Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vraky evropských lodí končí v Asii, „pohřbít“ je v Evropě se nevyplatí

Většina vraků tankerů a kontejnerových lodí končí na opuštěných plážích jihovýchodní Asie. Zaměstnanci místních loděnic je rozebírají a prodávají jako šrot. Dosluhující lodě jim tam rádi posílají i majitelé vraků z Evropy. V Asii na tom totiž vydělají, v evropských ekologičtějších docích nezískají nic. Evropská komise už proto plánuje změny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J22a71n 14C95e52p16e41k 1734926830

Podívejte se na nějaký dokument ohledně tohoto problému. V těchto Asijských lodních hřbitovech si s ekologií dělají pramalé starosti. Loď najede přímo na pláž, kde ji dělníci normálně autogeny ručně rozřežou do posledního šroubku. Veškerá svinstva tečou na pláž a do moře a dělníci také žádné ochranné pomůcky nemají. A toto celé jen kvůli prachům. Hnus fialovej.

0/0
28.8.2017 10:17

R70a67d91e31k 58L95a50h62o40d63a 8398269547247

Proč to ek vadí?! Asi proto že z toho nemají love..

0/0
26.8.2017 10:35

M15a85r68t47i72n 56K12u41č73e25r48a 8489529589782

Čemu se diví ?

Když vam vrakoviste nabidne za vase stare auto peníze tak ho tam také dáte mistpo aby jste to zlikvidovali na sve náklady a nevydelali nic

Proc by u lodi mel byt rozdíl ?

+2/0
25.8.2017 18:43

M49a40r95t66i63n 64K16a33r73á29s63e84k 9958723148138

Me by teda zajimalo, jak by ti, co v kontextu tohoto clanku nadavaji na EU ,chteli tento problem resit? Ono totiz moc moznosti neni, bud muzeme zachovat soucasny stav, nebo nejak financne motivovat provozovatele aby likvidovali v EU, nebo i u nas likvidovat jako ve tretim svete (tj veskery bordel poustet do more, co se nevyplati zpracovat nechat jako torzo na plazi, idealne na to jeste dovezt delnicky co to bude delat za par korun...

+1/0
25.8.2017 15:59

P94a27v88e90l 66M46a93t11o46u80š39e93k 5760817208534

Evropská ekologie v praxi aneb západní pokrytectví v plné kráse...

+3/−1
25.8.2017 11:13

M90a83r90t33i43n 58K89a58r98á62s94e28k 9198703168688

V cem to je pokrytecke? Co byste navrhoval, kaslat na to I v evropskych docich, nebo postavit obri armada a vyhrozovat zbytku sveta at zavedou stejna pravidla jako u nas?

+1/0
25.8.2017 13:23

P68e22t52r 31M62a67r21e12č46e93k 1303821359218

Jojo .. lodní doprava a s ní spojený průmysl to je ekologie sama! O té letecké ani nemluvě! Ale hlavně že EU s takovou láskou skáče po hrbu automobilkám kvůli pár gramům CO2 ! Rv Majitelé lodí zřejmě po celou dobu životnosti těch lodí musí balancovat na pokraji krachu , že jim EU musí vracet poplatky aby nechali laskavě ekologicky zlikvidovat své vraky! Zrovna tak to dopadne se slavnými solárními parky až jejich panelům skončí životnost. Kdo asi zaplatí ekologicky šetrnou likvidaci?! ;-€

+6/0
25.8.2017 10:40

P55a90v19e20l 93M22a80t80o68u45š36e40k 5900147508744

Zcela ekologická samozřejmě není žádná doprava využívající motorový pohon. Problém automobilismu oproti jiným způsobům dopravy je ale v tom, že auto může vlastnit každý, s prominutím, pitomec a může ho v podstatě libovolně využívat, přičemž smysl takového "využívání", přesněji řečeno nadužívání či dokonce zneužívání, je často přinejmenším diskutabilní. Velká loď asi těžko popluje jen proto, že se její posádka momentálně nudí a chce se projet. Totéž platí i o dopravním letadlo. Ale ježdění autem čistě z rozmaru a nudy je bohužel u mnohých motoristů běžnou rutinou.

0/0
25.8.2017 11:23

M91a74r74t70i35n 63N39e88r89m33u71t 4879850488384

No, přímo sice ne, ale nepřímo ano. Lidi si kupují stále nové hračky, projezdí benzin pro zábavu, a to vše přivážejí lodě. Taky pro potěšení cestují, a to přináší nárůst leteckého provozu

0/0
25.8.2017 13:55

J17o33s86e16f 13Š19o98l76t93e86s 8864528160933

Lodní doprava je na přepravený kg stále nejekologičtější.

0/0
25.8.2017 13:34

A32l76o16i60s 70S11l54á17m63e85č91k61a 2306292692492

Ekonomicky možná.

Počítáte ale i s emisemi, které ty staré diesely těch lodí vyprodukují?

Jakoupak asi mají "normu" na vypouštění škodlivin? Euro -20?

Klidně vám to řeknu - žádnou! Většinou se přece plaví po moři, tam to "nevadí", ne? :-/

0/0
25.8.2017 20:30

M92i94l30o17š 28K16o13h97o47u65t 6924974805821

Asijský ekonomický tygr a evropský lenochod leda ostrouhá...

0/0
25.8.2017 10:31

L47i20b32o93r 67Z55a64p36l24e46t82a98l 7683113235510

Já jen když slyším Evropská komise tak mě jímá děs a hrůza.

+8/−1
25.8.2017 10:30

T88o78m16á53š 93L91u32d98v75í25k 1720187234152

Autor článku se vždy snaží hledat chybu někde jinde než v "Jsme znevýhodněni kvůli vysokým nákladům na práci, sociálním dávkám a daním".

+1/0
25.8.2017 10:29

M18a56r36t80i47n 80Č39e35r61v24e83n65ý 7793822347286

Tak oni nejdříve uvedou, že před koncem životnosti většina plavidel změní majitele se sídlem mimo EU a pak vymyslí další stupidní nařízení pro vlastníky plavidel v EU. Tohle není normální.

+7/0
25.8.2017 10:03

D46a12v83i95d 76Š24a91f36r87á55n87e33k 5277514827563

Podle mě to davá smysl. V evropských přístavech není zase tak moc práce (Nezaměstnanost v Řecku, Španělsku, Itálii, nebo Francii je enormní), takže proč to nedělat tady?

A že se to tady bude dělat víc ekologicky - země EU se snažily být vždy na špici technologií. Tohle je další možnost, jak celý obor někam dál posunout.

+2/0
25.8.2017 9:59

D22a19l38i36b72o87r 62J42a21n62d27a 1919686382212

vratime poplatky lodarum a ty poplatky vezmeme...mmmm.... no europoslancum platy snizovat nebudeme, tak asi tradicne to zaplati lidi na danich. EU zase pacha dobra

+7/0
25.8.2017 9:48

K48a73r56e77l 70F33a27j37t 5938632101913

Takže to nenecháme dělat v Asii, ale dotacemi či vratkou poplatků ekonomicky "pomůžeme" jak majitelům vraků tak dokům aby likvidace proběhla v Evropě. necháme sem přijít hafo dělníků, aby tuto nekvalifikovanou práci u nás dělali a nakonec šrot naložíme na loď, která ho odveze do hutí v Asii, aby se jako hutní polotovar, druhou lodí vrátila zase zpět. Do toho přijdou o práci ti původní dělníci, kteří "neuprchli" před válkou do Evropy, protože v Bangladéši pro ně není práce ... super. A co to tak nechat zpracovávat tam kde se to dosud dělá a v lepším případě se postarat o to, aby se to teda dělalo ekologičtějším způsobem (ne za peníze veřejné, ale těch kteří provozují námořní dopravu, třeba paušální platbou vybíranou za každý rok provozování lodě, což povede k tomu, že přispívat bude i ten, kdo se toho plavidla zbaví jako první). nakonec i ta ekologická likvidace v Asii bude násobně levnější než tady a dok s nepropustným dnem se dá postavit kdekoli.

btw. kratší průměrná délka života pracovníků ve stejném v Evropě se asi taky nevyrovná, průměrné délce života místní populace ... takže tenhle žvást si mohl autor odpustit.

+10/0
25.8.2017 9:26

J91u91r16a 18M20a40z37i52k 3708544976555

Nemusím Babiše, ale v rámci objektivity musím uznat, že některé jeho podněty, jak změnit systém, jsou tak dobré, že jsou trnem v oku oponentům. Například že na likvidaci odpadů, by se měl podílet výrobce zboží, které jednou odpadem bude. Ale trochu správným směrem ohnutá legislativa v ČR to upravila tak, že zákazník poplatek v ceně zboží zaplatí a peníze vysublimují.

Tanker je v podstatě budoucí odpad. Proč například všemocná EU nejde tímto směrem v rámci ekologie, jako u ledniček. Nemyslím vysublimování peněz.

+5/0
25.8.2017 9:18

M58a48r51t83i24n 96K10a66r59á44s49e58k 9708723218328

No problem tankeru oproti lednici je to, ze v provozu bude desitky let, a vystrida nejspis nekolik majitelu po celem svete.... uplne mi neni jasne, jak by to mohla EU zatizit nejakou dani na likvidaci (kor kdyz se ten tanker nevyrobi v EU)...

0/0
25.8.2017 13:26

J94a80r44o71s71l94a70v 49K15a54d16l60e41c 5841509922751

Prachy jsou prachy, a po nás potopa.

+3/0
25.8.2017 8:19

J10a29n 31P81a42v23e96l 8633422418576

Heslo melounů, aby vytáhli z lidí maximum peněz na dotacích

+1/0
25.8.2017 9:13

T52o57m46á46š 29Ž14i56t89n20ý 6361820621771

To je taková naše Banglades....

Akorát tam nenaji more ani plaz...

0/0
25.8.2017 8:15

J11i78ř69í 89Š48t34ě74p93n55i81č69k52a 3881503610669

Jsme znevýhodněni kvůli vysokým nákladům na práci, sociálním dávkám a daním,“ řekl Antonio Barredo.

Řešení: Vrátíme nějaké poplatky, upravíme legislativu....

a co takhle se podívat na příčiny vysokých nákladů na práci...??? ;-D

+7/−4
25.8.2017 7:25

J39a63r23m96i57l17a 69P41í37c37h60o81v49á 5262657534803

Příčina: asijský dělník neplatí důchodové, nemocenské ani jiné pojištění, v případě nemoci nebo ve stáří dostane kulový. Takže to zavedeme i v Evropě?

+10/0
25.8.2017 7:49

J63i52ř16í 24Š17t66ě62p95n74i76č92k39a 3631933320729

To rozhodně ne :-D

0/0
25.8.2017 7:55

Z28d53e98n64ě13k 31W62e30r17n96h46a43r72t 6427525862458

Takže jaké je tedy řešení? Nebude výroba, nebude prosperita, to je odedávna platný fakt. Předáme výrobu do asie a tady se budeme jen pást?

0/−4
25.8.2017 7:59

I68g97n24á39c 91M32r96k59v11i81č40k75a 2128722429385

říká se tomu tak nějak: "služby" - na tom stojí západní ekonomika

0/0
25.8.2017 9:44

M19a31r72t65i87n 76N41e89r85m17u19t 4299290328424

Houby, služby jsou pouze vítaným následkem, způsobem, jak utratit nadhodnotu pro zábavu a lepší kvalitu života. Bez efektivní výroby (a samozřejmě bez zisku plynoucího do mateřských společností) by služby nebyly. Stačí pohled na německé dálnice. Kolik strojů a různých technologických celků se na nich pohybuje. Německá ekonomika opravdu nestojí na kadeřnících, zahradnících nebo pizzeriích:-)

0/0
25.8.2017 14:00

R33a16d92i93m 95P17o42l35á31š12e15k 9126483319549

Co se týká mezd, řešení je teoreticky snadné.

Místo 500 - 1000 barabů s rozbrušovačkami a autogeny či co to dnes používají to bude možná už za relativně krátkou dobu 10 - 20 let pár tuctů poloautonomních šrotovacích robotů a k nim pár operátorů.

Co se týká ekologie, chce to nepropustné podloží třeba s vrstvou písku , do kterého se unikající kapaliny vsáknou a toxický prach třeba z nátěrů zředí. A až bude po zpracování X lodí ten písek dostatečně znečištěný, prostě se sebere a zpracuje technologií používanou pro zeminu s uniklými toxickými látkami.

0/0
25.8.2017 8:10

Z15d33e14n15ě63k 21W79e30r56n91h65a33r53t 6847225762398

To jsou ale taky strašné náklady, jen se nedají "do lidí", ale do technologií. Aby se ta technologie zaplatila, bude to trvat dlouho, bude potřeba rozebrat fůru lodí.

Proč myslíte, že se třeba textil vyrábí víceméně ručně? Zkrátka někde sedí v hale sto číňanek u relativně jednoduchých šicích strojů a šijí trička. Protože to je jednodušší a pořád ještě levnější, než sestavit automat.

+3/0
25.8.2017 8:17

R77a49d16i68m 18P78o46l30á75š94e51k 9636823749929

Tpo je jen otázka množství.

Speciálně vyvinutí roboti budou velmi drazí, ale pokud se takoví nebo velmi podobní roboti budou používat ve světě po aspoň statisícovkách, budou dost levní.

Pokud to bude jedna loď za půl roku, se všemi těmi sofistikovanými vybaveními, které EU předepisuje, to bude strašně drahé.

Pokud ale bude mít takové pracoviště kapacitu třeba jednu velkou loď za týden, což v případě použití robotů je možné, rychlost sešrotování roboty může být obrovská, tak když bude ta kapacita plná, budou najednou ty náklady třeba na 1000 tun zpracovaného šrotu výrazně menší.

Zase je otázka, jestli by se tu kapacitu podařilo naplnit.....

0/0
25.8.2017 8:31

M67a41r12t84i25n 24K67a31r53á84s45e12k 9398833888508

No problem je v tom, ze zatim opravdu ani zdaleka neumim delat roboty na podobny typ prace - ti nejvic hitech delaji porad rutinni repretitivni praci, rozebirani vraku, ktery je kazdy jiny toto vubec nesplnuje....

+2/0
25.8.2017 9:12

R18a34d75i33m 97P25o84l95á54š66e83k 9876253379669

A co se týká výroby textilu, stovky šiček za šicími stroji jsou už taky jen přechodně na pár desítek let. Pak i tam přijdou roboti.

Mimochodem mnohem víc bangladéšanky nebo černošky než číňanky.

Textilní průmysl "levných triček" je velice silný v Bangladéši a v některých rozvíjejících se zemích Afriky.

+1/0
25.8.2017 8:39
Foto

V73l26a72d64i21m82í36r 61V24a20ň28u62r83a 8715750167458

By mne zajímalo, jak dlouho by ten vrak vydržel stát třeba v Chánově....;-)

+15/0
25.8.2017 7:10

B85e54d42ř38i16c51h 93K52u56d15r40n57a 1398798152250

Dlouho, na likvidaci takových lodí nestačí rozbruska nebo pilka na železo. Plechy se řežou kyslíkem na velké kusy.

https://www.youtube.com/watch?v=WOmtFN1bfZ8

+1/0
25.8.2017 8:10

R28a71d85i66m 29P77o67l81á71š61e23k 9796623119349

No, oni by výrazně snížili tonáž očesáním "mobilnějších" kusů kompatibilních s pilkou na železo.;-D

Pro větší zavedenější party autogen nebo rovnou řezací souprava kyslík propan taky není problém. Případně taky jeřáb pro hodnětunové kusy.

+8/0
25.8.2017 8:14

T77o60m48á11š 70Ž93i37t66n73ý 6771210641761

Oni nasi i tamní šrota i mají podobnou výbavu.

Ono v Bangladesi taky nezpracuji lod celou. Co je na ne uu moc bytelny, nechají ležet a jdou na další parník.

Proto to tam vypadá jako mesicni pustina

+2/0
25.8.2017 8:23

R94a14d83i39m 22P46o64l10á89š49e25k 9186853609669

Souhlasím.

Třeba to tam dopadne jako na Klondyke po zlaté horečce. Zlatokopi vytěžili zlato, co šlo pánví a potom to koupily velké společnosti a z toho ,co zlatokopové odhodili jako odpad, velkými stroji ještě vytěžili svoje.

+2/0
25.8.2017 8:42

P54e38t24r 89M54a80r62e96č90e78k 1433301899148

Nemyslete si že ti hoši na plážích mají bůhví jaké vybavení!

0/0
25.8.2017 10:43

T21o88m17á23š 89Ž85i66t76n82ý 6661250451341

Taková naše Bangladéš...

Akorát tam nemaji more ani plaz...

0/0
25.8.2017 8:17

R86o20m33a91n 83J43e70s21c45h62k31e 9198955427175

Stačí rozdíl mezi normální železnicí a úzkorozchodnou. Lehké koleje se rozkradly a těžké tam jsou mnoho let. Bez mechanizace to nezvládnete.

0/0
27.8.2017 7:33

M59a78r25t74i94n 78H60o17r94a 4955735980772

Tohle mne fakt bavi: "ekologicky setrne" evropske lodenice nedaji majiteli lode nic. Kdyz rozeberou lod, zrejme ocel nejak vysublimuji a nebo nakladne pretvori na pilulky - vitaminy s zelezem. A to prece neco stoji! Tudiz ten kdo vrak likviduje nedostane ani vorla...

To asiate na plazich neekologicky lod rozeberou do sroubecku, vsechno co jde prodaji do huti a vydelaji vsichni, vcetne toho kdo lod leta provozoval. Ale to je hnusne a nechutne - predne ty delniky vykoristujeme a taky prece oni nedodrzuji ty ekologicke normy....

A ted ten kruh uzavreme: kdyz ty nase zelene lodenice tady v evrope lepi novou barku, kupuji si ty plehy kde? No - modri uz vedi! - treba u indickeho miliardare Lakmi Mittala! :-))) .... a ten je vyrabi z toho neekologicky porizeneho srotu....

A nase mila eu resi, jak evropskym lodarum zakazat prodavat vraky do zahranici, namisto toho aby resilo, kde se tu v evrope ztraci ty tri mio ecek za lodku a poradne slapll na koule tem ekologickym NEEKONOMICKYM zlodejskym dokum tady v evrope...

Rak to mi ale fakt uz pokalej prsa vapnem! :-))))

+35/−3
25.8.2017 6:45

O54n57d73ř19e55j 74H85o66r86á59k 8869294911

Tak pošli otevřený dopis do Bruselu, že chceš v Evropě zavést ekologické standardy Bangladéše.

+1/0
25.8.2017 7:44

M74a35r85t13i92n 53H59o83r33a 4875105700382

A fakt jsou pricinou ekologické standardy?? Nebo je to způsobeno přebujelou byrokracii?

To máš tak: já jsem teď v Taipei. Zemička dva 22miliony obyvatel, v asijskem měřítku prd.... Jenze ona funguje. Ke na spici zechnologickeho vyvoje. Asi i diky tomu, ze jsou formalne furt ve valecnem stavu vuci Maove Cine, vladne tu neskutecny ordnung. Ale zaroven i lidsky je vykonost zdejsich lidi oproti Evrope uplne nekde jindr. Tady ve firme jsem uz vic jak tyden. Jsou uctivi, hodni, usmevavi.... ale pak z nich mezi reci vyleze, ze nez cokoliv s Evropou, to radsi hrebik do oka.... preber si to sam...

+3/0
25.8.2017 7:54

O17n59d25ř95e86j 69H70o43r90á15k 8569104501

Ekologické standardy jsou taky součástí té byrokracie, bez regulace a kontrol prostě nebudou fungovat. A chovat se ohleduplně k životnímu prostředí je samozřejmě drahé, vždy je snazší to, co se nedá snadno zpracovat, jednoduše spálit, potopit nebo hodit na hromadu, ať si s tím příroda sama nějak poradí. Jenže tam, kde se neřeší životní prostředí, zase rapidně klesá kvalita života. Ostatně je to vidět i v průmyslových oblastech u nás. Vždy je to zkrátka něco za něco.

A proč do toho taháš Tchajwan, mi není jasné (teda kromě toho, že se nejspíš chceš pochlubit, že tam zrovna jsi). To tady chceš nastolit asijský "ordnung", povrchní uctivost a usměvavost? Evropa není Asie, a už vůbec ne izolovaný ostrov s víceméně homogenní ekonomikou a kratičkou průmyslovou historií.

0/−1
25.8.2017 10:09

Z66d31e35n72ě29k 38W55e12r13n34h31a90r13t 6307495922318

Nejde přece o to, že by v evropské loděnici ten vrak vysublimoval. Oni tu samotnou ocel prodají, úplně stejně jako ti v Bangladéši... Jenže než tu loď rozeberou a prodají, tak musí platit všem dělníkům a úředníkům sociální dávky, vysoké mzdy, dovolené, odvody, ke kdejaké surovině musí detailně doložit, že to ekologicky zlikvidovali, což všechno stojí peníze a fůru administrativních pracovníků... A klidně se může stát, že za ocel utrží sice třeba milion, ale na těch nákladech milion vydají, takže na původního majitele nezbyde nic.

Zatímco v tom Bangladéši nic takového neřeší, dělníkům vyplatí na ruku pár dolarů a vyřízeno, nebezpečné materiály nahážou do moře a je hotovo. Ocel prodají za stejný milion na otevřeném trhu, ale náklady mají mnohem menší, třeba půl milionu, tak klidně můžou původnímu majiteli dát pár set tisíc. No a tedy z jeho pohledu je jasné, kam tu loď dá...

+7/0
25.8.2017 7:58

M68a73r47t26i67n 35H51o89r71a 4265575580832

Tohle je myslim ten katastroficky scenar predkladany evropskymi enviromentalnimi "policajty" aby nejak obhajili svoji existenci. Pravda jak uz byva pravidlem, je kdesi uprostred.... No a presne o tom to je.

+1/−1
25.8.2017 8:02

O29n38d13ř52e85j 37H58o60r68á70k 8259364141

Pravda je kdesi uprostřed? To je blábol člověka bez argumentu.

+1/−1
25.8.2017 8:53

J34a92n 15K83o49v31á50ř 8684461819617

Přiznejme si, že evropská ekologická loby už vymyslela spoustu velkých hovadin, které nejenže nebyly ekologické, ale ve jménu ekologie byly přímo škodlivé. Takže osobně bych se nedivil, kdyby ekologické požadavky na loděnice v EU byly úplně na houby.

+1/0
25.8.2017 8:59







Najdete na iDNES.cz