Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Americké nebe v soukromých rukou. Trump prozradil, jak chce zlevnit lety

Americký prezident Donald Trump v pondělí představil plán privatizace řízení letového provozu. Jeho cílem je modernizovat zastaralý systém a zlevnit Američanům létání. Většina domácích leteckých společností plán podporuje, prosadit jej v Kongresu bude ale pro Trumpa obtížné, uvedla agentura Reuters.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P57a65u19l 52J94a86r75o48s 2813968680

Co je soukrome,vetsinou funguje,lepe jak statni.Hlavne,kdyz to nedostanou do rukou komunisti...Vetsina krajanu to zna.

0/0
6.6.2017 16:57

B10o56h22u47m81i42l 77V79a28n56ě51k 5602385352246

ŘLP je značně specifická organizace, většinou přímo podléhající státu a řídící mají nepochybně náročné, ale velmi dobře placené povolání. Při vědomí své vyjímečnosti prosazují své mzdové požadavky hrozbou stávek a státy jim většinou ustoupí.

Výjímkou byla stávka pracovníků ŘLP v roce 19881 v USA. President Reagan jim dal ultimátum, aby nastoupili do práce a propustil všech 11 tisíc z celkových 15 tisíc zaměstnanců co na jeho výzvu do práce nenastoupili. K řízení provozu letadel povolal armádní řídící a tím tuto stávku zlomil. Ti co se později do ŘLP vraceli už nedostali stejné místo za stejných podmínek.

Je nesporný fakt, že tyto státní organizace ŘLP jsou přezaměstncované a nehospodárné.

Vemte si situaci u nás. ŘLP má cca 940 zaměstnaců, z nich se přímo řízením provozu zabýva cca třetina a tu obsluhuje třetina správních a administrativních zaměstnanců a další třetina zastává zejména technické, dělnické a pomocné profese. Zejméně předimensovaná je ta administrativa - u soukromé firmy by stejnou činnost musela zvládnout maximálně necelá polovina a je otázka zda by bylo nutné dělat stejný rozsah. Celkové náklady byly v roce 2016 cca 3,6 miliardy a přijmy cca 4 miliardy. Výhoda ŘLP je, že v zásadě nepotřebuje dotace od státu. Výše poplatků za přelety jsou stanovovny tak , aby vždy pokryly s malou rezervou náklady na provoz a na případný rozvoj. (čím více se přes ČR létá tím menší jsou poplaty za tuno-míli.) Stát si nemohl zisk z ŘLP vytahovat v posledních dvou letech dostavá mimo daní od ŘLP 100 milionů korun (něco jako dividendu). Zhruba stejnou částku stát ŘLP zaplatí jako kompenzace a jiné služby.

Je tedy nepochybné, že by případná privatizace mohla přinést jisté uspory na administrativě a dalších činnostech podporující ty co skutečně řídí provoz letadel

+1/0
6.6.2017 10:20

M53a18r92t71i81n 46Č87a97p32e59k 6380651957844

Já mám teda zkušenost, že v soukromých firmách je v administrativě přezamněstnáno a přepláceno. A úspory se dějí dole v provozu. Firma radši našponuje pracovní normy na (za) únosnou mez, než aby si v kanceláři odpustili zbytečné reporty a podobné, které musí někdo zpracovat - přepsat z tabulky A do tabulky B a přidat podpis.

+1/−1
6.6.2017 11:05

I54v65o 46H58e88b63e57l46k59a 8795780572420

Sorry jako, na mě to působí divně. Myslím si, že vzdušný prostor by měl kontrolovat stát. Když něco zblbnou a umřou lidi, tak stát vždycky zaplatí. Letecký společnosti klidně zbankrotují a člověk nedostane nic.

Druhá věc, docela by mě zajímalo, o kolik by se ty letenky měly zlevnit. Letenka za 300 dolarů bude rázem stát 295? Nebo 298? Proč tohle Trump neřekl?

+1/−1
6.6.2017 10:10

P51a79v15e14l 79C26h80a42m66r54á20d 4257320219585

Elektřina, Voda, Vzdušný prostor, Armáda, Policie, Zdravotnictví samozřejmě spolupracuje se soukromým sektorem, ale co když se podnikatelé rozhodnou mít jiný názor na vedení státu. Smrdí to vládou peněz a ne lidu. Při krizi pak peníze budou ovládat obyčejné lidi na přímo, aby podnikatele nepřišli o kolotoč zisků a v tu chvíli možnost regulace nebude možná!

+1/0
6.6.2017 9:37

A88n87t53o76n81í94n 72Z90e14l12e49n70ý 2654163581226

Podle idnes to vypadá, že Trump je jediný politik, který něco dělá. Ostatní se zmůžou nanejvýš na odhodlané kondolence.

0/−2
6.6.2017 7:40

M91i33r13a 46L27o26v55e 3584480248514

Bohuzel, jak rikate vy sam ...to tak jen vypada.

Z toho nebude stejne zase nic, jen plane zvasty.

0/0
13.6.2017 15:39

J86o20s36e42f 66L52a98m57p71a 2364113755477

Kdopak z jeho sponzorů se na ten job těší. Zruší federální místa a jeho přítelíček si bude pakovat štrozok jistou prací;-D

+1/−1
6.6.2017 7:21

J78a87n 11Š11l40é54g25l 8352180418273

Letecká společnost je určená za účelem zisku. Pokud nějaký zákon / směrnici (cokoliv...) podporují je dle mého názoru signál si tu věc ověřit jaké to bude mít dopady. Může a nemusí to mít jiné negativní účinky. Upřímně vzdušný prostor předat soukromníkům.... nepřijde mi to jako moc dobrý nápad.

+2/0
6.6.2017 5:49

L90e28o74š 41K72a42ň93a 6373661522847

Totální plácal, kdy je něco best, nebo worst a za týden to může být naopak, je zase ve formě. Jako náš hradní virotik. Jako vždy, jeho fans to není divné.

+1/−1
6.6.2017 2:30

L80u77d68ě81k 28J66a58š86a 7849906572645

Dnes mě Trump opět velice potěšil. Na jeho twitteru je vystaveno, že po posledním útoku v Anglii vyhlašuje tvrdý a nekompromisní boj POLITICKÉ KOREKTNOSTI. Konečně se našel jeden slušný člověk, za který,stojí státR^R^R^

+3/−8
5.6.2017 23:42

J66a38n 25V53á27c92l98a26v78í77k 3192506481769

Tím že napadl londýnského starostu?

+4/0
6.6.2017 0:44

I66v83o 39B41o72u18š94e 5932177328

Kdyz o vas napisu, ze jste idiot, budete to take hodnotit jako boj proti politicke korektnosti?

+5/0
6.6.2017 0:54

P42e58t36r 57N75o30v55á36k 8435629170

NEznám žádní státní podnik který by v konkurenčním prostředí okamžitě nezkrachoval 8-o

+2/−3
5.6.2017 23:17

Z12d56e87n75e44k 67H35r15d12i67n27a 9420509983730

Budvar?

+4/0
6.6.2017 6:47

R57i53c27h49a69r72d 30T91o20m68e66č50e49k 7576315826171

Tak jestli to budou privatizovat jako Sobotka OKD tak potěš koště.

0/−1
5.6.2017 22:55

T84o69m64á36š 50P65a38k 5502687879

hmm stát ztratí kontrolu nad svým vzdušným prostorem...

by mne zajímalo jak by soukromý provozovatel reagoval při útocích 11.9.... Také by uzavřel vzdušný prostor?

+8/0
5.6.2017 22:26

T15o63m24á25š 84V58r11á72b12e18l 8930924443804

Řekl bych, že úplně stejně, prostě by poslouchal rozkazy armády.

+3/0
6.6.2017 6:08

J64a77n 16S77t26o85d56o79l84a 7201570803440

Stát neztratí kontrolu na vzdušným prostorem. Práci budou vykonávat soukromníci, zákony, pravidla a krizové situace obstará stát.

0/−1
7.6.2017 19:19

A46r17n87o87š98t 10S83t25á37r94e53k 4802910475844

Jen aby to nedopadlo, jako u nás s vodárnami.. FAA má jako cíl bezpečný letecký provoz, cílem aerolinek a provozovatelů je vydělat co nejvíc peněz. Tj. minimalizovat náklady, maximalizovat zisky. Čili údržba, obnova a bezpečné praktiky se budou ořezávat, ceny zvyšovat po strop únosnosti (co jim zákony dovolí). (A odbory náklady nesníží jaksi z principu, že.)

+7/0
5.6.2017 22:24

P28e73t23r 91D34l82o71u72h58ý 5607339824404

Jde hlavně o to, aby byly dobře nastaveny zákony, standardy a pravidla. Letecké společnosti vědí, že případný průšvih by je stál obrovský balík peněz, zvlášť v USA. Údržbu letadel a připravenost posádky taky slušné letecké společnosti neodrbávají. Jasně, snaží se vydělat co nejvíc, ale k tomu patří i to, že je třeba důkladně dbát na bezpečnost, protože jinak by se jim to hodně prodražilo.

+3/−1
5.6.2017 22:30

F34i78l14i67p 14N24e63s65p24o30r 6947917598652

Souhlasim s p. Starkem, pokud jde o bezpecnost, take musi mit nadhled nekdo nezavisly. Firmam jde jen o prachy a jestli jim spadne par letadel tak to prohlasi za standard. Jde o to mit nezavisly organ ktery na vse dohlizi.

+3/−2
5.6.2017 23:22

J37a81n 62U95l34r47i71c61h 9219956649554

Je konzervativnější než se zdálo. R^

+2/−2
5.6.2017 22:01

R61o74m44a38n 37P74o27l52á89č58e90k 5856759765

Trochu nechápu co privatizace vyřeší.

Rozestupy mezi letadly jsou dané mezinárodními normami a šetření na dispečerech se už historicky několikrát vymstilo...

+12/−1
5.6.2017 21:51

M83a29r13t53i28n 10B73a26r44t89e94k 5637971451683

Nemyslím si, že tady jde o nějaké šetření. Piloti jsou zaměstnanci aerolinek a nemám pocit, že by trpěli na podfinancování. Spíše jde o větší pružnost a efektivitu soukromého sektoru.

+3/−3
5.6.2017 22:01

J72i66ř17í 12K57u62c88h30t84a 6918295739177

Jste hodně mimo, nejde o piloty ale o dispečery. Piloti jsou ti v letadlech, dispečeři jsou ti co to z letiště řídí.

+2/−1
5.6.2017 22:06

P74e77t89r 75D29l56o63u52h57ý 5677779634804

Řekl bych, že příspěvek je míněn jinak. Piloty platí letecké společnosti a nelze o nich (aspoň v drtivé většině) říct, že by byli nekvalitní či špatně placení. A není důvod se domnívat, že u ŘLP spravovaného leteckými společnostmi atd. (tedy bez financování státem) by to fungovalo jinak.

+2/−1
5.6.2017 22:16

P44e40t53r 43N73o75v81á83k 8275909820

no pokud privatizace a konkurence tak to ma smysl!!!

zcela stejný jako u všech jiných firem 8-o

0/0
5.6.2017 23:19

J82a28n 24S93t97o27d60o97l35a 7661500653100

1. Soukromníci by na řídících nešetřili - řídící jsou dost silní na to, aby s nimi někdo zametal. Mají zákonem danou kvalifikaci, a proto nejsou rychle vyměnitelní.

2. Státní firma i v USA má daleko vyšší náklady na činnost než ta samá v soukromých rukách.

3. Peníze, které se ušetří, investují do většího počtu dispečerů. To umožní využít více drah a letišť.

4. Dohled nad činností soukromých firem ŘLP bude mít plně stát.

0/−1
7.6.2017 19:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.