Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vraky evropských lodí končí v Asii, „pohřbít“ je v Evropě se nevyplatí

Většina vraků tankerů a kontejnerových lodí končí na opuštěných plážích jihovýchodní Asie. Zaměstnanci místních loděnic je rozebírají a prodávají jako šrot. Dosluhující lodě jim tam rádi posílají i majitelé vraků z Evropy. V Asii na tom totiž vydělají, v evropských ekologičtějších docích nezískají nic. Evropská komise už proto plánuje změny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29a16n 43C50e23p66e95k 1264946170

Podívejte se na nějaký dokument ohledně tohoto problému. V těchto Asijských lodních hřbitovech si s ekologií dělají pramalé starosti. Loď najede přímo na pláž, kde ji dělníci normálně autogeny ručně rozřežou do posledního šroubku. Veškerá svinstva tečou na pláž a do moře a dělníci také žádné ochranné pomůcky nemají. A toto celé jen kvůli prachům. Hnus fialovej.

0/0
28.8.2017 10:17

R95a13d41e96k 70L93a50h72o58d62a 8168239377757

Proč to ek vadí?! Asi proto že z toho nemají love..

0/0
26.8.2017 10:35

M25a15r91t51i58n 64K13u43č73e12r74a 8379749869182

Čemu se diví ?

Když vam vrakoviste nabidne za vase stare auto peníze tak ho tam také dáte mistpo aby jste to zlikvidovali na sve náklady a nevydelali nic

Proc by u lodi mel byt rozdíl ?

+2/0
25.8.2017 18:43

M44a20r67t42i57n 71K15a88r27á79s80e31k 9348113348558

Me by teda zajimalo, jak by ti, co v kontextu tohoto clanku nadavaji na EU ,chteli tento problem resit? Ono totiz moc moznosti neni, bud muzeme zachovat soucasny stav, nebo nejak financne motivovat provozovatele aby likvidovali v EU, nebo i u nas likvidovat jako ve tretim svete (tj veskery bordel poustet do more, co se nevyplati zpracovat nechat jako torzo na plazi, idealne na to jeste dovezt delnicky co to bude delat za par korun...

+1/0
25.8.2017 15:59

P15a77v66e35l 17M74a53t66o39u13š62e38k 5380317428294

Evropská ekologie v praxi aneb západní pokrytectví v plné kráse...

+3/−1
25.8.2017 11:13

M62a63r23t51i47n 79K78a13r20á25s73e70k 9778423778428

V cem to je pokrytecke? Co byste navrhoval, kaslat na to I v evropskych docich, nebo postavit obri armada a vyhrozovat zbytku sveta at zavedou stejna pravidla jako u nas?

+1/0
25.8.2017 13:23

P49e56t69r 58M18a61r11e68č65e11k 1123531199758

Jojo .. lodní doprava a s ní spojený průmysl to je ekologie sama! O té letecké ani nemluvě! Ale hlavně že EU s takovou láskou skáče po hrbu automobilkám kvůli pár gramům CO2 ! Rv Majitelé lodí zřejmě po celou dobu životnosti těch lodí musí balancovat na pokraji krachu , že jim EU musí vracet poplatky aby nechali laskavě ekologicky zlikvidovat své vraky! Zrovna tak to dopadne se slavnými solárními parky až jejich panelům skončí životnost. Kdo asi zaplatí ekologicky šetrnou likvidaci?! ;-€

+6/0
25.8.2017 10:40

P60a95v46e61l 68M70a86t81o17u34š98e62k 5240917108824

Zcela ekologická samozřejmě není žádná doprava využívající motorový pohon. Problém automobilismu oproti jiným způsobům dopravy je ale v tom, že auto může vlastnit každý, s prominutím, pitomec a může ho v podstatě libovolně využívat, přičemž smysl takového "využívání", přesněji řečeno nadužívání či dokonce zneužívání, je často přinejmenším diskutabilní. Velká loď asi těžko popluje jen proto, že se její posádka momentálně nudí a chce se projet. Totéž platí i o dopravním letadlo. Ale ježdění autem čistě z rozmaru a nudy je bohužel u mnohých motoristů běžnou rutinou.

0/0
25.8.2017 11:23

M88a96r35t30i88n 81N61e83r20m10u62t 4549850468774

No, přímo sice ne, ale nepřímo ano. Lidi si kupují stále nové hračky, projezdí benzin pro zábavu, a to vše přivážejí lodě. Taky pro potěšení cestují, a to přináší nárůst leteckého provozu

0/0
25.8.2017 13:55

J35o93s44e64f 77Š33o25l72t17e55s 8664488440593

Lodní doprava je na přepravený kg stále nejekologičtější.

0/0
25.8.2017 13:34

A54l47o19i68s 82S21l15á28m88e85č78k43a 2626502672172

Ekonomicky možná.

Počítáte ale i s emisemi, které ty staré diesely těch lodí vyprodukují?

Jakoupak asi mají "normu" na vypouštění škodlivin? Euro -20?

Klidně vám to řeknu - žádnou! Většinou se přece plaví po moři, tam to "nevadí", ne? :-/

0/0
25.8.2017 20:30

M42i94l70o56š 73K68o79h36o32u58t 6724334285731

Asijský ekonomický tygr a evropský lenochod leda ostrouhá...

0/0
25.8.2017 10:31

L31i42b26o33r 65Z62a53p85l13e34t71a16l 7143573855430

Já jen když slyším Evropská komise tak mě jímá děs a hrůza.

+8/−1
25.8.2017 10:30

T69o73m15á98š 22L71u77d86v85í85k 1660817454332

Autor článku se vždy snaží hledat chybu někde jinde než v "Jsme znevýhodněni kvůli vysokým nákladům na práci, sociálním dávkám a daním".

+1/0
25.8.2017 10:29

M48a80r10t24i64n 45Č27e38r84v15e63n56ý 3916457831661

Tak oni nejdříve uvedou, že před koncem životnosti většina plavidel změní majitele se sídlem mimo EU a pak vymyslí další stupidní nařízení pro vlastníky plavidel v EU. Tohle není normální.

+7/0
25.8.2017 10:03

D63a32v50i87d 87Š97a28f28r61á59n63e38k 5477784947713

Podle mě to davá smysl. V evropských přístavech není zase tak moc práce (Nezaměstnanost v Řecku, Španělsku, Itálii, nebo Francii je enormní), takže proč to nedělat tady?

A že se to tady bude dělat víc ekologicky - země EU se snažily být vždy na špici technologií. Tohle je další možnost, jak celý obor někam dál posunout.

+2/0
25.8.2017 9:59

D49a78l85i90b16o89r 91J49a26n41d88a 1109446652782

vratime poplatky lodarum a ty poplatky vezmeme...mmmm.... no europoslancum platy snizovat nebudeme, tak asi tradicne to zaplati lidi na danich. EU zase pacha dobra

+7/0
25.8.2017 9:48

K42a13r29e32l 44F40a57j44t 5498622801623

Takže to nenecháme dělat v Asii, ale dotacemi či vratkou poplatků ekonomicky "pomůžeme" jak majitelům vraků tak dokům aby likvidace proběhla v Evropě. necháme sem přijít hafo dělníků, aby tuto nekvalifikovanou práci u nás dělali a nakonec šrot naložíme na loď, která ho odveze do hutí v Asii, aby se jako hutní polotovar, druhou lodí vrátila zase zpět. Do toho přijdou o práci ti původní dělníci, kteří "neuprchli" před válkou do Evropy, protože v Bangladéši pro ně není práce ... super. A co to tak nechat zpracovávat tam kde se to dosud dělá a v lepším případě se postarat o to, aby se to teda dělalo ekologičtějším způsobem (ne za peníze veřejné, ale těch kteří provozují námořní dopravu, třeba paušální platbou vybíranou za každý rok provozování lodě, což povede k tomu, že přispívat bude i ten, kdo se toho plavidla zbaví jako první). nakonec i ta ekologická likvidace v Asii bude násobně levnější než tady a dok s nepropustným dnem se dá postavit kdekoli.

btw. kratší průměrná délka života pracovníků ve stejném v Evropě se asi taky nevyrovná, průměrné délce života místní populace ... takže tenhle žvást si mohl autor odpustit.

+10/0
25.8.2017 9:26

J14u80r87a 90M16a19z91i16k 3238584926595

Nemusím Babiše, ale v rámci objektivity musím uznat, že některé jeho podněty, jak změnit systém, jsou tak dobré, že jsou trnem v oku oponentům. Například že na likvidaci odpadů, by se měl podílet výrobce zboží, které jednou odpadem bude. Ale trochu správným směrem ohnutá legislativa v ČR to upravila tak, že zákazník poplatek v ceně zboží zaplatí a peníze vysublimují.

Tanker je v podstatě budoucí odpad. Proč například všemocná EU nejde tímto směrem v rámci ekologie, jako u ledniček. Nemyslím vysublimování peněz.

+5/0
25.8.2017 9:18

M72a39r11t71i56n 19K28a83r94á80s31e35k 9288563598408

No problem tankeru oproti lednici je to, ze v provozu bude desitky let, a vystrida nejspis nekolik majitelu po celem svete.... uplne mi neni jasne, jak by to mohla EU zatizit nejakou dani na likvidaci (kor kdyz se ten tanker nevyrobi v EU)...

0/0
25.8.2017 13:26

J90a43r46o38s35l36a87v 67K37a49d82l89e52c 5591649822191

Prachy jsou prachy, a po nás potopa.

+3/0
25.8.2017 8:19

J68a58n 14P39a85v87e40l 8443952678336

Heslo melounů, aby vytáhli z lidí maximum peněz na dotacích

+1/0
25.8.2017 9:13

T59o62m72á58š 58Ž60i25t78n22ý 6641330461511

To je taková naše Banglades....

Akorát tam nenaji more ani plaz...

0/0
25.8.2017 8:15

J42i44ř17í 35Š37t40ě45p25n47i25č58k96a 3541113150559

Jsme znevýhodněni kvůli vysokým nákladům na práci, sociálním dávkám a daním,“ řekl Antonio Barredo.

Řešení: Vrátíme nějaké poplatky, upravíme legislativu....

a co takhle se podívat na příčiny vysokých nákladů na práci...??? ;-D

+7/−4
25.8.2017 7:25

J15a92r38m68i63l18a 73P76í33c40h91o43v84á 5702547444223

Příčina: asijský dělník neplatí důchodové, nemocenské ani jiné pojištění, v případě nemoci nebo ve stáří dostane kulový. Takže to zavedeme i v Evropě?

+10/0
25.8.2017 7:49

J62i95ř51í 79Š14t16ě65p32n17i21č47k23a 3611133580199

To rozhodně ne :-D

0/0
25.8.2017 7:55

Z33d17e70n94ě76k 86W34e69r39n12h96a47r11t 6397765692238

Takže jaké je tedy řešení? Nebude výroba, nebude prosperita, to je odedávna platný fakt. Předáme výrobu do asie a tady se budeme jen pást?

0/−4
25.8.2017 7:59

I84g91n15á63c 74M10r86k71v45i56č96k36a 2628702369425

říká se tomu tak nějak: "služby" - na tom stojí západní ekonomika

0/0
25.8.2017 9:44

M34a61r63t82i49n 44N74e71r80m49u12t 4199270318764

Houby, služby jsou pouze vítaným následkem, způsobem, jak utratit nadhodnotu pro zábavu a lepší kvalitu života. Bez efektivní výroby (a samozřejmě bez zisku plynoucího do mateřských společností) by služby nebyly. Stačí pohled na německé dálnice. Kolik strojů a různých technologických celků se na nich pohybuje. Německá ekonomika opravdu nestojí na kadeřnících, zahradnících nebo pizzeriích:-)

0/0
25.8.2017 14:00

R43a76d98i76m 21P53o55l57á16š83e32k 9406403369439

Co se týká mezd, řešení je teoreticky snadné.

Místo 500 - 1000 barabů s rozbrušovačkami a autogeny či co to dnes používají to bude možná už za relativně krátkou dobu 10 - 20 let pár tuctů poloautonomních šrotovacích robotů a k nim pár operátorů.

Co se týká ekologie, chce to nepropustné podloží třeba s vrstvou písku , do kterého se unikající kapaliny vsáknou a toxický prach třeba z nátěrů zředí. A až bude po zpracování X lodí ten písek dostatečně znečištěný, prostě se sebere a zpracuje technologií používanou pro zeminu s uniklými toxickými látkami.

0/0
25.8.2017 8:10

Z76d40e69n14ě76k 76W23e86r73n49h27a42r81t 6357975762538

To jsou ale taky strašné náklady, jen se nedají "do lidí", ale do technologií. Aby se ta technologie zaplatila, bude to trvat dlouho, bude potřeba rozebrat fůru lodí.

Proč myslíte, že se třeba textil vyrábí víceméně ručně? Zkrátka někde sedí v hale sto číňanek u relativně jednoduchých šicích strojů a šijí trička. Protože to je jednodušší a pořád ještě levnější, než sestavit automat.

+3/0
25.8.2017 8:17

R24a79d62i58m 63P93o25l88á77š14e57k 9986273139449

Tpo je jen otázka množství.

Speciálně vyvinutí roboti budou velmi drazí, ale pokud se takoví nebo velmi podobní roboti budou používat ve světě po aspoň statisícovkách, budou dost levní.

Pokud to bude jedna loď za půl roku, se všemi těmi sofistikovanými vybaveními, které EU předepisuje, to bude strašně drahé.

Pokud ale bude mít takové pracoviště kapacitu třeba jednu velkou loď za týden, což v případě použití robotů je možné, rychlost sešrotování roboty může být obrovská, tak když bude ta kapacita plná, budou najednou ty náklady třeba na 1000 tun zpracovaného šrotu výrazně menší.

Zase je otázka, jestli by se tu kapacitu podařilo naplnit.....

0/0
25.8.2017 8:31

M47a72r71t48i23n 54K98a29r89á35s37e93k 9208733328178

No problem je v tom, ze zatim opravdu ani zdaleka neumim delat roboty na podobny typ prace - ti nejvic hitech delaji porad rutinni repretitivni praci, rozebirani vraku, ktery je kazdy jiny toto vubec nesplnuje....

+2/0
25.8.2017 9:12

R17a77d26i60m 72P83o23l45á54š24e97k 9726653869569

A co se týká výroby textilu, stovky šiček za šicími stroji jsou už taky jen přechodně na pár desítek let. Pak i tam přijdou roboti.

Mimochodem mnohem víc bangladéšanky nebo černošky než číňanky.

Textilní průmysl "levných triček" je velice silný v Bangladéši a v některých rozvíjejících se zemích Afriky.

+1/0
25.8.2017 8:39
Foto

V45l81a97d44i61m36í37r 40V69a79ň42u68r37a 8665310787148

By mne zajímalo, jak dlouho by ten vrak vydržel stát třeba v Chánově....;-)

+15/0
25.8.2017 7:10

B81e49d91ř48i86c83h 70K62u59d35r93n97a 1558368632120

Dlouho, na likvidaci takových lodí nestačí rozbruska nebo pilka na železo. Plechy se řežou kyslíkem na velké kusy.

https://www.youtube.com/watch?v=WOmtFN1bfZ8

+1/0
25.8.2017 8:10

R78a90d21i21m 38P69o79l78á46š55e79k 9396253849789

No, oni by výrazně snížili tonáž očesáním "mobilnějších" kusů kompatibilních s pilkou na železo.;-D

Pro větší zavedenější party autogen nebo rovnou řezací souprava kyslík propan taky není problém. Případně taky jeřáb pro hodnětunové kusy.

+8/0
25.8.2017 8:14

T33o45m93á89š 25Ž94i17t57n97ý 6361810121111

Oni nasi i tamní šrota i mají podobnou výbavu.

Ono v Bangladesi taky nezpracuji lod celou. Co je na ne uu moc bytelny, nechají ležet a jdou na další parník.

Proto to tam vypadá jako mesicni pustina

+2/0
25.8.2017 8:23

R43a42d24i52m 78P66o58l74á19š66e74k 9216683229129

Souhlasím.

Třeba to tam dopadne jako na Klondyke po zlaté horečce. Zlatokopi vytěžili zlato, co šlo pánví a potom to koupily velké společnosti a z toho ,co zlatokopové odhodili jako odpad, velkými stroji ještě vytěžili svoje.

+2/0
25.8.2017 8:42

P41e13t40r 46M73a55r69e61č61e45k 1473161719438

Nemyslete si že ti hoši na plážích mají bůhví jaké vybavení!

0/0
25.8.2017 10:43

T22o84m56á67š 78Ž44i14t41n36ý 6601580351141

Taková naše Bangladéš...

Akorát tam nemaji more ani plaz...

0/0
25.8.2017 8:17

R23o77m28a77n 56J82e14s26c94h94k44e 9378545727795

Stačí rozdíl mezi normální železnicí a úzkorozchodnou. Lehké koleje se rozkradly a těžké tam jsou mnoho let. Bez mechanizace to nezvládnete.

0/0
27.8.2017 7:33

M61a17r41t59i86n 41H95o81r28a 4535895760962

Tohle mne fakt bavi: "ekologicky setrne" evropske lodenice nedaji majiteli lode nic. Kdyz rozeberou lod, zrejme ocel nejak vysublimuji a nebo nakladne pretvori na pilulky - vitaminy s zelezem. A to prece neco stoji! Tudiz ten kdo vrak likviduje nedostane ani vorla...

To asiate na plazich neekologicky lod rozeberou do sroubecku, vsechno co jde prodaji do huti a vydelaji vsichni, vcetne toho kdo lod leta provozoval. Ale to je hnusne a nechutne - predne ty delniky vykoristujeme a taky prece oni nedodrzuji ty ekologicke normy....

A ted ten kruh uzavreme: kdyz ty nase zelene lodenice tady v evrope lepi novou barku, kupuji si ty plehy kde? No - modri uz vedi! - treba u indickeho miliardare Lakmi Mittala! :-))) .... a ten je vyrabi z toho neekologicky porizeneho srotu....

A nase mila eu resi, jak evropskym lodarum zakazat prodavat vraky do zahranici, namisto toho aby resilo, kde se tu v evrope ztraci ty tri mio ecek za lodku a poradne slapll na koule tem ekologickym NEEKONOMICKYM zlodejskym dokum tady v evrope...

Rak to mi ale fakt uz pokalej prsa vapnem! :-))))

+35/−3
25.8.2017 6:45

O98n75d79ř87e47j 51H55o83r42á67k 8909334661

Tak pošli otevřený dopis do Bruselu, že chceš v Evropě zavést ekologické standardy Bangladéše.

+1/0
25.8.2017 7:44

M27a27r88t21i40n 33H71o33r78a 4295295970482

A fakt jsou pricinou ekologické standardy?? Nebo je to způsobeno přebujelou byrokracii?

To máš tak: já jsem teď v Taipei. Zemička dva 22miliony obyvatel, v asijskem měřítku prd.... Jenze ona funguje. Ke na spici zechnologickeho vyvoje. Asi i diky tomu, ze jsou formalne furt ve valecnem stavu vuci Maove Cine, vladne tu neskutecny ordnung. Ale zaroven i lidsky je vykonost zdejsich lidi oproti Evrope uplne nekde jindr. Tady ve firme jsem uz vic jak tyden. Jsou uctivi, hodni, usmevavi.... ale pak z nich mezi reci vyleze, ze nez cokoliv s Evropou, to radsi hrebik do oka.... preber si to sam...

+3/0
25.8.2017 7:54

O72n27d95ř98e34j 65H15o16r26á28k 8259564881

Ekologické standardy jsou taky součástí té byrokracie, bez regulace a kontrol prostě nebudou fungovat. A chovat se ohleduplně k životnímu prostředí je samozřejmě drahé, vždy je snazší to, co se nedá snadno zpracovat, jednoduše spálit, potopit nebo hodit na hromadu, ať si s tím příroda sama nějak poradí. Jenže tam, kde se neřeší životní prostředí, zase rapidně klesá kvalita života. Ostatně je to vidět i v průmyslových oblastech u nás. Vždy je to zkrátka něco za něco.

A proč do toho taháš Tchajwan, mi není jasné (teda kromě toho, že se nejspíš chceš pochlubit, že tam zrovna jsi). To tady chceš nastolit asijský "ordnung", povrchní uctivost a usměvavost? Evropa není Asie, a už vůbec ne izolovaný ostrov s víceméně homogenní ekonomikou a kratičkou průmyslovou historií.

0/−1
25.8.2017 10:09

Z13d26e95n28ě49k 50W36e30r24n77h91a17r22t 6657155732308

Nejde přece o to, že by v evropské loděnici ten vrak vysublimoval. Oni tu samotnou ocel prodají, úplně stejně jako ti v Bangladéši... Jenže než tu loď rozeberou a prodají, tak musí platit všem dělníkům a úředníkům sociální dávky, vysoké mzdy, dovolené, odvody, ke kdejaké surovině musí detailně doložit, že to ekologicky zlikvidovali, což všechno stojí peníze a fůru administrativních pracovníků... A klidně se může stát, že za ocel utrží sice třeba milion, ale na těch nákladech milion vydají, takže na původního majitele nezbyde nic.

Zatímco v tom Bangladéši nic takového neřeší, dělníkům vyplatí na ruku pár dolarů a vyřízeno, nebezpečné materiály nahážou do moře a je hotovo. Ocel prodají za stejný milion na otevřeném trhu, ale náklady mají mnohem menší, třeba půl milionu, tak klidně můžou původnímu majiteli dát pár set tisíc. No a tedy z jeho pohledu je jasné, kam tu loď dá...

+7/0
25.8.2017 7:58

M56a60r88t98i78n 38H87o43r42a 4345285590102

Tohle je myslim ten katastroficky scenar predkladany evropskymi enviromentalnimi "policajty" aby nejak obhajili svoji existenci. Pravda jak uz byva pravidlem, je kdesi uprostred.... No a presne o tom to je.

+1/−1
25.8.2017 8:02

O98n73d63ř50e29j 54H37o59r79á78k 8719284571

Pravda je kdesi uprostřed? To je blábol člověka bez argumentu.

+1/−1
25.8.2017 8:53

J48a13n 90K21o98v10á42ř 8944711649667

Přiznejme si, že evropská ekologická loby už vymyslela spoustu velkých hovadin, které nejenže nebyly ekologické, ale ve jménu ekologie byly přímo škodlivé. Takže osobně bych se nedivil, kdyby ekologické požadavky na loděnice v EU byly úplně na houby.

+1/0
25.8.2017 8:59







Najdete na iDNES.cz