Diskuse k článku

Jedna jízdenka pro celé Česko. Revoluce na železnici má ale zádrhel: cenu

Projet Česko vlakem různých dopravců má být od konce roku 2019 stejně jednoduché jako ve Švýcarsku. Nebudete si muset pro každý úsek kupovat jízdenku zvlášť, ale bude stačit jedna. Postupně by stejný model mohl platit i u autobusů. Nevýhodou navrhované jednotné jízdenky ale může být cena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52a54n 18Z43í25d21e58k 5949371439921

Kdy si predstavim, ze prijde na drahu jeste par soukromniku, stat si objedna vlaky na ruznych tratich od ruznych subjektu, to same udelaji kraje a cestujici si bude muset predem zjistit, ktere vlaky u kterych dopravcu jsou objednane a jen temi muze jet...to mi prijde jako naprosty chaos. Jeste by mohli i CD uznavat ty jizdenky jen v objednanych vlacich, aby to stalo za to.

0/0
30.5.2017 13:29

J38i64ř37í 12S60t51r18a11k83a 9178186152598

Ostrava - Krnov 62 km, jízdné s ČD beze slev 93 Kč x národní tarif 84Kč.

Šumperk - Olomouc 59 km, včasná jízdenka 79 Kč x národní tarif 79,70Kč.

Nemáme tu jen trať Pha - Ova. Jinde se to může vyplatit a nebo minimálně to může být jednodušší (jeden lístek místo 3) za srovnatelnou cenu.

Každý si může vybrat co mu vyhovuje (snad).

0/0
29.5.2017 19:00

J41a39n 65T81a13r62a45b77a 4366116689679

v této a podobných situacích si pokaždé říkám: proč už teď, 27 let po revoluci? Nemohlo to ještě dalších 25 let počkat?

0/0
28.5.2017 7:37

V19l63a51d46i38m28í18r 74H35a11v18r54á86n69e54k 7666816210787

Nejsem tak bohatý abych jezdil vlakem...

0/0
27.5.2017 22:26

J44i46ř13í 83H82o81v91o23r33k80a 8577606382365

Naopak. Za 20 000 Kč projezdím tolik, že autem by mě to stálo tak 50 000... Možná i víc. Chudý mozkem jezdí autem

+1/−1
29.5.2017 18:43

P43a91v42e53l 58R46e77z88n96i84c15e37k 3575374264912

uz jsem vam chtel dat plus, nebyt toho plivance o chudem na mozku a aute...

ano, pokud mate vyhovujici vlakove spojeni tak je to super, usetrite penize a snad i nejake ty nervy za volantem... nekteri holt ale pravidelny a vyhovujici spoj nemaji a proto ackoliv to stoji mnohem vice, zvoli auto

+1/0
30.5.2017 9:40

J89a20n 53J88e88m32e71l60k67a 1625560

Nerozumím tomu, že se to nebude povinně týkat 8 z 12 miliard na dotované vlaky. (objednávanými kraji). Jsou to státní peníze, kraj je pouze přerozděluje. Stát měl jasně říct - za takových podmínek - budete nadále povinně držet státní tarif a systém. Jako ve Švýcarsku. A 2019 má být vysoutěženo?

Slevové karty nejsou známy. 1,35 Kč/km. (Já jezdím s in 50 za 0,6 Kč/km ). Evidentní nechuť regulovat cenu a funkce toho bude opět nejspíš alla England -nepoužitelný předražený doplněk. Již proběhlé krajské soutěže alla England, bez určené ceny na straně jízdenky (určuje dopravce po dobu monopolu 15 let), bez integrovaného systému.

Děkuji nechci pseudoliberalizaci.

+3/0
27.5.2017 17:57

J35i93ř50í 53K52o56c25u60r36e61k 6345374615418

Existuje něco jako zákon nabídky a poptávky. Jestliže se zdraží jízdné na trojnásobek v relaci Praha-Ostrava tak to bude znamenat jediné: Pojede míň lidí = míň platících zákazníků. Můžete to označit za buržoazní pavědu, ale těch lidí pojede míň.

Ostatně, kolik lidí létá mezi Prahou a Ostravou? Velmi málo, letenka je drahá a proti vlaku/autu to není až tak rychlejší. Obzvlášť, když se pak z Ruzyně přesouváte někam k Vltavě.

+2/0
27.5.2017 13:21

R65a57d15e97k 77J53a43n85a16t88a 9665506844462

Dovolím si upozornit na několik neporozumění, kterých jste se dopustil.

1) tarif se má týkat dálkových vlaků objedávaných ministerstvem dopravy

2) tarif nemá být exkluzivní (jako jen například PID u autobusů), tj. bude možné použít i tarif dopravce

3) pravděpodobně na něj bude možné aplikovat slevy obdobné IN25, IN50 a IN100 (jako v Německu či Švýcarsku)

Pro to lze váš příspěvek označit za zmatený, lidově "mimo mísu".

+1/0
27.5.2017 14:48

Š53t69e69f92a90n 83F30r62i12č43a 7602838113216

Pan Kocurek mimo mísu není, protože se vyjadřuje ke zdražení. Což je v článku vskutku uvedeno. A že to ke zdražení povede, to je jisté. Pak ovšem závěry pana Kocurka mají logiku.

+1/0
27.5.2017 20:40
Foto

J65a64n 38V84a25l37a57l66í23k 6546689840136

Na trati PH - OV se jezdí na komerční riziko tudíž v článku je to zrovna špatný příklad.

+1/0
27.5.2017 20:45
Foto

J90a18n 43V64a85l16a40l23í82k 6916639440696

PS: Jednotná jízdenka by měla být pro více druhů dopravy. Viz jízdenka Labe - Elbe a podobně . Příklad té trati PH - OV je tudíž mimo mísu protože dle toho jak je to napsáno se to týkat té trati nebude.

+1/0
27.5.2017 20:50

M57a44r93t12i63n 26R68u42z73i50c34k38a 1642698196947

To s tou cenou a navysovanim kazdorocne o inflaci mysli vazne?

0/0
27.5.2017 2:24

T13o56m47á32š 98K27l70í92m10a 4954977933803

Je to vplenkach buh vi co nakonec vyplodi, ale je to urcite lepsi jak kazdorocni diskuze my mame malo my chceme vic :-)

0/0
27.5.2017 8:07

Š51t80e46f30a79n 66F98r31i29č52a 7142688433586

Povede to pouze k přesedlání cestující veřejnosti do osobních automobilů.

+2/−2
27.5.2017 0:43

V44i91k40t56o50r 70N14á86r88o17ž96n47ý 3589262328

Spíše obráceně. V jednoduchosti je síla.

Aneb jaká je budoucnost ? Liberalizovaný železniční trh,kdy se každá linka bude soutěžit a každou linku bude jezdit jiný dopravce. Tak a teď si představte,že pojedete například z Mladé Boleslavi do Teplic. A pojedete vlakem jednoho dopravce z Mladé Boleslavi do České Lípy , vlakem druhého dopravce z České Lípy do Ústí nad Labem a vlakem třetího dopravce z Ústí nad Labem do Teplic. Pokud nebude jeden celostátní tarif , budete muset studovat tarifní podmínky třech dopravců a na svoji cestu si zakoupit tři jízdenky. A pokud bude celostátní tarif , koupíte si jednu jízdenku , nastoupíte do vlaku a pojedete. A nebudete řešit to, jaký dopravce jakou linku jezdí...

Apropo...všude tam , kde se na regionální úrovni zavedly integrované systémy , počty cestujících rostou...

+3/−2
27.5.2017 12:23

R19a63d29e70k 47J91a98n52a90t43a 9885516944802

"všude tam , kde se na regionální úrovni zavedly integrované systémy , počty cestujících rostou... "

Bohužel vetšina cestujcících nemá tyto znalosti. Oni jsou zblblí reklamou Praha-Ostrava za 99Kč, ačkoliv to z tématem článku a tím je veřejná služba vlůbec nesouvisí. Taky mlákodo vít, že většina cestujících jsou cestující pravidelní a většina jízdních dokladů jsou časové jízdenky. Takže základní tarif pro jdnorázovou cestu až tak není důležitý, důležitý je koeficient slev, kterou jsou takovým poskytnuty pravidelným cestujícím. Např. traťová jízdenka pro dojíždění do práce u ČD dnes znamená slevu cca 60%. Tato informace mi v článku chybí.

+2/0
27.5.2017 12:37

J36i94ř27í 40K83o22c58u17r65e50k 6535204465928

On někdo studuje tarifní podmínky? Tím myslím cestujícího, který přijde k okénku a řekne kam chce jet.

0/0
27.5.2017 12:51

V57i22k82t28o50r 14N95á42r49o48ž71n20ý 3519922868

V případě liberalizovaného trhu a nejednotného tarifu bude cestující muset studovat tarifní podmínky..protože každý dopravce má jiná pravidla..někdo prodává jízdenky ve vlaku , pokud pojedete s ČD a nekoupíte si jízdenku u ozevřené pokladny ve stanici , zaplatíte něco navíc. U jednoho dopravce bude například sleva za psa tolik a tolik , u druhého to bude jinak , u třetího zase jinak atd, atd,atd,

0/0
27.5.2017 16:05

J64a16n 80Z61í91d17e79k 5119301289421

A co treba mistenky? Koupis si jednu jizdenku, prijdes k vlaku a musis si dokoupit mistenku za xKc, prijdes k druhemu a zjistis, ze uz tam neni misto a kdyz pojedes az za hodinu dalsim spojem, tak ti ujede posledni vlak na treti trasu a budes muset na nadrazi prespat. Kdyby sis koupil samostatne jizdenky s mistenkou, tak mas garantovane misto a dojedes.

0/0
30.5.2017 7:45

R20a60d56e63k 29J93a81n61a59t43a 9305156334542

Tento tarif se má týkat pouze vlaků objednávaných státem (a patrně i kraji). Takové vlaky nemají povinnou rezervaci nikde na světě, protože se jedná o veřejnou službu.

0/0
30.5.2017 12:10

J75a40n 61Z76í90d21e12k 5169231779851

A ta jízdenka má platit opět jen na vlaky objednané státem a kraji? Tedy pro příklad někde budu přestupovat, další státem/kraji objednaný vlak pojede až za 2h, ale mezitím pojednou tři soukromé vlaky, ve kterým mi ta jízdenka nebude platit?

0/0
30.5.2017 12:14

R46a38d84e11k 49J41a80n97a32t70a 9855816924832

Stát myslím nemá žádnou legislativní páku, jak vynutit svůj tarif v komerčních spojích. I kdyby na to udělali zákon, tak je na stole arbitráž proti ČR, že se mění podmínky pro podnikání.

A soukromí dopravci nechtějí uznávat jic jiného než svůj tarif. Pokud by chtěli, už dávno mohli uznávat InterRail a ostatní mezinárodní jízdenky.

0/0
30.5.2017 12:58

Š52t25e69f41a37n 31F84r75i38č46a 7402498493526

Vůbec nechápu, proč stát hodlá zavádět něco, co finančně poškodí jednak drtivou většinu cestujících (dramatické zdražení jízdného), jednak národního dopravce, který je státní firmou (a bude muset akceptovat jízdní doklady zakoupené u malých bezvýznamných dopravců, kteří budou vlastnit spíše jen prodejní místa a minimum dopravních prostředků).Rv

+1/−2
27.5.2017 0:40
Foto

J36a31n 17V53a43l84a43l56í52k 6766579930886

Proč by to mělo poškodit cestující? Jako příklad uvedu jízdenku labe - elbe z Mělníka vlakem do Děčína pak busem na Mezní Louku poté privozem z Hřenska do Německa - Shona pak vlakem DB do Děčína a pak do Mělníka a to za 200 Kč a zkuste si koupit jízdenky samostatně jestli to budete mít levnější. Tudíž použil jsem jednu jízdenku pro více dopravců a levněji než je kupovat samostatně.

+1/0
27.5.2017 1:04

T33o35m31á14š 53K78l83í17m67a 4854457803503

Jen se obavam ze pojedete 2 dny :-) nevim jak bude reagovat SA , Leoexpres atd... kdyz se na puli cesty budete chtit dostat do jejich plneho vlaku na stojaka tak jak to byva u CD ze jedete na stojaka Praha-Brno :-) nevim jak bude fungovat mistenkovy system

+1/0
27.5.2017 8:03

R63a60d62e55k 63J18a91n41a54t95a 9495776374582

Asi jste článek nepochopil. Článek není o SA a Leoexpres. U nich ta jízdenka platit nebude. Článek je o objednávaných vlacích v závazku veřejné služby!

Jistě je možné, že SA a Leoexpres uspějí v soutěží a budou provozovat spoj v závazku veřené služby - pak ovšem bude muset mít dostatečnou kapacitu a nebudou tam povinné místenky (jinak by to nebyla veřejná služba).

0/0
27.5.2017 10:31

J98a19n 67J27e64m78e37l95k51a 1135250

Akční jízdenky by snad měly být zachovány.

0/0
29.5.2017 23:07
Foto

T35o94m69á68š 29K62i31r18o61v 1445788945887

V článku je menší chyba. Mezi Plzní a Mostem, jezdí jenom rychlíky. 4x GW Train Regio a 2x České dráhy. Osobní vlaky jezdí jen z Plzně do Žihle, z Mostu do Chomutova (na této trati i rychlíky Praha - Ústí nad Labem - Most - Chomutov -Karlovy Vary - Cheb). Z Chomutova do Žatce (a dále do Lužné u Rakovníka) jezdí jen (nepočítaje rychlíky z Plzně do Mostu) spěšný vlak.

0/0
27.5.2017 0:04

F30r92a84n95t90i79š35e64k 75S51t35r17n58a27d 4284265709366

Hodně cestujících používá zlevněné jízdné In kartou za jízdy vlakem ČD. Mám 50% slevu. Avšak tuto slevu nelze uplatnit u žádného soukromého přepravce ... zdebych platil plné občanské jízdné. Proto při vyhledávání spojení na Idos.cz předem vyřadím všechny soukromé dopravní společnosti. Možnost jet na jeden cestovní doklad různými přepravci tak zcela ztrácí smysl. Nechci platit o 50% vyšší jízdné !

+2/−1
26.5.2017 22:54

L64u21k52á48š 82M95u71s85i75l 1862564298957

Super nápad odstranit konkurenční prostředí a zavést kartelové ceny.

Nemluvě o dalších věcech, jako jsou místenky, slevy dle vytížení spoje....

Takovou hloupost může vymyslet jenom úředník.

+4/−3
26.5.2017 22:47

J63o39s71e38f 43T85r52ö10g59l 8329882706296

Na železnici je konkurence jen mezi Prahou a Ostravou a pár vlaky na Slovensko. Ostatní je dotované a konkurovat si nemá smysl.

Konkurence vlaku jezdí na gumových kolech - především individuálně.

+3/0
26.5.2017 23:29

R28a42d21e13k 13J89a44n72a51t40a 9765766544112

Přesně tak. A je velmi důležíte, jak chytře bude ten stát tarif stanoven.

Dneska máte např. akční jízdné ČD z Plzně do Hradce Králové, které je levnější než kilometrické, aby tak konkurovalo silnici.

Pokud trať Praha-Trutnov vysoutěží jiný dopravce, a cestující nebude chtít riskovat ztrátu peněz v případě ujetí přípoje v Praze, bude si chtít koupit jednu jízdnenku. U jednoho dorpavce už to nepůjde, zbývá ten státní tarif. Pokud nebud ten státní tarif konstruován podobně chytře, tak takový cestující zaplatí více než dnes, což ho bude motivovat jet po silnici.

0/0
26.5.2017 23:45

P98e29t93r 58M77u28r31č38e53k 3298546890

doufám

0/0
26.5.2017 22:45

V82o84j83t64ě60c30h 58O21k76t53á52b64e82c 8526395610898

Jednotný tarif je důvod, proč jezdím ČD. Taky jistota , že odjedu i pokud nemám místenku .

Že soukromí dopravci jezdí výdělečné tratě je známá věc. Nejlíp Praha x Ostrava.

Že pane Jančuro. To se pak jezdí za nižší kilometrovou cenu. A že by konkurenci ČD rádi zlikvidovali je také zřejmé. Pro svůj zisk, ne pro vaše blaho páni "zákazníci" .

Proč asi Jančura bojuje za zveřejňování smluv ... týká se ČD ale RegioJetu ne!

A že Jančura systematicky lobuje proti konkurenci je známé.

+5/−3
26.5.2017 21:59

M87a41r60t65i40n 50K10a40r37á39s91e10k 9958143678838

Nechci vam krast iluze, ale CD jezdi take jen "vydelecne spoje"...

+1/0
26.5.2017 23:02

S57t10a61n87i66s75l26a56v 94H88e32r74m50a93n 9947749913753

Martin Karasek. ČD maji kilometricky tarif. Soukromnici den a dobu tt znamena .Cena každy den a každou hodinu jina.ČD maji pak už jenom nabidky zvyhodněni.

0/0
30.5.2017 19:43

M62a41r23t38i26n 53K43a64r30á91s29e29k 9758573478968

A jak to souvisi s tim co jsem psal???8-o

0/0
30.5.2017 20:51

M97a94r39t10i12n 30Š64t43r19o45s 4609767640858

Já bych jednotný tarif jako problém neviděl, na krajských úrovních je to úplně normální. Jezdí, co je výhodnější. Pokud bude jízdenka komerčního dopravce levnější než celostátní tarif, tak protě na trati Praha-Ostrava lidi na tarif jezdit nebudou. Ja prosté. A dávat nižší ceny než tarifní, to dopravcům nikdo nezakazuje ani ted, a nebude určitě zakazovat ani při jednotném tarifu.

+3/0
26.5.2017 21:27

V45i96k34t13o37r 14N52á44r70o44ž43n32ý 3219942638

Krok správným směrem R^

Ještě by bylo třeba vypisovat výběrová řízení na pronájem trasy a pustit na daný výkon pouze jednoho dopravce (stejně jako ve Švýcarsku) , aby zbyla volná kapacita tratě jak pro regionální , tak i nákladní dopravu.

+1/−1
26.5.2017 20:42

M75a69r55t27i13n 96R95u79z62i75c60k20a 1572938176187

Kapacitu prece neurcuji dopravci ani ted, proste o ni pozadaji a bud ji dostanou nebo ne, je uplne jedno, jestli tam jezdi jeden nebo vice dopravcu....

Jedinou mevyhdou muze byt rozdeleni zisku z te trati, kdy jsou zadanejsi spoje nez jine... Ale i to je resitelne...

Problem s kapacitou je v nedostatecne propustnosti trati, nekde proste nestaci uz ani tri koleje...

0/0
27.5.2017 2:33

V82i86k65t16o83r 31N51á53r20o91ž55n59ý 3679642678

Nedostatečná propustnost tratí..to je hlavně problém uzlů.

To , že je vyčerpaná propustnost jinde je problém toho , že stát nedokáže požadavky dopravců uřídit... Ty počty lidí , co se tam provezou se dají provést i za předpokladu mnohem nižšího počtu delších vlaků

0/0
27.5.2017 16:08

J96i53ř48í 55K68o89c30u46r82e47k 6115534505618

Před revolucí bylo běžné, že ryhclík jezdil co dvě hodiny a vezl 12 vagonů, kde se jezdilo na stojáka. Praha-Ostrava za 6 hodin. 6 hodin nastojáka. Tam bych se vracet nechtěl a spusta lidí to má podobně. A dopravci asi taky ne - převezli by méně lidí než dnes.

0/0
27.5.2017 12:58

R53a41d85e75k 37J35a49n33a38t57a 9905486144732

A zde někdo tvrdí, že by se vracel do takové situace?

Za prvé, zkrácení jízdní doby nesouvisí s více dopravci, ale s modernizací tratě.

Za druhé, vyšší frekvence spojů ve srovnání se stavem před revolucí rovněž primárně nesouvisí s více dopravci, ale obecně s lepším stavem železniční dopravy. Doporučuji k povšimnutí trať Praha-České Budějovice, kde jezdí jen jeden dopravce. Před tam revolucí jezdilo 6 rychlíků denně. Dnes jezdí 14 rychlíků denně a k tomu 8 expresů. Jízdní doba se rovněž výrazně zkrátila.

0/0
27.5.2017 16:09

V92i14k50t30o93r 20N92á23r14o55ž61n48ý 3919652288

No , vzhledem k finančním výsledkům , které dopravci na trase Praha-Ostrava dosahují si troufám tvrdit , že čekají jak na smilování na okamžik , kdy si je zavolá ministr dopravy a oznámí jim , že stávající režim se ruší a že se rozjíždějí výběrová řízení ve velkém na ostatní tratě..,

+1/0
27.5.2017 16:14

R32a45d30e96k 12J57a47n23a73t91a 9375416564292

LeoExpres by to podle mě uvítal (investoři a věřitelé netrpělivě přešlapují). Ale Regiojet vede zabejčený Jančura, který se mnohokrát vyjádřil, že jemu o žádné peníze nejde, že chce získat podíl na trhu a vytlačit ČD.

0/0
27.5.2017 16:28

A19l97e76š 51H26o72l89e43č59e33k 1569508602280

Svaz cestujících ve veřejné dopravě. To je mazec. Kde se můžu přihlásit? A čím jezdí ten prezident? Doufám, že výhradně vlakem, busem, přívozem, nebo lanovkou. A zastupuje mě i jako nečlena, tak, jako odboráři? Tak to, až večer vlezu do vlaku, bude mi tak nějak líp. Budu mít svého prezidenta... 

+3/0
26.5.2017 20:31

M81a29r75t85i56n 67Š20t34r55o27s 4179707440658

Už to existuje dlouho. Nikdo Vám nebrání si založit vlastní svaz čehokoliv. Když si seženete dotace, a nebo sponzory či členské příspěvky, tak třeba budete jezdit i v bavoráku ;)

+1/0
26.5.2017 21:29

A36l56e11š 82H60o65l84e45č62e70k 1509498552410

Tak já mám raději své audinky. Sponzory nepotřebuji. Jen mě pobavila představa toho prezidenta. Jak jede v tramvaji s bezďáky. 

0/0
26.5.2017 21:55

R12a69d72e55k 17J86a94n90a71t61a 9555106604982

On myslím žádné spozory nemá, a i ten "prezident" normálně chodí do práce a tohle má jako koníček. Ostatně jako dobrovolní hasiči a spousta dalších spolků.

0/0
26.5.2017 23:20



Najdete na iDNES.cz