Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Chystá se generační „válka“. Krveprolití se však nebojme

Výsledkem hyperglobalizace na začátku 20. století byla frustrace a hrozná válka. Ač se současnost té době podobá, krvavý konflikt nás nečeká. Nad hněvem poražených globalizací převáží spory mezi starými, kteří budou chtít větší důchody, a mladými, kteří se budou bránit vyšším daním, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Cyrrus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M90i70l97a60n 80V28o74l77e56k 5329863446839

Za 10 - 15 let bude mít Praha velký generační problém. Masivní příliv mladých lidí v posledních letech do nových kanceláří přinese pro ně velké překvapení, že také zestárnou a v jejich světě bude pokračování jen pro malou část z nich. Není lehké se v 45 letech smířit s tím, že už jste za vrcholem své kariéry. Krize středního věku nabere grády.

+1/0
11.9.2017 18:00

K37a97r15e58l 70U57r41b12a72n 2404234741639

Hlavní problém je v tom, že moderní ekonomika je plná lidí, kteří nic reálného neprodukují, jen spotřebovávají suroviny.

0/0
11.9.2017 11:30
Foto

R48i15c11h38a11r25d 32O61p96o35č97e55n34s70k76ý 2682403439552

Hodně dobrý článek, díky.

+1/−2
11.9.2017 5:04

K98a76r23e87l 89K19u73č14e48r73a 7275401843840

Klid, jsou to jenom zlovolné řeči.

Soudruzi Babiš a z ČSSD pracují na rezervě. Nabrali 30000 nových státních zaměstnanců kteří se teď sice kopou do zadku za peníze těch co skutečně něco tvoří, ale jakmile přijde generační krize tak je propustí a hned bude dost pracovních sil a reálných daňových poplatníků.

Nebo ne? :-/

+1/0
10.9.2017 22:18

J26a78n 69J75i27r31k71a 7220320400

Problem stari / mlady je pouze jedna (i kdyz dost podstatna) cast toho problemu. Hlavnim problemem je rozevirani prijmovych (majetkovych) nuzek. Podle mne neni udrzitelne a hlavu by si s tim meli delat hlavne bohati (MEGA-bohati). Protoze pokud neprisoutpi na nejakou dobrovolnou redukci svych megamajetku, bude jim hrozit krveproliti.

Receptem neni jen nejaka vyraznejsi progrese dani, ale celkova zmena paradigmatu. Ale jak rikam - hlavu by si s tim meli lamat hlavne bohati. Je na case, aby se s temi mene bohatymi (coz jsou i ti duchodci) zacali o sve majetky delit. Cim driv jim to dojde (tem bohatym), tim lepe pro vsechny.

+5/−5
10.9.2017 22:15

K71a17r13e46l 85K63u42č42e95r67a 7745861343260

Já jsem průměrně bohatý. Vlastním rodinný dům, auto střední třídy, jezdím na běžné dovolené, mám rezervu pro případ nemoci a na stáří.

V čem je jiný megabohatý člověk? Má 1000 domů, 1000 aut, jezdí 1000x více na dovolenou?

O jaké majetky se může takový boháč rodělit? Má rozdat svoji fabriku, ochodní centrum...? :-/

+2/0
10.9.2017 22:32

J21a29n 37J20i82r86k78a 7940230690

Zjednodusene receno, ma lepe platit! Tim pusti do ekonomiky penize, jeho zamestnanci zacnou vice konzumovat -> zajisti praci pro dalsi zamestnance, vsichni budou platit vetsi dane.

Mozna by mohl z tech 1000 domu 500 prodat a nechat zbudovat vysokou (stredni) skolu pro deti z mene majetnych vrstev (vcetne stipendia). Mozna by mohl prodat jeden ze svych ostrovu a investovat penize do infrastruktury (silnice, zeleznice, internet) tam, kde je to treba. Pocitam, ze mnohe z tech investic by se mu v budoucnu dokonce i vratily.

Atd. atd.

+2/−3
10.9.2017 23:20

P17e91t17r 91N22i22v82n86i53c82k25ý 3812154375277

OK, kdyby majetek rozdal, CO BY MU TO PŘINESLO?

+2/0
11.9.2017 7:15

V83e41r84o44n26i20k38a 53E52x64n97e93r61o38v45á 2606761927429

Kdyby se megabohatí lidé, multimiliardáři rozdělili s ostatními, tak by si ostatní stejně nepolepšili. Touto pouhou transakcí by zboží nepřibylo ale zdražilo. Zhruba řečeno

0/0
10.9.2017 22:53

J38a93n 56J49i29r82k83a 7870420510

Proto take rikam, ze receptem je celkova zmena paradigmatu, nikoli jen danova progrese (kterou uvadim ja), anebo proste rozdani majetku (ktere uvadite vy).

Neptejte se mne na konkretni zpusob provedeni, nejsem ekonom a jednoznacnou odpoved nemam. Je to take ona povestna "otazka za milion dolaru".

0/−1
10.9.2017 23:15

J10o38s23e98f 91Š97o54l92t60e95s 8594788470633

Ano, nejste ekononom, nemáte jednoznačnou odpověď, ale víte, že chyba je na straně superbohatých. To je vcelku vtipné. Víte že Gates a další supermiliardáři světa se zavázali, že do své smrti dají alespoň půlku majetku na charitu?

Ale hlavně, boháč typu pana Dědka moc hotových peněz nemá. Já nevím, jak si to představujete, ale naprostou většinu majetku opravdu bohatých lidí fakt netvoří ostrovy, nemovitosti apod. Tvoří ji převážně kapitálové podíly ve společnostech. A jejich prodej či zrušení společnosti fakt nic nepřinese.

0/0
11.9.2017 8:54

J37a24k28u31b 57H18á31j48e88k 8720977336369

Vy jste asi trošku zamrzl v minulém režimu pane Jirko. Předpokládám, že mezi mega-bohaté řadíte majitele nadnárodních firem. Těch, kteří dávají práci stovkám tisíc a milionům lidí po celém světě. Uvědomte si, že cenu práce určuje trh práce, nikoli to, že se někdo rozhodne dát víc nebo míň jen tak z plezíru. Když budu jako majitel firmy platit víc, než moje stejně výkonná konkurence, logicky mi zbyde méně na investice a inovaci a konkurence mě dříve nebo později vymaže, protože nebudu moci držet krok. Pak místo mě mega-bohatého a konkurenta mega-bohatého zbyde jen konkurent megamega-bohatý. A po mně spousta lidí na úřadu práce. Navíc z pohledu rozvojové Afriky nebo Asie jste mega-bohatý i Vy nebo já. Řešení je jinde. Růst kvalifikace a vzdělání, snížení populace (souvisí s tím prvním, i když to nemusí být na první pohled zřejmé), ukončení pokřivování trhu dotacemi a subvencemi, růst efektivity a pokles korupce veřejné správy. Tím, že budete brát úspěšným a snaživým více a více, aby nakonec byli na stejné úrovni jako ti nesnaživí, tím opravdu nedosáhnete v dlouhodobém měřítku ničeho kromě bezprecedentního snížení motivace tvořivých a pracovitých lidí s nápady, ambicemi a vizemi.

+2/0
11.9.2017 6:51
Foto

J90i65ř60í 42K31r95á12k52o35r84a 9939683

Problém není v pracovní síle nebo v genaračních rozdílech. Problém je ve ztenčujících se zdrojích. Surovin je stále méně, poptávka je stále silnější. S rozvojem zemí jako je Čína nebo Indie naroste v příštích dekádách mnohonásobně počet lidí, kteří poptávají svůj vlastní byt, své vlastní auto, svou vlastní ledničku, pračku, myčku, sušičku, PC, tablet, jednou ročně nový telefon, spousty oblečení a hlavně jídla. V tom vidím zásadní problém. Problém sehnat pro všechny ty lidi zdroje, problém utáhnout to energeticky. Nemluvě o vodě, klimatu, apod.

+7/−2
10.9.2017 21:47

V39e89r66o26n95i82k59a 55E92x22n15e63r61o39v33á 2296611497499

Nemám strach. 1. Pro výrobu bude stačit méně lidí, hodně zastanou roboti, takže i když bude méně mladých a produktivních, produkce nutně klesnout nemusí. 2. Životní úroveň je tak vysoká že největší část příjmů "potřebujeme" abychom v konzumu trumfli ostatní. A tady je prostor k omezení se, a pokud se to omezení bude týkat většiny, lidi v pohodě akceptují novou situaci

+1/0
10.9.2017 21:38

L11i68b70o63r 37J98a63n37e82č45e20k 4125385345621

Je mame vtipne, ze ekonomove, kteri netrefi ani to, co se bude dit pristi tyden prorokuje co bude za nekolik let. Vtipne to neni proto, ze takovi lide ridi smerovani statu.:-(

+11/0
10.9.2017 21:10

L28i28b63o31r 91J88a48n76e43č78e59k 4965795915711

Je malem vtipne...

0/0
10.9.2017 21:10

P81a89v84e44l 91S10l68a35d39o27v42n54í76k 6207813197756

Aha, takže lidi se vlastně musí cítit ekonomicky špatně, teda až na pár vyvolených, protože kdyby byli bohatí, tak se začnou nudit, revoltovat a vyvolají válku. A také si musí nechat radit od miliónů finančních poradců, aby jejich místa nezanikla.:-/

+1/0
10.9.2017 20:20

P39e98t21r 15P64e39t57r60á62s90e37k 7842767116823

A ted navíc budeme muset platit na nebohé migranty, protože bud si je tady nucene ubytujeme a budeme je nesmyslne integrovat za těžké peníze nebo budeme platit Německu, protože tam uz je maji a těžko se

Jich zbaví, ba naopak. Toto bude další problem, ktery bude naopak spojovat mladé i stare, bude i nadale posilovat "populistické" strany a bude to jeste moc zajimave!

+22/−7
10.9.2017 20:07

O45n20d63ř30e26j 92F41i61l59í91p34e14k 1580441702667

Lidi jako jste vy, snad nekdo plati...

Kolik mate za jeden tenhle komentar? 2Kc? To uz budete celkem pri penezich... Ctu to vsude a i tam kde to vubec nesouvisi (u receptu, u recenzi na knihy, u navodu na opravu sekacky, proste vsude) jen nechapu, kde se ve vas bere tolik te nenavisti??? Nebo vas snad nejaky islamsky pracovnik uz nepustit do prace?

Uprimne, Rath udelal v tehle zemi tolik skody, jako 2 000 000 migrantu, ale vam lezi v zaludku jen ti, na ktere svym intelektem a rozumim dosahnete, ze?

+7/−1
10.9.2017 23:15

M66i80l79a65n 26B59r37l83í39k 8195407502615

Běžte už fakt do někam s těmi uprchlíky. Proč to furt všude cpát? Tohle je jeden z mála článků, které se dají vubec číst na idnes ... člověk se pak mrkne do diskuze a hned první komentář - uprchlíci. Proč pořád dokola omílat uprchlíky v zemi, kde žádní nejsou? Není Vám to trapné?

+6/−1
11.9.2017 0:06

I25s59a18b65e56l61l92a 82Z96á47z61v22o40r34k97o25v90á 3330761250936

Ono problém je že si všichni chtějí užívat. Důchodci si chtějí užívat důchodu - cestovat a stihnout co nemohli, protože oni svůj život opravdu tvrdě dřeli. Ti co pracují odmítají jakoukoliv dřinu, či snad přesčasy, protože přeci život není jen o práci a navíc neví jestli se toho důchodu dožijí v kondici, aby si ho mohli užít. No a mladí? Ti si chtějí užívat za finanční podpory rodičů jak dlouho to jde - vysoká škola co ji nikdy nevyužijí, pak někam do zahraničí na zkušenou. Přeci to tak dělají všichni jejich kámoši a je to in. A až začnou konečně makat tak jen bude stát inkasovat daně na podporu nemakačenků. Blbá představa.

Všechny je vlastně chápu. Každý má svou pravdu.

+17/−4
10.9.2017 20:03

J43o11s65e54f 46Š69o87l19t11e52s 8284518720883

By mě zajímalo, kde se vzala to dogma, že všichni důchodci za svůj život tvrdě dřeli... Znám jich docela dost a hodně jich skoro nehlo prstem. Zvláště za totality.

+8/−1
10.9.2017 20:05

P98a36v15e20l 98S75l10a69d43o28v52n85í34k 6397683487846

Ono i nicnedělání je velmi únavnou dřinou.

+1/0
10.9.2017 20:28

J62o34s67e80f 57Š51o21l19t90e14s 8724958930423

Pravda, někteří to tam mají.

0/0
10.9.2017 20:29

J70i67r45i 97G87a85z23d77a 8494923734674

stejně jako dneska. ..

0/0
10.9.2017 20:29

J47o11s60e44f 58Š49o62l66t64e26s 8154188500833

A? To na věci nic nemění. Řekněme si to upřímně, stávající důchody a jejich růst jsou neudržitelné. Za 20 let bude nutné buď masivně navýšit odvody o dalších alespoň 10 % nebo minimálně ponechat výši důchodů na dnešní úrovni. Co to způsobí u mladé generace je nabíledni. Ti, co budou moci odejít tam, kde po nich podobné odvody nebudou chtít, tak odejdou. A budou to právě ti schopní, tedy lékaři a další vzdělaná elita.

+1/0
10.9.2017 20:32

P93a10v17l71a 36K72o48z84á80k28o88v40á 1791610700845

Kde ve vyspělém stárnoucím světě předpokládáte, že po pracujících zvýšené odvody nebudou chtít. Nemyslím, že by vzdělaná a schopná elita odešla do zemí s populační explozí, kde převažují mladí nad starými, což jsou země Blízkého východu a Afriky.

0/0
11.9.2017 2:42

J73o16s89e14f 19Š58o56l55t32e42s 8364778540613

V USA. Tam totiž neexistuje průběžný důchodový systém a důchodové fondy mají zpravidla přebytky.

0/0
11.9.2017 8:51

P37e56t14r 91N23o69v77o65t10n28y 1611290421

Přebytky nebudou věčně.

0/0
11.9.2017 10:00

L27i68b10o95r 78J41a40n11e60č78e83k 4515605265141

Vsechny pohledy na "pracovni generace" v prispevku jsou hloupost.:-(

0/0
10.9.2017 21:15

M40a21r17i36e 65K61o82l75a69r57o25v16a 3180152706527

Zrejme soudite podle Vasi rodiny a znamych. Tim byste se ale chlubit nemel. V kazde dobe jsou lini a taky pracoviti.

0/0
11.9.2017 11:42

K23a43r35e86l 51S62t85r15ž54a55n44o63v96s94k48ý 1168935695

U nás je jiný problém. Současní mladí musí splácet bydlení, aby to stihli do důchodu, šetřit si na vlastní důchod a platit důchod současným důchodcům. Ti za svého aktivního života dělali jen to třetí a na rovinu, za totáče se úplně nepředřeli.

+13/−10
10.9.2017 19:55

J78i80ř68í 22F60o15g78e41l 2770491686532

To jsou zase kecy. Oni snad nebydleli? Dostávali bydlení zadarmo? I v těch Sudetech museli přidělené domy zaplatit státu. A kdo po nich bude dědit?

Než něco napíšete. tak je třeba přemýšlet v širších souvislostech.

+4/−1
10.9.2017 20:11

J18a74k70u32b 11H30á81j17e89k 8890827916389

No, měl jste garantovanou práci. Bydlení bylo taky mnohem dostupnější. A ano, spousta lidí ho dostala za hubičku. Hodně lidí makalo a hodně se kopalo do zadku, to se asi nezměnilo. Ale určitě to mladí neměli tak složité, jako dnes. Současný systém je dlouhodobě neudržitelný. Aniž bych byl jejich podporovatelem, tak jediný, kdo začal s nějakými náznaky a prvními kroky řešení, byla ODS s třetím pilířem. Socdem to hned po volbách zrušil, protože by hrozilo, že bude narušen jejich sociálně-politický model. Tedy existence dostatečné masy na státu (na reálně pracujících) závislých obyvatel, kteří jsou jejich voličskou základnou.

0/0
11.9.2017 6:59

J81i98ř32í 79F19o93g77e35l 2830551756212

Jen dvě poznámky. Taky jste za hubičku pracoval....

Třetí pilíř zrušen nebyl, zrušen byl druhý, který vysával ten základní.

A stále je tu ta základní věc. Staří lidé umírají. Jejich majetek, nemovitosti snad odcházejí s nimi? Ne, dědí je ti co po nich zůstávají, tudíž se k bydlení také dostávají za hubičku. Nemyslíte?

0/0
11.9.2017 8:22

J95i32ř60í 97Z38i94k19a 5828210698408

No, nevím, kolik Vám je, ale asi málo, když jste schopen napsat takovou pitomost. O tom právě ten článek je, že dnešní mladí si neumějí představit, kolik práce dřívější generace za den zvládly. Nejen já, ale i moji rodiče i prarodiče pracovali jak v zaměstnání, tak po něm, kromě své profese ve volném čase nechodily na technopárty nebo "si sednout" tlachta k pivu, ale makali a svépomocí postavili nejen své bydlení ale zrekonstruovali z trosek i rekreační objekt. Celou dobu, co chodili do práce, platili sociální pojištění a daně. Že musí dnešní mladí splácet hypotéky až skoro do důchodu, je asi spíš vina "nové doby", která jim ničím nepomáhá, makají v přesčasech, honí peníze, a stejně se na vlastní bydlení zmůžou za trojnásobek doby, než to bylo za nenávíděného "socialismu". My měli bezúročnou půjčku 200.000,- (tehdy polovina nákladů na rodinný dům) na stavbu, nevratnou půjčku 40.000,- jen za to, že zůstanu dalších deset let ve školství, atd. atd. O tom se dnešním mladým může jen zdát. Takže - ona ta dnešní doba nemá jen chvályhodné momenty a vyčitání, že současní mladí platí na nynější důchodce - kde jste k tomu přišel? V r. 1989 měl důchodový systém veliké přebytky, takové, že si nové vlády (ekonom Klaus) z něj "půjčily" - jen tam ty peníze už nikdy nevrátily. Tam vznikl první veliký deficit v důchodovém systému...

+5/−2
10.9.2017 20:16

Z84d37e66n34ě18k 20G32l36a26s 7928988168515

Tam onen deficit nemohl vzniknout, protože ještě neexistoval.

0/0
10.9.2017 21:51

J77a32k83u92b 24K46o33s 3286932210144

Já tomu nerozumím. Umřel pan Petřina nebo pan Nebožtík?

+12/0
10.9.2017 19:49

J96i30ř19í 61N93o72s18e26k 7216672475524

no ekonom nejsem, ale nějak mi není jasné proč by měl být hlavním problémem konflikt mladí - staří....hlavním problémem vždycky bylo megavlastnictví....někdo nic a druhý půlku světa....a taky nevím jak si globalizace poradí se středověkem neboli náboženstvím...prostě ekonomie na problémy světa nestačí...

+7/−5
10.9.2017 19:38

J52o69s68e24f 61Š29o59l27t95e26s 8194298150203

Protože starým platí důchody zpravidla ti mladí. Pokud nemají důchodci nějaké fondy, do kterých si celý život platili a z nichž jsou vypláceni, tak mají průběžný systém, který platí pracující. A pokud pracujících masivně ubývá a na druhé straně stejně masivně přibývá důchodců, je to problém.

+2/0
10.9.2017 19:42

J26i68ř74í 45N22o89s26e62k 7376862105694

problém neodváděčů do neefektivního systému, který nic neslibuje a sám je dražší než mandatorní výdaje za posledních dvacet let?.. stát je černá díra ale důchodce je problém

0/0
10.9.2017 19:46

J41o52s83e82f 94Š82o39l79t41e33s 8544318700983

Problém je celý systém, nikoliv důchodce. Reforma systému musí být spravedlivá a to může být pouze v případě, kdy zasáhne všechny stejně, plátce i příjemce.

+1/0
10.9.2017 19:55

J44i92ř17í 80N21o89s55e83k 7566492515744

pokud vím spravedlnost neexistuje...je to blábol pro chudý

0/−3
10.9.2017 19:58

L55i57b36o88r 42J81a23n91e86č17e42k 4235305365881

Tak to vite kulovy.;-) Spravedlnost samozrejme existuje. Jen ne vzdy se ji kazdemu dostane.

0/0
10.9.2017 21:19

J35i78ř91í 23N52o73s23e55k 7326542555754

tak jo...a jakou roli v tom hrají pocity?

0/0
10.9.2017 21:30

J20o23s57e95f 44Š40o29l36t81e52s 8514908720183

Mně přijde, že v ČR pociťujeme tlaky snižujícího se počtu práceschopného obyvatelstva už teď. Hlavně kvůli souběhu ekonomického růstu a z toho vyplývající maximální zaměstnanosti a poměrně prudkému nárůstu lidí odcházejících do důchodu (často i předčasně) a nebo do invalidního důchodu (nárůst invalidních důchodů, byť částečných, je alarmující).

Souhlasím s tím, že největším tématem relativně blízké budoucnosti bude spor důchodců a mladé generace (mých dětí) a na naší generaci 20–40 let bude to nějak ukočírovat... Bude to velmi veselé, protože když to vezmeme do důsledku, důchodci budou mít takovou voličskou základnu, že si v podstatě budou moci odhlasovat cokoliv budou chtít.

Řešení je podle mého názoru jediné a to co nejrychlejší alespoň částečné oddělení důchodů od státních mandatorních výdajů a to ideální celospolečenskou shodou napříč politickým spektrem a tak, aby reforma dopadla na všechny stejně, respektive ji pocítily všechny vrstvy obyvatelstva, včetně důchodců.

+2/0
10.9.2017 19:16

M78i21c37h60a93l 59K83o10n30e14č63n35ý 8979102422121

"Lidská práce totiž bude vzácnější, a tedy dražší, a to i navzdory pokračující automatizaci a robotizaci." Většina ekonomů se na to dívá přesně obráceně. Právě díky pokračující automatizaci a robotizaci. A některé pracovní obory prostě zaniknou.

+13/0
10.9.2017 19:11

J44o85s15e12f 77Š39o20l97t81e11s 8984178810373

Některé pracovní obory zaniknou, jiné vzniknou... Práce instalatéra, práce elektrikáře a další práce se automatizovat nepodaří ještě hodně, hodně dlouho. A pokud ano a tato automatizace se vyplatí, nastane na zemi utopický ráj, protože všechno bude tak levné, že si to budou moci dovolit v podstatě všichni. Samozřejmě za předpokladu, že Země a její okolí je relativně nevyčerpatelná zásoba energie a materiálů (což úplně není, ale pro naše účely, jako by byla).

+3/−1
10.9.2017 19:18

J11a49n 44H94l11a27v70á60č 4951909203

No ráj, lidé se vesměs začnou nudit.A tak budou revoltovat.

0/0
10.9.2017 19:39

J92o52s41e18f 42Š28o93l78t49e16s 8154668150103

No, spíš fetovat.

+1/−2
10.9.2017 19:42







Najdete na iDNES.cz