Diskuse k článku

Kdo chtěl utéct Irmě, dostal od Tesly šedesát kilometrů navíc

Elektroautům na Floridě prodloužila Tesla dojezd. Vstřícné gesto udělala firma vůči těm majitelům vozů, kteří prchali z Floridy před hurikánem Irma. Šéf firmy Elon Musk se za to dočkal obdivu i kritiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R92i75c82h91a56r75d 34S53t70e88i97d56l 9827722466288

A nezlepšuje toto omezení životnost baterií?

Pokud software řekne při 60 kWh "dojel jsi", tak se nikdy úplně nevytřískají. Nejsem si jistý, jak je na tom zrovna Li-Ion technologie, ale selský rozum by mi radil, že když se věci ženou na krev, tak z toho zpravidla velkou radost nemají. (nicméně zároveň odněkud vím, že některým technologiím toto "protáhnutí" naopak prospívalo)

12.9.2017 12:09

J71a68k83u88b 43F29e34i59f94a32r 7419449246539

Osobně bych nechtěl vlastnit vůz, kde mi někdo na dálku mění řídící software.

12.9.2017 9:10

K54a60r33e39l 74U95r71b85a61n 2904784141329

A co si ho jen pronajímat? Vlastnictví aut začíná být pomalu a jistě přežitek.

12.9.2017 9:34

J87a60k37u96b 77F28e11i51f59a66r 7169159736509

Krásná teorie, ale nedovedu si představit, jak by to mohlo fungovat. Kdo bude auto uklízet, když v něm někdo udělá bordel, kdo ho bude umývat, servisovat. Podle mě je to jen výplod fantazie.

Kdo nechce vlastnit auto, může jezdit taxíkem, MHD apod. už nyní.

12.9.2017 9:52

P33a96v33e44l 88T39r27u44k47s32a 3523977502553

"Kdo bude auto uklízet, když v něm někdo udělá bordel, kdo ho bude umývat, servisovat."

A ted to podle vas v pujcovne delaji jak? ;-D

12.9.2017 10:35

J84a16n 92P20r39i96b46y97l 5660355627257

Takže můžu mít vůz k dispozici kdykoliv potřebuji a hned, někdo ho bude umývat, servisovat a vůbec celkově se o něj starat a mě to přitom bude stát stejně, nebo méně než teď?

21.9.2017 12:21

R22o12m94a92n 27P34o10l54á48č88e37k 5566889745

Tak to upravím :-). Ani jezdit autem :-).

Pak mi to hodí error na dálnici a budu v ....

12.9.2017 10:35

J15a53n 22P15r53i79b76y55l 5650525737947

Proč by to měl být přežitek? Jaký jiný model by ho měl nahradit?

21.9.2017 12:21

J75a76n 14V34á40c97l81a73v27í24k 3482546141289

Takže byste raději jezdil třeba s možnou kritickou chybou, protože tolik nedůvěřujete firmě, která vyrobila Vaše auto? Jinak vzdálené zásahy do řídícího software auta snad umožňují i některé bezpečnostní produkty.

12.9.2017 10:54
Foto

M97i95l17o95s77l46a31v 63D91o91u85b60r80a82v47a 1651459515294

hm asi 30kwh na 100km. jen v ČR máme milion aut, když každý najede v průměru 10000KM TAK JE TO 1000000X100X30=3 000 000 000kwh...... kolik vyrobí naše elektrárny kwh za rok?

12.9.2017 8:51

P31a58v32e49l 23T57r39u74k25s57a 3893147672103

To jsou asi 3% rocni produkce ceskych elektraren. Hmm, asi jste cekal, ze to bude vic, co? ;-D

12.9.2017 9:15

M35a81r80t48i69n 73T37e73p21l84a21n 9487780275973

No průměrná spotřeba elektromobilu je cca. 15kWh na 100km. Pokud teda vezmeme ten průměrný nájezd 10 000km, tak to máme 1 500kWh nebo taky 1,5 MWh. V ČR je registrováno mám pocit asi 5 milionů aut. Takže to dělá 7 500 000 MWh = 7 5000 GWh nebo 7,5 TWh pro kompletní elektrizaci našich aut (ok, bylo by to víc, protože je to převedeno na osobní auta a u nákladních by ta spotřeba byla vyšší).

A teď k výrobě. Například jen Temelín v roce 2016 vyrobil 12,1TWh. Takže veškerou spotřebu elektroaut by dokázala pokrýt jediná naše jaderná elektrárna. A v celkových číslech vyrábí ČR někde kolem 75 - 80 TWh ročně, přičemž cca. 20TWh jde na vývoz. Takže z pohledu utáhnutí spotřeby elektromobilů se fakt není čeho bát.

12.9.2017 9:17

J35a60n 78P96r34i82b68y74l 5560935477487

No chyba toho výpočtu je, že odhadujete nájezd. Jsou jiné metody výpočtu, které jsou přesnější, protože na to jdou například přes roční spotřebu fosilních paliv na bezninkách. Nicméně nejste o řády špatně. Těch 7.5TWh by pokrylo cca spotřebu benzinu. S naftou by to bylo více, ale tu zas spotřebovává i autodoprava a stroje atd., takže tam se to odhaduje hůře.

Nicméně je tu jedna zásadní věc, kterou lidé vždy opomíjejí. Jedna věc je, že ta el. energie by tu byla a druhá věc a mnohem zásadnější je fakt, že je problém ji dostat lidem do garáží.

Např. Německá přenosová síť je před kolapsem už teď. Na severu mají větrníky a na jihu zas soláry. Podle toho co zrovna vyrábí energii v závislosti na počasí posílají ohromné množství energie sem a tam a to i přes nás.

Co jsem ale chtěl napsat hlavně je, že na toto nejsou připraveny rozvody přenosové sítě do domů.

Taková Tesla už s dnešní mizernou kapacitou baterií potřebuje jistič 3x32A, aby se nabila za cca 3 hodiny tuším. S jističem 3x16 jí to trvá asi 8h a na 1x16 jističi to trvá den. Kolik lidí má doma třífázovou zásuvku s takovým jističem? A k tomu spotřeba domácnosti, takže na vstupu do domu aby jste měl 3x50A. To nikdo nemá a ani to masově lidem nepovolí. Na to nejsou trafostanice a rozvody stavěné.

Pokud budou lepší baterie, tak se časy ještě prodlouží, protože větší proudy do domácnosti už nedostanete vůbec. Nemůžeme mít rozvody do každého domu 3x100A.

Cesta by byla jedině zvýšit napětí a zavádět do domácností vysoké napětí 20kV, jako používají rychlonabíječky.

Celkově tím chci říct, že investice do přenosové soustavy budou pravděpodobně vyšší, než stavba dalšího Temelína.

21.9.2017 12:36

R70i16c16h12a87r27d 60S55t10e66i27d74l 9767902576478

No, na jednu stranu se mi líbí, že se někdo pustí do počtů, aby si dal věci do souvislostí..

Na druhou stranu mi ale přijde, že tahat hausnumera je trošku hloupé. A k tomu si ještě nezjistit informaci, kterou se člověk snaží kritizovat (roční produkce).

Opravovat Vaše počty nebudu, vidím, že se do toho už pustil pan Teplan R^.

12.9.2017 12:00

J47a37n 73B77a22m75b88u95c20h 5165424274

Dražší modely většinou dotují cenu levnějších, které vznikají jejich např. softwarovým okleštěním. Výsledkem může být výrobek, který je dostupný pro více zákazníků byť ve dvou cenových hladinách.R^

Vstřícný krok firmy k majitelům vozům v postižené oblasti snad každý přivítá, nemuseli dělat nic.X

Elon Musk je znám empatickými gesty, např. bezplatně nechal opravit automobil německému řidiči, který svým automobilem zabrzdil auto řidiče, který dostal srdeční příhodu tuším. Nevyděl bych v tom oportunismus

Nejsem fanoušek elektromobilů, ale zeptejme se, co udělaly ostatní luxusní značky jako Daimler, BMW, Lexus apod.

12.9.2017 7:19

M66i17c34h54a31l 35T65o67m14á82n33e30k 9287709976

jenze tohle znamena jednu vec, lidi to budou zkouset obejit,takze jak se treba taktiku procesory, tak nekdo bude chtit odstranit znevyhodneni sveho vozu, zvlast kdyz bude jen softwarove omezene

12.9.2017 10:57

J67a42n 13V30á43c34l30a36v28í29k 3682366941269

Tak ti asi mají těžko v autech schovanou nepoužitou nádrž...

12.9.2017 10:57

R19o90b81e84r42t 87N92e42t72r52v51a35l 7898427641142

Je to stejné jako u procesorů. Koupil jsem si kdysi AMD Phenom XY (nevím už přesné označení) jako čtyřjádrový. Pak jsem našel na internetu návod, jak na něm odemknout další jádra a najednou jsem měl šestijádro. Stál méně, uměl méně....

Mnoho věcí, které používáme umí víc, než na kolik je nastaveno.

Myslím si, že dost často proto, že jedna výrobní linka je levnější než dvě, když náklady na výrobu dvou trochu odlišných výrobků jsou stejné.

12.9.2017 6:25

L53u59k50á77š 31M62a16r85e98d91a 6451794157348

Neni to stejne jako u procesoru. U procesoru je vyrobni proces trosku dilem nahody a zalezi jak kvalitni se vam povede "uvarit" polovodic. Takze se navrhne architektura pak se zacne vyrabet a kazdy procesor se podrobi zatezovym testum a tem "vadnym" kouskum se omezi cinnost, a prodaj se levneji, aby se nemuseli vyhazovat. Takze ano muzete si ho odemknout, muzete si vic nataktovat, ale uz vam nikdo neda zaruku, ze to pobezi stabilne, ze se nebude vic prehrivat a nebo ze se prepali. Ba naopak, timto krokem o zaruku prichazite....

12.9.2017 7:39

J61a97n 70V50á93c90l51a45v84í82k 3142356691599

Ono nejde jen o částečně vadné kusy, občas se omezují i dobré kusy, protože je v nižším segmentu vysoká poptávka a výrobní proces neprodukuje dost těch vadných.

Nicméně u čipů je to loterie, která může nebo nemusí vyjít. Do aut se naproti tomu asi dávají jen baterie bez vad.

12.9.2017 11:07

T77o17m44á86š 71D23o75m19i85n27i94k 7565835944845

To jsou kšefty.:-) Já se vztekám, když chce automobilka pár tisíc za aktivaci asistentů standardně obsažených v modulu ESP, a Tesla prostě zablokuje část kapacity baterie, která je nejdražší a výrobně nejnáročnější komponentou celého auta, a daný model prodává za méně při stejných nákladech. Předpokládám, že mnoho majitelů si cestu k vyšší kapacitě našlo i bez Muska.

11.9.2017 23:59

J49i51ř23í 36Š47v90a53g64r 3488480725626

Neprodává, prodávala. Než přišli na to, že to byla hloupost.

12.9.2017 0:48

J17i73ř67í 73K94a92č55í17r90e57k 5580186906

Je to blbost, LiIon baterie trpí, když se vybíjí moc. Čím míň se vybíjí, tím delší mají životnost.

11.9.2017 23:41

J58i51ř21í 52K55a47č16í55r59e45k 5400896976

Takže to není nějaká hajzlovina od Tesly, ale prostá úspora pro uživatele. liIon může zvládnout jen 150 nabíjecích cyklů někde v mobilu, ale taky 2000 nabíjecích cyklů, vše záleží na tom, jak moc se bude nabíjet a jak moc vybíjet.

11.9.2017 23:42

J31i68ř34í 52K94a48č98í60r67e45k 5280526986

Přičmž větší vliv na životnost má, na jaké napětí se bude nabíjet.

11.9.2017 23:46

P62e38t87r 93S91o92k15o45l 8882481417211

Omezení vybíjení baterie je prasečinka, když po záruce odejde baterie musíte si stejně koupit náhradní díl s vyšší kapacitou.

11.9.2017 23:33

J91i10ř65í 17Z57ý38k36a 9829953711850

tou dobou bude k dispozici kapacitnější baterie, nebo menší, lehčí, levnější se stejnou kapacitou.

Tesla je jedna z mála automobilek, co myslí i na své staré modely a nabízí pro ně vylepšení. Např. Tesla Roadster vyjela v roce 2008 z fabriky s 53kWh baterií, nyní si lze jako náhradní díl objednat 80kWh baterii.

12.9.2017 0:25

M82i48r62e20k 19G40a89j16e91r 5101566839770

Neni nahodou vyhoda, ze maji kratsi dojezd se stejnou baterkou? Vsadil bych se, ze jim vydrzi o nekolik let dele a treba za 10 let budou porad mit 60 kWh, zatimco ti, co si zaplatili za vetsi kapacitu, ji budou mit za 10 let dost zmensenou.

11.9.2017 22:48

L65u52k47á84š 62N41o30v91ý 4400128470429

Tak já nevím, tlačit auto 60 km k nejbližší nabíječce asi není zádná výhoda. :)

11.9.2017 22:54

M53i20r17e90k 69G12a90j51e14r 5541386829950

A to se spis stane tem, kterym se kapacita bude zmensovat a oni to neodhadnou.

12.9.2017 2:15

L14u97k42á48š 21N45o25v86ý 4490908840889

Tak mě napadá, existují nějaké "powerbanky" i do elektromobilů, nebo jsem to právě vymyslel? :)) A pokud ne, tak proč ne?

A ještě mě napadá, kdyby do těch slabších aut montovali i slabší baterie, tak by byly lehčí a měly lepší jízdní vlastnosti, resp. u těch dražších aut by to bylo obráceně a to by asi nebylo tak úplně zádoucí...

11.9.2017 22:44

J97i43ř39í 65Z89ý17k59a 9719753861790

powerbanku v podobě přívěsného vozíku jsem viděl akorát u samodomo přestavby VW T1. Komerčně to asi nikdo nenabízí. Což je škoda, by mohly existovat přívěsné powerbanky založené čistě na bateriích, případně na benzinové elektrocentrále ;-D

12.9.2017 0:31

M97i10c39h54a92l 36T62o20m24á63n87e57k 9437879526

a pritom by uplne stacilo udelat ti baterie jednoduse vymenitelne, prijede na dobijeci misto vyhodite vase baterie , nahodite dobite a jedete dal

12.9.2017 5:21

P29a66v31e54l 14T28r32u12k70s68a 3603857242473

Mate aspon orientacni predstavu, kolik baterie napr. v Tesle vazi?

12.9.2017 8:23

M77i20c29h27a28l 43T47o80m90á31n60e85k 9797699346

a neni to jedno? tka by baterie byla na vice clanku rozdelena,

12.9.2017 10:25

P19a84v95e76l 46T86r92u49k30s81a 3603747972683

Jiste. Staci 500-600 kg rozdelit na clanky "jenom" po 20 kg a kazdy laik si tech 30 balicku vyhodi, nahodi a propoji sam.

Na dobijecim miste budou mit pochopitelne k dispozici vsechny typy baterii, co po silnicich jezdi. Jo a ridici bude samozrejme jedno, ze za baterku ze sveho fungl noveho auta dostane nejakou, co uz ma neco nalitano.

Naprosto genialni napad. Doufam, ze jste si ho uz byl patentovat...

12.9.2017 10:33

M84i41c50h47a72l 45T53o67m40á24n53e15k 9487749986

ok, jak myslite, ja jen tvrdim ze by to bylo jednodussi na dojezd a nemuselo se cekat na dobijeni, jeslti to je proveditelne a je na to vule to uz je jina,

12.9.2017 10:47

P93a27v48e62l 76T61r82u64k18s77a 3593837702983

Jenomze to tvrdite zase nejspis proto, ze netusite, ze existuje neco jako supercharger. Ten vam do 30 minut nabije baterku na cca 80%. A pripojeni do zasuvky zvladne i laik a pak si muze v klidu zajit na kafe, jidlo, zachod,...

Vymontovat z auta "soucastku" o vaze 600 kg (a pak namontovat zpet), i kdyz bude rozdelena na mensi kousky nebude nic moc a pochybuju, ze ta vymena probehne vyrazne rychleji, nez pod 30 minut. (i kdyz zanedbam ty "drobne" prekazky z minuleho prispevku).

Mimochodem prumerny najezd autem je kolem 40 km za den. Trasy kolem 1000 km vetsina lidi zas tak casto neabsolvuje.

Takze k vasemu napadu asi vule nebude nikdy.

12.9.2017 10:59

M44i67c68h49a22l 15T89o20m48á17n34e80k 9507539806

no vidite a ja to videl jako super vec treba pro taxi spolecnosti, vsichni stejny typ vozu ale jestli baterie vazi pres 600kg tak to uz samo o sobe mi prijde silene, kazdopadne urcite sem to nemyslel nejakym slozitym projovanim ale stylem vytahnu blok a dam tam jiny, nic vic

12.9.2017 11:15

P32a41v48e28l 49T36r64u22k22s30a 3173127762413

Tak s vetsi flotilou stejnych aut, vlastni garazi se zrucnym mechanikem, by to mozna nejaky smysl melo.

Zrovna taxik, ale podle me v realu az tak velky najezd nema, navic relativne casto stoji a ceka na kseft (to se muze nabijet). Nemluve o tom, ze zrovna klasicke taxiky moc svetla budoucnost neceka.

12.9.2017 11:33

M69i22c60h82a68l 94T56o84m65á35n69e19k 9837789406

coze? nema? mozna tka ti mafiani co stoji na vaclavaku, ti co se zivi slusne, muzu jezdit aby vydelali, coz znamena standartne 300+ km, pravda tesla ted uz by na to stacila ale ta porizovaci cena je nerealna na taxi auto, ale udelat lehci vozidlo, s mensim dojezdem treba 150km , baterie by pak mene vazili a timto zpusobem by se mohla zvednout mobilita a i dojezd aut s takto malym dojezdem aniz by se zdlouhave zdrzovali ale je to jen napad, nic vic

12.9.2017 11:40
Foto

M38i95l20o38s82l84a46v 20D65o30u72b78r55a56v28a 1151139225774

můžete si za auto připojit přívěsný vozík s dieselgenerátorem a sudem nafty.;-D

12.9.2017 8:54

M77a93r72t96i81n 58N34e47r75m23u58t 4399520858804

I to už tady bylo

12.9.2017 16:00

I83v34a95n 72S92o55t 6339124946618

A že "kurvitka" jsou výmysl! Oni jsou

i dalkově ovládána.

11.9.2017 22:43

M95i25l11a37n 46N30ě65m96e15c 1105450646976

To je bezva zpráva. Zatím si tedy kupujete podobné auto s tím, že má nebo nemá aktivovaný nějaký softwarový "balíček". Fajn. Jen aby to ale časem nedopadlo třeba jako u CAD programů, kde už si dneska vlastně nekupujete nic - jen si to za stejné prachy de facto pronajímáte a jak jednou nezaplatíte, tak nemáte zastaralou verzi, ale kulový.

11.9.2017 22:30

T38o79m58a47s 69N96o17v89y 7298926738

Az bude mat elektro auto nad 80% ludi, bude evakuacia ako prebehla na Floride nemyslitelna.

Jednak boli rozsiahle vypadky elektriky, a za druhe nebude kde nabijat narychlo tolko aut.

11.9.2017 21:55

P72a93v18e40l 29N32á54r90o76ž44n84ý 6429329193386

Proč 80% první co vypadlo na Floridě a vypadne při každém větším větru nebo sněhu je elektřina, protože vedeni a pak je tak nějak jedno co mají lidi okolo protože šťastní majitelé autíček na baterky nemají čím nabíjet, pokud tedy nemají hen ten generátor na benzín ;-D

11.9.2017 22:10

A91n91t42o47n84í44n 28S35v67o91b44o18d62a 3154863719752

nebo máte v domě fotovoltaickou elektrárnu, která je doplněna zálohou z baterií 10kWh a víc, takže doma máte minimálně dojezd dalších cca 60 km i bez Muska

11.9.2017 22:23

P32a37v64e52l 22N35á77r81o55ž53n87ý 6629529473356

No nevím co doma máte před bouří,ale jedno je jisté při bouři a po bouři rozhodně žádnou elektrárnu nemáte a princip těchto bouří je, že již dlouho před tím je zataženo čili eletrárna neelektrárnuje,

11.9.2017 22:44

A37n41t14o24n57í81n 17S38v54o67b50o48d84a 3244903859892

ale baterii můžete mít naprogramovanou tak, aby napájela jen nouzové osvětlení atd, takže udrží kapacitu velmi dlouho, a co bude po bouři s fotovoltaikou, je vám jedno, když to přežijete, o přicházející bouři víte dost dlouho dopředu, takže máte baterii plnou :-)

11.9.2017 22:47

Najdete na iDNES.cz