Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát zkouší uspíšit stavbu dálnic, firmám nabídne bonus za rychlost

Stavební firmy možná získají novou motivaci, aby komunikace dokončovaly rychleji. Od Ředitelství silnic a dálnic dostanou více peněz, pokud některé nové úseky postaví dříve, než počítal plán. Taková je představa správce silničních tahů, jak zajistit rychlejší budování tuzemské infrastruktury.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O43l98g78a 63K57o23š33ť57á83l94o61v26á 9480864713

takže kromě předražení budou ještě silnice/dálnice "ušité horkou jehlou"-no bezva Rv

0/0
13.6.2017 9:14

P98a14u84l 94J24a88r46o93s 2703808300

I tak,je stavba dalnic u nas jedna z nejdrazsich v Evrope..Lepe by bylo,kdyby to dali postavit uplne jinym cizim firmam jiz davno..Jsem si jist ze by to bylo rychlejsi a levnejsi.

0/0
13.6.2017 8:24

D35a55v49i22d 84P29e76t80r 7340226390665

Nejdéle trvá výkup pozemků a odvolávání se různých ekologických iniciativ a zpochybňování výběrového řízení. Vlastní stavba už nemá na dobu výstavby tak velký vliv.

+1/0
13.6.2017 5:02

J20a43r58o30s50l63a50v 79R42a11b88l 4254746560372

no tak ti co budou stavet dalnice budou davat mnohem delsi terminy aby na tom zbohatly :D

+2/0
12.6.2017 20:02

M26i93c48h37a97l 43H32i67r83k44a 4977746840453

Další prostor pro tunelování ...Rv

+2/−1
12.6.2017 13:02

M23i74l41a41n 92C51h45a92l48u82p53a 7904486297463

Mně se fakt moc líbí, jak veškeré problémy elegantně hodili opět na projektanta. Jsme to my projektanti ale banda zločinců, abychom snad chodili domů kanály.;-D

+3/0
12.6.2017 13:00

M40a73r65e57k 13G81a41j96d23a 4953444526582

Stačli by do výběrových řízení tento požadavek dávat. Práce na 2-3 směny , 7 dní v týdnu.

+5/−1
12.6.2017 10:40

L24i32b75o77r 14W66a66l68i56c31h33i21e43w77i21c94z 3468596247854

Pro kolik lidí? Například hlídač je u větších staveb přítomen pořád. Pokud firmy začnete úředně nutit k nočním pracem, budete v některých místech řešit problém s nočním klidem, nárůst cen nabídek (příplatky, energie) a snížení počtu nabídek. Lepší je spíše motivovat firmy co k nejrychlejšímu ukončení a ta by pak celé řídila efektivněji, než nějaké papírové nařízení od nějakého stolu.

+3/0
12.6.2017 10:51
Foto

M36i19c78h50a70l 12N13a25j61m44a96n 7499913306700

A to celkovou dobu stavby zrychlí jak? (Na denní směně bude 20 lidí, na druhé a třetí jen 2 lidi, to samé o víkendu....).

+1/0
12.6.2017 10:52

R71o14m48a34n 80S59t88o18n50e53k 1249353709461

nereálné, nejsou lidi :-)

+2/0
12.6.2017 10:53

P60a63v81e58l 25O49b44d80r14ž75á11l50e15k 6346594818402

Pokud stát garantuje, že firmám budou automaticky povolovány výjimky z nočního klidu a hlukových limitů?

A aby se případně nedivil, že za takových podmínek nebude mít o zakázku nikdo zájem...

+1/0
12.6.2017 10:57

M89i71c15h16a55l 21H77i63r95k28a 4687346360453

Při stavbě silnice / dálnice v polích noční klid pro koho?

+2/0
12.6.2017 13:03

P41a65v64e96l 62O48b33d51r85ž88á67l38e47k 6826754358392

Jste v ČR ... není tu moc míst, kde by v okruhu 5km nebyla žádná vesnice ani usedlost.

A noční hlukové limity velmi nízko.

+1/0
12.6.2017 14:24

P36a19u63l 51J30a63r90o48s 2843278610

Lepsi,nejakou dobu hluk nez dychat ten smrad ve mestech,kde doprava musi projizdet...Prijedte se podivat na Moravu.Napr.Frydek mistek,nebo Val.Mez.

0/0
13.6.2017 8:30

V96á80c19l54a68v 43P45o84u17s71t20k57a 3870141812

Nereálné a navíc to nebude mít valný smysl.

+1/0
12.6.2017 11:26

M47i77c18h38a12l 38K66r91č58á70l 6838258766742

Pokud je možné stavbu dokončit dřív než bylo plánováno, tak to znamená pouze to že bylo plánováno špatně a měl by být postižen ten co plánoval.

V projektu by neměla být doba časová ale pouze počet pracovních hodin. Ať si každý uchazeč navrhne sám kolik lidí a jakou techniku nasadí a dobu nabídne.

Nebo druhá varianta, ve vypsání bude podmínka že na stavbě bude nasazeno v době 6.00 - 20.00 např. padesát zaměstnanců a to pod penalizací. A jelikož je bude muset zhotovitel platit, tak si pohlídá už sám aby mu tam nestáli opření o lopatu ale bude muset udělat harmonogram výstavby tak, aby všichni měli co dělat. A tím se doba výstavby výrazně zkrátí.

+1/0
12.6.2017 10:28

L26i22b44o86r 36W70a75l44i97c93h11i97e67w63i28c77z 3308586687824

A když se ten určený počet pracovních hodin nedodrží, tak budou vícepráce? V tom druhém případě si myslíte, že po celou dobu výstavby je potřeba konstantní počet lidí? Podobné konstrukce by jen zvýšily cenu nabídky a omezily počet uchazečů, bez nějakého reálného přínosu.

0/0
12.6.2017 10:34

M85i81c20h82a88l 94K15r31č47á69l 6538668696682

Proč by měly být vícepráce. Každá firma která dělá nabídky tak má rozpočtáře, který může snadno překontrolovat projekt jestli počet hodin sedí nebo ne. Pokud nabídku podává, tak s tím evidentně souhlasí. Vícepráce jsou jenom na ty činnosti které nešly předvídat.

+1/0
12.6.2017 11:09

L94i37b33o31r 27W37a47l48i82c16h39i43e74w47i23c37z 3218256427904

Protože Váš teoretický výpočet bude neplatný už v době jeho sepisování. Každá firma používá různý poměr mechanizace a lidské síly, tak na koho to chcete počítat? Zájmem investora není, aby zhotovitel odpracoval přesný počet hodin, ale aby dodržel vysoutěženou cenu, kvalitu a termín (ideálně v předstihu). To zhotovitel si musí naplánovat nasazení techniky a lidí tak, aby tento cíl splnil. Pokaždé, když mu budete dávat nějaká omezení, započte si vatu, aby nepodstřelil. Je už jedno, zda to bude v podobě posunu termínu, nebo ceny.

0/0
12.6.2017 11:19

M91i16c38h54a91l 30K49r38č73á54l 6368418396722

Povinný počet lidí na stavbě neřeší při realizaci cenu. Jenom hlídá zhotovitele aby tam tu časovou vatu neměl. Těžko by někdo poslal na stavbu lidi, platil je a přitom jim nedal práci. Pokud tam ti lidi budou, tak budou i pracovat a stavba se udělá jak nejrychleji to jde. Nebo vám připadá normální aby na několikakilometrovém úseku opravované dálnice jedna parta montovala svodidla a jinak tam nikdo nebyl?

0/0
12.6.2017 11:35

L36i94b55o13r 31W30a43l12i74c79h48i24e56w90i92c35z 3548206757764

Už vidím, jak například 50 dělníků kouká na zrající beton, nebo tuhnoucí asfalt. Ano, těžko by někdo poslal lidi na stavbu a nedal jim práci ... proto je tam nikdo nepošle, nebude se účastnit tak uhozeného tendru.

0/0
12.6.2017 11:41

M61i65c81h41a10l 76K98r73č92á55l 6748108706482

Nemusí stát a koukat. Je tam spousta jiné práce. Asfalt netuhne tak dlouho a v délce několika kilometrů je na jednom konci dávno zatuhlý a na druhém ještě ne. Takže od toho zatuhlého konce se dají malovat čáry, osazovat značení, montovat svodidla a upravovat okolí. Než se dojde na druhý konec bude asfalt zatuhlý i tam.

Pokud budou tendry na práci v klidu a pohodě bez tlaku na termín, tak by se takovým asi firmy vyhýbaly. Pokud by ale bez tlaku na termín nebyly tak by byl zájem i o tyto.

0/0
12.6.2017 11:58

L52i66b34o89r 93W97a87l27i35c88h40i44e38w55i12c28z 3438606637764

Jasně, pokud za den položíte X metrů betonu/asfaltu, tak budete na kousek z konce vytahovat lajnovačku. Přitom se to mohlo projet až na konci v jednom dni. Těžce neefektivní. Když už je položeno a může na to těžká technika, tak se bouchají svodidla, ty jdou pomalu. Ale k tomu potřebujete jen pár lidí, nebo mít v zásobě několik dalších souprav. Ale proč si je pořizovat, když termín je jasný.

0/0
12.6.2017 12:12

M16i53c62h55a35l 32K56r50č55á10l 6788778746142

To už se tady jenom chytáme za slovíčka a zbytečně zapadáme do velkých podrobností.

Myslím, že se zhodneme na tom, že kdyby investor chtěl nějakou svou stavbu řešit jako prioritní a výrazně rychleji, tak na to prostor je. Ovšem s většími náklady pro investora a vyšším rizikem pro zhotovitele.

0/0
12.6.2017 12:24

P68a45v60e22l 86O59b36d75r50ž96á71l30e96k 6556584948202

Ta druhá varianta je zajímavá, jen trošku hrozí, že při otevírání obálek s nabídkami nebudete mít co otevírat.

+1/0
12.6.2017 10:34
Foto

M33i63c93h88a21l 97N66a46j57m42a26n 7559213656400

Tyto "výborné" rady jsou od lidí, kteří nikdy neorganizovali práci pro více jak 2 lidi.

Ten kdo má zkušenost s větší akcí (stavba, montáž.....) by takovou kravinu nikdy nenapsal.

+1/0
12.6.2017 10:55

P14a86v65e66l 31O73b14d50r39ž12á65l83e14k 6356114908602

To je takový ten přístup ekonomů-teoretiků, kterým vychází, že devet žen porodí dítě za jeden měsíc a 200 zedníků má zeď hotovou za 5 minut.

+1/0
12.6.2017 11:00

M88i55c24h79a24l 22K69r77č23á64l 6538428796642

Ale organizovali, nebojte. Ale je to hodně náročné. A proč to dělat složitě, když to jde jednoduše a bez rizika. Proč fázovat přísun materiálů přesně na čas, proč mít záložní techniku pro případ poruchy, proč mít záložní pracovníky aby mohli nastoupit místo případných nemocných nebo ožralých? Proč upravovat ve stresu podklad a vědět že za 3 a půl hodiny přivezou asfalt a za 8 hodin přijdou montovat svodidla? Jde to přece jednoduše. Tento týden to uválíme, příští týden asfalt a další svodidla. A pro jistotu necháme ještě týden rezervu.

Navíc na termín dnes nikdo netlačí a blbečci si v kolonách klidně počkají o pár měsíců dýl.

+1/−1
12.6.2017 11:28

L84i65b66o43r 40W87a37l31i16c82h33i90e32w37i92c41z 3458656817364

Vše je o ceně a riziku. Málo kdo si nakoupí techniku jenom proto, aby stále bez užitku, málo kdo platí lidi jenom proto, aby čekali na svůj čas a málo kdo jde do rizika, že mu přijedou auta naložená asfaltem a někde nastala komplikace s podložím. Takže ten asfalt může nasypat leda do příkopu. A proč to vlastně takhle celé dělat, když je daný termín a zvýšenou nákladovostí a rizikem nic dřívějším dokončením nezískám?

+1/0
12.6.2017 11:38

M10i95c84h25a90l 27K86r53č65á29l 6708698746272

Ano, hezky řečeno. Proč to tak dělat, když to investor nevyžaduje a nezaplatí. Ale potom ať investor neříká že má nějakou prioritní stavbu, třeba opravu dálnice, která rychleji udělat nejde. Ať řekne, že s maximálním nasazením by šla dálnice opravit za třetinovou dobu ale vypsání jsou stejná jako pro postup opravy silnic třetí třídy.

0/0
12.6.2017 11:49

L98i26b70o93r 22W63a39l82i72c90h87i90e84w75i46c77z 3978716157784

Investor dává jasný termín do kdy to chce, tak mi řekněte jediný důvod, proč by si měl zhotovitel zvyšovat náklady tím, že předá dílo dříve. ŘSD pak má dvě možnosti. Buď bude požadovat kratší termíny a tím může přijít o část zájemců o tendr a nárůst ceny, nebo pozitivně motivovat zhotovitele k dřívějšímu předání. Ostatní jsou nereálné konstrukce.

0/0
12.6.2017 12:07

M68i10c50h74a26l 52K44r70č11á45l 6228588736332

Investor dává jasný termín do kdy to chce, který vychází z projektu. Projektant vychází z realizovaných staveb a nemá sebemenší důvod a ani odvahu termín nějak zkracovat. Takže je to zamotaný kruh.

Pravda ale je, že pokud se díky pozitivní motivaci ukáže že jde stavba zrealizovat rychleji, tak příští stavbu už projektant možná naplánuje lépe.

0/0
12.6.2017 12:18

L20i32b47o32r 12W52a53l37i15c95h33i16e50w50i75c67z 3568646897154

Jenže jak je v článku napsané, tak projektant vychází z nějakých imaginárních čísel. Firma X je například schopná stavbu realizovat za 9 měsíců a větší firma Y je schopna za 6 měsíců. Jaký termín tam má dát? Je tu pak riziko, že i když projektant bude motivován odhadovat méně, že stavební firmy mu připlatí za větší vatu, z které pak budou moci čerpat tu pozitivní motivaci. Takže teorie s pozitivní motivací je pěkná, ale naráží na lidské vlastnosti.

0/0
12.6.2017 12:25

M26i58c51h54a50l 77K91r37č47á59l 6418248676732

Ano, velký prostor pro korupci a výsledek nekontrolovatelný. Proto jsem navrhoval jednodušší řešení a to počet pracovníků na staveništi. Není to možná úplně ideální ale snadno kontrolovatelné a rychle by se ukázalo jak to s tím časem ve skutečnosti je. Pokud by zhotovitel nabízel, že na opravu úseku silnice v délce deset kilometrů bude mít na stavbě 3 lidi, tak i průměrně inteligentní investor bude vidět že je něco špatně.

0/0
12.6.2017 12:40

L53i98b54o95r 29W60a51l62i14c26h67i75e12w68i13c53z 3798316527574

Právě že si o Vašem řešení nemyslím , že je jednodušší a už vůbec si nemyslím, že by něco přineslo.

+1/0
12.6.2017 12:44

M73i68c76h95a54l 19K25r16č76á72l 6818658416952

Bez vyzkoušení se těžko zjistí jestli je to dobré, nebo ne. Ale nějak se začít musí, protože stavíme dlouho a draze. Jenomže současný stav vyhovuje jak projektantům, tak investorům i zhotovitelům. Jediný kdo tratí tak je uživatel silnic kterého všichni výše uvedení přesvědčují že je to tak v pořádku.

0/0
12.6.2017 13:03
Foto

M51i30c70h37a13l 48N51a22j41m82a78n 7489193886820

A to Vaše super organizování má jeden nedostatek - záložní technik, záložní pracovníky - to stojí nemalé peníze a to je velký problém u zakázek, kde je tlak na nízkou cenu.

+1/0
12.6.2017 11:41

M66i37c88h66a93l 15K75r12č98á85l 6138548736892

Ano, to je pravda. Ale potom ať neříká investor lidem, že prioritní stavba jako je např. oprava dálnice nejde udělat rychleji. Ať jim řekne že stáli v kolonách proto, že se dálnice opravuje stejným organizačním systémem jako silnice třetí třídy.

0/0
12.6.2017 12:11

L32i60b35o78r 59W47a41l26i75c82h10i44e41w84i97c56z 3458306417484

Vše je otázkou peněz a těch není nekonečně mnoho.

0/0
12.6.2017 12:13

M49i83c24h70a36l 29K48r31č83á33l 6588738616892

Ano souhlas. Bohužel se nijak neoceňuje časové omezení třeba provozu na dálnici. Nikdo neřeší že tam budou každý den kolony a potenciální nebezpečí havárií. Posuzuje se to stejně jako nějaká silnička kde projede dvakrát za den autobus a pár osobáků a dodávek. Ale lidem se přitom tvrdí něco úplně jiného.

0/0
12.6.2017 12:32

R80o56m98a88n 70S56t66o90n54e87k 1319613309771

počet lidí na stavbě se nadá určit od stolu, každý technologický krok požaduje jiné množství zaměstnanců na stavbě

0/0
12.6.2017 10:57

M55i63c65h71a15l 34K15r17č88á98l 6598208266562

Ano, to platí u malých staveb. Pokud opravuje dálnici v délce deset kilometrů, tak není důvod aby při jedné prováděné technologii na jednom konci se na druhém nemohlo dělat něco jiného. Dnes to vypadá tak, že dokud se na celém úseku neudělá jedno, tak se nic dalšího nedělá. To vychází z rozdělení zakázky na subdodávky, kdy na stavbě těžko mohou být současně lidé z víc firem bez nutné koordinace.

0/0
12.6.2017 11:15

L91i27b18o47r 54W60a37l98i66c73h72i74e57w93i95c92z 3198166517924

Často to je proto, že požadovaná technika i lidé jsou nasazení po celou sezónu, takže se přebíhá mezi stavbami, podle postupu.

0/0
12.6.2017 11:26

M66i28c61h52a48l 56K82r90č57á49l 6788548106742

Ano, přebíhá se mezi stavbami podle toho kde to zrovna nejvíc hoří a kde hrozí největší penále. Ale to je přece z pohledu investora špatně. Toho přece vůbec nezajímá že má zhotovitel rozděláno současně několik staveb a má jenom jednoho bagristu. Tak tu zakázku neměl vůbec brát když ji není schopen zrealizovat s maximálním nasazením.

0/0
12.6.2017 11:40

L72i45b49o76r 11W91a78l88i88c92h96i56e39w19i23c79z 3928186277584

Však každá firma se uchází pouze o ty zakázky, které je schopná v termínu daným tendrem realizovat, případně je schopna akceptovat penále. Nevím jak tomu chcete zabránit a přitom jste měl více jak jednoho účastníka tendru.

0/0
12.6.2017 11:44

M38i39c73h68a90l 71K68r78č59á87l 6298728986832

Ne, tak to nechodí. Firma nabízí i když ví že bude mít kapacitní problém. Resp. to v době nabídek neví, protože nabízí současně několik nabídek a neví v kolika bude úspěšná.

0/0
12.6.2017 12:04

L58i55b26o17r 23W72a13l76i35c63h94i18e47w68i21c63z 3418606947714

Do jisté míry ano.

0/0
12.6.2017 12:14

P44a98v75e58l 14O42b22d28r10ž69á30l96e72k 6806634968712

Tím se dostanete leda do situace, že si tu budou zákázky rozdělovat 2-3 velké firmy, které mají personální a technické rezervy a budou si i určovat ceny.

0/0
12.6.2017 14:28

V79á44c23l80a12v 74P77o59u53s12t57k25a 3280361332

Bože, lidi kde na takové nápady chodíte...;-D

0/0
12.6.2017 11:28

Š11t64e84f81a95n 21F74r10i53č13a 7172158663326

Z okolních zemí máme nejhorší silnice. Čím to asi je?

+2/0
12.6.2017 9:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.