Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Roboti místo lidí? Je to nebezpečný vývoj, míní šéf Světové banky

Civilizace se řítí do vážných problémů, protože budoucnost nenaplní naděje lidí, kterým automatizace vezme pracovní místa. Řekl to prezident Světové banky (SB) Jim Yong Kim. Jako řešení doporučil investovat do vzdělanosti a zdraví občanů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M24i76c84h61a75l 36G48r15e13g64o14r 8616654730632

Proč by lidi vůbec měli pracovat? Vždyť stačí zajít na úřad práce pro další dávky. A nebo se po známosti zaměstnat někde ve státní správě na teplém místečku.

0/0
12.10.2017 21:49

M75i54c23h24a11l 64G40r47e32g25o52r 8496364110782

Bohužel důsledky jsou už vidět dnes. Chybí lidi ve firmách, řemeslníka na opravu byte seženete jenom po známostech a peníze se cpou do nesmyslných blbostí, místo toho aby se investovalo do vzdělání, dopravní infrastruktury a vzdělání.

0/0
12.10.2017 21:52
Foto

R72o47m25a25n 22K44o82z92e44l 4987546283314

Kdyby to bylo tak jednoduché. Pokud bydlíte s někým, kdo má stálý příjem, důchod, tak dostanete akorát tak velké píp píp. A platy ve státní správě nejsou tak úžasné, jak se traduje, ostatně i nedávno zde byl článek, že o úřednické místo za 15 t hrubého moc zájem není a ani po letech to není žádná sláva.

0/0
13.10.2017 15:08

P19e65t61r 23H60e29l11l97e44r 5513306334224

On je spíš problém, že se spíš dostáváme zpátky do feudalismu.

Jednak je tu to, že nejbohatší stále bohatnou a střední třída se přibližuje té nejnižší.

Vcelku to souvisí právě s roboty, ale těmu softwarovými.

Když se tu objevil Google a prakticky si zabral oblast vyhledávání na internetu, tak to zase tak problém nebyl. Vytořil novou oblast.

Když si k tomu vytvořil reklamní systém, už to problém začíná být.

Ale největší problém nastává, pokud se někomu povede zmonoplizovat oblast, které v reálu byl a vždycky velmi konkurenční.

Čehož jsou příkladem Uber a Airbnb. Pokud by se nechali pokračovat, tak nakonec nastane situace, že všichni taxikáři nebo všechny hotely, budou zcela pod kontrolou těchto firem.

Tím by nastala situace, kdy by Uber byl vládcem říše osobní dopravy a každý, kdo by jí chtěl reálně provozovat, by se musel stát poddaným této firmy. Což je feudální systém.

0/−1
11.10.2017 15:19

T22o54m24a53s 20D94z64e75t63k35u87l28i57c 6477630198

Zapomeli jste na Amazon. Ten je jeste mnohem horsi nez Uber+AirBnb. Ridic muze jezdit zaroven pro Uber, Lyft a taxisluzbu. Pokoj taky muzete pronajmout nekolika spusoby. Ale Amazon se svoji siti skladu ma naslapnuto stat se monopolem prodeje. V USA nim uz je.

0/0
13.10.2017 9:46

J40i30n66d64r85i29c11h 15K86o86l22a49r 7580710485803

Jak muze mit byt sef Svetove banky takovy nevzdelanec a omezenec, ze nevidi, jaky dopad mela prumyslova revoluce na cele lidstvo. O nic jineho, nez vyvoj stejnym smerem, s roboty nejde.

0/−1
11.10.2017 13:04

P73e90t21r 69H80e89l84l10e17r 5353536894974

To, že něco fungovalo dosud, ještě neznamená, že to tak bude navždy. To se jen zatím nenarazilo na vnější limity.

0/0
11.10.2017 15:09

P87e72t10r 52S59v79o41b89o12d55a 7562671934

Pripada me fakt vtipne jak ve 3 tisicileti porad existuji lide kteri vytvareji katastroficke az hororove scenare pri slove automatizace :D

Jako ja chapu ze lopaty se boji o svuji praci, ale nebojte se. Prumyslova revoluce probehla uz davno a efektivita prace v nekterych profesich je nesrovnatelna s tim co bylo pred 200 lety a navzdory tomu lopaty neumiraji hlady a zimou tak jo tenkrat. Proc ? No protoze my schopni a bohati se o ne starame cim dal tim vice.

Takze moj vzkaz zni:

Drahe lopaty nebojte se. Sice asi brzo prijdete o praci protoze vas nahradi roboti, ale to neznamena ze se budete mit hur. Nebojte se budete se mit navzdory tomu jeste lepe ostatne tak jako vzdy kdyz sel pokrok dopredu. Nebojte se protoze zakony prirody podle kterych by jste meli vymrit jako nepotrebni uz davno davno neplati. My schopni a bohati se vas postarame tak jako vzdy. Proste se jenom o to vic prerozdeli. Lopaty budte v klidu. Doktor porad bude "zadarmo". Nezamestnani a neschopni a nepotrebni porad budou dostavat dost na to aby prezili. A dokonce se vam opet (nikoliv vasi pricinou) tyto podminky jeste zlepsi.

Je zbytecne protestovat, je zbytecne nicit roboty kteri vam berou praci, proste se posadte a sledujte to a pokud to nechapete tak se ani nesnazte ... my chytri a schopni uz mame davno rozmyslene jakym zpusobem to bude fungovat ... beztak to nezastavite a nakonec az uz to bude jaste vsem i vam si budete pripadat jako tupci ze jste rozbijeli roboty stejne jako tupci co kdysi davno rozbijeli stroje protoze verili ze to je konec delnicke tridy.

+2/−2
11.10.2017 12:51

J52i15n18d77r62i23c75h 25K79o76l73a72r 7970690495753

Sice ses narcisticky pasoval do role tech lepsich a ostatni dehonestujes oznacenim "lopaty", coz mi neni nijak sympaticke a asi by sis mezi lidma vyslouzil peknou presdrzku, ale s tim vyvojem, jak jsi ho ujete popsal, souhlasim.

0/0
11.10.2017 12:57

P79e84t22r 74S60v95o87b34o76d57a 7292871114

No takhle jsem to samozrejme stylizoval napul schvalne ... napul ... protoze tou druhou pulkou jsem obcas fakt za*ranej egoista kteryho nazory nekterejch lopat vytaci :D

0/0
11.10.2017 13:03
Foto

R41o10m18a24n 33K32o89z57e11l 4277756363844

Představte si, že jsou lidi, co se hodí jen k lopatám a nemůžou za to, narodili se tak, Gaussova křivka inteligence je neúprosná.

+1/0
11.10.2017 15:03

P21e56t30r 74S84v16o42b30o62d78a 7762821814

Ja si to nemusim predstavovat ja to vim. Ale bohuzel taky vim o spoooouste ale spooouste lidi co skoncili u lopaty(nebo jako pingl, pokladni atd....) i kdyz meli na vic (napr. vystudovali gympl. nebo se i dostali na VS atd.) ale proste to v nejakem bode zabalili.

Ale o to tady stejne nejde. Jde o to ze je to uplne jedno. Pokrok v robotizaci je za rohem a nic (snad krom lidske blbosti) ho nezastavi. Je nesmysl branit se pokroku protoze to muze pripravit lidi o praci v nekterych nizkokvalifikovanych oborech. Byl by to stejnej nesmysl jak chtit zakazat traktory.

0/0
11.10.2017 15:18
Foto

R76o53m21a88n 38K45o27z95e90l 4757426713894

No, pořád si někdo myslí, žeprý automatizace je důsledek zvyšování mezd.

0/0
11.10.2017 17:10

M54a26r53t89i37n 20N57e83r69m13u22t 4309360538124

jenom prosím nedávejte dohromady lopaty s neschopnými

0/0
11.10.2017 14:32

P93e97t79r 54H44e55l48l17e79r 5563156864974

No ve skutečnosti o žádné lopaty vůbec nejde. Ty se uplatní vždycky.

Jde hlavně o lidi, kteří dnes sedí v kancelářích. Drtivou většinu jejich práce nahradí roboty.

0/0
11.10.2017 15:02

J49a92n 59V39á98c52l44a52v74í46k 3352866541709

Zákony přírody neznají nepotřebné ... a nemyslím, že by někdo plánoval rozbíjet roboty, maximálně postřílí bohaté a jejich majetek přerozdělí.

0/0
11.10.2017 23:35

R29o68b51e85r26t 25L90a51u87e80r 5434910446190

Já se domnívám, že ještě hodně dlouho zde bude prostor pro další ekonomický růst a potřeba nových lidí.

Značná část Země je stále neobydlená, příp. neobyvalená a neúrodná... a dále tu máme také nejbližší planety + Měsíc. Tohle všechno jsou možnosti ekonomického růstu pro minimálně další stovky let....

0/0
11.10.2017 11:38

P69e14t81r 56H62e52l96l71e62r 5283696964534

Ekonomický růst ano, ale bez lidí, kteří by to dělali. To je všechno práce pro automaty.

+1/0
11.10.2017 15:03

P58e59t54r 14N18o19v68a93k 3450607869627

Vážení,již stovky let se průmysl zdokonaluje automatizuje a zefektivňuje. A pořád nikde nerostou zástupy lidí bez práce, pokud tedy zrovna nějakými politikovi nebo aktivistovi nerupne v bedně a nezačne se cítit jako ředitel zeměkoule a rozodovat o tom, co by se mělo.

+5/−1
11.10.2017 11:26

P11e81t34r 12D17r50a28p19a51l 3185658763305

obyvatelstvo zeměkoule za posledních 50 let narostlo dvojnásobně, prodlužuje se délka dožití...to jsou demografické parametry, které v minulých staletích neměly obdoby. zatím se je dá eliminovat velkým podílem lidské práce, ale pokud se ten podíl razantně zmenší, tak ty mraky lidí nebudou mít jak se uživit (při současném pojetí toho, co to znamená)

+1/0
11.10.2017 11:33

J14i97n18d75r71i79c32h 96K54o92l97a38r 7310870865353

Mraky lidi se nebudou moci zivit - pracujicich, kteri by meli zbytek zivit, bude stale nedostatek, nebo alespon to porad cteme, jak nebude na duchody. Takze roboti muzou jedine pomoct s tim, ze hodnota lidske prace vzroste. Kdo nebude pracovat, bude o nej postarano, kdo pracovat bude (tzn. umi vic, nez na to, co muze zastanout robot), bude se mit o dost lepe. Takovy je podle me vyvoj, pokud roboti zacnou nahrazovat lidi v urcitych cinnostech a pokud nedojde k nejakemu vetsimu konfliktu.

0/0
11.10.2017 12:53

K10a10r20e45l 95N74o88v95á89k 8384251610556

Ano. A až doposud ty lepší a efektivnější stroje musel aspoň někdo obsluhovat. Auta, co nahradila koně, musel někdo řídit. U robotů je problém, že těm už nikdo takhle asistovat nemusí.

0/−1
11.10.2017 11:35

M35a49r17t46i48n 41N87e63r94m37u83t 4259820778834

Jenže neplatí 1 kočí či forman => 1 řidič, ale spíš 100:1, a u robotizace ten poměr taky nebude 1:0. A vůbec, kam zmizely všechny služky a posluhovačky? V každé lepší rodině bývala aspoň jedna.

+1/0
11.10.2017 12:27

K78a19r19e22l 95K31u64č81e64r75a 7205681123420

Skvělé. Proč si tedy nekoupíte robota aby za vás chodil do práce, uklízel, vařil, makal na zahrádce? ;-D;-D;-D

0/0
11.10.2017 12:49

P86e75t88r 92H80e91l47l71e88r 5243506484934

Uklízecí roboty máme, i ty ostatní, ale nikdo nebude dělat jednoho, co bude dělat všechno. To je neefektivní.

0/0
11.10.2017 15:05

K21a46r24e18l 21K59u16č27e15r58a 7165521433380

Netrvám na tom, že to musí být jden univerzální, ať si nich koupí třeba 5.

Hlavně ať hloupě netlachá.

0/0
11.10.2017 17:14

K27a52r63e82l 64U77r94b92a93n 2964484921849

No já nevím. Robot je v současnosti o dost dražší, než placený dělník. I když nasčítáte jeho plat po dobu životnosti robota.

0/0
11.10.2017 11:18

J12o86s70e46f 32B81r79o25ž87e53k 7393945602891

Jenže robot může pracovat v třísměnném provozu jen sminimální odstávkou na údržbu. Nestávkuje, nepožaduje vyšší plat, nemusí mít dovolenou, svátky, soboty-neděle. Plně robotizovaná továrna jedoucí nonstop s 12 lidmi na řízení a údržbu, kteří se budou točit ve 4 směnách zastane práci stovek/tisíců dělníků.

0/0
11.10.2017 11:24

P82e79t58r 83D43r74a49p14a43l 3705708853645

a nahradí ten robot i jejich kupní sílu?

0/0
11.10.2017 11:34

J38o43s50e30f 23B24r20o22ž41e13k 7713445152201

Jistě že ano. Výnosy z továrny budou daněny (stejně jako spotřeba) a rozdávány nazpět jako garantovaný příjem lidem. A ti budou spotřebovávat - prostě ekonomický koloběh.

+1/−1
11.10.2017 11:58

J56i47ř36í 75P39l35a81v44s13k21ý 9260896191509

zbyva naprosta malickost: presvedcit vlastniky tech stroju, coz jsou povetsinou jeste mnohem, mnohem horsi svine svinute nez ja, ze ty stroje nemaji presunout nekam, kde se zadna dan z robotiu neplati. mnoho uspechu preji ...

0/0
11.10.2017 13:26

P37e47t66r 13S60v20o92b59o58d20a 7872731464

Ehh .. nejak nechapu proc ja jako tovarnik bych se mel zajimat o kupni silu mojich vlastnich zamestnancu :D Neexistuje perpetum mobile v podobe toho ze cim vic dam svojim zamestnancum na vyplatni pasce tim vic vydelam protoze se zvedne jejich kupni sila. Me zajima kupni sila cele populace. Pokud napr. prodavam po cele CR a zamestnavam 100 zamestnancu tak jejich kupni sila je cca 0,001% mojeho prijmu .. ale jejich mzdy budou pravdepodobne vice nez 50% mojich vydaju.

0/0
11.10.2017 12:29

P74e71t67r 26H79e71l39l43e92r 5863336444194

Bez odběratelů nemá taková továrna smysl.

0/−1
11.10.2017 15:06

S35t13a60n16i27s11l97a30v 13K90r75e34j77c11a59r 6457536753274

Nikoli odběratelé, ale provozní údržbáři na úrovni IT vzdělanců!! Pochybuji, že by robotizace postoupila do formy jež známe z Číslo 5 žije!! Je otázkou kam vývoj člověka bude v dalších desetiletích směřovat a postupovat. Pokud roboti, nahradí chybějící zaměstnance, příjdou o jobs pracovní agentury , nebudou potřeba ani zahraniční zaměstnanci z třetích zemí, ale ani z postsocialistických. Možná nebudete potřebovat ani senát ani vládu. - Bude se tedy konečně jednat o ten komunistický komunismus, kdy vše bude v obchodech k mání zadarmo, roboticky vyrobeno dle jakých norem a předpisů? Kdo ty normy a předpisy bude tvořit a schvalovat?

0/0
11.10.2017 16:57

I29v47a17n 96S37c49h58a72m38b78e96r13g73e26r 1365756821346

On to myslí tak, že když nebude většina lidí chodit do práce, tak co budou dělat? Ono to možná vypadá lákavě, ale v tom bych tedy žít nechtěl.

0/0
11.10.2017 10:54

P55e58t80r 56D44r76a50p63a35l 3145468613415

já bych v tom naopak žít chtěl...tedy pokud by to bylo vyřešené tak, že bych měl z čeho žít;-)

0/0
11.10.2017 11:15

J42i50ř79í 67P91l16a64v53s19k88ý 9610496571749

jasne, takze ti, kteri maji schopnosti a dopvednosti na to, aby zvladali navrhovat, servisovat nebo programovat ty stroje budou kmitat jako fretky jenom kvuli tomu, abyste si vy mohl valet zadek na gauci, jo ? inu nechci vam kazit radost, ale obavam se, ze takhle jednoduche to mit nebudete ...

0/0
11.10.2017 11:21

J21o77s30e13f 84B32r68o69ž51e71k 7693655602611

Pro jedny minimální příjem, pro druhé špičkové platy. Ano, k tomu to spěje.

A není nutné se válet na gauči, může klidně třeba zkoušet malovat, věnovat se hudbě a dalším spíš uměleckým oborům namísto posunování materiálu k pásu.

Na tom není nic špatného.

+3/0
11.10.2017 11:27

J60i97ř93í 46P33l41a45v71s41k74ý 9560186901279

na tom samozrejme neco spatneho je - konkretne to, ze se dozaduje vyzivoaci povinosti ze strany tceh, kteri jsou schopnejsi a uspesnejsi nez dotycny. ja se tou automatizaci a optimalizaci vyroby zabyvam dlouhodobe ... ale venuji se tomu proto, abych se mel dobre ja, nikoliv proto, aby se meli dobre vsichni ostatni. nepracuji pro nejake "blaholidu", nebo pro nejakou "spolecnost", ale pro konkretni klienty, kteri me za moji praci plati. pokud nekdo za me sluzby platit nechce nebo dokonce nemuze, pak nevidim jediny duvod, proc by mel na cast techto mych sluzeb mit nejaky "narok". nezivis, neprepinej ...

0/0
11.10.2017 11:32

J89o14s71e66f 82B37r92o88ž23e35k 7263575562191

Četl jste tu moji první větu v komentáři? Pro jedny garantovaný příjem a pro druhé špičkové platy? Ono to nebude stejné - a pokud budete (schopen) patřit k těm druhým, tak tím lépe pro vás.

A živíte už dnes. Ono totiž bez těch ostatních, kteří kupují, by prostě nebylo komu prodávat - rozdíl v příjmech a životní úrovni být musí, ale také zde musí být i ti, kdo spotřebovávají.

+2/0
11.10.2017 12:04

P81e19t25r 29D45r98a92p56a38l 3635548203505

nebudu, neb se toho nedožiju ani já ani vy (pokud vám tedy není pod 30)

0/0
11.10.2017 11:36

P79e42t58r 71S19v74o59b77o34d81a 7652921924

To vidite moc cerne. Ono se to nebude zas tak moc lisit od dnesniho stavu a lidi na podpore. Predstavte si to nejak tak ze napr. ten co nebude vubec pracovat bude mit zajisteny prijem na dnesni napr. 12.000 .. (nic moc ale mate to garantovane na cely zivot a neresite a ve 2 uz si z toho skromnejsi rodinu zaridite) Ten kdo bude umet a chtit ten zase bude mit na dnesni pomery treba 60.000 cisteho. Takze bude jen na vas jestli se chcete celej zivot flakat a zit "studentskej zivot" a nebo jestli chcete pracovat a mit nejaky luxus.

+1/0
11.10.2017 12:35

T78o33m15á15š 33D96o25l86e24č31e91k 2464920708809

hezká myšlenka pro mě, který pracuju jako vývojový konstruktér v automobilovém průmyslu a je mi dost pod třicet. :-)

0/0
11.10.2017 12:52

P89e21t25r 38H28e81l81l47e42r 5923666844474

No tak to bych se, mimo o zdraví, vůbec o nic nebál.

0/0
11.10.2017 15:08
Foto

M44i32c40h89a47l 79G16a98n76d15a57l48o85v52i64č 7548449501260

Je to nebezpečný vývoj?

Já si naopak myslím, že mnohem nebezpečnější jsou instituce (firmy) typu Světová banka, která skrze půjčování peněz ovlivňuje produkci a fungování většiny států.

Zjednodušeně řečeno vydírá státy určitými podmínkami při půjčování peněz a "vládne" tak světu ("půjčíme vám, ale vyprodukujete maximálně xy tun cukru ročně").

+2/0
11.10.2017 10:02

R38a65d16i52m 90S53v76o64b59o50d32a 9663899146572

Je to nebezpečný vývoj, míní šéf Světové banky.

ano, az budou roboti delat vsechnu manualni praci, tak se bude muet zasadne zmenit monetarni system a cela spolecnost a lidi, jako sef svetove banky bude nepotrebny.

0/0
11.10.2017 9:43

J11i76ř86í 69P15l13a33v11s82k22ý 9470326691429

myslite, ze az budou zbozi vyrabet roboti, budou takove vyrobky "potrebnym" k dispozici zdarma ? ten robot ma nejake naklady, neco stoji jeho porizeni, neco stoji udrzba, neco stoji energie, kterou robot spotrebuje, neco stoji material, ze ktereho bude robot to zbozi vyrabet ... a pak najednou vysledny produkt vezmu a dam zadarmo nekomu, kdo ho zrovna "potrebuje" ? to bych musel byt padly na hlavu ...

+2/0
11.10.2017 9:49

H94o94n77z48a 32P44u30p15á65k 1347460553369

Já nevím, jak vás rodiče vychovali a možná to není jejich chyba, že jste sobec na entou, ale setkal jste se někdy s pojmy jako třeba sounáležitost, vzájemná pomoc a solidarita??

0/−2
11.10.2017 10:14

J38i44ř27í 63P34l81a95v48s16k52ý 9660636551329

jo, cetl jsem o tom na wikipedii ;-D

0/0
11.10.2017 10:17

J62i82ř51í 17P41l39a41v88s17k37ý 9710216641359

a ted chvilku vazne: realny svet se neridi podle pohadkovych vzoru, a neplati v nem, ze dobro vitezi, hloupy honza pobere pul princezny a kralovskou pokladnu k tomu, a pokud se budete spolehat na pomoc skritku pomahacku a lesnich vil, nabehnete si na vidle prvniho smejda s nabidkou hrncu z kosmickych slitin ... realny svet je plny egoistickych, materialistickych svini, ktere uprednostnuji sve vlastni zajmy, a pokud se v takovem svete chcete prosadit, je holt treba byt svine jeste vetsi. nu, a ja se prosadit chci ... eat, or be eaten.

+1/0
11.10.2017 10:21







Najdete na iDNES.cz