Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: V Česku se nestaví byty, měli bychom se inspirovat u Slováků

Česko zaspalo ve výstavbě nových bytů a na dnešním trhu s nemovitostmi je to poznat. Ceny nájmů stoupají a vlastní bydlení není rozhodně pro každého. Pokud se u nás neprolomí ledy se stavebními povoleními, realitní trh si zadělává na pořádný problém, píše v komentáři generální ředitel Neocity Oded Ber. Slováci byli v tomto směru prozíravější, dodává.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A94l78e61n24a 32B39a14l67á63k82o44v31á 5282868525834

Pochopila jsem to správně, že řada bytů v centru funguje jako hotel. Lidé se pak stěhují na jeho okraj a do centra do práce se denně posunují auty nebo MHD v nekonečných kolonách?

+1/0
9.10.2017 10:05

J37a98n 14K12r17u92p69k86a 9381384782427

Co je a není sdílená ekonomika definuje v právním řádu § 420 občanského zákoníku. Doporučuji si k uvedenému ustanovení načíst alespoň několik rozsudků Nejvyššího soudu ČR.

0/0
8.10.2017 18:22

V93á51c47l74a35v 98S32v11o43b50o18d10a 5226578979

Nevím,proč se u nás neustále preferuje vlastní bydlení? Třeba v Německu převažuje nájemní bydlení. Byty ve vlastnictví tam jsou v menšině.

0/−1
8.10.2017 12:20

D44a31v68i76d 63P84e98t91r 7420706170595

Sdílená ekonomika je PODLE MNE jen daňový podvod a obcházení zákona.

+2/−2
7.10.2017 17:06

P12a18v74e85l 92M60o70r73a21v45e68c 3942289632508

Daňovým podvodem být nemusí, obcházet zákon taky nemusí. Záleží případ od případu, jak se k tomu pronajímatel (auta pro Liftago či bytu pro Airbnb apod) postaví.

Ale občas jsou zákony hodně pozadu za technologickým pokrokem, takže lidé chtějí něco smysluplného, prospěšného, užitečného, ale rigidní zákony jim to nedovolí (a lobby současných hráčů na trhu nedovolí změnu zákonů). Co pak?

+3/−1
7.10.2017 19:56

P49a85v90e13l 88K59u94n35c 9642689608248

Oded Ber, generální ředitel Neocity. Kdo to je?

+1/0
7.10.2017 9:04

M57i94c59h14a14e28l 49C30h92a68r64v24á49t 9509828853972

Proč zrovna Slováci? Pan Čunek, ten má zkušenosti s výstavbou bytů.;-D

0/0
7.10.2017 8:21

M61i73l57a98n 43V58o15l51e67k 5279983176819

Vykupte byty cizích státních příslušníků (včetně Slováků) a uvidíte, co bude v ČR volných bytů.

+1/−1
7.10.2017 7:56

P19a26v41e45l 22K77u60c40h64t76a 4786421577804

Ten stavěl plecháče za městem (Poschla). Tam by nešli ani migranti.

0/0
7.10.2017 10:00

P31a76v63e48l 75K18u36c12h94t13a 4256241467544

Chyba - patří k p.Charvátovi

0/0
7.10.2017 10:04

P62a46v10e49l 23K20u58c47h81t13a 4376151357674

V těch bytech jsou i rodinné domky? Za mého mládí se tam počítaly (1-2 bytové jednotky). Protože ve statistice EU je napsáno že nejvíc staví Irové - 9 bytů na 1000 obyvatel, Němci 7,5. U nás by to bylo 2,5-3. Dřív se uváděl i úbytek bytů, demolice, přestavba na kancly apod. - to jsem také nenašel na první kouknutí.

0/0
7.10.2017 7:39

D96a96d78a65k 84P76e82t74r 7131780334978

V Česku se byty staví, otázka je za kolik?

+2/−1
7.10.2017 5:35

P55a16v31e38l 30K97u41c16h77t28a 4766381297474

Draho a otázka je jak kvalitně. Jak budou vypadat za 10-20 let.

+1/0
7.10.2017 10:07

J32a82n 93V59o20j70t81í68š15e96k 6332581385686

Cena záleží na tom, kolik se jich staví. Pokud je vysoká, tak se staví málo. Koneckonců je o tom ten článek.

0/0
8.10.2017 22:34

P70e86t42r 31V26o24n63d51r25a52c81e39k 7725281883780

Od roku 1990 do 2017 stoupl počet obyvatel ČR o cca 220tis jen za posledních deset let se postavilo cca 400tis bytů a to nepočítám rodinné domy .

+2/−1
7.10.2017 5:24

D29a50v46i47d 54P10e79t52r 7670616250855

Otázka je kolik bytů ubylo. Snas se to někde najde. Pokud by 400 000 bytů byl čistý přírůstek, pak by mělo být bytů velmi mnoho.

0/0
7.10.2017 17:08
Foto

M11i33r15o71s68l71a44v 90M84a55c22e14k 5821795660512

Je třeba založit státní společnost, která bude masově stavět byty a prodávat je jen za náklady plus 10% zisk. To výrazně přiškrtí darebácké developery, kteří způsobili současný stav Rv

+3/−3
6.10.2017 21:55

T77o80m96á63š 79M36o77r82a21v90č24í70k 3177886623635

A proč to neuděláte vy? Vám 10% zisk smrdí?

+2/−4
6.10.2017 22:01

D97a77d50a90k 46P19e69t10r 7831970924738

Jako, že založí státní společnost?

+3/0
7.10.2017 5:32

A16l14b39e74r15t 67P21ě96n78i81č42k13a 2540788365507

To je nějaká progresivní myšlenka od komoušů? ;-D

0/−6
7.10.2017 4:00

J78a24n 76S98v45o71b74o45d24a 3587914539203

Nemuselo by to být jen 10%, ale klidně 100. Stát by na tom neprodělal a hlavně by to pro něj byla investice do budoucna. Většina lidí by měla kde bydlet, nepotřebovala by nesmyslné příspěvky na bydlení (počet lidí kteří je budou potřebovat neustále poroste a v důchodu je bude potřebovat i většina dnešní střední třídy, která má jen na nájem, ač je dražší než hypotéka - tu nedostanou) a tím bude moci investovat do smysluplnějších věcí, například důchodů samotných. Zárověň lidé budou mít díky státní podpoře bydlení i více volných peněz, které můžou utratit a tím se roztočí ekonomika ještě víc.

Ač nemám rád komunistické manýry, tak větší angažovanost státu bych v otázce bydlení uvítal.

+3/−1
7.10.2017 12:37

K24a96t81e78ř35i58n43a 66S32l16a74v66í82k33o41v52á 6763805500163

Na druhou stranu v Číně jsou celá města duchů...

+2/−2
6.10.2017 21:49

T44o14m81á25š 58M69o42r63a39v90č19í28k 3537676673455

Ta jsou ale pak rychle zaplněná. Viz Ordos, největší město duchů a nyní téměř kompletně osídlené. Nesmíte věřit všem bombastickým zprávám z Číny.

+1/0
6.10.2017 22:06

T31o75m52á76š 17M70o56r17a11v41č62í47k 3437916463765

However, in 2017, the ghost city label is getting more than a little difficult to hang on Ordos Kangbashi. According to a recent report, there are now 153,000 people living there, 4,750 businesses are now in operation, and housing prices have risen roughly 50% on average from the end of 2015, when the local real estate market bottomed out. Of the 40,000 apartments that had been built in the new district since 2004, only 500 are still on the market.

0/0
6.10.2017 22:08

J50a46n 75S20k25ř66i29v65á26n78e36k 3416956556

Kecy kecy kecy. Komu ty nemovitosti staví, když je počet obyvatel ČR pořád stejný?

+6/−2
6.10.2017 21:28
Foto

J23a24n65a 95K31o11z38á73k97o72v56á 73V23o27l16r93á30b46o53v42á 9773164915561

Pro ty, kteří je pak budou sdílet (pronajimat).

+1/0
6.10.2017 21:42

R29i63c55h86a59r37d 43T24o21m54e27č47e81k 7466705446481

Dneska už jeden byt nestačí, někteří jich mají pět a více. No a tím pádem někteří nemají žádný.

+4/0
6.10.2017 21:48

R75a48d12i62m 51S52i11m58u31n58e88k 2860630776174

a) počet obyvatel roste... a roste hlavně v Praze, kde se nestaví

b) lidé už nechtějí žít se svými rodiči v jednom bytě

+2/0
6.10.2017 22:09

T31o18m75á66š 54M51o23r70a38v41č62í67k 3987676223825

Nejen počet obyvatel, ale hlavně počet žijících v Praze.

+2/0
6.10.2017 22:11

T75o18m93á11š 67M89o93r77a21v53č37í37k 3787536373565

Tak on ten boom není v Mostě, Děčíně, Bohumíně, ale v Praze, Brně.....

+4/0
6.10.2017 22:10

J76a20n 26S72t70e13h89l96i62k 9765727306871

Neřeší se příčina . A to jsou peníze. Ten kdo rozhoduje (obec) , by měl být motivován aby se stavělo . Dokud z toho obec nebude nic mít nic se nezmění . na uřadech vám stále budou házet klacky pod nohy.

Až je ted pruser , tak se udělá bububu a vláda pošle dotace . Vysledkem bude to ,že to bude ještě dražší a polovina peněz se rozkrade. A na obci stále budou řvát do médií , že chcou větší podíl na daních Rv.

V kanadě a usa se ponaučily a daně jsou decentralizovány. Obce se nemají na co vymlouvat a rostoucí majetek je jejich příjem . Zároven jsou tam tím pádem nižší spotřební daně (nedostávají obce podíl na spotřebních daních) a tak levněji postavíte.

+2/0
6.10.2017 21:10

P83a12v90e19l 74M23o77r68a76v49e41c 3232979552108

V Česku se ale daně přerozdělují obcím - dle počtu obyvatel i dle jejich příjmů (část daně z příjmu FO obyvatel s trvalým pobytem v dané obci zůstává v té obci).

0/0
6.10.2017 21:23

J23a84n 90S84t14e15h90l88i51k 9485227726281

Tak samozřejmě . Máme v principu feudální danový systém - centrum rozhoduje. Výsledkem je že obce musí poslouchat a plnit ruzné normy . Budou sice řvát , že je byrokracie , ale výsledkem je že na ni chcou peníze. A mám spoustu známých co má trvalý pobyt jinde a bydlí také jinde. Velký problém je to na vesnicích , kde je mnoho chalupářu a příjmy jsou tak vzhledem k infrastruktuře směšné.

U velkých měst , je zase problém , ten že je mnoho prázdných domu a bytu a majitelé je nechcou prodat , ani pronajmout. Jsou líní a takzvaně jsou to dobře uložené peníze . I cena prázdného bytu nebo nemovitosti stále roste.

+1/0
6.10.2017 21:39

P96a48v89e26l 73M88o36r51a46v28e14c 3402589862988

Tak souhlas že by bylo dobré mít daň z nemovitosti plně v gesci obcí. Obec by si určila výši za pozemek, patrový dům i vícepatrový panelák, a daně by plynuly jen jí. Tím by se dost věcí zlepšilo..

+1/0
6.10.2017 22:39

M69i83c58h71a57l 88K82v76a85k 8877260825913

neni to jen o nedostatku bytu, prusvih je taky to, ze si hodne lidi mysli, ze si v Praze ted koupi panelak ze 70.let a ze je za vodou, ale za 20 let ty baraky budou na totlani odpis a lidem nic nezbude, tyhle domy pudou k zemi

+2/−3
6.10.2017 20:56

K22a48t70e61ř49i59n71a 38V59ý25b49o18r28n57á 6760669869

Tak určitě. Zvláště když se modernizují i starší paneláky...

0/−1
7.10.2017 6:21

B53e54d27ř90i29c67h 88J49a24n38á23č70e13k 1380571167436

Myslím, že pan ředitel je jeden z těch nenažraných, kteří mají obrovské nezasloužené zisky. A napadat třetí strany, které údajně brojí proti výstavbě ve svých osobních zájmech, tak to je populismus. Spíše by bylo vhodnější napsat, že jejich zisky jsou především dílem nízkých úroků, a také okrádáním stavebních firem a v neposlední řadě jim k těmto ziskům pomáhají samy stavební úřady, kteří jim jdou za všimné na ruku. Bohužel toto je realita.

0/−1
6.10.2017 20:51

Š39á96r56k51a 89S98t24a70ň20k68o19v63á 9393405159199

Pokud mám nemovitost tak vydělávám a Praze poměrně dost to na úroku v bance v životě nedostanu!

+2/0
6.10.2017 20:46

K98a44t70e64ř11i92n80a 80V21ý35b30o57r66n55á 6850919119

Za všechno mohou nízké úrokové sazby. Bohatým jejich peníze v bankách nic nevydělávají a tak skupují byty na investice (pronájem, Airbnb..).Chudí zase využívají toho, že jsou levné hypotéky a pořizují si bydlení. To vše tláhne ceny nemovitostí vzhůru. Až se zvednou úrokové sazby, tak bohatí začnou byty prodávat, protože těch pár milionů za byt v bance vydělá více a bez práce a až vyprší chudým fixace, tak zjistí, že nemají na splátky. A na trhu se zase objeví spousta bytů, což bude tlačit ceny bytů dolů.

+4/−3
6.10.2017 20:36

Z83d28e79n19ě44k 62G54l12a30s 7198988798855

Jenže sazby tak rychle nahoru nepůjdou, vše by se rozhodilo.

+2/0
6.10.2017 20:41

K84a97t18e60ř14i92n85a 51V42ý46b26o75r40n64á 6780669139

Budou muset. Ekonomika se přehřívá. Spekulanti to ví a koruna pomalu roste..

+1/−2
7.10.2017 6:24

M63i81c26h61a54l 22K35v10a63k 8807250615793

driv utopy trh CNB s LTV, kontrolou pujcek, uctu, atd. nebudete na byt ani mit prostredky. dulezitym resenim je metropolitni plan, myslim ze se tu pise zejmena o Praze, ale jinde v ČR nouze neni, aspon jsem o ni nikde neslysel, lidi se stehuji zejmena do Prahy a vybydluji ostatni mesta

0/−1
6.10.2017 20:46

J82i80ř10í 35N49o32v49o15t50n92ý 6165597506816

V ekonomice je vždy něco za něco. Jakmile se zvýší úrokové sazby v bankách, budou nejen vyšší úroky z vkladů, ale i vyšší úvěry. A to nejen na nákup nemovitostí, ale i na profinancování jejich výstavby. Což zase povede k tomu, že ceny hotových domů a bytů půjdou nahoru. Protože developerům podražily peníze, které si na výstavbu půjčili od bank.

+1/0
6.10.2017 20:50

K62a43t14e96ř75i45n26a 54V26ý63b33o39r84n82á 6600499229

Tady ta citlivost není vysoká. Při poklesu poptávky a tím i ceny, si holt developeři sníží marže. Dnes je tam prostoru dost. A hlavně ceny budou určovat nikomu byty nové, ale ty stávající, kterých je mnohem víc a kterých se budou lidé zbavovat.

0/−1
7.10.2017 6:09

P69a89v62e62l 44M74o14r24a56v26e96c 3222889202128

Nemáte pravdu. Trh s byty vyžaduje určité množství bytů, ale staví se jich míň. A hlavně BUDE se jich stavět o dost míň.

Úrokové sazby jsou jen menším faktorem který k tomu napomáhá.

+1/0
6.10.2017 21:24

K14a40t71e65ř59i83n49a 25V63ý38b64o46r11n20á 6460659549

Bytů přibývá rychleji než obyvatelstva. Pokud budou levné peníze a bude dostatečná poptávka po bytech, tak budou drahé. Je to jako každá jiná investice. Až budou jiné investiční příležitosti a klesne poptávka, klesne i cena.

+1/−1
7.10.2017 6:05

P10a80v45e69l 87M28o27r68a98v81e28c 3292289422378

A kdy prosím cena bytů klesala?8-o

+2/0
7.10.2017 8:56

K53a30t35e54ř20i94n89a 37V30ý73b97o34r79n37á 6130149209

Třeba po roce 2007. Doplatili na to developeři, jako třeba ORCO.

0/−1
7.10.2017 19:37

P59a52v21e18l 73M42o25r21a54v96e59c 3112309952448

OK, ale během hospodářské krize klesá skoro vše. A po ní se zase brzo dostane na(d) původní úroveň.

Dlouhodobě ceny nemovitostí jen rostou - víc než inflace.

0/0
7.10.2017 19:54

K94a36r92e79l 83Z90á55p59o20t52o25č94n88ý 5939463401

Je to jednoduché. Developeři nemají konkurenci a když vidí, že lidé jsou ochotni platit víc a víc, tak proč by toho nevyužili, že? Možná by bylo dobré vzít si inspiraci např. z Vídně, resp. Rakouska a rozjet tu sociální bydlení. Ono by to najednou šlo - zaprvé by se stavěly byty a za druhé by se zarazil ten astronomický růst cen bydlení (všichni víme, že nově postavené byty nemají tu reálnou cenu, za kterou se prodávají, a to ani zdaleka).

+6/−2
6.10.2017 20:34







Najdete na iDNES.cz