Diskuse k článku

Tým SŽDC už plánuje rychlostní tratě, vzniknou ale nejdříve za 15 let

V kancelářích Správy železniční dopravní cesty vzniká poprvé tým, který má zastřešit přípravu rychlovlaků v Česku. Navzdory větší aktivitě se ale Česko první vysokorychlostní tratě nedočká dříve než za patnáct let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R97o12m48a82n 71H62a90n84u23s 8305367839704

Hlavně mají koridory 300m ochranné pásmo, kde se nemůže stavět a to u trati, o které si většina lidí myslí, že je to utopie je smutné a opravdu to brání lidem, ale i podnikům v rozvoji.

Protože na to aby se vlak přiblížil času třeba na trase Praha Liberec by bylo potřeba investovat několik desítek miliard.

0/0
14.6.2017 11:11

J92a77n 10K78l21e64i39c94h 3809905211558

Takže rychlovak Praha-Ostrava pojede zajížďkou přes Brno. To tam Regiojet bude rychleji. Má to cenu za to vyhazovat miliardy?

+1/−1
1.6.2017 22:16

P37e49t80r 73Š91l95e76g88r 5964812718187

Má to cenu, protože rychlovlak jedoucí z Prahy do Ostravy přes Brno tam bude rychleji než dnes (skoro o polovinu).

Za druhé se na jednu provozní linku dají hned tři největší města, což zlepší ekonomiku provozu.

A za třtí současná trať na Ostravu přes není zrovná přímá, spočítejte si kilometrický rozdíl oproti "oklice" přes Brno...

+1/−1
2.6.2017 8:49

J86a22n 57K85l47e40i50c12h 3139135811458

nyní je max. rychlost 160, u budoucích rychlovlaků se počíta se 200, ale podle vás tam bude vlak na delší trati skoro o polovinu rychleji . Tady někdo neumí počítat.

0/0
2.6.2017 20:32

R35a47d86e56k 28J13a31n56a71t26a 9355516134482

Kde jste vzal těch 200? U VRT se dnes obvykle projektuje na 300+.

Ostatně vozidla s vmax pod 250 km/h ani nejsou považována za vysokorychlostní ve smyslu evropských norem TSI.

Nově otevírané tratě ve Francii mají traťovou rychlost 320 km/h (Paříž-Bordeaux, Paříž-Štrasburg). V Německu 300 km/h (Lipsko-Erfurt).

A už první rychlovlak na světě, japonský Shinkansen, jezdil před 50 lety 210 km/h.

0/0
2.6.2017 22:22

J37a39n 17K80l37e20i16c90h 3919975171528

http://ekonomika.idnes.cz/ministerstvo-stale-u-rychlovlaku-trva-na-dvoustovce-pdk-/eko-doprava.aspx?c=A170514_190304_eko-doprava_suj

0/0
2.6.2017 22:55

R57a49d50e19k 51J34a66n45a47t53a 9195296704922

To jste tu situaci nepochopil. Jedná se pouze o situaci mezi Brnem a Přerovem. Tam je dnes jedna jednokolejná trať. Výhledově jsou potřeba dvě (samozřejmě dvojkolejné), jedna pro regionální+nákladní a jedna pro dálkovou vysokorychlostní osobní dopravu (stejně jako například mezi Prahou a Ústím).

A spor se vede o to, kterou postavit dřív a jak velkoryse opravit tu regionální. MDČR chce tu regionální opravit dřív, a to velkoryse, aby jakože VRT nebyla dlouhou dobu potřeba. Ovšem ani oni nechtějí VRT vyškrnout z územních plánů.

0/0
2.6.2017 23:39

J60a24n 46K69l86e16i81c97h 3129205931318

;-D Vsadím se s vámi, že za těch 15 let se nebude v ČR jezdit ani těch 200.

+1/0
2.6.2017 23:59

R74a71d39e44k 55J87a49n75a55t80a 9155616734102

To tam teda nebude rychleji.

Jízdní doba klasické soupravy Praha-Ostrava (tj. Regiojet nebo Expres ČD) přes Pardubice je 3h20m. Jízdní doba Praha-Brno-Ostrava po VRT má být cca 1h40m.

Délka VRT totiž bude 378 km, zatímco dnešní trať má 356 km, takže rozdíl v délce je minimální, zatímco rozdíl v průměrné cestovní rychlosti značný.

Tj. Regiojet (pokud tou dobou bude ještě existovat) si koupí nějaké ojeté ICE z Německa a bude jezdit přes Brno. Kromě toho, že to bude rychlejší, je po cestě Brno, které má více obyvatel, než Hradec, Pardubice a Olomouc dohromady.

0/0
2.6.2017 9:12

J83a67n 10K82l30e86i20c43h 3589905531318

Za 15 let se ještě Brňáci budou pořád hádat, jestli nechat nádraží tam kde je, nebo ho posunout.

0/0
2.6.2017 20:34

M20a11r70t58i47n 40R24u30z59i94c15k13a 1972308796947

zajimave porovnani mapky z clanku s cedopem.... http://www.vysokorychlostnizeleznice.cz/

+1/0
1.6.2017 16:22
Foto

J47i78ř18í 83Š94r86á31m23e96k 3298887169201

Pane Súro, píšete o HOTOVÉ studii rychlého spolení z Prahy přes MB do Liberce. Nevím o tom, že by bylo opravdu hotovo. Mohl byste být, prosím, konkrétnější?

0/0
1.6.2017 11:16

R40a22d48e89k 34J77a48n14a95t43a 9745476534502

Taková studie vznikla už v roce 2002 ( viz http://www.k-report.net/koridory/dalsi4.htm ). A už tehdy tam píšou o možnosti napojení trati do Liberce na VRT Praha-Dresden u Neratovic.

To je 15 let. Ony se ty plány nových tratí moc nemění. Mění se jen politická reprezentace, která je stále stejně neschopná a neakční.

0/0
1.6.2017 15:37

M88a62r96t84i98n 17R25u95z78i81c69k35a 1332788576617

Vhodnejsi by bylo spojeni pres Hradec Kralove... ale do Liberce by vetev mela vest...

0/0
1.6.2017 16:20

R28o50m17a19n 28R81u66j23b73r 1520410899515

v česku to nehrozí, bo je každý rok jiná vláda, která není schopná nic dotáhnout....jojo demokracie

0/−5
1.6.2017 11:11

R45u43d46o51l46f 41R59u10b43e89š 3989945441424

30 let po "revoluci" objevuje SŽDC novou technologii.

Vzniká první tým, první normy.

Se zpožděním 50 let za zbytkem Evropy.

+2/0
1.6.2017 11:03

D65a29v97i53d 68D56o43b25e34š 3395432317

Mně se plán SŽDC na vedení VRT nelíbí. Co mají proti Mostu? ;-)

0/0
1.6.2017 10:54

D17a95v82i20d 55D74o35b53e43š 3485322837

(proč tudy nevede hlavní trať)

0/0
1.6.2017 10:54

P85e47t96r 61N83i59v18n24i83c48k11ý 3922744975727

Nemusíš se bát. Mostů bude na trati dost.

+3/0
1.6.2017 11:05
Foto

J43i17ř30í 18Š16r17á24m33e63k 3268327439331

Ale přes Most vede hlavní trať. Co máme říkat my (Liberec)?

0/0
1.6.2017 11:13

R69a89d98e26k 95J24a66n30a59t81a 9415736304292

1) protože Ústí je větší než Most

2) protože za Ústím jsou Dráždany a rychlá trať směr Lipsko, Erfurt a za Mostem není a nebude na německé straně nic podobného

+2/−1
1.6.2017 11:13

D47a67v94i88d 44D57o12b90e45š 3235392257

No, zřejmě nepatříte do fanklubu 100 pohledů na Most ;-)

+2/0
1.6.2017 11:17

M75a71r24t42i44n 60R26u84z54i92c49k83a 1952608416527

;-D:-)

0/0
1.6.2017 16:23

J83i35ř87í 44J85i87n76d64r68a 6365869856308

Tak to mi nedošlo :-)

0/0
1.6.2017 19:15

J77a53k85u85b 80M47i94k16u26l46a80c56e45k 8747531287204

Co jim bude trvat 11 let nez kopnou do zeme?? Prvni kopnuti by melo bejt nejpozdeji 2020...a i to je 20 let zpozdeni

+3/0
1.6.2017 10:41

R92a83d25e59k 17J20a34n94a39t87a 9935586724182

V Španělsku by to měli za 10 let zprovozněné, včetně projektu, povolení, stavby.

+1/0
1.6.2017 10:52

R72a40d63o76s49l63a96v 25M23o45l45á66k 6888173864496

Máte sice pravdu, ale ve Španělsku:

1. Je červená kniha VRT. Když to vládá schválí, tak má každý odpůrce smůlu, protože musí prokázat, že jeho zájem převyšuje veřejnou prospěšnost (u nás naopak).

2. Zastavěnost je v okolí Madridu a pak až na pobřeží. Těch 200-300 km jsou jen zemědělské oblasti, kde vidíte jen sem tam farmu.

3. Mají jiné právní poměry.

4. Výkup pozemků probíhá tak, že je stanovena úřední ceny (velmi velkorysá). Pokud se to vlastníkovi nelíbí, tak dostane úřední cenu a o zbytek se může soudít, třeba i roky. Stavba se ale už staví.

0/−1
1.6.2017 12:07

P23e32t46r 58N43o13v69o70t69n43y 1601900501

3 ze 4 bodů jsou jen drobné legislativní překážky, které by vláda klidně mohla napravit. :-)

0/0
1.6.2017 12:43

R58a10d56o53s38l17a26v 80M96o13l64á22k 6768693794236

Ano. A proto se o tom musí mluvit a to v konkrétní návrzích. Zatím však o tom mluví jen obecně a nikdo si to nevzal za své. Dokažu si přestavit, jak v mezirezortním připomínkovém řízení bude její návrh rozmetán.

0/0
1.6.2017 13:13

T50o31m26á17š 89M74a70c22e23j73k68a 6691922167167

Kdyby jsme měli silného premiéra, tak ten si nic rozmetat nenechá, protože ten by si sjednal pořádek. Jen chtít, že?

0/0
1.6.2017 14:26

R12a16d74o63s44l88a22v 59M10o70l67á25k 6298803454656

Té ironie jsem si všiml až nakonec.

0/0
1.6.2017 13:14

P43e88t56r 29N22o44v82o60t82n38y 1441390631

No trošku jí tam je. Ale vesměs jsem to myslel vážně. To by ovšem musela být silná vláda a silný premiér.

0/0
1.6.2017 15:23
Foto

I48v55a87n 90K96o62p15t12a 5157442341377

Ve španělsku možná, ale ani v německu to nejde tak rychle. U Erfurtu už ji staví od roku 1996 (plánování1991) a stále ještě není zcela hotovo. Respektivě letos začal zkušební provoz.

0/0
1.6.2017 12:42

A70l26e46š 31L59i51s40o77v17s35k79ý 9459858932662

A až bude ta vysokorychlostka, tak přes Brno pojede krokem, protože bude probíhat 120.kolo referenda o umístění nádraží :-))))

+12/0
1.6.2017 9:56

J33a24n 80H16o53r82á95k 1603249799334

;-D;-D

Bohužel máte ale pravdu.

https://zpravy.aktualne.cz/regiony/jihomoravsky/presun-brnenskeho-nadrazi-klicova-studie-se-opet-zpozdila-st/r~41a3c56c3fbb11e7b0440025900fea04/

0/0
1.6.2017 13:10

R31a28d39o63s37l54a32v 90M50o28l45á39k 6338853134616

Reaguji pouze na ten odkaz na aktualne.cz. Je veselé, jak pan Patrik ohodnotil práci projektantů. Ono to není o tom, že by radnice zasílala odborné připomínky. Ono je to o tom, že původně měla studie porovnat variantu u řeky (SŽDC) a pod Petrovem (Zelení). Bohužel je z toho najednou 12 variant řešení, protože "prověřte ještě toto řešení... ještě toto řešení...". Každý chce to svoje, ale že projektant měl nějaké zadání to nikoho nezajímá. A změna smlouvy? Neexistuje. V hospodě kdo objednává, ten platí. Ve státě to neplatí?

Veselé je, že na variantě se neshodnou ani zástupci radnice, tak jak se mají shodnou všichni? Prostor v médiích ale mají jen odpůrci a kritici. To je tedy kvalitní novinaři.

+1/−1
1.6.2017 13:45

P56e23t75r 51Š14l13e94g81r 5874342388797

Pokud se nepletu, tak obě varianty k porovnání do zadání dodala SŽDC, nikoliv žádní Zelení.

0/0
2.6.2017 8:45

R54a74d64o32s50l36a30v 22M47o53l96á35k 6238943524486

Ano v zadání je to tak, jak říkáte. Kde ale SŽDC vzala tu variantu? Odpovím za vás, od Zelených (nebo přesněji zastánců nádraží v centru). Zjistilo se však, že v centru to nejde a nejbližší možné je na Nových sadech. Takže pod kulturní památkou Malá Amerika vybudujeme podzemní nádraží pro dálkovou dopravu a na úrovni terénu bude jen regionální doprava. Posun od stávající polohy je ale 300m + ještě cesta z podzemí. Jak to technicky půjde v bobtnavých jílech a s podchycením Malé Ameriky je otázka, ale technicky to jde vyřešit. Je to vlastně jen o pěnězích. Z těchto důvodů se nakonec nestavělo ani podzemní parkování pod Zelným trhem.

0/0
2.6.2017 9:44

J86a84n 56C29e49p30e48k 1464476370

Hlavně kluci nespěchejte, v klidu, pomaličku, kam se honit. Až budou v okolních státech všichni létat na antigravitačních autech, my budeme schvalovat s výhledem stavby 20 let koňku mezi Prahou a Brnem.

+1/0
1.6.2017 9:28

T28o28m33á57š 75M12a25c51e46j75k62a 6231872967657

V této zemi je dopravní infrastruktura v zalostnem stavu a bohuzel není vůle sc tim cokoliv dělat.

+1/0
1.6.2017 9:24

J90a24n 13V26r49a38b19e59c 4552940126764

Trochu sobecky myslím na sebe a ne na ještě nenarozené děti mých malých dětí...

Už aby bylo po volbách.

Takto se zastaví veškeré modernizace stávajících tratí - výmluvou, že tu někdy (za XX volebních období) bude VRT...

0/−6
1.6.2017 9:05

R18a40d33e35k 27J83a23n17a11t88a 9885766934192

To není pravda, protože účel VRT a klasických tratí se překrývá jen velmi málo. To je jako byste se bál, že se kvůli dálnici zavře silnice 1. třídy nebo dokonce okreska.

Navíc jedním z důvodů, proč potřebujeme VRT (ty dvě hlavní tj. Praha-Brno a pak nějaká do Německa) je právě přetíženost současných tratí. Takže se nemusíte bát, že po současných tratích nebude nic jezdit.

+5/0
1.6.2017 9:13

V71l57a75d85i73s95l59a63v 58Ž16i45d30e97k 3988190670

Pan Vrabec víc myslel na peníze a ty jsou jen jedny.

0/0
1.6.2017 9:15

P76e62t72r 35N16o21v23o50t44n38y 1741880631

Peníze jsou, jen je utratit. Pokud se 15 let bude planovat VRT, tak to neznamena, že se 15 let neutratí ani koruna za normální tratě.

+5/0
1.6.2017 9:18

R12a34d35e31k 39J66a60n83a68t31a 9165266544802

Ale je jich dost. Máme spíš opačný problém. Protože MDČR+SŽDC nemá připravené projekty tratí, vymýšlí se půjčovna vlaků, aby se peníze utratily.

+4/0
1.6.2017 9:38

J26i88ř96í 85S23v97i43t21á36k 6136683127597

Podle zkušeností z let 1990 až dodnes vládnou na ČSD a potom SŽDC pravděpodobně mimoňové protože od té doby plánují rychlostní tratě nad 160 km/hod a nalili tam do rekonstrukcí tratí neskutečné miliardy a pořád se jezdí pomalu vede to k celkem logické doměnce že si tam manažeři mastí kapsy za státní peníze, vím že je to státní moloch a říká se že je to stát ve státě ale asi nastala doba kdy se budeme muset koukat podrobněji na výdaje a na kvalitu managementu na všech stupních což se nestane za vlády Sobotky a ČSSD

+2/0
1.6.2017 8:57

D44a34v51i44d 31P70e98c56a 1815204981676

Ano. Je zcela běžná kompletní rekonstrukce, která třeba ani nezvedne traťovou rychlost. Je to hanebné, jiný výraz mě nenapadá.

+1/0
1.6.2017 9:02

R42a57d82o17s40l66a18v 60M39o95l61á47k 6528603904296

Řešíte dvě věci. Výstavba VRT a opravu (modernizaci) stávajících tratí. Obojí stát musí řešit. Stíhá však řešit jen stávající tratě. U VRT jste v problémech jiné kategorie a to zábor obrovského počtu nemovitostí a EIA. Znamená to jediné, více účastníků řízení = prodloužení přípravy. Stát tedy řešil to, co mohl v relativně krátké době vybudovat, aby se ekonomika nezastavila. Proto program modernizací koridorů bylo dobré rozhodnutí, které dnes generuje zvýšení dopravy. Pokud by u nás byla cesta mezi Brnem a Prahou 4 hodiny, tak by vlakem nikdo nejezdil a neřešili bychom dnes nedostatečnou kapacitu koridorů a tedy nutnou potřebu VRT. Kdo by nám věřil, že na VRT budou cestující? Když ale vezmete statistické údaje z koridoru, tak to už jako důkaz stačí. Bez hmatatelných důkazů JASPERS nepřesvědčíte. Obdobně IDS JMK. Když po zavedení nastal meziroční nárůst cestujících o 10%, tak se toho chytli další a zavedli to taky.

+2/−1
1.6.2017 13:56

P89e96t31r 62Š37l16e26g58r 5274852838557

U modernizací tratí se EIA neprovádí? To je mi novina

0/0
2.6.2017 8:47

R55a33d44o78s97l28a80v 49M59o13l95á46k 6598513294486

Je vidět, že nemáte žádnou zkušenost s procesem EIA. Pokud už v území žel. trať je, tak proces EIA tuto skutečnost zohledňuje, tzn. trať již není novým elementem v území. Dokonce mohu použít starou hlukovou zátěž. U novostavby je to logicky mnohem problematičtější i s ohledem na to, že lidé všeobecně nechtějí měnit stávající stav - viz. odpor vůči elektrizaci trati Brno - Zastávka u Brna.

0/0
2.6.2017 9:36

Najdete na iDNES.cz