Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Je Česko závislé na autech? Ekonomové připomínají Detroit nebo Nokii

Automobilový průmysl u nás tvoří už devět procent hrubého domácího produktu a domácí ekonomika je tak stále závislejší na tom, jak se v Evropě prodávají auta. Podle některých ekonomů je ale závislost už příliš vysoká a nebezpečná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L91u74k71á42š 32S42e67d24l49á57č49e49k 1153827777960

Cestovat se bude vždycky vážení ekonomové.;-) A Detroit zaspal vývoj a potom už nekonkuroval. Nokia nejsou auta.:-P

0/0
11.6.2017 10:45

V46l74a57s86t95i27m67i36l 74H45a51l89b97i53c91h 8763165116168

Již kdysi jsem zde psal,že aut se nenajíme.

0/0
9.6.2017 10:50

S60t23a69n44i86s62l53a63v 30N44ý14v46l67t 2214335143

Daleko vetsi problem Detroitu je, ze tam zije 81% cernochu.

+1/0
9.6.2017 9:43

J54i84ř38í 85K74r17u45t66i86l 8908763265951

Důsledek pásové výroby.

0/0
9.6.2017 18:36
Foto

M64a72r42e14k 75C26e82r75n39y 5708336527

A je to marny, marny, marny....nedaj si rict.

+1/0
8.6.2017 17:04

J62a46n 90C69e98p82e77k 1744486470

Lidi nikdy celkově auta nepřestanou kupovat, tak že pokud zasáhne svět nebo Evropu nějaká větší krize, která postihne ve velkém automobilový průmysl, tak nelehne vše najednou a naráz. Silní se udrží, slabší padnou. Propustí se jen část lidí, neb i menší poptávku po autech musí někdo nasytit, rozuměj auta vyrobit. Tak že nebude se vyrábět milion aut ročně, ale třeba jen 500.000, tak že stále tu minimálně půlka lidí práci mít bude.

Na druhou stranu by samozřejmě bylo lepší, kdyby celková výroba zde, vývoj, služby a další byly hodně diverzifikované. Od každého trochu. Pak krize postihující tu a tam každé odvětví zasáhne jen nepatrně.

+3/0
8.6.2017 14:36

R90a76d25e41k 53H77o12l57í94k 1858374660656

..nízko kvalifikovaná vláda podporuje nízko kvalifikovaná místa...co je k údivu?

+3/−2
8.6.2017 12:31

L71u70k41á90š 93S49e37d24l24á15č42e21k 1693547957860

Vysoko kvalifikovaná místa jsou závislá na nízko kvalifikovaných místech.;-)

0/0
11.6.2017 10:51

P17a98v50e56l 27K80u65n87c 9432729158738

Proč se trápit budoucností? Je přece jasná věc, že kdo je mladý, nikdy nezestárne. (J. Steinbeck, Na východ od ráje.)

0/0
8.6.2017 10:24

B80e74n 47P25a94v80k28a 1987663917821

To je dobrý. To budu říkat důchodcům, až zase budou nadávat u drahého masa.R^

0/0
8.6.2017 11:26

K20a32m76i71l 81M30o82r32c15i70n87e85k 3856206476906

A co takhle přirovnání ČR - Babišovo ? Kdyby Babiš přestal pobírat dotace a krachoval, tak bychom na tom byli teprve stejně jako Detroit...jenže tohle těch 30% nikdy nepochopí...

0/−2
8.6.2017 10:05

J15a53n 56C31e44p63e42k 1484666270

Co to má společného s článkem?

+1/0
8.6.2017 14:31

M25i88c36h96a30l 25K25o26h45o93u14t 6925169231884

ČR má prostě výborné podmínky pro rozvoj autoprůmyslu, už díky své poloze a tradici. Pokud tu někdo chce vyrábět automobily, nebo díly pro ně, tak rozhodně můžeme být rádi a může nás to těšit.

Ale ať to probíhá bez dotací!!! Jakou má cenu podporovat z daní nové montovny, které se budou potýkat s nedostatkem pracovních sil, které maximálně budou hledat někde na východě, nebo přetáhnou lidi z jiných (nedotovaných) odvětví a tyto firmy budou trpět díky umělé podpoře zahraniční firmy z autoprůmyslu.

+9/0
8.6.2017 10:02

S68t73a53n86i21s46l43a41v 61K94r32e60j15c86a39r 6557986133164

Ale, proč hledat pracovní síly v cizině, když v ČR je tolik nezaměstnaných mladších třiceti let? A tato skupina , jak si zahraniční podnikatelé mají stále problem s jazykovou gramotností pro práci v zahraničí. Nejde ani tolik jen o autoprůmysl. I když, pokud tuto práci zvládnou Rumuni a Bulhaři, tak by ji měli zvládnout i Češi. Řešením by bylo prosté snížení sociálních dávek a podpor v nezaměsnanosti.

+1/0
8.6.2017 21:21
Foto

R79o62m36a88n 14K75o87z51e18l 4947856593694

Nezaměstnaných mladých je fakt minimum. Dávky je obtížné získat a snižovat podporu v nezaměstnanosti? Ta funguje na principu pojistné dávky. V případě úrazu také řeknete na pojišťovně, že tolik peněz nechcete?

0/0
9.6.2017 16:51

S24t88a70n20i87s49l80a75v 11S29r37b60a 4665754988764

klika je, že tu je hodně výroby, málo vývoje. nehrozí tedy, že bychom šlápli v něčem vedle, prostě co jinde vymyslí, u nás se nechá vyrobit. a kupodivu jsme jakousi náhodou nasáli autoprůmysl, nikoli boty nebo hadry nebo elektroniku. protože zatímco boty a hadry a televize z číny kupují téměř všichni, bez ohledu na to, jeslti je to NIKE, SONY nebo NONAME, BMW nebo Mercedes zdá se, že lidé kupují jen pokud je vyroben v Mnichově, resp. ve Stuttgartu (volně řečeno).

0/0
8.6.2017 9:57

B74e47n 96P14a43v90k18a 1417843497211

A nechcete nás přirovnat k Mongolsku? To bychom vůbec byli hvězdy.

0/0
8.6.2017 10:03

T33o94m34á46š 75K45r61á46l 3258268287679

Je to trosku riziko, ale proste jen vyuzivame soucasne situace, ktera se nam hodne vyplaci a pokud se neco pokazi, tak vyrobni kapacitu a spolehlive zamestnance nam uz nikdo nevezme. Vsak samotny Detroit, nebo Finsko jsou uz davno nekde jinde....

0/0
8.6.2017 9:55
Foto

I58v32a39n 78V43e98s38e46l98ý 4876738434577

Nevím jak Finsko, ale Detroit ukázali na tv Prima, když tam probíhal autosalon. Nebyl to příjemný pohled na rozpadající se čtvrti duchů a už i ruiny podniků. Lidé tam ale jsou zvyklí se stěhovat za prací tak proto odešli jinam. U nás lidé kvůli práci mnohdy ani nechtějí dojíždět dál než pár km a stěhovat se za prací nepovažují za možné.

+1/0
8.6.2017 12:14

D87a55n36i32e80l 38D35r48n38e57c 6801759816612

Jednostranná orientace je riziková, ale jak už tu psali jiní, není to tak tragické, jak se to všude možně líčí. Není tu jen jedna firma, je jich tu několik a jsou rozprostřeny všude po republice, navíc tu nejsou jen montovny, ale i vývoj. Kromě toho je nepravděpodobné, že by najednou zničehonic skončilo celé odvětví, může skončit jedna firma, ale celé odvětví jen tak neskončí.

Pokud chce stát být méně závislí na jednom segmentu, pak by se měl snažit zlepšit podmínky pro podnikání obecně. Neutvrzovat lidi v tom, že podnikatel=zloděj, mít stabilní právní prostředí, ne že za chyby státu ručí podnikatel a omezit byrokracii. S těmito problémy je pro vás výrazně jednodušší se vypořádat, když jste velká korporace, než když jste začínající podnikatel. Bohužel nemám úplně pocit, že bychom se ubírali tímto směrem... Dále se pak více než hodí dobrá infratstruktura, která kromě jiného také mírní dopady odchodu velkých zaměstanavtelů, protože umožní lidem dojíždět do vzdálenějších lokalit a otevírá jim tak výrazně více pracovních možností.

+2/0
8.6.2017 9:49
Foto

A24l15e39š 83B60a55l79o48u81n 3135228739425

Myslím, že hlavně máme nadbytek ekonomů, kteří jen melou a nic přínosného zatím nevyprodukovali. Jsme odjakživa automobilovým průkopníkem a jsme schopni se rychle přizpůsobit požadavkům. To ukazují čísla. Tudíž srovnání s Detroitem a Nokii jsou trochu dost mimo mísu. Abychom byli zemědělský, chudým Polskem nebo stavěli ekonomiku na DPH přinášejících činnostech, nebo jak "odborníci tvrdí" dělali hlavně finální výrobky (asi nežijí v téhle zemi, jinak by takovou pitomost nepustili z huby), pak bychom byli skutečně na úrovni Rumunska a Bulharska už včera. Z čeho jsou tito experti placeni? I z peněz z automobilového průmyslu...? Pak vím ,kde ušetřit!!

+2/0
8.6.2017 9:43

B56e13n 21P45a30v90k88a 1867893347231

Jal jsem se podívat, kolik % tvoří na exportu co dneska. Stroje a dopravní prostředky 55 % asi. Super, ne? Jenomže z toho polovina jsou auta. A to je prostě nebezpečné z dlouhodobého pohledu. Mělo by to být nějak lépe diverzifikováno.

+2/0
8.6.2017 9:50

J43i87ř92í 28E29r73b58e12n 1603474236417

Tak v té Boleslavi, Kvasinách, Kolíně a Nošovicích řekněte lidem, aby vyráběli taky něco jiného než to, co se hojně prodává do zahraničí :-)

+1/0
8.6.2017 10:38

B68e14n 23P87a76v49k73a 1327203177941

No,... to je další problém. Že to je namačkané.

0/0
8.6.2017 11:25

J78o45s26e21f 59S84u92k 4735340790264

ekonomové, to jsou ti co ví vždy vše nejlépe až na to, že nikdy neví, kdy přijde ta ekonomická krize a co se při ní má dělat..Pobídky jsou zlo ve všech oblastech. Ale díky za autoprůmysl v ČR a jeho celosvětovou konkurenceschopnost, dosahovanou mimo jiné tím, že je veliký..

+1/0
8.6.2017 9:37

T49o72m61á60š 28H17e54r19t23i94g 4430706525405

Strach nemám. Až půjde autoprůmysl do háje tak budeme vyvážet ve velkém třeba karlovarské oplatky. My se ve světě neztratíme.

+1/−1
8.6.2017 9:37

J17a13n 21N46o25v12á12k 8360916247820

Auta se budou prodávat pořád a nějaký výkyv v prodeji o pár procent maximálně sníží mnohamiliardové zisky automobilek.

0/−1
8.6.2017 9:22

K13a61r97e27l 67Č72e87r60n51ý 6645503352261

To si Detroitu mohou říkat, jak často chtějí.

0/0
8.6.2017 9:36

J31i65ř77í 11E93r10b45e73n 1733804526817

V Detroitu dlouhou dobu odmítali vyrábět jiná auta, než na jaká byli zvyklí: mnohametrové koráby silnic s mnohalitrovým motorem a obrovskou spotřebou.

A doplatili na to, že zákazníci si raději kupovali úsporná asijská a pohledná evropská auta, která i s dopravou vyšla levněji než auta z neefektivních amerických továren s přeplácenými manažery.

+2/0
8.6.2017 10:41

J80a37n 19H77l24a22d79k47ý 9768259547560

Auta se asi prodávat budou, ale je možné, že se nebudou vyrábět u nás.

+1/0
8.6.2017 9:43

A91l54e32š 54J20a10n75á66č76e94k 3253584336103

To bude pěkně nahraný až tu šunty lidi přestanou zase kupovat :-(

0/0
8.6.2017 9:18

V42a90c77l19a38v 80M54e44d86e44k 5781822375515

až lidi přestanou kupovat auta, přestanou kupovat i jiné věci. Taková krize, že by lidi nekupovali auta, ale vše ostatní ano, se fakt čekat nedá.

+3/0
8.6.2017 9:19

J69i86ř49í 15Z21ý31k19a 9489773891630

lidé by přestali kupovat auta jedině v té chvíli, kdyby jejich vlastnictví bylo přítěží. Tj. kdyby stát jejich provoz a vlastnictví tvrdě zdanil, resp. násobně proti dnešnímu stavu.

+3/0
8.6.2017 9:22

L72a14d84i14s85l22a59v 53K23a79l88o69u67s 7855726111560

Aut se vyrábí fůra, ale není z čeho vybírat, nikdy to nemá vlastnosti, které člověk přesně potřebuje. Dám jenom jednoduchý příklad. Barvy. Nabízejí jen několik základních , pokud si vynutíte jinou barvu, tak pouze za velmi tučný příplatek. Ceny u nás jsou velmi vysoké a neodpovídají kupní síle obyvatelstva, takže se většina vyváží, u nás to kupují výhradně firmy a pár soukromníků, nebo v tom fuguruje reexport. Náhradní díly a servis totálně přepálené ceny, dalo by se říci nesmyslné ceny.Ve výsledku to pak znamená, že pro poruchu je fůra odstavených aut, které blokují dopravu,vytváření krizových situací a taky bouraček. Jednou jsem poslouchal kolegu, který neměl na to si koupit zimní gumy, to co vyprávěl za zážitky, jsem ho požádal, aby mi vždy sdělil, kdy, kde a kam pojede, abych se mu vyhnul. Ekonomická situace v ĆR není nejlepší, i když budou tvrdit, jak je všechno růžové a v nejlepším světle. V reálu pak zjistíte, že na Plzeňsku stoupla kriminalita 5 x !!

+2/0
8.6.2017 9:05

P67e86t75r 36N72i34v96n89i54c19k47ý 3112904925237

Baví mě nadávání na vysoké ceny. Jestliže se za tyto ceny prodávají (= existuje poptávka) a zároveň výrobci na tom vydělávají, pak je cena nastavena správně.

Kontrolní otázka: jak dlouho se čeká na novou Škodovku?

+1/0
8.6.2017 9:10

V87a55c65l76a68v 40M10e32d28e38k 5241712805275

4-6 měsíců, pokud neberete skladovku. Při náběhu nového modelu i přes 6.

+1/0
8.6.2017 9:16

L80a29d47i30s62l79a89v 23K36a10l79o87u23s 7405126211520

Na to Vám řeknu jen jedno. Vozový park v ĆR stárne. Průměrné stáří je skoro 15 let. Jelikož prodej nových aut v ĆR činí asi 150 tis.ročně a registrovaných osobních je 5 mio, tak je to záležitost na 33 let, takže never ending story.. Dalších 150 tis. se přiváží v podobě ojetin starších 10 let.

0/0
8.6.2017 9:26

V31a85c74l80a22v 30M95e41d25e66k 5631562975585

vozový park se neomlazuje jen koupí nových, ale i koupí ojetých mladších než průměr

0/0
8.6.2017 9:29

P61e26t72r 73N88i98v80n38i22c32k73ý 3292654955807

To je snad odpověď na otázku, jak dlouho se čeká na novou Škodovku? 8-o

Nebo snad na to, že "ceny jsou vysoké"?

0/0
8.6.2017 9:38

L26a69d29i17s85l91a85v 15K45a68l98o51u88s 7465236361650

Nemá smysl odpovídat na nesmyslné komentáře. Vzpomeňte si na tuto diskuzi, až to do Vás napálí nějaké vozidlo s věkem 15 let a víc.

0/0
8.6.2017 9:56

M37i51l27o71š 50B66o23u22k70a92l 8723527173924

Barva-10.000 za cenu auta v řádech statisíců je něco tučného? ;-D

0/0
8.6.2017 9:19

B64e98n 60P97a96v44k49a 1227653757201

No jo, jste prostě chudý. Si zvykněte.

0/−1
8.6.2017 9:20

P36e14t89r 57D91r90a98p95a17l 3905238783185

neměl na zimní gumy, tedy investice 8 tisíc na 5 let? to pracujete u nádvorní party s koštětem

0/0
8.6.2017 9:22

V75a12c16l94a24v 98M22e61d37e75k 5431512375475

tak máme některé frajery, co si za poslední korunu koupí 15 let staré BMW na 19palcových kolech - a to za 8000 neobujete :-)

+2/0
8.6.2017 9:28

V25a90c26l25a84v 51M61e23d62e32k 5631772115725

ani nemluvě o ojetých SUV, kde budete rád, když vám to vystačí na 1 kolo

+2/0
8.6.2017 9:32

P56e98t11r 50D30r51a32p93a37l 3545968663625

pravda, tak jsem to nedomyslel;-)

0/0
8.6.2017 9:35

J58i97ř37í 55E16r63b53e83n 1143904756387

Fabii či Focuse přezujete i za pět tisíc...

0/0
8.6.2017 10:43

R36a56d61i49m 83K40a45l97a49s 2150386742921

Problém není automobilový průmysl. Jeho čísla jsou v pořádku. Problémem je, nechci říkat zaostalost, to by bylo nepravdivé a silné slovo, ale slabší výkonnost dalších odvětví. Pak by samozřejmě i podíl automobilového průmyslu na celkovém HDP byl menší.

Auta proto nemá smysl brzdit, anebo se jim bránit. Kdyby na tom byla všechna odvětví průmyslu jako automobily, tak se máme více než radostně.

A nejde ani o pracovní sílu, protože produktivita práce v automobilkách patří k těm vyšším.

+9/−1
8.6.2017 8:55

P30e85t25r 30D63r70a27p28a87l 3125248343755

přesně tak, to že ostatní segmenty průmyslu neumí vyrábět produkci s vyšší přidanou hodnou není problém autoprůmyslu.

0/0
8.6.2017 9:01

B56e24n 57P88a52v18k34a 1227923947691

Hele, ono to není nafukovací. Když vyrábíte pro auta, tak prostě není kapitál na to, dělat třeba raketové motory.

Prostě ten automotive váže kapitál a ten potom chybí jinde.

0/0
8.6.2017 9:18







Najdete na iDNES.cz