Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pozor na spropitné. Některé podniky si jej účtují samy a bez optání

Některé české restaurace účtují spotřebitelům neoprávněně vyšší částky za „servis“. Česká obchodní inspekce například zjistila, že v restauraci na Střeleckém ostrově v Praze zákazníkům personál účtoval téměř o 20 korun více, než činily objednávky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M11i66c94h19a76l 60M60i21l69l94e75r 9806242509962

zasadovym odpurcum spropitneho nedoporucuji cestovat do USA, kde casto pozaduji minimalni % uz na jidelnim listku pred vchodem. 10- 18 i vice %. Kdo neda je povazovan za spolecensky odpad. Jsou znamy pripady konfliktu s vedenim restaurace.

Na zajezdnich lodich uctuji kazdemu pasazerovi vcetne deti denni sazbu "gratuities" - spropitne. Vsechny spolecnosti- americke, britske, italske atd. To se po kazdem turnusu rozdeli jako platovy pridavek mezi veskery personal: kabinove a restauracni stewardy, kuchynsky personal, pradleny i sefa restaurace a sefkuchare. Obvykla vyse je $11-12 na pasazera a den plavby. Pasazer to ma v v kupnich podminkach zajezdu.

Nutno dodat, ze lodni personal ma skutecne mizerne platy a pasazeri tak prispivaji vsude, kde firma de-facto sidi personal na vydelcich.

Americani jsou od mala vychovavani, ze kdo ma penize, ten si porouci, vcetne sluzeb navic. Spropitne se bere jako spolecenska povinnost tech, kdo si mohou dovolit navstevu restaurace nebo treba cestovani jako lodni/autokarovy zajezd. Nedat ho nebo dat jen malo je u nich silne spolecenske faux-pas a znamka skotactvi.

Australani a Novozelandani jsou notoricti oponenti "po americku/kanadsku" uctovaneho vysokeho spropitneho a poukazuji, ze ceny zajezdu by mely byl "all-inclusive", aby personal dostaval primereny plat bez nutnosti pridavku.

Na diskuznich forech jedne velke cestovky pusobici prevazne v anglosasskych zemich jsem byl svedkem nekdy az ostrych slovnich stretu mezi Americany, v nekterych pripadech i Kanadany a na druhe strane Australany a Novozelandany o "povinnem spropitnem", debate co je vydridusstvi firem a co je skotactvi pasazeru. Moderatori byli nakonec nuceni zakazat veskere diskuze o spropitnem!

Lodni spolecnost Princess (USA) ted uz nekolik let neuctuje pasazerum zadne denni spropitne na lodich ktere maji permanentni bazi v jednom z australskych pristavu a na palube pouzivaji australskou, namisto americke meny, ktera se pouziva na ostatnich lodich jejich flotily.

+1/0
22.9.2017 4:06

M71i15c79h93a55l 97M25i16l40l83e84r 9146552549342

Zminena cestovka porada autokarove zajezdy, prevazne v Evrope. Tam sice system nemuze pasazerum uctovat denni "gratuities", protoze nejsou dodatecne ucty na konci zajezdu podle spotreby dalsiho jidla, piti a sluzeb. Pasazeri si plati sami na zastavkach co si kde venku objednaji.

Cestovky tedy vydavaji "silne doporuceni spropitneho" pro TD (Tour Director =vedouci zajezdu) a sofera, predane jim kazdym pasazerem v obalce na konci zajezdu. Doporucena denni sazba na kazdeho pasazera je v soucasne dobe kolem 5E pro TD (bude se brzo zvysovat na 6) a 3E pro sofera.

20 denni zajezd, 40 az 50 pasazeru v autobuse, doporuceno 100E od kazdeho pasazera pro TD a 60E od kazdeho pro sofera.

Zase tady obcas ochazelo ke stretum mezi nekterymi Aussiky + NZ a Americany, kdyz Aussie +NZ davali prednost poslat dve obalky kolem autobusu a kazdy pasazer at tam da kolik chce a preda se to hromadne jmenem vsech pasazeru, zatimco Americane jedou podle "pravidel" jednotlive. Je jasne jake pasazery maji TD a soferi nejradsi.

Vedle toho se take doporucuje dat spropitne pruvodcum vodicim skupiny z lodnich nebo autokarovych zajezdu po pamatkach ci okoli. Byvalo doporuceno 1E za pul dne, 2 E za den od kazdeho pasazera.

Minuly rok jsme byli s manzelkou na ricnim lodnim zajezdu Amsterdam - Budapest. Zajimave bylo, ze my Aussie + NZ jsme podle kupni smlouvy zajezdu meli veskere spropitne na lodi i na sousi "predplacene v cene zajezdu", zatimco ostatni narodnosti ne.

Na lodi bylo ze 190 pasazeru 104 Americanu a ti na konci zajezdu predavali personalu obalky. Videl jsem take 20 Eurovky davane nekterymi Americany pruvodcum na sousi na konci prohlidky (tam, kde je doporuceno dat 2E). Takova americka "stedrost" pak dela medvedi sluzbu ostatnim, protoze personal turistickeho prumyslu a pohostinstvi pak ocekava totez od ostatnich narodnosti a nemini se pretrhnout, kdyz vidi, ze nejsou z USA.

+1/0
22.9.2017 4:34

M69i67c26h37a62l 91M48i69l58l13e26r 9616212849622

kdyz jsme se pred nekolika lety pri navsteve Prahy zastavili na veceri U radnice na Staromaku, na menu byla poznamka v titernem tisku, ze uctuji 10% service.

Obsluha byla pomala, mizerna, polovinu jidel z jidelniho listku nemeli nebo "nemeli", museli jsme si nakonec rici o ucet 3x behem 20 minut, nez ho prinesli - a to jsme nakonec rekli u kiosku, ze jestli tu ucet nebude do 3 minut, nechame v kiosku jen pribliznou castku a odejdeme.

Nauctovali si 10% service a my jsme jim to dali presne do posledni mince, ani korunu navic. Tvarili se kysele a to jeste nevedeli, ze jsem o nich napsal zpravu pro jednu velkou zahranicni cestovku a doporucil jejich klientele, aby se teto restauraci - a potazmo ostatnim kolem Staromaku vyhnuli.

Ja jsem tam take nechtel jit, chtel jsem zajit do jedne z nasich oblibenych restauraci o nejaky km jinde, ale manzelka byla unavana z behani po Praze cely den. Rekla ze uz nikam ani krok dokud se nenaji a nenapije.

+1/0
21.9.2017 14:30

K57a72r87e37l 12U50r52b96a79n 2434844601649

Nejhorší jsou škudlilové, co jídlo pochválí ale pak nechají na dýšku 2-3 koruny.. Rv

0/−2
20.9.2017 13:50

J35a91r56o14m66í44r 34K18r64á86l 4870149334459

A kolik dáváte Vy prodavačce v hypermarketu za obsluhu ? ;-)

+3/−1
20.9.2017 14:49

M31i89c38h46a14l 30M77i35l22l26e28r 9516832279692

kdyz jsme na cestach, ridime se podle mistnich zvyklosti.

V Praze / Cesku nemam zadny problem dat slusneho tuzera, kde jsme spokojeni. Mame oblibenou hospodu, kde se s rodinou radi setkavame pri nasich cestach do Prahy. Vyber jidel velky, dobre se tam ji, obsluha ochotna a nikoliv prilis vlezla. Vzdycky dostanou tuzera 100-200Kc, podle vysky uctu tak 10-15%. Kdyz si manzelka v Praze zaskoci ke kadernici, dava ji tak 50-70Kc tuzera.

Podotykam, ze u nas v Australii neni ve zvyku davat nijak vysoke tuzery, spis trochu zaokrouhlit ucet, o neco vic v lepsich restauracich.

U kadernika / holice se tu nedava zadny tuzer, taxikarovi zaokrouhlit ucet, ale kdyz je extra ochotny, radi pridame.

0/0
21.9.2017 22:08

J45i93n76d40ř83i43c66h 56Š22k94o75p60e53k 4925851980325

"U anglické objednávky přinesl číšník v deskách účet s částkou 212 korun místo správných 193 korun. Rozdíl 19 korun byl na účtence "

popsán jako „we recommend tips“ (v překladu doporučujeme dýško)."

A když tam tedy napíši tužkou NO, tak lze uhradit jen těch 193 Kč, jo ;-D;-D (když je tam doporučujeme)

+3/0
20.9.2017 6:57

M78a14r31t16i51n 96N80o39v86o98t79n39ý 3856246591164

Češi jsou staří lakomci, to je známá věc. Že to tady okecávají tím, že obsluhu platí majitel, tak jenom dávájí najevo, že navíc vůbec netuší jako hospody fungují a jak je obsluha placená ...

+1/−7
20.9.2017 2:00

P48a28v92e20l 73D48o11l63n43í26č51e37k 3698333414351

1) Lakomci ani ne, pouze nechtějí automaticky dávat peníze navíc za nic.

2) Jak je obsluha placená, mě vůbec nezajímá a není to můj problém.

+7/−1
20.9.2017 6:12

J26i94n72d79ř94i62c93h 95Š95k11o96p44e86k 4265361790265

většina tuší, jak se obsluha platí.

Minimum oficiálně a zbytek na ruku

+3/−1
20.9.2017 7:13

J53a14r74o92m87í58r 39K12r66á72l 4340549524699

Hospody fungují tak, že obsluha je buď majitel, nebo zaměstnanec s pracovní smlouvou. Pokud hospody fungují jinak, je to problém majitele a těch zaměstnanců. Až bude ten pingl podávat za sebe daňové přiznání, kde bude zdaněno to spropitné, pak to bude o něčem jiném. Vy dáváte zpropitné obsluze v hypermarketu u pultu ? To silně pochybuji.

+1/0
20.9.2017 8:44

A62n66t53o22n90í50n 79N21o85v33á95k 7241727510667

Ano, obsluhu platí provozovatel. Platím cenu, kterou si restaurace sama stanovila, nevím proč bych měl přihazovat něco navíc, v lahůdkách to taky skoro nikdo nedělá. Spropitné považuji za zlozvyk.

+4/0
20.9.2017 13:13

F26r89a70n21t26i28š66e42k 38R45a42t76o37l88í69s50t53k40a 4449764436137

A to mám dávat dýško za to, že namísto půllitru piva je mi přineseno sotva 0,4?

+1/0
20.9.2017 1:51

J45i38n45d41ř28i50c95h 73Š85k87o45p89e55k 4445831400525

máš je odměnit za to, že z každých 10 l piva udělají 25, ne 20 piv ;-D

+1/0
20.9.2017 7:22

J43a98r20o83m54í17r 13K82r95á63l 4540709414169

;-D To by měl spíše majitel hospody, ne ?

+1/0
20.9.2017 8:45

M89i42r22o54s42l74a83v 10K26a46š63p58a54r 3412477431341

Tak i já dávám spropitné, v různé výši, dle spokojenosti. Do podniku který automaticky předpokládá mou spokojenost a taky to to zúčtuje nejspíš podruhé nepůjdu.:-/

+12/0
19.9.2017 23:24

J66i22ř87í 10K76a32l28i89n30a 5428584326863

Jak dostala ta restaurace tu pokutu, chybou je že na to cizinci nebyli dopředu upozorněni, pak by si to bez problému obhájili i proti čoice. Pokud není cizinec schopen vybrat si podle českého lístku a požaduje nadstandardní službu přeloženého a tedy i dráže pořízeného lístku a je na to dopředu upozorněn, je to v pořádku. To samé, pokud není schopen se česky domluvit a číšník je nucen povolat jazykově vybavenějšího kolegu a pravděpodobně i lépe placeného, měl by být tento host upozorněn, že mu bude naúčtován i tento nadstandard jako jakýsi special service.

0/−8
19.9.2017 21:57

I51v12a 54K80r55i56š42t88o50f 9648680430820

Jj, a když je někdo málo rozumově vybaven, také mu povolají nějakého vysvětlovatele? Už se vám to někdy stalo?

0/0
21.9.2017 14:03

T73o30m95á62š 71L45h62o38t86k57a 4536162228208

Obsluha u stolu zpravidla ještě poklízí bordel po Vás. To paní u krájení salámu opravdu nemusí...

+1/−6
19.9.2017 21:30

J93a64r21o42m34í76r 38K94r60á13l 4720859894109

Ta obsluha je za to placená, na rozdíl od některých jiných zemí. A pokud si majitel nedokáže určit správné ceny, je to jeho problém. Nakupuji zboží i služby za předem známou cenu a nevím, proč by to v hospodě měli vyžadovat jinak, než třeba v servisu, nebo v obchodě.

+6/0
19.9.2017 23:03

J45i25n56d28ř66i92c58h 97Š92k67o69p23e69k 4575631530115

no a ?

To by za chvíli mohl být argument, že v hospodě se svítí, topí a vytírá podlaha, takže 3x příplatek.

Pokud není majitel schopen rozpočítat režii do ceny jídel a pití, dělá evidentně něco špatně;-D

+7/0
20.9.2017 7:24

B74r42a46n48i34s39l31a43v 65Č54e78r68ň92a89n85s55k61ý 8920702110

Cena toho salámu alebo pre lepší príklad nápoja napr.Coca coly je v reštaurácii podstatne vyššia ako u pani za pultom. Cena služby je už samozrejme započítaná v konečnej cene v jednom aj druhom prípade.

+3/0
20.9.2017 14:07

J34a48n 28V60o94j70t53í71š21e17k 6802401165116

Ta paní zas musí krájet salám, kdežto obsluha v restauraci ne. Logika jak víno.

+3/0
20.9.2017 18:04

T96o52m52á61š 20L85h34o84t11k48a 4796392108768

Zajímavá diskuze. Co Čech to lakomec! Dokonalou práci chtějte po našich politicích, policii apod. Ale chápu, ladit si ego na pinglovi je snaží.

+2/−9
19.9.2017 21:28

P83a66v17e64l 91D52o76l36n23í85č53e62k 3858593314571

Jaký lakomec? Řeč je tu o tom, že si obsluha nadrzo automaticky naúčtuje spropitné nad rámec útraty.

+8/−1
20.9.2017 6:15

S73a47š61a 90P91o42r12t10r81o84v75á 1486467796808

Café Restaurant na Střeleckém ostrově je moc "prímová" restaurace s výhledem na ND. Ten výhlede je jediný, co je na ni príma. Stačí si přečíst recenze na Tripadvisoru.

+2/0
19.9.2017 20:38

P65a70v75e87l 53B98r25a47v63e34n70e38c 7664187560987

jak je možné že tady dvojí ceny vadí a když stát chce po firmě mnohem vyšší poplatek než po fyzické osobě tak je to v pořádku?

+2/−7
19.9.2017 20:33

M74i63r52o74s41l76a18v 83R51a63t17a81j 5171753384885

Spropitné není uzákoněné. Platit jen v účtované částce...

+7/0
19.9.2017 19:52

J43a14n 86L90u19k70á76š 7587573983972

Jak pisou o hlaseni restaurace, ze uctuje spatne ceny cizincum, tak by mne zajimalo, kdy nekdo vlitne na CSA, ktere pouziva pro svou nabidku kurz 1 EUR = 30 CZK, takze odira ty, co plati v Kc.

https://csaupcdnep01.azureedge.net/media/1395/buy-on-board-czech-airlines.pdf

+5/−3
19.9.2017 19:41

J66i31ř13í 45O91u35k84r11o84p92e14c 5480878623909

To byste mohl říct u každého podniku, který má stanoven kurz CZE/EUR. Vždy je to výhodně pro podnik.

ČSA nic neporušuje, když zákazníka informuje dopředu o cenách. Zákazník se může svobodně rozhodnout.

+4/0
19.9.2017 20:12

J46a89n 91L43u40k86á95š 7807943613302

Sam dysko vetsinou davam. To uz mne musi fakt nastvat.

Nicmene ve svete je praxe ruzna od USA, kde je 15% dysko slusnosti a pokud vas nenastvali tak 10% minimum, mene je neslusne, po Francii, kde se dyska nedavaji prakticky vubec.

+1/0
19.9.2017 19:37

M65i88r13o85s93l27a41v 78R51a62t47a28j 5241563314745

Oprava - 15 % je už standard, ale v dneššní době je to už 20%....těch 10 % je už opravdu moc neslušné a pokud to někdo takhle dal, tak musel být značně nespokojen...jinak je už docela běžné 20 %.... v USA

0/0
19.9.2017 19:55

M52a95r38t64i98n 38K28u34ř86í65t23k68a 6207706508185

Kamarád takto dal dýško v hospodě na Ukrajině. Když to číšnici asi po 10 zopakoval, tak to konečně uznala a postupně mu přišel děkovat celý personál. A málem mu natáhli červený koberec k tramvajové zastávce, kdyby ho měli.

+4/0
19.9.2017 19:57

M83o71j68m94í96r 98S97k86á17l18a 2210382976

;-D

+1/0
19.9.2017 21:08

J70a76r86o19m21í52r 84K65r95á30l 4360709774979

No, ono v USA je to příjem obsluhy, který se objeví v jejich daňovém přiznání. Takže to těžko můžete srovnávat.

+4/0
19.9.2017 20:06

M38i13r72o68s80l21a39v 44R52a86t35a77j 5531963514575

dostávají ale symbolické minimum...to se různí dle měst...drtivá část příjmů je ale ze spropitného ...(zaměstnavatel musí platit nejen to symbolické minimum, ale i jeho zdrl. a sociální pojištění) jen tak na okraj..

0/0
19.9.2017 20:10

J89a27r88o36m25í88r 36K59r97á27l 4650519864509

No, vždyť to píši. :-)

0/0
19.9.2017 20:12

M42i34r28o10s69l82a44v 49R40a26t67a36j 5331983834435

ok...já jen, že to jaksi jste neupřesnil...ale dobře...;-DR^

0/0
19.9.2017 20:24

J98a86r24o48m40í19r 80K51r81á48l 4750239694629

Pokud je něco v daňovém přiznání, předpokládám, že z toho byly zaplaceno vše. :-) V USA to takhle funguje.

0/0
19.9.2017 20:54

J55a87n 56S12k54á10l58a 8522361674235

Pracuji jako číšník. Myslím si, že nechat dýško je slušnost, pokud je člověk spokojený. V platových výměrech se s tím i počítá, bohužel lidi nechávají čím dál tím míň. S tím, jak přibývají různý slevomaty a podobný blbosti, lidi jsou čím dál víc orientovaný na peníze než na slušnost. Já se snažím obsluhovat standardně, samozřejmě závisí na tom, kolik je času. Rozdíly nedělám, ale samozřejmě, pokud mi přijde člověk, který nechává slušné dýško, samozřejmě pro něj jsem ochoten udělat víc. Najdou se i tací, kteří chtějí extra služby nebo chválí jak zběsilí a když dojde na placení, tak jako nic. Už se tomu směju. Co se mě týče, nechám malý dýško klidně i v krámě (jen v kauflandu ne, protože tam mi pokladní jednou řekla, že jim to stejně nenechávaj) a třeba v kadeřnictví pravidelně 10%. V restauraci, pokud by nebyl problém, by mě hanba fackovala, nenechat 5-10% (podle výše účtu). Ale jinak host má právo na standardní servis bez ksichtů apod. i bez dýška.

+15/−3
19.9.2017 19:29

M50i86c72h67a88l 64J37a75r63o28š 7774370472205

To nevím, mně se zdá, že každý dává těch 5-10%, i když ruku za to nedám.

Ale ten článek byl o něčem jiném - zákon zjevně nedovoluje si dýško vynucovat účtenkou.

+15/0
19.9.2017 19:34

J32a52n 75S27k30á17l31a 8792761704795

Když pominu ty, kteří nedají ani korunu (mám třeba zkušenost s hostem, který na hotel jezdil několikrát do roka, takže asi nebyl nespokojený. Byl to sympaťák a jezdil v Porsche, ale korunu jsem od něj nikdy neviděl), tak je spousta takových, kteří nechají z tisícovky třeba pětikorunu.

+2/0
19.9.2017 19:38

J78a31k54u82b 83K55n60e55c35h89t32o18v83s92k83ý 3480476151442

Když jsem byl bez práce ,taky jsem nechával dýško třeba 5 kč.

+3/0
19.9.2017 19:49

P76e60t18r 91F31o57l81t35ý15n 9594906697196

přesně tak

0/0
19.9.2017 20:06

F11r86a19n43t81i91š79e72k 27R80a22t30o10l44í91s33t46k68a 4839734426927

A proč by měl? Dá někdo dýško třeba pracovníku v IO AMAZON za perfektně vybavenou objednávku?

+3/0
20.9.2017 1:46

J29i70ř39í 33O35u11k29r54o94p43e29c 5220168953839

Nejde ani tak o vynucování účtenkou, jako o to, že dopředu není zákazník informován, že si podnik účtuje 10 % za servis (dýško či jak se to nazve)

+2/0
19.9.2017 20:16
Foto

V49á65c54l35a71v 59M78i95k70e30s22k89a 4111670900178

Nemáte nárok na vůbec nic a není to nijak ničím dáno. Pokud mají na vzpropitné nárok číšníci, mají teda potom na něj nárok všechny obory. Za svou práci pobíráte plat, pokud to není dostatek, vyřešte si to se svým zaměstnavatelem.

+14/−5
19.9.2017 19:35

J95a76n 17S67k48á14l57a 8662771524715

Nepsal jsem, že mám na něco nárok, ale vás bych obsluhovat nechtěl. A nejde tu o peníze, ale o váš přístup.

+1/−5
19.9.2017 19:40

R84a78d11e87k 37Z95l48á96m12a39l 1485706432499

Host jako host, třebas Turek.

Vy mi neříkejte, že vám nejde o peníze.

+3/0
19.9.2017 20:09

J73a67r13o22m21í27r 85K14r35á32l 4450979384459

Nojo, ale Vy jste za obsluhu placen (na rozdíl od obsluhy v USA). Takže pokud dostanete něco navíc, je to jen dobrá vůle zákazníka. Pokud jdu k zákazníkovi na servis, mám zkalkulovanou cenu, znám cenu své práce a rozhodně nečekám nic navíc.

+5/0
19.9.2017 20:11







Najdete na iDNES.cz