Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boj o pětinu národního bohatství. Rozvod s Katalánskem může bolet

Spor o samostatnost Katalánska, který eskaluje po nedělním kontroverzním referendu o nezávislosti, je zásadní i z ekonomického pohledu. Pokud by k odtržení regionu od Španělska skutečně došlo, může to mít velké ekonomické důsledky pro celou zemi i Evropu. Katalánsko je totiž ekonomicky neproduktivnějším regionem Španělska.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L91u53c49i57a27n 51P44a12p15a37z38i71a66n 5444867281835

Tím nás také kdysi krmili, jak chudé Slovensko na rozpad doplatí a realita je taková, že dnes se má Slovensko lépe, díky rozpadu ČeskoSlovenska si velmi polepšilo, za to my jsme ztratili odbytiště našich výrobků a tak se dnes máme hůř než jsme si při rozpadu mysleli. Místo, aby bolest prožívali z rozpadu Slováci, nakonec pohár hořkosti musí pít ti, co popichovali Slováky a hnali je do kouta k rozpadu federace. Inu, kdo seje vítr, sklidil bouři. Ale jinak rozpad proběhl sametově, třeba se zase jednou spojíme. Vše dobré novému státu Katalánsko!

0/0
8.10.2017 20:13

J40o12z84e68f 13K15o68s71t58e52l43a71n15s82k41ý 8965982759586

Ten údaj, resp. komentár o zadĺžení Katalánska vo výške 35,4 % mi vôbec nesadí. Veď to je super číslo! Česká republika ja Slovensko majú nad 50 %, Nemecko okolo 80 % a Japonsko 250 %,

Buď tam má byť 135,4 % alebo sa tie percentá vzťahujú na HDP celého Španielska. Inak mi tento údaj nedáva žiadny zmysel...

+2/−1
4.10.2017 20:02

V94l48a29s18t10i20m84i75l 29K80o44c62u83r75e86k 4696493920304

Velmi správně, může jít o omyl. Zadluženost navíc roste s vyspělostí a rozvojem státu (Výjimkou je ale např. Norsko). To je jen další článek, který dogmaticky hodnotí vlic dluhu na rozvoj. Do budoucna i náš dluh progresivně poroste nad 100 % >>>150%, jinak zstaneme stále rozvojová koloniální země. Bez státního dluhu není rozvoj v zemích, kde neteče nafta. Bohužel to je dnes ne nějaká ideologie, ale empiricky vidielný stav.

Do Katalánska nesměřovalo tolik zahraničních investicí, protože je tam silný vlastní katalánský barcelonský kapitál.

0/−1
5.10.2017 22:14

R33a49d43e88k 55N91e90u68m42a31n54n 5392682448215

přeci by jsi po iDnes-redachtorovi nechtěl, aby nad zřejmým nesmyslem zapřemýšlel

0/0
7.10.2017 14:35
Foto

M69i88r90o82s76l68a92v 30S91t52e77i17n79e87r 4390952700566

Jak jsem už jinde poznamenal- Katalánsko financuje zbytek Španělska, jako Bavorsko financuje zbytek Německa. Připomínám i bývalé Království České, které vydělávalo na zbytek Rakouska- Uherska.

Občas toho ti pracanti mají dost, živit ještě zbytek státu.

+1/−1
4.10.2017 18:25

V16á54c34l55a15v 39V62a18n28ě26k 2433963358151

Jen kdyby to bylo vždycky tak jednoduché.

0/0
4.10.2017 22:15
Foto

R92a48d64e27k 80P57o19l53i64c56k23ý 6961123231834

Takže 16% obyvatel katalánska produkuje 19% HDP a má jít o nějaký sponzoring?8-o

0/0
6.10.2017 7:14

K87a54r90e58l 67N21o38v65o44t42n85y 2531235599730

Separatisticke snahy fakt nechapu, zvlast ve vyspelych statech. Vic mensich statu znamena vic politiku a statnich uredniku na jednoho bezneho obcana, to fakt lidi chteji?? Vic politiku a uredniku??

Ale na druhou stranu, branit tomu za kazdou cenu taky nema smysl - kdo chce kam, pomozme mu tam. Ale jediny, komu to opravdu pomuze, jsou ti politicti kohouti, co uz se tesi az budou vladnout na svem malem kousku hnojiste...

+5/0
4.10.2017 15:52

P13a58v54l51a 12K86v48a73p77i88l98o95v10á 7699988904427

Přesně. Když jim, krom peněz opravdu nic žíly netrhá. A navíc stejně se mají lépe než zbytek Španělska krom Madridu.

+1/0
4.10.2017 17:36

M59a93r44t38i87n 15K76o46l80a20c97e82k 5489717653393

Nicméně pak může nastat, že se závody SEATu přesunou jinam

+1/0
4.10.2017 15:24

P14a81v20l48a 56K71v80a11p16i27l79o78v22á 7419648734437

Z hlediska Katalánců se jedná o sviňárnu. Vedou je čistě ekonomické důvody. Nějaké právo na sebeurčení s tím nemá co do činění. Jsou to normální sobci. Každý stát má své chudé a bohaté oblasti.

A Španělé jsou nebetyčně hloupí, to co provedli s tím referendem, je strašně poškodilo. Měli to nechat normálně proběhnout a pak neuznat. Katalánci by se mohli na hlavu postavit, nikdo by je nechtěl uznat.

+4/−2
4.10.2017 14:58

R94a21d63e64k 39P74a69v48e74l65e15c 2373755941508

Ne, v zadnem pripade se jen o ekonomicky zajem nejedna. Ekonomicka krize jen prispela k tomu, ze se podpora nezavislosti vyrazne zvedla. Jestli lze za sobectvi povazovat fakt, ze se Katalansku kazdy rok vraci o 16.000.000.000 € mene, nez do Madridu zaplati, tak vase predstava o sobectvi je docela zvracena.

+1/−2
4.10.2017 15:06

J36a40k69u64b 26M80i92k12u32l62a37c81e87k 8957671677774

A jak by ste si to predstavoval? Vzdycky se statu odvede vic nez vam vrati, jinak to nejde, to by pak ten stat nemohl fungovat. A priznejte si ze ciste u vas to ekonomicky kalkul je:)

+4/0
4.10.2017 15:21

J18a14k75u54b 75M49i52k44u77l17a96c25e94k 8777501847374

Jinak souhlasim ze 16 miliard eur je opravdu hodne a upravit by se to urcite melo

+1/0
4.10.2017 15:23

P84a11v93l18a 26K24v27a60p42i75l47o87v60á 7779978464597

Jak by se asi Česku líbilo, kdyby byly všechny daně, které se vyberou v Praze díky místní daňové příslušnosti, nechávaly jen v Praze. Divný že jo.

+3/0
4.10.2017 17:35

J42o85s45e60f 85K93u25c73i45r24e93k 4354472410131

Kam jde nase bohatstvi?

Lithium - vláda schválila krádež století Hlubinná těžba „strategickým investorem“ schválena! Europien Metals Holding Limited (australská firma vlastněná údajně z větší části americkým kapitálem) hodnota (jen v lithiu) 3,2 bilionu Kč, která by nám umožnila hned dvakrát zaplatit celý státní dluh nebo osm let plně hradit veškeré důchody. Už nám nepatří !!

+1/0
4.10.2017 14:52
Foto

M46i21c39h82a75l 47P98a87ř61í36z24e16k 8751963896561

Nemělo by se zapomínat kolik peněz narvalo v posledních 50 letech Španělsko do Katalanska. Infrastruktura, pobídky firmám, poloha, to vše rozjelo zisky, které jsou tam dnes.

+2/−4
4.10.2017 13:52

P28e27t58r 28N18o97v90a34k 3240107929517

A kolik?

+3/0
4.10.2017 13:54

R77a12d66e17k 38P15a83v23e66l67e63c 2823935851578

Spanelsko do Katalanska nebo Katalansko do Spanelska??? Kazdy rok do Spanelska narveme o 16.000.000.000 € vic nez nam pak vrati. 8% HDP, 2.200 € na osobu, rok za rokem. Kdo financuje koho???

+5/−1
4.10.2017 13:55

J97a58k79u19b 97M47i33k46u16l30a81c84e38k 8227481577614

A ted si myslite ze vam zustanou? Chapu ze se vam nelibi ze dotujete chudsi regiony, ale tak to normalne chodi. Urcita mira solidarity je bezna

+1/−3
4.10.2017 14:02

R16a45d82e33k 57P98a46v90e16l43e61c 2583945441238

Pokud by uroven nasi infrastruktury a verejnych sluzeb byla aspon tak dobrya jako v tech regionech, ktere ziji z nasich dani. Ale je naprosto neprijatelne, abychom je platili jinym a my je meli podstatne horsi. Solidarita odsad podsad. Proto se chceme trhnout. Dojne krave je potreba dat najist. A bohuzel zradlo uz nam leta neposlali

+1/0
4.10.2017 14:09

T25o34m31á19š 60M56o27r13a53v70č86í50k 3257106143315

Alespoň neskrýváte to, že je to ekonomická záležitost, kdybyste byli na tom jako Extremadura, ani by vás to asi nenapadlo, minimálně by to u většiny obyvatel neprošlo.

+1/0
4.10.2017 14:17

R27a32d91e52k 55P38a98v38e67l18e58c 2173385881238

Moje zena je z Extremadury a jezdim tam casto a rad. Maji zdarma takovych veci, o kterych se nam tady v Katalansku muze jen zdat. A to nemluvim o urovni cen, od potravin, po sluzby a ceny realit

0/0
4.10.2017 14:26

T71o78m92á20š 31M87o18r53a46v41č97í36k 3587676813215

No právě, kdyby na jejich místě bylo Katalánsko i s katalánštinou, žádné právo na sebeurčení by vás nepálilo:) Dřív dominovalo náboženství nebo jazyk, dnes ekonomika/peníze vládnou lidu.

0/0
4.10.2017 14:30

J64a28k58u10b 68M93i22k52u91l32a60c89e62k 8237151867364

To samozrejme chapu a souhlasim. V Barcelone sem jeste nebyl tak nedokazu posoudit uroven infrastruktury, ale kdyz vezmu jak vypada okolo tak se trochu bojim do barcelony jet:)

0/0
4.10.2017 14:30

R84a14d48e60k 15P63a69v93e51l70e19c 2143475301208

Nebojte se, mame tu eletrinu a voda tu taky tece. Prijedte a budete velmi prijemne prekvapen.

0/0
4.10.2017 14:32

J85a43k72u69b 20M97i27k12u84l80a66c39e65k 8577631827274

Snad pristi mesic:) At jeste stihnu tu Barcu:)

0/0
4.10.2017 15:22

A92n49t31o81n76í72n 14S23v93o39b73o51d50a 3434863839392

za posledních 50 let, ale musíte odečíst roky vlády Franka, kdy v Katalánsku bral a nevracel, historii chce studovat

+2/0
4.10.2017 14:00

R79a76d79e42k 26P26a86v85e45l75e33c 2953405381938

Fur berou a furt nevraceji

0/−1
4.10.2017 14:02

A17n35t85o54n80í87n 13S65v10o65b96o13d87a 3374423399332

hlavně že se za miliardy euro staví letiště duchů, které se slavně prodalo Číňanům za 10 000 euro, a podobné projekty bez užitku, tak utrácí Madrid

0/0
4.10.2017 14:10

M51a80r28t82i16n 47R59ů32ž15i93č90k36a 9374881978989

když se nějaký stát rozdělí, tak oba jsou v EU? logicky jen ten nástupnický

nepotřebuje ten nový nějaké přístupové rozhovory a posouzení a přijetí do EU?

0/0
4.10.2017 13:50

K57a42r17e11l 39B58e90d72ř24i42c60h 7283833963171

Ale Španělsko se nerozdělí, odešlo by jen Katalánsko. Španělsko zůstává Španělskem. Nový stát Katalánsko by musely jiné státy nejprve uznat.

+1/0
4.10.2017 13:54

M43a93r71t87i56n 74R33ů28ž48i93č57k82a 9194731728389

no a není součástí Španělska? to znamená, že se Španělsko rozdělí ... Španělsko zůstane v EU automaticky (akorát bude menší) a Katalánsko by právě mělo o vše znovu žádat ...i o to uznání ... a to může nějakou dobu trvat

0/0
4.10.2017 13:56

P17a15v87l90a 83K95v26a50p51i68l91o43v32á 7279718854207

Ne. Nejedná se o rozdělení, ale odštěpení. Odštěpením vznikne úplně nová entita.

+1/0
4.10.2017 14:50

M92a28r93t94i35n 21R88ů81ž19i88č61k45a 9104171628499

a jaký je rozdíl? :)

rozdělením naší republiky vzniklo Česko a Slovensko ... také dvě entity

0/0
4.10.2017 19:08

R68u31d20a 78S19l25a58v96í55k 5463158166411

Samozřejmě, že ne. Pokud se rozdělí, tak nový stát není členem EU.

+1/0
4.10.2017 13:54

M83a26r75t85i96n 98R80ů53ž43i22č78k76a 9124121868369

taky si to myslím, ale dle článku to vypadá jakoby Katalánsko měl být automaticky členem

"Někteří ekonomové se však domnívají, že nově vzniklá republika by v EU zůstala a její HDP bude v krátkodobém horizontu stabilní a v dlouhodobém horizontu stoupne o 7 procent. "

0/0
4.10.2017 13:59

R87o15m67a84n 79P81o58l49á74č40e83k 5136459965

Otázka je jak se zachovají firmy... Jakou mají jistotu, že po divokém odchodu se nesbalí a neodejou do "centrálního" Španělska...

+2/0
4.10.2017 13:43
Foto

L78u73k82á75š 76N14o45v69o24t19n63ý 6686257878978

Proč by to měly dělat? Pokud Katalánsko nastaví přívětivý daňový systém a bude členem EU, tak to těm firmám může být šumák. A pochybuji, že majitelé budou takoví patrioti aby najednou začali stěhovat svoje firmy (obzvláště pokud to nákladově nebude dávat smysl).

+2/−1
4.10.2017 13:50

R98u41d22a 56S19l29a58v98í47k 5563138436271

Aby Katalánsko mohlo být členem EU, tak ho nejdřív EP musí uznat jako samostatný stát, pak musí proběhnout klasické kolečko přijetí do EU, s čímž musí souhlasit všichni členové EU, včetně Španělska.

+5/0
4.10.2017 13:52

A46n32t67o95n50í97n 25S98v13o28b36o19d31a 3514453539742

Madrid mohou přitlačit Baskové a další části Španělska, situace je velmi nepřehledná, co bude zítra, nikdo neví

0/0
4.10.2017 14:05

R25a22d42e60k 76P40a51v89e87l87e59c 2253835371308

Zitra vyjde slunce a lidi pujdou do prace. Baskove maximalne pohrozi, ze nepodpori statni rozpocet na pristi rok. Ale netrhnou se, protoze vybiraji vsechny dane, majo klice od pokladnice, takze je nic k odchodu netlaci

+2/0
4.10.2017 14:14

J10a12k51u76b 86M95i71k74u88l81a10c38e93k 8307981967164

Katalansko uz avizovalo ze chce zvednout dane a v EU nebude

0/−1
4.10.2017 14:03

R62a93d80e87k 30P83a84v54e36l54e59c 2193375481878

Ne, dane se budou muset znednout, pokud ve Spanelsku zustaneme. Uz tak je mame jedny z vejvyssich na svete, mnohem vyssi, zes ostatni regiony ve Spanelsku

+1/0
4.10.2017 14:11

L88u31k49á92š 76H86l29o50u67c71a93l 6402230951674

prachsprostě lžete. Katalánsko od začátku tvrdí, že chce být součástí EU. o zvednutí daní nikdy nikde nepadlo ani slovo.

0/0
4.10.2017 14:12

R87a62d18e30k 43P48a22v80e67l90e41c 2693275241788

Presne tak. Pokud nekdo od nas odejde, hned bude stat deset dalsich firem v rade, aby jejich misto zaplnili. Politici muzou byt hloupi ale firmy vetsinou ne

0/−1
4.10.2017 14:17

J54a60n 49V58á31c20l75a65v69í27k 3932676791259

Katalánsko má tak velký vnitřní trh, aby všechny ty firmy uživilo?

+2/0
4.10.2017 14:26

R22a60d95e40k 63P50a48v84e78l24e64c 2493185681348

Asi nerozumim otazce. Pokud katalanske zbozi bude kvalitni a za dobre ceny, nevidim duvod, proc by je lidi dal nekupovali. Urcite bude castecny bojkot katalanskych vyrobku se strany casti obyvatel Spanelska ale cast se nahradi vyvozem a cast se brzy zase vrati. Protoza kvalita a dobra cena tam bude stale.

0/−1
4.10.2017 14:31

J84a55n 59V32á53c92l48a78v72í46k 3462776861529

Vývozem kam? do EU? tam budou asi vadit cla a ta "kvalita" zrovna vyhlášená není.

+1/0
4.10.2017 18:16

R60a26d54e53k 10P52a77v80e72l86e59c 2373165751708

Nase firma vyvazi do 80 zemi sveta. Reknete mi nejaky priklad spatne kvality katalanskych vyrobku

0/0
5.10.2017 8:16







Najdete na iDNES.cz