Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Hrátky s územním plánem by měly skončit. Zaveďme soutěž o pozemky

Ceny bytů rostou, musíme začít stavět nové, aby bylo bydlení dostupnější. To je argument developerů, ale i politiků a občanských sdružení. V okolí centra Prahy je několik velikých a nevyužitých ploch - Bubny, Nákladové nádraží Žižkov, Masarykovo nádraží. Mělo by město dovolit jejich zastavění? V komentáři se zamýšlí Filip Matějka, ekonom a člen akademického sboru CERGE-EI.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V33a15c31l58a53v 42M97e78d46e51k 5181132435865

Co je to zase za řeči, jaký dárek starousedlíků developerům?

1) těch starousedlíků, kteří v privatizaci koupili byty za zlomek tržní ceny ?

2) Developerům? Opravdu? Nezaplatil by spíš konečnou vyšší cenu kupující nového bytu?

Tady starousedlíci, co koupili byty od obce za nějakých 100-200 tisíc mají nějaké morální právo bojovat proti "novousedlíkům", co si své byty kupují za 3-5 milionů? Nepřipadá vám to zvrácené?

0/0
10.9.2017 11:52

A44n93t19o15n89í32n 26S16v47o72b59o62d78a 3154963169372

pořídili jsme si v Praze bydlení s garážovým stáním a tak u bytu parkujeme na svém, daň z nemovitosti z garážového stání platíme cca 500 Kč ročně( tomu ještě poplatky z provozu garážového stání víc než 5000 Kč ročně)a na veřejném platíme zase, nebo si za 1200 Kč můžeme koupit možnost parkovat v jedné čtvrti. Takže zase budou složitější poplatky za život ve městě :-(, magistrát něco vymyslí

0/0
10.9.2017 11:50

M32i46l74a21n 18V61o19l14e23k 5809493426259

Když chce někdo bydlet jako v New Yorku, tak ať se tam přestěhuje, nebo ať si ho staví ve své rodné vísce. Město má mít nějakou funkci. Příklad pražského Smíchova: Bylo by přirozené, kdyby v místním pivovaru uvařené pivo putovalo po železnici do jejich závodu v Radotíně, kde by se stáčelo a kamiony by využívaly blízký Pražský okruh. Ne, kamiony zajíždějí až na Smíchov, kde kromě zbytečných exhalací způsobují dopravní komplikace a nehody. Železniční plochy dříve používané k takovým účelům se budou zastavovat dalšími kancelářemi a byty...

0/0
10.9.2017 10:26

M68a64r48i40a42n 67P33e80š52t55a 6388438818158

Všechno špatně. Ne změna, ale typ pozemku by měl být zdaněn. Tzn. volný/nezastavěný stavební pozemek by měl být zdaněn např. 10x více než ten samý zastavěný. Právě proto, aby byl zastavěn. Tzn. žádalo by se o převod na stavební pozemek pouze, pokud by tam byl jasný záměr jej zastavět. Nikoliv proto, že někdo chce spekulací vydělat, což je příčina nedostatku stavebních pozemků pro výstavbu (blokování pozemků v očekávání, že cena poroste z důvodu nedostatku rychleji než u zlata). Procedura by současně měla být jednoduchá. Např. zahrada 10Kč za metr, zastavěný pozemek 30 Kč za metr, nezastavěný stavební pozemek 300Kč. Obce by měly mít právo převést pozemky na stavební dle svého plánu bez souhlasu majitele. Tím by zvedly jeho zdanění a motivaci jej zastavět (samozřejmě jen v případě, že je třeba stavět).

Zrušte daň z příjmů, zvyšte daně z majetku, zejména toho nemovitého. Tento majetek je omezený, s tímto majetkem musí být dobře hospodařeno, tento majetek je zdroj prosperity a nesmí být předmětem spekulací. Tento majetek se zhodnocuje kvalitou infrastruktury, kterou by obce měly budovat a udržovat právě za tyto daně z nemovitostí (výstavba a údržba infrastruktury).

+1/−3
10.9.2017 0:51

J51a16n 68B48u26b67i45k 9202951152637

Takže budete mít u rodinného domu zahrádku a buch - obec Vám ji bez Vašeho vědomí a souhlasu změní na stavební. A Vam vznikne povinnost platit obci třicetkrát vyšší daň. To by se politikům na radnici líbilo

Nejste obecní politik?

+1/0
10.9.2017 8:07

J97a28n 96S96t37e23h22l92i66k 9325267466191

Máte v tom malou chybu . Žádný politik nebude zvolen , který vám zvedne daně . Budou zvoleni ti co je budou slibovat nižší.

V americe je decentralizovaný systém daní (obce žijí z daní z nemovitostí) a daně jsou takové jaké si přejí voliči - maximální sazbu 3% z ceny nemovitosti nemá žádná . Pohybují se spíše okolo 1% a níže . Naopak je samozřejmé , že město motivuje stavět (levné parcely) a zároven majitelé prodávají nevyužité nemovitosti nebo je pronajímají . Bydlení je tak velice dostupné - někde jsem četl , že pruměrně za 3 roční platy a to tam mají velké domy.

+1/0
10.9.2017 19:30

P49a58v75e94l 64K22r93ů68t61a 9330757328187

Nelíbí se mi to. Kazit a prodražovat lidem bydlení jenom proto, že někdo má přebytek milionů nebo umí dobře uplácet? To mi nedává smysl. Doma na dvoře by si to nepostavili.

Parky jsou ve městech potřeba.

0/0
9.9.2017 18:40
Foto

J39i43ř72í 76Š52r96á12m29e45k 3618697819331

A díky vyšší ceně pozemku, která se samozřejmě promítne do ceny bytů, bude bydlení ještě dražší.

+3/0
9.9.2017 16:40

J58a41n 15S67t92e58h49l45i31k 9785587956611

Přesně tak . Naše radnice dlouhodobě prodává stavební pozemky obálkovou metodou (kdo dá víc vyhraje) . Vznikají tedy milionářské ulice . Na malé městečko tedy naprosto nedostupné pozemky pro obyčejné lidi . Vysledkem je stěhování obyvatel mimo město.

+2/0
9.9.2017 18:01

R30o20m98a85n 34J37e44s14c47h89k83e 9378885537695

Nic neroste do nebe. Já se také kvůli drahotě odstěhoval z Brna. A v práci je nás takových více.

0/0
10.9.2017 9:51

D65a52n56i55e58l 12J52a21n45k13o 9909699630252

A třeba v Plzni se do toho vloží referendum a hned je o zábavu postaráno = díra uprostřed města na MNOHO let ...

0/0
9.9.2017 16:27

J79o93s36e54f 72K47l16a67t 3259517703951

Poplatky za všechno i za poplatky jsou vždycky dobré

+3/0
9.9.2017 15:48

J98a30n 95B11u30b13i73k 9222561772197

Tahle teorie vychází z toho, že mám k dispozici/ve vlastnctví pozemek nestavební, na kterém nesmím za nic stavět (např. pole) a chci z toho pozemek stavební. Pak je o diskuzi, zda by se měla změna nějak promítnout do příjmů města, které mi tu změnu umožnilo a tedy mně umožnilo mít z pozemku vyšší výnos výměnou za to, že tu část města do jisté míry zahltím novými obyvateli a novou dopravou.

Jenže většinou to funguje jinak - mám pozemek, kde kdysi nějaká chytrá hlava usoudila, že tam může být jen třeba autobazar nebo obchodní dům. Případně lehká výroba nebo nádražní koleje. Nic víc. Nebo mám budovu, kde musí být dle ÚP provozováno něco, co už technicky třeba ani neexistuje. V Praze, kde je stále platný územní plán z 90. let, tak bylo rozhodnuto před 25 lety. Jenže za to čtvrtstoletí se změnily technologie, podmínky života v lokalitě, klade se větší důraz na ekologii, postavilo se nákupní středisko o 3 ulice dále, typ výroby, který se měl realizovat, již je překonaný nebo zanikl a to, co chytrá hlava vymyslela před čtvrtstoletím už nejen není třeba, ale jde o ekonomický nesmysl případně by tu lokalitu ekologicky poškodilo.

A v tu chvíli přijde developer a nabízí řešení, v té lokalitě za své peníze postavit něco, co je žádáno - byty, kanceláře, zdravotní středisko - pochopitelně ne z altruismu, ale jako byznysplán. Výhodný pochopitelně pro něj, ale i pro obyvatele a často i pro místní radnici.

Jenže nelze. Územní plán trvá na tom, že v lokalitě bude nový Prior, seřazovací nádraží nebo obytný dům o 2 patrech, i když kolem jsou všechy šestipatrové. Nebo kancelářská budova v obytné čtvrti. A není síla, která by ten předpis změnila. Přestože seřazovací nádraží, kancelářskou budovu mezi rodinnými domy, či nový obchodní dům v lokalitě nikdo nepotřebuje a už nikdy potřebovat nebude.

V Praze se změny odmítají s poukazem na nový metropolitní plán. Který snad bude někdy. V nějakém budoucnu.

A tak developer "zaparkuje" svoji budovu či pozemek a jde své peníze utratit jinam....

+7/0
9.9.2017 15:23

J92i52ř15í 73O61s95i42n22a 5917412222775

Proto mají lidé ve volbách dostat lístky s obrázky na kterých bude návrh, co tam udělat. Když budou chtít bloby v řadě za sebou, tak ať je tam mají.

+1/0
9.9.2017 17:02

J35a68n 56N94o27v25á91k 1155509873424

Zasadne nepovolovat nove stavebni pozemky. Barabizen je dost. Bourat a stavet misto nich.

+2/−2
9.9.2017 15:20

J59i81ř25í 46O81s94i67n43a 5227162812785

Přesně, prý vymíráme, navíc tu máme realitní bublinu, která má co nevidět prasknout, protože ani Slovákům a Ukrajincům se tu moc trvale bydlet nechce. Navíc co by tak mohli v Praze montovat, uklízeček je tu dost.

0/0
9.9.2017 16:58

J76i63ř54í 62O61s51i89n73a 5627852372635

Soutěž o pozemky je nesmysl, jenom podpoří realitní bublinu. Budou volby, při té příležitosti je možné odhlasovat v místním referendu co obyvatelé daných oblastí ve svém sousedství snesou. Územní plán je na 10 let a stejně se do něj dělají změny, tak ať si lidé sami prohlašuji jednou za 4 roky, kde budou chtít žít.

+1/0
9.9.2017 15:14

P88e52t76r 14P64e61t59r 6933102478643

Obyvatele oblasti jsou vetsinou proti jakekoliv vystavbe, takze tim bysme se nikam nehli

+2/0
9.9.2017 15:31

J84i28ř45í 60O95s55i59n27a 5197912562495

Nesmysl, já bych si přál stavbu garážových domů a jsem i pro jiné stavby, které by byly v místě užitečné

0/0
9.9.2017 16:55

P23e47t47r 38M59a86r36e90k 1696175628598

To Vás plně chápu, ale ty zase nechce stavět žádný developer. To je ten problem. Garážový dům není u nas v ČR rentabilní - nikdo nechce platit 2000,- Kč měsíčně, když na ulici se stoji zadarmo, nebo párkrát do roka za cca 500 od MP. Jen příklad.

0/0
9.9.2017 17:10

J54i40ř78í 90O44s12i26n27a 5267692532245

A developeři chtějí stavět co? další kanceláře pro duchy nebo sardinkové byty 5+1 na 50 metrech čtverečních?

+2/0
9.9.2017 17:32







Najdete na iDNES.cz