Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Je Česko závislé na autech? Ekonomové připomínají Detroit nebo Nokii

Automobilový průmysl u nás tvoří už devět procent hrubého domácího produktu a domácí ekonomika je tak stále závislejší na tom, jak se v Evropě prodávají auta. Podle některých ekonomů je ale závislost už příliš vysoká a nebezpečná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L43u33k12á38š 33S82e91d51l77á93č94e58k 1683537237430

Cestovat se bude vždycky vážení ekonomové.;-) A Detroit zaspal vývoj a potom už nekonkuroval. Nokia nejsou auta.:-P

0/0
11.6.2017 10:45

V73l40a69s93t91i75m66i91l 51H47a38l86b80i52c45h 8353715666518

Již kdysi jsem zde psal,že aut se nenajíme.

0/0
9.6.2017 10:50

S47t23a19n94i11s45l45a35v 16N26ý65v68l59t 2754605233

Daleko vetsi problem Detroitu je, ze tam zije 81% cernochu.

+1/0
9.6.2017 9:43

J41i88ř56í 77K90r85u72t50i51l 8408563255161

Důsledek pásové výroby.

0/0
9.6.2017 18:36
Foto

M37a52r21e55k 44C27e42r38n94y 5438876757

A je to marny, marny, marny....nedaj si rict.

+1/0
8.6.2017 17:04

J20a96n 42C74e85p25e55k 1914946660

Lidi nikdy celkově auta nepřestanou kupovat, tak že pokud zasáhne svět nebo Evropu nějaká větší krize, která postihne ve velkém automobilový průmysl, tak nelehne vše najednou a naráz. Silní se udrží, slabší padnou. Propustí se jen část lidí, neb i menší poptávku po autech musí někdo nasytit, rozuměj auta vyrobit. Tak že nebude se vyrábět milion aut ročně, ale třeba jen 500.000, tak že stále tu minimálně půlka lidí práci mít bude.

Na druhou stranu by samozřejmě bylo lepší, kdyby celková výroba zde, vývoj, služby a další byly hodně diverzifikované. Od každého trochu. Pak krize postihující tu a tam každé odvětví zasáhne jen nepatrně.

+3/0
8.6.2017 14:36

R43a85d92e10k 94H81o61l78í93k 1188914240606

..nízko kvalifikovaná vláda podporuje nízko kvalifikovaná místa...co je k údivu?

+3/−2
8.6.2017 12:31

L80u47k36á31š 80S27e35d64l77á59č45e26k 1983577947580

Vysoko kvalifikovaná místa jsou závislá na nízko kvalifikovaných místech.;-)

0/0
11.6.2017 10:51

P44a88v81e30l 43K52u25n72c 9812479478298

Proč se trápit budoucností? Je přece jasná věc, že kdo je mladý, nikdy nezestárne. (J. Steinbeck, Na východ od ráje.)

0/0
8.6.2017 10:24

B12e28n 36P93a71v69k21a 1927673887891

To je dobrý. To budu říkat důchodcům, až zase budou nadávat u drahého masa.R^

0/0
8.6.2017 11:26

K23a45m31i27l 85M45o15r45c47i71n96e73k 3746496976866

A co takhle přirovnání ČR - Babišovo ? Kdyby Babiš přestal pobírat dotace a krachoval, tak bychom na tom byli teprve stejně jako Detroit...jenže tohle těch 30% nikdy nepochopí...

0/−2
8.6.2017 10:05

J97a10n 88C11e77p97e97k 1704166880

Co to má společného s článkem?

+1/0
8.6.2017 14:31

M34i32c41h67a14l 44K97o67h64o44u96t 6465799341204

ČR má prostě výborné podmínky pro rozvoj autoprůmyslu, už díky své poloze a tradici. Pokud tu někdo chce vyrábět automobily, nebo díly pro ně, tak rozhodně můžeme být rádi a může nás to těšit.

Ale ať to probíhá bez dotací!!! Jakou má cenu podporovat z daní nové montovny, které se budou potýkat s nedostatkem pracovních sil, které maximálně budou hledat někde na východě, nebo přetáhnou lidi z jiných (nedotovaných) odvětví a tyto firmy budou trpět díky umělé podpoře zahraniční firmy z autoprůmyslu.

+9/0
8.6.2017 10:02

S50t72a54n62i30s49l94a71v 80K20r25e68j90c29a17r 6567956933534

Ale, proč hledat pracovní síly v cizině, když v ČR je tolik nezaměstnaných mladších třiceti let? A tato skupina , jak si zahraniční podnikatelé mají stále problem s jazykovou gramotností pro práci v zahraničí. Nejde ani tolik jen o autoprůmysl. I když, pokud tuto práci zvládnou Rumuni a Bulhaři, tak by ji měli zvládnout i Češi. Řešením by bylo prosté snížení sociálních dávek a podpor v nezaměsnanosti.

+1/0
8.6.2017 21:21
Foto

R76o10m10a49n 13K42o39z76e12l 4287616873584

Nezaměstnaných mladých je fakt minimum. Dávky je obtížné získat a snižovat podporu v nezaměstnanosti? Ta funguje na principu pojistné dávky. V případě úrazu také řeknete na pojišťovně, že tolik peněz nechcete?

0/0
9.6.2017 16:51

S25t55a25n77i58s74l44a17v 24S17r71b76a 4845374508714

klika je, že tu je hodně výroby, málo vývoje. nehrozí tedy, že bychom šlápli v něčem vedle, prostě co jinde vymyslí, u nás se nechá vyrobit. a kupodivu jsme jakousi náhodou nasáli autoprůmysl, nikoli boty nebo hadry nebo elektroniku. protože zatímco boty a hadry a televize z číny kupují téměř všichni, bez ohledu na to, jeslti je to NIKE, SONY nebo NONAME, BMW nebo Mercedes zdá se, že lidé kupují jen pokud je vyroben v Mnichově, resp. ve Stuttgartu (volně řečeno).

0/0
8.6.2017 9:57

B69e89n 29P46a78v84k16a 1177433777601

A nechcete nás přirovnat k Mongolsku? To bychom vůbec byli hvězdy.

0/0
8.6.2017 10:03

T12o86m17á22š 65K63r98á90l 3428538717489

Je to trosku riziko, ale proste jen vyuzivame soucasne situace, ktera se nam hodne vyplaci a pokud se neco pokazi, tak vyrobni kapacitu a spolehlive zamestnance nam uz nikdo nevezme. Vsak samotny Detroit, nebo Finsko jsou uz davno nekde jinde....

0/0
8.6.2017 9:55
Foto

I81v86a81n 10V25e71s97e41l72ý 4486568654487

Nevím jak Finsko, ale Detroit ukázali na tv Prima, když tam probíhal autosalon. Nebyl to příjemný pohled na rozpadající se čtvrti duchů a už i ruiny podniků. Lidé tam ale jsou zvyklí se stěhovat za prací tak proto odešli jinam. U nás lidé kvůli práci mnohdy ani nechtějí dojíždět dál než pár km a stěhovat se za prací nepovažují za možné.

+1/0
8.6.2017 12:14

D76a81n51i80e76l 63D74r70n67e32c 6511599176802

Jednostranná orientace je riziková, ale jak už tu psali jiní, není to tak tragické, jak se to všude možně líčí. Není tu jen jedna firma, je jich tu několik a jsou rozprostřeny všude po republice, navíc tu nejsou jen montovny, ale i vývoj. Kromě toho je nepravděpodobné, že by najednou zničehonic skončilo celé odvětví, může skončit jedna firma, ale celé odvětví jen tak neskončí.

Pokud chce stát být méně závislí na jednom segmentu, pak by se měl snažit zlepšit podmínky pro podnikání obecně. Neutvrzovat lidi v tom, že podnikatel=zloděj, mít stabilní právní prostředí, ne že za chyby státu ručí podnikatel a omezit byrokracii. S těmito problémy je pro vás výrazně jednodušší se vypořádat, když jste velká korporace, než když jste začínající podnikatel. Bohužel nemám úplně pocit, že bychom se ubírali tímto směrem... Dále se pak více než hodí dobrá infratstruktura, která kromě jiného také mírní dopady odchodu velkých zaměstanavtelů, protože umožní lidem dojíždět do vzdálenějších lokalit a otevírá jim tak výrazně více pracovních možností.

+2/0
8.6.2017 9:49
Foto

A43l40e65š 12B88a81l17o28u30n 3165858739445

Myslím, že hlavně máme nadbytek ekonomů, kteří jen melou a nic přínosného zatím nevyprodukovali. Jsme odjakživa automobilovým průkopníkem a jsme schopni se rychle přizpůsobit požadavkům. To ukazují čísla. Tudíž srovnání s Detroitem a Nokii jsou trochu dost mimo mísu. Abychom byli zemědělský, chudým Polskem nebo stavěli ekonomiku na DPH přinášejících činnostech, nebo jak "odborníci tvrdí" dělali hlavně finální výrobky (asi nežijí v téhle zemi, jinak by takovou pitomost nepustili z huby), pak bychom byli skutečně na úrovni Rumunska a Bulharska už včera. Z čeho jsou tito experti placeni? I z peněz z automobilového průmyslu...? Pak vím ,kde ušetřit!!

+2/0
8.6.2017 9:43

B93e30n 94P62a19v34k70a 1837863447251

Jal jsem se podívat, kolik % tvoří na exportu co dneska. Stroje a dopravní prostředky 55 % asi. Super, ne? Jenomže z toho polovina jsou auta. A to je prostě nebezpečné z dlouhodobého pohledu. Mělo by to být nějak lépe diverzifikováno.

+2/0
8.6.2017 9:50

J70i85ř49í 95E31r79b11e66n 1843164956517

Tak v té Boleslavi, Kvasinách, Kolíně a Nošovicích řekněte lidem, aby vyráběli taky něco jiného než to, co se hojně prodává do zahraničí :-)

+1/0
8.6.2017 10:38

B89e40n 37P44a42v89k18a 1167853557681

No,... to je další problém. Že to je namačkané.

0/0
8.6.2017 11:25

J22o60s43e60f 67S72u71k 4645710530254

ekonomové, to jsou ti co ví vždy vše nejlépe až na to, že nikdy neví, kdy přijde ta ekonomická krize a co se při ní má dělat..Pobídky jsou zlo ve všech oblastech. Ale díky za autoprůmysl v ČR a jeho celosvětovou konkurenceschopnost, dosahovanou mimo jiné tím, že je veliký..

+1/0
8.6.2017 9:37

T15o67m12á16š 61H45e98r89t31i53g 4630926595305

Strach nemám. Až půjde autoprůmysl do háje tak budeme vyvážet ve velkém třeba karlovarské oplatky. My se ve světě neztratíme.

+1/−1
8.6.2017 9:37

J29a26n 63N96o40v75á13k 8190526877380

Auta se budou prodávat pořád a nějaký výkyv v prodeji o pár procent maximálně sníží mnohamiliardové zisky automobilek.

0/−1
8.6.2017 9:22

K58a18r45e93l 40Č90e90r83n87ý 6345743982421

To si Detroitu mohou říkat, jak často chtějí.

0/0
8.6.2017 9:36

J10i85ř62í 32E62r19b91e41n 1263964696417

V Detroitu dlouhou dobu odmítali vyrábět jiná auta, než na jaká byli zvyklí: mnohametrové koráby silnic s mnohalitrovým motorem a obrovskou spotřebou.

A doplatili na to, že zákazníci si raději kupovali úsporná asijská a pohledná evropská auta, která i s dopravou vyšla levněji než auta z neefektivních amerických továren s přeplácenými manažery.

+2/0
8.6.2017 10:41

J95a61n 61H11l36a75d18k93ý 9708679147170

Auta se asi prodávat budou, ale je možné, že se nebudou vyrábět u nás.

+1/0
8.6.2017 9:43

A97l46e65š 38J27a59n86á28č39e11k 3743774656213

To bude pěkně nahraný až tu šunty lidi přestanou zase kupovat :-(

0/0
8.6.2017 9:18

V77a35c90l68a26v 21M83e41d39e64k 5241752935635

až lidi přestanou kupovat auta, přestanou kupovat i jiné věci. Taková krize, že by lidi nekupovali auta, ale vše ostatní ano, se fakt čekat nedá.

+3/0
8.6.2017 9:19

J17i94ř34í 11Z48ý95k92a 9459583141230

lidé by přestali kupovat auta jedině v té chvíli, kdyby jejich vlastnictví bylo přítěží. Tj. kdyby stát jejich provoz a vlastnictví tvrdě zdanil, resp. násobně proti dnešnímu stavu.

+3/0
8.6.2017 9:22

L86a94d94i63s39l49a83v 74K44a17l90o81u85s 7365736521830

Aut se vyrábí fůra, ale není z čeho vybírat, nikdy to nemá vlastnosti, které člověk přesně potřebuje. Dám jenom jednoduchý příklad. Barvy. Nabízejí jen několik základních , pokud si vynutíte jinou barvu, tak pouze za velmi tučný příplatek. Ceny u nás jsou velmi vysoké a neodpovídají kupní síle obyvatelstva, takže se většina vyváží, u nás to kupují výhradně firmy a pár soukromníků, nebo v tom fuguruje reexport. Náhradní díly a servis totálně přepálené ceny, dalo by se říci nesmyslné ceny.Ve výsledku to pak znamená, že pro poruchu je fůra odstavených aut, které blokují dopravu,vytváření krizových situací a taky bouraček. Jednou jsem poslouchal kolegu, který neměl na to si koupit zimní gumy, to co vyprávěl za zážitky, jsem ho požádal, aby mi vždy sdělil, kdy, kde a kam pojede, abych se mu vyhnul. Ekonomická situace v ĆR není nejlepší, i když budou tvrdit, jak je všechno růžové a v nejlepším světle. V reálu pak zjistíte, že na Plzeňsku stoupla kriminalita 5 x !!

+2/0
8.6.2017 9:05

P70e71t74r 19N64i61v26n89i14c80k41ý 3162164645487

Baví mě nadávání na vysoké ceny. Jestliže se za tyto ceny prodávají (= existuje poptávka) a zároveň výrobci na tom vydělávají, pak je cena nastavena správně.

Kontrolní otázka: jak dlouho se čeká na novou Škodovku?

+1/0
8.6.2017 9:10

V95a72c62l81a43v 56M64e29d16e84k 5211762805315

4-6 měsíců, pokud neberete skladovku. Při náběhu nového modelu i přes 6.

+1/0
8.6.2017 9:16

L81a27d77i34s27l35a93v 52K95a95l90o23u31s 7335436291350

Na to Vám řeknu jen jedno. Vozový park v ĆR stárne. Průměrné stáří je skoro 15 let. Jelikož prodej nových aut v ĆR činí asi 150 tis.ročně a registrovaných osobních je 5 mio, tak je to záležitost na 33 let, takže never ending story.. Dalších 150 tis. se přiváží v podobě ojetin starších 10 let.

0/0
8.6.2017 9:26

V48a43c38l10a51v 78M19e32d76e85k 5591972385435

vozový park se neomlazuje jen koupí nových, ale i koupí ojetých mladších než průměr

0/0
8.6.2017 9:29

P79e97t22r 78N63i16v21n63i67c52k14ý 3592404575107

To je snad odpověď na otázku, jak dlouho se čeká na novou Škodovku? 8-o

Nebo snad na to, že "ceny jsou vysoké"?

0/0
8.6.2017 9:38

L37a38d80i71s55l21a34v 11K21a58l50o91u74s 7295956601720

Nemá smysl odpovídat na nesmyslné komentáře. Vzpomeňte si na tuto diskuzi, až to do Vás napálí nějaké vozidlo s věkem 15 let a víc.

0/0
8.6.2017 9:56

M96i82l21o59š 25B21o78u61k82a43l 8833967513514

Barva-10.000 za cenu auta v řádech statisíců je něco tučného? ;-D

0/0
8.6.2017 9:19

B51e79n 51P14a39v48k72a 1367313307571

No jo, jste prostě chudý. Si zvykněte.

0/−1
8.6.2017 9:20

P29e14t43r 19D60r90a69p68a92l 3105258463305

neměl na zimní gumy, tedy investice 8 tisíc na 5 let? to pracujete u nádvorní party s koštětem

0/0
8.6.2017 9:22

V75a54c46l87a58v 68M82e59d41e16k 5451622365565

tak máme některé frajery, co si za poslední korunu koupí 15 let staré BMW na 19palcových kolech - a to za 8000 neobujete :-)

+2/0
8.6.2017 9:28

V69a38c51l49a63v 17M25e15d59e87k 5901232505825

ani nemluvě o ojetých SUV, kde budete rád, když vám to vystačí na 1 kolo

+2/0
8.6.2017 9:32

P81e14t30r 75D34r15a25p80a78l 3885758893235

pravda, tak jsem to nedomyslel;-)

0/0
8.6.2017 9:35

J22i66ř77í 85E49r31b48e30n 1153844836197

Fabii či Focuse přezujete i za pět tisíc...

0/0
8.6.2017 10:43

R86a42d83i41m 94K15a75l64a61s 2830166112291

Problém není automobilový průmysl. Jeho čísla jsou v pořádku. Problémem je, nechci říkat zaostalost, to by bylo nepravdivé a silné slovo, ale slabší výkonnost dalších odvětví. Pak by samozřejmě i podíl automobilového průmyslu na celkovém HDP byl menší.

Auta proto nemá smysl brzdit, anebo se jim bránit. Kdyby na tom byla všechna odvětví průmyslu jako automobily, tak se máme více než radostně.

A nejde ani o pracovní sílu, protože produktivita práce v automobilkách patří k těm vyšším.

+9/−1
8.6.2017 8:55

P81e57t66r 92D48r38a37p95a39l 3395658373485

přesně tak, to že ostatní segmenty průmyslu neumí vyrábět produkci s vyšší přidanou hodnou není problém autoprůmyslu.

0/0
8.6.2017 9:01

B69e18n 64P98a71v27k87a 1907923197201

Hele, ono to není nafukovací. Když vyrábíte pro auta, tak prostě není kapitál na to, dělat třeba raketové motory.

Prostě ten automotive váže kapitál a ten potom chybí jinde.

0/0
8.6.2017 9:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.