Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Do Česka přichází obří baterky. První dvě staví E.ON a Solar Global

Energetické firmy startují v Česku první projekty velkokapacitních úložišť elektřiny. Baterky mají sloužit především k vyrovnávání sítě. Firmy z oboru zároveň založily zájmovou asociaci Aku-Bat CZ. Společně chtějí prosadit potřebnou změnu legislativy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I37m92r74i96c26h 19S29u72c18h69a26r68s38k91ý 8326553625311

Podle zástupců asociace je jejím cílem prosadit především potřebnou změnu legislativy, aby se baterie mohly stát funkční součástí tuzemského energetického systému. Dosavadní předpisy s akumulací totiž příliš nepočítají....?

Jinými slovy, chtějí mít přednost před zdroji neboli výrobci elektřiny, aby mohli udělat další tunel na odběratele elektrické energie....;-)

V článku chybí základní informace s čeho se tento projekt financuje.?odhaduji to na fondy EU.......:-PEURvRvRv

11.7.2017 14:01

P92a10v75e50l 13Z32o69u96h31a49r 5128204524579

Spotřebitelé el. energie tady budete mít zase příležitost jak vyprázdnit kapsy za "Baterkovou" energii. Už se těžte jak Vám na fakturu za spotřebovanou el. energii přibude další položka : Dodávka a spotřeba "Baterkové energie". Nebo si myslíte , že to investoři dělají pro vlastní potěšení ? Další tunel do kapes spotřebitelů el. energií.;-ORv

11.7.2017 13:34

H46o85r95s23t 74B54r54a24u16n 8393671142553

Taky mám velikou baterku,je fakt boží!

Na šest velkejch buřtů.

To je šajnovačka!

11.7.2017 13:12

V72á53c71l45a45v 15Z89e48l66i61n36k27a 2342930923482

A když si ní vezmete někoho po lebeni, tak i zbraň.

11.7.2017 13:31

H32o50r67s66t 16B26r79a54u45n 8583481552473

Je to fakt super!

Obří baterky přichází!!!

11.7.2017 13:48

R55i60c44h72a64r65d 51M57r95a40z73e17k 8528560469391

Baterky? Tohle píší blondýny pro blondýny? Nebo jen prostě podceňujete své čtenáře?

Absolutní bulvár...

11.7.2017 11:30

M61a48r37t30i29n 22J89u45r62e86č16k47a 2553654891681

Jaký čtenář, takový web.

11.7.2017 11:58

P40e10t21r 23D80l65o89u30h38ý 8815803919706

Není to spíš akumulátor než baterie?

11.7.2017 11:18

M35a41r18t36i96n 98K29r86o16u20p35a 2411313829280

Ve článku je dokonce napsáno "Baterky". 8-o

11.7.2017 11:28

J13a63n 51P58a84v18e26l83k25a 3467271474671

Baterie znamená několik článků, jestli jsou alkalické, PB, li-on nebo dělostřelecké nehraje roli.

11.7.2017 11:37

M71a39r97t83i17n 63J69u26r79e15č46k39a 2923684201221

co pak nám k baterii poví paní wikipedie

https://cs.wikipedia.org/wiki/Baterie

... v autě máte tedy baterii nebo akumulátor? :-)

11.7.2017 12:00

M14i13c54h33a67l 47R19e78j27z50e21k 5496337905511

Ja tam mam tedy baterii. Dokonce dobijeci;-)

11.7.2017 12:18

J81i62ř11í 48S48e47d94l42á46č74e64k 9426466711539

Akumulátorovou baterii.

11.7.2017 12:20

V48í77t33ě25z14s33l23a44v 22K47l70o60z74í37k 3451299144397

Co je to za kapacita v MWh, potřebuji znát přece napětí a Ah...

11.7.2017 10:54

J80i54ř86í 20P16a19u72l 3646645597892

P[W]=UV x I[A], E[Ws]=P[W] x t. V x A x h = Wh. Zbytek jsou už jen řády a přepočet. Asi tak.

11.7.2017 11:03

J31i71ř53í 46P79a77u67l 3116545677362

Kombinace s hranatými závorkami nějak nefungují správně, ale snad je to pochopitelné.

11.7.2017 11:05

M76a38r87t14i35n 10K33r81o71u46p28a 2221423419710

Pro zjednodušení stačí napsat:

NAPĚTÍ x PROUD x ČAS = KAPACITA

a to jsou ty MWh.

Pro šťouraly: platí to u stejnosměrných zdrojů jako jsou akumulátory.

11.7.2017 11:27

J92a90n 22K18o94s59t57k78a 9624567499876

Pokud to pak stejně měničem převádíte na střídavý proud, tak k čemu pak potřebujete znát hodnotu napětí, při kterém se baterka nabíjí? Mě vždy zajímalo, jaký výkon je mi schopna poskytnout.

Beru tuto diskuzi, jako poučení se, tak se předem omlouvám za svoje neznalosti.

11.7.2017 11:03

J30a90n 65P50a45v37e36l86k59a 3437761314671

Naopak Ah je nepraktická jednotka, protože neumožňuje porovnávat baterie s rozdílným napětím.

11.7.2017 11:10

R39a64d35i18m 58P34o35l33á47š46e95k 9186633549279

Megawathodiny. :-) Napětí a proud přepočtete tak, jak se Vám hodí, jaký spotřebič na kolik voltů máte a používáte:-)

11.7.2017 11:10

M81a77r39t35i72n 52J83u93r51e55č62k71a 2953144451151

Wh je jednotka energie, podívejte se do vyúčtování za elektřinu a uvidíte tam stejně nesmyslné jednotky. Velikost odebíraného proudu v daném čase je pak závislá na velikosti napětí. Čím větší napětí používáte, tím odebíraný proud za totožnou dobu bude menší a naopak.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Watthodina

11.7.2017 12:05

V40í78t40ě72z90s28l24a37v 48K90l62o93z66í27k 3141499294717

Co na to Vításková??? Je to zdroj taky, bude se ktomu vajadřovat když to udělá přetok? Vím od toho to je, ale princip je stejný jako u domácí FVE...

11.7.2017 10:52

P42e41t61r 98N91o42v65o21t51n23y 1171780721

Jenže to bude vyžádaný přetok. Když bude chybět energie v síti, tak ta baterka přesně tu chybějící dodá, v přesně danou chvíli. To žádná fve elektrárna neumí a proto jsou jejich nevyžádané přetoky penalizovány.

11.7.2017 12:51

L61i50b42o60r 12M32o75u85č18k85a 1208217445142

Dlouhy strane je taky akumulator energie

11.7.2017 10:39

M92i40c56h87a44l 66R56e83j72z72e97k 5266417805581

Ale neni to baterie.

11.7.2017 12:19

J61a12r85o34m82i83r 31H15o75b71l88i26k 1495657555

Dokud se dramaticky nezvedne množství eletřiny uložené v 1 kg baterie, tak všechny projekty počítající s baterkami budou buď nenávratné nebo drahé. Ať se jedná o baterky na vyrovnání špiček v síti, domácí FVE s vlastním úložištěm nebo elektroauta. A pokud dnes někdo ukazuje výbornou ekonomickou výhodnost u zařízení s velkou baterií, tak je to buď podvod nebo tunel.

Stále se prostě čeká na dokonalejší baterie.

11.7.2017 10:35

M53a22r80t31i31n 17K57a82r59á89s37e93k 9938573868398

No nevim, kdyz si vemu za kolik zacala ted stave tesla ty velke sitove bateriove uloziste, tak bych rekl ze to je levnejsi nez PVE....

11.7.2017 12:14

T33o58m54á36š 37K58u19c58h78a19ř 3567341828671

Kapacita baterií 1MWh odpovídá kapacitě baterií 12 vozů Tesla S (85 kWh) s prodejní cenou cca 1,6 milionu Kč. Prostým vynásobením se dostávám na částku 19 milionů korun. 19 milionů za baterie, i kdyby je koupili i s auty a auta pak vyhodili do sběrného dvora. ;-D

Cena samotných baterií této kapacity bude cca do 5 milionů. Něco bude stát i elektronika. Ale 24 milionů? 8-o

Mimochodem, zrovna SolarGlobal (respektive pochopitelně spolumajitel) čelí obvinění z podvodů - klasicky z fiktivního zprovoznění FEV před rozhodným datem, tedy zneužití dotací.

11.7.2017 10:29

J94a67n 67K33o16t52a72s 9299100372406

Systémy bateriových úložišť nedělá jen Tesla - ta týden zpátky dostala objednávku na rekordní bateriové úložiště do jižní Austrálie s kapacitou 129 MWh a výkonem až 100 MW. Před tím realizovala úložiště v Kalifornii s kapacitou 80 MWh. A co jsem se dočetl, tak konkurence nedávno zprovoznila v Kalifornii další bateriové úložiště s kapacitou 120 MWh (výkon jen 30 MW).

Jinak cena za 1kWh bat. úložiště zveřejnil Musk na twitteru, když dával první nabídku pro Austrálii - je to 250 USD/kWh (bez daní). Samozřejmě bude záležet i na výkonu, které z toho bude chtít zákazník dostat - vyšší výkon/kWh -> vyšší cena/kWh. Ale když vezmeme cenu 250 USD/kWh, cena za bateriový systém 1MWh od Tesly vychází na 5,7 mil. CZK bez daně a cla. 24 milionů z článku je i tak dost mimo... Ale kdo ví, třeba jde většina nákladů na přípravu infrastruktury.

11.7.2017 10:49

R93a37d51i32m 92P93o20l81á23š11e85k 9256173109279

Ono to je složitější. Musíme se totiž ptát, jaké baterky to budou. Oproti bateriím do auta totiž baterky na stacionární úložiště elektřiny potřebují vyšší životnost, co se týká počtů cyklů, protože třeba pro fotovoltaiku potřebují pracovat, nabít se a vybít prakticky denně. Pokud to bude pro nabjení v hodinách, kdy je levná elektřiny a dodávkav době, kdy je drahá,, může to být i častěji než jednou za den. Pro slušnou životnost a tudíž celkovou nízkou cenu akumulované elektřiny, 10 - 20 let se bavíme až o 10 - 2 tisících cyklech.

Baterka taky může mít zevnitř subtilnější konstrukci, protže není vystavena pravidelným otřesům a rázům.

11.7.2017 11:08

R84a31d22i71m 38P48o35l34á16š68e98k 9366883639339

Oprava - 10 - 20 tisíc vybíjecích a nabíjecích cyklů.

11.7.2017 11:12

R80a85d35i35m 10P27o24l31á37š85e63k 9406723859809

Současně může být baterka i těžší, to znamená na kilogram hmotnosti může klidně mít menší měrný výkon.

11.7.2017 11:14

J65a81n 17K97o51t55a43s 9779240682656

Podle mě jste se trošku seknul - 20 tisíc cyklů by dávalo životnost 54,8 let+ (možná jste to rozdělil na nabíjení a vybíjení zvlášť, ale nedělá se to). Nikdo tak dlouhou životnost nepředpokládá - uvažuje se cca o 20 letech (5-10 tisících cyklů). Jinak dá se očekávat, že cena za tak malé instalace bude s řádnou marží. Těch zveřejněných 250 USD / kWh pro bateriový systém od Tesly založený na technologii katody NMC (pro každodenní cyklování), je konkureční cena pro velké projekty (100 MWh+)..

11.7.2017 12:24

M88a26r96t85i34n 20M54a34i46k62s44n31a74r 3904843138962

No, ale za 5 mega dostanete jen ty baterky. Ted pripocitejte dopravu tech baterii na nejake misto, postaveni a uprava infrastruktury (material, pozemky, uprava prenosove site, delnici, technici), zapojeni a udrzba (technici).

11.7.2017 11:54

M50a11r61t71i93n 43K81a27r69á17s56e34k 9388403908568

1 MWh je takova jedna vetsi satni skrin, troufam si rict ye na to yadne speicalni pozemky ani dopravu v cene milionu korun nebude potřeba..

11.7.2017 23:23

D84u58š58a42n 20R87a76j16n61i41n56e28c 4284712763751

Už vidím , že sa tu rysuje ešte väčší tunel ako bola fotovoltaika ! Keby tie baterky mali kapacitu 1000 MW , tak poviem pomôže !

11.7.2017 10:11

D63a58v74i27d 27P63e36t54r 7130526510925

Pokud to lze aktivovat velmi rychle (v řádu sekund), pak i těch 10 MWh je dost, protože během pár minut mohou najet přečerpávací elektrárny a pár desítek minut se zvedne i výkon uhelných tepelných elektráren.

11.7.2017 12:04

J83a27r89o38s16l90a83v 44P10o53r47t 7189897729935

To sedí - Evropa na baterky .

11.7.2017 10:11

M86i80l50o70š 51Z87a83h56r61a75d42n81í66k 4402931155659

Takze ne obri baterky (jak hlasa nadpis) - ale opet jen obri propaganda :-P

11.7.2017 9:59

P83e33t63r 68V56o39b37o89ř65i85l 5919287578305

To je jak nic. I jen docela malá PVE Štěchovice má kapacitu přibližně 200 MWh. A to nemluvím o Dlouhých Stráních. Navíc přečerpávačky mají technickou životnost v řádu desítek let, akumulátor se odporoučí daleko dřív.

11.7.2017 9:45

M78a19r73t62i59n 26M71a10i31k42s39n16a80r 3534243508622

Bateriove uloziste dokazete hodit do suterenu budovy, na PVE musite prekopat celej kopec :D. Osobne vidim vyuzitelnost obou systemu, protoze precepravacku nepostavite vsude, zatimco ty akumulatory se daji ulozit docela zajimavyma zpusobama (do domacnosti, primo napojit k elektrarnam, jiz vyrazene a chatrajici tovarny.. :)

11.7.2017 11:57

M42a22r52t12i33n 87K69a32r21á92s41e23k 9968273698698

Tak zivotnost takovych akumulatoru bude taky desitky let (I kdyz zrejme nizsi nez zivotnost VE).

Jinak musite brat v potaz cenu te elektrarny ze... cenove nejspis ta baterkova "elektrarna" vyjde levneji nez precerpavacka, A taky narocnost stavby je velmi nizka - muze byt hotova za par mesicu

11.7.2017 12:02

J57a83k60u86b 31M30a51t16o67u61š 3625462242983

Cimmrman i to předpověděl, když v poslu světla,se mluvilo o tom že hodlá dělat obří baterky.

11.7.2017 9:45

T31o18m22á71š 50K65u25c17h36a17ř 3497731888921

Obří baterie 1 MWHh? Spletli jste se, nebo je to nějaký vtip? Vždyť to odpovídá jen cca 14 bateriím z elektromobilu.

11.7.2017 9:41

P59a17v89e28l 41R87y21m82e65š 8669112544905

Uvítal bych v článku výhled ekonomie provozu. Když tu kapacitu 1 MWh a cenu 20 mil Kč srovnám s kapacitou 4200 MWh přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně a cenou 6,5 MLD Kč, tak mě to vychází v těch baterkách asi 13x dráž na instalovanou kapacitu než ta přečerpávací elektrárna, která bude mít rozhodně vyšší účinnost a nesrovnatelně delší životnost než ty baterie. Tak mně ty baterie vychází jako ekonomický nesmysl.

11.7.2017 9:37

J32a59k27u30b 18N68o74v78o41t90n87ý 1154968280905

Jako ekonomický nesmysl Vám to jen připadá. Zavede se nová položka pro koncové spotřebitele či zdraží distribuční poplatky... To by bylo, aby se to nezaplatilo ;-D.. nebo spíš...;-€

11.7.2017 9:40

J68a53n 60K23o79s76t26k74a 9124557569946

Přiznávám se, že nejsem energetik, ale ze svého laického pohledu se mi zdá, že oba prvky mají v síti jinou funkci a nejde je tedy porovnávat stejnými hodnotami. Traktor a osobní automobil jsou také těžko souměřitelné, byť oba dva jsou dopravní prostředek. Ale možná je to jinak, nechci se přít. Pouze píšu svůj pohled.

11.7.2017 9:45

V67í43t 96K38u15č83e64r69a 6254139569322

V Německu již mají studii (protože chtějí "odejít" od jádra), že obnovitelné zdroje energie (vítr, slunce) musí mít vzhledem k nestabilní výrobě v zásobě až 80% kapacity poskytované tím obnovitelným zdorjem.. Takže buď další tepelné elektrárny, které budou zálohovat "větrníky" a nebo tento ekonomický nesmysl. A pořád je zde ve hře, že by tento "zásobník" měl mít ještě další (neobnovitelný) zdroj enegie, který dokáže vyrobit potřebnou energii kdykoliv (když třeba nebude foukat několik dní - tak do baterek není co dát, ale spotřebu bude stejná (možná větší, protože si všichni doma pustí voje větráky, když je bezvětří....)

A to se vyplatí!!!

11.7.2017 9:53

P53a80v33e84l 37R58y37m52e82š 8239632744965

Podle článku mají baterie sloužit k "akumulaci přebytečné elektřiny" v době nadprodukce a její dodávce v době nízké produkce. Tzn. úplně stejná funkce jako Dlouhé Stráně.

11.7.2017 10:07

Z56d93e76n51ě82k 10W54e16r22n27h83a73r57t 6907755912448

... jen neskutečně vyšší náklady v přepočtu na jednotku uchované energie.

11.7.2017 10:11







Najdete na iDNES.cz