51P50o51l13á86š35e81k 9576813289849

Tato technologie přinese úsporu prodavaček, jedna doplňovačka zboží bude moct obsloužit víc regálů a úsporu plochy obchodu - často kupované zboží už nemusí zabírat tak velkou plochu v regálu, protože se bude doplńovat podle potřeby častěji.

Tyto úspory novou technologii víc než zaplatí.

Mimo nějaké první pilotní projekty, kdy tato technologie ještě nebude sériově dodávána. Navíc obrovský současný rozmach IT a elektroniky všechny takové technologie výrazně zlevnil.

To není jako když ke konci socíku se zaváděly první robotizovaná pracoviště, kdy takové pracoviště stálo běžně nějaký tisicínásobek měsíční mzdy člověka, kterého robot nahradil.

0/−1
27.5.2017 9:03

J38a13n 83P11a57v24e16l 8703642548126

Optimistický pohled výrobců. Nové technologie nejsou jen o tom, že je továrna vyprdne a oni šlapou. Máte obrovské náklady, skutečně obrovské na zavedení a pak určité náklady (menší než platy prodavaček (v závislosti na zemi)) na údržbu.

Velké továrny a sklady dělají velké kroky k minimalizace počtu lidí. Ale pořád, co já osobně vidím, je to hodně daleko od toho, co by výrobci chtěli. To samé bude u nových obchodů. Bude se to zavádět pomalu, protože počáteční náklady a náklady na údržbu systému nebudou ještě dlouho konkurenceschopné. Postupně se budou zavádět určité systémy, které se osvědčí a to nebudou takovou rychlostí, jakou si nadšenci představují.

0/0
27.5.2017 9:43

J46i53ř51í 22F46i10š10e23r 1693662441326

Úspora prodavaček pro obchodní řetězec = vyšší dividenda pro majitele akcie = vyšší náklady pro stát.

Skutečně to společnost potřebuje?

0/0
27.5.2017 20:39

Š45á10r51k41a 73Č56e27c85h38o80v42á 8238496465805

Co chcete dělat, když se lidé nechtějí vrátit do jeskyní ?;-)

0/0
7.6.2017 15:22

J50i82ř65í 82F43i76š49e14r 1963602731876

Co konkrétně myslíte tím "vrátit se do jeskyní". Nerozumím. Jediné, kam se ty prodavačky pak dostanou, bude úřad práce. No a možná některé skončí pod mostem, některé v jeskyni.

A jinak rozvoj technologií letí raketovou rychlostí na rozdíl od rozvoje myšlení lidí, to se pomalu plouží šnečím tempem a v mnohém stále zůstává u toho jeskynního člověka. :-)

0/0
7.6.2017 18:33

P80a56v68e57l 27P92ř79i48b11i16l 8820424237470

Krása! Další důvody pro to nepořizovat si "chytrý" telefon a vystačit si stále jen s hloupým telefonem na telefonování R^

+3/−2
27.5.2017 8:36

R67a72d64i21m 38P72o10l28á59š39e14k 9826103559949

Jenže co když Vás bez chytrého mobilu nepustí do obchodu s potravinami? A hned potom Vás bez chytrého mobilu nepustí ani do obchodu s mobily a se svým starým hloupým obyčejným telefonem tak zahynete bídně hlady.;-D;-D;-D;-D

+3/0
27.5.2017 8:56

P95a53v79e98l 68P45ř39i69b33i24l 8290684967790

Tak to bude tak špatně, že to snad i někoho trkne :-) Ale já osobně to asi risknu a zůstanu na telefonu u tlačítek;-)

0/0
27.5.2017 9:26

V44á10c33l69a95v 19Š76u48b85r32t 9117863628967

Založíme podzemní hnutí majitelů "hloupých" telefonů, které bude částečně soběstačné.

+2/0
27.5.2017 12:40

K39a53r44e91l 34K52o14ř61í12n42e53k 1121381133409

Takže vznikne nový styl nakupování. Ukradnout telefon a honem rychle nakupovat.

+7/0
27.5.2017 8:33

P96e18t13r 13H47o24f38e79r23e14k 9452282565673

Ještě výnosnější styl 'nového podnikání' (pokud to bude mít pod sebou stále bohatý Amazon) bude: jeden 'zákazník' něco rozlije nebo rozbije (pivo/mléko) a druhý se na tom uklouzne a zraní se než tam Amazon pošle uklízecí drony a potom z Amazonu vysoudí statisíce dolarů odškodného (alespoň tedy v USA...).

0/0
29.5.2017 8:23

J57a97n 80P82e41k40a 5793783373

;-D až mi začnou senzory číst tvář, tak jim rád ukážu, jak debilně se umím ksichtit a jsem zvědavej, co mi na základě toho obchod nabídne...

+5/0
27.5.2017 8:32

B44e53n 74P81a96v89k25a 1927793737171

Anální kolík a lubrikant:-P

+3/0
27.5.2017 8:35

B88e23n 96P83a24v81k10a 1727313877871

Nebo projímadlo!;-D

+1/0
27.5.2017 8:36

J34a57r93o54m44í72r 29Š95t71o60h27a80n67s58l 5714429414882

Tak to je pekne...na prahu revoluce...jen tahle technologie uz tu je nekolik let...

0/0
27.5.2017 8:30

R96a20d64i54m 48P77o43l10á95š67e58k 9396163579489

No, jestli to bude takový tupý reklamní systém, jako je systém Google na internetu, který potom posílá na mnou prohlížené webové stránky nebo videa na youtube reklamy podle toho, co vyhledávána Google, tak to bude síla. ;-D;-D

+10/0
27.5.2017 7:59

M56a29r27e87k 51K55a52l73i83n11a 3569714425388

Proč tupý? Mně ty reklamy chodí relevantní k tomu, co jsem prohlížel...

+1/−3
27.5.2017 8:23

P35a51v49e68l 83Š33ť76a32s78t18n25ý 6214438754608

"Stále ještě kupujete pračku?" Většinou něco hledám a pak koupím. Proč mi to ale pak vnucují v reklamě další 3 měsíce?

+11/0
27.5.2017 8:31

B46e41n 54P68a41v21k38a 1547533887421

Nechápu, proč by někdo měl chtít koukat na reklamy na zboží, o které nemá zájem. Ale asi jsem hotl moc hloupoučký.

Ono vůbec, jestli taková iDnes nedá zpět blokovač, tak se tady na to fakt člověk vyprdne, protože to se nedá.

+1/0
27.5.2017 8:31

J53a45n 80F52i91k16á10č71e70k 1265192

Je umělá inteligence úplně blbá? : http://fikacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=598921

+1/0
27.5.2017 9:05

J70i32ř34í 71J34o49z19a 3718403220761

Revoluce? Spíše bych řekl l, že se čím dál tím více blíží 1984

+10/−2
27.5.2017 7:58

P23e46t68r 12Š13i10l27h96a96n 7948782507793

Kdyby Orwell žil dneska, tak vy si díky svým vizím mohl přijít na pěkný balík peněz:-)

0/0
27.5.2017 8:57

M41i50l36a25n 19V20o71l15e44k 5379703316449

Chytré regály, které poznají, že jsou prázdné? Tak když o to tak stojíš, tak proč si již dnes nevytáhneš data z pokladen, že se prodalo tolik mouky, že už žádná v regále být nemůže?

Možná si ta data i vytahují, ale pak asi nechtějí zaplatit lidi, kteří by tam to zboží doplnili. Však ona to doplní pokladní, až nebude takový nával...

+6/−1
27.5.2017 7:55

R69a86d87i44m 81P57o30l76á32š44e83k 9896133109539

To je možné v malém marketu. Ale ve velkém a když je nával, tak ne. Když se Vám do obchodu vejde třeba 500 lidí, jedná se o hodně kupované zboží a regál je blízko u vchodu a dál od pokladen, máte 250 - 500 kusů zboží vybraného z regálu a na vozíkách lidí, ale v pokladnách to zboží ještě cca 10 - 40 minut nebude. A poslední kousky pokladna namarkuje klidně až za hodinu, hodinu a půl.

Jako každý pokrok, umožní to zvětšit úsek, který má jedna prodavačka pod sebou a kde udržuje plné regály a pořádek a dále to umožní zmenšit zásobu jednoho zboží v regálu, takže se do jednoho regálu vejde víc druhů zboží.

Takže to přinese úsporu pracovních sil a úsporuí plochy marketu potřebné pro prodej určitého sortimentu.

+4/−1
27.5.2017 8:10

M72i28l23a90n 81V54o40l82e23k 5939613306509

Když pro "hodně kupované zboží" máte v regálu jen tolik místa, že vám za hodinu zmizí a vy ho bez počítačů nedoplňujete, tak někde děláte chybu.

Ale to podstatné, co jsem psal je, že stejně nezaměstnají tolik lidí, aby zvládli "když je nával", bez ohledu na informace od počítačů.

+2/−2
27.5.2017 8:15

J71i78ř18í 97N79o67v40á40k 1184623227318

Pro maximalizaci zisku je nutné využívat prostory efektivně. Tedy minimalizovat plochu určenou pro jedno zboží a nacpat tam větší sortiment. To samozřejmě s sebou samozřejmě nese větší nároky na kontrolu a doplňování zboží. Nic více, nic méně. No a pokud s tím máte osobní problém, můžete chodit nakupovat do alternativních vietnamských obchodů.

+1/0
27.5.2017 8:26

M29i12l18a16n 51V35o16l20e27k 5419253236789

Já si nechodím do supermarketu pro kecy. Je mi jedno, jak si to udělají, ale když to nezvládají při současném technickém pokroku, tak to nezvládnou nikdy. Vy si věřte, čemu chcete.

+3/0
27.5.2017 8:44

R49a89d39i13m 73P50o29l37á79š14e53k 9356843209449

Ale jejich cílem není "zvládat nával". Jejich cílem je maximalizace zisku.

Pokud vyhodnotí, že největší zisk budou mít tehdy, když během špičky to prodavači nebudou zvládat a když tím nepoškodí svůj brand čili v zájmu budoucích zisků své dobré jméno, tak budou mít jen tolik prodavaček, že ten nával ve špičkách skutečně zvládat nebudou. Víc lidí prostě zaměstnávat nebudou.:-(

+1/0
27.5.2017 9:09

F68i23l64i65p 10N69a62v51r31á76t71i68l 2557190323404

Pokaždé, když někdo obhajuje moderní technologie a pokrok, tak mám pocit, že si dotyčný protiřečí nebo popírá sám sebe.

Otázkou zůstává, proč investovat do super vybavení prodejen, když budoucnost tkví v nákupech online?

Na jednu stranu zde vidíme budoucnost v doručování zboží drony, ale zároveň připouštíme, že lidi budou chodit nakupovat do kamenných obchodů.

A co ekonomika? Výjde hodinový provoz robota na stejné peníze jako prodavačka? Zatímco prodavačka půjde po zavíračce domů, robot bude půl dne bez práce. Jak se to vyřeší? Přesune se ve sdílené službě do jiného časového pásma? Schválně jsem naťuknul sdílení, to je teď moderní a taky všichni tvrdí, že je to budoucnost a všichni šermujou výrazy, jak moje auto před barákem jen ztrácí hodnotu.

Takže jak to tedy bude? Jsem zmaten. Objevuje se spousta technologií, jejichž zaměření se navzájem vylučuje.

0/0
27.5.2017 9:16

B62e94n 29P39a77v11k36a 1447223927921

Když vy jste to pane Navrátil vůbec nepochopil a přitom to je tak jednoduché.

Představa je taková, že mladá pipka aka nadějná nová personalistka přijde domů, do svého pražského bytu 2kk s hypotékou ještě pro její budoucí děcka, které si určitě ve 40 jako udělá,... následně přijde její jako přítel (popř. přítelkyně) z marketingu a jako co bude k večeři.

Jestli jako půjdou do toho soho baru na sushi a nebo si udělají něco doma. A jestliže doma, tak jestli jim přiletí jako dron a nebo si skočí svým bioautem pořádně nakoupit do toho nového krámu bez personálu. Protože tam je klid a mohou se oddávat svým pošahanostem.

That ́s all.

0/0
27.5.2017 11:26

F48i96l64i79p 65N24a70v50r14á76t58i23l 2187860473174

Chraň bůh, aby to nebyli hipsteři a neodjeli si pro to jídlo i se svým knírem na bambusovém kole.

+1/0
27.5.2017 12:16

F36i12l81i72p 27N57a73v89r40á65t79i65l 2667850293534

Když je něco "hodně kupované", tak to asi nebude mít v krámě malý prostor. Myslíte si, že obchody ještě nikdy nepřemýšlely nad tím, kam umístit a kolik prostoru věnovat zboží, které frčí, a naopak, kam dát méně prodávané zboží?

Nepamatuju se, že by někdy v krámě nebylo to, co se rychle a dobře prodává. Buď je to hned vyprodáno, a není to tedy ani na skladě, a nebo to v regálu chvilku není.

Maloobchod je na logistiku náročný byznys, takže si nemyslím, že by tyhle věci neměly nadnárodní řetězce podchycené.

Na to, aby zboží rychle nemizelo z regálu, platí ještě jedna jednoduchá věc, na kterou nepotřebujete robota: zvýšit cenu. Říká se tomu elasticita poptávky/nabídky.

+1/0
27.5.2017 9:29

M17i75r23e53k 65G95a15j53e84r 5671286639140

Jenze v zajmu obchodu je, aby to zbozi mizelo rychle. Ukolem je maximalizovat zisk, nikoliv minimalizovat mnozstvi prace.

0/0
27.5.2017 17:17

F81i20l52i40p 93N10a41v39r29á74t90i33l 2747490103444

Ukažte mi dneska zboží, které mizí tak rychle, až ho prodavači nestíhají doplňovat.

Víte, maloobchod je náročný byznys, a management těchto řetězců nedělá téměř nic jiného, než vymýšlí, kolik čeho a za kolik prodají. A tohle dělají dlouho a velmi dobře. Takže nepředpokládám, že existuje nějaký druh zboží, které se bude doplňovat každých 10 minut. Pokud jde něco na dračku, vytvoří se tomu v regálu dost místa na to, aby se dostalo na co nejvíc lidí. Nebo myslíte, že to dnes funguje na náhodu? Že ty krámy dají do regálu něco, o čem neví, jak se bude prodávat, aby pak sledovaly prodejnost a rychle vozily další zboží ze skladu? Kdepak.

Nákupčí většinou dopředu vědí, že daný artikl se bude za tu a tu cenu prodávat tím a tím tempem a přinese takový a makový zisk. Protože tato data předkládají svým vedoucím jako argumenty, proč daný artikl naskladnit. Občas se seknou.

+1/0
27.5.2017 20:50

M15i83r27e56k 14G15a41j72e93r 5501396969370

A jak to zbozi muze vratit zakaznik do regalu, kdyz uz je doplnen a neni tam misto? Budou muset i tohle osetrit.

0/0
27.5.2017 17:16

P87e59t38r 20H84o58f55e36r35e72k 9842862235873

Zákazník to vyřeší jednoduše, prostě dá nepotřebné/poškozené zboží do prvního volného regálu... A to je právě hlavní problém současných skladových IT systémů, které vyhodnocují příjem a výdej (prodej) zboží, takže systém přesně ví, kolik má právě zboží k dispozici, ale bohužel někdy neví kde přesně ho najít... Myslím si, že s tím bude mít Amazon problémy a jednou za čas tam bude muset někdo poslat na pořádnou inventůru a udělat v tom na chvíli zase pořádek.

0/0
29.5.2017 8:44

J11i31t30k90a 55J15a18n79ý83r11o17v98á 6758773780456

Jo jo. Lidl. Prodavačka sedí u pokladny a markuje. Ozve se: "zavíráme pokladnu číslo..". Prodavačka obslouží ty co tam stáli a ostatní posílá pryč. Potom se zvedne a jde k regálu, vedle kterého stojí přepravka se zbožím. Položí do regálu 5 kousků a v tom se ozve: "otevíráme pro Vás pokladu č...". Prodavačka si jde sednout do pokladny a obslouží 5 zákazníků, než jí to zase zavřou. Jde zase k tomu regálu dá tam 5 kousků a zase se přesouvá k pokladně. To je efektivnost - půl směny procourá mezi pokladnou a regálem. Ovšem díky tomu se pohybuje a je to dobré po tělo.

0/0
6.6.2017 10:08

M52a69r44t12i40n 25K61ř22í88ž 9903532170787

Mně se to tedy vůbec nelíbí. Chci mít soukromí. Chápu, je to v dnešní době přežitek, ale pro nás, husákovy děti, to ještě svůj půvab má.

+19/0
27.5.2017 7:52

R20a41d68i90m 27P40o50l73á59š83e91k 9286183749379

Nebo se tím budeme bavit. Studovat ten systém a zavádět do něho o mně taková data, jaká chci já a ne taková, jaká tam o mně chce systém.

+2/0
27.5.2017 8:01

L13u85k81á77š 57J88a30n25d52a 2218560840

V tomto případě mi to vůbec nevadí, stejně vás šmírují kamery. Navíc za tuto inovaci bude odměna ve formě ušetřeného času pro Vás a já ze srdce nesnáším čekání ve frontách a motání se mezi důchodci.

0/0
27.5.2017 9:14

F69i17l11i64p 60N11a10v72r68á47t18i58l 2477370713924

Tak proč nenakupujete online z pohodlí domova? To je přesně ono: vymýšlet nové technologie jen proto, že ty nedávno vymyšlené a vší silou propagované, nefungují, neboť o ně lidi nemaj zájem.

Takových let tady máme možnost doručení nákupu až ke dveřím, přesto jsou krámy furt plný nas*aných lidí.

Nic proti. Je to jen důkaz, že existující technologie ještě neznamená přínosné řešení.

+2/0
27.5.2017 9:20







Najdete na iDNES.cz