Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tým SŽDC už plánuje rychlostní tratě, vzniknou ale nejdříve za 15 let

V kancelářích Správy železniční dopravní cesty vzniká poprvé tým, který má zastřešit přípravu rychlovlaků v Česku. Navzdory větší aktivitě se ale Česko první vysokorychlostní tratě nedočká dříve než za patnáct let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R30o51m35a59n 38H13a95n94u31s 8495777429234

Hlavně mají koridory 300m ochranné pásmo, kde se nemůže stavět a to u trati, o které si většina lidí myslí, že je to utopie je smutné a opravdu to brání lidem, ale i podnikům v rozvoji.

Protože na to aby se vlak přiblížil času třeba na trase Praha Liberec by bylo potřeba investovat několik desítek miliard.

0/0
14.6.2017 11:11

J36a45n 17K94l53e34i73c63h 3529455141108

Takže rychlovak Praha-Ostrava pojede zajížďkou přes Brno. To tam Regiojet bude rychleji. Má to cenu za to vyhazovat miliardy?

+1/−1
1.6.2017 22:16

P32e52t40r 48Š85l96e45g89r 5824222488857

Má to cenu, protože rychlovlak jedoucí z Prahy do Ostravy přes Brno tam bude rychleji než dnes (skoro o polovinu).

Za druhé se na jednu provozní linku dají hned tři největší města, což zlepší ekonomiku provozu.

A za třtí současná trať na Ostravu přes není zrovná přímá, spočítejte si kilometrický rozdíl oproti "oklice" přes Brno...

+1/−1
2.6.2017 8:49

J48a90n 71K65l58e24i25c37h 3179515331338

nyní je max. rychlost 160, u budoucích rychlovlaků se počíta se 200, ale podle vás tam bude vlak na delší trati skoro o polovinu rychleji . Tady někdo neumí počítat.

0/0
2.6.2017 20:32

R15a51d25e16k 20J66a97n89a55t38a 9795526644812

Kde jste vzal těch 200? U VRT se dnes obvykle projektuje na 300+.

Ostatně vozidla s vmax pod 250 km/h ani nejsou považována za vysokorychlostní ve smyslu evropských norem TSI.

Nově otevírané tratě ve Francii mají traťovou rychlost 320 km/h (Paříž-Bordeaux, Paříž-Štrasburg). V Německu 300 km/h (Lipsko-Erfurt).

A už první rychlovlak na světě, japonský Shinkansen, jezdil před 50 lety 210 km/h.

0/0
2.6.2017 22:22

J62a79n 95K32l75e24i96c30h 3559615621178

http://ekonomika.idnes.cz/ministerstvo-stale-u-rychlovlaku-trva-na-dvoustovce-pdk-/eko-doprava.aspx?c=A170514_190304_eko-doprava_suj

0/0
2.6.2017 22:55

R15a37d29e75k 92J80a29n16a42t44a 9815396794262

To jste tu situaci nepochopil. Jedná se pouze o situaci mezi Brnem a Přerovem. Tam je dnes jedna jednokolejná trať. Výhledově jsou potřeba dvě (samozřejmě dvojkolejné), jedna pro regionální+nákladní a jedna pro dálkovou vysokorychlostní osobní dopravu (stejně jako například mezi Prahou a Ústím).

A spor se vede o to, kterou postavit dřív a jak velkoryse opravit tu regionální. MDČR chce tu regionální opravit dřív, a to velkoryse, aby jakože VRT nebyla dlouhou dobu potřeba. Ovšem ani oni nechtějí VRT vyškrnout z územních plánů.

0/0
2.6.2017 23:39

J23a58n 40K20l20e28i11c75h 3619455411838

;-D Vsadím se s vámi, že za těch 15 let se nebude v ČR jezdit ani těch 200.

+1/0
2.6.2017 23:59

R74a19d36e84k 95J62a53n12a60t69a 9695786454982

To tam teda nebude rychleji.

Jízdní doba klasické soupravy Praha-Ostrava (tj. Regiojet nebo Expres ČD) přes Pardubice je 3h20m. Jízdní doba Praha-Brno-Ostrava po VRT má být cca 1h40m.

Délka VRT totiž bude 378 km, zatímco dnešní trať má 356 km, takže rozdíl v délce je minimální, zatímco rozdíl v průměrné cestovní rychlosti značný.

Tj. Regiojet (pokud tou dobou bude ještě existovat) si koupí nějaké ojeté ICE z Německa a bude jezdit přes Brno. Kromě toho, že to bude rychlejší, je po cestě Brno, které má více obyvatel, než Hradec, Pardubice a Olomouc dohromady.

0/0
2.6.2017 9:12

J33a57n 48K28l97e66i51c59h 3109475881458

Za 15 let se ještě Brňáci budou pořád hádat, jestli nechat nádraží tam kde je, nebo ho posunout.

0/0
2.6.2017 20:34

M51a43r16t38i75n 83R44u18z15i19c78k57a 1482288856777

zajimave porovnani mapky z clanku s cedopem.... http://www.vysokorychlostnizeleznice.cz/

+1/0
1.6.2017 16:22
Foto

J64i52ř87í 61Š73r21á94m52e36k 3438467739411

Pane Súro, píšete o HOTOVÉ studii rychlého spolení z Prahy přes MB do Liberce. Nevím o tom, že by bylo opravdu hotovo. Mohl byste být, prosím, konkrétnější?

0/0
1.6.2017 11:16

R25a19d88e94k 59J21a19n95a32t93a 9855446374922

Taková studie vznikla už v roce 2002 ( viz http://www.k-report.net/koridory/dalsi4.htm ). A už tehdy tam píšou o možnosti napojení trati do Liberce na VRT Praha-Dresden u Neratovic.

To je 15 let. Ony se ty plány nových tratí moc nemění. Mění se jen politická reprezentace, která je stále stejně neschopná a neakční.

0/0
1.6.2017 15:37

M23a78r90t78i78n 80R73u94z56i58c37k70a 1392478626117

Vhodnejsi by bylo spojeni pres Hradec Kralove... ale do Liberce by vetev mela vest...

0/0
1.6.2017 16:20
Foto

R42o46m69a75n 89R98u89j61b87r 1170750809415

v česku to nehrozí, bo je každý rok jiná vláda, která není schopná nic dotáhnout....jojo demokracie

0/−5
1.6.2017 11:11

R58u11d26o46l27f 80R73u45b63e67š 3929665301624

30 let po "revoluci" objevuje SŽDC novou technologii.

Vzniká první tým, první normy.

Se zpožděním 50 let za zbytkem Evropy.

+2/0
1.6.2017 11:03

D39a67v88i80d 70D42o30b61e49š 3735602127

Mně se plán SŽDC na vedení VRT nelíbí. Co mají proti Mostu? ;-)

0/0
1.6.2017 10:54

D24a87v39i90d 70D14o92b62e96š 3575202337

(proč tudy nevede hlavní trať)

0/0
1.6.2017 10:54

P21e66t87r 65N77i78v76n19i69c46k60ý 3922974365147

Nemusíš se bát. Mostů bude na trati dost.

+3/0
1.6.2017 11:05
Foto

J47i20ř95í 61Š52r85á25m66e85k 3158717959871

Ale přes Most vede hlavní trať. Co máme říkat my (Liberec)?

0/0
1.6.2017 11:13

R73a66d64e81k 56J64a68n14a53t64a 9825706964502

1) protože Ústí je větší než Most

2) protože za Ústím jsou Dráždany a rychlá trať směr Lipsko, Erfurt a za Mostem není a nebude na německé straně nic podobného

+2/−1
1.6.2017 11:13

D42a76v37i45d 91D44o98b54e51š 3115942677

No, zřejmě nepatříte do fanklubu 100 pohledů na Most ;-)

+2/0
1.6.2017 11:17

M95a10r12t59i16n 82R87u45z12i81c77k46a 1432668106927

;-D:-)

0/0
1.6.2017 16:23

J23i90ř54í 44J81i89n57d68r78a 6605889286258

Tak to mi nedošlo :-)

0/0
1.6.2017 19:15

J63a85k87u26b 71M14i51k14u76l86a19c15e39k 8937581987584

Co jim bude trvat 11 let nez kopnou do zeme?? Prvni kopnuti by melo bejt nejpozdeji 2020...a i to je 20 let zpozdeni

+3/0
1.6.2017 10:41

R77a97d60e94k 87J14a23n12a24t20a 9545896364312

V Španělsku by to měli za 10 let zprovozněné, včetně projektu, povolení, stavby.

+1/0
1.6.2017 10:52

R97a26d86o28s91l57a26v 93M95o51l50á45k 6138443394516

Máte sice pravdu, ale ve Španělsku:

1. Je červená kniha VRT. Když to vládá schválí, tak má každý odpůrce smůlu, protože musí prokázat, že jeho zájem převyšuje veřejnou prospěšnost (u nás naopak).

2. Zastavěnost je v okolí Madridu a pak až na pobřeží. Těch 200-300 km jsou jen zemědělské oblasti, kde vidíte jen sem tam farmu.

3. Mají jiné právní poměry.

4. Výkup pozemků probíhá tak, že je stanovena úřední ceny (velmi velkorysá). Pokud se to vlastníkovi nelíbí, tak dostane úřední cenu a o zbytek se může soudít, třeba i roky. Stavba se ale už staví.

0/−1
1.6.2017 12:07

P94e98t69r 30N82o89v67o29t74n80y 1741240571

3 ze 4 bodů jsou jen drobné legislativní překážky, které by vláda klidně mohla napravit. :-)

0/0
1.6.2017 12:43

R93a95d24o49s65l20a88v 52M75o66l51á41k 6828113184546

Ano. A proto se o tom musí mluvit a to v konkrétní návrzích. Zatím však o tom mluví jen obecně a nikdo si to nevzal za své. Dokažu si přestavit, jak v mezirezortním připomínkovém řízení bude její návrh rozmetán.

0/0
1.6.2017 13:13

T51o11m77á72š 71M24a55c30e15j48k17a 6571672527207

Kdyby jsme měli silného premiéra, tak ten si nic rozmetat nenechá, protože ten by si sjednal pořádek. Jen chtít, že?

0/0
1.6.2017 14:26

R81a12d46o12s55l36a94v 47M33o49l98á28k 6418283884106

Té ironie jsem si všiml až nakonec.

0/0
1.6.2017 13:14

P87e58t73r 33N79o96v51o85t78n50y 1921440271

No trošku jí tam je. Ale vesměs jsem to myslel vážně. To by ovšem musela být silná vláda a silný premiér.

0/0
1.6.2017 15:23
Foto

I13v40a83n 33K55o68p39t46a 5987622271557

Ve španělsku možná, ale ani v německu to nejde tak rychle. U Erfurtu už ji staví od roku 1996 (plánování1991) a stále ještě není zcela hotovo. Respektivě letos začal zkušební provoz.

0/0
1.6.2017 12:42

A63l53e32š 71L95i23s11o26v48s29k97ý 9929298392842

A až bude ta vysokorychlostka, tak přes Brno pojede krokem, protože bude probíhat 120.kolo referenda o umístění nádraží :-))))

+12/0
1.6.2017 9:56

J59a33n 14H42o60r30á30k 1183259949854

;-D;-D

Bohužel máte ale pravdu.

https://zpravy.aktualne.cz/regiony/jihomoravsky/presun-brnenskeho-nadrazi-klicova-studie-se-opet-zpozdila-st/r~41a3c56c3fbb11e7b0440025900fea04/

0/0
1.6.2017 13:10

R59a58d62o88s95l56a76v 26M52o28l23á81k 6378913274776

Reaguji pouze na ten odkaz na aktualne.cz. Je veselé, jak pan Patrik ohodnotil práci projektantů. Ono to není o tom, že by radnice zasílala odborné připomínky. Ono je to o tom, že původně měla studie porovnat variantu u řeky (SŽDC) a pod Petrovem (Zelení). Bohužel je z toho najednou 12 variant řešení, protože "prověřte ještě toto řešení... ještě toto řešení...". Každý chce to svoje, ale že projektant měl nějaké zadání to nikoho nezajímá. A změna smlouvy? Neexistuje. V hospodě kdo objednává, ten platí. Ve státě to neplatí?

Veselé je, že na variantě se neshodnou ani zástupci radnice, tak jak se mají shodnou všichni? Prostor v médiích ale mají jen odpůrci a kritici. To je tedy kvalitní novinaři.

+1/−1
1.6.2017 13:45

P82e42t90r 13Š25l82e78g85r 5744572848947

Pokud se nepletu, tak obě varianty k porovnání do zadání dodala SŽDC, nikoliv žádní Zelení.

0/0
2.6.2017 8:45

R43a32d24o56s10l37a51v 66M84o39l12á46k 6518233414416

Ano v zadání je to tak, jak říkáte. Kde ale SŽDC vzala tu variantu? Odpovím za vás, od Zelených (nebo přesněji zastánců nádraží v centru). Zjistilo se však, že v centru to nejde a nejbližší možné je na Nových sadech. Takže pod kulturní památkou Malá Amerika vybudujeme podzemní nádraží pro dálkovou dopravu a na úrovni terénu bude jen regionální doprava. Posun od stávající polohy je ale 300m + ještě cesta z podzemí. Jak to technicky půjde v bobtnavých jílech a s podchycením Malé Ameriky je otázka, ale technicky to jde vyřešit. Je to vlastně jen o pěnězích. Z těchto důvodů se nakonec nestavělo ani podzemní parkování pod Zelným trhem.

0/0
2.6.2017 9:44

J45a50n 75C50e42p51e46k 1754336900

Hlavně kluci nespěchejte, v klidu, pomaličku, kam se honit. Až budou v okolních státech všichni létat na antigravitačních autech, my budeme schvalovat s výhledem stavby 20 let koňku mezi Prahou a Brnem.

+1/0
1.6.2017 9:28

T69o75m79á76š 24M47a71c80e82j30k14a 6661802107497

V této zemi je dopravní infrastruktura v zalostnem stavu a bohuzel není vůle sc tim cokoliv dělat.

+1/0
1.6.2017 9:24

J59a92n 53V40r54a61b12e51c 4462490336814

Trochu sobecky myslím na sebe a ne na ještě nenarozené děti mých malých dětí...

Už aby bylo po volbách.

Takto se zastaví veškeré modernizace stávajících tratí - výmluvou, že tu někdy (za XX volebních období) bude VRT...

0/−6
1.6.2017 9:05

R43a61d90e84k 47J32a19n67a75t85a 9185256634732

To není pravda, protože účel VRT a klasických tratí se překrývá jen velmi málo. To je jako byste se bál, že se kvůli dálnici zavře silnice 1. třídy nebo dokonce okreska.

Navíc jedním z důvodů, proč potřebujeme VRT (ty dvě hlavní tj. Praha-Brno a pak nějaká do Německa) je právě přetíženost současných tratí. Takže se nemusíte bát, že po současných tratích nebude nic jezdit.

+5/0
1.6.2017 9:13

V69l40a21d37i78s69l75a10v 81Ž57i92d45e78k 3398660340

Pan Vrabec víc myslel na peníze a ty jsou jen jedny.

0/0
1.6.2017 9:15

P43e36t89r 65N37o29v90o44t65n44y 1711420731

Peníze jsou, jen je utratit. Pokud se 15 let bude planovat VRT, tak to neznamena, že se 15 let neutratí ani koruna za normální tratě.

+5/0
1.6.2017 9:18

R73a84d38e75k 79J90a71n39a18t70a 9635156424782

Ale je jich dost. Máme spíš opačný problém. Protože MDČR+SŽDC nemá připravené projekty tratí, vymýšlí se půjčovna vlaků, aby se peníze utratily.

+4/0
1.6.2017 9:38

J43i91ř12í 52S79v10i51t52á80k 6346973467507

Podle zkušeností z let 1990 až dodnes vládnou na ČSD a potom SŽDC pravděpodobně mimoňové protože od té doby plánují rychlostní tratě nad 160 km/hod a nalili tam do rekonstrukcí tratí neskutečné miliardy a pořád se jezdí pomalu vede to k celkem logické doměnce že si tam manažeři mastí kapsy za státní peníze, vím že je to státní moloch a říká se že je to stát ve státě ale asi nastala doba kdy se budeme muset koukat podrobněji na výdaje a na kvalitu managementu na všech stupních což se nestane za vlády Sobotky a ČSSD

+2/0
1.6.2017 8:57

D48a76v70i44d 96P43e36c18a 1725634681986

Ano. Je zcela běžná kompletní rekonstrukce, která třeba ani nezvedne traťovou rychlost. Je to hanebné, jiný výraz mě nenapadá.

+1/0
1.6.2017 9:02

R47a94d93o34s65l36a60v 93M49o57l52á63k 6908913414316

Řešíte dvě věci. Výstavba VRT a opravu (modernizaci) stávajících tratí. Obojí stát musí řešit. Stíhá však řešit jen stávající tratě. U VRT jste v problémech jiné kategorie a to zábor obrovského počtu nemovitostí a EIA. Znamená to jediné, více účastníků řízení = prodloužení přípravy. Stát tedy řešil to, co mohl v relativně krátké době vybudovat, aby se ekonomika nezastavila. Proto program modernizací koridorů bylo dobré rozhodnutí, které dnes generuje zvýšení dopravy. Pokud by u nás byla cesta mezi Brnem a Prahou 4 hodiny, tak by vlakem nikdo nejezdil a neřešili bychom dnes nedostatečnou kapacitu koridorů a tedy nutnou potřebu VRT. Kdo by nám věřil, že na VRT budou cestující? Když ale vezmete statistické údaje z koridoru, tak to už jako důkaz stačí. Bez hmatatelných důkazů JASPERS nepřesvědčíte. Obdobně IDS JMK. Když po zavedení nastal meziroční nárůst cestujících o 10%, tak se toho chytli další a zavedli to taky.

+2/−1
1.6.2017 13:56

P30e14t14r 77Š43l50e32g61r 5464352658707

U modernizací tratí se EIA neprovádí? To je mi novina

0/0
2.6.2017 8:47

R16a69d69o37s42l53a41v 15M56o27l24á96k 6468513104906

Je vidět, že nemáte žádnou zkušenost s procesem EIA. Pokud už v území žel. trať je, tak proces EIA tuto skutečnost zohledňuje, tzn. trať již není novým elementem v území. Dokonce mohu použít starou hlukovou zátěž. U novostavby je to logicky mnohem problematičtější i s ohledem na to, že lidé všeobecně nechtějí měnit stávající stav - viz. odpor vůči elektrizaci trati Brno - Zastávka u Brna.

0/0
2.6.2017 9:36







Najdete na iDNES.cz