Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Do Česka přichází obří baterky. První dvě staví E.ON a Solar Global

Energetické firmy startují v Česku první projekty velkokapacitních úložišť elektřiny. Baterky mají sloužit především k vyrovnávání sítě. Firmy z oboru zároveň založily zájmovou asociaci Aku-Bat CZ. Společně chtějí prosadit potřebnou změnu legislativy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I72m78r79i23c55h 53S96u33c78h85a49r20s69k75ý 8676833875651

Podle zástupců asociace je jejím cílem prosadit především potřebnou změnu legislativy, aby se baterie mohly stát funkční součástí tuzemského energetického systému. Dosavadní předpisy s akumulací totiž příliš nepočítají....?

Jinými slovy, chtějí mít přednost před zdroji neboli výrobci elektřiny, aby mohli udělat další tunel na odběratele elektrické energie....;-)

V článku chybí základní informace s čeho se tento projekt financuje.?odhaduji to na fondy EU.......:-PEURvRvRv

+1/0
11.7.2017 14:01

P52a71v40e86l 22Z96o79u73h22a37r 5938244584589

Spotřebitelé el. energie tady budete mít zase příležitost jak vyprázdnit kapsy za "Baterkovou" energii. Už se těžte jak Vám na fakturu za spotřebovanou el. energii přibude další položka : Dodávka a spotřeba "Baterkové energie". Nebo si myslíte , že to investoři dělají pro vlastní potěšení ? Další tunel do kapes spotřebitelů el. energií.;-ORv

+2/0
11.7.2017 13:34

H34o71r61s22t 45B43r90a22u51n 8763841362553

Taky mám velikou baterku,je fakt boží!

Na šest velkejch buřtů.

To je šajnovačka!

0/0
11.7.2017 13:12

V98á54c98l84a26v 55Z15e54l87i64n10k47a 2922110573732

A když si ní vezmete někoho po lebeni, tak i zbraň.

0/0
11.7.2017 13:31

H33o20r51s90t 35B61r21a51u95n 8323751302183

Je to fakt super!

Obří baterky přichází!!!

0/0
11.7.2017 13:48

R80i28c44h44a22r52d 28M23r81a94z38e41k 8128280279721

Baterky? Tohle píší blondýny pro blondýny? Nebo jen prostě podceňujete své čtenáře?

Absolutní bulvár...

+5/−4
11.7.2017 11:30

M56a44r94t97i21n 93J13u61r25e13č17k29a 2473734741591

Jaký čtenář, takový web.

0/0
11.7.2017 11:58

P82e77t67r 56D28l29o57u65h44ý 8305143969686

Není to spíš akumulátor než baterie?

+4/−1
11.7.2017 11:18

M95a95r30t18i33n 77K58r28o84u22p82a 2171493419600

Ve článku je dokonce napsáno "Baterky". 8-o

0/0
11.7.2017 11:28

J37a24n 15P62a56v63e66l52k44a 3487151104251

Baterie znamená několik článků, jestli jsou alkalické, PB, li-on nebo dělostřelecké nehraje roli.

+6/0
11.7.2017 11:37

M75a49r54t59i81n 56J27u44r20e32č27k64a 2503804341591

co pak nám k baterii poví paní wikipedie

https://cs.wikipedia.org/wiki/Baterie

... v autě máte tedy baterii nebo akumulátor? :-)

0/0
11.7.2017 12:00

M81i43c45h22a18l 34R82e92j88z91e15k 5486417635651

Ja tam mam tedy baterii. Dokonce dobijeci;-)

0/0
11.7.2017 12:18

J88i39ř52í 27S68e46d42l62á89č58e14k 9196796941409

Akumulátorovou baterii.

0/0
11.7.2017 12:20

V39í98t25ě70z20s88l32a66v 78K62l41o29z75í87k 3671359384707

Co je to za kapacita v MWh, potřebuji znát přece napětí a Ah...

+1/−3
11.7.2017 10:54

J89i62ř97í 61P51a80u41l 3236955127592

P[W]=UV x I[A], E[Ws]=P[W] x t. V x A x h = Wh. Zbytek jsou už jen řády a přepočet. Asi tak.

+3/0
11.7.2017 11:03

J27i75ř78í 83P19a96u74l 3196425477942

Kombinace s hranatými závorkami nějak nefungují správně, ale snad je to pochopitelné.

+1/0
11.7.2017 11:05

M78a49r30t59i88n 83K11r43o23u70p46a 2821503339490

Pro zjednodušení stačí napsat:

NAPĚTÍ x PROUD x ČAS = KAPACITA

a to jsou ty MWh.

Pro šťouraly: platí to u stejnosměrných zdrojů jako jsou akumulátory.

+3/0
11.7.2017 11:27

J75a10n 62K28o38s56t19k70a 9754137239536

Pokud to pak stejně měničem převádíte na střídavý proud, tak k čemu pak potřebujete znát hodnotu napětí, při kterém se baterka nabíjí? Mě vždy zajímalo, jaký výkon je mi schopna poskytnout.

Beru tuto diskuzi, jako poučení se, tak se předem omlouvám za svoje neznalosti.

+2/0
11.7.2017 11:03

J96a13n 57P38a63v61e57l25k13a 3827111604801

Naopak Ah je nepraktická jednotka, protože neumožňuje porovnávat baterie s rozdílným napětím.

+1/0
11.7.2017 11:10

R33a22d11i26m 14P14o42l11á67š72e34k 9426423839759

Megawathodiny. :-) Napětí a proud přepočtete tak, jak se Vám hodí, jaký spotřebič na kolik voltů máte a používáte:-)

+1/0
11.7.2017 11:10

M49a92r20t88i22n 79J87u88r25e66č87k53a 2863714911601

Wh je jednotka energie, podívejte se do vyúčtování za elektřinu a uvidíte tam stejně nesmyslné jednotky. Velikost odebíraného proudu v daném čase je pak závislá na velikosti napětí. Čím větší napětí používáte, tím odebíraný proud za totožnou dobu bude menší a naopak.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Watthodina

0/0
11.7.2017 12:05

V95í79t26ě77z74s85l58a74v 86K19l48o64z12í89k 3641389294257

Co na to Vításková??? Je to zdroj taky, bude se ktomu vajadřovat když to udělá přetok? Vím od toho to je, ale princip je stejný jako u domácí FVE...

0/0
11.7.2017 10:52

P40e36t43r 18N49o91v20o41t22n36y 1871470531

Jenže to bude vyžádaný přetok. Když bude chybět energie v síti, tak ta baterka přesně tu chybějící dodá, v přesně danou chvíli. To žádná fve elektrárna neumí a proto jsou jejich nevyžádané přetoky penalizovány.

0/0
11.7.2017 12:51

L56i80b11o42r 80M45o14u59č71k27a 1348407465912

Dlouhy strane je taky akumulator energie

+2/0
11.7.2017 10:39

M78i50c60h63a96l 88R57e52j76z30e69k 5466187375821

Ale neni to baterie.

0/0
11.7.2017 12:19

J74a26r62o60m31i10r 20H55o19b63l95i47k 1785367765

Dokud se dramaticky nezvedne množství eletřiny uložené v 1 kg baterie, tak všechny projekty počítající s baterkami budou buď nenávratné nebo drahé. Ať se jedná o baterky na vyrovnání špiček v síti, domácí FVE s vlastním úložištěm nebo elektroauta. A pokud dnes někdo ukazuje výbornou ekonomickou výhodnost u zařízení s velkou baterií, tak je to buď podvod nebo tunel.

Stále se prostě čeká na dokonalejší baterie.

0/0
11.7.2017 10:35

M70a89r25t60i72n 48K43a84r36á82s55e67k 9328583648608

No nevim, kdyz si vemu za kolik zacala ted stave tesla ty velke sitove bateriove uloziste, tak bych rekl ze to je levnejsi nez PVE....

0/0
11.7.2017 12:14

T75o66m51á43š 44K58u24c83h41a57ř 3497491188871

Kapacita baterií 1MWh odpovídá kapacitě baterií 12 vozů Tesla S (85 kWh) s prodejní cenou cca 1,6 milionu Kč. Prostým vynásobením se dostávám na částku 19 milionů korun. 19 milionů za baterie, i kdyby je koupili i s auty a auta pak vyhodili do sběrného dvora. ;-D

Cena samotných baterií této kapacity bude cca do 5 milionů. Něco bude stát i elektronika. Ale 24 milionů? 8-o

Mimochodem, zrovna SolarGlobal (respektive pochopitelně spolumajitel) čelí obvinění z podvodů - klasicky z fiktivního zprovoznění FEV před rozhodným datem, tedy zneužití dotací.

0/0
11.7.2017 10:29

J34a61n 14K96o93t91a74s 9279220312116

Systémy bateriových úložišť nedělá jen Tesla - ta týden zpátky dostala objednávku na rekordní bateriové úložiště do jižní Austrálie s kapacitou 129 MWh a výkonem až 100 MW. Před tím realizovala úložiště v Kalifornii s kapacitou 80 MWh. A co jsem se dočetl, tak konkurence nedávno zprovoznila v Kalifornii další bateriové úložiště s kapacitou 120 MWh (výkon jen 30 MW).

Jinak cena za 1kWh bat. úložiště zveřejnil Musk na twitteru, když dával první nabídku pro Austrálii - je to 250 USD/kWh (bez daní). Samozřejmě bude záležet i na výkonu, které z toho bude chtít zákazník dostat - vyšší výkon/kWh -> vyšší cena/kWh. Ale když vezmeme cenu 250 USD/kWh, cena za bateriový systém 1MWh od Tesly vychází na 5,7 mil. CZK bez daně a cla. 24 milionů z článku je i tak dost mimo... Ale kdo ví, třeba jde většina nákladů na přípravu infrastruktury.

0/0
11.7.2017 10:49

R76a28d74i93m 27P64o87l86á15š40e86k 9136683359369

Ono to je složitější. Musíme se totiž ptát, jaké baterky to budou. Oproti bateriím do auta totiž baterky na stacionární úložiště elektřiny potřebují vyšší životnost, co se týká počtů cyklů, protože třeba pro fotovoltaiku potřebují pracovat, nabít se a vybít prakticky denně. Pokud to bude pro nabjení v hodinách, kdy je levná elektřiny a dodávkav době, kdy je drahá,, může to být i častěji než jednou za den. Pro slušnou životnost a tudíž celkovou nízkou cenu akumulované elektřiny, 10 - 20 let se bavíme až o 10 - 2 tisících cyklech.

Baterka taky může mít zevnitř subtilnější konstrukci, protže není vystavena pravidelným otřesům a rázům.

+1/0
11.7.2017 11:08

R55a65d46i88m 17P85o45l86á74š67e42k 9696533679669

Oprava - 10 - 20 tisíc vybíjecích a nabíjecích cyklů.

+1/0
11.7.2017 11:12

R82a91d33i31m 22P57o46l64á65š62e32k 9846293119299

Současně může být baterka i těžší, to znamená na kilogram hmotnosti může klidně mít menší měrný výkon.

0/0
11.7.2017 11:14

J30a27n 92K35o66t47a70s 9559840222696

Podle mě jste se trošku seknul - 20 tisíc cyklů by dávalo životnost 54,8 let+ (možná jste to rozdělil na nabíjení a vybíjení zvlášť, ale nedělá se to). Nikdo tak dlouhou životnost nepředpokládá - uvažuje se cca o 20 letech (5-10 tisících cyklů). Jinak dá se očekávat, že cena za tak malé instalace bude s řádnou marží. Těch zveřejněných 250 USD / kWh pro bateriový systém od Tesly založený na technologii katody NMC (pro každodenní cyklování), je konkureční cena pro velké projekty (100 MWh+)..

0/0
11.7.2017 12:24

M42a39r16t52i96n 54M26a60i72k30s30n75a11r 3154433188102

No, ale za 5 mega dostanete jen ty baterky. Ted pripocitejte dopravu tech baterii na nejake misto, postaveni a uprava infrastruktury (material, pozemky, uprava prenosove site, delnici, technici), zapojeni a udrzba (technici).

+1/0
11.7.2017 11:54

M33a50r32t22i12n 54K65a23r49á36s73e41k 9268533628748

1 MWh je takova jedna vetsi satni skrin, troufam si rict ye na to yadne speicalni pozemky ani dopravu v cene milionu korun nebude potřeba..

0/0
11.7.2017 23:23

D36u44š75a32n 36R56a78j87n74i84n67e56c 4964722583641

Už vidím , že sa tu rysuje ešte väčší tunel ako bola fotovoltaika ! Keby tie baterky mali kapacitu 1000 MW , tak poviem pomôže !

+3/−2
11.7.2017 10:11

D42a37v47i84d 88P29e20t26r 7140966400415

Pokud to lze aktivovat velmi rychle (v řádu sekund), pak i těch 10 MWh je dost, protože během pár minut mohou najet přečerpávací elektrárny a pár desítek minut se zvedne i výkon uhelných tepelných elektráren.

0/0
11.7.2017 12:04

J75a34r98o88s13l32a48v 39P16o72r33t 7119247759435

To sedí - Evropa na baterky .

+8/0
11.7.2017 10:11

M24i79l80o54š 91Z39a10h81r61a21d34n37í51k 4552561215199

Takze ne obri baterky (jak hlasa nadpis) - ale opet jen obri propaganda :-P

+6/0
11.7.2017 9:59

P51e81t56r 43V18o43b57o17ř69i36l 5259127318745

To je jak nic. I jen docela malá PVE Štěchovice má kapacitu přibližně 200 MWh. A to nemluvím o Dlouhých Stráních. Navíc přečerpávačky mají technickou životnost v řádu desítek let, akumulátor se odporoučí daleko dřív.

+14/0
11.7.2017 9:45

M60a86r15t44i82n 89M27a58i85k82s93n97a16r 3514203238122

Bateriove uloziste dokazete hodit do suterenu budovy, na PVE musite prekopat celej kopec :D. Osobne vidim vyuzitelnost obou systemu, protoze precepravacku nepostavite vsude, zatimco ty akumulatory se daji ulozit docela zajimavyma zpusobama (do domacnosti, primo napojit k elektrarnam, jiz vyrazene a chatrajici tovarny.. :)

+1/0
11.7.2017 11:57

M63a26r76t88i14n 33K60a66r45á72s21e44k 9318403558458

Tak zivotnost takovych akumulatoru bude taky desitky let (I kdyz zrejme nizsi nez zivotnost VE).

Jinak musite brat v potaz cenu te elektrarny ze... cenove nejspis ta baterkova "elektrarna" vyjde levneji nez precerpavacka, A taky narocnost stavby je velmi nizka - muze byt hotova za par mesicu

0/0
11.7.2017 12:02

J18a13k61u89b 67M50a76t35o61u63š 3975572342483

Cimmrman i to předpověděl, když v poslu světla,se mluvilo o tom že hodlá dělat obří baterky.

+6/0
11.7.2017 9:45

T58o11m28á25š 11K10u66c58h83a97ř 3107201318331

Obří baterie 1 MWHh? Spletli jste se, nebo je to nějaký vtip? Vždyť to odpovídá jen cca 14 bateriím z elektromobilu.

0/0
11.7.2017 9:41

P81a85v73e48l 72R67y59m15e12š 8209492724575

Uvítal bych v článku výhled ekonomie provozu. Když tu kapacitu 1 MWh a cenu 20 mil Kč srovnám s kapacitou 4200 MWh přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně a cenou 6,5 MLD Kč, tak mě to vychází v těch baterkách asi 13x dráž na instalovanou kapacitu než ta přečerpávací elektrárna, která bude mít rozhodně vyšší účinnost a nesrovnatelně delší životnost než ty baterie. Tak mně ty baterie vychází jako ekonomický nesmysl.

+21/−1
11.7.2017 9:37

J35a21k77u71b 96N68o87v47o71t84n29ý 1224398430175

Jako ekonomický nesmysl Vám to jen připadá. Zavede se nová položka pro koncové spotřebitele či zdraží distribuční poplatky... To by bylo, aby se to nezaplatilo ;-D.. nebo spíš...;-€

+6/0
11.7.2017 9:40

J46a13n 16K69o50s65t13k38a 9814217829846

Přiznávám se, že nejsem energetik, ale ze svého laického pohledu se mi zdá, že oba prvky mají v síti jinou funkci a nejde je tedy porovnávat stejnými hodnotami. Traktor a osobní automobil jsou také těžko souměřitelné, byť oba dva jsou dopravní prostředek. Ale možná je to jinak, nechci se přít. Pouze píšu svůj pohled.

+1/0
11.7.2017 9:45

V75í90t 50K22u23č90e59r92a 6104589869312

V Německu již mají studii (protože chtějí "odejít" od jádra), že obnovitelné zdroje energie (vítr, slunce) musí mít vzhledem k nestabilní výrobě v zásobě až 80% kapacity poskytované tím obnovitelným zdorjem.. Takže buď další tepelné elektrárny, které budou zálohovat "větrníky" a nebo tento ekonomický nesmysl. A pořád je zde ve hře, že by tento "zásobník" měl mít ještě další (neobnovitelný) zdroj enegie, který dokáže vyrobit potřebnou energii kdykoliv (když třeba nebude foukat několik dní - tak do baterek není co dát, ale spotřebu bude stejná (možná větší, protože si všichni doma pustí voje větráky, když je bezvětří....)

A to se vyplatí!!!

+4/0
11.7.2017 9:53

P48a34v64e92l 47R12y62m52e55š 8309712934735

Podle článku mají baterie sloužit k "akumulaci přebytečné elektřiny" v době nadprodukce a její dodávce v době nízké produkce. Tzn. úplně stejná funkce jako Dlouhé Stráně.

+3/0
11.7.2017 10:07

Z46d66e87n83ě54k 73W42e25r56n15h61a95r93t 6787985262528

... jen neskutečně vyšší náklady v přepočtu na jednotku uchované energie.

+3/0
11.7.2017 10:11







Najdete na iDNES.cz