Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu to může být jen jedno z tisíce. A pokud půjde o samořiditelný vůz, bude za něj zřejmě ručit výrobce, nikoli řidič.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M37i10r43o53s13l44a88v 83B38e10n62d93a 4823140268388

Ono se to všeobecně málo ví, ale samořiditelná auta jsou český vynález, o jednom z nich zpíval už před lety Honza Vyčítal, jak si jeho pivní jeep sám na pivo jel.

0/0
18.10.2017 0:19

P44e70t47r 91N61o32v61o98t64n55y 1441560331

A případě smrťáku za vás půjde sedět výrobce? Nebo programátor?

0/0
17.10.2017 22:22

Ř20e84h16o29ř 91V73l40a38s90á98k 2134494281596

V případě smrťáku se bude vyšetřovat. A protože výsledkem vyšetřování pravděpodobně nebude nic ve smyslu "Řidič kašlal na pravidla a vzhledem ke stylu jízdy byla jen otázka času, kdy někoho zabije", nebude řešením někoho poslat za mříže.

Bude se to řešit jako technická závada, jako u letadel. Když pozemní obsluha udělá kvůli nevhodně nastaveným procesním postupům a kontrolám chybu a pak zemře 200 lidí, tak se taky nezavře obsluha, ale najde se chyba, opraví procesy a zavedou nové kontroly a testy.

+2/0
18.10.2017 5:46

K43a36m14i98l 48S77c43h81w73a81g47e15r 3483446875576

Na samořiditelných autech mě asi nejvíce fascinuje možnost rychlé spolupráce aut mezi sebou.

Pokud se například poškodí jednomu autu brzdy bude možné, aby se domluvilo rychle s auty před sebou a zabrzdilo (nouzově) plynule o ně. Neznám statistiku, ale myslím si, že je to jedna z nejčastějších typů nehody, že někdo nedobrzdí a napálí to do auta před sebou. To je u autonomních aut nemožné.

Nebo nepojízdné auto může být odvlečeno do prvního servisu každým projíždějícím autem bez zásahu posádek - prostě ho jenom zahákne a u servisu zase odpojí. Takže nebude nutné čekat na odtahovku a nebudou zbytečně vznikat kolony. Taky nedojde skoro k žádnému zpoždění cestujících - prostě jenom přesednou do jiného volného auta poblíž a budou dál pokračovat svým směrem.

Stejně tak vybité auto se může dobít od auta před/za sebou během jízdy. (dokud nebudou nabíjecí silnice) Poplatky se vyúčtují samy online.

Pokud bude online rezervační systém u sdílených aut, provoz by mohl klesnout na 1/4 - protože všichni lidé, co jezdí do práce sami můžou auta plně obsadit - cena za km na osobu bude minimální (třeba 1/10 ceny dnešního auta na benzín), takže se nevyplatí jezdit sám nebo drahými busy/vlaky.

0/0
17.10.2017 16:48

P98a42v60e28l 24Ř56a73p89e40k 7852106539715

Všechno, co jste popsal, by v reálu bylo tak složité na vývoj, výrobu a údržbu, že je to absolutní fikce. Už dnes chybí kvalifikovaní lidé.

0/0
17.10.2017 16:50

K44a52m43i72l 69S64c37h50w44a17g54e75r 3123416475546

No jak jsem psal. Něco už funguje dobře - například to sdílení aut - ať už na bází sdílení nákladů (blablacar, spolujízda), tak na bázi ziskové (uber) - už vidím ty protesty taxikářů když nebudou vůbec potřeba :D.

To nabíjení asi potřeba nebude - auto si samo pohlídá, aby bylo furt nabité. Tak možná jako nouzovka, ale spíš to vidím na ten odtah k nejbližší nabíječce. Ten odtah mi přijde na vývoj relativně jednoduchý - pokud máte 2 auta které řídí počítač, tak by stačil nějaký magnetický "hák" na pevné vysouvací tyči. Tím, že by auta spolupracovala byli by tam minimální síly. A zas když už je tam píchlá tyč, tak není problém přidat 2 dráty. Nebo alespoň bezdrát třeba pro funci počítače/brzd (na vybitém taženém autě).

To nouzové brždění je už poněkud oříšek, ale zase ne neřešitelný a mohlo by to lidem zachránit krk. I když elektro auto není problém zabrzdit i bez brzd v odstavném pruhu motorem (rekuperační nebo v krajním případě brzdící mód motoru).

0/0
17.10.2017 17:02

P68a91v93e12l 51S13v17o67b41o76d85a 4627230682622

Zajimava predstava s tim drahym busem nebo vlakm. Uz vidim jak cca 300 cestujicich si vystoupi z vlaku a ekonomicky se necha odvezt v 75 samoriditeknych autech napr. z Prahy do Ostravy. Jiste mohlo by tech aut byt o neco mene, ale prece se tam nebudeme mackat po peti, ze jo.

0/0
20.10.2017 17:50

K77a89m20i39l 38S14c41h77w78a60g17e63r 3343156515216

No já to taky moc nechápu, ale bohužel je to FAKT. Vámi zvolený příklad je špatný, protože to je jedna z nejvytíženějších linek v ČR, takže tam se často jezdí i pod náklady za dumpingové ceny (za což už byly uděleny i nějaké pokuty). Ale když třeba vemu svůj přiklad - do práce jezdím cca 50km. V buse chtěli asi 70kč, ve vlaku cca 80, pak ještě MHD lístek třeba 20Kč. Využitím slevového lístku se dá díky integrovanému systému dostat na cca 55Kč i s MHD.

Mám sedmimístné auto na LPG. Takže cena paliva cca 50Kč. Náklady jsou dost diskutabilní a složité na výpočet, ale dalo by se uvažovat o 1Kč/km. Takže už při dvou lidech jsem na nižší ceně než nejnižší slevový lístek ;) A při plném obsazení by jednoho stála cesta cca 14,5Kč.

To jsme pořád ale u spalováku, který je extrémně poruchový a tím i drahý na provoz. Naproti tomu elektro by mělo být mnohem níž - střelím třeba na polovině za km (0,5Kč) a spotřebě cca 0,25Kč/km. Takže jsme na 37,5Kč za cestu a 5,4Kč/osobu. A může jít i níž, stačí vzít 9-místné auto. A I kdybych cenu napálil o 300%, tak už bych byl v solidním zisku a auto by se za pár let i zaplatilo. (Samozřejmě ze začátku budou drahá, ale s větším nasazením klesne cena na úroveň dnešních a s vývojem lepších aku cena klesne, protože je menší spotřeba materiálů - chybí drahý a složitý motor, navíc elektronika jak vidíme za posledních 20 let je neustále levnější a procesory jsou brutálně výkonější.)

Naproti tomu vlaky jezdí na elektřinu již dnes a nemají pneu, takže mají valivý odpor, kterého žádné auto nemůže nikdy na asfaltu dosáhnout. Navíc naberou stovky lidí. Tak někde bude asi chyba?!

0/0
21.10.2017 11:18

J25a35n 45B70e93n16h50á30k 6404453752411

Zlevní? V době plně automatického režimu má být veškerá odpovědnost na výrobci vozidla!

0/−1
17.10.2017 16:47

K91a77m74i36l 75S54c75h85w91a12g18e50r 3363236245516

A?

+1/0
17.10.2017 16:53

R43a49d81e61k 89J65a70n36a77t96a 9675716484892

To je přece jedno, na kom je zodpovědnost. Když je pravděpodobnost škody menší, tak pojistné je menší. To je pojistná matematika.

A že více řízené a automatizované systémy mají obecně menší pravděpodobnost nehody, je známá věc. Viz bezpečnost letadel a železnic, která je o 2 řády vyšší, než u aut řízených zatím plně lidmi.

+1/0
18.10.2017 8:03

J97i92ř37í 10T84e10p84r 4797860795395

Procpak tuhle uzasnou tecniku nepouzili propagatori jako prvni u vlaku, metra a pripadne i tramvaji? Tam by to davalo smysl.

O samoriditelnym autu muzete mluvit az ve spicce projede centrem Prahy. Ty laboratorni podminky na dalnicich nic neznamenaj.

+2/−3
17.10.2017 16:40

P64a29v22e26l 94Ř44a80p90e97k 7852906629245

Ona stačí nějaká horší silnice 2. třídy a je to konečná. Ostrá zatáčka se zrcadlem, vjede tam náklaďák s kládami, teď on třeba mávne, že já mohu jet, do toho se tam přimotá cyklista, to jsou prostě situace, které žádný počítat nikdy nemůže vyřešit, protože silniční doprava je od samého počátku budovaná tak, že vozidla řídí lidé.

0/−1
17.10.2017 16:48

K50a36m16i48l 57S78c85h14w46a11g13e25r 3223366375236

Ale samozřejmě že může. Pro člověka, který do počítačů nevidí je to asi dost těžko představitelné.. Počítače se prostě neustále zrychlují, a jde jenom o to, kolik dat zpracují za jakou dobu. Už teďka jsou ve většině operací rychlejší než my. Samozřejmě kreativní jako lidí nikdy nebudou - jsou to jenom stroje. Ale ve vyhodnocování už teďka rychlejší jsou, takže to stačí jenom vyladit (což se ostatně děje u většiny automobilek).

U vašeho příkladu je to jednoduché. Náklaďáky jakožto nejnebezpečnější stroje na silnicích budou jedny z prvních, které tento systém budou mít povinně. (Stejně jako je povinné dnes pípání při couvání, ESP u nových aut, nebo jako v USA couvací kamera).

A k tomu vašemu příkladu: autonomní auta nepotřebují zrcadlo. Budou o sobě navzájem vědět klidně kilometr dopředu a do úzké zatáčky nikdy nenajedou současně, ale dopředu upraví rychlost tak, aby se vůbec v úzkém místě nepotkaly.

+1/0
18.10.2017 10:38

R66a63d61e12k 32J34a45n58a19t82a 9615866794492

Přesně tak. Systém autonomních aut bude samozřejmě nakonec pracovat tak, že řízena budou všechna auta. Až tehdy bude plně funkční. Stejně jako je tomu dnes u nejmodernějších systémů na železnici. Systém má trvalé datové spojení se všemi vlaky a ví kde jsou. Vozidlo bez napojení na systém se nesmí na dopravní síti vůbec pohybovat.

0/0
18.10.2017 21:47

P17e40t23r 58J57a92n46o31š 6180927345281

kdyz necemu nerozumite, tak o tom radeji nediskutujte. jste pak za debila...

metro dokaze jezdit bez ridice 25let...

http://www.siemens.cz/smartcities/metro-bez-ridice

+3/0
17.10.2017 16:58

R27a18d11e81k 18J52a76n41a32t38a 9605916264892

Samořiditelné vlaky jsou realita. Někde ten strojvůdce už není (třeba metro v Dubaji), někde sice ještě je, ale jeho zásahů do řízení je minimum (nejnovější stupeň ETCS zabezpečení v Evropě).

+1/0
18.10.2017 8:11

P57a38v74e26l 98Ř33a95p96e95k 7842976769785

;-D;-D;-D Masový automobilismus lidem evidentně poškozuje mozek. Musím se smát tomu, jak už se tu hází procenty nehodovosti, přitom reálně ještě nikdo žádné auto schopné opravdu samostatné jízdy neviděl. Osobně považuji kombinaci asfalt+guma za zastaralou, pro masovou přepravu naprosto nevhodnou a z hlediska dalšího vývoje za slepou uličku.

+3/−1
17.10.2017 16:08

P30e41t53r 18J96a16n28o49š 6170107535431

co vy povazujete nebo nepovazujete za vhodne je ale ostatnim u zadele a muzete to vypisovat leda tak na fora ;-D

osobne nepovazuji za stastne aby do teto problematiky mluvil kazdy psychopat a odmitac automobilismu :-P

0/0
17.10.2017 16:54

K12a18m81i77l 78S31c42h67w45a17g55e90r 3923106315306

hmm, špatné vlákno

0/0
17.10.2017 16:01

P21e26t82r 40B72á56č21a 8895846515935

Jasne ;-D;-D

NEchte si tu smesnou propagandu proboha uzRv

+4/−3
17.10.2017 16:01

K20a71m17i31l 74S71c64h31w87a24g28e15r 3763446215836

Vypadá to, že nechápete princip toku peněz v pojišťovně.

0/0
17.10.2017 15:45

Ř22e84h62o24ř 95V84l96a37s90á26k 2234694541956

Zlevňování pojistek samořiditelných vozů nastane daleko dřív, než na silnicích převáží. Pojištění je obchod jako každý jiný a pokud na nich budou výrazně vyšší zisky (což budou), protože budou méně bourat (a to budou), tak se prostě pojišťovnám vyplatí přetáhnout je od konkurence nižší sazbou.

+1/0
17.10.2017 15:27

R90a92d37o36m31í94r 37J85a80h28n 6380784420152

To jsem zvědavý na samořiditelné auto v Dílí nebo v Mexico city. Z toho by se zbláznil i ten robot.

+3/0
17.10.2017 14:56

M20i16c95h61a72l 97K15v32a36k 8967350735783

pojistku asi prevezme primo výrobce a vy ji platit nebudete, logicky, ale nic nezlevni, to je nesmysl, navíc ta auta budou drazsi, pokud se bavime o full autopilotovi, a tim i logicky drazsi pojistka

+3/−2




Najdete na iDNES.cz