Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jedna jízdenka pro celé Česko. Revoluce na železnici má ale zádrhel: cenu

Projet Česko vlakem různých dopravců má být od konce roku 2019 stejně jednoduché jako ve Švýcarsku. Nebudete si muset pro každý úsek kupovat jízdenku zvlášť, ale bude stačit jedna. Postupně by stejný model mohl platit i u autobusů. Nevýhodou navrhované jednotné jízdenky ale může být cena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80a97n 68Z68í37d35e87k 5479811779351

Kdy si predstavim, ze prijde na drahu jeste par soukromniku, stat si objedna vlaky na ruznych tratich od ruznych subjektu, to same udelaji kraje a cestujici si bude muset predem zjistit, ktere vlaky u kterych dopravcu jsou objednane a jen temi muze jet...to mi prijde jako naprosty chaos. Jeste by mohli i CD uznavat ty jizdenky jen v objednanych vlacich, aby to stalo za to.

0/0
30.5.2017 13:29

J14i63ř63í 27S10t49r16a83k90a 9878966662808

Ostrava - Krnov 62 km, jízdné s ČD beze slev 93 Kč x národní tarif 84Kč.

Šumperk - Olomouc 59 km, včasná jízdenka 79 Kč x národní tarif 79,70Kč.

Nemáme tu jen trať Pha - Ova. Jinde se to může vyplatit a nebo minimálně to může být jednodušší (jeden lístek místo 3) za srovnatelnou cenu.

Každý si může vybrat co mu vyhovuje (snad).

0/0
29.5.2017 19:00

J16a36n 35T84a48r56a75b23a 4726576769629

v této a podobných situacích si pokaždé říkám: proč už teď, 27 let po revoluci? Nemohlo to ještě dalších 25 let počkat?

0/0
28.5.2017 7:37

V43l47a59d74i26m32í50r 41H25a97v27r48á38n37e50k 7626146690357

Nejsem tak bohatý abych jezdil vlakem...

0/0
27.5.2017 22:26

J82i41ř87í 61H10o98v13o98r35k11a 8227416152855

Naopak. Za 20 000 Kč projezdím tolik, že autem by mě to stálo tak 50 000... Možná i víc. Chudý mozkem jezdí autem

+1/−1
29.5.2017 18:43

P64a65v11e55l 18R74e64z56n34i64c18e18k 3865554204152

uz jsem vam chtel dat plus, nebyt toho plivance o chudem na mozku a aute...

ano, pokud mate vyhovujici vlakove spojeni tak je to super, usetrite penize a snad i nejake ty nervy za volantem... nekteri holt ale pravidelny a vyhovujici spoj nemaji a proto ackoliv to stoji mnohem vice, zvoli auto

+1/0
30.5.2017 9:40

J22a18n 12J31e93m31e55l84k59a 1745230

Nerozumím tomu, že se to nebude povinně týkat 8 z 12 miliard na dotované vlaky. (objednávanými kraji). Jsou to státní peníze, kraj je pouze přerozděluje. Stát měl jasně říct - za takových podmínek - budete nadále povinně držet státní tarif a systém. Jako ve Švýcarsku. A 2019 má být vysoutěženo?

Slevové karty nejsou známy. 1,35 Kč/km. (Já jezdím s in 50 za 0,6 Kč/km ). Evidentní nechuť regulovat cenu a funkce toho bude opět nejspíš alla England -nepoužitelný předražený doplněk. Již proběhlé krajské soutěže alla England, bez určené ceny na straně jízdenky (určuje dopravce po dobu monopolu 15 let), bez integrovaného systému.

Děkuji nechci pseudoliberalizaci.

+3/0
27.5.2017 17:57

J33i24ř39í 13K65o22c61u72r71e49k 6165944945698

Existuje něco jako zákon nabídky a poptávky. Jestliže se zdraží jízdné na trojnásobek v relaci Praha-Ostrava tak to bude znamenat jediné: Pojede míň lidí = míň platících zákazníků. Můžete to označit za buržoazní pavědu, ale těch lidí pojede míň.

Ostatně, kolik lidí létá mezi Prahou a Ostravou? Velmi málo, letenka je drahá a proti vlaku/autu to není až tak rychlejší. Obzvlášť, když se pak z Ruzyně přesouváte někam k Vltavě.

+2/0
27.5.2017 13:21

R36a16d32e52k 91J22a56n87a29t88a 9135396824912

Dovolím si upozornit na několik neporozumění, kterých jste se dopustil.

1) tarif se má týkat dálkových vlaků objedávaných ministerstvem dopravy

2) tarif nemá být exkluzivní (jako jen například PID u autobusů), tj. bude možné použít i tarif dopravce

3) pravděpodobně na něj bude možné aplikovat slevy obdobné IN25, IN50 a IN100 (jako v Německu či Švýcarsku)

Pro to lze váš příspěvek označit za zmatený, lidově "mimo mísu".

+1/0
27.5.2017 14:48

Š43t19e25f95a42n 61F41r41i93č61a 7522958343816

Pan Kocurek mimo mísu není, protože se vyjadřuje ke zdražení. Což je v článku vskutku uvedeno. A že to ke zdražení povede, to je jisté. Pak ovšem závěry pana Kocurka mají logiku.

+1/0
27.5.2017 20:40
Foto

J48a65n 15V22a16l61a66l24í33k 6416669610656

Na trati PH - OV se jezdí na komerční riziko tudíž v článku je to zrovna špatný příklad.

+1/0
27.5.2017 20:45
Foto

J45a93n 50V98a36l38a69l39í61k 6336209620436

PS: Jednotná jízdenka by měla být pro více druhů dopravy. Viz jízdenka Labe - Elbe a podobně . Příklad té trati PH - OV je tudíž mimo mísu protože dle toho jak je to napsáno se to týkat té trati nebude.

+1/0
27.5.2017 20:50

M38a93r22t69i10n 95R87u74z48i63c83k90a 1322318346287

To s tou cenou a navysovanim kazdorocne o inflaci mysli vazne?

0/0
27.5.2017 2:24

T85o82m39á79š 94K94l47í53m62a 4254677633523

Je to vplenkach buh vi co nakonec vyplodi, ale je to urcite lepsi jak kazdorocni diskuze my mame malo my chceme vic :-)

0/0
27.5.2017 8:07

Š86t42e94f59a72n 32F72r12i63č40a 7702738903966

Povede to pouze k přesedlání cestující veřejnosti do osobních automobilů.

+2/−2
27.5.2017 0:43

V40i66k18t14o16r 44N20á74r49o79ž81n47ý 3429562678

Spíše obráceně. V jednoduchosti je síla.

Aneb jaká je budoucnost ? Liberalizovaný železniční trh,kdy se každá linka bude soutěžit a každou linku bude jezdit jiný dopravce. Tak a teď si představte,že pojedete například z Mladé Boleslavi do Teplic. A pojedete vlakem jednoho dopravce z Mladé Boleslavi do České Lípy , vlakem druhého dopravce z České Lípy do Ústí nad Labem a vlakem třetího dopravce z Ústí nad Labem do Teplic. Pokud nebude jeden celostátní tarif , budete muset studovat tarifní podmínky třech dopravců a na svoji cestu si zakoupit tři jízdenky. A pokud bude celostátní tarif , koupíte si jednu jízdenku , nastoupíte do vlaku a pojedete. A nebudete řešit to, jaký dopravce jakou linku jezdí...

Apropo...všude tam , kde se na regionální úrovni zavedly integrované systémy , počty cestujících rostou...

+3/−2
27.5.2017 12:23

R16a84d38e33k 31J60a31n88a40t58a 9975616264322

"všude tam , kde se na regionální úrovni zavedly integrované systémy , počty cestujících rostou... "

Bohužel vetšina cestujcících nemá tyto znalosti. Oni jsou zblblí reklamou Praha-Ostrava za 99Kč, ačkoliv to z tématem článku a tím je veřejná služba vlůbec nesouvisí. Taky mlákodo vít, že většina cestujících jsou cestující pravidelní a většina jízdních dokladů jsou časové jízdenky. Takže základní tarif pro jdnorázovou cestu až tak není důležitý, důležitý je koeficient slev, kterou jsou takovým poskytnuty pravidelným cestujícím. Např. traťová jízdenka pro dojíždění do práce u ČD dnes znamená slevu cca 60%. Tato informace mi v článku chybí.

+2/0
27.5.2017 12:37

J51i68ř16í 13K97o16c86u54r21e60k 6285414215918

On někdo studuje tarifní podmínky? Tím myslím cestujícího, který přijde k okénku a řekne kam chce jet.

0/0
27.5.2017 12:51

V24i77k34t89o25r 43N56á55r41o49ž68n45ý 3199772778

V případě liberalizovaného trhu a nejednotného tarifu bude cestující muset studovat tarifní podmínky..protože každý dopravce má jiná pravidla..někdo prodává jízdenky ve vlaku , pokud pojedete s ČD a nekoupíte si jízdenku u ozevřené pokladny ve stanici , zaplatíte něco navíc. U jednoho dopravce bude například sleva za psa tolik a tolik , u druhého to bude jinak , u třetího zase jinak atd, atd,atd,

0/0
27.5.2017 16:05

J54a17n 82Z93í52d96e21k 5749431449491

A co treba mistenky? Koupis si jednu jizdenku, prijdes k vlaku a musis si dokoupit mistenku za xKc, prijdes k druhemu a zjistis, ze uz tam neni misto a kdyz pojedes az za hodinu dalsim spojem, tak ti ujede posledni vlak na treti trasu a budes muset na nadrazi prespat. Kdyby sis koupil samostatne jizdenky s mistenkou, tak mas garantovane misto a dojedes.

0/0
30.5.2017 7:45

R80a61d73e76k 14J89a48n38a73t61a 9345186454812

Tento tarif se má týkat pouze vlaků objednávaných státem (a patrně i kraji). Takové vlaky nemají povinnou rezervaci nikde na světě, protože se jedná o veřejnou službu.

0/0
30.5.2017 12:10

J74a95n 36Z65í44d62e96k 5199761659521

A ta jízdenka má platit opět jen na vlaky objednané státem a kraji? Tedy pro příklad někde budu přestupovat, další státem/kraji objednaný vlak pojede až za 2h, ale mezitím pojednou tři soukromé vlaky, ve kterým mi ta jízdenka nebude platit?

0/0
30.5.2017 12:14

R45a47d68e93k 12J12a89n54a75t62a 9945816644452

Stát myslím nemá žádnou legislativní páku, jak vynutit svůj tarif v komerčních spojích. I kdyby na to udělali zákon, tak je na stole arbitráž proti ČR, že se mění podmínky pro podnikání.

A soukromí dopravci nechtějí uznávat jic jiného než svůj tarif. Pokud by chtěli, už dávno mohli uznávat InterRail a ostatní mezinárodní jízdenky.

0/0
30.5.2017 12:58

Š78t95e79f13a25n 30F98r47i21č77a 7112848183986

Vůbec nechápu, proč stát hodlá zavádět něco, co finančně poškodí jednak drtivou většinu cestujících (dramatické zdražení jízdného), jednak národního dopravce, který je státní firmou (a bude muset akceptovat jízdní doklady zakoupené u malých bezvýznamných dopravců, kteří budou vlastnit spíše jen prodejní místa a minimum dopravních prostředků).Rv

+1/−2
27.5.2017 0:40
Foto

J81a51n 71V84a17l34a68l51í79k 6436719580436

Proč by to mělo poškodit cestující? Jako příklad uvedu jízdenku labe - elbe z Mělníka vlakem do Děčína pak busem na Mezní Louku poté privozem z Hřenska do Německa - Shona pak vlakem DB do Děčína a pak do Mělníka a to za 200 Kč a zkuste si koupit jízdenky samostatně jestli to budete mít levnější. Tudíž použil jsem jednu jízdenku pro více dopravců a levněji než je kupovat samostatně.

+1/0
27.5.2017 1:04

T62o69m29á79š 24K70l30í64m65a 4274167613453

Jen se obavam ze pojedete 2 dny :-) nevim jak bude reagovat SA , Leoexpres atd... kdyz se na puli cesty budete chtit dostat do jejich plneho vlaku na stojaka tak jak to byva u CD ze jedete na stojaka Praha-Brno :-) nevim jak bude fungovat mistenkovy system

+1/0
27.5.2017 8:03

R53a96d36e89k 92J26a92n89a72t33a 9905206734392

Asi jste článek nepochopil. Článek není o SA a Leoexpres. U nich ta jízdenka platit nebude. Článek je o objednávaných vlacích v závazku veřejné služby!

Jistě je možné, že SA a Leoexpres uspějí v soutěží a budou provozovat spoj v závazku veřené služby - pak ovšem bude muset mít dostatečnou kapacitu a nebudou tam povinné místenky (jinak by to nebyla veřejná služba).

0/0
27.5.2017 10:31

J75a36n 25J45e40m65e85l45k77a 1915960

Akční jízdenky by snad měly být zachovány.

0/0
29.5.2017 23:07
Foto

T85o23m87á44š 25K34i65r33o71v 1795718255887

V článku je menší chyba. Mezi Plzní a Mostem, jezdí jenom rychlíky. 4x GW Train Regio a 2x České dráhy. Osobní vlaky jezdí jen z Plzně do Žihle, z Mostu do Chomutova (na této trati i rychlíky Praha - Ústí nad Labem - Most - Chomutov -Karlovy Vary - Cheb). Z Chomutova do Žatce (a dále do Lužné u Rakovníka) jezdí jen (nepočítaje rychlíky z Plzně do Mostu) spěšný vlak.

0/0
27.5.2017 0:04

F50r54a64n52t89i45š38e69k 49S40t53r37n49a80d 4744945589186

Hodně cestujících používá zlevněné jízdné In kartou za jízdy vlakem ČD. Mám 50% slevu. Avšak tuto slevu nelze uplatnit u žádného soukromého přepravce ... zdebych platil plné občanské jízdné. Proto při vyhledávání spojení na Idos.cz předem vyřadím všechny soukromé dopravní společnosti. Možnost jet na jeden cestovní doklad různými přepravci tak zcela ztrácí smysl. Nechci platit o 50% vyšší jízdné !

+2/−1
26.5.2017 22:54

L28u43k92á16š 12M15u55s57i97l 1352864128597

Super nápad odstranit konkurenční prostředí a zavést kartelové ceny.

Nemluvě o dalších věcech, jako jsou místenky, slevy dle vytížení spoje....

Takovou hloupost může vymyslet jenom úředník.

+4/−3
26.5.2017 22:47

J14o20s35e94f 84T10r43ö54g41l 8639372466816

Na železnici je konkurence jen mezi Prahou a Ostravou a pár vlaky na Slovensko. Ostatní je dotované a konkurovat si nemá smysl.

Konkurence vlaku jezdí na gumových kolech - především individuálně.

+3/0
26.5.2017 23:29

R44a16d74e52k 89J37a22n71a52t80a 9955436524592

Přesně tak. A je velmi důležíte, jak chytře bude ten stát tarif stanoven.

Dneska máte např. akční jízdné ČD z Plzně do Hradce Králové, které je levnější než kilometrické, aby tak konkurovalo silnici.

Pokud trať Praha-Trutnov vysoutěží jiný dopravce, a cestující nebude chtít riskovat ztrátu peněz v případě ujetí přípoje v Praze, bude si chtít koupit jednu jízdnenku. U jednoho dorpavce už to nepůjde, zbývá ten státní tarif. Pokud nebud ten státní tarif konstruován podobně chytře, tak takový cestující zaplatí více než dnes, což ho bude motivovat jet po silnici.

0/0
26.5.2017 23:45

P95e42t47r 12M82u47r80č48e27k 3238856880

doufám

0/0
26.5.2017 22:45

V93o25j62t85ě79c64h 69O29k70t49á81b55e44c 8586895870608

Jednotný tarif je důvod, proč jezdím ČD. Taky jistota , že odjedu i pokud nemám místenku .

Že soukromí dopravci jezdí výdělečné tratě je známá věc. Nejlíp Praha x Ostrava.

Že pane Jančuro. To se pak jezdí za nižší kilometrovou cenu. A že by konkurenci ČD rádi zlikvidovali je také zřejmé. Pro svůj zisk, ne pro vaše blaho páni "zákazníci" .

Proč asi Jančura bojuje za zveřejňování smluv ... týká se ČD ale RegioJetu ne!

A že Jančura systematicky lobuje proti konkurenci je známé.

+5/−3
26.5.2017 21:59

M38a39r61t42i50n 46K22a93r60á54s98e11k 9948883608668

Nechci vam krast iluze, ale CD jezdi take jen "vydelecne spoje"...

+1/0
26.5.2017 23:02

S11t42a95n18i65s11l41a72v 32H88e56r59m91a67n 9337569923863

Martin Karasek. ČD maji kilometricky tarif. Soukromnici den a dobu tt znamena .Cena každy den a každou hodinu jina.ČD maji pak už jenom nabidky zvyhodněni.

0/0
30.5.2017 19:43

M87a83r34t56i53n 78K49a91r29á19s70e28k 9748603308878

A jak to souvisi s tim co jsem psal???8-o

0/0
30.5.2017 20:51

M42a25r92t78i94n 37Š97t87r19o60s 4889617120918

Já bych jednotný tarif jako problém neviděl, na krajských úrovních je to úplně normální. Jezdí, co je výhodnější. Pokud bude jízdenka komerčního dopravce levnější než celostátní tarif, tak protě na trati Praha-Ostrava lidi na tarif jezdit nebudou. Ja prosté. A dávat nižší ceny než tarifní, to dopravcům nikdo nezakazuje ani ted, a nebude určitě zakazovat ani při jednotném tarifu.

+3/0
26.5.2017 21:27

V51i17k17t11o76r 41N54á87r27o67ž73n81ý 3319122148

Krok správným směrem R^

Ještě by bylo třeba vypisovat výběrová řízení na pronájem trasy a pustit na daný výkon pouze jednoho dopravce (stejně jako ve Švýcarsku) , aby zbyla volná kapacita tratě jak pro regionální , tak i nákladní dopravu.

+1/−1
26.5.2017 20:42

M23a95r39t13i35n 17R63u23z91i59c85k45a 1462928886877

Kapacitu prece neurcuji dopravci ani ted, proste o ni pozadaji a bud ji dostanou nebo ne, je uplne jedno, jestli tam jezdi jeden nebo vice dopravcu....

Jedinou mevyhdou muze byt rozdeleni zisku z te trati, kdy jsou zadanejsi spoje nez jine... Ale i to je resitelne...

Problem s kapacitou je v nedostatecne propustnosti trati, nekde proste nestaci uz ani tri koleje...

0/0
27.5.2017 2:33

V88i36k87t28o20r 67N59á53r55o87ž37n74ý 3209302558

Nedostatečná propustnost tratí..to je hlavně problém uzlů.

To , že je vyčerpaná propustnost jinde je problém toho , že stát nedokáže požadavky dopravců uřídit... Ty počty lidí , co se tam provezou se dají provést i za předpokladu mnohem nižšího počtu delších vlaků

0/0
27.5.2017 16:08

J75i84ř15í 47K92o32c97u66r23e87k 6925244505898

Před revolucí bylo běžné, že ryhclík jezdil co dvě hodiny a vezl 12 vagonů, kde se jezdilo na stojáka. Praha-Ostrava za 6 hodin. 6 hodin nastojáka. Tam bych se vracet nechtěl a spusta lidí to má podobně. A dopravci asi taky ne - převezli by méně lidí než dnes.

0/0
27.5.2017 12:58

R94a17d94e38k 79J83a54n42a83t92a 9555456854562

A zde někdo tvrdí, že by se vracel do takové situace?

Za prvé, zkrácení jízdní doby nesouvisí s více dopravci, ale s modernizací tratě.

Za druhé, vyšší frekvence spojů ve srovnání se stavem před revolucí rovněž primárně nesouvisí s více dopravci, ale obecně s lepším stavem železniční dopravy. Doporučuji k povšimnutí trať Praha-České Budějovice, kde jezdí jen jeden dopravce. Před tam revolucí jezdilo 6 rychlíků denně. Dnes jezdí 14 rychlíků denně a k tomu 8 expresů. Jízdní doba se rovněž výrazně zkrátila.

0/0
27.5.2017 16:09

V46i79k87t12o71r 14N19á60r41o55ž94n65ý 3909692748

No , vzhledem k finančním výsledkům , které dopravci na trase Praha-Ostrava dosahují si troufám tvrdit , že čekají jak na smilování na okamžik , kdy si je zavolá ministr dopravy a oznámí jim , že stávající režim se ruší a že se rozjíždějí výběrová řízení ve velkém na ostatní tratě..,

+1/0
27.5.2017 16:14

R40a26d52e18k 62J59a79n41a46t40a 9455106434112

LeoExpres by to podle mě uvítal (investoři a věřitelé netrpělivě přešlapují). Ale Regiojet vede zabejčený Jančura, který se mnohokrát vyjádřil, že jemu o žádné peníze nejde, že chce získat podíl na trhu a vytlačit ČD.

0/0
27.5.2017 16:28

A21l90e57š 46H51o29l42e98č89e52k 1459798442750

Svaz cestujících ve veřejné dopravě. To je mazec. Kde se můžu přihlásit? A čím jezdí ten prezident? Doufám, že výhradně vlakem, busem, přívozem, nebo lanovkou. A zastupuje mě i jako nečlena, tak, jako odboráři? Tak to, až večer vlezu do vlaku, bude mi tak nějak líp. Budu mít svého prezidenta... 

+3/0
26.5.2017 20:31

M42a24r92t84i67n 52Š76t12r37o32s 4959667480508

Už to existuje dlouho. Nikdo Vám nebrání si založit vlastní svaz čehokoliv. Když si seženete dotace, a nebo sponzory či členské příspěvky, tak třeba budete jezdit i v bavoráku ;)

+1/0
26.5.2017 21:29

A71l35e13š 75H59o29l63e47č28e48k 1499418402350

Tak já mám raději své audinky. Sponzory nepotřebuji. Jen mě pobavila představa toho prezidenta. Jak jede v tramvaji s bezďáky. 

0/0
26.5.2017 21:55

R10a71d82e25k 13J90a13n26a51t25a 9755576444882

On myslím žádné spozory nemá, a i ten "prezident" normálně chodí do práce a tohle má jako koníček. Ostatně jako dobrovolní hasiči a spousta dalších spolků.

0/0
26.5.2017 23:20







Najdete na iDNES.cz