Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hotel na kolejích. Číňané vyjeli s novým lůžkovým rychlovlakem

Zatímco v Evropě vedl rozmach vysokorychlostních vlaků spíše k zániku nočních spojů, v Číně tamější železnice investují do nových lůžkových vlaků s rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Poprvé mezi Pekingem a Šanghají vyjel i vlak, který nemá žádné sedačky, pouze lůžka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P59a75v86e86l 45M10a34t11o62u13š90e79k 5790487468624

Hned úvodní věta je silně zavádějící: "Zatímco v Evropě vedl rozmach vysokorychlostních vlaků spíše k zániku nočních spojů..." Je dobré neplést si Evropu s Německem, resp. nepokládat Německo za celou Evropu. Ano, v Německu byly noční vlaky z nepochopitelných důvodů téměř zrušeny. Je to o to paradoxnější, že byly v některých případech nahrazeny běžnými vlaky IC bez lehátek/lůžek a bez gastronomické nabídky. Zřejmě představitelé DB vycházejí z předpokladu, že v noci cestují jen opilci a jiná verbež, která si nic lepšího nezaslouží. Každopádně je to smutné, protože pohodloné noční cestování má i dnes své obrovské výhody. V mnoha dalších evropských zemích, počínaje třeba Rakouskem/Švýcarskem, Itálií a samozřejmě Českem/Slovenskem/Maďarskem/Polskem a konče třeba skandinávskými zeměmi, to naštěstí pochopili a solidní noční vlaky v nich stále hojně jezdí.

+9/−1
12.7.2017 16:03

J73a35n 81S28ů23r37a 4955233883152

Francie výrazně omezila také, stejně tak Španělsko.

+5/0
12.7.2017 16:10

P29a76v77e21l 25M84a58t78o56u76š51e97k 5870337248824

Určitě, ale rozhodně bych nehovořil o zániku v evropském měřítku.

+1/−3
12.7.2017 16:29

M71i76r48o85s17l70a11v 48Z32i98k67m85u62n62d 6968812257338

Francouzské železnice jsou velmi svérázný podnik jako celek. Někde jezdí jeden nebo dva páry vlaků denně, "produktivitu práce" u souprav TGV bych si představoval také poněkud jinak = pravidelný intervalový jízdní řád, jako je tomu nejen v zemi železnici zeslíbené = Švýcarsko, ale skutečně okouzlen jsem byl propracovaností jízdního řádu v Belgii, kde jsou vzájemně provázány různé trasy, takže vlaky jezdí na exponovaných trasách co 20 minut ... Podobně mají propracovaný systém v Holandsku ...

ČD "zrušily" noční Excelsior do Košic, protože jím "údajně" nikdo nejezdil, ale je zajímavé, že ten NIKDO dokáže zaplnit žlutou desetivozovou soupravu ...

+3/−1
12.7.2017 18:53

M56i88r46o28s41l10a32v 70Z93i64k32m49u20n98d 6558452887198

Ale kdež. V Německu jezdí řada nočních vlaků, dokonce bylo obnoveno noční spojení Hamburg - Basel. Kdysi jako ICE Kiel - Basel - Kiel, v současnosti "jen" jako IC klasickou soupravou. Podobně jezdí výborný noční spoj Köln - Berlin - Köln, existuje spojení ze severu Německa do Mnichova v obou směrech ... Ty noční vlaky jsou důležité pro letecké cestující, kteří se dostávají především na letiště do FFM ...

+2/0
12.7.2017 18:47

R16a27d13e79k 54J77a52n39a31t95a 9815736614282

"Ano, v Německu byly noční vlaky z nepochopitelných důvodů téměř zrušeny. Je to o to paradoxnější, že byly v některých případech nahrazeny běžnými vlaky IC bez lehátek/lůžek a bez gastronomické nabídky."

Na tom není nic paradoxního. Noční vlak je nákladově dražší - vozy nemají využití přes den, nevejde se do nich tolik cestujících, mívají nižší vmax, a potřebují více personálu.

Takže nahrazení nočním IC má logiku - úsporu nákladů, což je v situaci, kde je silná konkurence (busy, letadla i denní rychlovlaky), velmi důležité.

0/0
12.7.2017 19:51

P51a97v86e95l 50M70a53t76o90u51š48e61k 5380327528314

Já to posuzuji z pohledu cestujícího, nikoli dopravce.

0/0
13.7.2017 12:57

S51t31a35n30i41s77l49a12v 94S27r49b72a 4615784108164

poté, co se ukázalo, že obří autobus, pod kterým budou v číně jezdit auta, je podvod, stejně jako zprávy na idnes o něm, jsem k tomuto typu zpráv na idnes velmi skeptický. holt důvěra se zpět získává těžko.

0/−1
12.7.2017 15:47

P66a39v84e35l 90M11a36t91o56u52š25e74k 5270947268624

Nechápu, o jaké (ne)důvěře píšete. Akorát nedoporučuji si plést iDnes s technickým magazínem nebo seriózním zpravodajem.

+3/0
12.7.2017 15:52

P90a36v49e71l 82M23a51t42o95u53š12e35k 5630517378564

Jinak si dovolím upozornit, že zavedení úplně nového dopravního systému, který jste měl asi na mysli, není otázkou měsíců, a to ani v dynamicky se rozvíjející a finančně takřka nezávislé Číně. V podmínkách ČR, kde se desítky let bez jediného hmatatelného výsledku kecá o tak primitivních stavbách, jako je trasa D pražského metra nebo modernizace tratě z Prahy na Kladno, by takový nový systém nebylo možné patrně zrealizovat nikdy, jenže ČR není v tomto ohledu měřítkem. Možná ten systém v Číně opravdu zavrhnou jako příliš komplikovaný a těžkopádný, možná někde zprovozní pár zkušebních tratí a pak už nic, možná to do 10 let zaplaví všechna jejich větší města. Věrohodného materiálu se sem dostane natolik málo, že lze těžko hodnotit. Každopádně hovořit u něčeho takového po roce od první zmínky o nedůvěryhodnosti je, mírně řečeno, neodborné.

+1/0
12.7.2017 16:27

J67i89ř56í 51K57o10c68u34r92e30k 6455134815208

Jenže ony ty rychlovkay v Číně opravdu jezdí. Narozdíl od obřího autobusu. Dokonce i v železničně "zaostalých" USA jezdí rychlovlak. Narozdíl od Hyperloopu. A na základě článku o nepostaveném hyperloopu bychom mohli tvrdit, že BigBoy nikdy nevyjel, že to byla jenom kulisa.

+4/0
12.7.2017 16:46

L35u42d75v87í87k 52G25a10j32d34o43š41í32k 2655463834642

Čiňané mají s lůžkovými vlaky bohaté zkušenosti a jejich komfort je nesrovnatelný s tím, co nabízí třeba ČD. Mimochodem zcela běžně provozují například i lůžkové autobusy, o kterých si my může me nechat jen zdát.

+1/0
13.7.2017 21:38

M98i83r35e28k 75G46a25j93e66r 5431296359790

Takhle cestovat by se mi líbilo. Není nic pohodlnějšího.

+6/−1
12.7.2017 15:38







Najdete na iDNES.cz