Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kdo chtěl utéct Irmě, dostal od Tesly šedesát kilometrů navíc

Elektroautům na Floridě prodloužila Tesla dojezd. Vstřícné gesto udělala firma vůči těm majitelům vozů, kteří prchali z Floridy před hurikánem Irma. Šéf firmy Elon Musk se za to dočkal obdivu i kritiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R18i97c63h70a87r22d 21S12t31e30i68d50l 9277282796328

A nezlepšuje toto omezení životnost baterií?

Pokud software řekne při 60 kWh "dojel jsi", tak se nikdy úplně nevytřískají. Nejsem si jistý, jak je na tom zrovna Li-Ion technologie, ale selský rozum by mi radil, že když se věci ženou na krev, tak z toho zpravidla velkou radost nemají. (nicméně zároveň odněkud vím, že některým technologiím toto "protáhnutí" naopak prospívalo)

0/0
12.9.2017 12:09

J53a83k82u28b 33F52e73i27f61a75r 7269239526769

Osobně bych nechtěl vlastnit vůz, kde mi někdo na dálku mění řídící software.

+3/0
12.9.2017 9:10

K80a65r31e82l 31U33r70b62a83n 2944434471729

A co si ho jen pronajímat? Vlastnictví aut začíná být pomalu a jistě přežitek.

0/−1
12.9.2017 9:34

J52a33k65u15b 90F50e98i29f39a65r 7699229656349

Krásná teorie, ale nedovedu si představit, jak by to mohlo fungovat. Kdo bude auto uklízet, když v něm někdo udělá bordel, kdo ho bude umývat, servisovat. Podle mě je to jen výplod fantazie.

Kdo nechce vlastnit auto, může jezdit taxíkem, MHD apod. už nyní.

+1/−1
12.9.2017 9:52

P45a18v21e95l 96T59r53u49k13s29a 3433957562603

"Kdo bude auto uklízet, když v něm někdo udělá bordel, kdo ho bude umývat, servisovat."

A ted to podle vas v pujcovne delaji jak? ;-D

+1/−1
12.9.2017 10:35

J90a98n 86P83r84i78b31y93l 5940695347727

Takže můžu mít vůz k dispozici kdykoliv potřebuji a hned, někdo ho bude umývat, servisovat a vůbec celkově se o něj starat a mě to přitom bude stát stejně, nebo méně než teď?

0/0
21.9.2017 12:21

R52o57m51a98n 61P70o65l97á35č53e71k 5976459875

Tak to upravím :-). Ani jezdit autem :-).

Pak mi to hodí error na dálnici a budu v ....

0/0
12.9.2017 10:35

J28a12n 30P46r71i94b93y47l 5380395777847

Proč by to měl být přežitek? Jaký jiný model by ho měl nahradit?

0/0
21.9.2017 12:21

J36a85n 12V50á22c50l71a34v16í95k 3972136671719

Takže byste raději jezdil třeba s možnou kritickou chybou, protože tolik nedůvěřujete firmě, která vyrobila Vaše auto? Jinak vzdálené zásahy do řídícího software auta snad umožňují i některé bezpečnostní produkty.

0/0
12.9.2017 10:54
Foto

M40i57l35o46s37l87a48v 96D60o28u72b58r97a39v77a 1141289215304

hm asi 30kwh na 100km. jen v ČR máme milion aut, když každý najede v průměru 10000KM TAK JE TO 1000000X100X30=3 000 000 000kwh...... kolik vyrobí naše elektrárny kwh za rok?

+1/−2
12.9.2017 8:51

P75a44v78e94l 83T40r30u36k20s80a 3323147262783

To jsou asi 3% rocni produkce ceskych elektraren. Hmm, asi jste cekal, ze to bude vic, co? ;-D

0/0
12.9.2017 9:15

M98a63r45t22i90n 12T89e46p39l35a83n 9767630525423

No průměrná spotřeba elektromobilu je cca. 15kWh na 100km. Pokud teda vezmeme ten průměrný nájezd 10 000km, tak to máme 1 500kWh nebo taky 1,5 MWh. V ČR je registrováno mám pocit asi 5 milionů aut. Takže to dělá 7 500 000 MWh = 7 5000 GWh nebo 7,5 TWh pro kompletní elektrizaci našich aut (ok, bylo by to víc, protože je to převedeno na osobní auta a u nákladních by ta spotřeba byla vyšší).

A teď k výrobě. Například jen Temelín v roce 2016 vyrobil 12,1TWh. Takže veškerou spotřebu elektroaut by dokázala pokrýt jediná naše jaderná elektrárna. A v celkových číslech vyrábí ČR někde kolem 75 - 80 TWh ročně, přičemž cca. 20TWh jde na vývoz. Takže z pohledu utáhnutí spotřeby elektromobilů se fakt není čeho bát.

+2/0
12.9.2017 9:17

J55a11n 77P85r81i90b37y61l 5610505167167

No chyba toho výpočtu je, že odhadujete nájezd. Jsou jiné metody výpočtu, které jsou přesnější, protože na to jdou například přes roční spotřebu fosilních paliv na bezninkách. Nicméně nejste o řády špatně. Těch 7.5TWh by pokrylo cca spotřebu benzinu. S naftou by to bylo více, ale tu zas spotřebovává i autodoprava a stroje atd., takže tam se to odhaduje hůře.

Nicméně je tu jedna zásadní věc, kterou lidé vždy opomíjejí. Jedna věc je, že ta el. energie by tu byla a druhá věc a mnohem zásadnější je fakt, že je problém ji dostat lidem do garáží.

Např. Německá přenosová síť je před kolapsem už teď. Na severu mají větrníky a na jihu zas soláry. Podle toho co zrovna vyrábí energii v závislosti na počasí posílají ohromné množství energie sem a tam a to i přes nás.

Co jsem ale chtěl napsat hlavně je, že na toto nejsou připraveny rozvody přenosové sítě do domů.

Taková Tesla už s dnešní mizernou kapacitou baterií potřebuje jistič 3x32A, aby se nabila za cca 3 hodiny tuším. S jističem 3x16 jí to trvá asi 8h a na 1x16 jističi to trvá den. Kolik lidí má doma třífázovou zásuvku s takovým jističem? A k tomu spotřeba domácnosti, takže na vstupu do domu aby jste měl 3x50A. To nikdo nemá a ani to masově lidem nepovolí. Na to nejsou trafostanice a rozvody stavěné.

Pokud budou lepší baterie, tak se časy ještě prodlouží, protože větší proudy do domácnosti už nedostanete vůbec. Nemůžeme mít rozvody do každého domu 3x100A.

Cesta by byla jedině zvýšit napětí a zavádět do domácností vysoké napětí 20kV, jako používají rychlonabíječky.

Celkově tím chci říct, že investice do přenosové soustavy budou pravděpodobně vyšší, než stavba dalšího Temelína.

0/0
21.9.2017 12:36

R61i37c25h38a23r56d 79S98t74e42i90d36l 9197402396158

No, na jednu stranu se mi líbí, že se někdo pustí do počtů, aby si dal věci do souvislostí..

Na druhou stranu mi ale přijde, že tahat hausnumera je trošku hloupé. A k tomu si ještě nezjistit informaci, kterou se člověk snaží kritizovat (roční produkce).

Opravovat Vaše počty nebudu, vidím, že se do toho už pustil pan Teplan R^.

0/0
12.9.2017 12:00

J53a21n 16B75a77m92b63u78c53h 5285444874

Dražší modely většinou dotují cenu levnějších, které vznikají jejich např. softwarovým okleštěním. Výsledkem může být výrobek, který je dostupný pro více zákazníků byť ve dvou cenových hladinách.R^

Vstřícný krok firmy k majitelům vozům v postižené oblasti snad každý přivítá, nemuseli dělat nic.X

Elon Musk je znám empatickými gesty, např. bezplatně nechal opravit automobil německému řidiči, který svým automobilem zabrzdil auto řidiče, který dostal srdeční příhodu tuším. Nevyděl bych v tom oportunismus

Nejsem fanoušek elektromobilů, ale zeptejme se, co udělaly ostatní luxusní značky jako Daimler, BMW, Lexus apod.

+3/0
12.9.2017 7:19

M71i12c83h71a84l 94T38o18m23á96n70e30k 9837539666

jenze tohle znamena jednu vec, lidi to budou zkouset obejit,takze jak se treba taktiku procesory, tak nekdo bude chtit odstranit znevyhodneni sveho vozu, zvlast kdyz bude jen softwarove omezene

0/0
12.9.2017 10:57

J23a20n 50V75á50c60l31a17v50í44k 3392376671729

Tak ti asi mají těžko v autech schovanou nepoužitou nádrž...

0/0
12.9.2017 10:57

R83o93b21e90r36t 72N58e29t51r24v12a31l 7908567501842

Je to stejné jako u procesorů. Koupil jsem si kdysi AMD Phenom XY (nevím už přesné označení) jako čtyřjádrový. Pak jsem našel na internetu návod, jak na něm odemknout další jádra a najednou jsem měl šestijádro. Stál méně, uměl méně....

Mnoho věcí, které používáme umí víc, než na kolik je nastaveno.

Myslím si, že dost často proto, že jedna výrobní linka je levnější než dvě, když náklady na výrobu dvou trochu odlišných výrobků jsou stejné.

0/0
12.9.2017 6:25

L91u34k36á50š 68M12a52r92e36d49a 6931424377548

Neni to stejne jako u procesoru. U procesoru je vyrobni proces trosku dilem nahody a zalezi jak kvalitni se vam povede "uvarit" polovodic. Takze se navrhne architektura pak se zacne vyrabet a kazdy procesor se podrobi zatezovym testum a tem "vadnym" kouskum se omezi cinnost, a prodaj se levneji, aby se nemuseli vyhazovat. Takze ano muzete si ho odemknout, muzete si vic nataktovat, ale uz vam nikdo neda zaruku, ze to pobezi stabilne, ze se nebude vic prehrivat a nebo ze se prepali. Ba naopak, timto krokem o zaruku prichazite....

+2/0
12.9.2017 7:39

J67a70n 45V76á22c75l19a91v26í93k 3642896981619

Ono nejde jen o částečně vadné kusy, občas se omezují i dobré kusy, protože je v nižším segmentu vysoká poptávka a výrobní proces neprodukuje dost těch vadných.

Nicméně u čipů je to loterie, která může nebo nemusí vyjít. Do aut se naproti tomu asi dávají jen baterie bez vad.

+2/0
12.9.2017 11:07

T48o39m40á60š 10D58o47m12i41n32i75k 7805505284645

To jsou kšefty.:-) Já se vztekám, když chce automobilka pár tisíc za aktivaci asistentů standardně obsažených v modulu ESP, a Tesla prostě zablokuje část kapacity baterie, která je nejdražší a výrobně nejnáročnější komponentou celého auta, a daný model prodává za méně při stejných nákladech. Předpokládám, že mnoho majitelů si cestu k vyšší kapacitě našlo i bez Muska.

0/0
11.9.2017 23:59

J78i25ř91í 95Š55v41a85g23r 3438730755986

Neprodává, prodávala. Než přišli na to, že to byla hloupost.

0/0
12.9.2017 0:48

J18i41ř84í 78K13a90č53í96r19e42k 5420776166

Je to blbost, LiIon baterie trpí, když se vybíjí moc. Čím míň se vybíjí, tím delší mají životnost.

0/0
11.9.2017 23:41

J64i39ř22í 11K41a35č90í37r39e25k 5490966136

Takže to není nějaká hajzlovina od Tesly, ale prostá úspora pro uživatele. liIon může zvládnout jen 150 nabíjecích cyklů někde v mobilu, ale taky 2000 nabíjecích cyklů, vše záleží na tom, jak moc se bude nabíjet a jak moc vybíjet.

+1/0
11.9.2017 23:42

J15i17ř53í 26K27a36č82í47r93e98k 5470956776

Přičmž větší vliv na životnost má, na jaké napětí se bude nabíjet.

0/0
11.9.2017 23:46

P58e73t66r 76S45o81k24o88l 8892121727221

Omezení vybíjení baterie je prasečinka, když po záruce odejde baterie musíte si stejně koupit náhradní díl s vyšší kapacitou.

0/0
11.9.2017 23:33

J11i47ř83í 71Z77ý26k44a 9809983851460

tou dobou bude k dispozici kapacitnější baterie, nebo menší, lehčí, levnější se stejnou kapacitou.

Tesla je jedna z mála automobilek, co myslí i na své staré modely a nabízí pro ně vylepšení. Např. Tesla Roadster vyjela v roce 2008 z fabriky s 53kWh baterií, nyní si lze jako náhradní díl objednat 80kWh baterii.

+1/0
12.9.2017 0:25

M53i92r25e16k 94G68a70j39e74r 5141636759270

Neni nahodou vyhoda, ze maji kratsi dojezd se stejnou baterkou? Vsadil bych se, ze jim vydrzi o nekolik let dele a treba za 10 let budou porad mit 60 kWh, zatimco ti, co si zaplatili za vetsi kapacitu, ji budou mit za 10 let dost zmensenou.

+1/0
11.9.2017 22:48

L69u61k79á66š 82N23o24v15ý 4790138250879

Tak já nevím, tlačit auto 60 km k nejbližší nabíječce asi není zádná výhoda. :)

+1/0
11.9.2017 22:54

M97i75r25e81k 12G25a77j72e37r 5231836299740

A to se spis stane tem, kterym se kapacita bude zmensovat a oni to neodhadnou.

0/0
12.9.2017 2:15

L28u30k29á71š 97N18o47v71ý 4660128260469

Tak mě napadá, existují nějaké "powerbanky" i do elektromobilů, nebo jsem to právě vymyslel? :)) A pokud ne, tak proč ne?

A ještě mě napadá, kdyby do těch slabších aut montovali i slabší baterie, tak by byly lehčí a měly lepší jízdní vlastnosti, resp. u těch dražších aut by to bylo obráceně a to by asi nebylo tak úplně zádoucí...

+1/0
11.9.2017 22:44

J76i97ř85í 70Z40ý72k88a 9109283951910

powerbanku v podobě přívěsného vozíku jsem viděl akorát u samodomo přestavby VW T1. Komerčně to asi nikdo nenabízí. Což je škoda, by mohly existovat přívěsné powerbanky založené čistě na bateriích, případně na benzinové elektrocentrále ;-D

0/0
12.9.2017 0:31

M54i57c71h88a84l 12T88o55m76á59n91e63k 9917939436

a pritom by uplne stacilo udelat ti baterie jednoduse vymenitelne, prijede na dobijeci misto vyhodite vase baterie , nahodite dobite a jedete dal

0/0
12.9.2017 5:21

P80a94v76e25l 41T73r98u44k34s27a 3903117952493

Mate aspon orientacni predstavu, kolik baterie napr. v Tesle vazi?

0/0
12.9.2017 8:23

M94i28c56h32a37l 74T23o35m29á61n68e76k 9557489856

a neni to jedno? tka by baterie byla na vice clanku rozdelena,

0/0
12.9.2017 10:25

P84a43v92e76l 96T90r92u33k13s64a 3283557222473

Jiste. Staci 500-600 kg rozdelit na clanky "jenom" po 20 kg a kazdy laik si tech 30 balicku vyhodi, nahodi a propoji sam.

Na dobijecim miste budou mit pochopitelne k dispozici vsechny typy baterii, co po silnicich jezdi. Jo a ridici bude samozrejme jedno, ze za baterku ze sveho fungl noveho auta dostane nejakou, co uz ma neco nalitano.

Naprosto genialni napad. Doufam, ze jste si ho uz byl patentovat...

0/0
12.9.2017 10:33

M71i93c11h92a15l 81T40o44m41á63n29e29k 9557759246

ok, jak myslite, ja jen tvrdim ze by to bylo jednodussi na dojezd a nemuselo se cekat na dobijeni, jeslti to je proveditelne a je na to vule to uz je jina,

0/0
12.9.2017 10:47

P56a63v27e59l 57T48r83u96k34s98a 3583117942533

Jenomze to tvrdite zase nejspis proto, ze netusite, ze existuje neco jako supercharger. Ten vam do 30 minut nabije baterku na cca 80%. A pripojeni do zasuvky zvladne i laik a pak si muze v klidu zajit na kafe, jidlo, zachod,...

Vymontovat z auta "soucastku" o vaze 600 kg (a pak namontovat zpet), i kdyz bude rozdelena na mensi kousky nebude nic moc a pochybuju, ze ta vymena probehne vyrazne rychleji, nez pod 30 minut. (i kdyz zanedbam ty "drobne" prekazky z minuleho prispevku).

Mimochodem prumerny najezd autem je kolem 40 km za den. Trasy kolem 1000 km vetsina lidi zas tak casto neabsolvuje.

Takze k vasemu napadu asi vule nebude nikdy.

0/0
12.9.2017 10:59

M66i18c29h11a87l 57T67o67m83á49n66e55k 9497119386

no vidite a ja to videl jako super vec treba pro taxi spolecnosti, vsichni stejny typ vozu ale jestli baterie vazi pres 600kg tak to uz samo o sobe mi prijde silene, kazdopadne urcite sem to nemyslel nejakym slozitym projovanim ale stylem vytahnu blok a dam tam jiny, nic vic

0/0
12.9.2017 11:15

P56a76v45e27l 18T56r11u11k94s63a 3973867952763

Tak s vetsi flotilou stejnych aut, vlastni garazi se zrucnym mechanikem, by to mozna nejaky smysl melo.

Zrovna taxik, ale podle me v realu az tak velky najezd nema, navic relativne casto stoji a ceka na kseft (to se muze nabijet). Nemluve o tom, ze zrovna klasicke taxiky moc svetla budoucnost neceka.

0/0
12.9.2017 11:33

M92i56c79h45a90l 73T54o10m28á66n28e55k 9877789776

coze? nema? mozna tka ti mafiani co stoji na vaclavaku, ti co se zivi slusne, muzu jezdit aby vydelali, coz znamena standartne 300+ km, pravda tesla ted uz by na to stacila ale ta porizovaci cena je nerealna na taxi auto, ale udelat lehci vozidlo, s mensim dojezdem treba 150km , baterie by pak mene vazili a timto zpusobem by se mohla zvednout mobilita a i dojezd aut s takto malym dojezdem aniz by se zdlouhave zdrzovali ale je to jen napad, nic vic

0/0
12.9.2017 11:40
Foto

M91i12l97o81s67l76a32v 22D83o85u96b65r17a33v46a 1891699715894

můžete si za auto připojit přívěsný vozík s dieselgenerátorem a sudem nafty.;-D

+1/0
12.9.2017 8:54

M89a91r86t19i58n 36N82e56r57m78u97t 4629670318324

I to už tady bylo

0/0
12.9.2017 16:00

I13v60a98n 15S37o98t 6709444946588

A že "kurvitka" jsou výmysl! Oni jsou

i dalkově ovládána.

+8/0
11.9.2017 22:43

M93i18l47a76n 81N76ě58m83e97c 1885840146926

To je bezva zpráva. Zatím si tedy kupujete podobné auto s tím, že má nebo nemá aktivovaný nějaký softwarový "balíček". Fajn. Jen aby to ale časem nedopadlo třeba jako u CAD programů, kde už si dneska vlastně nekupujete nic - jen si to za stejné prachy de facto pronajímáte a jak jednou nezaplatíte, tak nemáte zastaralou verzi, ale kulový.

0/0
11.9.2017 22:30

T49o54m83a30s 73N43o85v33y 7398446838

Az bude mat elektro auto nad 80% ludi, bude evakuacia ako prebehla na Floride nemyslitelna.

Jednak boli rozsiahle vypadky elektriky, a za druhe nebude kde nabijat narychlo tolko aut.

+2/0
11.9.2017 21:55

P30a84v89e63l 44N90á29r57o91ž60n63ý 6289459783756

Proč 80% první co vypadlo na Floridě a vypadne při každém větším větru nebo sněhu je elektřina, protože vedeni a pak je tak nějak jedno co mají lidi okolo protože šťastní majitelé autíček na baterky nemají čím nabíjet, pokud tedy nemají hen ten generátor na benzín ;-D

+1/0
11.9.2017 22:10

A11n48t77o68n41í47n 97S67v58o59b52o78d95a 3104183349642

nebo máte v domě fotovoltaickou elektrárnu, která je doplněna zálohou z baterií 10kWh a víc, takže doma máte minimálně dojezd dalších cca 60 km i bez Muska

0/0
11.9.2017 22:23

P72a62v56e95l 85N93á49r16o68ž36n22ý 6419859363486

No nevím co doma máte před bouří,ale jedno je jisté při bouři a po bouři rozhodně žádnou elektrárnu nemáte a princip těchto bouří je, že již dlouho před tím je zataženo čili eletrárna neelektrárnuje,

+1/0
11.9.2017 22:44

A50n96t41o46n54í69n 12S46v31o27b41o13d90a 3224323579822

ale baterii můžete mít naprogramovanou tak, aby napájela jen nouzové osvětlení atd, takže udrží kapacitu velmi dlouho, a co bude po bouři s fotovoltaikou, je vám jedno, když to přežijete, o přicházející bouři víte dost dlouho dopředu, takže máte baterii plnou :-)

0/0
11.9.2017 22:47







Najdete na iDNES.cz