Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát zkouší uspíšit stavbu dálnic, firmám nabídne bonus za rychlost

Stavební firmy možná získají novou motivaci, aby komunikace dokončovaly rychleji. Od Ředitelství silnic a dálnic dostanou více peněz, pokud některé nové úseky postaví dříve, než počítal plán. Taková je představa správce silničních tahů, jak zajistit rychlejší budování tuzemské infrastruktury.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O69l28g35a 94K90o64š25ť86á65l24o24v31á 9860124983

takže kromě předražení budou ještě silnice/dálnice "ušité horkou jehlou"-no bezva Rv

0/0
13.6.2017 9:14

P44a92u10l 73J87a37r12o69s 2393278150

I tak,je stavba dalnic u nas jedna z nejdrazsich v Evrope..Lepe by bylo,kdyby to dali postavit uplne jinym cizim firmam jiz davno..Jsem si jist ze by to bylo rychlejsi a levnejsi.

0/0
13.6.2017 8:24

D87a73v46i95d 17P66e69t67r 7390956550785

Nejdéle trvá výkup pozemků a odvolávání se různých ekologických iniciativ a zpochybňování výběrového řízení. Vlastní stavba už nemá na dobu výstavby tak velký vliv.

+1/0
13.6.2017 5:02

J75a10r62o95s74l32a24v 38R40a19b31l 4514776450782

no tak ti co budou stavet dalnice budou davat mnohem delsi terminy aby na tom zbohatly :D

+2/0
12.6.2017 20:02

M96i31c67h57a95l 77H84i76r51k50a 4697166560613

Další prostor pro tunelování ...Rv

+2/−1
12.6.2017 13:02

M28i72l12a87n 23C33h72a34l41u37p47a 7244876747773

Mně se fakt moc líbí, jak veškeré problémy elegantně hodili opět na projektanta. Jsme to my projektanti ale banda zločinců, abychom snad chodili domů kanály.;-D

+3/0
12.6.2017 13:00

M52a94r27e71k 87G72a46j71d48a 4593114906322

Stačli by do výběrových řízení tento požadavek dávat. Práce na 2-3 směny , 7 dní v týdnu.

+5/−1
12.6.2017 10:40

L21i54b14o25r 67W75a21l46i28c62h64i21e16w71i89c39z 3198806887194

Pro kolik lidí? Například hlídač je u větších staveb přítomen pořád. Pokud firmy začnete úředně nutit k nočním pracem, budete v některých místech řešit problém s nočním klidem, nárůst cen nabídek (příplatky, energie) a snížení počtu nabídek. Lepší je spíše motivovat firmy co k nejrychlejšímu ukončení a ta by pak celé řídila efektivněji, než nějaké papírové nařízení od nějakého stolu.

+3/0
12.6.2017 10:51
Foto

M98i98c54h51a44l 68N88a81j10m63a38n 7229423496220

A to celkovou dobu stavby zrychlí jak? (Na denní směně bude 20 lidí, na druhé a třetí jen 2 lidi, to samé o víkendu....).

+1/0
12.6.2017 10:52

R85o32m31a56n 22S63t40o33n42e62k 1599803109551

nereálné, nejsou lidi :-)

+2/0
12.6.2017 10:53

P41a38v78e22l 80O33b22d10r62ž80á98l86e38k 6456644348512

Pokud stát garantuje, že firmám budou automaticky povolovány výjimky z nočního klidu a hlukových limitů?

A aby se případně nedivil, že za takových podmínek nebude mít o zakázku nikdo zájem...

+1/0
12.6.2017 10:57

M78i65c58h13a17l 87H33i76r55k68a 4747226880843

Při stavbě silnice / dálnice v polích noční klid pro koho?

+2/0
12.6.2017 13:03

P86a88v35e68l 35O58b10d61r26ž10á85l68e50k 6576344348932

Jste v ČR ... není tu moc míst, kde by v okruhu 5km nebyla žádná vesnice ani usedlost.

A noční hlukové limity velmi nízko.

+1/0
12.6.2017 14:24

P68a17u20l 79J24a50r52o33s 2493548450

Lepsi,nejakou dobu hluk nez dychat ten smrad ve mestech,kde doprava musi projizdet...Prijedte se podivat na Moravu.Napr.Frydek mistek,nebo Val.Mez.

0/0
13.6.2017 8:30

V34á63c47l86a73v 94P21o97u12s76t39k74a 3510271492

Nereálné a navíc to nebude mít valný smysl.

+1/0
12.6.2017 11:26

M58i26c47h46a75l 51K30r73č16á14l 6778148726472

Pokud je možné stavbu dokončit dřív než bylo plánováno, tak to znamená pouze to že bylo plánováno špatně a měl by být postižen ten co plánoval.

V projektu by neměla být doba časová ale pouze počet pracovních hodin. Ať si každý uchazeč navrhne sám kolik lidí a jakou techniku nasadí a dobu nabídne.

Nebo druhá varianta, ve vypsání bude podmínka že na stavbě bude nasazeno v době 6.00 - 20.00 např. padesát zaměstnanců a to pod penalizací. A jelikož je bude muset zhotovitel platit, tak si pohlídá už sám aby mu tam nestáli opření o lopatu ale bude muset udělat harmonogram výstavby tak, aby všichni měli co dělat. A tím se doba výstavby výrazně zkrátí.

+1/0
12.6.2017 10:28

L82i44b84o14r 64W36a61l62i97c94h54i46e36w32i26c39z 3428686627734

A když se ten určený počet pracovních hodin nedodrží, tak budou vícepráce? V tom druhém případě si myslíte, že po celou dobu výstavby je potřeba konstantní počet lidí? Podobné konstrukce by jen zvýšily cenu nabídky a omezily počet uchazečů, bez nějakého reálného přínosu.

0/0
12.6.2017 10:34

M91i35c85h13a78l 92K14r89č40á82l 6948908486592

Proč by měly být vícepráce. Každá firma která dělá nabídky tak má rozpočtáře, který může snadno překontrolovat projekt jestli počet hodin sedí nebo ne. Pokud nabídku podává, tak s tím evidentně souhlasí. Vícepráce jsou jenom na ty činnosti které nešly předvídat.

+1/0
12.6.2017 11:09

L29i42b53o69r 85W89a87l95i28c52h90i39e25w97i56c75z 3708186507974

Protože Váš teoretický výpočet bude neplatný už v době jeho sepisování. Každá firma používá různý poměr mechanizace a lidské síly, tak na koho to chcete počítat? Zájmem investora není, aby zhotovitel odpracoval přesný počet hodin, ale aby dodržel vysoutěženou cenu, kvalitu a termín (ideálně v předstihu). To zhotovitel si musí naplánovat nasazení techniky a lidí tak, aby tento cíl splnil. Pokaždé, když mu budete dávat nějaká omezení, započte si vatu, aby nepodstřelil. Je už jedno, zda to bude v podobě posunu termínu, nebo ceny.

0/0
12.6.2017 11:19

M55i56c58h80a35l 70K32r71č31á25l 6988638966752

Povinný počet lidí na stavbě neřeší při realizaci cenu. Jenom hlídá zhotovitele aby tam tu časovou vatu neměl. Těžko by někdo poslal na stavbu lidi, platil je a přitom jim nedal práci. Pokud tam ti lidi budou, tak budou i pracovat a stavba se udělá jak nejrychleji to jde. Nebo vám připadá normální aby na několikakilometrovém úseku opravované dálnice jedna parta montovala svodidla a jinak tam nikdo nebyl?

0/0
12.6.2017 11:35

L12i83b84o71r 81W71a85l94i17c43h21i49e77w15i42c64z 3218866497504

Už vidím, jak například 50 dělníků kouká na zrající beton, nebo tuhnoucí asfalt. Ano, těžko by někdo poslal lidi na stavbu a nedal jim práci ... proto je tam nikdo nepošle, nebude se účastnit tak uhozeného tendru.

0/0
12.6.2017 11:41

M14i72c83h72a44l 25K67r26č73á12l 6528378416492

Nemusí stát a koukat. Je tam spousta jiné práce. Asfalt netuhne tak dlouho a v délce několika kilometrů je na jednom konci dávno zatuhlý a na druhém ještě ne. Takže od toho zatuhlého konce se dají malovat čáry, osazovat značení, montovat svodidla a upravovat okolí. Než se dojde na druhý konec bude asfalt zatuhlý i tam.

Pokud budou tendry na práci v klidu a pohodě bez tlaku na termín, tak by se takovým asi firmy vyhýbaly. Pokud by ale bez tlaku na termín nebyly tak by byl zájem i o tyto.

0/0
12.6.2017 11:58

L94i72b90o98r 36W77a21l59i48c24h69i84e92w26i38c66z 3148226237564

Jasně, pokud za den položíte X metrů betonu/asfaltu, tak budete na kousek z konce vytahovat lajnovačku. Přitom se to mohlo projet až na konci v jednom dni. Těžce neefektivní. Když už je položeno a může na to těžká technika, tak se bouchají svodidla, ty jdou pomalu. Ale k tomu potřebujete jen pár lidí, nebo mít v zásobě několik dalších souprav. Ale proč si je pořizovat, když termín je jasný.

0/0
12.6.2017 12:12

M70i39c10h22a36l 66K14r69č30á14l 6898838176372

To už se tady jenom chytáme za slovíčka a zbytečně zapadáme do velkých podrobností.

Myslím, že se zhodneme na tom, že kdyby investor chtěl nějakou svou stavbu řešit jako prioritní a výrazně rychleji, tak na to prostor je. Ovšem s většími náklady pro investora a vyšším rizikem pro zhotovitele.

0/0
12.6.2017 12:24

P20a68v72e22l 60O71b38d53r33ž68á12l59e31k 6516864178972

Ta druhá varianta je zajímavá, jen trošku hrozí, že při otevírání obálek s nabídkami nebudete mít co otevírat.

+1/0
12.6.2017 10:34
Foto

M39i23c83h77a65l 72N78a71j68m73a50n 7389433346850

Tyto "výborné" rady jsou od lidí, kteří nikdy neorganizovali práci pro více jak 2 lidi.

Ten kdo má zkušenost s větší akcí (stavba, montáž.....) by takovou kravinu nikdy nenapsal.

+1/0
12.6.2017 10:55

P76a64v16e68l 92O90b61d51r27ž26á15l40e19k 6766454628822

To je takový ten přístup ekonomů-teoretiků, kterým vychází, že devet žen porodí dítě za jeden měsíc a 200 zedníků má zeď hotovou za 5 minut.

+1/0
12.6.2017 11:00

M23i16c60h69a33l 59K53r95č92á50l 6908968876252

Ale organizovali, nebojte. Ale je to hodně náročné. A proč to dělat složitě, když to jde jednoduše a bez rizika. Proč fázovat přísun materiálů přesně na čas, proč mít záložní techniku pro případ poruchy, proč mít záložní pracovníky aby mohli nastoupit místo případných nemocných nebo ožralých? Proč upravovat ve stresu podklad a vědět že za 3 a půl hodiny přivezou asfalt a za 8 hodin přijdou montovat svodidla? Jde to přece jednoduše. Tento týden to uválíme, příští týden asfalt a další svodidla. A pro jistotu necháme ještě týden rezervu.

Navíc na termín dnes nikdo netlačí a blbečci si v kolonách klidně počkají o pár měsíců dýl.

+1/−1
12.6.2017 11:28

L88i44b26o81r 65W45a27l23i16c77h71i66e60w59i41c68z 3938336217674

Vše je o ceně a riziku. Málo kdo si nakoupí techniku jenom proto, aby stále bez užitku, málo kdo platí lidi jenom proto, aby čekali na svůj čas a málo kdo jde do rizika, že mu přijedou auta naložená asfaltem a někde nastala komplikace s podložím. Takže ten asfalt může nasypat leda do příkopu. A proč to vlastně takhle celé dělat, když je daný termín a zvýšenou nákladovostí a rizikem nic dřívějším dokončením nezískám?

+1/0
12.6.2017 11:38

M25i37c72h26a53l 15K61r72č10á50l 6698538396112

Ano, hezky řečeno. Proč to tak dělat, když to investor nevyžaduje a nezaplatí. Ale potom ať investor neříká že má nějakou prioritní stavbu, třeba opravu dálnice, která rychleji udělat nejde. Ať řekne, že s maximálním nasazením by šla dálnice opravit za třetinovou dobu ale vypsání jsou stejná jako pro postup opravy silnic třetí třídy.

0/0
12.6.2017 11:49

L25i95b92o94r 78W27a64l98i98c82h96i66e97w93i63c33z 3558676857294

Investor dává jasný termín do kdy to chce, tak mi řekněte jediný důvod, proč by si měl zhotovitel zvyšovat náklady tím, že předá dílo dříve. ŘSD pak má dvě možnosti. Buď bude požadovat kratší termíny a tím může přijít o část zájemců o tendr a nárůst ceny, nebo pozitivně motivovat zhotovitele k dřívějšímu předání. Ostatní jsou nereálné konstrukce.

0/0
12.6.2017 12:07

M98i61c70h98a37l 60K82r53č23á65l 6178288366592

Investor dává jasný termín do kdy to chce, který vychází z projektu. Projektant vychází z realizovaných staveb a nemá sebemenší důvod a ani odvahu termín nějak zkracovat. Takže je to zamotaný kruh.

Pravda ale je, že pokud se díky pozitivní motivaci ukáže že jde stavba zrealizovat rychleji, tak příští stavbu už projektant možná naplánuje lépe.

0/0
12.6.2017 12:18

L43i45b75o98r 54W93a12l26i38c89h28i86e17w67i18c75z 3948126667204

Jenže jak je v článku napsané, tak projektant vychází z nějakých imaginárních čísel. Firma X je například schopná stavbu realizovat za 9 měsíců a větší firma Y je schopna za 6 měsíců. Jaký termín tam má dát? Je tu pak riziko, že i když projektant bude motivován odhadovat méně, že stavební firmy mu připlatí za větší vatu, z které pak budou moci čerpat tu pozitivní motivaci. Takže teorie s pozitivní motivací je pěkná, ale naráží na lidské vlastnosti.

0/0
12.6.2017 12:25

M11i63c34h92a66l 28K43r20č84á42l 6758788396472

Ano, velký prostor pro korupci a výsledek nekontrolovatelný. Proto jsem navrhoval jednodušší řešení a to počet pracovníků na staveništi. Není to možná úplně ideální ale snadno kontrolovatelné a rychle by se ukázalo jak to s tím časem ve skutečnosti je. Pokud by zhotovitel nabízel, že na opravu úseku silnice v délce deset kilometrů bude mít na stavbě 3 lidi, tak i průměrně inteligentní investor bude vidět že je něco špatně.

0/0
12.6.2017 12:40

L59i28b57o56r 22W91a26l82i33c80h80i50e52w25i45c47z 3708146607264

Právě že si o Vašem řešení nemyslím , že je jednodušší a už vůbec si nemyslím, že by něco přineslo.

+1/0
12.6.2017 12:44

M57i79c20h81a41l 35K59r91č40á94l 6248498566682

Bez vyzkoušení se těžko zjistí jestli je to dobré, nebo ne. Ale nějak se začít musí, protože stavíme dlouho a draze. Jenomže současný stav vyhovuje jak projektantům, tak investorům i zhotovitelům. Jediný kdo tratí tak je uživatel silnic kterého všichni výše uvedení přesvědčují že je to tak v pořádku.

0/0
12.6.2017 13:03
Foto

M17i89c27h47a88l 73N92a28j39m53a22n 7269743286740

A to Vaše super organizování má jeden nedostatek - záložní technik, záložní pracovníky - to stojí nemalé peníze a to je velký problém u zakázek, kde je tlak na nízkou cenu.

+1/0
12.6.2017 11:41

M47i71c70h27a23l 89K78r18č74á24l 6868428346512

Ano, to je pravda. Ale potom ať neříká investor lidem, že prioritní stavba jako je např. oprava dálnice nejde udělat rychleji. Ať jim řekne že stáli v kolonách proto, že se dálnice opravuje stejným organizačním systémem jako silnice třetí třídy.

0/0
12.6.2017 12:11

L38i66b41o92r 83W17a55l30i32c24h85i32e38w49i66c69z 3258606417264

Vše je otázkou peněz a těch není nekonečně mnoho.

0/0
12.6.2017 12:13

M92i32c52h31a43l 78K38r81č51á32l 6128418686762

Ano souhlas. Bohužel se nijak neoceňuje časové omezení třeba provozu na dálnici. Nikdo neřeší že tam budou každý den kolony a potenciální nebezpečí havárií. Posuzuje se to stejně jako nějaká silnička kde projede dvakrát za den autobus a pár osobáků a dodávek. Ale lidem se přitom tvrdí něco úplně jiného.

0/0
12.6.2017 12:32

R11o85m79a32n 89S20t29o27n49e56k 1419903609391

počet lidí na stavbě se nadá určit od stolu, každý technologický krok požaduje jiné množství zaměstnanců na stavbě

0/0
12.6.2017 10:57

M50i14c98h35a10l 17K57r16č24á19l 6598158786732

Ano, to platí u malých staveb. Pokud opravuje dálnici v délce deset kilometrů, tak není důvod aby při jedné prováděné technologii na jednom konci se na druhém nemohlo dělat něco jiného. Dnes to vypadá tak, že dokud se na celém úseku neudělá jedno, tak se nic dalšího nedělá. To vychází z rozdělení zakázky na subdodávky, kdy na stavbě těžko mohou být současně lidé z víc firem bez nutné koordinace.

0/0
12.6.2017 11:15

L77i98b21o54r 62W61a48l79i89c91h69i30e96w75i81c94z 3898526277974

Často to je proto, že požadovaná technika i lidé jsou nasazení po celou sezónu, takže se přebíhá mezi stavbami, podle postupu.

0/0
12.6.2017 11:26

M40i46c33h76a41l 61K28r94č71á69l 6718848416552

Ano, přebíhá se mezi stavbami podle toho kde to zrovna nejvíc hoří a kde hrozí největší penále. Ale to je přece z pohledu investora špatně. Toho přece vůbec nezajímá že má zhotovitel rozděláno současně několik staveb a má jenom jednoho bagristu. Tak tu zakázku neměl vůbec brát když ji není schopen zrealizovat s maximálním nasazením.

0/0
12.6.2017 11:40

L48i49b45o86r 37W98a89l70i24c16h64i78e20w80i33c29z 3298176867794

Však každá firma se uchází pouze o ty zakázky, které je schopná v termínu daným tendrem realizovat, případně je schopna akceptovat penále. Nevím jak tomu chcete zabránit a přitom jste měl více jak jednoho účastníka tendru.

0/0
12.6.2017 11:44

M43i40c75h44a22l 11K42r53č17á29l 6298848886512

Ne, tak to nechodí. Firma nabízí i když ví že bude mít kapacitní problém. Resp. to v době nabídek neví, protože nabízí současně několik nabídek a neví v kolika bude úspěšná.

0/0
12.6.2017 12:04

L36i41b59o13r 24W28a18l68i32c26h21i61e50w46i70c52z 3508646967604

Do jisté míry ano.

0/0
12.6.2017 12:14

P22a18v73e11l 73O35b65d46r62ž94á85l79e89k 6676544908682

Tím se dostanete leda do situace, že si tu budou zákázky rozdělovat 2-3 velké firmy, které mají personální a technické rezervy a budou si i určovat ceny.

0/0
12.6.2017 14:28

V26á91c68l71a73v 18P58o32u60s59t94k81a 3640771642

Bože, lidi kde na takové nápady chodíte...;-D

0/0
12.6.2017 11:28

Š86t38e39f28a66n 58F39r87i61č70a 7152368393406

Z okolních zemí máme nejhorší silnice. Čím to asi je?

+2/0
12.6.2017 9:46







Najdete na iDNES.cz