Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pozor na spropitné. Některé podniky si jej účtují samy a bez optání

Některé české restaurace účtují spotřebitelům neoprávněně vyšší částky za „servis“. Česká obchodní inspekce například zjistila, že v restauraci na Střeleckém ostrově v Praze zákazníkům personál účtoval téměř o 20 korun více, než činily objednávky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M42i84c24h25a97l 42M29i18l97l37e83r 9516912769522

zasadovym odpurcum spropitneho nedoporucuji cestovat do USA, kde casto pozaduji minimalni % uz na jidelnim listku pred vchodem. 10- 18 i vice %. Kdo neda je povazovan za spolecensky odpad. Jsou znamy pripady konfliktu s vedenim restaurace.

Na zajezdnich lodich uctuji kazdemu pasazerovi vcetne deti denni sazbu "gratuities" - spropitne. Vsechny spolecnosti- americke, britske, italske atd. To se po kazdem turnusu rozdeli jako platovy pridavek mezi veskery personal: kabinove a restauracni stewardy, kuchynsky personal, pradleny i sefa restaurace a sefkuchare. Obvykla vyse je $11-12 na pasazera a den plavby. Pasazer to ma v v kupnich podminkach zajezdu.

Nutno dodat, ze lodni personal ma skutecne mizerne platy a pasazeri tak prispivaji vsude, kde firma de-facto sidi personal na vydelcich.

Americani jsou od mala vychovavani, ze kdo ma penize, ten si porouci, vcetne sluzeb navic. Spropitne se bere jako spolecenska povinnost tech, kdo si mohou dovolit navstevu restaurace nebo treba cestovani jako lodni/autokarovy zajezd. Nedat ho nebo dat jen malo je u nich silne spolecenske faux-pas a znamka skotactvi.

Australani a Novozelandani jsou notoricti oponenti "po americku/kanadsku" uctovaneho vysokeho spropitneho a poukazuji, ze ceny zajezdu by mely byl "all-inclusive", aby personal dostaval primereny plat bez nutnosti pridavku.

Na diskuznich forech jedne velke cestovky pusobici prevazne v anglosasskych zemich jsem byl svedkem nekdy az ostrych slovnich stretu mezi Americany, v nekterych pripadech i Kanadany a na druhe strane Australany a Novozelandany o "povinnem spropitnem", debate co je vydridusstvi firem a co je skotactvi pasazeru. Moderatori byli nakonec nuceni zakazat veskere diskuze o spropitnem!

Lodni spolecnost Princess (USA) ted uz nekolik let neuctuje pasazerum zadne denni spropitne na lodich ktere maji permanentni bazi v jednom z australskych pristavu a na palube pouzivaji australskou, namisto americke meny, ktera se pouziva na ostatnich lodich jejich flotily.

+1/0
22.9.2017 4:06

M23i45c49h98a79l 82M30i94l36l45e57r 9806862289572

Zminena cestovka porada autokarove zajezdy, prevazne v Evrope. Tam sice system nemuze pasazerum uctovat denni "gratuities", protoze nejsou dodatecne ucty na konci zajezdu podle spotreby dalsiho jidla, piti a sluzeb. Pasazeri si plati sami na zastavkach co si kde venku objednaji.

Cestovky tedy vydavaji "silne doporuceni spropitneho" pro TD (Tour Director =vedouci zajezdu) a sofera, predane jim kazdym pasazerem v obalce na konci zajezdu. Doporucena denni sazba na kazdeho pasazera je v soucasne dobe kolem 5E pro TD (bude se brzo zvysovat na 6) a 3E pro sofera.

20 denni zajezd, 40 az 50 pasazeru v autobuse, doporuceno 100E od kazdeho pasazera pro TD a 60E od kazdeho pro sofera.

Zase tady obcas ochazelo ke stretum mezi nekterymi Aussiky + NZ a Americany, kdyz Aussie +NZ davali prednost poslat dve obalky kolem autobusu a kazdy pasazer at tam da kolik chce a preda se to hromadne jmenem vsech pasazeru, zatimco Americane jedou podle "pravidel" jednotlive. Je jasne jake pasazery maji TD a soferi nejradsi.

Vedle toho se take doporucuje dat spropitne pruvodcum vodicim skupiny z lodnich nebo autokarovych zajezdu po pamatkach ci okoli. Byvalo doporuceno 1E za pul dne, 2 E za den od kazdeho pasazera.

Minuly rok jsme byli s manzelkou na ricnim lodnim zajezdu Amsterdam - Budapest. Zajimave bylo, ze my Aussie + NZ jsme podle kupni smlouvy zajezdu meli veskere spropitne na lodi i na sousi "predplacene v cene zajezdu", zatimco ostatni narodnosti ne.

Na lodi bylo ze 190 pasazeru 104 Americanu a ti na konci zajezdu predavali personalu obalky. Videl jsem take 20 Eurovky davane nekterymi Americany pruvodcum na sousi na konci prohlidky (tam, kde je doporuceno dat 2E). Takova americka "stedrost" pak dela medvedi sluzbu ostatnim, protoze personal turistickeho prumyslu a pohostinstvi pak ocekava totez od ostatnich narodnosti a nemini se pretrhnout, kdyz vidi, ze nejsou z USA.

+1/0
22.9.2017 4:34

M23i18c19h23a25l 49M96i62l43l93e50r 9926732319232

kdyz jsme se pred nekolika lety pri navsteve Prahy zastavili na veceri U radnice na Staromaku, na menu byla poznamka v titernem tisku, ze uctuji 10% service.

Obsluha byla pomala, mizerna, polovinu jidel z jidelniho listku nemeli nebo "nemeli", museli jsme si nakonec rici o ucet 3x behem 20 minut, nez ho prinesli - a to jsme nakonec rekli u kiosku, ze jestli tu ucet nebude do 3 minut, nechame v kiosku jen pribliznou castku a odejdeme.

Nauctovali si 10% service a my jsme jim to dali presne do posledni mince, ani korunu navic. Tvarili se kysele a to jeste nevedeli, ze jsem o nich napsal zpravu pro jednu velkou zahranicni cestovku a doporucil jejich klientele, aby se teto restauraci - a potazmo ostatnim kolem Staromaku vyhnuli.

Ja jsem tam take nechtel jit, chtel jsem zajit do jedne z nasich oblibenych restauraci o nejaky km jinde, ale manzelka byla unavana z behani po Praze cely den. Rekla ze uz nikam ani krok dokud se nenaji a nenapije.

+1/0
21.9.2017 14:30

K36a63r40e20l 22U57r10b32a72n 2184284491739

Nejhorší jsou škudlilové, co jídlo pochválí ale pak nechají na dýšku 2-3 koruny.. Rv

0/−2
20.9.2017 13:50

J25a28r59o97m23í71r 90K35r70á15l 4580949984379

A kolik dáváte Vy prodavačce v hypermarketu za obsluhu ? ;-)

+3/−1
20.9.2017 14:49

M40i85c63h42a32l 41M92i50l16l87e23r 9956442869532

kdyz jsme na cestach, ridime se podle mistnich zvyklosti.

V Praze / Cesku nemam zadny problem dat slusneho tuzera, kde jsme spokojeni. Mame oblibenou hospodu, kde se s rodinou radi setkavame pri nasich cestach do Prahy. Vyber jidel velky, dobre se tam ji, obsluha ochotna a nikoliv prilis vlezla. Vzdycky dostanou tuzera 100-200Kc, podle vysky uctu tak 10-15%. Kdyz si manzelka v Praze zaskoci ke kadernici, dava ji tak 50-70Kc tuzera.

Podotykam, ze u nas v Australii neni ve zvyku davat nijak vysoke tuzery, spis trochu zaokrouhlit ucet, o neco vic v lepsich restauracich.

U kadernika / holice se tu nedava zadny tuzer, taxikarovi zaokrouhlit ucet, ale kdyz je extra ochotny, radi pridame.

0/0
21.9.2017 22:08

J78i12n13d91ř96i40c69h 85Š32k53o98p16e93k 4755641260485

"U anglické objednávky přinesl číšník v deskách účet s částkou 212 korun místo správných 193 korun. Rozdíl 19 korun byl na účtence "

popsán jako „we recommend tips“ (v překladu doporučujeme dýško)."

A když tam tedy napíši tužkou NO, tak lze uhradit jen těch 193 Kč, jo ;-D;-D (když je tam doporučujeme)

+3/0
20.9.2017 6:57

M30a31r39t27i23n 23N28o21v43o38t63n26ý 3756806771504

Češi jsou staří lakomci, to je známá věc. Že to tady okecávají tím, že obsluhu platí majitel, tak jenom dávájí najevo, že navíc vůbec netuší jako hospody fungují a jak je obsluha placená ...

+1/−7
20.9.2017 2:00

P28a82v90e62l 59D22o82l61n83í60č50e34k 3118323644831

1) Lakomci ani ne, pouze nechtějí automaticky dávat peníze navíc za nic.

2) Jak je obsluha placená, mě vůbec nezajímá a není to můj problém.

+7/−1
20.9.2017 6:12

J43i23n89d49ř20i87c61h 62Š82k69o67p23e56k 4715131410655

většina tuší, jak se obsluha platí.

Minimum oficiálně a zbytek na ruku

+3/−1
20.9.2017 7:13

J76a39r59o88m45í69r 78K12r55á35l 4600629164379

Hospody fungují tak, že obsluha je buď majitel, nebo zaměstnanec s pracovní smlouvou. Pokud hospody fungují jinak, je to problém majitele a těch zaměstnanců. Až bude ten pingl podávat za sebe daňové přiznání, kde bude zdaněno to spropitné, pak to bude o něčem jiném. Vy dáváte zpropitné obsluze v hypermarketu u pultu ? To silně pochybuji.

+1/0
20.9.2017 8:44

A80n54t13o74n50í79n 55N85o44v48á76k 7721197110947

Ano, obsluhu platí provozovatel. Platím cenu, kterou si restaurace sama stanovila, nevím proč bych měl přihazovat něco navíc, v lahůdkách to taky skoro nikdo nedělá. Spropitné považuji za zlozvyk.

+4/0
20.9.2017 13:13

F10r30a77n80t66i86š74e91k 80R12a57t22o20l60í98s25t92k13a 4669214866957

A to mám dávat dýško za to, že namísto půllitru piva je mi přineseno sotva 0,4?

+1/0
20.9.2017 1:51

J18i96n13d83ř32i36c83h 47Š65k23o92p67e17k 4585861530145

máš je odměnit za to, že z každých 10 l piva udělají 25, ne 20 piv ;-D

+1/0
20.9.2017 7:22

J42a80r34o35m93í82r 91K79r93á62l 4450299594989

;-D To by měl spíše majitel hospody, ne ?

+1/0
20.9.2017 8:45

M50i95r83o36s73l23a54v 10K78a82š83p98a72r 3892827761601

Tak i já dávám spropitné, v různé výši, dle spokojenosti. Do podniku který automaticky předpokládá mou spokojenost a taky to to zúčtuje nejspíš podruhé nepůjdu.:-/

+12/0
19.9.2017 23:24

J58i78ř19í 98K13a38l18i64n91a 5708124966113

Jak dostala ta restaurace tu pokutu, chybou je že na to cizinci nebyli dopředu upozorněni, pak by si to bez problému obhájili i proti čoice. Pokud není cizinec schopen vybrat si podle českého lístku a požaduje nadstandardní službu přeloženého a tedy i dráže pořízeného lístku a je na to dopředu upozorněn, je to v pořádku. To samé, pokud není schopen se česky domluvit a číšník je nucen povolat jazykově vybavenějšího kolegu a pravděpodobně i lépe placeného, měl by být tento host upozorněn, že mu bude naúčtován i tento nadstandard jako jakýsi special service.

0/−8
19.9.2017 21:57

I88v63a 73K43r98i14š71t38o37f 9538630460960

Jj, a když je někdo málo rozumově vybaven, také mu povolají nějakého vysvětlovatele? Už se vám to někdy stalo?

0/0
21.9.2017 14:03

T96o60m80á37š 90L11h20o78t46k55a 4696252738448

Obsluha u stolu zpravidla ještě poklízí bordel po Vás. To paní u krájení salámu opravdu nemusí...

+1/−6
19.9.2017 21:30

J34a57r63o24m51í71r 69K27r91á38l 4700919814869

Ta obsluha je za to placená, na rozdíl od některých jiných zemí. A pokud si majitel nedokáže určit správné ceny, je to jeho problém. Nakupuji zboží i služby za předem známou cenu a nevím, proč by to v hospodě měli vyžadovat jinak, než třeba v servisu, nebo v obchodě.

+6/0
19.9.2017 23:03

J95i84n45d20ř93i41c98h 80Š20k37o33p15e10k 4495181360815

no a ?

To by za chvíli mohl být argument, že v hospodě se svítí, topí a vytírá podlaha, takže 3x příplatek.

Pokud není majitel schopen rozpočítat režii do ceny jídel a pití, dělá evidentně něco špatně;-D

+7/0
20.9.2017 7:24

B42r87a35n35i82s66l38a89v 11Č71e49r95ň65a85n29s40k91ý 8860172840

Cena toho salámu alebo pre lepší príklad nápoja napr.Coca coly je v reštaurácii podstatne vyššia ako u pani za pultom. Cena služby je už samozrejme započítaná v konečnej cene v jednom aj druhom prípade.

+3/0
20.9.2017 14:07

J76a43n 85V48o49j21t53í29š20e71k 6882161635146

Ta paní zas musí krájet salám, kdežto obsluha v restauraci ne. Logika jak víno.

+3/0
20.9.2017 18:04

T64o90m41á77š 69L12h13o31t68k15a 4256232818468

Zajímavá diskuze. Co Čech to lakomec! Dokonalou práci chtějte po našich politicích, policii apod. Ale chápu, ladit si ego na pinglovi je snaží.

+2/−9
19.9.2017 21:28

P32a43v60e53l 51D49o62l11n94í47č27e97k 3888933134611

Jaký lakomec? Řeč je tu o tom, že si obsluha nadrzo automaticky naúčtuje spropitné nad rámec útraty.

+8/−1
20.9.2017 6:15

S31a37š51a 46P75o56r51t84r33o13v29á 1846117186788

Café Restaurant na Střeleckém ostrově je moc "prímová" restaurace s výhledem na ND. Ten výhlede je jediný, co je na ni príma. Stačí si přečíst recenze na Tripadvisoru.

+2/0
19.9.2017 20:38

P47a18v31e60l 14B55r74a34v26e80n31e40c 7874357290487

jak je možné že tady dvojí ceny vadí a když stát chce po firmě mnohem vyšší poplatek než po fyzické osobě tak je to v pořádku?

+2/−7
19.9.2017 20:33

M11i35r30o87s27l34a86v 42R70a21t32a11j 5151723154595

Spropitné není uzákoněné. Platit jen v účtované částce...

+7/0
19.9.2017 19:52

J20a24n 24L77u14k92á94š 7827833293302

Jak pisou o hlaseni restaurace, ze uctuje spatne ceny cizincum, tak by mne zajimalo, kdy nekdo vlitne na CSA, ktere pouziva pro svou nabidku kurz 1 EUR = 30 CZK, takze odira ty, co plati v Kc.

https://csaupcdnep01.azureedge.net/media/1395/buy-on-board-czech-airlines.pdf

+5/−3
19.9.2017 19:41

J84i71ř11í 76O60u16k31r97o54p22e81c 5580978173959

To byste mohl říct u každého podniku, který má stanoven kurz CZE/EUR. Vždy je to výhodně pro podnik.

ČSA nic neporušuje, když zákazníka informuje dopředu o cenách. Zákazník se může svobodně rozhodnout.

+4/0
19.9.2017 20:12

J39a26n 37L49u46k82á20š 7207183863302

Sam dysko vetsinou davam. To uz mne musi fakt nastvat.

Nicmene ve svete je praxe ruzna od USA, kde je 15% dysko slusnosti a pokud vas nenastvali tak 10% minimum, mene je neslusne, po Francii, kde se dyska nedavaji prakticky vubec.

+1/0
19.9.2017 19:37

M56i43r51o25s15l72a49v 30R93a47t86a36j 5131803294115

Oprava - 15 % je už standard, ale v dneššní době je to už 20%....těch 10 % je už opravdu moc neslušné a pokud to někdo takhle dal, tak musel být značně nespokojen...jinak je už docela běžné 20 %.... v USA

0/0
19.9.2017 19:55

M14a81r58t18i92n 79K59u79ř23í33t85k21a 6347546558725

Kamarád takto dal dýško v hospodě na Ukrajině. Když to číšnici asi po 10 zopakoval, tak to konečně uznala a postupně mu přišel děkovat celý personál. A málem mu natáhli červený koberec k tramvajové zastávce, kdyby ho měli.

+4/0
19.9.2017 19:57

M36o24j32m20í86r 45S35k61á12l64a 2640792346

;-D

+1/0
19.9.2017 21:08

J52a87r29o51m45í32r 83K14r15á10l 4540389684669

No, ono v USA je to příjem obsluhy, který se objeví v jejich daňovém přiznání. Takže to těžko můžete srovnávat.

+4/0
19.9.2017 20:06

M96i79r68o70s23l34a63v 49R90a56t74a55j 5411553434845

dostávají ale symbolické minimum...to se různí dle měst...drtivá část příjmů je ale ze spropitného ...(zaměstnavatel musí platit nejen to symbolické minimum, ale i jeho zdrl. a sociální pojištění) jen tak na okraj..

0/0
19.9.2017 20:10

J81a91r23o53m60í31r 31K56r53á30l 4120839164719

No, vždyť to píši. :-)

0/0
19.9.2017 20:12

M86i86r13o41s29l61a56v 35R95a23t36a71j 5281583374215

ok...já jen, že to jaksi jste neupřesnil...ale dobře...;-DR^

0/0
19.9.2017 20:24

J68a43r23o58m35í98r 95K23r32á21l 4970769564689

Pokud je něco v daňovém přiznání, předpokládám, že z toho byly zaplaceno vše. :-) V USA to takhle funguje.

0/0
19.9.2017 20:54

J72a41n 27S44k12á53l52a 8572481714975

Pracuji jako číšník. Myslím si, že nechat dýško je slušnost, pokud je člověk spokojený. V platových výměrech se s tím i počítá, bohužel lidi nechávají čím dál tím míň. S tím, jak přibývají různý slevomaty a podobný blbosti, lidi jsou čím dál víc orientovaný na peníze než na slušnost. Já se snažím obsluhovat standardně, samozřejmě závisí na tom, kolik je času. Rozdíly nedělám, ale samozřejmě, pokud mi přijde člověk, který nechává slušné dýško, samozřejmě pro něj jsem ochoten udělat víc. Najdou se i tací, kteří chtějí extra služby nebo chválí jak zběsilí a když dojde na placení, tak jako nic. Už se tomu směju. Co se mě týče, nechám malý dýško klidně i v krámě (jen v kauflandu ne, protože tam mi pokladní jednou řekla, že jim to stejně nenechávaj) a třeba v kadeřnictví pravidelně 10%. V restauraci, pokud by nebyl problém, by mě hanba fackovala, nenechat 5-10% (podle výše účtu). Ale jinak host má právo na standardní servis bez ksichtů apod. i bez dýška.

+15/−3
19.9.2017 19:29

M93i88c81h33a98l 73J95a60r40o93š 7404640562435

To nevím, mně se zdá, že každý dává těch 5-10%, i když ruku za to nedám.

Ale ten článek byl o něčem jiném - zákon zjevně nedovoluje si dýško vynucovat účtenkou.

+15/0
19.9.2017 19:34

J74a28n 68S28k70á35l57a 8382811894245

Když pominu ty, kteří nedají ani korunu (mám třeba zkušenost s hostem, který na hotel jezdil několikrát do roka, takže asi nebyl nespokojený. Byl to sympaťák a jezdil v Porsche, ale korunu jsem od něj nikdy neviděl), tak je spousta takových, kteří nechají z tisícovky třeba pětikorunu.

+2/0
19.9.2017 19:38

J73a51k11u68b 47K36n25e77c56h80t56o48v74s60k23ý 3130866741442

Když jsem byl bez práce ,taky jsem nechával dýško třeba 5 kč.

+3/0
19.9.2017 19:49

P73e67t31r 83F70o59l21t91ý90n 9374326757296

přesně tak

0/0
19.9.2017 20:06

F62r62a72n26t66i77š49e78k 65R22a55t74o37l90í52s49t23k53a 4109884176397

A proč by měl? Dá někdo dýško třeba pracovníku v IO AMAZON za perfektně vybavenou objednávku?

+3/0
20.9.2017 1:46

J11i69ř63í 36O33u73k68r93o93p84e31c 5440558823339

Nejde ani tak o vynucování účtenkou, jako o to, že dopředu není zákazník informován, že si podnik účtuje 10 % za servis (dýško či jak se to nazve)

+2/0
19.9.2017 20:16
Foto

V89á37c67l21a80v 10M50i64k15e30s79k54a 4781450610948

Nemáte nárok na vůbec nic a není to nijak ničím dáno. Pokud mají na vzpropitné nárok číšníci, mají teda potom na něj nárok všechny obory. Za svou práci pobíráte plat, pokud to není dostatek, vyřešte si to se svým zaměstnavatelem.

+14/−5
19.9.2017 19:35

J75a23n 49S28k25á76l69a 8202761954585

Nepsal jsem, že mám na něco nárok, ale vás bych obsluhovat nechtěl. A nejde tu o peníze, ale o váš přístup.

+1/−5
19.9.2017 19:40

R29a51d63e31k 58Z55l37á32m65a42l 1345166202429

Host jako host, třebas Turek.

Vy mi neříkejte, že vám nejde o peníze.

+3/0
19.9.2017 20:09

J95a24r51o72m28í39r 87K63r50á88l 4760479714949

Nojo, ale Vy jste za obsluhu placen (na rozdíl od obsluhy v USA). Takže pokud dostanete něco navíc, je to jen dobrá vůle zákazníka. Pokud jdu k zákazníkovi na servis, mám zkalkulovanou cenu, znám cenu své práce a rozhodně nečekám nic navíc.

+5/0
19.9.2017 20:11







Najdete na iDNES.cz