Diskuse k článku

Rychlovlaky z Prahy do Drážďan jsou blíže, Němci s nimi souhlasí

Německé ministerstvo dopravy spočítalo, že se jim vyplatí postavit novou vysokorychlostní trať z Drážďan do Prahy s tunelem pod Krušnými horami. V plánování rychlých železničních spojení v Česku se jedná o zásadní posun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K41a87r19e77l 19B67l52á73h80a 1115556501139

Na internetu jsem našel odhadovanou cenu za tu trať: 5 mld EUR, tedy cca 135 mld Kč ovšem v Českém provedení by to mohlo být někde mezi 160-170 mld. Není v tom započítána cena vlaků (zase údaj z internetu, cena kolem 800 milionů ... ale teď si nejsem, jistý, zda to není cena jednoho vlaku)

0/0
16.6.2017 21:22

K10a76r53e63l 70B74l52á31h98a 1145746231479

Jsme zvědav, co se vyrojí za problémy při stavbě toho tunelu ... tedy pokud by se vůbec začalo stavět ;-D

+1/0
14.6.2017 22:00

J14i55ř16í 89J25o46z46a 3668833510931

A kdo na te trati bude jezdit? DB nebo CD? Ja jen, ze kdyby chteli CD si koupit vlak ICE - Siemens Valero, tak jeho cena v rpce 2006 byla 34.500.000 €

0/0
14.6.2017 12:32

M90a18r84t71i35n 76R73u49z40i77c43k55a 1542348436987

Ja bych chtel E5 nebo E6 od Hitachi... :-)

0/0
14.6.2017 12:53

R26a35d41e83k 44J64a70n63a95t66a 9905856194142

Cena vysokorychlostních souprav přepočtená na sedadlo není výrazně vyšší než klasických a dopravci se vrátí díky vyšší cestovní rychlosti a tím i většímu kilometrickému proběhu souprav za den.

+3/0
14.6.2017 13:23

K45a26r34e59l 71B62l89á79h95a 1315406341819

Spíše by mohla otázka znít, kdo tím bude jezdit. Tedy přesněji o kolik více lidí tím bude jezdit. Tahle investice nemá šanci se zaplatit.

0/−3
14.6.2017 21:44

P69e70t98r 61P64e80t47r 6303412518673

Takze vlaky zrusime? Protoze pokud jde o ekonomiku tak se u nas nezaplati ani opravy na lokalkach do horni dolni

+2/0
14.6.2017 21:57

K58a35r46e31l 74B67l84á86h40a 1365416271309

To ne nezrušíme ... sám se pokouším začít zase více po letech využívat vlaky. Ale ty vlaky a všechno kolem se prakticky nikam neposunuly. (Snad Leo a ten druhý dopravce ... o kousek)

Takže podle mne by to chtělo investovat do stávající sítě aby se alespoň trochu zlepšila.

0/−2
14.6.2017 22:03

R93a62d80e18k 45J38a20n52a19t82a 9115916964142

A jak přesně si představujete "investice do stávající sítě"? Vždyť většina tratí je trasována před 100-150 lety podle tehdejších možností a potřeb.

Tak jako je nejefektivnější způsobem, jak zlepšit silniční síť, stavba dálnic, je nejefektibnějším způsobem, jak zlepšit železniční síť, stavba VRT.

+2/0
14.6.2017 22:26

K36a14r71e83l 14B73l65á10h45a 1265676141389

To jako udělat šíleně drahé spojení s Drážďanami se dvěma stanicemi u nás za stovky miliard korun?8-o

A kde budou pak peníze na modernizaci dalších stovek tratí?

0/−3
15.6.2017 0:02

R46a53d93e55k 37J52a78n66a12t10a 9385836124412

Kromě toho, že jste trochu mimo (nejde primárně o spojení se Drážďanami, nejde jen o dvě stanice a nejde o stovky miliard), tak jste mi neodpověděl na mou otázku.

+1/0
15.6.2017 0:26

K25a48r52e45l 38B77l63á58h81a 1685516371529

Podle vašich odpovědí je zřejmé, že máte za úkol dělat kladné odezvy na články týkající se železnice. Je to taktika, kterou používá spousta státních i nestátních organizací když se snaží protlačit nějaký svůj projekt..

A pokud jste vy alespoň trochu v obraze, tak umíte na svoji otázku z vašeho předchozího příspěvku odpovědět.

Jinak třeba k té ceně, ta se určitě vyšplhá na více než několik stovek miliard. Ale to vy budete zatloukat, zatloukat a zase zatloukat. Znám vaše odpovědi z jiných diskuzí o železnici, takž jsem si už udělal docela dobrý obrázek toho jaký způsob argumentace používáte. Na této diskuzi jste dva takoví ... i když si nejsem jist jestli se nejedná o jednu a tutéž osobu :-/.

0/−2
15.6.2017 12:18

R63a93d26e64k 49J41a10n72a98t25a 9375726494272

Jo, a oblíbená taktika, když se nedostávají argumenty, je označit oponenta za placeného diskutéra :-)

Ad cena: nevím jestli sledujte nedávné projekty na železnici, ale častý je spíš opak, viz Rokycany-Plzeň, která se vysoutěžila za výrazně nižší cenu, než odhadní.

A proč bych měl odpovídat na svou otázku, když jsem se ptal vás? A ptal jsem se vás proto, že byste při přemýšlení možná sám přišel na to, proč se mýlíte. Tak jako na to přišli na Západě - že opravovat 150 let staré nevhodně trasované tratě nakdě na venkově je nesmysl, efektivnější je nahradit je busem a soustředit se na roli železnice jako rychlé páteře, spojující větší města.

+1/0
15.6.2017 16:34

K47a33r14e42l 98B11l42á50h60a 1925796391359

Jenomže všude asi nepůjdou dělat rychlotratě a ty staré se také nějak budou využívat a tedy je nutné je nějakým vhodným způsobem modernizovat.

A ty řeči, že je něco levnější než se původně myslelo ... to snad nemá ani cenu komentovat.

Zatím je všechno většinou dražší! Akorát se něco neřekne, takže to může vypadat jako levnější ... častý případ.

A jestli jste se ptal na to, co modernizovat? třeba samotné vlaky (nemyslím tím ani tak Leo). A co třeba udělat na České Budějovice všude dvojkolejku? Co třeba udělat něco s nádražími, která jsou v mnoha případech mizerná? Co třeba zlepšit internetovou aplikaci na kupování jízdenek? Co třeba zajistit aby hlášení, kam přijede vlak byla alespoň tu čtvrt hodinu před jeho příjezdem ... raději ještě dříve? atd...

Ve finále budou peníze na jednu rychlodráhu, která se nezaplatí ani za 20 let a ostatní dráhy budou jako v minulém století.

0/−1
15.6.2017 23:16

K73a86r70e34l 13B10l98á24h72a 1855456871529

A to jak ze sebe sypete jednu informaci za druhou svědčí o tom, že nejste jenom normální "fanda" železnic ... proto jsem si jist, že jste napojen na tu železniční loby daleko více, než jste ochoten přiznat.

0/−2
15.6.2017 23:18

K12a67r26e33l 25B72l88á59h26a 1345776351519

Jenom tak pro zajímavost (když máte takové dobré a zaručené informace ze zdroje), kolik se předpokládá, že bude stát ten tunel na trati Praha - Drážďany, kolik se předpokládá, že bude stát jeho údržba, kolik bude stát celá ta trať Praha - Drážďany, kolik se v současné době převeze lidí za den a kolik se předpokládá, že bude jezdit tím rychlovlakem denně lidí?

0/0
15.6.2017 23:22

M35a20t23ě43j 32V83o20n15d35ř84i37č90k33a 4714490138736

V první řadě doufám, že já nejsem ten 2. placený diskutér :)

Vezmu to pěkně popořadě.

Samozřejmě se všude nebudou dělat rychlotratě a ty staré se budou modernizovat. Stejně jako se staví dálnice a silnice se modernizují (narozdíl od dálnic rychlotratě je EU ochotna spolufinancovat z více než 80%).

Levnější než se myslelo - komentujte si to nebo ne, to je vaše věc. Ale je to fakt.

Nechápu, proč míchate infrastrukturu s vozovým parkem a dalšími prvky dopravy, což je naprosto zcestné, ale budiž. Samotné vlaky se samozřejmě mldernizují, namátkou máme nové (/mldernizované) soupravy do Českych Budějovic, Chebu, Domažlic, Brna, Ostravy... a dále na spousta regionálních linkách.

Na nádražích se samozřejmě také pracuje, namátkou Karlovy Vary, Plzeň, planují se České Budějovice.

Nevím, co by se mělo řešit s internetovou aplikací na nákup jízdenek (Můj vlak), která dostala mnohá ocenění.

Nevím, proč by měl být vlak hlášen čtvrt hodiny předem, ale toužíte-li po tom, pak pouze stačí zatlačit na SŽDC.

Nezlobte se, ale jako placený diskutér vypadáte spíše vy, protože hledáte sebeabsurnější argumenty (neb těch smysluplnějších už se jaksi nedostává) pro to, jen aby se VRT nestavěla.

0/0
16.6.2017 8:19

K47a68r54e56l 98B73l34á37h76a 1175506741579

Tak vás zrovna jsem neuvažoval za placeného diskutéra :-).

Mě vadí na panu Janatovi a panu Moravčíkovi to, že všechny ty modernizace obhajují za každou cenu a nepřipustí žádné mínus. A při tom tahle problematika má řadu plusů a i mínusů ale oni žádný z těch mínusů neuvádějí. Všechno, co by se mohlo zdát jako mínus buď vůbec neřeknou nebo zlehčují. Ten způsob jejich argumentace velice připomíná mnoho takových dialogů nejenom tady na iDnes ale i z reálného života.

Předně chci napsat, že by se mi rychlostní železnice líbila. Jediné, a to podstatné vidím její cenu. Vzhledem k tomu, že tento stát má docela omezené finance (mohli bychom dlouze diskutovat proč tomu tak je: neschopnost lidí, rozkrádání, atd.), takže pokud se budou muset získat peníze na nějakou stavbu, tak to bude na úkor jiných projektů (tím nemyslím jenom v oblast železnice, namátkou třeba školství, zdravotnictví, důchodci, silniční doprava) Docela častý protiargument je ten, že nám na to EU dá. Jenomže ono to nebude zadarmo. Je to ostatně vidět, že EU toho "žolíka" dotací vytahuje čím dál tím častěji, prostě nás tím vydírají. Já jsem proto proti dotacím ze strany EU.

To jestli mne považujete za placeného diskutéra je absurdní, protože já tady nelobuji za něco jiného. A jestli se někomu zdají být cenové argumenty málo, pak je chyba spíše u něho, protože cena je jeden z mínusů, které proti těmto stavbám stojí.

Proto jsem dal panu Janatovi (případně vám) dotazy, kolik by konkrétně měla tato stavba stát, kolik by stál samotný tunel, jestli jsou už nějaké geologické sondy, jestli to půjde vůbec technicky v tom nestabilním podloží nebo někde hlouběji realizovat atd. Dále by mě zajímal počet lidí, které tato trať (Ústí- Praha) převeze a o jakém navýšení počtu přepravených osob uvažuje. Kolik by stála údržba takovéto trati. Zda jsou všechny pozemky vykoupené.

To že míchám všechno dohromady jsem snad také vysvětlil

0/0
16.6.2017 10:56

K62a91r97e60l 73B87l11á39h62a 1605766461759

Třeba v té internetové aplikaci není u vagonu vidět, kterým směrem jede. Dále není shoda v hlášení délky zpoždění mezi internetovým portálem a informací na nádraží (rozdíl byl třeba 20 minut!, když jsem jel z Ústí do Prahy)

Jiný problém: konkrétní nástupiště bylo třeba nahlášeno 5 minut před příjezdem vlaku. A všichni včetně starších lidí pak z kufry běží skrz podchody aby to stihli. Na samotném nástupišti pak nebyl vlak vyznačen vůbec.

0/0
16.6.2017 11:11

A82d87a42m 91Ž10í48d56e51k 8865192805933

tricetikilometrovy tunel .... damy a panove, to se teda vsichni v praci zapotime, nez to v ceskych podminkach vykopeme a hlavne zaplatime .... takovy tunel

0/−5
14.6.2017 8:34

R36a46d87e15k 54J75a69n39a77t32a 9445916714972

Proč by ne? V Rakousku jsou teď rozestavěné hned tři takové dlouhé tunely. A nezapomeňte, že se jedná o společný projekt s Němci, tunel prochází státní hranicí.

+3/0
14.6.2017 13:24

K61a12r44e83l 17B76l20á32h89a 1455946841179

Tam by byla jediná šance, kdyby to celé zaplatila EU

0/0
14.6.2017 21:47

J11i28r16k74a 82D27v65o46ř50á22k 4335170833168

Některé stavby (koridorizace) platila EU z 85%, ale to jistě víte.

0/0
19.6.2017 10:32

M16i97r59e52k 49Z29á12v86o53d16n12ý 7122147830148

Jako super, ale pro trať Přerov - Brno nebylo potřeba s žádným jiným státem jednat a stát stejně přešlapuje na místě a neví, jestli rychlovláček na 200 nebo na 300 km/h. A jelikož se neumí rozhodnout, tak raději nepostaví nic :)

+3/0
14.6.2017 8:32

P55e52t20r 68P68e67t20r 6703562618733

No prave. Dokud v tom budou zamotani nemci tak je aspon nejaka sance, ze to dojde k realizaci.

+1/0
14.6.2017 21:58

V15í60t 20H89r21u75b32e69š 2130343408

To zas bude ostuda až budou mít Němci hotovo včetně 20km dlouhého tunelu a u nás se teprve začno vykupovat pozemky.

+6/0
14.6.2017 8:19

R92a54d65e14k 24J74a98n71a80t23a 9815426944692

V Německu jsou při stavbých VRT podobné problémy jako u nás - zdlouhavá příprava, hustě obydlené území.

Rychle VRT díky organizaci a legislativě umí stavět Španělsko a částečně i Francie.

+2/0
14.6.2017 13:32

M23i47c25h48a94e36l 12C90h75a23r50v76á63t 9949368783432

Ta věc na obrázku vypadá hnusně...:-/

+2/−4
14.6.2017 7:48

K80a78r25e59l 64B13l63á53h45a 1715836801609

Tak mě se to zase docela líbí.

0/0
14.6.2017 21:53

Z33d27e24n30e97k 37N17o31v17o97h37r11a78d51s62k47ý 6201144450115

Až to u nás konečně dostaví tak se zjistí že kabely nejsou odolné proti vodě a troleje ze dřeva ...

+4/−1
14.6.2017 5:33

R78o11m63a78n 20P57o44l60á93č59e64k 5276209245

VRT je jedna věc. Druhá je, aby tím někdo jezdil... Už ted vlak vyjde na 1700 zpáteční ve dvou lidech.. Radši nechci vidět kolik se bude účtovat za VRT...

Resp pokud vezmu německé ceny tak cca 200 km s ICE začíná na 29 EUR, ale spíš tam svítí cena 59 - 79 EUR...

Navíc naplní se pokud bude vlak stát v Praze a pak až v Ústí?

+4/−8
13.6.2017 22:25

T89o33m61á43š 96M97o71r22a72v80č86í57k 3857616113155

Cena nemůže být větší než je teď, protože se těmi tunely zkrátí a bude více efektivní.

+6/0
13.6.2017 22:30

R34o66m48a78n 80P32o63l45á19č49e92k 5566369575

Ale tak náklady na udržení provozu ICE a současné trati taky budou trochu jinde;-)

+1/−6
13.6.2017 22:35

T43o19m90á63š 60M39o85r76a17v47č38í66k 3377826903615

Té trati je snad jedno, jestli po ní jede nákladní nebo osobní 160 km/h;-) Rychlovlak je sice o něco dražší, ale zase efektivně využívá čas. Dražší by to být nemělo, nedává to smysl.

+5/0
13.6.2017 23:05

R71o81m59a88n 34P96o78l40á42č67e69k 5256339565

Pokud řešíme VRT 200 +

1) Vyšší forma zabezpečovacího zařízení.

2) Cena samotného vlaku

3) Údržba samotné trati... Na trati budou dva dlouhé tunely...

+1/−4
13.6.2017 23:38

T14o25m84á24š 47M77o66r31a10v70č29í57k 3597106493245

Řešíme VRT.

1) pomalejší vlaky platí za trať méně? 2) Cena je o něco vyšší, ale zase se obrátí vícekrát a trať bude kratší 3) pomalejší vlaky platí za trať méně? Bude snad rozdíl, zda se po trati pojede 300 nebo 250 nebo 200 km/h?

+4/0
13.6.2017 23:48

R93o80m53a57n 77P21o96l47á33č45e39k 5596319925

1) Reálně ano, protože lokálka kde jede vlak ráno tam a večer zpátky lze zabezpečit pouze jízdním řádem a jede rychlostí co umožnuje jízdu na rozhled jako v autě. Koridor na 160 má návěstidla, trat nad 200 už je bez návěstidel, protože se info posílá přímo do vlaku. A čím složitější tím dražší i na údržbu...

2) Tohle je ovšem na objednatelích dopravy a to může být i několik států a na umění tvůrců grafikonů.

3) Viz výše. Bude sakra velký...Normy, bezpečnost atd.

+1/−4
14.6.2017 0:03

T69o69m52á59š 43M23o81r23a45v23č94í49k 3807876693755

Takže ta trať se nějak transformuje pokud po ní pojede Leoexpress 190 km/h do nějaké pomalejší tratě do 200 km/h? ;-D Dal bych za to ruku do ohně, že poplatek bude stejný pro všechny, kdo pojedou po této stejné trati, která se nebude transformovat jako transformátor - pokud tedy nepočítám nákladní dopravu. Navíc ta trať bude kratší, tudíž se ušetří na zaplacených kilometrech. Ale je pravda, že nejsem expert na poplatky.

0/0
14.6.2017 0:08

T47o78m89á28š 73M87o71r75a78v92č28í47k 3897116473165

Nevím jestli jste si toho vědom, ale když jedete po lokálce stojí vás poplatky často víc než když jedete po moderním elektrifikovaném koridoru. Km je sice levnější, ale poplatky se zase dělí mezi více lidí, tudíž cestující 60 km/h po nějaké lokálce by měli platit víc než ti co cestují mnohem rychleji po koridoru.

+1/0
14.6.2017 0:15

M10i17r11e58k 14Z98á66v36o42d80n45ý 7402617370398

No, nechci se hádat, ale i když je pan Poláček vymínusovaný, tak pravdu má on. Údržba tratě na 300 km/h s mnoha tunely vyjde skutečně mnohonásobně více, než lokálka na 60 km/h, na kterou desetiletí nikdo nesáhne. A ani ten objem cestujících to nezachraní ;-)

+2/0
14.6.2017 8:37

P18e76t57r 96N60o68v13o29t80n97y 1761800491

Proč by nezachránil?

+5/0
14.6.2017 8:39

T93o43m32á43š 74M88o49r73a86v20č70í48k 3217626843915

Proč ne? Máte nějaká data? Pár let zpátky jsem viděl výpočty, pro nový moderní koridor a starou lokálku. Bohužel lépe vyšel oskm moderní koridor - bylo to cca 0,03 Kč oskm. Tudíž na 300 km neuvěřitelných 9 Kč;-) kdežto lokálka byla na oskm "Regionova" 0,06 Kč.

+1/0
14.6.2017 10:50

K52a41r24e50l 62B19l69á42h14a 1865466951879

A především se ten objem cestujících zase tak dramaticky nezvedne

0/0
14.6.2017 21:51

R29a60d37e28k 26J41a97n57a12t64a 9725876654312

Zvedne. I několikanásobně. VRT je schpna přwvzít 50% trhu v dané relaci. Připomínám, že podíl železnice na osobní přepravě v ČR je dnes cca 8%.

+2/0
14.6.2017 22:30

K65a85r58e48l 15B27l36á37h66a 1625406851849

Mám dojem, že to jsou jenom sny železniční loby, že všichni začneme jezdit železnicí :-/

0/0
14.6.2017 23:39

R72a88d38e87k 51J52a84n67a59t43a 9305946314862

Když se tak stalo na Západě, proč ne u nás? A že může železnice získat 50% podíl, je-li lepší než silnice, je ověřeno i v ČR - viz relace Praha-Ostrava.

+2/0
14.6.2017 23:57

L44u50k75á51š 61Š96m87a13h55e55l 2477404782614

Vy máte pocit, že vlak, při dlouhých brzdných drahách, jezdí u nás někde na rozhled? Víte, kolik stálo zabezpečovací zařízení třeba na trati 197?

+2/0
14.6.2017 10:05

R90o92m74a86n 40P56o34l67á72č75e30k 5456799625

Nevím, ale to už je v dopravě všeobecně zvykem, že se ZZ řeší po velkém průseru.

Největší proslední otravská tramvajová jednokolejka, kde se do nehody jezdilo podle JŘ bez jakéhokoli ZZ;-)

0/0
14.6.2017 19:28

J15i52ř38í 53P83r39ů90š86a 7895202775889

A kde jinde by měl zastavovat i to Ústí je spíš zbytečné.

+1/−6
13.6.2017 22:39

R95o69m43a82n 49P20o72l33á75č65e67k 5426649735

A já si myslel, že to musí zastavit aby tam někdo mohl nastoupit ;-D;-D

+2/0
13.6.2017 22:44



Najdete na iDNES.cz