Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Německé obce jsou na cestě k soběstačnosti, vyrábějí si samy elektřinu

Není to tak dávno, kdy bylo zcela nemyslitelné, aby si lidé vyráběli elektřinu za humny. O to se přece starají velké elektrárny. Jenže časy se mění a dnes namísto obřích zdrojů nastupují malé výrobny blízko obcí. Nový trend slaví úspěch v Německu, v Česku je takový přístup spíše výjimečný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M68a19r60i84a75n 57P71e88š59t69a 6268118428768

Myslím, že pokud tam mají nějakou fabriku, ta s těmi zdroji nemůžou být soběstační ani omylem.

+1/0
25.9.2017 10:19

V53í59t 12Ž53í34l30a 4900681378818

Vzorem soběstačnosti je obec Temelín. V pohodě pokryje vlastní spotřebu a zbytek vyváží do půlky ČR. :-)

To je hloupý článek a ještě hloupější názory, že tak je to správné. Pokud by u každé vesnice měly stát betonové věže větrníků a na polích soláry - fuj hnus. Není lepší mít vesnice krásné a upravené a někde na jednom místě jednu(!) elektrárnu, která uživí celý kraj?

Navíc tahle vesnice NENÍ soběstačná. Když svítí a fouká, proud posílají pryč a přetěžují transformátory. Večer pak proud kupují a dováží z uhelných elektráren.

+7/−1
25.9.2017 8:36

P61e49t38r 47K90o83l51á34ř 8985181385761

Stačí se zapřemýšlet - jako záložní zdroj pro to, když nefouká a nesvítí může sloužit bioplnyka, když její maximální produkce bude odpovídat maximu obecní spotřeby. Když se chce všechno jde, cesta je to rozhodně správná, do ČR ale dorazí asi tak za 50 let, tak jako je to tady se vším, co by se dalo nazvat inovací..

+2/−2
25.9.2017 8:43

V20í37t 67Ž25í87l46a 4150381118738

Jasně, "bioplynka do každé rodiny" :-)

Jak daleko jsou u nás v průměru vesnice od sebe a kolik jich je? Není lepší jedna schovaná elektrárna v kraji, než mít na každém kopečku 20 větrníků, na každém poli soláry a na každé návsi bioplynku??

Takhle rozdrobené zdroje jsou mnohem dražší, extrémně nákladnější na údržbu a tím pádem, i když se to nezdá, mnohem neekologičtější než jeden hromadný zdroj na jednom místě pro celou oblast.

Doufám, že k nám to nedorazí! Že lidé zmoudří dřív než uteče těch 50let :-)

+3/0
25.9.2017 9:00

P97e93t27r 75B50ü60r54g94e71r 4107806777330

a navíc poznámka k těm větrníkům: česká kotlina je "lavor", jak už z názvu vyplývá. Vhodné podmínky jsou v pohraničních horách a na vysočině. Návratnost mi vyšla víc, jak 10 let - a to jsem si to asi i trochu idealizoval.

Ta navrhovaná bioplynka s výkonem odpovídajícím maximální spotřebě rozhodně není řešením: jedná se o Otesánka, kterého musíte nepřetržitě krmit a zásoby na zimu vám vyjdou neúměrně veliké.

A proč vůbec by měla být vysněným cílem energetická soběstačnost obce- když elektřinu, vyrobenou z OZE neumíme skladovat a problém posíláme za humna? Nestačilo by jen v rozumné míře vylepšit spotřebu?

Zdá se mi, že některá - docela dobrá - řešení zcela zapadla: třeba kogenerační výtopny. které jsou schopny vyrábět elektřinu s teplem..

Takže ten v diskusi podsouvaný názor - jak my češi jsme pozadu za šikovnými a podnikavými německými sousedy bych trochu poopravil.

+3/0
25.9.2017 10:35

S36t29a34n97i75s27l90a11v 33K48r75e49j74c85a19r 6427536623984

Nu ano, nikde zatím není ověřené stoprocentní nezávislé energetické pohodlí. Zatím jsou garanty "nezávislosti " v ČR pouze ČEZ a E-on ! Ti sice nabízejí solar-program, ale nikde se neuvádí, že jako jistotu a pojistku tito odběratelé nemají klasické připojení k rozvodné síti čezu nebo eonu. Souhlasím s tím, aby se jedinci dokázali oprostit od zažitých stereotypů a zásad pohodlí. Je lhostejné, zda budeme pro vlastní potřebu používat vítr, solár nebo malé vodní elektrárny na principu hamrů a vodních mlýnů 21. století. Odpojme se od čezu, eonu i veolie a starejme se o vlastní pohodu sami. Jen se nevracejme ke svíčkám, loučím a svícnům o svítivosti 1 candely.

0/0
25.9.2017 9:12

K79a86t50e43ř29i25n43a 90V79ý14b46o38r94n41á 6140409949

Družstevní elektrárny u nás vznikaly již před 120-ti lety. Co je na tom inovativního?

+1/−1
25.9.2017 9:13

J62a47n 39C20e20p71e73k 1554506350

A kolik z těch vašich eko super čuper dokáže fungovat bez dotací, čistě v ekonomické rentabilitě?

+1/0
25.9.2017 10:00
Foto

P75e73t45r 62J27a46r81o97š 6453842851

Takze resenim je bioplynka do kazde vesnice? Hmm. Zajimavy napad...

+1/0
25.9.2017 10:14

A14n82t42o35n21í96n 86H19r80b18e69k 9548231784155

O energetickou samostatnost se před časem pokusil Mnichov. Škaredě se zklamal.

0/0
25.9.2017 7:38

J69a25n 75M86o78r88a66v26e43c 7507281910230

tak specialne mit za barakem vetrnik, to by me je*lo .... a to co teprve, az jim prijedou pomoct inzenyri z Afriky ....

+1/0
25.9.2017 7:36

J43a68n 55V19á58c64l96a83v97í74k 3862466681279

Něco o Kalouskovi byste tam neměl?

0/0
25.9.2017 10:25

J15a29n 32M83o21r22a93v37e30c 7187971340920

Asi mel, ale dle dotazu soudim, ze Vam by se to nelibilo - ;o)

+2/0
25.9.2017 10:27

M74i19c77h55a67l 27Z66e74l11e98n13ý 6294493365136

Akorat si zhyzdi okoli a stejne budou zavisli na jinych zdrojich.

To fakt nikomu nevrta hlavou fakt, ze obcas ani nesviti slunce ani nefouka vitr a tudiz nekde musi stejne byt dostatecne vykonny zdroj, jako kdyby tyhle ekologicke opicarny neexistovaly?

+1/0
25.9.2017 7:14

F71r49a88n50t19i71š61e96k 20S66o17b78o29t15k47a 1467203344710

Pokud nepůjde elektřina nacpat do zásobníku jako plyn a čerpat z něj po celý rok, tak je nadpis i celý článek pitomost a naivní pohádka z pera pubertálních ekologických aktivistů. Slyšel autor někdy něco o tzv. vyrovnávání špiček odběrů elektřiny?

+1/0
25.9.2017 5:58

M31i74l30o28š 29K28o11l51m13a30n 6296633707842

Větrné elektrárny bych uvítal, je to čistý zdroj energie a nepodložené fámy, že to škodí lidem i zvěři v přírodě, dnes už nikdo nebere vážně. Přesto jsou obce, kde se proti větrákům postaví a jako důvod uvedou, že by to hyzdilo výhled na krajinu. Připomíná mi to dobu před 200 a více lety.

+2/−3
24.9.2017 23:26

V89í64t 79Ž29í57l24a 4300221228668

Hm, problém je, že jeden větrník je vidět 10km okolo a vyrobí proudu nulanulanic. Nedávno tu byl článek o "obrovském úspěchu" v Německu, že tamní větrníky už vyrobí proudu skoro jako (jedna jediná) jaderná elektrárna!

Tisíce a tisíce a tisíce turbín všude kam se podíváte místo jedné jediné elektrárny v jednom údolí. To fakt chcete??

+1/0
25.9.2017 8:50

L87u59k47á47š 68Š62m62a91h94e77l 2147384512314

Jasně, větrník vyrobí nula nula nic... http://sternwind.at/?page_id=11 (180 m od státní hranice s ČR)

0/0
25.9.2017 10:53

V69í32t 17Ž29í57l75a 4900131468928

No dyť to říkám! Zničej vzhled celého pohoří a nahradí sotva 1 blok jedné jediné klasické elektrárny.

+1/0
25.9.2017 11:31

J38i49ř67í 26K62r19a50u19s 2626623391686

Čo tak to kombinovať s typom energetického úložiska typu Muskovho " Powerwallu " ? neverím že Siemens už také niečo nemá , alebo na tom nepracuje...o mobil by som sa nebál mám powerbanku čo mi 3x nabije mobil....np.Skopčáci určite niečo také majú tiež....dobrá cesta.:-)

0/0
24.9.2017 22:14

M45i38r85e36k 94G74a87j90e11r 5511536469170

Problem tech baterii je krome ceny take zivotnost. Proste to neni v soucasnosti ekonomicke reseni.

+1/0
25.9.2017 1:40

O63n44d52r22e76j 36M19a66t37e12j49k54a 9279868544549

no drzim jim palce aby meli dobry vitr cely den a nebo cely den slunce ...ehm jo aha.. ono to neni mozne? sakra ze by frau priroda neposlouchala uz ani nemce? No je to spravny smer ale bez moznosti UKLADAT elektrickou energii je to cele na prd. Ono pak my tady musime delat trafostanice aby ty spicky co jdou z nemec prezili... fakt super. Nevim ale frau Merkel rve hesla ale globalni politika energeticka porad nikde. Jen neustale snizovani spotreby na ukor ceny spotrebicu a lide jen plati ekoteroristicke dane ... biopaliva.. solarni elektrarny a lide a firmy jako babis a cez atp se smeji a inkasuji nejen nase penize za elektriku ale jeste i z druhe strany nase penize z dani v ramci dotaci.. je to CELE neprehledne a nesolidarni... proste socialismus primo ukazkovej.

+2/0
24.9.2017 22:12

K35a54r63e55l 31K96u81č65e85r85a 7345661573820

Aha! Něco mě uniká.

Soběstačnost znamená nezávislost na okolí. Takže by mohli "odstřihnout" dráty?

Asi ne, v nocí je jim fotovoltaika ho.... a pokud bude bezvětří, tak budou svítit petrolejkama a doufat, že jim mobily do rána vydrží.

Takže další bulvární iDnesovský titulek hloupého redaktůrka. :-/

+4/0
24.9.2017 21:58

J62i63ř56í 36S21c49h69w41a41c91h 8848774118826

je tam jasně uvedeno, že skladování energie se jim, díky tomu, že nejsou odstřižení od okolí, nevyplatí. Kdyby byli odstřiženi, tak by se jim skladování energie nejspíše vyplatilo a měli by ho.

+1/−1
25.9.2017 0:02

J85á49c57h11y45m 55K25v98a81s61n85i66č62k86a 9361908116525

Německo se nevydává špatným směrem, ale není to ani směr nejlepší. Jak zde někdo správně poznamenal, české obce Temelín a Dukovany jsou soběstačné a vyrobí elektřinu pro polovinu Česka. Což více méně znamená, že tak malá země jako Česko, by potřebovala 4 jaderné elektrárny, aby si vystačila. Německo má 8krát více obyvatel, tudíž by jich potřebovalo 32. To je přece nesmysl budovat. Proto je třeba podporovat oboje - jadernou energii i zelené obnovitelné zdroje. Protože tak se dá dosáhnout toho nejekologičtějšího a zároveň nejstabilnějšího zdroje elektřiny...

+6/−1
24.9.2017 21:57
Foto

P18e54t49r 85J96a89r75o15š 6833932221

A kolik techto OZE bude potreba aby nahradili 32 JE?

+1/0
25.9.2017 10:32

L71u70k52á95š 97Š79m45a37h33e30l 2127674622814

Na jednu jadernou elektrárnu 2 GW potřebujete 3 000 větrných.

+2/0
25.9.2017 10:57

R94o49b53e86r82t 14B49a89l41a69b56á43n 9102513672

To je sranda

0/0
24.9.2017 21:47

R34o40m71a31n 85P19o89l43á69č63e16k 5906629765

Protože za vším je dotace, že ... Stačí mít kapitál a pak to jde snadno... Nebo snad existuje podnikatel, který má garantované 20 let výkupní ceny svého zboží?

+4/0
24.9.2017 21:13

A32n16t85o86n13í12n 49Z31e27l10e88n72ý 2804383821496

Tak ještě vesnickou vysokou pec, aby byli soběstační i ve výrobě železa. Kulturní revoluce už přijde sama.

+2/0
24.9.2017 21:07

M64i78r92o69s97l88a39v 46K75a71š14p16a83r 3322757231851

Německé obce jsou stále na cestě. Větrníky mám prakticky za humny, lokalita byla vybraná velmi dobře a větrníky běží TÉMĚŘ nepřetržitě. Ano téměř, dokud nebude možné efektivně a levně elektřinu zálohovat je to o ničem. Vhodnější by dle mého bylo velký stabilní zdroj a alternativní zdroje využívat při výpadcích a energetických špičkách neboť je lze velmi rychle přifázovat nebo zase odstavit.

+1/0
24.9.2017 21:02

P22e19t62r 69B55ü95r49g27e13r 4227706417230

Přesně. tohle je diskuze vzniklá z nesmyslného a povrchního článku. Uvědomme si prosím povahu jednotlivých zdrojů energie, "nepytlovatelnost" energie již vyrobené, a také fakt, že baterka v mobilu x 10 000 ks není akumulátor pro vesnici.

+1/0
25.9.2017 10:45

J38o61s59e30f 97V37o96j92t78e42k 2752492200414

Aby ještě brzy nenastala doba kdy nakonec budeme tu elektřinu od nich nakupovat my .

0/−1
24.9.2017 20:57

J96i42ř47í 93P34u75d85i67l 8290308793188

;-D je to jednoduché, když dojde sluníčko a nefoukne , Němci si koupí proudík z Temelína....

Na druhou stranu, jsou záškodnické instituce, jako například ChKo, kde jsou raději, že se valí dým z komína, než aby bylo na střeše zařízení které produkuje čistou energii..... Takže vláda by si měla ujasnit co chce v tomto absurdistánu podporovat.

0/0
24.9.2017 20:44

J82o52z51e94f 75K68o14s62t43e52l56a62n34s48k25ý 8925432759856

Toto bude trend budúcnosti. Nebude to primárne len o ekológii, ale aj o ekonomike.

Bude to podobný proces decentralizácie ako u výpočtovej techniky. Do začiatku 80. rokov neboli osobné počítače v dnešnej podobe. V kanceláriách sa len pripravovali podklady (často vo forme diernych štítkov - napr. na výplatu miezd) a údaje sa potom spracúvali hromadne na nejakom sálovom počítači, ktorých bolo málo. A potom prišli osobné počítače a s programami sa pracuje individuálne priamo vo firmách a domácnostiach.

Rovnaký trend bude aj u výroby elektriny - namiesto niekoľko veľkých či obrovských výrobcov elektriny v podobe elektrární budú existovať státisíce malých, ale vzájomne prepojených.

A čo sa týka poznámok škarohlídov, že nebude fúkať vietor alebo že nebude svietiť slnko: občas či pravidelne sa to bude, resp. musí stávať, ale NIKDY nie na veľkom území. Jedine že by prišla katastrofa v podobe pádu veľkého meteoritu alebo výbuchu Yellostonu.

Možno to niektorí ešte nevedia, ale existuje niečo ako predpoveď počasia. :-) Nefunguje síce 100 %-ne, ale dá sa na ňu pomerne dobre spoľahnúť. Takže aj tieto výpadky zdrojov elektriny sa dajú dopredu odhadnúť a pripraviť sa na ne. Napr. prípravou na väčšiu výrobu vo vodných elektrárňach, v súčasnosti samozrejme krátkodobým zvýšením podielu fosilných palív na výrobe elektriny. S rozvojom technológii sa ale bude dať elektrina efektívno a pomerne lacno skladovať. No a k dispozícii sú už teraz možnosti diaľkového vedenia elektriny, kedy sa z oblasti, kde je energie dostatok, presunie elektrina do oblastí, kde jej je nedostatok.

A ešte poznámka k tomu, že sa budú musieť udržiavať v pohotovosti aj nejaké elektrárne na fosilné palivá. Je to logické, normálne a hlavne múdre riešenie - pre prípad menších či väčších problémov s atmosférou - napríklad v dôsledku výbuchu sopky...

0/−2
24.9.2017 20:34

D29a45v64i51d 83P64e27t46r 7650376690415

Myslím, že budoucnost je v termojaderné energii ( je bez odpadů-produktem je využitelné hélium; paliva je při dnešní spotřebě na miliony let, a výkony mohou být mnohem vyšší než nějaká fotovoltaika či větrníky. Zatím existuje jediný problém, není technicky zvládnuta.

+4/0
24.9.2017 20:46

P39e50t88r 53D54r51a82p66a17l 3455578963545

o termojaderné se mluví už 60 let a ještě dalších 50 bude trvat, než bude jakž takž použitelná technologie

0/0
25.9.2017 6:43

F85r83a69n84t59i92s33e53k 43K59o72f27r11o66n 8390579322481

Vývoj počítačů šel dopředu, protože nebyl závislý na dotacích.

Cely zelený bussines se zhroutí, jakmile vyschnou dotace.

+3/0
24.9.2017 22:51

Z34d72e20n27ě22k 45P93a70v50l60i18š 8785830866

Já si to pamatuji ze školy, komunisti vykládali poručíme větru.

+1/0
25.9.2017 7:47

P66a95v97e79l 57V60e15r44n45e87r 1943893252357

Takle to dopada, kdyz ekonomicke zakony zacnou popirat zakony fyzikalni. Clovek se pak uz v nadpisu docita lez.

+5/0
24.9.2017 20:34

J52a84n 52M18a83r95t32i33n 6442680719

nie som ziadny zeleny ekofasoun, ale dodnes nechapem jednu vec - preco sa u nas nebuduju solarne parky nad parkoviskami obchodakov? malo by to 2 enormne vyhody.. 1, elektrinu pre obchodaky. 2, zaparovane auta pod panelmy su v chladku, tz nizsia spotreba paliva na vychladenie interieru.3, beton/asfalt nie je az do noci nazhaveny slnkom a nesala teplo az do skorych rannych hodin Ale nemam skoly, mozno je to lepsie placnut na pole, hned vedla repky. Proste BIO a EKO do extremu !

+6/0
24.9.2017 20:25

P34a90v88e51l 72H44o63r75á84k 8601143685592

Doma si dělejte co chcete, ale do naší země to netahejte.

+1/0
25.9.2017 0:41

J10a71r43d89a 37S31o31k32o29l 1676278651171

A když nefouká nebo nesvítí tak šlapou na kolách

+3/0
24.9.2017 20:00

K10a94t86e64ř42i61n39a 18V33ý69b26o91r71n53á 6410239409

Obecní elektrárny tady byly již na počátku elektrifikace. Pak se zjistilo, že mnohem efektivnější je celorepubliková síť, spojená s okolními státy. To vydrželo až do doby dotací, které zase umožňují jinak ekonomicky nerealistické paskvily, jako je tento.

+9/−1
24.9.2017 19:55

M74i48r25e92k 18G22a62j42e95r 5231466499140

To u nás vesnice Opatovice na Pardubicku vyprodukuje násobně více elektřiny, než tahle zmíněná německá obec.

+5/0
24.9.2017 19:26

J32o70s85e65f 43V67o88j30t28e52k 2382502750124

A kolik u té vaší vesnice tahle elektrárna vyprodukuje popílku , síry a dalších svinstev , které jdou všude kolem ? - třeba do našeho HK .

+2/0
24.9.2017 20:56

M26i96r64e77k 89G18a88j92e78r 5491236919820

Souhlasim, ze to neni zdaleka idealni. Idealni je geotermalni energie, jenze u nas ji zatim moc vyuzit neumime.

0/0
25.9.2017 1:44
Foto

P33e31t46r 47J91a68r28o46š 6543162151

Elektromobily musi mit nekde vyfuk.

+1/0
25.9.2017 10:37

R19i72c34h19a56r95d 85T52o41m19e45č44e40k 7456565406251

A my sousedé nakupujeme šíleně drahé transformátory abychom zvládli výkyvy sítě z Německa.

+8/0
24.9.2017 19:15

J38o91s45e52f 51H84o64n98e80š 7141462810573

Transformátory se musely uvést do provozu.Mohlo by se stát,že se přepálí vedení vlivem nadměrného proudu.Pak by došlo k dominovému efektu

+1/0
24.9.2017 19:19







Najdete na iDNES.cz