Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tým SŽDC už plánuje rychlostní tratě, vzniknou ale nejdříve za 15 let

V kancelářích Správy železniční dopravní cesty vzniká poprvé tým, který má zastřešit přípravu rychlovlaků v Česku. Navzdory větší aktivitě se ale Česko první vysokorychlostní tratě nedočká dříve než za patnáct let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R85o12m80a76n 62H63a80n45u62s 8565587879514

Hlavně mají koridory 300m ochranné pásmo, kde se nemůže stavět a to u trati, o které si většina lidí myslí, že je to utopie je smutné a opravdu to brání lidem, ale i podnikům v rozvoji.

Protože na to aby se vlak přiblížil času třeba na trase Praha Liberec by bylo potřeba investovat několik desítek miliard.

0/0
14.6.2017 11:11

J40a29n 11K32l40e38i84c60h 3259895451738

Takže rychlovak Praha-Ostrava pojede zajížďkou přes Brno. To tam Regiojet bude rychleji. Má to cenu za to vyhazovat miliardy?

+1/−1
1.6.2017 22:16

P91e12t68r 36Š10l94e28g86r 5254782108687

Má to cenu, protože rychlovlak jedoucí z Prahy do Ostravy přes Brno tam bude rychleji než dnes (skoro o polovinu).

Za druhé se na jednu provozní linku dají hned tři největší města, což zlepší ekonomiku provozu.

A za třtí současná trať na Ostravu přes není zrovná přímá, spočítejte si kilometrický rozdíl oproti "oklice" přes Brno...

+1/−1
2.6.2017 8:49

J60a72n 49K23l73e26i62c91h 3759835801118

nyní je max. rychlost 160, u budoucích rychlovlaků se počíta se 200, ale podle vás tam bude vlak na delší trati skoro o polovinu rychleji . Tady někdo neumí počítat.

0/0
2.6.2017 20:32

R13a28d26e81k 62J61a95n65a17t83a 9605946544452

Kde jste vzal těch 200? U VRT se dnes obvykle projektuje na 300+.

Ostatně vozidla s vmax pod 250 km/h ani nejsou považována za vysokorychlostní ve smyslu evropských norem TSI.

Nově otevírané tratě ve Francii mají traťovou rychlost 320 km/h (Paříž-Bordeaux, Paříž-Štrasburg). V Německu 300 km/h (Lipsko-Erfurt).

A už první rychlovlak na světě, japonský Shinkansen, jezdil před 50 lety 210 km/h.

0/0
2.6.2017 22:22

J66a38n 71K72l71e40i60c49h 3589905251218

http://ekonomika.idnes.cz/ministerstvo-stale-u-rychlovlaku-trva-na-dvoustovce-pdk-/eko-doprava.aspx?c=A170514_190304_eko-doprava_suj

0/0
2.6.2017 22:55

R44a61d96e68k 88J21a10n64a18t83a 9235656344292

To jste tu situaci nepochopil. Jedná se pouze o situaci mezi Brnem a Přerovem. Tam je dnes jedna jednokolejná trať. Výhledově jsou potřeba dvě (samozřejmě dvojkolejné), jedna pro regionální+nákladní a jedna pro dálkovou vysokorychlostní osobní dopravu (stejně jako například mezi Prahou a Ústím).

A spor se vede o to, kterou postavit dřív a jak velkoryse opravit tu regionální. MDČR chce tu regionální opravit dřív, a to velkoryse, aby jakože VRT nebyla dlouhou dobu potřeba. Ovšem ani oni nechtějí VRT vyškrnout z územních plánů.

0/0
2.6.2017 23:39

J22a92n 83K98l77e93i77c16h 3869905291148

;-D Vsadím se s vámi, že za těch 15 let se nebude v ČR jezdit ani těch 200.

+1/0
2.6.2017 23:59

R53a30d61e54k 36J10a69n27a10t97a 9965286724602

To tam teda nebude rychleji.

Jízdní doba klasické soupravy Praha-Ostrava (tj. Regiojet nebo Expres ČD) přes Pardubice je 3h20m. Jízdní doba Praha-Brno-Ostrava po VRT má být cca 1h40m.

Délka VRT totiž bude 378 km, zatímco dnešní trať má 356 km, takže rozdíl v délce je minimální, zatímco rozdíl v průměrné cestovní rychlosti značný.

Tj. Regiojet (pokud tou dobou bude ještě existovat) si koupí nějaké ojeté ICE z Německa a bude jezdit přes Brno. Kromě toho, že to bude rychlejší, je po cestě Brno, které má více obyvatel, než Hradec, Pardubice a Olomouc dohromady.

0/0
2.6.2017 9:12

J39a46n 61K52l72e47i53c58h 3479765491808

Za 15 let se ještě Brňáci budou pořád hádat, jestli nechat nádraží tam kde je, nebo ho posunout.

0/0
2.6.2017 20:34

M95a47r14t56i70n 77R64u45z89i47c20k80a 1822528476347

zajimave porovnani mapky z clanku s cedopem.... http://www.vysokorychlostnizeleznice.cz/

+1/0
1.6.2017 16:22
Foto

J30i25ř74í 20Š48r48á57m25e62k 3248537749551

Pane Súro, píšete o HOTOVÉ studii rychlého spolení z Prahy přes MB do Liberce. Nevím o tom, že by bylo opravdu hotovo. Mohl byste být, prosím, konkrétnější?

0/0
1.6.2017 11:16

R16a53d21e73k 40J62a65n70a38t30a 9425816824222

Taková studie vznikla už v roce 2002 ( viz http://www.k-report.net/koridory/dalsi4.htm ). A už tehdy tam píšou o možnosti napojení trati do Liberce na VRT Praha-Dresden u Neratovic.

To je 15 let. Ony se ty plány nových tratí moc nemění. Mění se jen politická reprezentace, která je stále stejně neschopná a neakční.

0/0
1.6.2017 15:37

M28a65r77t10i34n 22R32u42z72i66c11k41a 1482318516427

Vhodnejsi by bylo spojeni pres Hradec Kralove... ale do Liberce by vetev mela vest...

0/0
1.6.2017 16:20
Foto

R27o12m18a39n 46R36u46j49b29r 1860760949105

v česku to nehrozí, bo je každý rok jiná vláda, která není schopná nic dotáhnout....jojo demokracie

0/−5
1.6.2017 11:11

R82u91d36o35l29f 91R46u62b88e40š 3529225421864

30 let po "revoluci" objevuje SŽDC novou technologii.

Vzniká první tým, první normy.

Se zpožděním 50 let za zbytkem Evropy.

+2/0
1.6.2017 11:03

D19a41v91i41d 23D38o21b27e33š 3525462857

Mně se plán SŽDC na vedení VRT nelíbí. Co mají proti Mostu? ;-)

0/0
1.6.2017 10:54

D81a25v58i22d 57D27o32b59e79š 3395742227

(proč tudy nevede hlavní trať)

0/0
1.6.2017 10:54

P56e83t87r 52N86i59v95n95i59c26k15ý 3572874725487

Nemusíš se bát. Mostů bude na trati dost.

+3/0
1.6.2017 11:05
Foto

J83i81ř58í 48Š89r49á46m75e87k 3508417229291

Ale přes Most vede hlavní trať. Co máme říkat my (Liberec)?

0/0
1.6.2017 11:13

R61a61d56e44k 28J45a56n35a84t34a 9675376564862

1) protože Ústí je větší než Most

2) protože za Ústím jsou Dráždany a rychlá trať směr Lipsko, Erfurt a za Mostem není a nebude na německé straně nic podobného

+2/−1
1.6.2017 11:13

D68a76v67i69d 48D19o43b49e10š 3415482357

No, zřejmě nepatříte do fanklubu 100 pohledů na Most ;-)

+2/0
1.6.2017 11:17

M75a79r94t47i21n 73R39u43z43i12c81k85a 1212408476627

;-D:-)

0/0
1.6.2017 16:23

J58i23ř31í 90J13i79n69d18r28a 6115329786788

Tak to mi nedošlo :-)

0/0
1.6.2017 19:15

J60a30k18u18b 52M65i61k86u73l59a38c92e23k 8837861897554

Co jim bude trvat 11 let nez kopnou do zeme?? Prvni kopnuti by melo bejt nejpozdeji 2020...a i to je 20 let zpozdeni

+3/0
1.6.2017 10:41

R38a10d55e83k 35J78a49n44a54t16a 9705766464872

V Španělsku by to měli za 10 let zprovozněné, včetně projektu, povolení, stavby.

+1/0
1.6.2017 10:52

R94a59d81o22s92l73a43v 55M78o59l87á98k 6848373774286

Máte sice pravdu, ale ve Španělsku:

1. Je červená kniha VRT. Když to vládá schválí, tak má každý odpůrce smůlu, protože musí prokázat, že jeho zájem převyšuje veřejnou prospěšnost (u nás naopak).

2. Zastavěnost je v okolí Madridu a pak až na pobřeží. Těch 200-300 km jsou jen zemědělské oblasti, kde vidíte jen sem tam farmu.

3. Mají jiné právní poměry.

4. Výkup pozemků probíhá tak, že je stanovena úřední ceny (velmi velkorysá). Pokud se to vlastníkovi nelíbí, tak dostane úřední cenu a o zbytek se může soudít, třeba i roky. Stavba se ale už staví.

0/−1
1.6.2017 12:07

P92e78t62r 88N10o75v93o52t81n79y 1721620461

3 ze 4 bodů jsou jen drobné legislativní překážky, které by vláda klidně mohla napravit. :-)

0/0
1.6.2017 12:43

R93a83d50o84s64l77a20v 10M90o23l56á98k 6598503664836

Ano. A proto se o tom musí mluvit a to v konkrétní návrzích. Zatím však o tom mluví jen obecně a nikdo si to nevzal za své. Dokažu si přestavit, jak v mezirezortním připomínkovém řízení bude její návrh rozmetán.

0/0
1.6.2017 13:13

T50o50m71á26š 61M36a18c87e45j22k10a 6161102427307

Kdyby jsme měli silného premiéra, tak ten si nic rozmetat nenechá, protože ten by si sjednal pořádek. Jen chtít, že?

0/0
1.6.2017 14:26

R20a96d61o94s19l13a44v 17M27o76l37á79k 6328633394596

Té ironie jsem si všiml až nakonec.

0/0
1.6.2017 13:14

P19e19t12r 41N17o55v11o19t84n95y 1151720631

No trošku jí tam je. Ale vesměs jsem to myslel vážně. To by ovšem musela být silná vláda a silný premiér.

0/0
1.6.2017 15:23
Foto

I70v20a67n 69K12o58p46t63a 5417632491427

Ve španělsku možná, ale ani v německu to nejde tak rychle. U Erfurtu už ji staví od roku 1996 (plánování1991) a stále ještě není zcela hotovo. Respektivě letos začal zkušební provoz.

0/0
1.6.2017 12:42

A33l93e87š 80L14i54s57o85v12s89k13ý 9679348732192

A až bude ta vysokorychlostka, tak přes Brno pojede krokem, protože bude probíhat 120.kolo referenda o umístění nádraží :-))))

+12/0
1.6.2017 9:56

J87a75n 97H13o39r79á45k 1163199669764

;-D;-D

Bohužel máte ale pravdu.

https://zpravy.aktualne.cz/regiony/jihomoravsky/presun-brnenskeho-nadrazi-klicova-studie-se-opet-zpozdila-st/r~41a3c56c3fbb11e7b0440025900fea04/

0/0
1.6.2017 13:10

R72a26d74o28s54l69a68v 17M23o67l29á14k 6408473284696

Reaguji pouze na ten odkaz na aktualne.cz. Je veselé, jak pan Patrik ohodnotil práci projektantů. Ono to není o tom, že by radnice zasílala odborné připomínky. Ono je to o tom, že původně měla studie porovnat variantu u řeky (SŽDC) a pod Petrovem (Zelení). Bohužel je z toho najednou 12 variant řešení, protože "prověřte ještě toto řešení... ještě toto řešení...". Každý chce to svoje, ale že projektant měl nějaké zadání to nikoho nezajímá. A změna smlouvy? Neexistuje. V hospodě kdo objednává, ten platí. Ve státě to neplatí?

Veselé je, že na variantě se neshodnou ani zástupci radnice, tak jak se mají shodnou všichni? Prostor v médiích ale mají jen odpůrci a kritici. To je tedy kvalitní novinaři.

+1/−1
1.6.2017 13:45

P72e67t51r 42Š95l92e70g69r 5654372338687

Pokud se nepletu, tak obě varianty k porovnání do zadání dodala SŽDC, nikoliv žádní Zelení.

0/0
2.6.2017 8:45

R96a27d84o31s13l41a37v 82M66o56l30á43k 6608213164886

Ano v zadání je to tak, jak říkáte. Kde ale SŽDC vzala tu variantu? Odpovím za vás, od Zelených (nebo přesněji zastánců nádraží v centru). Zjistilo se však, že v centru to nejde a nejbližší možné je na Nových sadech. Takže pod kulturní památkou Malá Amerika vybudujeme podzemní nádraží pro dálkovou dopravu a na úrovni terénu bude jen regionální doprava. Posun od stávající polohy je ale 300m + ještě cesta z podzemí. Jak to technicky půjde v bobtnavých jílech a s podchycením Malé Ameriky je otázka, ale technicky to jde vyřešit. Je to vlastně jen o pěnězích. Z těchto důvodů se nakonec nestavělo ani podzemní parkování pod Zelným trhem.

0/0
2.6.2017 9:44

J82a45n 59C83e68p17e77k 1634756700

Hlavně kluci nespěchejte, v klidu, pomaličku, kam se honit. Až budou v okolních státech všichni létat na antigravitačních autech, my budeme schvalovat s výhledem stavby 20 let koňku mezi Prahou a Brnem.

+1/0
1.6.2017 9:28

T83o11m55á19š 90M31a10c71e89j37k46a 6251712127647

V této zemi je dopravní infrastruktura v zalostnem stavu a bohuzel není vůle sc tim cokoliv dělat.

+1/0
1.6.2017 9:24

J61a22n 52V33r90a31b88e13c 4862340156524

Trochu sobecky myslím na sebe a ne na ještě nenarozené děti mých malých dětí...

Už aby bylo po volbách.

Takto se zastaví veškeré modernizace stávajících tratí - výmluvou, že tu někdy (za XX volebních období) bude VRT...

0/−6
1.6.2017 9:05

R63a61d29e62k 18J59a29n39a80t72a 9755356304712

To není pravda, protože účel VRT a klasických tratí se překrývá jen velmi málo. To je jako byste se bál, že se kvůli dálnici zavře silnice 1. třídy nebo dokonce okreska.

Navíc jedním z důvodů, proč potřebujeme VRT (ty dvě hlavní tj. Praha-Brno a pak nějaká do Německa) je právě přetíženost současných tratí. Takže se nemusíte bát, že po současných tratích nebude nic jezdit.

+5/0
1.6.2017 9:13

V69l82a69d72i21s42l93a32v 56Ž64i53d71e54k 3808790240

Pan Vrabec víc myslel na peníze a ty jsou jen jedny.

0/0
1.6.2017 9:15

P31e13t47r 66N47o51v36o28t85n95y 1421300901

Peníze jsou, jen je utratit. Pokud se 15 let bude planovat VRT, tak to neznamena, že se 15 let neutratí ani koruna za normální tratě.

+5/0
1.6.2017 9:18

R84a86d31e60k 30J47a29n40a75t90a 9215296174962

Ale je jich dost. Máme spíš opačný problém. Protože MDČR+SŽDC nemá připravené projekty tratí, vymýšlí se půjčovna vlaků, aby se peníze utratily.

+4/0
1.6.2017 9:38

J74i90ř63í 77S48v25i58t69á37k 6686813297427

Podle zkušeností z let 1990 až dodnes vládnou na ČSD a potom SŽDC pravděpodobně mimoňové protože od té doby plánují rychlostní tratě nad 160 km/hod a nalili tam do rekonstrukcí tratí neskutečné miliardy a pořád se jezdí pomalu vede to k celkem logické doměnce že si tam manažeři mastí kapsy za státní peníze, vím že je to státní moloch a říká se že je to stát ve státě ale asi nastala doba kdy se budeme muset koukat podrobněji na výdaje a na kvalitu managementu na všech stupních což se nestane za vlády Sobotky a ČSSD

+2/0
1.6.2017 8:57

D63a82v76i77d 21P12e47c69a 1425914501166

Ano. Je zcela běžná kompletní rekonstrukce, která třeba ani nezvedne traťovou rychlost. Je to hanebné, jiný výraz mě nenapadá.

+1/0
1.6.2017 9:02

R61a49d48o40s91l28a58v 50M76o45l64á18k 6568273704316

Řešíte dvě věci. Výstavba VRT a opravu (modernizaci) stávajících tratí. Obojí stát musí řešit. Stíhá však řešit jen stávající tratě. U VRT jste v problémech jiné kategorie a to zábor obrovského počtu nemovitostí a EIA. Znamená to jediné, více účastníků řízení = prodloužení přípravy. Stát tedy řešil to, co mohl v relativně krátké době vybudovat, aby se ekonomika nezastavila. Proto program modernizací koridorů bylo dobré rozhodnutí, které dnes generuje zvýšení dopravy. Pokud by u nás byla cesta mezi Brnem a Prahou 4 hodiny, tak by vlakem nikdo nejezdil a neřešili bychom dnes nedostatečnou kapacitu koridorů a tedy nutnou potřebu VRT. Kdo by nám věřil, že na VRT budou cestující? Když ale vezmete statistické údaje z koridoru, tak to už jako důkaz stačí. Bez hmatatelných důkazů JASPERS nepřesvědčíte. Obdobně IDS JMK. Když po zavedení nastal meziroční nárůst cestujících o 10%, tak se toho chytli další a zavedli to taky.

+2/−1
1.6.2017 13:56

P56e27t49r 41Š86l82e46g62r 5964782188807

U modernizací tratí se EIA neprovádí? To je mi novina

0/0
2.6.2017 8:47

R47a64d81o49s57l26a98v 76M28o77l19á19k 6408523964986

Je vidět, že nemáte žádnou zkušenost s procesem EIA. Pokud už v území žel. trať je, tak proces EIA tuto skutečnost zohledňuje, tzn. trať již není novým elementem v území. Dokonce mohu použít starou hlukovou zátěž. U novostavby je to logicky mnohem problematičtější i s ohledem na to, že lidé všeobecně nechtějí měnit stávající stav - viz. odpor vůči elektrizaci trati Brno - Zastávka u Brna.

0/0
2.6.2017 9:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.