Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hotel na kolejích. Číňané vyjeli s novým lůžkovým rychlovlakem

Zatímco v Evropě vedl rozmach vysokorychlostních vlaků spíše k zániku nočních spojů, v Číně tamější železnice investují do nových lůžkových vlaků s rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Poprvé mezi Pekingem a Šanghají vyjel i vlak, který nemá žádné sedačky, pouze lůžka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P18a48v30e78l 19M94a80t59o43u38š52e67k 5520647758694

Hned úvodní věta je silně zavádějící: "Zatímco v Evropě vedl rozmach vysokorychlostních vlaků spíše k zániku nočních spojů..." Je dobré neplést si Evropu s Německem, resp. nepokládat Německo za celou Evropu. Ano, v Německu byly noční vlaky z nepochopitelných důvodů téměř zrušeny. Je to o to paradoxnější, že byly v některých případech nahrazeny běžnými vlaky IC bez lehátek/lůžek a bez gastronomické nabídky. Zřejmě představitelé DB vycházejí z předpokladu, že v noci cestují jen opilci a jiná verbež, která si nic lepšího nezaslouží. Každopádně je to smutné, protože pohodloné noční cestování má i dnes své obrovské výhody. V mnoha dalších evropských zemích, počínaje třeba Rakouskem/Švýcarskem, Itálií a samozřejmě Českem/Slovenskem/Maďarskem/Polskem a konče třeba skandinávskými zeměmi, to naštěstí pochopili a solidní noční vlaky v nich stále hojně jezdí.

+9/−1
12.7.2017 16:03

J63a11n 76S97ů33r54a 4455573923612

Francie výrazně omezila také, stejně tak Španělsko.

+5/0
12.7.2017 16:10

P40a56v75e62l 72M28a89t48o41u37š98e70k 5810717678184

Určitě, ale rozhodně bych nehovořil o zániku v evropském měřítku.

+1/−3
12.7.2017 16:29

M46i89r91o87s64l53a63v 62Z33i51k50m50u93n62d 6128712857578

Francouzské železnice jsou velmi svérázný podnik jako celek. Někde jezdí jeden nebo dva páry vlaků denně, "produktivitu práce" u souprav TGV bych si představoval také poněkud jinak = pravidelný intervalový jízdní řád, jako je tomu nejen v zemi železnici zeslíbené = Švýcarsko, ale skutečně okouzlen jsem byl propracovaností jízdního řádu v Belgii, kde jsou vzájemně provázány různé trasy, takže vlaky jezdí na exponovaných trasách co 20 minut ... Podobně mají propracovaný systém v Holandsku ...

ČD "zrušily" noční Excelsior do Košic, protože jím "údajně" nikdo nejezdil, ale je zajímavé, že ten NIKDO dokáže zaplnit žlutou desetivozovou soupravu ...

+3/−1
12.7.2017 18:53

M64i34r82o80s64l33a77v 14Z33i48k70m92u28n14d 6408242187548

Ale kdež. V Německu jezdí řada nočních vlaků, dokonce bylo obnoveno noční spojení Hamburg - Basel. Kdysi jako ICE Kiel - Basel - Kiel, v současnosti "jen" jako IC klasickou soupravou. Podobně jezdí výborný noční spoj Köln - Berlin - Köln, existuje spojení ze severu Německa do Mnichova v obou směrech ... Ty noční vlaky jsou důležité pro letecké cestující, kteří se dostávají především na letiště do FFM ...

+2/0
12.7.2017 18:47

R65a15d95e85k 91J23a38n30a77t48a 9545776344362

"Ano, v Německu byly noční vlaky z nepochopitelných důvodů téměř zrušeny. Je to o to paradoxnější, že byly v některých případech nahrazeny běžnými vlaky IC bez lehátek/lůžek a bez gastronomické nabídky."

Na tom není nic paradoxního. Noční vlak je nákladově dražší - vozy nemají využití přes den, nevejde se do nich tolik cestujících, mívají nižší vmax, a potřebují více personálu.

Takže nahrazení nočním IC má logiku - úsporu nákladů, což je v situaci, kde je silná konkurence (busy, letadla i denní rychlovlaky), velmi důležité.

0/0
12.7.2017 19:51

P84a34v17e43l 34M64a35t67o19u60š29e25k 5900407338454

Já to posuzuji z pohledu cestujícího, nikoli dopravce.

0/0
13.7.2017 12:57

S20t78a53n57i16s80l60a77v 41S69r51b43a 4545394598544

poté, co se ukázalo, že obří autobus, pod kterým budou v číně jezdit auta, je podvod, stejně jako zprávy na idnes o něm, jsem k tomuto typu zpráv na idnes velmi skeptický. holt důvěra se zpět získává těžko.

0/−1
12.7.2017 15:47

P23a44v18e93l 96M95a88t53o29u96š94e44k 5650767328974

Nechápu, o jaké (ne)důvěře píšete. Akorát nedoporučuji si plést iDnes s technickým magazínem nebo seriózním zpravodajem.

+3/0
12.7.2017 15:52

P96a42v38e74l 34M76a29t14o72u38š11e64k 5230907228794

Jinak si dovolím upozornit, že zavedení úplně nového dopravního systému, který jste měl asi na mysli, není otázkou měsíců, a to ani v dynamicky se rozvíjející a finančně takřka nezávislé Číně. V podmínkách ČR, kde se desítky let bez jediného hmatatelného výsledku kecá o tak primitivních stavbách, jako je trasa D pražského metra nebo modernizace tratě z Prahy na Kladno, by takový nový systém nebylo možné patrně zrealizovat nikdy, jenže ČR není v tomto ohledu měřítkem. Možná ten systém v Číně opravdu zavrhnou jako příliš komplikovaný a těžkopádný, možná někde zprovozní pár zkušebních tratí a pak už nic, možná to do 10 let zaplaví všechna jejich větší města. Věrohodného materiálu se sem dostane natolik málo, že lze těžko hodnotit. Každopádně hovořit u něčeho takového po roce od první zmínky o nedůvěryhodnosti je, mírně řečeno, neodborné.

+1/0
12.7.2017 16:27

J11i74ř11í 55K31o38c47u23r88e10k 6375194845268

Jenže ony ty rychlovkay v Číně opravdu jezdí. Narozdíl od obřího autobusu. Dokonce i v železničně "zaostalých" USA jezdí rychlovlak. Narozdíl od Hyperloopu. A na základě článku o nepostaveném hyperloopu bychom mohli tvrdit, že BigBoy nikdy nevyjel, že to byla jenom kulisa.

+4/0
12.7.2017 16:46

L22u64d47v52í45k 22G11a83j30d46o25š14í30k 2685933344402

Čiňané mají s lůžkovými vlaky bohaté zkušenosti a jejich komfort je nesrovnatelný s tím, co nabízí třeba ČD. Mimochodem zcela běžně provozují například i lůžkové autobusy, o kterých si my může me nechat jen zdát.

+1/0
13.7.2017 21:38

M38i83r25e43k 90G74a75j75e67r 5931246859330

Takhle cestovat by se mi líbilo. Není nic pohodlnějšího.

+6/−1
12.7.2017 15:38







Najdete na iDNES.cz