Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektřiny se nebojíme, hlásí české autofirmy. Investují do elektromobilů

Elektromobily jsou ve světě stále populárnější, a to na sebe váže velké investice v příbuzných oborech. Reagují na to i čeští subdodavatelé a také agentura CzechInvest, která se snaží přilákat nové investory. Podle expertů sice čeká vozy na elektřinu expanze, klasická auta však v nejbližší době nenahradí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R96o26m28a93n 95J39e13s23c30h56k34e 9238985857305

EU omezuje výkon vysavačů. Ale výkon aut nikoliv. Na jsou auta 200 - 100kW?

0/−1
9.9.2017 7:32

T65o93m28a70s 17T14u24m79a 4272390846415

pleteš si pojmy s dojmy výkon nikdo neomezuje omezují příkon tedy spotřebu!

0/0
17.9.2017 16:02

R39o18m50a67n 14J36e55s44c54h53k83e 9888905897685

Za to ty si pleteš pojem s průjmem.

0/0
17.9.2017 21:40

J13i38ř66í 53S96e56d61l77á91č40e36k 9156266911119

V hybridních autech není spalovací motor???

0/0
8.9.2017 14:57

P48e76t66r 54B70á83č21a 8155666185725

Jaky popularnejsi? Komu tyhle zvasty furt cpete?

KDyby na to nebyly porad nejaky dotace a podobny zoufalosti tak si ty pazmeky k nicemu nekoupi nikdo a i tak je to mizive procento, tak si uz konecne nechte tuhle trapnou masirku.

+1/0
7.9.2017 19:41

M39i85c21h50a44l 80T25o24m55i76n87s71k40ý 9441825567724

Když EU bojuje proti fyzice dotacemi do elektroaut z peněženek majitelů obyčejných aut. Tak samozřejmě může téci voda proti proudu.

I ve srovnání s vodíkem je na tom elektřina hůře, nejen ekonomicky ale i ekologicky:

Viz: http://fajn7.blogspot.cz/2017/02/vodik.html

+3/−1
7.9.2017 10:35

M75i73c10h50a27l 61T51o45m21i33n44s96k29ý 9261615867874

vodík už je teoreticky i životaschopný bez dotací, jen kdyby byly čerpací stanice. Elektřina fakt konkurenceschopná bez dotací a ekofanatiků není.

+4/−4
7.9.2017 10:36

M82a32r90t80i88n 91K33a10r77á54s70e87k 9948243358118

No jedna bz me zajimaly ty EU dotace do elektroaut? A pak i odkud jste vzal tu iluzi o ekonomicke zivotaschopnosti vodiku :-D

+2/0
7.9.2017 11:07

J64a41r90o44s72l87a67v 58B97r97a69b91e78n58e56c 1707198522569

Dotace jsou pro města, stačí se zeptat, já jsem jedno viděl a brzy se vněm nechám svézt . Jet mě s nim asi nedovolí . Sranda za 780 000 Kč .Rv

+1/0
7.9.2017 13:52

M98a33r80t94i83n 17K26a26r83á96s73e33k 9378303708288

No podle stejne logiky - videl jsem jedno EV, dokonce jsem ho mel I pujcene - z toho plyne ze EV jeste mnohem lepe ekonomicky zivotaschopne nez vodik? :-D

0/0
7.9.2017 13:58

P61e29t95r 52S20t43e32j31s90k92a63l 3189978954236

Spravne, elektro dotace by meli platit majitele skodlivych dieselu.

+1/0
7.9.2017 16:19

J26a85r70o78s11l40a60v 95B59r64a71b51e73n11e34c 1467638582869

Začínají to násilně cpát městům a úřadů a i s dotací to je jenom na zlost . Po městě to musí mít zapnutý "zvuk" aby to bylo slyšet, jinak je to nebezpečné a je to nacpané takovým velkým množstvím elektroniky , že je to vlastně drahé kur..tko .

+3/−1
7.9.2017 10:17

M19a88r56t13i88n 89M57a72i92k24s62n18a84r 3104593168512

Protoze mechanicke casti, kde nastava neustale k vybuchum jsou naprosto nerozbitne, a nikdo nema problemy s prevodovkami, motory, spojkami....

0/−1
7.9.2017 11:30

P59a91v26e31l 68H10e91k 8547706803561

Az bude novej elektromobil stát 300 tisíc a ujedu na baterku 500 km začnu uvažovat o pořízení, do ty doby je to drahá hračka.

+2/0
7.9.2017 9:50

V88á68c27l54a49v 19K84r17a95j23č74a 5226499139324

Mě by stačil dojezd poloviční.

+2/0
7.9.2017 14:26

R66a50d19e42k 87H10o73d39a21ň 9976947221863

Elektromobily jsou pěkná věc, jenže... no, a to jenže trvá vlastně od vzniku, v roce ~1831.

A ono se to zase tak moc nelepší, navzdory "převratným novinkám". Důvod je prostý, akumulátor do elektromobilu je někde na úrovni 0.8 kg/km (nafta či benzín mají proti tomu naprosto směšné 0.03 - 0.04 kg/km. Důsledek je, že pro větší dojezd naráz ta hmotnost opravdu hraje roli - a hlavně je to problém s nabíjením. Ona argumentace "však to jde nabít i rychleji" totiž má jednu zásadní trhlinu - přípojka na to aby se dalo nabíjet opravdu "rychle" není k dispozici jen tak. To samozřejmě není neřešitelné - ale vyžaduje to další akumulátor na benzince který se bude nabíjet ze sítě, a auta se připojí teprve na něj. "Battery swap" který měla Tesla ztroskotal dokonce i v USA...

+6/0
7.9.2017 9:49

T30o56m20a43s 28T75u25m13a 4552450626455

"Battery swap" neztroskotal, ale nikdo z vlastníků Tesly o to neměl zájem! tesla má dojezd dostatečný

0/0
17.9.2017 16:10

M90a74r98t55i45n 26K14a80r64á76s35e14k 9618483678878

No moc nevidim duvod pro by se meli firmy v autoprumyslu bat? Elektromobil ma velkou cast dilu shodnou s autem na benzin, jedine co se lisi je pohonna jednotka (tzn v hodne dlouhodobem horizntu asi moc nepofrci chladice - ale treba klimatizace samo zustanou, ridici jednotky, vstrikovace apod, ale firmy ktere tyhle dily delaji se uz dneska postupne pousteji do vyvoje dilu pro elektroauta, tak holt proste bosch nebo continental nebude delat tolik soucastech pro spalovaci motory, ale budou delat soucastky pro elektra).

+2/0
7.9.2017 9:35

J93i86ř43í 51P23r71a29ž74á66k 9630772311362

Dovedete si představit dobíjecí stojany na sídlišti? Tito snílci mi připomínají články v učebnici ruštiny před 60 lety. Začínaly vždy : Víte, že za 20 let bude v SSSR ... a pak následovalo něco takového jako v tomto článku. Nic se samozřejmě nesplnilo....

+2/0
7.9.2017 9:33

J17a62r93o73m79í52r 18K98r40á65l 4610779184169

Ty stojany si představit dovedu, ale už ne ta rozkopaná sídliště kvůli novým kabelům. :-/ A ani ty energetiky, co by to museli regulovat.

0/0
7.9.2017 9:45

J64a78n 84K39o65t37a56s 9249600572296

Že vy si to nedovedete představit, ještě neznamená, že to nejde postavit - viz. příklad z Finska, kde už to je delší dobu realitou (postavené sice z jiného důvodu, ale přesto použitelné na nabíjení elektro vozidel):

http://insideevs.com/wp-content/uploads/2017/12/111-23.jpg

+1/0
7.9.2017 11:06

J93a76r12o78m79í78r 61K35r59á38l 4690719194879

Odhaduji tam přes stovku aut. Zkuste si spočítat potřebný příkon. Na takovém parkovišti to je ještě realizovatelné, ale na ulici ?

0/0
7.9.2017 11:52

L67u25b79o93š 55U76l88r45i63c22h 5201860788474

V Nórsku sú nabíjacie stojany už takmer pred každou firmou, väčšina ľudí ktorí si kupujú elektromobil sú pracujúci, využívajúci auto jedine na nákupi a na cestu do a z práce. Počas pracovnej smeny sa mu auto dobije, o nabíjaní doma nikto ani neuvažuje.

0/0
7.9.2017 12:04

J64a97r59o48s43l25a59v 58B40r95a61b84e82n25e81c 1567368192229

Jenže , temperování několik watt a nabíjení v kW je trochu rozdíl ;-D

0/0
7.9.2017 14:11

J30a77n 68K41o44t66a12s 9519140412476

No několik Watt na temperování to vážně nebude;-D - je to cca do 1kW, podle velikosti bloku motoru (může být i víc). Zato nabíječky na každodenní nabíjení by nemusely mít víc jak cca 2 kW. Ono průměrný nájezd ve městech je stejně nízký a pro dobití těch pár kWh denního nájezdu nemá smysl dělat na velkých parkovištích výkonné přípojky (těmi 2 kW dobijete cca 10 až 15km dojezdu za hodinu).

0/0
7.9.2017 15:11

J65i69ř90í 82P87r93a39ž19á33k 9750722181652

Nevím, zda jste viděl nějaké pražské sídliště. Parkuje se úplně jinak, než na foto, kterou jste poslal. Desetitisíce přípojek by asi vyžádaly nové VVN vedení, trafa, regulaci, překopání uli i chodníků pro uložení kabelů,....

Ve Finsku by byla zajímavá informace o provozu elektroaut v zimě, kdy musí topit. Jak topení sníží dojezd? Pravděpodobně velmi podstatně.

+1/0
7.9.2017 15:14

J48a96n 93K91o16t29a81s 9659820772656

Nj, ale umíte si představit větší podporu domácího průmyslu? Kabely, vedení, trafa, rozvaděče, i u elektrickou energii - všechno tohle umíme vyrobit v ČR a jsme tím známí. Ale tu ropu pořád musíme dovážet přes půl světa. Ten trasfer bohatství se nějak projevit musí, a proto Arabové stavějí mrakodrapy v poušti a umělé ostrovy v Perském zálivu. Jinak máte pravdu, dojezd elektromobilu v zimě je menší, ale při využití tepelného čerpadla v klimatizaci to zas takový problém není. Je třeba počkat, až se pochlapí Škodovka a představí nám ten svůj elektromobil se slušným dojezdem.

0/0
7.9.2017 16:19

J26i86ř39í 28P13r75a22ž17á53k 9980582941252

Umíte si představit tu uhlíkovou stopu a kontaminaci přírody pro celý životní cyklus elektromobilu? Bude to násobně více než u spalovacího motoru. Je to dobrý strašák na Araby, aby nezdražovali ropu ale mělo by se to vyvíjet v menších seriích a až to bude životaschopné, tak vyrábět průmyslově, masově.

+1/0
7.9.2017 16:31

J90a42n 92K61o95t98a88s 9549150602746

CO2 je to poslední, co bych u auta řešil, pokud myslím na ekologii (hlavní by měly být lokální emise jako saze a NOX při provozu), ale jestli se chcete do toho pouštět, tak budiž. Určitě platí, že CO2 stopa je vyšší u srovnatelného elektrovozidla v okamžiku vyrobení. Dokonce se dá obecně napsat, že CO2 stopa při výrobě je úměrná ceně jakéhokoli vozidla. Nissan Leaf má cca 2x větší CO2 stopu při výrobě než třeba Oktávka v základu. Ale Porsche za 2 miliony bude mít zase mnohem vyšší uhlíkovou stopu než Nissan Leaf za asi 800 tisíc. V dnešní době cena vozidla přibilžně odpovídá náročnosti výroby a tedy i uvolněnému CO2, který se váže na různé výrobní procesy. Jenže při provozu je to už jinak. Záleží na energetickém mixu elektrické sítě.

Než porovnávat úplně rozdílná auta, v následujícím grafu (v odkazu dole) je porovnání uhlíkové stopy u jednoho typu Renault Fluence, který se před pár lety vyráběl ve 3 variantách - benzín, nafta, elektro. Uhlíková stopa pro elektro verzi je nižší při provozu ve Francii (elektřina z jaderných elektráren) než při provozu v Británii. Můžete se přesvědčit, že po asi 50 tisících km, už je uhlíková stopa vozidla na benzín, naftu vyšší a dále se rychle zvyšuje s přibývajícím nájezdem oproti elektromobilu. Na konci životního cyklu už je to jasně ve prospěch elektromobilu. Upozorňuju vás, že ten graf na stránce v odkazu je součástí studie, kterou si dělala sama automobilka Renault, nikdo jiný by totiž neměl potřebné informace (odkaz na tu studii ekologičnosti je také na té stránce). Tohle totiž bývá častým námětem hoaxů, protože pár maníků vezme vymyšlené údaje, přestřelí uhlíkovou stopu výroby jednotlivých komponent auta a pak to samozřejmě vyjde úplně jinak. A dokazujte jim pak opak. Tohle mohou pravdivě zhodnotit jen automobilky.

http://www.greencarreports.com/news/1094754_electric-car-life-cycle-analysis-renault-fluence-ze-vs-diesel-gas-models

0/0
8.9.2017 9:40

J95i68ř18í 59P97r21a65ž10á85k 9230262701172

Elektroauta používají technologie, které nejsou běžné. Např. hliník na karoserii, by výrobci ušetřili část hmotnosti. ALE:

i pouhým selským rozumem lze dospět k závěru, že uhlíková stopa elektroauta je daleko větší. Pár příčin:

-baterie s hmotností několika set kg musí auto vozit stále, proto je nutné navrhnout robustnější konstrukci, aby to uvezla. Rozjezdy, brzdění této hmotnosti navíc - to je zmařená energie.

-účinnost nabíjení zdaleka není 100%, tedy nepočítejte pouze kapacitu baterií, ale přičtěte ztráty.

-použití OZE pro nabíjení - přičtěte emise z elektráen, které musí být v teplé záloze pro případ, že přestane foukat nebo svítit. Tyto elektrárny nepracují v ideálním režimu - málo vyrábějí, ale produkují značné množství emisí. Ono to není vůbec lineární závislost.

-likvidace baterií po dožití a nahrazení novou sadou, kterou musíte vyrobit.

.......

0/0
8.9.2017 13:40

M10i90l29o98š 59M11a22c48k48ů 5970759252857

Je to všechno o penězích, když se zdraží PHM, tak se zdraží pro úzkou skupinu lidí, kteří využívají auta, potom se přeneseně snaží zdražit další věci, protože jsou vyšší přepravní náklady. Tím, že se rozšíří elektromobily, vzroste poptávka po elektřině, V případě zdražení elektřiny se cena zvýší pro všechny, nejen pro ty co využívají automobily. No a ostatní věci zdraží také, protože se přece zdraží vstup - energie. No a kolečko zdražování je na světě.

+2/0
7.9.2017 9:18

J87i14ř86í 78Š75t71ě80p78n53i17č17k13a 3561543860919

"...automobilka bude vyrábět elektromobily nebo hybridní auta a spalovacím motorům dá sbohem." A já myslel, že hybridní auta mají elektromotor i spalovací motor zároveň ;-D

+11/0
7.9.2017 9:01

K94a38r76e25l 32K53u95č17e68r55a 7545581613560

? "V březnu vstoupil na český trh výrobce startovacích lithium-iontových baterií do elektromobilů..." ?

To jsem netušil, že elektromobil potřebuje startovat. 8-o

+10/0
7.9.2017 8:21

V29á20c83l82a35v 76P95u98l43e50c 7988353316475

a v jakém je stavu vývoj vodíkových motorů ?

0/0
7.9.2017 8:12

G22e90o56r53g 66K61o55m12b47e47r70e65c 9594891706171

vodikovych nebo ty na palivove clanky?

Pokud myslite ty na palivove clanky tak to je uz vyvoj hodne daleko. Pravda je ze to je taky drahe ale pokud by to slo do velkoserie tak pujde i cena dolu. Mercedes se 3 ci 4 auty s palivovym clankem objel celou zemekouli bez problemu/zavad. Dejte si na YouTube do vyhledavani Mercedes-Benz F-CELL World Drive, je tam spousta videi z te cesty kolem sveta. A to bylo uz v roce 2011 !!

Zrovna tak BMW ma pripraveny pohon na palivove clanky jen to pustit do vyroby.

Jenze, co by pak nastalo. Napr. "nasi kamosi" Saudska arabie by si pak mohla nabouchat tu svoji ropu kamsi. Tim padem by pak take nemohla utratit 300 miliard US$ za vojensky material vyrobcum v USA. Rusko by se zhroutilo, atd. Ropna a ojenska lobby tohle proste nedovoli.

0/0
7.9.2017 8:30

M25a36r29t90i59n 87K92a72r71á61s25e98k 9388433748338

No ale u vodiku mate mnohem vetsi problem nez "baterkove elektriny" jak s infrastrukturou tak s vyrobnimi kapacitami...

0/0
7.9.2017 8:54

J28a74r69o55m63í97r 15K94r94á72l 4170469454639

Palivové články nemusí být jen na vodík.

0/0
7.9.2017 8:59

G21e46o18r72g 42K82o97m11b55e62r13e62c 9804931986401

a jak to je s vyrobni kapacitou el.energie? Jen takovy "nepodstatny" priklad. V nemecku uz si spocitali ze pokud by doslo k vymene vozoveho parku 1:1 (soucasne palivo benzin/nafta za el.energii) tak by Nemecko potrebovalo dalsich 14 jadrnych elektraren velikosti Temelina. Coz je ale utopie jak jiste i sam uznate.

0/0
7.9.2017 9:08

M13a18r14t94i42n 40K25a10r60á60s38e24k 9958643248858

No mne prijde vhodnejsi brat jako priklad CR, co je zeme kde si umime vsechno lepe predstavit, ve vztahu k poctu obyvatel, velikosti apod....

Kdyby mely byt v CR vsechny osobni auta na elektrinu tak je na to potreba cca 15 TWh rocne (se zapoctenim ztrat, ale na druhou stranu uspor z vyroby ropnych paliv).

Toto je orientacne rocni vykon temelina. Mimochodem rocni export elektriny z CR je vyssi nez toto cislo. A do tretice info - elektromobily je vhodne (z principu pouzivani) nabijet v noci, a v noci je obecne velka rezerva vykonu (spotreba ve dne je cca o 50% vyssi nez v noci mimo spicku), a tato mimospicka by se dala perfektne vyuzit pri dobijeni aut (tj elektrarny by se na noc nemusely utlumuvat a zustaly by v optimalnim provozu) cimz dostavame dalsi velkou rezevu v kapacitach.

A co se tyce vodiku? Ten nevyrobite jen tak ze vzduchu, vyroba bude vzdy energeticky narocny proces (levneji to jde jen napriklad ze zemniho plynu, coz neni dlouhodobe masove reseni), a pro jeho vyrobu, distribuci apod potrebujete cca 3x vice elektriny nez kdyz to pozenete pres baterkove auto, takze pokud je vase info spravne, tak prov vodikovy provoz by nemecko potrebovalo postavit ne 14, ale cca 42 novych jadernych elektraren....

+4/0
7.9.2017 9:19

J36a36r96o14m62í30r 69K41r49á29l 4720249924609

S tou elektřinou by to vycházelo jen tehdy, když by se auta nabíjela přes nějaké HDO. Jenomže Vy musíte vykrýt i ty špičky, kdy se spotřeba skokově zvedne, když lidé s elektromobilem dorazí domů.

0/0
7.9.2017 9:43

M44a33r10t94i42n 13K37a40r68á77s15e92k 9718813318698

No tak s ohledem na to, ze to bez problem funguje s topenim, kde jsou odbery I vyssi na dobijeni auta (a odberatel je k tomu jeste motivovany levnejsi elektrinou) tak nevidim duvodu proc by to u aut melo fungovat jinak (dobijene elektroauto je jeste "lepsi" spotrebic ne topeni, protoze je pouzivane pravidelne cely rok...

0/0
7.9.2017 9:55

J86a59r97o87m76í54r 67K12r36á50l 4870439624919

Pak ale přijdete o operativnost, když nebudete vědět, kdy budete mít auto nabité. Já zjistím, že mám prázdnou nádrž a u pumpy 2 km daleko natankuji plnou za 5 minut. Anebo za minutu doliji v garáži z kanystru. A já mám auto na ježdění, ne na parádu, nebo jako koníček.

+1/0
7.9.2017 10:00

J21a52k85u67b 10M93a89t94o68u80š 3815972942383

Řekl bych že tohle problém nebude, večer přijedete strčíte auto do zásuvky a ráno bude nabyté, takže nemusíte řešit jestli to ještě dnes ujedete nebo jestli se radši stavíte u benzínky.

0/0
7.9.2017 10:26

A35n57t36o96n59í28n 59Z84e63l93e71n67ý 2784423921166

Stejně to udělá soused zleva, soused zprava, dalších třicet v ulici, ...

+1/0
7.9.2017 10:46

J62a49r96o15m85í93r 50K85r23á31l 4740959634389

Jenomže to se týká možná lidí ve městech. Je běžné, že přijedete z práce a večer musíte někam jet. No a navíc byste musel mít hafo nabijecích stojanů, aby vyšlo na každého. Anebo budete v noci vstávat, abyste uvolnil místo u stojanu ?

0/0
7.9.2017 10:49

M16a93r56t71i72n 10M91a60i45k12s73n60a66r 3324723378352

Co jsem si vsiml, tak ve statech kde je emobilu vice, najdete stojany skoro vsude, v obchodnich domech, na verejnych parkovistich, u restauraci, na odpocivadlech, vlastne skoro kdykoliv nekam prijedete, muzete si auto zapojit na nabijeni a jit si neco vyrizovat.

+1/0
7.9.2017 11:38

G21e62o75r74g 29K57o97m33b49e62r85e21c 9464961836871

ale na druhou stranu uspor z vyroby ropnych paliv a co akumulatory? od tezby materialu az po konecnou montaz? to je zdarma?

A vubec nejak vam ta matika nejde. Navic nejaky Cesko neni meritkem pro svet ;-D Trochu hloupy priklad.

Jinak dodnes neni vsude dostatecne silna prenosova sit. Na tu jsou ale take zapotrebi Nova vedeni, nova trafa, etc.

Rychlonabijeci stanice 40kw pro auto x 10 Dobijeni minimane 1/2 hodiny na maximalne 80% jinak se vam z baterky stane letadlo. Jakypak mate doma hodiny? 25kw 35kw? to jen pro predstavu. Chtel jsem 35kw, nemam narok slaba sit.

Celoplosne elektroauta je totalni utopie.

Do doby nez se podari rozjet jaderna fuze tak se bude pouzivat ropa.

A pres to vlak nejede i kdyz se politici treba 5x preskocej.

+1/−1
7.9.2017 9:59

J98a65r65o72m32í69r 29K15r69á88l 4600129214429

Tak. Při téměř nabité baterce je účinnost něco málo přes 80%. Takže musíte uchladit cca 6 kW.

+1/0
7.9.2017 10:13

Z82d63e50n92ě48k 84S10t61o41d74o97l73a 8497601385736

Jakypak mate doma hodiny? 25kw 35kw? to jen pro predstavu. Chtel jsem 35kw, nemam narok slaba sit.

Jste normální? Proč píšete o věcech jimž vůbec nerozumíte?

+2/0
7.9.2017 11:27

P34e65t76r 75D77r32a16p71a62l 3885928553685

nechápu ten pesimismus. Vždyť se mluví o časovém horizontu za 25-30 let. Vzpomeňte si, jaký skok udělaly elektronické technologie za tu dobu.

+3/0
7.9.2017 8:12







Najdete na iDNES.cz