Diskuze

Pozor na spropitné. Některé podniky si jej účtují samy a bez optání

Některé české restaurace účtují spotřebitelům neoprávněně vyšší částky za „servis“. Česká obchodní inspekce například zjistila, že v restauraci na Střeleckém ostrově v Praze zákazníkům personál účtoval téměř o 20 korun více, než činily objednávky.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

zasadovym odpurcum spropitneho nedoporucuji cestovat do USA, kde casto pozaduji minimalni % uz na jidelnim listku pred vchodem. 10- 18 i vice %. Kdo neda je povazovan za spolecensky odpad. Jsou znamy pripady konfliktu s vedenim restaurace.

Na zajezdnich lodich uctuji kazdemu pasazerovi vcetne deti denni sazbu "gratuities" - spropitne. Vsechny spolecnosti- americke, britske, italske atd. To se po kazdem turnusu rozdeli jako platovy pridavek mezi veskery personal: kabinove a restauracni stewardy, kuchynsky personal, pradleny i sefa restaurace a sefkuchare. Obvykla vyse je $11-12 na pasazera a den plavby. Pasazer to ma v v kupnich podminkach zajezdu.

Nutno dodat, ze lodni personal ma skutecne mizerne platy a pasazeri tak prispivaji vsude, kde firma de-facto sidi personal na vydelcich.

Americani jsou od mala vychovavani, ze kdo ma penize, ten si porouci, vcetne sluzeb navic. Spropitne se bere jako spolecenska povinnost tech, kdo si mohou dovolit navstevu restaurace nebo treba cestovani jako lodni/autokarovy zajezd. Nedat ho nebo dat jen malo je u nich silne spolecenske faux-pas a znamka skotactvi.

Australani a Novozelandani jsou notoricti oponenti "po americku/kanadsku" uctovaneho vysokeho spropitneho a poukazuji, ze ceny zajezdu by mely byl "all-inclusive", aby personal dostaval primereny plat bez nutnosti pridavku.

Na diskuznich forech jedne velke cestovky pusobici prevazne v anglosasskych zemich jsem byl svedkem nekdy az ostrych slovnich stretu mezi Americany, v nekterych pripadech i Kanadany a na druhe strane Australany a Novozelandany o "povinnem spropitnem", debate co je vydridusstvi firem a co je skotactvi pasazeru. Moderatori byli nakonec nuceni zakazat veskere diskuze o spropitnem!

Lodni spolecnost Princess (USA) ted uz nekolik let neuctuje pasazerum zadne denni spropitne na lodich ktere maji permanentni bazi v jednom z australskych pristavu a na palube pouzivaji australskou, namisto americke meny, ktera se pouziva na ostatnich lodich jejich flotily.

1 0
možnosti

Zminena cestovka porada autokarove zajezdy, prevazne v Evrope. Tam sice system nemuze pasazerum uctovat denni "gratuities", protoze nejsou dodatecne ucty na konci zajezdu podle spotreby dalsiho jidla, piti a sluzeb. Pasazeri si plati sami na zastavkach co si kde venku objednaji.

Cestovky tedy vydavaji "silne doporuceni spropitneho" pro TD (Tour Director =vedouci zajezdu) a sofera, predane jim kazdym pasazerem v obalce na konci zajezdu. Doporucena denni sazba na kazdeho pasazera je v soucasne dobe kolem 5E pro TD (bude se brzo zvysovat na 6) a 3E pro sofera.

20 denni zajezd, 40 az 50 pasazeru v autobuse, doporuceno 100E od kazdeho pasazera pro TD a 60E od kazdeho pro sofera.

Zase tady obcas ochazelo ke stretum mezi nekterymi Aussiky + NZ a Americany, kdyz Aussie +NZ davali prednost poslat dve obalky kolem autobusu a kazdy pasazer at tam da kolik chce a preda se to hromadne jmenem vsech pasazeru, zatimco Americane jedou podle "pravidel" jednotlive. Je jasne jake pasazery maji TD a soferi nejradsi.

Vedle toho se take doporucuje dat spropitne pruvodcum vodicim skupiny z lodnich nebo autokarovych zajezdu po pamatkach ci okoli. Byvalo doporuceno 1E za pul dne, 2 E za den od kazdeho pasazera.

Minuly rok jsme byli s manzelkou na ricnim lodnim zajezdu Amsterdam - Budapest. Zajimave bylo, ze my Aussie + NZ jsme podle kupni smlouvy zajezdu meli veskere spropitne na lodi i na sousi "predplacene v cene zajezdu", zatimco ostatni narodnosti ne.

Na lodi bylo ze 190 pasazeru 104 Americanu a ti na konci zajezdu predavali personalu obalky. Videl jsem take 20 Eurovky davane nekterymi Americany pruvodcum na sousi na konci prohlidky (tam, kde je doporuceno dat 2E). Takova americka "stedrost" pak dela medvedi sluzbu ostatnim, protoze personal turistickeho prumyslu a pohostinstvi pak ocekava totez od ostatnich narodnosti a nemini se pretrhnout, kdyz vidi, ze nejsou z USA.

1 0
možnosti

kdyz jsme se pred nekolika lety pri navsteve Prahy zastavili na veceri U radnice na Staromaku, na menu byla poznamka v titernem tisku, ze uctuji 10% service.

Obsluha byla pomala, mizerna, polovinu jidel z jidelniho listku nemeli nebo "nemeli", museli jsme si nakonec rici o ucet 3x behem 20 minut, nez ho prinesli - a to jsme nakonec rekli u kiosku, ze jestli tu ucet nebude do 3 minut, nechame v kiosku jen pribliznou castku a odejdeme.

Nauctovali si 10% service a my jsme jim to dali presne do posledni mince, ani korunu navic. Tvarili se kysele a to jeste nevedeli, ze jsem o nich napsal zpravu pro jednu velkou zahranicni cestovku a doporucil jejich klientele, aby se teto restauraci - a potazmo ostatnim kolem Staromaku vyhnuli.

Ja jsem tam take nechtel jit, chtel jsem zajit do jedne z nasich oblibenych restauraci o nejaky km jinde, ale manzelka byla unavana z behani po Praze cely den. Rekla ze uz nikam ani krok dokud se nenaji a nenapije.

1 0
možnosti

K43a81r95e36l 20U40r20b27a80n

20. 9. 2017 13:50

Nejhorší jsou škudlilové, co jídlo pochválí ale pak nechají na dýšku 2-3 koruny.. Rv

0 2
možnosti

A kolik dáváte Vy prodavačce v hypermarketu za obsluhu ? ;-)

3 1
možnosti

"U anglické objednávky přinesl číšník v deskách účet s částkou 212 korun místo správných 193 korun. Rozdíl 19 korun byl na účtence "

popsán jako „we recommend tips“ (v překladu doporučujeme dýško)."

A když tam tedy napíši tužkou NO, tak lze uhradit jen těch 193 Kč, jo ;-D;-D (když je tam doporučujeme)

3 0
možnosti

Češi jsou staří lakomci, to je známá věc. Že to tady okecávají tím, že obsluhu platí majitel, tak jenom dávájí najevo, že navíc vůbec netuší jako hospody fungují a jak je obsluha placená ...

1 7
možnosti

1) Lakomci ani ne, pouze nechtějí automaticky dávat peníze navíc za nic.

2) Jak je obsluha placená, mě vůbec nezajímá a není to můj problém.

7 1
možnosti

A to mám dávat dýško za to, že namísto půllitru piva je mi přineseno sotva 0,4?

1 0
možnosti

máš je odměnit za to, že z každých 10 l piva udělají 25, ne 20 piv ;-D

1 0
možnosti

Tak i já dávám spropitné, v různé výši, dle spokojenosti. Do podniku který automaticky předpokládá mou spokojenost a taky to to zúčtuje nejspíš podruhé nepůjdu.:-/

12 0
možnosti

Jak dostala ta restaurace tu pokutu, chybou je že na to cizinci nebyli dopředu upozorněni, pak by si to bez problému obhájili i proti čoice. Pokud není cizinec schopen vybrat si podle českého lístku a požaduje nadstandardní službu přeloženého a tedy i dráže pořízeného lístku a je na to dopředu upozorněn, je to v pořádku. To samé, pokud není schopen se česky domluvit a číšník je nucen povolat jazykově vybavenějšího kolegu a pravděpodobně i lépe placeného, měl by být tento host upozorněn, že mu bude naúčtován i tento nadstandard jako jakýsi special service.

0 8
možnosti

I50v97a 22K35r15i97š19t48o87f

21. 9. 2017 14:03

Jj, a když je někdo málo rozumově vybaven, také mu povolají nějakého vysvětlovatele? Už se vám to někdy stalo?

0 0
možnosti

Obsluha u stolu zpravidla ještě poklízí bordel po Vás. To paní u krájení salámu opravdu nemusí...

1 6
možnosti

Ta obsluha je za to placená, na rozdíl od některých jiných zemí. A pokud si majitel nedokáže určit správné ceny, je to jeho problém. Nakupuji zboží i služby za předem známou cenu a nevím, proč by to v hospodě měli vyžadovat jinak, než třeba v servisu, nebo v obchodě.

6 0
možnosti

Zajímavá diskuze. Co Čech to lakomec! Dokonalou práci chtějte po našich politicích, policii apod. Ale chápu, ladit si ego na pinglovi je snaží.

2 9
možnosti

Jaký lakomec? Řeč je tu o tom, že si obsluha nadrzo automaticky naúčtuje spropitné nad rámec útraty.

8 1
možnosti
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Kryptopodvodník Bankman-Fried dostal 25 let. Zpronevěřil osm miliard dolarů

28. března 2024  17:07,  aktualizováno  17:43

Americký soud poslal zakladatele zkrachovalé kryptoměnové burzy FTX Sama Bankmana-Frieda na 25 let...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!