Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Drahé máslo? Dojnice a Evropská unie

Pohled na cenu másla nyní možná zákazníka vyděsí, ale za průměrný plat si ho koupí víc než v roce 1989. A za to, že stojí okolo padesáti korun, mohou i hloupé kroky EU, píše v komentáři Aleš Michl, externí poradce ministra financí, ekonom fondu Quant.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K87a27r10e31l 14R39a30d19a 9849654496627

Soudruh chytrý poradce ministra ale zapoměl dodat, že v r.89 byl průměrný plat opravdu průměrný. Těsně kolem průměru se pohybovala většina pracujících. Dnešní průměr je jen pro hrstku lidí. Velká většina pracujících se drží hodně pod průměrem. A pak je tu malá skupina přechytralých státních povalečů, kteří berou platy deseti až padesáti násobné, než pracující. To se nám s tím průměrem krásně oblbuje. Rv

+2/0
8.8.2017 13:34

Š80t20e65f31a73n 47F12r13i80č27a 7872548193666

Český zemědělec je drcen především evropským protekcionismem a pokřiveným dotačním systémem. Dotace by neměly být žádné. V celé Evropě ani euro na dotace.

+4/0
24.7.2017 20:23

L55u15b17o37š 34R96u47b69ý 7362690594960

Nedávno jsem projel Německo a Rakousko. Všude stojí všechny druhy másla kolem 2 EUR, což je při současném kurzu přibližně 53 Kč. Stojí tedy víceméně stejně jako u nás, ale zdejší platy jsou třetinové nebo nižší. Neporovnávejmě tedy kolik másel se dá za průměrný plat koupit, ale hledejme důvody toho zdeformovaného kurzu. Odpovídající kurz by pak měl být kolem 18 Kč / 1 EUR....

+3/0
24.7.2017 13:39

L74i23b74o94r 44H67l95u33b37u60č55e41k 4520170197547

... v Rakousku je průměrná mzda zhruba 1800 euro, takže zdejší platy nejsou třetinové nebo nižší, ale přibližně poloviční...náklady na bydlení jsou u nás - v poměru k platu - podstatně vyšší než v Rakousku, návštěva restaurace zase nižší...a pivo je tak za 3,20 eura (asi 85 Kč)...a důvody zdeformovaného kurzu...??... především poválečná historie - kde nebyli komouši, tam se žije o hodně lépe... v r. 1990 bylo za 1 německou marku zhruba 24 Kč při platu někde okolo 3500 Kč...(takže jsem dělal asi za 150 marek, Němec nebo Rakušan měli v té době 15 x více)...

0/0
24.7.2017 17:39

M11i17l98o22š 76Š93i71k74o13l77a 4373256657420

Hlouposti EU. S tím souhlasím. Tak proč tam vůbec jsme. Kvoty cukru, kvoty mléka, kvoty krav. A vůbec nevím proč bych dělal rizoto s máslem. Máslo je předražené a markety a výrobci si mastí kapsu. Před rokem 1989 jsem za půl litru rumu dostal pět kostek másla.A dnes jenom dvě. Kde je teorie tohoto ekonoma? To si netroufám říci. Oni ekonomové, kteří asi špatně studovali nebo si ji špatně vykládají po svém, jsou totiž zkázou ekonomik a lidstva. Jak vidím oni ty řeči ekonomů jsou pěkná žvanírna.

+2/0
23.7.2017 21:42

R49a38d61o23v50a37n 89S15ý31k52o85r22a 6434275534610

Proč tam jsme? Protože se to kvůli spoustě dalších věcí pořádně vyplatí.

0/0
24.7.2017 10:55

R95o80s89ť37a 25J35a62n59č84a97r 4287129301406

Politická ekonomie je zpět. Inu, kdo nezná dějiny, musí si je zopakovat.

+3/0
23.7.2017 21:02

P89a68u17l 71J27a15r13o90s 2923688270

Takze maslo je vlastne levne.Zase nas premluvili;-D

+2/0
23.7.2017 20:31

A21n11t77o68n89i80n 38K56a58d25l41c44e74k 9152349131986

At to krajite jak chcete, v CR je maslo velmi drahe. Ja kupuju v americkem Aldi maslo v prepoctu za 35Kc. Muzu si jich dovolit nekolik tisic. Jak to muze clovek v CR utahnout pri tech platech je pro me zahadou...

+2/0
23.7.2017 19:38

J62i64r39i 70D12o11m22i95n53i36k 1541358551920

Jste prostě takový "lepší"......:-)

0/0
23.7.2017 20:24

A88n95t68o96n24i60n 81K26a17d46l73c72e81k 9732369721956

Nejde o lepsi. Jde o to, proc jsou lide v CR pri mnohem nizsich platech duseni mnohem vyssimi cenami nejenom potravin??? Pritom jinde to jde a u nas ne??? V cem je zakopany pes???

+1/0
23.7.2017 20:52

A22n79t10o91n39i13n 87K49a98d76l55c93e37k 9122119321686

Tady je dalsi uhel pohledu. Traktory, stroje, zvirata, krmivo stoji v CR +/- stejne jako v US. Pozemky, budovy asi mene, cena prace o hodne mene. Vysledny produkt = maslo... O 40% vice!!! V cem tedy ten rozdil?

+1/0
23.7.2017 21:16

R48a54d77o45v37a87n 47S80ý48k31o33r37a 6374395314260

Naprosto jasné. V ČR je pseudoprivátní zemědělství. Ceny určují organizace typu Agrofert

+3/−1
24.7.2017 12:36

M62a58r22e75k 91H96r66u65b18y 6737602151698

Michl je nový Kojzar?

0/0
23.7.2017 19:34

J23a19n 71K70r58u14p87k27a 9271764522217

Jak ten člověk mohl vystudovat národohospodářskou fakultu, když sčítá jablka s hruškami a nadto spíše působí dojmem stranického ideologa? Raději si přečtu Švihlíkovou.

+3/0
23.7.2017 17:26

M53i58l64o66š 26S70e48t26í71k 3209489524190

Víte, pane ekonome, možná, že je nyní máslo levnější, než v těch dobách totality. Jenomže je levnější řekněme dvakrát. A nyní se podívejme, kolikrát je dražší voda, elektřina, nájmy... a ono vám pak nutně vyjde, že toho másla po zaplacení všech těchto nutných výdajů si koupíte mnohem méně, než v době té totality. Holt prostě nelze vytrhnout jednu věc a ignorovat další.

+8/−3
23.7.2017 15:04

I92v55o 57B21o78u28š24e 5862747778

Ach ty počty........ Mimochodem, čtvrtka másla je 250 g, osminka je 125 g.

+4/−1
23.7.2017 14:33

Š17t23e64f65a80n 26F38r45i40č45a 7322808523176

Je ostudou našich politiků, že nechali zemědělství zadupat do země. Mohou sice říci: "To ne my, to ti před námi". Ale já vidím, že i současní čeští politici jsou k zemědělské problematice naprosto lhostejní.Rv

+3/−1
23.7.2017 14:23
Foto

H11a51n56a 89M65i53č50á98n33o27v48á 6200428699164

No pokud budu důsledná tak většina lidí bere kolem 17 tis. a máslo stojí kolem 52 kč. To znamená že si člověk může dovolit 326 kostek másla. A pokud k tomu přičteme zdražení ostatních potravin a energii tak nevím nevím kdo a kde je na tom lépe.

+7/−2
23.7.2017 13:20

A96n34t95o66n83í85n 58S12e15b82e44r54a 7803128220739

Znam dost lidi kteri maji sotva 15 tisic a jen za najem, energie a dopravu do prace daji 9 tisic. Pak mame jeste drahe mobilni tarify. Listek do kina pomalu 200 kc, atd. Takze tem lidem zbude sotva 4 tisice. Takze jim reálne zbude na cca 90 kostek masla....

0/0
23.7.2017 22:20
Foto

H70a73n14a 14M77i75č67á95n18o34v65á 6230418479424

Máte pravdu. A důchodci jsou na tom ještě hůř. Nevím co ještě se musí stát aby se lidé probrali.

+1/0
24.7.2017 6:26

A15n95t75o33n47í96n 84S85e33b24e92r53a 7833828180949

Prblém je levné pivo. Chapi si jsou raději do hospody zanadávat. Než něco udělat :-D

+1/0
24.7.2017 15:06
Foto

H28a31n15a 74M49i67č64á11n28o57v38á 6690748609914

;-D;-D;-D

0/0
24.7.2017 17:36

T88o73m44á12š 49K84u36c87h35a72ř 3877281808621

No, pokud stávající stav musíme i po skoro 30 letech stále obhajovat s tím, kolik máslo stálo za komunistů (ovšem bez dalšího kontextu, jako kolik třeba tehdy stála, či spíše nestála voda), tak jsme na tom docela špatně. To už to rovnou můžeme srovnávat dřeba s první republikou. :-P

+7/0
23.7.2017 13:03

L82a23d22i34s25l69a94v 20H42n66y65k 6370212320286

Tomáš Kuchař

To tihle modří ptáci a hlavně jejich voliči nějak nemohou pochopit, že se počítají CELKOVÉ NÁKLADY domácnosti.Přece spotřební koš domácnosti NENÍ jen o jedné věci, ale o všech co denně potřebuji.A hlavně..nemohu počítat kolik si mohu koupit praček, televizí apod. za průměrnou výplatu když tenkrát tyto výrobky vydržely 20 a více let.A protože jsem více jak 40 let ženatý, tak mohu srovnávat kolik a jak dlouho mně tyto spotřebiče vydržely a když pak spočítám, že dnes vydrží spotřebiče kolem osmi let, tak KOLIK SI JICH MUSÍM KOUPIT za 40 let života v rodině.Takže jestliže cena pračky byla tenkrát kolem osmi tisíc, tak jsem ji kupoval jen 2x.Dneska cena pračky je kolem 6 tisíc, tak si jich ale musím koupit minimálně 6...a to je 36 tisíc Kč a takhle se musí počítat se všemi spotřebiči.

A dále se musí počítat i s náklady, které za komunistů nebyly.Revize kotlů, revize komínů, náklady na domácí čističku (všude není kanalizace), protože na vesnicích byly žumpy nebo septiky, které se vyvážely na pole.Dneska musíte mít doklad kam se to vyváží, čili musíte objednat fekání vůz a odvoz na čističku a čistička si též něco započítává.Nyní budou požadovat energetické štítky na domy a to také něco stojí, což za komunistů NEBYLO potřeba.

A TYHLETY VŠECHNY NÁKLADY VÁM EKONOMOVÉ DO SPOTŘEBNÍHO KOŠE NEUVÁDĚJÍ.

A nehledě k tomu, že dneska se více ničí životní prostředí, protože na výrobu těchto zařízení spotřebujete za těch 40 let více energie, více surovin, více více vody, více zařízení k likvidaci těchto spotřebičů atd atd.

Jenže to už nám tito "ekonomové" neřeknou a modří ptáci takhle nepřemýšlí.

+3/−1
23.7.2017 13:42

O48l56d25ř57i63c10h 64S20c48h16n55a42b94l 4263487750785

Sundejte si modré brejle a znovu si je dobré přečíst článek znovu, pan ekonom není modrý pták a zřejmě ani modrý volič, on totiž dělá poradce ministru financí a pokud mě mysl slouží tak toto ministerstvo patří Anu, ANO?!

+1/0
23.7.2017 14:15

L45a30d65i74s24l57a50v 45H31n92y63k 6120442820566

Ale já jsem to nepsal jen kvůli tomu článku.Já to beru obecně, PROTOŽE TĚMITO ARGUMENTY NÁS KRMÍ všichni dnešní ekonomové.Na netu je hromada odkazů jak bylo za komunistů draze a co si všechno lidi mohou za dnešní průměrnou mzdu koupit, ALE NIKDE NEJSOU PSANÉ DALŠÍ SOUVISLOSTI.Nikde jsem nenašel kolik vody, elektřiny, domovní daně,kolik jízd v autobuse za týden (tenkrát týdenku) atd. atd.jsem si mohl dovolit tenkrát a kolik dnes.ALE ABY BYLO VŠECHNO ROZPOČÍTÁNO NA DENNÍ SPOTŘEBU DOMÁCNOSTI.Což znamená třeba 2 rodiče dojíždějící do zaměstnání tenkrát autobusem, dnes autem (autobusy zlikvidované, čili náklady na auto a benzín).

A toto všechno patří do spotřebního koše.

A ne to jak předseda vlády Nečas ukazoval síťovku s jídlem co si dneska všechno můžeme koupit.

0/0
23.7.2017 14:35

M24i65l16o33š 41Š13i33k98o82l57a 4123856187230

Tak už jsem doma. Zase vydělává na nás Babiš. A ono to ANO jsou také pěkní ptáci. Možná ne modří ale strakovití.

0/0
23.7.2017 21:48

A61n25t26o28n89í58n 74S11e62b73e41r67a 7163288770719

Jo neni modry, je to jen "ptak" :-D

0/0
23.7.2017 22:23

P55a45v71e72l 85S79e59d41l51á46č42e96k 5656903663552

Výrobní cena mléka je přes 8 Kč. Zemědělec dostává průměrem 6 kč. Kdyby nebyli dotace,tak v ČR není jediná dojnice.

+3/0
23.7.2017 12:21

M63i36l17a40n 48V84o26l92e97k 5499643526599

"V letní sezoně mají každým rokem dojnice nižší tučnost mléka" Tak to mě pobavilo. Jinými slovy: 'V létě můžeme PLNOTUČNÉ mléko ředit méně, než v zimě'.

+3/0
23.7.2017 11:41

M10i45l26o80š 14D85v55o49ř46á50k 8755447656851

přiznejte si to - butter is dead! - přichází doba SÁDLA!! :- )

0/0
23.7.2017 10:40

P47e21t42r 14K96r81a73t21o52c91h69v40í17l 9607543796860

Vážení diskutující, chci jen upřesnit některé nepřesnosti objevující se v diskusích o ceně másla. Především zemědělství v EU je vázáno na tzv. Jednotnou zemědělskou politiku EU a to do roku 2020. Nyní se již připravuje JZP na další období. Dotace si neurčují zemědělci, ale jsou striktně dané EU především platba na plochu (ať je tam zaseto cokoliv, platba na bílkovinné plodiny, na neoseté plochy atd. Dále jsou podmíněny množstvím dobytčích jednotek na ha. Pokud někdo nemá ŽV je částečně krácen. To jen v krátkosti k dotacím. A k ceně másla jen tolik, kecy o tom , že při vyšších teplotách klesá procento složek v mléce jsou sice pravdivé, ale to se opakuje každý rok a přece k takovým nárůstům ceny nedochází. Nějaký trouba novinář na to teď přišel a ostatní to papouškují. Jednoznačně vliv na cenu mají především obchodníci na burzách, kde se obchoduje s máslem jako s čímkoliv ostatním. Jasně, že pak do toho vstupují řetězce. Na závěr chci jen upozornit, že zemědělec nemůže přijít a říci, že chce 10 Kč za litr. Vždy je to tak, že mlékárny řeknou : nám to vychází maximálně na 8,10 Kč a víc nedostanete, nebo běžte jinam.Jinam jít nemůže, protože ostatní nemají kapacity, nebo cenu úplně stejnou. Pokud zrušit dotace - tak ano, ale v celé EU. Jenže zemědělci jsou zatíženi tolika vyhláškami EU, že to výrobu jednoznačně prodražuje víc, než v zemích mimo EU. Ono je to daleko složitější, ale jen na vysvětlenou.

+7/0
23.7.2017 9:57
Foto

F39r94a88n91t46i96š79e84k 86Č80e98r23n88ý 2667641138280

stačí aby tupé stádo přestalo kupovat máslo a ostatní předražené zboží a za pár měsíců se cena upraví ...

+5/−1
23.7.2017 9:45

J39i54n86d17r59i55c76h 35K33u72c88e44r54a 7488885911705

Je mozne,ze takovy blb je poradcem ministra financi?

+9/0
23.7.2017 9:41

M87i14l70o96š 55D73v44o33ř22á94k 8925227386121

Je. :- (

svý ke svému....

+4/0
23.7.2017 10:41

P12ř75e13m41y24s34l 10H32r44o42m24a20d73a 2174946518351

Skutečně na dotacích zaplatíme zemědělcům dvakrát tolik, než jim zaplatíme v ceně výrobku. Nutno ovšem dodat, že zemědělcům jde z ceny výrobku jen menší část. Největší část z ceny másla tvoří marže řetězců. Ty už dnes v podstatě nemají v maloobchodu v tomto oboru konkurenci. Drobní mlékaři už téměř neexistují a když prodáva venkovskí prodejnička - vitnamčička máslo, tak ho většinou nakoupí v akci v nějakém supermarketu :-/

Zrovna na ceně másla se tak řetězce rozhodly kompenzovat si zvýšené mzdové náklady a náklady na EET. Zaplatí to samozřejmě zákazník.

+2/0
23.7.2017 8:50

J60a34n 95N95á75d97v57o42r97n22í71k 7363438805417

Marže je jen jeden ukazatel. Důležitý je celkový zisk a ten mají vzhledem k tržbám docela malý.

0/−3
23.7.2017 9:21

P21ř44e85m41y78s45l 57H76r45o86m80a36d63a 2404626708261

;-D;-D;-D

ročně odvedou řetězce na zisku do zahraničí 250 miliard !!

+1/0
23.7.2017 10:22

J26a52n 67N61á14d15v16o10r14n82í81k 7363878605187

Tak určitě. Nesmysl. Stačí se podívat na justice.cz Vy lháři.

0/−2
23.7.2017 10:31

P98ř42e78m62y71s19l 19H56r25o75m29a60d87a 2264316778661

co tam jako vyčtu ? Údaje o odvedených ziscích do zahraničí jsou od MF !!

0/0
23.7.2017 10:33

J58a10n 19N27á37d73v58o40r79n35í78k 7403738945197

250 miliard jsou celkové odvody všech firem z celé ČR. Nejvíc z toho dělají banky. Kaufland jako největší u nás dělá tržby 2 miliardy z 60 utržených. Tedy jen 3%. Jste zkrátka mimo realitu.

+1/0
23.7.2017 10:39

P98ř30e27m64y97s83l 18H53r16o43m21a46d37a 2854546218861

řekl manažer kauflandu ;-D;-D;-D

Já samozřejmě hovořím o celkových odvodech řetězců, né z té vaší konkrétní prodejny. Mimochodem jen banky samotné odvádějí dalších

300 miliard. To jsou prostě fakta, jen se k nim každý neumí či nechce dostat.

+1/0
23.7.2017 10:42

J61a13n 68N38á59d97v80o14r14n13í41k 7383838775837

Prosím vás, když už nepoužijete mozek, tak aspoň Google. Vyhledejte si Kaufland ČR a výsledek hospodaření například za rok 2015.

0/0
23.7.2017 11:06

T12o34m51á87š 95K13r23a68i73n91a 7644200934618

Nechci se někoho zastávat, ale máte pravdu jen částečně. Ano, v konečném výsledku hospodaření je nějaká částka, která je uvedena ve výroční zprávě, daňovém přiznání atd. Jenomže nadnárodní firma si zisk tvoří tam, kde se jí to nejvíce hodí, tzn. ne vždy tam, kde ho vytváří. Zdá se to nelogické, ale je to jednoduché: Všechny země jedou podle jednoho konceptu. Mají společné centrální vedení, centrální účetnictví, centrální marketing atd. atd. A za tyto "služby" centrála účtuje každé zemi nějaká fíčka. Takže sice jednotlivá pobočka v nějaké zemi vytvoří nějaký zisk, ale z toho zisku zaplatí "služby" centrále, skladům, externím službám atd. atd. a zdaní se jen "přiměřená částka" z které se následně odvedou ony dividendy.

Samozřejmě nemohu mluvit za Kaufland a další řetězce, ale takto to funguje všeobecně.

+2/0
23.7.2017 15:31

J22a12n 93N79á66d52v21o90r50n69í69k 7293828925797

To jsou drobné. Z 2 miliard 300 neuděláte.

0/0
23.7.2017 15:48

T14o22m76á58š 43K61r35a60i13n32a 7904580894988

Obávám se, že "drobné" to zdaleka nejsou. Nám jedna taková faktura třeba loni ukrojila 67% hrubého zisku. Dále např. 18 € za každý řádek dodacího listu z našeho zahraničního skladu (vč. toho řádku, na kterém ten polatek byl vyčíslen), fíčka, které ven platily firmy, za to, že my jim platíme za služby v Česku atd. atd. Zdaní se jen to nejnutnější.

+2/0
23.7.2017 16:01

J64a66n 42N70á19d52v89o38r44n14í20k 7413898425117

Tak to by si Finanční úřad pošmákl. Evidentní tunel. Ale je potřeba si říct, že daně v ostatních zemích EU jsou vesměs vyšší, tedy tento přesun ve výsledku nenese nic a zdaní se to i tak.

0/0
23.7.2017 16:43

T27o35m83á39š 75K93r86a52i42n45a 7284600754428

Je to v normě, náklady jsou vyčíslené a uznatelné, FÚ nás měl v merku. Vy jste viděl nějakou velkou zahraniční společnost, která má sídlo jinde, než v Holandsku?

0/0
23.7.2017 19:08

J75a43n 61N62á11d50v15o12r85n22í82k 7363248825417

Ano, spousty.

0/0
23.7.2017 19:17







Najdete na iDNES.cz