Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektřiny se nebojíme, hlásí české autofirmy. Investují do elektromobilů

Elektromobily jsou ve světě stále populárnější, a to na sebe váže velké investice v příbuzných oborech. Reagují na to i čeští subdodavatelé a také agentura CzechInvest, která se snaží přilákat nové investory. Podle expertů sice čeká vozy na elektřinu expanze, klasická auta však v nejbližší době nenahradí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R40o82m62a27n 21J42e16s13c33h24k62e 9658975347305

EU omezuje výkon vysavačů. Ale výkon aut nikoliv. Na jsou auta 200 - 100kW?

0/−1
9.9.2017 7:32

T11o81m13a73s 15T94u71m50a 4752930586825

pleteš si pojmy s dojmy výkon nikdo neomezuje omezují příkon tedy spotřebu!

0/0
17.9.2017 16:02

R60o65m89a96n 62J60e85s79c27h28k75e 9368415437245

Za to ty si pleteš pojem s průjmem.

0/0
17.9.2017 21:40

J96i74ř35í 44S36e25d54l65á30č19e63k 9986906681429

V hybridních autech není spalovací motor???

0/0
8.9.2017 14:57

P85e33t62r 58B54á46č42a 8275986155225

Jaky popularnejsi? Komu tyhle zvasty furt cpete?

KDyby na to nebyly porad nejaky dotace a podobny zoufalosti tak si ty pazmeky k nicemu nekoupi nikdo a i tak je to mizive procento, tak si uz konecne nechte tuhle trapnou masirku.

+1/0
7.9.2017 19:41

M12i81c15h75a42l 70T79o74m75i49n59s32k67ý 9161105687864

Když EU bojuje proti fyzice dotacemi do elektroaut z peněženek majitelů obyčejných aut. Tak samozřejmě může téci voda proti proudu.

I ve srovnání s vodíkem je na tom elektřina hůře, nejen ekonomicky ale i ekologicky:

Viz: http://fajn7.blogspot.cz/2017/02/vodik.html

+3/−1
7.9.2017 10:35

M98i60c93h20a84l 41T52o73m81i88n76s63k56ý 9361395237694

vodík už je teoreticky i životaschopný bez dotací, jen kdyby byly čerpací stanice. Elektřina fakt konkurenceschopná bez dotací a ekofanatiků není.

+4/−4
7.9.2017 10:36

M52a82r25t42i31n 37K20a92r65á46s73e40k 9898483468738

No jedna bz me zajimaly ty EU dotace do elektroaut? A pak i odkud jste vzal tu iluzi o ekonomicke zivotaschopnosti vodiku :-D

+2/0
7.9.2017 11:07

J39a10r53o28s43l26a50v 62B12r59a81b13e21n28e23c 1297188962629

Dotace jsou pro města, stačí se zeptat, já jsem jedno viděl a brzy se vněm nechám svézt . Jet mě s nim asi nedovolí . Sranda za 780 000 Kč .Rv

+1/0
7.9.2017 13:52

M27a53r54t76i33n 82K26a29r93á77s42e90k 9498403898278

No podle stejne logiky - videl jsem jedno EV, dokonce jsem ho mel I pujcene - z toho plyne ze EV jeste mnohem lepe ekonomicky zivotaschopne nez vodik? :-D

0/0
7.9.2017 13:58

P35e84t94r 36S35t41e62j39s71k55a17l 3819468334536

Spravne, elektro dotace by meli platit majitele skodlivych dieselu.

+1/0
7.9.2017 16:19

J28a29r84o33s30l44a26v 96B55r83a68b67e41n71e31c 1117868432229

Začínají to násilně cpát městům a úřadů a i s dotací to je jenom na zlost . Po městě to musí mít zapnutý "zvuk" aby to bylo slyšet, jinak je to nebezpečné a je to nacpané takovým velkým množstvím elektroniky , že je to vlastně drahé kur..tko .

+3/−1
7.9.2017 10:17

M70a37r84t90i24n 15M77a74i44k81s69n34a21r 3974643218692

Protoze mechanicke casti, kde nastava neustale k vybuchum jsou naprosto nerozbitne, a nikdo nema problemy s prevodovkami, motory, spojkami....

0/−1
7.9.2017 11:30

P41a12v64e59l 20H38e84k 8777706143231

Az bude novej elektromobil stát 300 tisíc a ujedu na baterku 500 km začnu uvažovat o pořízení, do ty doby je to drahá hračka.

+2/0
7.9.2017 9:50

V45á60c45l46a19v 18K32r57a43j37č70a 5286529699814

Mě by stačil dojezd poloviční.

+2/0
7.9.2017 14:26

R25a85d58e57k 68H76o59d60a68ň 9836787621593

Elektromobily jsou pěkná věc, jenže... no, a to jenže trvá vlastně od vzniku, v roce ~1831.

A ono se to zase tak moc nelepší, navzdory "převratným novinkám". Důvod je prostý, akumulátor do elektromobilu je někde na úrovni 0.8 kg/km (nafta či benzín mají proti tomu naprosto směšné 0.03 - 0.04 kg/km. Důsledek je, že pro větší dojezd naráz ta hmotnost opravdu hraje roli - a hlavně je to problém s nabíjením. Ona argumentace "však to jde nabít i rychleji" totiž má jednu zásadní trhlinu - přípojka na to aby se dalo nabíjet opravdu "rychle" není k dispozici jen tak. To samozřejmě není neřešitelné - ale vyžaduje to další akumulátor na benzince který se bude nabíjet ze sítě, a auta se připojí teprve na něj. "Battery swap" který měla Tesla ztroskotal dokonce i v USA...

+6/0
7.9.2017 9:49

T97o98m22a53s 10T64u39m82a 4452330246125

"Battery swap" neztroskotal, ale nikdo z vlastníků Tesly o to neměl zájem! tesla má dojezd dostatečný

0/0
17.9.2017 16:10

M75a16r77t41i70n 83K22a89r38á23s98e29k 9228453458848

No moc nevidim duvod pro by se meli firmy v autoprumyslu bat? Elektromobil ma velkou cast dilu shodnou s autem na benzin, jedine co se lisi je pohonna jednotka (tzn v hodne dlouhodobem horizntu asi moc nepofrci chladice - ale treba klimatizace samo zustanou, ridici jednotky, vstrikovace apod, ale firmy ktere tyhle dily delaji se uz dneska postupne pousteji do vyvoje dilu pro elektroauta, tak holt proste bosch nebo continental nebude delat tolik soucastech pro spalovaci motory, ale budou delat soucastky pro elektra).

+2/0
7.9.2017 9:35

J98i75ř61í 40P55r71a58ž43á25k 9270272871402

Dovedete si představit dobíjecí stojany na sídlišti? Tito snílci mi připomínají články v učebnici ruštiny před 60 lety. Začínaly vždy : Víte, že za 20 let bude v SSSR ... a pak následovalo něco takového jako v tomto článku. Nic se samozřejmě nesplnilo....

+2/0
7.9.2017 9:33

J97a78r61o43m55í91r 69K81r28á97l 4100659714319

Ty stojany si představit dovedu, ale už ne ta rozkopaná sídliště kvůli novým kabelům. :-/ A ani ty energetiky, co by to museli regulovat.

0/0
7.9.2017 9:45

J84a98n 92K40o64t28a53s 9829690712836

Že vy si to nedovedete představit, ještě neznamená, že to nejde postavit - viz. příklad z Finska, kde už to je delší dobu realitou (postavené sice z jiného důvodu, ale přesto použitelné na nabíjení elektro vozidel):

http://insideevs.com/wp-content/uploads/2017/12/111-23.jpg

+1/0
7.9.2017 11:06

J55a14r57o43m26í52r 65K34r58á39l 4430479844669

Odhaduji tam přes stovku aut. Zkuste si spočítat potřebný příkon. Na takovém parkovišti to je ještě realizovatelné, ale na ulici ?

0/0
7.9.2017 11:52

L52u74b13o80š 76U60l73r82i50c72h 5431310858614

V Nórsku sú nabíjacie stojany už takmer pred každou firmou, väčšina ľudí ktorí si kupujú elektromobil sú pracujúci, využívajúci auto jedine na nákupi a na cestu do a z práce. Počas pracovnej smeny sa mu auto dobije, o nabíjaní doma nikto ani neuvažuje.

0/0
7.9.2017 12:04

J68a85r24o18s88l59a98v 87B22r47a12b55e43n41e23c 1907518612189

Jenže , temperování několik watt a nabíjení v kW je trochu rozdíl ;-D

0/0
7.9.2017 14:11

J73a22n 53K50o12t92a20s 9209710632836

No několik Watt na temperování to vážně nebude;-D - je to cca do 1kW, podle velikosti bloku motoru (může být i víc). Zato nabíječky na každodenní nabíjení by nemusely mít víc jak cca 2 kW. Ono průměrný nájezd ve městech je stejně nízký a pro dobití těch pár kWh denního nájezdu nemá smysl dělat na velkých parkovištích výkonné přípojky (těmi 2 kW dobijete cca 10 až 15km dojezdu za hodinu).

0/0
7.9.2017 15:11

J10i93ř65í 13P64r72a25ž34á57k 9350662631622

Nevím, zda jste viděl nějaké pražské sídliště. Parkuje se úplně jinak, než na foto, kterou jste poslal. Desetitisíce přípojek by asi vyžádaly nové VVN vedení, trafa, regulaci, překopání uli i chodníků pro uložení kabelů,....

Ve Finsku by byla zajímavá informace o provozu elektroaut v zimě, kdy musí topit. Jak topení sníží dojezd? Pravděpodobně velmi podstatně.

+1/0
7.9.2017 15:14

J65a77n 31K26o41t69a58s 9319810232226

Nj, ale umíte si představit větší podporu domácího průmyslu? Kabely, vedení, trafa, rozvaděče, i u elektrickou energii - všechno tohle umíme vyrobit v ČR a jsme tím známí. Ale tu ropu pořád musíme dovážet přes půl světa. Ten trasfer bohatství se nějak projevit musí, a proto Arabové stavějí mrakodrapy v poušti a umělé ostrovy v Perském zálivu. Jinak máte pravdu, dojezd elektromobilu v zimě je menší, ale při využití tepelného čerpadla v klimatizaci to zas takový problém není. Je třeba počkat, až se pochlapí Škodovka a představí nám ten svůj elektromobil se slušným dojezdem.

0/0
7.9.2017 16:19

J49i25ř44í 21P25r78a48ž37á34k 9370462171882

Umíte si představit tu uhlíkovou stopu a kontaminaci přírody pro celý životní cyklus elektromobilu? Bude to násobně více než u spalovacího motoru. Je to dobrý strašák na Araby, aby nezdražovali ropu ale mělo by se to vyvíjet v menších seriích a až to bude životaschopné, tak vyrábět průmyslově, masově.

+1/0
7.9.2017 16:31

J39a75n 49K74o26t13a81s 9179570902846

CO2 je to poslední, co bych u auta řešil, pokud myslím na ekologii (hlavní by měly být lokální emise jako saze a NOX při provozu), ale jestli se chcete do toho pouštět, tak budiž. Určitě platí, že CO2 stopa je vyšší u srovnatelného elektrovozidla v okamžiku vyrobení. Dokonce se dá obecně napsat, že CO2 stopa při výrobě je úměrná ceně jakéhokoli vozidla. Nissan Leaf má cca 2x větší CO2 stopu při výrobě než třeba Oktávka v základu. Ale Porsche za 2 miliony bude mít zase mnohem vyšší uhlíkovou stopu než Nissan Leaf za asi 800 tisíc. V dnešní době cena vozidla přibilžně odpovídá náročnosti výroby a tedy i uvolněnému CO2, který se váže na různé výrobní procesy. Jenže při provozu je to už jinak. Záleží na energetickém mixu elektrické sítě.

Než porovnávat úplně rozdílná auta, v následujícím grafu (v odkazu dole) je porovnání uhlíkové stopy u jednoho typu Renault Fluence, který se před pár lety vyráběl ve 3 variantách - benzín, nafta, elektro. Uhlíková stopa pro elektro verzi je nižší při provozu ve Francii (elektřina z jaderných elektráren) než při provozu v Británii. Můžete se přesvědčit, že po asi 50 tisících km, už je uhlíková stopa vozidla na benzín, naftu vyšší a dále se rychle zvyšuje s přibývajícím nájezdem oproti elektromobilu. Na konci životního cyklu už je to jasně ve prospěch elektromobilu. Upozorňuju vás, že ten graf na stránce v odkazu je součástí studie, kterou si dělala sama automobilka Renault, nikdo jiný by totiž neměl potřebné informace (odkaz na tu studii ekologičnosti je také na té stránce). Tohle totiž bývá častým námětem hoaxů, protože pár maníků vezme vymyšlené údaje, přestřelí uhlíkovou stopu výroby jednotlivých komponent auta a pak to samozřejmě vyjde úplně jinak. A dokazujte jim pak opak. Tohle mohou pravdivě zhodnotit jen automobilky.

http://www.greencarreports.com/news/1094754_electric-car-life-cycle-analysis-renault-fluence-ze-vs-diesel-gas-models

0/0
8.9.2017 9:40

J33i70ř92í 77P11r14a62ž28á79k 9530632491372

Elektroauta používají technologie, které nejsou běžné. Např. hliník na karoserii, by výrobci ušetřili část hmotnosti. ALE:

i pouhým selským rozumem lze dospět k závěru, že uhlíková stopa elektroauta je daleko větší. Pár příčin:

-baterie s hmotností několika set kg musí auto vozit stále, proto je nutné navrhnout robustnější konstrukci, aby to uvezla. Rozjezdy, brzdění této hmotnosti navíc - to je zmařená energie.

-účinnost nabíjení zdaleka není 100%, tedy nepočítejte pouze kapacitu baterií, ale přičtěte ztráty.

-použití OZE pro nabíjení - přičtěte emise z elektráen, které musí být v teplé záloze pro případ, že přestane foukat nebo svítit. Tyto elektrárny nepracují v ideálním režimu - málo vyrábějí, ale produkují značné množství emisí. Ono to není vůbec lineární závislost.

-likvidace baterií po dožití a nahrazení novou sadou, kterou musíte vyrobit.

.......

0/0
8.9.2017 13:40

M13i18l78o85š 39M39a34c28k70ů 5410869642307

Je to všechno o penězích, když se zdraží PHM, tak se zdraží pro úzkou skupinu lidí, kteří využívají auta, potom se přeneseně snaží zdražit další věci, protože jsou vyšší přepravní náklady. Tím, že se rozšíří elektromobily, vzroste poptávka po elektřině, V případě zdražení elektřiny se cena zvýší pro všechny, nejen pro ty co využívají automobily. No a ostatní věci zdraží také, protože se přece zdraží vstup - energie. No a kolečko zdražování je na světě.

+2/0
7.9.2017 9:18

J82i15ř77í 40Š14t91ě33p59n86i54č84k70a 3351303730289

"...automobilka bude vyrábět elektromobily nebo hybridní auta a spalovacím motorům dá sbohem." A já myslel, že hybridní auta mají elektromotor i spalovací motor zároveň ;-D

+11/0
7.9.2017 9:01

K36a44r75e36l 21K70u17č34e95r76a 7275651663620

? "V březnu vstoupil na český trh výrobce startovacích lithium-iontových baterií do elektromobilů..." ?

To jsem netušil, že elektromobil potřebuje startovat. 8-o

+10/0
7.9.2017 8:21

V39á16c23l80a30v 57P49u48l48e70c 7258773266635

a v jakém je stavu vývoj vodíkových motorů ?

0/0
7.9.2017 8:12

G93e25o14r19g 59K98o43m96b20e38r18e21c 9964531446361

vodikovych nebo ty na palivove clanky?

Pokud myslite ty na palivove clanky tak to je uz vyvoj hodne daleko. Pravda je ze to je taky drahe ale pokud by to slo do velkoserie tak pujde i cena dolu. Mercedes se 3 ci 4 auty s palivovym clankem objel celou zemekouli bez problemu/zavad. Dejte si na YouTube do vyhledavani Mercedes-Benz F-CELL World Drive, je tam spousta videi z te cesty kolem sveta. A to bylo uz v roce 2011 !!

Zrovna tak BMW ma pripraveny pohon na palivove clanky jen to pustit do vyroby.

Jenze, co by pak nastalo. Napr. "nasi kamosi" Saudska arabie by si pak mohla nabouchat tu svoji ropu kamsi. Tim padem by pak take nemohla utratit 300 miliard US$ za vojensky material vyrobcum v USA. Rusko by se zhroutilo, atd. Ropna a ojenska lobby tohle proste nedovoli.

0/0
7.9.2017 8:30

M73a67r92t33i25n 77K56a53r98á26s77e86k 9948143208438

No ale u vodiku mate mnohem vetsi problem nez "baterkove elektriny" jak s infrastrukturou tak s vyrobnimi kapacitami...

0/0
7.9.2017 8:54

J54a52r39o80m72í18r 15K66r29á41l 4940839724189

Palivové články nemusí být jen na vodík.

0/0
7.9.2017 8:59

G60e95o14r21g 96K57o83m91b48e25r67e59c 9194431306551

a jak to je s vyrobni kapacitou el.energie? Jen takovy "nepodstatny" priklad. V nemecku uz si spocitali ze pokud by doslo k vymene vozoveho parku 1:1 (soucasne palivo benzin/nafta za el.energii) tak by Nemecko potrebovalo dalsich 14 jadrnych elektraren velikosti Temelina. Coz je ale utopie jak jiste i sam uznate.

0/0
7.9.2017 9:08

M11a16r28t73i66n 53K23a63r63á64s61e35k 9148823818728

No mne prijde vhodnejsi brat jako priklad CR, co je zeme kde si umime vsechno lepe predstavit, ve vztahu k poctu obyvatel, velikosti apod....

Kdyby mely byt v CR vsechny osobni auta na elektrinu tak je na to potreba cca 15 TWh rocne (se zapoctenim ztrat, ale na druhou stranu uspor z vyroby ropnych paliv).

Toto je orientacne rocni vykon temelina. Mimochodem rocni export elektriny z CR je vyssi nez toto cislo. A do tretice info - elektromobily je vhodne (z principu pouzivani) nabijet v noci, a v noci je obecne velka rezerva vykonu (spotreba ve dne je cca o 50% vyssi nez v noci mimo spicku), a tato mimospicka by se dala perfektne vyuzit pri dobijeni aut (tj elektrarny by se na noc nemusely utlumuvat a zustaly by v optimalnim provozu) cimz dostavame dalsi velkou rezevu v kapacitach.

A co se tyce vodiku? Ten nevyrobite jen tak ze vzduchu, vyroba bude vzdy energeticky narocny proces (levneji to jde jen napriklad ze zemniho plynu, coz neni dlouhodobe masove reseni), a pro jeho vyrobu, distribuci apod potrebujete cca 3x vice elektriny nez kdyz to pozenete pres baterkove auto, takze pokud je vase info spravne, tak prov vodikovy provoz by nemecko potrebovalo postavit ne 14, ale cca 42 novych jadernych elektraren....

+4/0
7.9.2017 9:19

J79a89r65o81m82í82r 17K62r59á62l 4140249224229

S tou elektřinou by to vycházelo jen tehdy, když by se auta nabíjela přes nějaké HDO. Jenomže Vy musíte vykrýt i ty špičky, kdy se spotřeba skokově zvedne, když lidé s elektromobilem dorazí domů.

0/0
7.9.2017 9:43

M97a70r45t72i40n 88K65a97r51á16s81e50k 9578413948578

No tak s ohledem na to, ze to bez problem funguje s topenim, kde jsou odbery I vyssi na dobijeni auta (a odberatel je k tomu jeste motivovany levnejsi elektrinou) tak nevidim duvodu proc by to u aut melo fungovat jinak (dobijene elektroauto je jeste "lepsi" spotrebic ne topeni, protoze je pouzivane pravidelne cely rok...

0/0
7.9.2017 9:55

J86a65r42o93m78í28r 77K48r72á27l 4970649244149

Pak ale přijdete o operativnost, když nebudete vědět, kdy budete mít auto nabité. Já zjistím, že mám prázdnou nádrž a u pumpy 2 km daleko natankuji plnou za 5 minut. Anebo za minutu doliji v garáži z kanystru. A já mám auto na ježdění, ne na parádu, nebo jako koníček.

+1/0
7.9.2017 10:00

J49a98k50u50b 65M89a89t40o51u92š 3175812482583

Řekl bych že tohle problém nebude, večer přijedete strčíte auto do zásuvky a ráno bude nabyté, takže nemusíte řešit jestli to ještě dnes ujedete nebo jestli se radši stavíte u benzínky.

0/0
7.9.2017 10:26

A98n41t35o74n67í11n 74Z47e80l28e43n79ý 2924963101226

Stejně to udělá soused zleva, soused zprava, dalších třicet v ulici, ...

+1/0
7.9.2017 10:46

J89a10r83o47m65í82r 10K17r75á14l 4670559234499

Jenomže to se týká možná lidí ve městech. Je běžné, že přijedete z práce a večer musíte někam jet. No a navíc byste musel mít hafo nabijecích stojanů, aby vyšlo na každého. Anebo budete v noci vstávat, abyste uvolnil místo u stojanu ?

0/0
7.9.2017 10:49

M86a96r78t28i48n 40M91a33i96k23s38n11a28r 3324173858962

Co jsem si vsiml, tak ve statech kde je emobilu vice, najdete stojany skoro vsude, v obchodnich domech, na verejnych parkovistich, u restauraci, na odpocivadlech, vlastne skoro kdykoliv nekam prijedete, muzete si auto zapojit na nabijeni a jit si neco vyrizovat.

+1/0
7.9.2017 11:38

G91e40o38r12g 16K96o11m91b26e41r27e98c 9624421286331

ale na druhou stranu uspor z vyroby ropnych paliv a co akumulatory? od tezby materialu az po konecnou montaz? to je zdarma?

A vubec nejak vam ta matika nejde. Navic nejaky Cesko neni meritkem pro svet ;-D Trochu hloupy priklad.

Jinak dodnes neni vsude dostatecne silna prenosova sit. Na tu jsou ale take zapotrebi Nova vedeni, nova trafa, etc.

Rychlonabijeci stanice 40kw pro auto x 10 Dobijeni minimane 1/2 hodiny na maximalne 80% jinak se vam z baterky stane letadlo. Jakypak mate doma hodiny? 25kw 35kw? to jen pro predstavu. Chtel jsem 35kw, nemam narok slaba sit.

Celoplosne elektroauta je totalni utopie.

Do doby nez se podari rozjet jaderna fuze tak se bude pouzivat ropa.

A pres to vlak nejede i kdyz se politici treba 5x preskocej.

+1/−1
7.9.2017 9:59

J40a40r45o10m74í58r 68K30r66á12l 4700189644639

Tak. Při téměř nabité baterce je účinnost něco málo přes 80%. Takže musíte uchladit cca 6 kW.

+1/0
7.9.2017 10:13

Z77d10e88n16ě75k 25S83t47o79d10o77l35a 8317981745346

Jakypak mate doma hodiny? 25kw 35kw? to jen pro predstavu. Chtel jsem 35kw, nemam narok slaba sit.

Jste normální? Proč píšete o věcech jimž vůbec nerozumíte?

+2/0
7.9.2017 11:27

P44e80t19r 77D86r90a70p85a32l 3425718183455

nechápu ten pesimismus. Vždyť se mluví o časovém horizontu za 25-30 let. Vzpomeňte si, jaký skok udělaly elektronické technologie za tu dobu.

+3/0
7.9.2017 8:12







Najdete na iDNES.cz