Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Ne zcela férové katalánské referendum

Španělská vláda v čele s premiérem Rajoyem svůj boj s Katalánci v referendu tvrdě prohrála. Představitelé obou táborů si nyní musejí v klidu vytyčit hřiště. Madrid to Barceloně dluží, píše v komentáři František Strnad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R40a12d86e85k 88W48o35l97o17s54z24c14z84u61k 4389448960564

Ty nejdůležitější důvody pro snahy Katalánců o odtržení od Španělska autor zná - cituji: "Poslední, co předseda menšinové vlády v rozkolísaném parlamentu potřebuje, je drolení vlastní země. Navíc ještě, když ho bude muset následně vysvětlovat mezi bruselskými zdmi na zasedání Evropské rady.". Jenom stejně jako politikové považuje samotnou "politiku" a "evropeské ideje" za důležitější než zájem občanů.

+1/0
4.10.2017 8:51

I26v43a92n 21G58o56u37b65e19j 5366107935175

Mohl by mi prosím někdo osvětlit rozdíl mezi Ukrajinou a Španělskem? Do Ukrajiny se hned s prominutím s*ala celá Evropa + USA a tady dávají všichni ruce pryč? Nevím, ale tohle podle mě jen demonstruje zbytečnost nějaké EU, která funguje jen jako prodloužená ruka USA gestapácky zasahující jen v místech, kde zbrojní koncerny tahající za nitky v kongresu cití profit z dané situace. Ubohá argumentace, že jde o vnitřní záležisti Španělska je tady směšně do očí bijící. Hromada fotek a záběrů je prakticky totožných s ukrajinským Majdanem.

+4/−1
4.10.2017 7:14

J32a64n 15N61o65v81o32t97n31y 4107290423

Katalánsko = Donbas = Kurdistán

+1/−1
4.10.2017 4:59

P88e31t53r 74S54o87k18o73l 8702491927281

Neexistuje nic co by ospravedlnilo zbití důchodců, žen a dětí pořádkovými složkami. Každý kdo na tento fakt zapomíná nebo ho relativizuje s tím, že někdo třetí předtím dělal něco co neměl (třeba pořádal ilegální referendum) je sprostý demagog.

Každý rozumně uvažující, morálně pevný a duševně zdravý člověk musí k takovému brutálnímu jednání a tyranii vyjádřit rezolutní odpor.

Každý tyran by měl svým brutálním jednáním pozbýt právo rozhodovat o osudech lidí, které tyranizoval.

+8/−1
4.10.2017 0:33

R53o39m58a33n 38P97o97k23o47r95n80ý 6309564760772

My si ten socialismus znicit nenechame... Tak hlavne, ze jsme vymenili jeden totalismus za jiny, to je opravdu vyhra. A EU s jejich zakazy je taky velmi prospesna. Jen skoda, ze jsem se nikde nedocetl o czexitu i kdyz o tom jiz spekulovaly UK deniky. Pokud bude EU postupovat jak postupuje, tak se drive ci pozdeji rozpadne. A ukaz diktatu ve Spanelsku je jak v 16 stoleti i s tou brutalitou. A US denniky uz jedou podle noticek...

+8/−3
3.10.2017 20:08

J25a33n 27B21a92r91t25u67š16k21a 7446801221843

Madrid by byl "bit" každopádně - jak za reakci tak i za nereagování. A tohle je první článek u nás, který připouští že ze strany Kat. nebylo vše "čisté"....

+6/0
3.10.2017 20:04

J42a55n 82B70a85r17t35u32š97k69a 7326121161933

Četl jsem, že existují fotly lidí "hlasujících v několika místech" - proč nejsou zveřejněny u nás?

0/0
3.10.2017 20:01

V91l49a33d28i77m19í92r 49Č53í37ž10e36k 4388717526216

Opět propolitické tlachy!Vykašlete se na referendum, to je jejich věc.Raději hovořte a pište o brutálním zásahu policajtů!!!!

+5/−2
3.10.2017 19:24

R93o27b85e37r14t 50F97e58j69e68r 1511919355570

Krym/Katalánsko. Dvojí pohled EU.

+5/−12
3.10.2017 18:04

R88u89d84a 30S75l66a87v26í12k 5123918916121

V čem?

+3/0
3.10.2017 18:05
Foto

I69m58r78i63c79h 85S74u15c25h77a88r51s50k73ý 8576193665101

To jste napsal špatně, správně je Katalánsko/ Kosovo.....;-)

+1/−2
3.10.2017 18:36

M24a94r47t19i50n 17K94r85a33l 7773240823447

V čem si je podobné Katalánsko a Kosovo?

0/−1
3.10.2017 19:42

J22a47n 52B88l21a89n87a 3216485824

Zásah španělské policie je absolutně nepřijatelný. Skoro 900 zraněných, starých, mladých, žen. To jsme v Evropě v roce 2017?

+37/−1
3.10.2017 18:03

S74t16a40n34i25s24l68a92v 44R90o77s17e16c59k18ý 9705689931629

A bude hůř.

+2/−1
3.10.2017 18:20

S95t90a41n43i76s13l96a83v 45R28o78s87e75c22k63ý 9445449751709

Je smutné, že s takovou brutalitou si stát troufne pouze na své vlastní občany, daňové poplatníky.

+24/−1
3.10.2017 18:00

J69a18n 19B30l48a52n43a 3406455384

Asi tak ..... Zatímco nyní evropští vůdci k násilí ve Španělsku vesměs mlčí, tak před třemi lety nahlas vyzývali Kyjev, aby nezasahoval proti demonstrantům na Majdanu, kteří zapalovali policajty, v Katalánsku policie mlátila mírumilovné protestující, kteří ničím neprovokovali. Pozorovatelé OBSE to však ignorují. To je ta pokrytecká demokracie.

+26/−3
3.10.2017 17:56
Foto

I13m28r28i27c84h 85S92u42c72h63a30r27s40k32ý 8746643125111

100% souhlas ;-)R^

+2/0
3.10.2017 17:57

R93u52d24a 72S94l96a33v54í86k 5693928896421

jj, totalita by byla mnohem spravedlivější...ta by je rovnou postřílela.

+3/−3
3.10.2017 17:58

K72a61r54e42l 98V59e70n90e36n70ý 6129701229493

EU je mrtvá, neakceschopná, v podstatě zbytečná instituce v podobě jako je nyní. Chtít spojit dohromady nesourodé národy a státy skončí stejně jako Jugoslávie

+7/−5
3.10.2017 17:59

V52á77c86l54a82v 50V41a45n92ě24k 2393333308921

Vzhledem k tomu, že Praha vydělává v ČR nejvíc tak by možná po vzoru Katalánců mohla chtít od státu víc nazpět anebo hrozit tím, že se trhnou.

On ten stát je asi něco víc než jen kasa.

+4/−9
3.10.2017 17:51

J39a98n 32B48l82a30n57a 3656845884

Praha si víc bere, tady jde především o zvěrstva policajtů na poklidných občanech.

+11/−1
3.10.2017 17:57

D75a14n41i20e67l 80K22o12r82o57u80s 9761984249200

Honzo, klídek. To je Vaněk...

+2/0
3.10.2017 20:49

A49n11t36o67n40í13n 75S38v77o60b36o48d62a 3874913919852

Zde je o národnostní problém, tady to všichni převádí na peníze, to Madridu ohromně vyhovuje. Toto nepochopení problému povede k dalším problémům, národ se umí postavit druhému národu často z podivných příčin

0/−2
3.10.2017 18:23

P91a97v78e77l 18R30a77t22h11o37u49s72k21ý 6620989171

To právě není pravda, respektive národnostní problém z toho vzniká díky Madridu. Katalánsky se mluví i na Baleárských ostrovech, v departementu Východní Pyreneje, v provincii Valencia, ve východní části Aragonu a jinde. Nikde tam neprobíhá nějaký národnostní problém. Možná zatím.

0/0
3.10.2017 19:04

J38a43k28u30b 96M53a84t98ě75j62ů 5595402411585

Nemate pravdu. To, ze se nekde mluvi katalansky jeste neznamena, ze to jsou katalanci. Katalansko je historicke uzemi (a nespada do nej ani Valencie, Baleary, ani Andorra atd.). Pletete tu dohromady historicke uzemi a oblast, kde se pouziva stejny jazyk. Katalansko neni to same jako Katalanske zeme.

0/0
4.10.2017 1:23

P23a90v65e93l 83R11a45t41h40o79u58s54k38ý 6750359651

Čechy a Morava jsou také různá historická území, přes 1000 let měl každý svoji správu, jen společného panovníka . Čechy nejsou Morava, jsou to ale dohromady České země. Moravané nejsou Češi?

0/0
4.10.2017 7:16

J65a97k37u40b 33M53a72t70ě87j48ů 5225782121555

Moravane jsou Cesi, jenze pokud se podivate na historii Moravy a Cech vs. Spanelska a Katalanska, tak objevite, ze to vubec nejde porovnavat. Take jsem si nevsiml, ze by byla Morava autonomie a mela vlastni autonomni samospravu. Muzete to porovnavat treba jako Cesko a Slovensko. A pokud jsem si stihl vsimnout, tak jsme se taky rozdelili. Na Morave, pokud vim, se uci cesky, kdezto v Katalansku katalansky. Takze porovnani Cesko - Slovensko ma ke vztahu Katalansko - Spanelsko vyrazne bliz.

0/0
4.10.2017 15:29

P70a46v79e51l 23R58a17t26h78o97u71s96k13ý 6480719521

Nemůžete koukat jenom na dvacáté století, sám jste psal o historických územích. Dlouhá staletí měly Čechy i Morava svůj sněm a spravovaly si své věci zcela nezávisle, zastřešoval je jen panovník. To bylo daleko víc než autonomie. A hlavně, nesrovnáváme Katalánsko a Španělsko s Čechami a Moravou, já jsem reagoval na to, že jste tvrdil, že Katalánci nežijí nikde jinde než v Katalánsku. Katalánci žijí dokonce i ve Francii, v Andoře je to jediný oficiální jazyk.

0/0
4.10.2017 16:07

M24a19r73t19i95n 61K13a10v35k69a 4286931162452

Praha vydelava vice, protoze jsou tam sidla spolecnosti jako Kaufland, ktere tam odvadi dane ze vsech pobocek po cele CR. Toz asi tak

+8/−2
3.10.2017 18:24

P87e65t39r 84N18o21v74a86k 3620767589497

Vsak to tak je. Praha dostava na obcana nekolikanasobne vic nez mala mesta. A s tim vydelavanim to nebude zas tak horky.

+9/−1
3.10.2017 18:29

L29u38b68o36š 50Z33a98o45r33a13l 3150912580199

Vaňku vy jste tak hloupý jak jsem si myslel, Praha vydělává na tom, že jsou v ní centrály firem, vydělávají fabriky jako automobilka, a podobně, v momentě kdyby se Praha trhla, tak centrály utečou, poněvadž by jim nic jiného nezbylo, a Praze zůstanou tak maximálně taxikaři. Katalánsko je kompletní ekonomika.

+8/0
3.10.2017 19:08
Foto

J42a78r26o53m40í22r 20H42l19u16b67e27k 2406590764371

Praha má taky velkou většinu státních, centrálních úředníků, kteří nevydělávají vůbec nic, jen berou. Jelikož je spotřeba domácností jedním z ukazatelů růstu HDP, tak je na tom Praha dobře a k tomu je potřeba přidat i to, co řekl pan Zaoral.

0/0
3.10.2017 20:26

J55i96ř60í 56V42a74c41a 7972283947941

Praha má dost výhod z toho, že je hlavním městem.

+2/0
3.10.2017 19:42

V59á46c35l98a78v 94V70a19n46ě45k 2383853288621

Španělsko má povinnost udržovat integritu státu a ta povinnost je vůči všem občanům Španělska.

Způsob jakým to dělá může být otevřen různým interpretacím, ovšem faktem je, že Katalánci jednali protiústavně a jejich politici mají hodně co vysvětlovat.

+3/−18
3.10.2017 17:49

J55o30z91e41f 79P81a66u46c60h24l27y 3559558777384

"Španělsko má povinnost udržovat integritu státu a ta povinnost je vůči všem občanům Španělska." - to malo aj Rakusko-Uhorsko :-)

+16/−1
3.10.2017 17:53

K94a12r54e11l 25V37e51n15e33n31ý 6209571529833

to mělo mít i Srbsko, ale bylo vybombardované

+14/0
3.10.2017 17:54

P11a28v87e64l 93R17a48t40h60o68u86s38k20ý 6570269831

Miloševičův režim rozpoutal nebo podporoval válku skoro ve všech svazových republikách. Jemu by měli Srbové vyčítat tragickou ztrátu Kosova.

+2/−3
3.10.2017 19:12

K30a22r68e88l 39V42e71n49e14n96ý 6139251679193

takže Srbsko se mělo samo rozpustit a Španělsko může udržovat integritu slovy pana Vaňka? I v tom Srbsku to začalo podobně jako nyní ve Španělsku. Čímž neobhajuji Miloševiče, jen konstatuji

+6/−1
3.10.2017 19:39

P68a33v24e62l 58R95a39t90h61o70u89s64k50ý 6850249861

Proč by se mělo rozpouštět? Srbsko prostě bylo moc agresivní, odmítalo mezinárodní mediaci a pozorovatele a místo toho tam posílalo tanky. Měli šanci ukázat světu, čemu musí čelit v Kosovu ze strany Albánců, mohli si snadno získat sympatie. Příliš tvrdý postup včetně nasazení těžké vojenské techniky to zkazil. Lidé podvědomě fandí slabšímu. Svět byl po zkušenostech v Chorvatsku a Bosně oprávněně protisrbsky naladěn a nechtěl připustit další možné masakry civilního obyvatelstva jako třeba v Srebrenici.

+2/−1
3.10.2017 20:16

K27a93r87e49l 10V97e88n63e54n67ý 6559481599953

takže Srbsko bylo moc agresivní, když se chtěly některé národy oddělit? Co mi to jen připomíná? Španělsko? Tahat ženy za vlasy, kopat do lidí strhávat staré lidi ze schodů, střílet zakázanou municí do lidí kteří mají ruce nahoře a nebrání se. Takhle to možná začínalo i v tom Srbsku., jen ti co se chtěli odtrhnout nebyli jak beránci

+7/0
3.10.2017 21:04

P13a32v71e51l 98R62a24t56h97o29u53s39k60ý 6960979731

Tak teď moc nechápu váš postoj a paralelu s Kosovem. Kritizujete příliš tvrdý zákrok proti separatistům v Katalánsku (já také), srovnáváte to se začátkem konfliktu v Kosovu, čili vám vadí srbské i španělské silové řešení problému, pak ale odsuzujete i zákrok NATO proti jugoslávské armádě a likvidaci komunikací nutných k přesunu její těžké bojové techniky do Kosova, který dalšímu vyhrocení konfliktu zabránil.

0/0
3.10.2017 21:57
Foto

I91m85r34i27c79h 19S36u28c18h70a44r60s18k90ý 8496903405641

To samé má i Čina v Tibetu, tím je Tibetský problém jednou pro vždy vyřešen;-)

+4/−1
3.10.2017 17:57

M67a67r91i97a85n 60V72á69ň94a 3688946705479

Jak jednali Katalánci protiústavně ?

+6/−1
3.10.2017 18:21

V90l64a79s74t69i23m42i25l 92B95a52b42i38c28k63ý 7484164783628

pouze opravím autora (je až z podivem, na kolika českých serverech se informuje neobjektivně a jednostranně o situaci v Katalánsku):

1/ Oriol Junqueras mezi zadrženými nebyl, má imunitu

2/ Mossos v žádném případě nebyli podřízeni jiným policejním složkám, šlo pouze o koordinaci společného postupu (který nakonec stejně nefungoval, jelikož Mossos, jak víme, odmítli plnit soudní příkazy, což bude mít jistě později ještě dohru)

3/ španělský ústavní soud v roce 2010 neodmítl katalánský statut jako takový, naopak, většinu z téměř 250 článků potvrdil (odmítl pouze 14 článků, které byly nekompatibilní se španělskou ústavou)

4/ žádné seznamy mediálních agentur podporující referendum se nevedly (spíše naopak, Katalánská vláda a separatistické organizace jako Omnium či ANC veřejně označovaly soudce, starosty či ředitele škol, kteří odmítli nezákonné referendum podpořit)

+4/−2
3.10.2017 17:44
Foto

I97m94r39i40c80h 92S98u73c54h19a24r67s33k47ý 8336523945371

Jelikož nám EU, Evropská komise, neziskové organizace (hájící lidské práva) OSN (Saudská Arábie, která má tuhle kompetenci u OSN na starosti) či ČT24 a její úžasný haypark, nepřinesli, žádnou otevřenou kritiku brutálního zásahu proti obyvatelům Katalánska, tak se musíme domnívat, že bylo vše OK....:-/

Nemusíme se obávat už přišly notičky z amerického deníku The Washington Post, kde pod titulkem „Katalánsko uspořádalo referendum. Rusko vyhrálo“ redakce zmiňuje podporu katalánských „nacionalistických sil“ ze strany Ruska. „Moskva očividně vnímá katalánské hnutí jako nástroj k oslabení demokratického Západu,“

Čímž dnes na ČT24 uvidíme srdce rvoucí příspěvek o jednotném Španělsku a zlých Kataláncích, kteří poslouchají příkazy s Moskvy....;-)

+29/−2
3.10.2017 17:25

J25i79ř77í 97T48i74c70h49o65š57l42á19p31e87k 3885411719516

Eu jako instituce je v poslední době jen továrnou na výrobu normativ,zákazů,příkazů a omezení,co se týká řešení problémů v rámci unie je zcela neakceschopná.V případě Španělska bych očekával alespoň nabídku prostřednictví v jednání mezi centrální vládou a Katalánskem.

+34/0
3.10.2017 17:17

J61a34k97u81b 69T48u86r15e78k 2372281941140

Které zákazy a omezení přesně myslíte?

0/0
4.10.2017 1:51

P74a67v20e90l 98R84a10t55h63o68u41s37k50ý 6400459871

Tady jde především o peníze a o místně příslušné určení daní. Baskicko a Navarra si hospodaří za své. Jednou za rok pošle do Madridu část vybraných daní na financování centrální vlády, armády a ostatních několika celostátních aparátů, všechno ostatní je jejich. Baskové si to ale vybojovali v ulicích a to doslova, zatímco Katalánci o tom "jen" přesvědčovali v parlamentu politickými jednáními. Chtěli to, co mají Baskové. Protože by to ale zbytek Španělska bolelo daleko více, než v případě Basků, měli prostě smůlu. Zatvrzelý Rajoy to v roce 2010 definitivně zatrhl a od té doby konflikt jenom graduje. Teď už Kataláncům nestačí jenom jejich peníze, chtějí svůj stát. Kdyby jim tehdy Rajoy vyhověl, mohl být klid.

+22/−1
3.10.2017 17:06

J78i91n74d80ř90i69c39h 43M19u38s20í43l94e43k 5309691526

Kdyby Madrid nabídl Kalánsku stejnou míru finanční nezávislosti jakou má Euskadi, tedy Baskicko, dost pravděpodobně by se dalšímu nárůstu tendencí volajících po nezávislosti v Barceloně předešlo, v tom s Vámi souhlasím. Též máte pravdu, že zatímco katalánská politická reprezentace dlouho usilovala o posunutí statusu Katalánska politickou cestou a nepříliš úspěšně, Baskové si vybojovali co mají na ulici. V poslední dekádě se katalánská politická scéna radikalizovala a jsem moc zvědav co bude dál, protože teď by to chtělo dialog, ale nezdá se, že by o něj měla jedna nebo druhá strana zájem.

+4/0
3.10.2017 17:33

R66o50m20a96n 89P56o71l94á96č65e66k 5536299175

Katalánci nemají šanci... Zatím se nikdo nepostavil na jejich stranu... Labutí píseň...

0/0
3.10.2017 17:02







Najdete na iDNES.cz