Diskuze
Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře
Děkujeme za pochopení.
P96e88t38e30r 81S91e15m82a83n
Takze, ked svieti cervena , na prechodu sa nemaju spacirovat chodci jedine tak na vlasne riziko. A aj keby v aute sedel 1 clovek ktoreho auto ide predpisovo a na prechod na cervenu skoci naraz 8 ludi tak bohuzial v prvom rade by mal trpiet ten co predpisy nedodrziava.
M46a91r68e34k 97P62o66s85p37í92š75i20l
samořiditelná auta jsou blbost.
Jen předávejme vše robotům (samořiditelná auta, práce v továrnách....atd....)a nastane doba,kdy nás vyhladí.
R65a73d65e78k 52U47r85b15a43n
Přesně, stejně jako nás před sto lety vyhladily parní stroje. Nebo před tisíci lety páka a kladka
R91a78d15e31k 59U97r74b96a76n
Vůbec tyhle úvahy o etice v automobilech jsou naprosto komické. Auto v sobě opravdu nebude mít další nákladný software, který by mohl vyhodnocovat stáří lidí na přechodu, zdravotní stav nebo i počet lidí či způsob jak se efektivně vyhnout. Samořiditelná auta prostě uvidí jakoukoliv překážku na přechodu, a tak co nejrychlej zastaví.
V ideálním případě se zavedou inteligentní systémy, kde budou přechody, křižovatky a auta vzájemně komunikovat tak, aby třeba auta vůbec zastavovat nemusela a třeba jen už dopředu dostatečně zpomalila.
M22i85c22h60a93l 96K42r49č55á47l
Smíšený provoz samořiditelných a člověkem řízených aut je naprosto nereálný. Člověk při řízení daleko víc riskuje a nedodržuje předpisy. Např. bezpečnou vzdálenost. Takže člověkem řízené auto se v provozu zařadí před samořiditelné, to to vyhodnotí jako nedodržení bezpečné vzdálenosti a prudce zabrzdí. A člověkem řízené auto jedoucí za samořiditelným samozřejmě nedobrzdí. V reálném provozu potom bude buď daleko víc havárek než nyní, nebo ty samořiditelná budou jezdit krokem a neustále cukat jak se budou rozjíždět a brzdit.
R79a52d44e37k 85U33r64b63a12n
To je nesmysl. Lidi se sice chovají za volantem jako idioti, ale zase né takoví. Samořiditelná auta naopak budou pro lidské řidiče čitelnější.
M48i67r95e77k 76G54a23j63e13r
Komise nemeckych expertu by potrebovala obmenit mladsimi i starsimi lidmi, kteri maji mysleni nezatizene problemy genderove a rasove diskriminace a dokazou problem preformulovat tak, aby byl resitelny a jeho reseni efektivnejsi.
Ve formulaci vidim tyto zadrhely:
1. Vnucuje nam predpoklad, ze auto (cimz mam na mysli jeho ridici jednotku) nemuze delat nic jineho, nez co je vyjmenovano.
2. Predpoklada se mylne, ze ridici jednotka musi pouzit volnou vypocetni kapacitu na konkretni rozhodovani mezi spatnymi moznostmi a nemuze vyuzit cas lepe.
Ad 1. Doufam, ze se mnou bude dost ridicu souhlasit, ze lepsi strategie v situaci, kdy auto nejde brzdit a musi vjet do lidi, je co nejdrive zacit troubit a jet rovne, aby se mohli uhnout do bezpeci sami lide. Ridici jednotka pak ma radu moznosti, jak zacit auto zpomalovat, i kdyz hlavni brzdovy system selze. Dale vime, ze pri tak velke rychlosti (velmi nepravdepodobne u samoriditelneho auta v blizkosti prechodu pro chodce), pri ktere by lide nestacili uhnout, je stejne nejbezpecnejsi brzdit bez zataceni, protoze jakmile se nahlym uhybnym manevrem auto prevrati na strechu, tak uz se neda brzdit ani motorem, ani rucni brzdou a ani se neda ridit.
Ad 2. Lepsi strategii nez vyhodnocovat vek a pohlavi lidi na vzdalenem prechodu je vyuzit vypocetni kapacitu na vyhodnocovani okoli a pohybu vsech objektu a rozhodovani, jaky uhybny manevr udelat, aby mel kazdy sanci zustat nezranen. Pokud by zbyvalo tolik casu, ze ridici jednotce zarucene zbyde na reseni mene podstatnych a navic celkem narocnych vypoctu, tak je nejspis dost casu i na zastaveni auta pred prekazkou.
Takze je dost mozne, ze vubec neni potreba resit neresitelny problem.
L59u77d63v34í53k 22G71a80j20d96o40š66í62k
Jaksi vám nedochází, že vyhodnocení výpočtů závisí na výkonu počítače řídící jednotky a bude v řádu minisekund, respektive bude vyhodnoceno nejspíš dávno před kolizní situací. Je pošetilé se domnívat, že takový výpočet bude zdržovat jiné-důleřitější procesy.
Naopak možnosti jak ukočírovat kinetickou energii vozu bude mít počítač omezené stejně jako živý řidič a nevyhnutelně se dříve nebo později dostane do situace, kdy střet nebude možné odvrátit.
Tím logicky nastane i situace, kdy se počítač bude muset rozhodnout, jak se zachová. Zda například pojede přímo a ohrozí na životě chodce, nebo se pokusí o úhybný manévr, při kterém ale může ohrozit na životě posádku vozu.
J48a43n 76H44r36u43b21e93š
Nutně si kladu otázku, jestli se tedy chovám eticky já - když bych se do takové situace dostal a měl šanci ve zlomku vteřiny strhnout řízení, podvědomě bych se asi snažil vyhnout dítěti. A pokud by tam nebylo, ale byl tam někdo starý, nemohoucí, tak jemu. Mohl bych možná argumentovat, proč, ale nebudu. Tohle mi prostě sedí někde v hlubinách dutiny lebeční a v případě kolize by to tak reflexivně zapůsobilo. Půjdu za to před etickou komisi, že nehodnotím všechny životy stejně? Kde je hranice mezi mojí volbou a tím, co smí nebo nesmí rozhodnout automat (nebo spíš jeho programátor)? Jsem docela rád, že řeším jiné problémy.
M57i26r17e45k 15G80a43j39e12r
Chodil jste kolem dokola a nakonec se vam podarilo uhodit hrabicek na hlavicku. Programator nebude smet diskriminovat podle kriterii, ktera jsou zapovezena vsude jinde. O tom, jak bude rozhodovani naprogramovane, budou rozhodovat pravnici.
M56i90r91e66k 73G61a79j51e91r
A dostavame se do doby, kterou predvidal uz Isaac Asimov, kdyz formuloval zakony robotiky.
K93r31y30š46t26o17f 16L89a47n79í94k
to je jen mezikrok, az budou auta litat, uvazovat o kolizich s chodci ci cyklisty bude bezpredmetne. horsi to bude s ptaky, ale tam je snad priorita jasna.
P32e98t12r 56V70o90b69o76ř95i70l
Pokud to v situaci určitě mrtvý člověk co mi skočil pod kola vs náraz do zdi který sice polámaný, ale přežiju zvolí druhou variantu, tak v ničem takovém jezdit nechci.
M11a82r84e63k 39B60a31r32t42o85s
A budú mať autonómne autá niečo ako tajné heslo (takto na rýchlo ...hmmm... "sezam otvor sa", "abrakadabra", "allah akbar"...), aby vozidlo nebánilo vodičovi v kultúrnom obohacovaní, ak ho navedie do davu ľudí úmyselne?
R55a26d89e49k 23N44o94v80o48t10n72ý
Doporučuju studené obklady na čelo, to horko přece jen působí...
Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?
V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...
Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho
Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové
Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...
Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod
Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko
Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...
Příroda je napřed, mrazy snižují naději na dobrou úrodu, stěžují si pěstitelé
S každou další mrazivou nocí v Česku ovocnáři přicházejí o část úrody. Mráz v noci na čtvrtek...
Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už píše dopisy ministrům
Vysíláme Česko má velmi specifický trh práce. Je zde nejnižší nezaměstnanost v Evropě, to umožnilo podnikům...
Ceny pohonných hmot v Česku dále rostou, benzin již překročil čtyřicítku
Paliva v Česku dál zdražují. Cena benzinu stoupla nad 40 korun za litr. Ve středu stál litr...
Sociální sítě jsou nepřítelem hospody, říká šéf obchodu z Prazdroje
Premium Dříve se v hospodě vypilo na jedno posezení více piv, ale byly to spíše desítky. Dneska naopak...