Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale možná je to všechno ještě předčasné. „Vůbec není jisté, že elektromobilita představuje budoucnost automobilismu,“ říká šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80a91n 30M47a86l21o20u30š46e39k 3817300538952

Tak že je budoucnost v elektromobilitě, o tom bych asi ani nepochyboval, horší je ale otázka, jak budeme všechny ty elektromobily nabíjet. Nejlepší by bylo rozšířit jaderné elektrárny Dukovany a Temelín o další bloky. Pokud bychom si vybrali vhodného dodavatele (například Rosatomu se stále daří držet cenu kolem 5-6 miliard eur za blok, s tím, že kvalitativně i technologicky jsou na tom velmi dobře), měli bychom v dohledné době velké stabilní zdroje, které síť tak nutně potřebuje a do budoucna ještě o to víc...

0/0
24.10.2017 16:36

J40a70n 48C81e63p42e33k 1694426490

A propo, když spaluji plyn, tak žádné emise negeneruji?

0/0
23.10.2017 12:31

T27o36m11á12š 91D23v79o40ř64á16k 6427295373877

Nějaké určitě ano, ale vychází to o dost lépe než nafta nebo benzín a stále i o něco lépe než LPG.

Pro CNG se uvádí v porovnání s benzínem asi o 25 % nižší emise CO2, až o 80 % nižší emise NOx a téměř žádné emise prachových částic. CNG má také o něco tišší chod motoru.

IMHO nejdůležitější výhody plynu jsou nízké NOx a prachové částice.

0/0
23.10.2017 13:03

J28i73ř63í 31K73o73z85l65í70k 1979516252159

Budoucnost patří ALUMINIU :)

0/0
23.10.2017 10:07

J28o34s88e68f 56Š31o86l96t68e83s 8184278530263

Ten člověk je mimo. Německo, že by potřebovalo 2,5krát víc elektřiny, pokud by jezdilo na elektřinu? To se pomátl ne? Stačí si to spočítat a zjistí, že na kompletní elektrifikaci by stačila asi třetina stávající spotřeby navíc. Jestli je to hodně nebo málo, to už nechám na jiných. Ale že vrcholový manažer podniku vypustí z úst podobný nesmysl, to je na pováženou.

+1/−4
22.10.2017 22:09

T12o88m87á88š 96D50v20o93ř45á68k 6687475683757

Opravdu by mě zajímalo, jestli ti, co Vás tu mínusují, mají také nějaký argument... A nebo jsou jen prostě tak zatvrzení proti elektromobilům, že je jim každý nesmysl dobrý, jen když je to “proti”.

0/0
23.10.2017 8:20

J41o70s40e14f 50Š96o73l22t39e27s 8724718160113

Nevím. Tipuji, že jim to někdo řekl, takže tomu věří.

0/0
23.10.2017 8:38

J30a15n 79C22e55p29e68k 1634806190

A to jste spočítal jak? Jen se ptám.

0/0
23.10.2017 12:31

J61o27s63e18f 40Š53o10l87t82e28s 8314368230773

Vezmete počet aut, průměrnou spotřebu zhruba 20 kWh na 100 km, průměrný denní nájezd na auto pro Německo a všechno to začnete násobit...

0/0
23.10.2017 12:39

J22o13s29e37f 76Š57o71l33t77e14s 8914248620883

Konkrétněji je průměrný denní nájezd aut v Německu asi 25 km při 60 milionech vozech. Takže každé auto denně spotřebuje 5 kWh x 60 milionů = 300 GWh denně. Ročně je tedy potřeba asi 110 TWh. Ročně se v Německu vyrobí zhruba 630 TWh elektřiny. Takže je to ještě méně než 1/3 aktuální výroby.

0/0
23.10.2017 12:54

K35a22t55e71ř16i58n93a 87D79r20a13h98o73k72o83u32p81i98l77o65v44á 9426261492363

Hlavní problém je tlak různých aktivistů na předčasný přechod na jejich oblíbený zdroj energie. Pokud by se nechalo všemu volný průběh, tak by zvítězil ten zdroj, který je reálně nejvýhodnější. Jenže trh není naštěstí tak lehko změnitelný a fyzikální zákony se nedají obelstít. Pokud technologie ještě není dostatečně efektivní na to aby nahradila tu předchozí, tak výrobky budou mít různá omezení, budou muset být dotována, budou vznikat divné situace, které je nutno překonat propagandou a financováním. Tito ideologové se snaží vytvořit iluzi, že bez nich by přechod nikdy nenastal, ale realita je taková, že nikdy v minulosti potřeba nebyl. Když je něco lepší, tak to lidé začnou používat a firmy propagovat sami od sebe.

+5/0
22.10.2017 12:15

T14o60m89á92š 84T13a47t39í46č97e57k 5150742640178

Bez zelenáčských aktivistů dnes jede Evropa ve velkém na bezemisní jaderné zdroje a v oblasti rychlých reaktorů (které a) odstraňují problémy s vyhořelým palivem a b) využitelnost paliva zdesetinásobí) by dnes nebyli Rusové prakticky osamocení ve výzkumu a vývoji.

Ale o schizofrénnosti těch zelenáčů, kteří se prosadili mj. svým bojem za záchranu pralesů, na jejichž místě vznikají nekonečné plantáže "bio"paliv, bych mohl psát celé odpoledne a přijít o účet, jak bych se rozčilil. :-P

+5/0
22.10.2017 13:10

L28i27b24o48r 27F72i58l97á60k 6931816200249

Vodík.

+2/−3
22.10.2017 10:17

J84o33s89e78f 39M32i78š54k43o97v85s34k10ý 9608441361848

To jsou palivové články a je to perspektivní. Nevím jak daleko je vývoj spalovacího motoru na vodík, ale to by bylo nejlepší řešení.

+1/0
22.10.2017 10:27

M73i76l34a23n 58K26a24s11a10l 9197409110912

Efektivita je stále mizerná.

+5/−1
22.10.2017 11:07

M42i90l31a37n 24K61a74s67a35l 9447419370722

Georgu, co tak argumentovat, když už mínusuješ ?

0/0
23.10.2017 10:16

D83a26v61i92d 72P97e62t34r 7180176420895

Vodík možná jako "mezipalivi", ale věřím, že se zmenší a zlevní baterie, a prodlouží se výrazně jejich životnost.

+1/−1
22.10.2017 12:02

O70d73s73t63r38a31n69ě24n41ý 16U53ž42i77v32a29t74e20l

Uživatel požádal o vymazání
+2/0
22.10.2017 12:12

J16o50s88e80f 30Š52o40l84t48e26s 8674138380183

To je relativní. Teoreticky dosažitelná hustota Li-Ion akumulátorů je asi 2000 Wh/kg (na úrovni článků). Dnes jsme u špičkových systémů asi na 450 Wh/kg a půjde to zhruba někam k 600 Wh/kg. Nicméně třeba teoretická energetická hustota u Li-Air je asi 4000 Wh/kg a dosažená v laboratoři s velkým počtem cyklů už asi 800–900 Wh/kg. A to už začíná být velice, velice zajímavé, protože i když ta hodnota na úrovni celé baterie klesne zhruba na 500 Wh/kg, tak do 100 kg vážící baterie dostanete 50 kWh. A auto v klidu snese 200 kg vážící baterii se 100 kWh. Optimalizované vozidlo typu Tesla Model 3 pak s takovou baterií v pohodě ujede na jedno nabití 500 km bez jakéhokoliv omezování i v zimě a po dálnici...

0/0
22.10.2017 22:18

G82e24o93r33g 89K11o92m70b16e20r67e58c 9524191186591

;-D;-D;-D

0/0
23.10.2017 9:59

J93o75s43e58f 96Š10o91l11t89e52s 8304338530813

Spíše ne. Vodík možná do náklaďáků, kde cena platiny v článcích nebude hrát až takovou roli a bude tam možné dát opravdu velké tlakové nádrže. V osobních autech to postrádá smysl.

+1/0
22.10.2017 22:11

J52o56s37e76f 44M58i63š37k95o83v19s23k78ý 9828691621938

Opět jeden rozumný pohled na problematiku automobilů v blízké budoucnosti. Elektromobil má své místo, ale musí se prosazovat sám a ne jen přes dotace. Spalovací motor je momentálně bezkonkurenčně univerzální.

Namístě jsou ale i úvahy o celkové změně pohledu na používání aut - sdílené používání; využívání veřejné dopravy atd.

+9/0
22.10.2017 9:01

J86a74n 39S65t72e37h94l58i84k 9235127326981

U nás ted dost omezily dopravu do práce. Takže dostat se do práce je prakticky možné jen autem (na kole podle počasí).

A sdílení aut ? Už vidím jak bude v pujčeném autě bordel , nablito nebo ještě něco horšího :-/ . Zvláště když bude mít autonomní řízení.

+3/−2
22.10.2017 9:59

J57o71s47e62f 37M24i11š24k41o72v11s40k47ý 9468741871868

Stát se to může, ale ve skutečnosti to už funguje, i když rozsah není velký. Mám pocit, že to auto po vypůjčení někdo přebírá a v podmínkách je i případný úklid. Předpokládá to určitou kultivovanost. V Německu zase u větších měst jezdí do práce jedním autem 4 osoby a střídají se, kdo vezme své auto.

+2/0
22.10.2017 10:26
Foto

V22l28a29d88i36m46í77r 52Š86ť83a10s81t85n72ý 1491356735833

Největší volovinou diskuse o tom, které médium ovládne automobilismus je to, že lobbističtí zástupci toho či onoho tvrdí, že to bude pouze to jejich. Není to pravda. Elektromobil je dobrá volba pro ty, kteří ho budou používat na cestu do práce, odvoz dětí do školy, na nákupy a zároveň bydlí v rodinném domě, kde ho přes noc mohou bez problémů a omezení dobíjet. Určitě to není, v současné míře poznání, vhodný auťák do terénu, na lesní práce, dlouhé přejezdy a vůbec k ničemu je člověku, který bydlí na sídlišti, kde má vůbec problém zaparkovat, natož nabíjet. Zkrátka jsou auta a stroje, které svým posláním a využitím elektřinu v současné chvíli naprosto vylučují. Určitě bych s elektromobilem nejel v zimě na hory a zůstal viset v první závěji a za hodinu tam zmrznul, protože topení mi vybilo za chvíli baterku. Na hory v zimě patří ropák s náhonem na všechny čtyři a s plnou bandou nafty, která mi v případě potíží umožní přečkat noc.

+13/0
22.10.2017 8:23

D60a50v41i29d 42P48e91t71r 7420666640415

Podle mne jsou budoucností elektromobily, které se rozšíří, jamile baterie výrazně zlevní a zvýší se jejich kapacita a životnost. Přece celá konstrukce střechy auta může být z fotovoltaických panelů (tam bych ji viděl mnohem raději než na poli).

Samozřejmě, že hlavním zdrojem bude i nadále dobíjení ze sítě, ale fotovoltaika+rekuperace sníží spotřebu=prodlouží dojezd. Navíc dobíjení bude probíhat v době, kdy bude v síti nadbytek energie (nejspíše v noci).

Možná bude nutno postavit v ČR 1 až 2 zdroje odpovídající výkonem JETE (proč ne). Jsou však stále obrovské rezervy ve výměně veřejného a dalšího osvětlení za LED; v zateplení +rekuperaci tepla v budovách (=větrá se tak, že teplý vzduch jdoucí ven ohřívá studený vzduch proudící dovnitř). Je to hlavně proto, že můžete zateplit budovu a zároveň dostatečně větrat=nehrozí plísně.

Takový sen=Automobil, jehož vnější kostrukce je z účinných fotovoltaických panelů, a který pokud jezdíte do 10 km/den do práce a zpět vlastně nepotřebuje dobíjet, pokud aspoň trochu svítí Slunce.

0/−3
22.10.2017 7:22

A88n57t83o96n35í88n 13Z79e67l45e11n83ý 2844373271236

Žádné palivo, žádné spotřební daně. Černá můra rozežraného státu.

+4/0
22.10.2017 9:02

D59a86v37i89d 22P72e89t36r 7460806970865

Vymyslí se jiný typ daní, v tom problém nevidím.

0/0
22.10.2017 11:59

Č50e43s73t45m85í31r 51K21u34b11á75č23e45k 2693140

Výměna VO za led není cesta... Sodík 70W nebo stejně účinný LED zdroj 50W s nutností vyměnit celé svítidlo při poruše? U sodíku končí chyba na závitu, 100kč a svítí dál. U panelu 5K Kč a delší čas na výměnu...

0/0
22.10.2017 11:41

D92a14v40i45d 56P21e74t58r 7820786370505

Konstrukce musí být robustnější, pak LED vydrží i mnoho let. Navích také bude dobré řešit optiku tak. aby se svítilo na to, co potřebujeme vidět a ne na oblohu (to nezávisle na typu svítidla).

+1/0
22.10.2017 12:01

J75o83s93e69f 88Š18o15l92t26e12s 8374488980153

No tak ono je nutné říct i výrobní náklady. LED zdroj 50 W dovedou v Číně v relativně dobré kvalitě za pár korun. To se o sodíku 70 W říct nedá, pořizovačka nakonec bude vyšší. Donedávna to bylo naopak, ale holt velkovýroba s postupnou optimalizací a nižší materiálovou náročností hraje ve prospěch LED. U sodíku musíte mít tlumivku, startér, objímku, pár vodičů, samotnou žárovku...To je hromada cenných materiálů, které se musí někde sehnat, zpracovat, vytěžit...

0/0
22.10.2017 22:14

Č74e12s34t84m60í75r 76K12u84b43á42č50e62k 2393390

Odejde co? Dráty? Ty šou i v LED. Tlumivka? 250 Kč + 30 minut výměna

0/0
22.10.2017 22:16

J67o25s62e16f 93Š11o44l49t17e16s 8344368640203

Pokud je to řešení typu plastový výlisek, tak se LED vezme a vyhodí. I tak to vyjde levněji, než opravovat startéry, měnit tlumivky nebo výbojky. Tlumivka stojí 250 Kč, startér asi 100 Kč, výbojka kolem 300 Kč, objímka, reflektor a materiál okolo kolem 100 Kč. To máte 750 Kč. LED tohle zvládne za 300 Kč sakumprásk. A vydrží zhruba stejně do opravy, ale spotřebuje méně energie a lze je směrovat, stmívat a bez problémů zapínat a vypínat.

0/0
22.10.2017 22:21

T75o11m13á96š 57T15a98t55í57č93e75k 5730982800188

Tak takovýdle snění jsme nespřádali ani jako desetiletí při čtení ABC. Panel na střechu, a jede se!

Ach jo. :-P

0/0
22.10.2017 13:14

J35o56s67e51f 62Š86o43l22t84e92s 8214738670843

No to je samozřejmě blbost. Zkušení elektromobilisti ví, že pokud se auto normálně používá, je panel na střeše spíš zbytečná zátěž než bonus. Ono to totiž není jenom o panelu, je tam potřeba nějaký měnič napětí, řídicí elektronika...Je to k ničemu.

+1/0
22.10.2017 23:21

D77a53v51i49d 47P73e67t40r 7460656810335

To lze dnes udělat s velmi nízkou váhou.

0/0
23.10.2017 4:19

J68o68s14e22f 27Š36o44l67t97e80s 8774688220573

Ano, lze, ale i přesto to nedává smysl.

+1/0
23.10.2017 6:59

T87o66m90á21š 64D93v35o86ř72á25k 6327325593437

Pánové, klid. Všimněte si, že ten poslední odstavec byl uveden slovy “takový sen”. A kromě toho se tam nepíše nic o “panelu na střeše”, ale o vnějši konstrukci z FV panelů. Náhodou, pokud by existoval materiál, který by takto šel použít, odolný proti otřesům a s podobnou hmotností jako plech, tak by to bylo velice zajímavé. Povrch auta je cca 10 m2, což by dávalo třeba 1 kWhp, prakticky tak 300-600 W (během dne). Kdyby člověk parkoval venku, tak by měl 4-7 kWh jen z FV, to je nájezd 20-30 km. Mít takové auto na ježdění po městě - úplný ideál. A při stání na slunci by mohl uvnitř běžet ventilátor, takže by se člověk nevracel do rozpáleného auta.

Je jasné, že dnešní panely je lepší dát na střechu domu než je vozit na střeše auta.

0/0
23.10.2017 8:16

J43o67s25e30f 85Š80o63l74t52e79s 8804928470323

No ono je třeba vzít v úvahu i zašpinění karosérie pokryté panely, náchylnost k poškození a další věci. Prakticky by panely mohly být jen na střeše a tam to podle mě už pak nedává smysl. Respektive je to taková hračka, ale přínos to nemá.

0/0
23.10.2017 8:40

P26e78t72r 73N79e34h26a78s73i55l 4532275384434

Elektřiny je dost:

http://www.hybrid.cz/proc-nebude-potreba-20-novych-temelinu

Plyn spíš použijte na stavbu a provoz elektrárny na vykrývání špiček a ne do aut.

Jak se reguluje tepelné elektrárny:

http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,14821.0.html

A dotace postavit toto:

https://www.vsb.cz/info/?&reportId=31180&lang=en&block=simple

https://www.vsb.cz/info/?reportId=28970

0/−2
22.10.2017 3:48
Foto

V80l41a95d93i14m84í34r 63Š23ť61a48s36t76n33ý 1901476405823

To si v Norsku mysleli taky a není to pravda: http://iuhli.cz/norska-elektropohadka-je-v-problemech/

+2/−1
22.10.2017 6:06

P11a86v63e55l 46Ř59a57p78e18k 7272876509735

Automobilismus jako celek nemá žádnou budoucnost, a pán to nevědomky jen potvrdil.

Spalovací motor je smradlavá třesoucí se ohavnost, která byla zastaralá už v době svého vzniku a z hlediska evoluce patří ještě před parní stroj, neboť na rozdíl od parního stroje nelze spalovací motor vyvážit, nelze jej reverzovat a neumí vyvinout sílu již od nulových otáček.

Masový automobilismus je ostuda této civilizace. Budoucnost přepravy je úplně odlišná. Bohužel automobily dnes spíše než přepravní funkci plní funkci sociální, příp. slouží jako protéza těch částí těla, které se u daných jedinců dostatečně nevyvinuly.

0/−18
21.10.2017 22:14

J41i62r35k41a 70B48r83u97n43n47e91r 4258592219417

Potřebujete novu protézu na krk.

+3/0
22.10.2017 1:50

K97a49r54e81l 18D23r43d37a 6554262847

Uvažuji o CNG nebo LPG. Mám kámoše, co to propaguje. Prý je motor naprosto čistý, žádný černý olej. Jen jde o palivo, co se v Česku oproti Německu neprosadilo. Naopak, Česko proti CNG a LPG jede bezdůvodnou otevřenou šikanu. Patrně vliv benzínové mafie a (ve shodě s textem) stoupenců pořádného zdanění motoristů a snadného přísunu peněz do státního rozpočtu.

No a mám v rodině automechaniky. Celý život se motají kolem oprav a ojetin. Tak jsem se ptal jak doporučují CNG? Ani omylem. To je slepá ulička. Má to jiný moment spalování. Motor se mele na sucho. Takže vylágrovaný, vymlácený. Plyn je dobrý do šunky, kde o nic nejde. Nebo do nového auta, co bude sloužit jen chvilku a po 5 letech zamíří do šrotu. (To by odpovídalo článku.) Pokud chci auto do rodiny, co bude v Česku jezdit tak 15 let, tak jedině benzín.

Říkám to kamarádovi s LPG. Prý to jsou kecy od závistivců. Takže tápu. Jak to vidíte?

0/0
21.10.2017 21:14
Foto

J59a44n 55Č15e25r46m34á20k 4739938235977

politikům do hlav nikdo nevidí...

Jezdil jsem několika auty s LPG a naprostá spokojenost...

Nyní však jezdím na benzin, ale rovněž ho nejspíš čeká přestavba...

Každopádně přeji dobré rozhodnutí pro Vaše potřeby, neboť u každého se vyplatí něco jiného...

0/0
21.10.2017 21:27

Č59e76s91t98m12í53r 26K63u31b10á45č46e20k 2763420

12 let LPG ve Felicii a pokoj. Teď mám A4 rv 1998, plyn od 99tyho a jede jak drak.

0/0
22.10.2017 12:01

A67n65t28o28n97í85n 53S62v34o63b86o41d75a 3774343109672

znám fiata na cng, který jezdí víc než 15 let na plyn ( dovezený z Itálie), znám fabii na LPG co má také 15 let. automechanici nemají obecně rádi auta na plyn

0/0
21.10.2017 22:04

J13a35r56o32m40í30r 44K34r11á10l 4310379444199

Pokud je motor konstruován na plyn, pak je rozhodně lepší. No a na přestavbu je lepší LPG.

0/0
21.10.2017 23:20

J68o14s68e90f 51Š18o75l93t98e72s 8324388730483

Je to diskutabilní. CNG auta po taxikářích mají zpravidla KO motor, takže vyšší teploty spalování asi na sedlech ventilů udělají své. Nicméně to jsou hodnoty po čtvrt milionu km a více. Takže pokud si to koupí normální uživatel, vydrží mu to auto v podstatě doživotně. Továrního CNG bych se tedy nebál. U LPG je to trochu složitější, protože nové auto zanedlouho na LPG prostě nepřestavíte... Všechno už jsou to přímovstřiky.

0/0
22.10.2017 23:24

P65e83t87r 52N74o44v78o17t51n85y 1451340961

Spalovací motor jak ho známe dnes fakt ne.

+3/−5
21.10.2017 20:50







Najdete na iDNES.cz