Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát zkouší uspíšit stavbu dálnic, firmám nabídne bonus za rychlost

Stavební firmy možná získají novou motivaci, aby komunikace dokončovaly rychleji. Od Ředitelství silnic a dálnic dostanou více peněz, pokud některé nové úseky postaví dříve, než počítal plán. Taková je představa správce silničních tahů, jak zajistit rychlejší budování tuzemské infrastruktury.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O23l83g10a 14K20o82š67ť92á98l72o95v83á 9100624183

takže kromě předražení budou ještě silnice/dálnice "ušité horkou jehlou"-no bezva Rv

0/0
13.6.2017 9:14

P59a56u50l 74J64a44r55o41s 2233848580

I tak,je stavba dalnic u nas jedna z nejdrazsich v Evrope..Lepe by bylo,kdyby to dali postavit uplne jinym cizim firmam jiz davno..Jsem si jist ze by to bylo rychlejsi a levnejsi.

0/0
13.6.2017 8:24

D71a29v10i43d 45P23e70t52r 7660906420405

Nejdéle trvá výkup pozemků a odvolávání se různých ekologických iniciativ a zpochybňování výběrového řízení. Vlastní stavba už nemá na dobu výstavby tak velký vliv.

+1/0
13.6.2017 5:02

J81a15r51o13s33l37a47v 25R43a85b38l 4534306220392

no tak ti co budou stavet dalnice budou davat mnohem delsi terminy aby na tom zbohatly :D

+2/0
12.6.2017 20:02

M22i84c66h52a85l 28H60i20r48k92a 4657366810233

Další prostor pro tunelování ...Rv

+2/−1
12.6.2017 13:02

M95i27l26a25n 68C69h22a41l31u13p75a 7694256847903

Mně se fakt moc líbí, jak veškeré problémy elegantně hodili opět na projektanta. Jsme to my projektanti ale banda zločinců, abychom snad chodili domů kanály.;-D

+3/0
12.6.2017 13:00

M56a22r33e83k 58G67a98j47d56a 4223304936132

Stačli by do výběrových řízení tento požadavek dávat. Práce na 2-3 směny , 7 dní v týdnu.

+5/−1
12.6.2017 10:40

L19i67b11o64r 12W85a89l20i36c14h53i68e98w52i45c48z 3198586457344

Pro kolik lidí? Například hlídač je u větších staveb přítomen pořád. Pokud firmy začnete úředně nutit k nočním pracem, budete v některých místech řešit problém s nočním klidem, nárůst cen nabídek (příplatky, energie) a snížení počtu nabídek. Lepší je spíše motivovat firmy co k nejrychlejšímu ukončení a ta by pak celé řídila efektivněji, než nějaké papírové nařízení od nějakého stolu.

+3/0
12.6.2017 10:51

M57i45c52h12a97l 63N88a95j79m69a13n 7479743196310

A to celkovou dobu stavby zrychlí jak? (Na denní směně bude 20 lidí, na druhé a třetí jen 2 lidi, to samé o víkendu....).

+1/0
12.6.2017 10:52

R62o11m21a66n 38S94t79o30n18e79k 1249593249621

nereálné, nejsou lidi :-)

+2/0
12.6.2017 10:53

P97a46v63e83l 68O55b73d25r98ž65á47l96e92k 6406654108152

Pokud stát garantuje, že firmám budou automaticky povolovány výjimky z nočního klidu a hlukových limitů?

A aby se případně nedivil, že za takových podmínek nebude mít o zakázku nikdo zájem...

+1/0
12.6.2017 10:57

M93i88c30h82a46l 97H90i16r39k76a 4257436310823

Při stavbě silnice / dálnice v polích noční klid pro koho?

+2/0
12.6.2017 13:03

P14a73v43e80l 33O49b62d16r63ž57á46l12e54k 6296414118492

Jste v ČR ... není tu moc míst, kde by v okruhu 5km nebyla žádná vesnice ani usedlost.

A noční hlukové limity velmi nízko.

+1/0
12.6.2017 14:24

P63a18u74l 30J70a92r79o60s 2483728760

Lepsi,nejakou dobu hluk nez dychat ten smrad ve mestech,kde doprava musi projizdet...Prijedte se podivat na Moravu.Napr.Frydek mistek,nebo Val.Mez.

0/0
13.6.2017 8:30

V38á77c58l81a76v 82P43o32u59s59t42k60a 3510871342

Nereálné a navíc to nebude mít valný smysl.

+1/0
12.6.2017 11:26

M72i45c44h52a70l 74K38r37č60á35l 6568628436802

Pokud je možné stavbu dokončit dřív než bylo plánováno, tak to znamená pouze to že bylo plánováno špatně a měl by být postižen ten co plánoval.

V projektu by neměla být doba časová ale pouze počet pracovních hodin. Ať si každý uchazeč navrhne sám kolik lidí a jakou techniku nasadí a dobu nabídne.

Nebo druhá varianta, ve vypsání bude podmínka že na stavbě bude nasazeno v době 6.00 - 20.00 např. padesát zaměstnanců a to pod penalizací. A jelikož je bude muset zhotovitel platit, tak si pohlídá už sám aby mu tam nestáli opření o lopatu ale bude muset udělat harmonogram výstavby tak, aby všichni měli co dělat. A tím se doba výstavby výrazně zkrátí.

+1/0
12.6.2017 10:28

L62i29b84o76r 85W76a84l97i64c35h71i85e19w50i88c31z 3568326427454

A když se ten určený počet pracovních hodin nedodrží, tak budou vícepráce? V tom druhém případě si myslíte, že po celou dobu výstavby je potřeba konstantní počet lidí? Podobné konstrukce by jen zvýšily cenu nabídky a omezily počet uchazečů, bez nějakého reálného přínosu.

0/0
12.6.2017 10:34

M30i43c26h94a11l 12K10r50č96á55l 6298308986512

Proč by měly být vícepráce. Každá firma která dělá nabídky tak má rozpočtáře, který může snadno překontrolovat projekt jestli počet hodin sedí nebo ne. Pokud nabídku podává, tak s tím evidentně souhlasí. Vícepráce jsou jenom na ty činnosti které nešly předvídat.

+1/0
12.6.2017 11:09

L96i39b57o82r 65W20a48l74i80c18h80i84e64w86i47c39z 3778346297974

Protože Váš teoretický výpočet bude neplatný už v době jeho sepisování. Každá firma používá různý poměr mechanizace a lidské síly, tak na koho to chcete počítat? Zájmem investora není, aby zhotovitel odpracoval přesný počet hodin, ale aby dodržel vysoutěženou cenu, kvalitu a termín (ideálně v předstihu). To zhotovitel si musí naplánovat nasazení techniky a lidí tak, aby tento cíl splnil. Pokaždé, když mu budete dávat nějaká omezení, započte si vatu, aby nepodstřelil. Je už jedno, zda to bude v podobě posunu termínu, nebo ceny.

0/0
12.6.2017 11:19

M59i28c13h88a75l 82K76r44č10á18l 6168518856672

Povinný počet lidí na stavbě neřeší při realizaci cenu. Jenom hlídá zhotovitele aby tam tu časovou vatu neměl. Těžko by někdo poslal na stavbu lidi, platil je a přitom jim nedal práci. Pokud tam ti lidi budou, tak budou i pracovat a stavba se udělá jak nejrychleji to jde. Nebo vám připadá normální aby na několikakilometrovém úseku opravované dálnice jedna parta montovala svodidla a jinak tam nikdo nebyl?

0/0
12.6.2017 11:35

L53i59b73o73r 66W31a95l54i62c17h24i26e46w22i12c67z 3778936107114

Už vidím, jak například 50 dělníků kouká na zrající beton, nebo tuhnoucí asfalt. Ano, těžko by někdo poslal lidi na stavbu a nedal jim práci ... proto je tam nikdo nepošle, nebude se účastnit tak uhozeného tendru.

0/0
12.6.2017 11:41

M90i78c35h67a17l 81K43r14č73á72l 6128398976962

Nemusí stát a koukat. Je tam spousta jiné práce. Asfalt netuhne tak dlouho a v délce několika kilometrů je na jednom konci dávno zatuhlý a na druhém ještě ne. Takže od toho zatuhlého konce se dají malovat čáry, osazovat značení, montovat svodidla a upravovat okolí. Než se dojde na druhý konec bude asfalt zatuhlý i tam.

Pokud budou tendry na práci v klidu a pohodě bez tlaku na termín, tak by se takovým asi firmy vyhýbaly. Pokud by ale bez tlaku na termín nebyly tak by byl zájem i o tyto.

0/0
12.6.2017 11:58

L43i86b65o14r 67W96a11l15i64c94h74i58e46w63i41c41z 3398216507844

Jasně, pokud za den položíte X metrů betonu/asfaltu, tak budete na kousek z konce vytahovat lajnovačku. Přitom se to mohlo projet až na konci v jednom dni. Těžce neefektivní. Když už je položeno a může na to těžká technika, tak se bouchají svodidla, ty jdou pomalu. Ale k tomu potřebujete jen pár lidí, nebo mít v zásobě několik dalších souprav. Ale proč si je pořizovat, když termín je jasný.

0/0
12.6.2017 12:12

M76i74c33h15a65l 83K87r91č80á89l 6158838286492

To už se tady jenom chytáme za slovíčka a zbytečně zapadáme do velkých podrobností.

Myslím, že se zhodneme na tom, že kdyby investor chtěl nějakou svou stavbu řešit jako prioritní a výrazně rychleji, tak na to prostor je. Ovšem s většími náklady pro investora a vyšším rizikem pro zhotovitele.

0/0
12.6.2017 12:24

P77a24v12e73l 36O12b10d85r23ž39á92l57e45k 6786714418422

Ta druhá varianta je zajímavá, jen trošku hrozí, že při otevírání obálek s nabídkami nebudete mít co otevírat.

+1/0
12.6.2017 10:34

M90i87c22h30a68l 63N59a47j82m19a18n 7339743896890

Tyto "výborné" rady jsou od lidí, kteří nikdy neorganizovali práci pro více jak 2 lidi.

Ten kdo má zkušenost s větší akcí (stavba, montáž.....) by takovou kravinu nikdy nenapsal.

+1/0
12.6.2017 10:55

P40a96v85e27l 39O65b83d47r84ž90á61l93e22k 6176474188302

To je takový ten přístup ekonomů-teoretiků, kterým vychází, že devet žen porodí dítě za jeden měsíc a 200 zedníků má zeď hotovou za 5 minut.

+1/0
12.6.2017 11:00

M48i57c24h94a15l 28K18r60č52á35l 6538928906612

Ale organizovali, nebojte. Ale je to hodně náročné. A proč to dělat složitě, když to jde jednoduše a bez rizika. Proč fázovat přísun materiálů přesně na čas, proč mít záložní techniku pro případ poruchy, proč mít záložní pracovníky aby mohli nastoupit místo případných nemocných nebo ožralých? Proč upravovat ve stresu podklad a vědět že za 3 a půl hodiny přivezou asfalt a za 8 hodin přijdou montovat svodidla? Jde to přece jednoduše. Tento týden to uválíme, příští týden asfalt a další svodidla. A pro jistotu necháme ještě týden rezervu.

Navíc na termín dnes nikdo netlačí a blbečci si v kolonách klidně počkají o pár měsíců dýl.

+1/−1
12.6.2017 11:28

L47i49b12o27r 48W92a54l12i75c16h49i37e39w17i68c46z 3408446117874

Vše je o ceně a riziku. Málo kdo si nakoupí techniku jenom proto, aby stále bez užitku, málo kdo platí lidi jenom proto, aby čekali na svůj čas a málo kdo jde do rizika, že mu přijedou auta naložená asfaltem a někde nastala komplikace s podložím. Takže ten asfalt může nasypat leda do příkopu. A proč to vlastně takhle celé dělat, když je daný termín a zvýšenou nákladovostí a rizikem nic dřívějším dokončením nezískám?

+1/0
12.6.2017 11:38

M83i27c75h93a35l 77K76r65č86á40l 6408548936382

Ano, hezky řečeno. Proč to tak dělat, když to investor nevyžaduje a nezaplatí. Ale potom ať investor neříká že má nějakou prioritní stavbu, třeba opravu dálnice, která rychleji udělat nejde. Ať řekne, že s maximálním nasazením by šla dálnice opravit za třetinovou dobu ale vypsání jsou stejná jako pro postup opravy silnic třetí třídy.

0/0
12.6.2017 11:49

L23i53b20o89r 98W25a75l46i80c17h55i76e88w10i90c15z 3938186917124

Investor dává jasný termín do kdy to chce, tak mi řekněte jediný důvod, proč by si měl zhotovitel zvyšovat náklady tím, že předá dílo dříve. ŘSD pak má dvě možnosti. Buď bude požadovat kratší termíny a tím může přijít o část zájemců o tendr a nárůst ceny, nebo pozitivně motivovat zhotovitele k dřívějšímu předání. Ostatní jsou nereálné konstrukce.

0/0
12.6.2017 12:07

M76i29c73h17a91l 70K25r88č25á44l 6758938436102

Investor dává jasný termín do kdy to chce, který vychází z projektu. Projektant vychází z realizovaných staveb a nemá sebemenší důvod a ani odvahu termín nějak zkracovat. Takže je to zamotaný kruh.

Pravda ale je, že pokud se díky pozitivní motivaci ukáže že jde stavba zrealizovat rychleji, tak příští stavbu už projektant možná naplánuje lépe.

0/0
12.6.2017 12:18

L93i25b36o50r 45W84a22l47i45c67h48i57e88w75i73c80z 3458316627904

Jenže jak je v článku napsané, tak projektant vychází z nějakých imaginárních čísel. Firma X je například schopná stavbu realizovat za 9 měsíců a větší firma Y je schopna za 6 měsíců. Jaký termín tam má dát? Je tu pak riziko, že i když projektant bude motivován odhadovat méně, že stavební firmy mu připlatí za větší vatu, z které pak budou moci čerpat tu pozitivní motivaci. Takže teorie s pozitivní motivací je pěkná, ale naráží na lidské vlastnosti.

0/0
12.6.2017 12:25

M61i92c79h13a97l 38K98r86č31á46l 6418608436872

Ano, velký prostor pro korupci a výsledek nekontrolovatelný. Proto jsem navrhoval jednodušší řešení a to počet pracovníků na staveništi. Není to možná úplně ideální ale snadno kontrolovatelné a rychle by se ukázalo jak to s tím časem ve skutečnosti je. Pokud by zhotovitel nabízel, že na opravu úseku silnice v délce deset kilometrů bude mít na stavbě 3 lidi, tak i průměrně inteligentní investor bude vidět že je něco špatně.

0/0
12.6.2017 12:40

L16i75b77o53r 72W16a88l38i83c16h67i43e80w48i24c43z 3978536417514

Právě že si o Vašem řešení nemyslím , že je jednodušší a už vůbec si nemyslím, že by něco přineslo.

+1/0
12.6.2017 12:44

M48i10c45h33a51l 16K85r35č26á97l 6358878236112

Bez vyzkoušení se těžko zjistí jestli je to dobré, nebo ne. Ale nějak se začít musí, protože stavíme dlouho a draze. Jenomže současný stav vyhovuje jak projektantům, tak investorům i zhotovitelům. Jediný kdo tratí tak je uživatel silnic kterého všichni výše uvedení přesvědčují že je to tak v pořádku.

0/0
12.6.2017 13:03

M69i96c12h91a58l 56N12a32j19m72a44n 7639563596710

A to Vaše super organizování má jeden nedostatek - záložní technik, záložní pracovníky - to stojí nemalé peníze a to je velký problém u zakázek, kde je tlak na nízkou cenu.

+1/0
12.6.2017 11:41

M86i48c87h28a91l 48K16r40č54á11l 6658298636222

Ano, to je pravda. Ale potom ať neříká investor lidem, že prioritní stavba jako je např. oprava dálnice nejde udělat rychleji. Ať jim řekne že stáli v kolonách proto, že se dálnice opravuje stejným organizačním systémem jako silnice třetí třídy.

0/0
12.6.2017 12:11

L84i80b78o30r 79W78a26l40i16c94h83i49e26w90i71c87z 3878596367634

Vše je otázkou peněz a těch není nekonečně mnoho.

0/0
12.6.2017 12:13

M38i59c47h68a30l 61K63r66č57á89l 6918378476192

Ano souhlas. Bohužel se nijak neoceňuje časové omezení třeba provozu na dálnici. Nikdo neřeší že tam budou každý den kolony a potenciální nebezpečí havárií. Posuzuje se to stejně jako nějaká silnička kde projede dvakrát za den autobus a pár osobáků a dodávek. Ale lidem se přitom tvrdí něco úplně jiného.

0/0
12.6.2017 12:32

R33o91m65a43n 75S79t54o55n42e92k 1449523329251

počet lidí na stavbě se nadá určit od stolu, každý technologický krok požaduje jiné množství zaměstnanců na stavbě

0/0
12.6.2017 10:57

M67i65c23h16a92l 10K82r34č42á19l 6988288256592

Ano, to platí u malých staveb. Pokud opravuje dálnici v délce deset kilometrů, tak není důvod aby při jedné prováděné technologii na jednom konci se na druhém nemohlo dělat něco jiného. Dnes to vypadá tak, že dokud se na celém úseku neudělá jedno, tak se nic dalšího nedělá. To vychází z rozdělení zakázky na subdodávky, kdy na stavbě těžko mohou být současně lidé z víc firem bez nutné koordinace.

0/0
12.6.2017 11:15

L82i25b12o56r 11W16a66l79i32c54h82i55e18w82i27c53z 3348766387474

Často to je proto, že požadovaná technika i lidé jsou nasazení po celou sezónu, takže se přebíhá mezi stavbami, podle postupu.

0/0
12.6.2017 11:26

M98i90c76h85a44l 47K36r97č58á55l 6438578646942

Ano, přebíhá se mezi stavbami podle toho kde to zrovna nejvíc hoří a kde hrozí největší penále. Ale to je přece z pohledu investora špatně. Toho přece vůbec nezajímá že má zhotovitel rozděláno současně několik staveb a má jenom jednoho bagristu. Tak tu zakázku neměl vůbec brát když ji není schopen zrealizovat s maximálním nasazením.

0/0
12.6.2017 11:40

L72i26b89o87r 51W26a58l87i43c67h33i46e90w10i17c88z 3848316887764

Však každá firma se uchází pouze o ty zakázky, které je schopná v termínu daným tendrem realizovat, případně je schopna akceptovat penále. Nevím jak tomu chcete zabránit a přitom jste měl více jak jednoho účastníka tendru.

0/0
12.6.2017 11:44

M59i90c48h26a22l 63K78r67č30á76l 6208348896232

Ne, tak to nechodí. Firma nabízí i když ví že bude mít kapacitní problém. Resp. to v době nabídek neví, protože nabízí současně několik nabídek a neví v kolika bude úspěšná.

0/0
12.6.2017 12:04

L19i10b63o46r 35W22a88l21i57c18h62i96e55w36i90c69z 3698216677874

Do jisté míry ano.

0/0
12.6.2017 12:14

P45a81v77e73l 74O86b46d89r66ž65á57l97e55k 6776894168342

Tím se dostanete leda do situace, že si tu budou zákázky rozdělovat 2-3 velké firmy, které mají personální a technické rezervy a budou si i určovat ceny.

0/0
12.6.2017 14:28

V47á95c75l86a48v 42P39o62u24s18t52k75a 3590161972

Bože, lidi kde na takové nápady chodíte...;-D

0/0
12.6.2017 11:28

Š65t12e77f36a32n 88F70r47i75č97a 7532908603636

Z okolních zemí máme nejhorší silnice. Čím to asi je?

+2/0
12.6.2017 9:46







Najdete na iDNES.cz