Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale možná je to všechno ještě předčasné. „Vůbec není jisté, že elektromobilita představuje budoucnost automobilismu,“ říká šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77a96n 87M62a95l93o17u36š24e15k 3917640488672

Tak že je budoucnost v elektromobilitě, o tom bych asi ani nepochyboval, horší je ale otázka, jak budeme všechny ty elektromobily nabíjet. Nejlepší by bylo rozšířit jaderné elektrárny Dukovany a Temelín o další bloky. Pokud bychom si vybrali vhodného dodavatele (například Rosatomu se stále daří držet cenu kolem 5-6 miliard eur za blok, s tím, že kvalitativně i technologicky jsou na tom velmi dobře), měli bychom v dohledné době velké stabilní zdroje, které síť tak nutně potřebuje a do budoucna ještě o to víc...

0/0
24.10.2017 16:36

J59a88n 51C12e25p35e10k 1404616910

A propo, když spaluji plyn, tak žádné emise negeneruji?

0/0
23.10.2017 12:31

T85o31m45á17š 69D95v75o80ř66á31k 6467415343157

Nějaké určitě ano, ale vychází to o dost lépe než nafta nebo benzín a stále i o něco lépe než LPG.

Pro CNG se uvádí v porovnání s benzínem asi o 25 % nižší emise CO2, až o 80 % nižší emise NOx a téměř žádné emise prachových částic. CNG má také o něco tišší chod motoru.

IMHO nejdůležitější výhody plynu jsou nízké NOx a prachové částice.

0/0
23.10.2017 13:03

J53i80ř20í 92K87o55z84l56í19k 1609966262339

Budoucnost patří ALUMINIU :)

0/0
23.10.2017 10:07

J90o23s14e83f 47Š45o95l76t74e58s 8984668270383

Ten člověk je mimo. Německo, že by potřebovalo 2,5krát víc elektřiny, pokud by jezdilo na elektřinu? To se pomátl ne? Stačí si to spočítat a zjistí, že na kompletní elektrifikaci by stačila asi třetina stávající spotřeby navíc. Jestli je to hodně nebo málo, to už nechám na jiných. Ale že vrcholový manažer podniku vypustí z úst podobný nesmysl, to je na pováženou.

+1/−4
22.10.2017 22:09

T20o97m27á31š 27D63v45o57ř43á25k 6177515163177

Opravdu by mě zajímalo, jestli ti, co Vás tu mínusují, mají také nějaký argument... A nebo jsou jen prostě tak zatvrzení proti elektromobilům, že je jim každý nesmysl dobrý, jen když je to “proti”.

0/0
23.10.2017 8:20

J38o21s83e20f 52Š72o84l66t62e47s 8974958380383

Nevím. Tipuji, že jim to někdo řekl, takže tomu věří.

0/0
23.10.2017 8:38

J78a32n 21C36e70p26e73k 1584916390

A to jste spočítal jak? Jen se ptám.

0/0
23.10.2017 12:31

J79o61s86e42f 78Š87o76l94t38e87s 8484628740883

Vezmete počet aut, průměrnou spotřebu zhruba 20 kWh na 100 km, průměrný denní nájezd na auto pro Německo a všechno to začnete násobit...

0/0
23.10.2017 12:39

J23o53s52e53f 45Š78o32l30t35e17s 8784218140803

Konkrétněji je průměrný denní nájezd aut v Německu asi 25 km při 60 milionech vozech. Takže každé auto denně spotřebuje 5 kWh x 60 milionů = 300 GWh denně. Ročně je tedy potřeba asi 110 TWh. Ročně se v Německu vyrobí zhruba 630 TWh elektřiny. Takže je to ještě méně než 1/3 aktuální výroby.

0/0
23.10.2017 12:54

K80a88t42e79ř28i53n40a 89D84r52a86h73o70k13o67u49p89i25l57o31v22á 9266721302223

Hlavní problém je tlak různých aktivistů na předčasný přechod na jejich oblíbený zdroj energie. Pokud by se nechalo všemu volný průběh, tak by zvítězil ten zdroj, který je reálně nejvýhodnější. Jenže trh není naštěstí tak lehko změnitelný a fyzikální zákony se nedají obelstít. Pokud technologie ještě není dostatečně efektivní na to aby nahradila tu předchozí, tak výrobky budou mít různá omezení, budou muset být dotována, budou vznikat divné situace, které je nutno překonat propagandou a financováním. Tito ideologové se snaží vytvořit iluzi, že bez nich by přechod nikdy nenastal, ale realita je taková, že nikdy v minulosti potřeba nebyl. Když je něco lepší, tak to lidé začnou používat a firmy propagovat sami od sebe.

+5/0
22.10.2017 12:15

T23o17m58á36š 79T63a66t83í94č24e48k 5550672440308

Bez zelenáčských aktivistů dnes jede Evropa ve velkém na bezemisní jaderné zdroje a v oblasti rychlých reaktorů (které a) odstraňují problémy s vyhořelým palivem a b) využitelnost paliva zdesetinásobí) by dnes nebyli Rusové prakticky osamocení ve výzkumu a vývoji.

Ale o schizofrénnosti těch zelenáčů, kteří se prosadili mj. svým bojem za záchranu pralesů, na jejichž místě vznikají nekonečné plantáže "bio"paliv, bych mohl psát celé odpoledne a přijít o účet, jak bych se rozčilil. :-P

+5/0
22.10.2017 13:10

L58i33b67o10r 65F71i18l28á62k 6841276620639

Vodík.

+2/−3
22.10.2017 10:17

J81o67s64e25f 22M66i15š45k80o62v15s87k29ý 9888741871288

To jsou palivové články a je to perspektivní. Nevím jak daleko je vývoj spalovacího motoru na vodík, ale to by bylo nejlepší řešení.

+1/0
22.10.2017 10:27

M93i31l80a36n 72K88a57s72a63l 9507149870942

Efektivita je stále mizerná.

+5/−1
22.10.2017 11:07

M51i62l10a13n 12K37a58s32a42l 9117389830762

Georgu, co tak argumentovat, když už mínusuješ ?

0/0
23.10.2017 10:16

D69a62v21i45d 81P43e40t43r 7890946810375

Vodík možná jako "mezipalivi", ale věřím, že se zmenší a zlevní baterie, a prodlouží se výrazně jejich životnost.

+1/−1
22.10.2017 12:02

O18d78s17t52r58a25n10ě56n84ý 21U52ž87i26v86a46t39e95l

Uživatel požádal o vymazání
+2/0
22.10.2017 12:12

J61o30s51e51f 95Š28o93l60t27e67s 8704578610603

To je relativní. Teoreticky dosažitelná hustota Li-Ion akumulátorů je asi 2000 Wh/kg (na úrovni článků). Dnes jsme u špičkových systémů asi na 450 Wh/kg a půjde to zhruba někam k 600 Wh/kg. Nicméně třeba teoretická energetická hustota u Li-Air je asi 4000 Wh/kg a dosažená v laboratoři s velkým počtem cyklů už asi 800–900 Wh/kg. A to už začíná být velice, velice zajímavé, protože i když ta hodnota na úrovni celé baterie klesne zhruba na 500 Wh/kg, tak do 100 kg vážící baterie dostanete 50 kWh. A auto v klidu snese 200 kg vážící baterii se 100 kWh. Optimalizované vozidlo typu Tesla Model 3 pak s takovou baterií v pohodě ujede na jedno nabití 500 km bez jakéhokoliv omezování i v zimě a po dálnici...

0/0
22.10.2017 22:18

G66e28o74r92g 57K51o78m83b84e38r37e90c 9584201336281

;-D;-D;-D

0/0
23.10.2017 9:59

J94o95s10e47f 38Š74o39l84t22e60s 8224918400563

Spíše ne. Vodík možná do náklaďáků, kde cena platiny v článcích nebude hrát až takovou roli a bude tam možné dát opravdu velké tlakové nádrže. V osobních autech to postrádá smysl.

+1/0
22.10.2017 22:11

J38o98s33e59f 84M68i50š92k88o86v26s77k44ý 9238241141698

Opět jeden rozumný pohled na problematiku automobilů v blízké budoucnosti. Elektromobil má své místo, ale musí se prosazovat sám a ne jen přes dotace. Spalovací motor je momentálně bezkonkurenčně univerzální.

Namístě jsou ale i úvahy o celkové změně pohledu na používání aut - sdílené používání; využívání veřejné dopravy atd.

+9/0
22.10.2017 9:01

J83a37n 97S72t74e56h23l32i91k 9885887806961

U nás ted dost omezily dopravu do práce. Takže dostat se do práce je prakticky možné jen autem (na kole podle počasí).

A sdílení aut ? Už vidím jak bude v pujčeném autě bordel , nablito nebo ještě něco horšího :-/ . Zvláště když bude mít autonomní řízení.

+3/−2
22.10.2017 9:59

J39o86s52e37f 98M38i67š97k34o63v77s12k16ý 9238311591398

Stát se to může, ale ve skutečnosti to už funguje, i když rozsah není velký. Mám pocit, že to auto po vypůjčení někdo přebírá a v podmínkách je i případný úklid. Předpokládá to určitou kultivovanost. V Německu zase u větších měst jezdí do práce jedním autem 4 osoby a střídají se, kdo vezme své auto.

+2/0
22.10.2017 10:26
Foto

V25l70a17d89i37m64í41r 83Š63ť51a19s37t92n79ý 1601216905563

Největší volovinou diskuse o tom, které médium ovládne automobilismus je to, že lobbističtí zástupci toho či onoho tvrdí, že to bude pouze to jejich. Není to pravda. Elektromobil je dobrá volba pro ty, kteří ho budou používat na cestu do práce, odvoz dětí do školy, na nákupy a zároveň bydlí v rodinném domě, kde ho přes noc mohou bez problémů a omezení dobíjet. Určitě to není, v současné míře poznání, vhodný auťák do terénu, na lesní práce, dlouhé přejezdy a vůbec k ničemu je člověku, který bydlí na sídlišti, kde má vůbec problém zaparkovat, natož nabíjet. Zkrátka jsou auta a stroje, které svým posláním a využitím elektřinu v současné chvíli naprosto vylučují. Určitě bych s elektromobilem nejel v zimě na hory a zůstal viset v první závěji a za hodinu tam zmrznul, protože topení mi vybilo za chvíli baterku. Na hory v zimě patří ropák s náhonem na všechny čtyři a s plnou bandou nafty, která mi v případě potíží umožní přečkat noc.

+13/0
22.10.2017 8:23

D38a34v17i24d 85P46e70t59r 7720306690675

Podle mne jsou budoucností elektromobily, které se rozšíří, jamile baterie výrazně zlevní a zvýší se jejich kapacita a životnost. Přece celá konstrukce střechy auta může být z fotovoltaických panelů (tam bych ji viděl mnohem raději než na poli).

Samozřejmě, že hlavním zdrojem bude i nadále dobíjení ze sítě, ale fotovoltaika+rekuperace sníží spotřebu=prodlouží dojezd. Navíc dobíjení bude probíhat v době, kdy bude v síti nadbytek energie (nejspíše v noci).

Možná bude nutno postavit v ČR 1 až 2 zdroje odpovídající výkonem JETE (proč ne). Jsou však stále obrovské rezervy ve výměně veřejného a dalšího osvětlení za LED; v zateplení +rekuperaci tepla v budovách (=větrá se tak, že teplý vzduch jdoucí ven ohřívá studený vzduch proudící dovnitř). Je to hlavně proto, že můžete zateplit budovu a zároveň dostatečně větrat=nehrozí plísně.

Takový sen=Automobil, jehož vnější kostrukce je z účinných fotovoltaických panelů, a který pokud jezdíte do 10 km/den do práce a zpět vlastně nepotřebuje dobíjet, pokud aspoň trochu svítí Slunce.

0/−3
22.10.2017 7:22

A43n91t71o62n73í28n 73Z16e11l31e21n53ý 2444853571696

Žádné palivo, žádné spotřební daně. Černá můra rozežraného státu.

+4/0
22.10.2017 9:02

D41a82v26i90d 25P65e91t35r 7320106840705

Vymyslí se jiný typ daní, v tom problém nevidím.

0/0
22.10.2017 11:59

Č28e77s90t20m23í94r 17K26u65b40á16č42e47k 2843540

Výměna VO za led není cesta... Sodík 70W nebo stejně účinný LED zdroj 50W s nutností vyměnit celé svítidlo při poruše? U sodíku končí chyba na závitu, 100kč a svítí dál. U panelu 5K Kč a delší čas na výměnu...

0/0
22.10.2017 11:41

D16a22v62i79d 98P87e11t28r 7880146780525

Konstrukce musí být robustnější, pak LED vydrží i mnoho let. Navích také bude dobré řešit optiku tak. aby se svítilo na to, co potřebujeme vidět a ne na oblohu (to nezávisle na typu svítidla).

+1/0
22.10.2017 12:01

J76o10s45e40f 72Š42o12l86t33e40s 8114398480773

No tak ono je nutné říct i výrobní náklady. LED zdroj 50 W dovedou v Číně v relativně dobré kvalitě za pár korun. To se o sodíku 70 W říct nedá, pořizovačka nakonec bude vyšší. Donedávna to bylo naopak, ale holt velkovýroba s postupnou optimalizací a nižší materiálovou náročností hraje ve prospěch LED. U sodíku musíte mít tlumivku, startér, objímku, pár vodičů, samotnou žárovku...To je hromada cenných materiálů, které se musí někde sehnat, zpracovat, vytěžit...

0/0
22.10.2017 22:14

Č41e14s10t76m82í52r 39K20u84b22á68č30e85k 2823270

Odejde co? Dráty? Ty šou i v LED. Tlumivka? 250 Kč + 30 minut výměna

0/0
22.10.2017 22:16

J58o12s15e44f 52Š40o25l29t98e42s 8104448960313

Pokud je to řešení typu plastový výlisek, tak se LED vezme a vyhodí. I tak to vyjde levněji, než opravovat startéry, měnit tlumivky nebo výbojky. Tlumivka stojí 250 Kč, startér asi 100 Kč, výbojka kolem 300 Kč, objímka, reflektor a materiál okolo kolem 100 Kč. To máte 750 Kč. LED tohle zvládne za 300 Kč sakumprásk. A vydrží zhruba stejně do opravy, ale spotřebuje méně energie a lze je směrovat, stmívat a bez problémů zapínat a vypínat.

0/0
22.10.2017 22:21

T75o21m33á40š 30T55a95t27í21č31e35k 5220652250328

Tak takovýdle snění jsme nespřádali ani jako desetiletí při čtení ABC. Panel na střechu, a jede se!

Ach jo. :-P

0/0
22.10.2017 13:14

J71o52s55e29f 68Š74o37l94t94e95s 8474258840113

No to je samozřejmě blbost. Zkušení elektromobilisti ví, že pokud se auto normálně používá, je panel na střeše spíš zbytečná zátěž než bonus. Ono to totiž není jenom o panelu, je tam potřeba nějaký měnič napětí, řídicí elektronika...Je to k ničemu.

+1/0
22.10.2017 23:21

D43a81v18i42d 88P18e11t44r 7880656360315

To lze dnes udělat s velmi nízkou váhou.

0/0
23.10.2017 4:19

J41o89s83e18f 39Š74o98l95t37e88s 8534258370553

Ano, lze, ale i přesto to nedává smysl.

+1/0
23.10.2017 6:59

T48o25m37á44š 81D39v21o26ř77á48k 6277795753177

Pánové, klid. Všimněte si, že ten poslední odstavec byl uveden slovy “takový sen”. A kromě toho se tam nepíše nic o “panelu na střeše”, ale o vnějši konstrukci z FV panelů. Náhodou, pokud by existoval materiál, který by takto šel použít, odolný proti otřesům a s podobnou hmotností jako plech, tak by to bylo velice zajímavé. Povrch auta je cca 10 m2, což by dávalo třeba 1 kWhp, prakticky tak 300-600 W (během dne). Kdyby člověk parkoval venku, tak by měl 4-7 kWh jen z FV, to je nájezd 20-30 km. Mít takové auto na ježdění po městě - úplný ideál. A při stání na slunci by mohl uvnitř běžet ventilátor, takže by se člověk nevracel do rozpáleného auta.

Je jasné, že dnešní panely je lepší dát na střechu domu než je vozit na střeše auta.

0/0
23.10.2017 8:16

J31o36s63e89f 91Š47o43l47t21e86s 8654728250873

No ono je třeba vzít v úvahu i zašpinění karosérie pokryté panely, náchylnost k poškození a další věci. Prakticky by panely mohly být jen na střeše a tam to podle mě už pak nedává smysl. Respektive je to taková hračka, ale přínos to nemá.

0/0
23.10.2017 8:40

P72e53t38r 92N15e43h68a85s17i54l 4822955204244

Elektřiny je dost:

http://www.hybrid.cz/proc-nebude-potreba-20-novych-temelinu

Plyn spíš použijte na stavbu a provoz elektrárny na vykrývání špiček a ne do aut.

Jak se reguluje tepelné elektrárny:

http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,14821.0.html

A dotace postavit toto:

https://www.vsb.cz/info/?&reportId=31180&lang=en&block=simple

https://www.vsb.cz/info/?reportId=28970

0/−2
22.10.2017 3:48
Foto

V22l45a89d59i97m91í74r 11Š35ť63a32s89t22n11ý 1141506775193

To si v Norsku mysleli taky a není to pravda: http://iuhli.cz/norska-elektropohadka-je-v-problemech/

+2/−1
22.10.2017 6:06

P23a32v53e33l 20Ř34a73p42e47k 7442296199165

Automobilismus jako celek nemá žádnou budoucnost, a pán to nevědomky jen potvrdil.

Spalovací motor je smradlavá třesoucí se ohavnost, která byla zastaralá už v době svého vzniku a z hlediska evoluce patří ještě před parní stroj, neboť na rozdíl od parního stroje nelze spalovací motor vyvážit, nelze jej reverzovat a neumí vyvinout sílu již od nulových otáček.

Masový automobilismus je ostuda této civilizace. Budoucnost přepravy je úplně odlišná. Bohužel automobily dnes spíše než přepravní funkci plní funkci sociální, příp. slouží jako protéza těch částí těla, které se u daných jedinců dostatečně nevyvinuly.

0/−18
21.10.2017 22:14

J95i37r28k34a 75B95r16u73n33n22e70r 4288742699247

Potřebujete novu protézu na krk.

+3/0
22.10.2017 1:50

K30a67r80e65l 75D73r81d86a 6704882347

Uvažuji o CNG nebo LPG. Mám kámoše, co to propaguje. Prý je motor naprosto čistý, žádný černý olej. Jen jde o palivo, co se v Česku oproti Německu neprosadilo. Naopak, Česko proti CNG a LPG jede bezdůvodnou otevřenou šikanu. Patrně vliv benzínové mafie a (ve shodě s textem) stoupenců pořádného zdanění motoristů a snadného přísunu peněz do státního rozpočtu.

No a mám v rodině automechaniky. Celý život se motají kolem oprav a ojetin. Tak jsem se ptal jak doporučují CNG? Ani omylem. To je slepá ulička. Má to jiný moment spalování. Motor se mele na sucho. Takže vylágrovaný, vymlácený. Plyn je dobrý do šunky, kde o nic nejde. Nebo do nového auta, co bude sloužit jen chvilku a po 5 letech zamíří do šrotu. (To by odpovídalo článku.) Pokud chci auto do rodiny, co bude v Česku jezdit tak 15 let, tak jedině benzín.

Říkám to kamarádovi s LPG. Prý to jsou kecy od závistivců. Takže tápu. Jak to vidíte?

0/0
21.10.2017 21:14
Foto

J64a84n 65Č53e39r81m26á56k 4359628925757

politikům do hlav nikdo nevidí...

Jezdil jsem několika auty s LPG a naprostá spokojenost...

Nyní však jezdím na benzin, ale rovněž ho nejspíš čeká přestavba...

Každopádně přeji dobré rozhodnutí pro Vaše potřeby, neboť u každého se vyplatí něco jiného...

0/0
21.10.2017 21:27

Č38e53s71t45m89í20r 81K14u45b63á59č21e78k 2633620

12 let LPG ve Felicii a pokoj. Teď mám A4 rv 1998, plyn od 99tyho a jede jak drak.

0/0
22.10.2017 12:01

A42n42t23o50n56í45n 50S40v30o18b79o81d88a 3114273449612

znám fiata na cng, který jezdí víc než 15 let na plyn ( dovezený z Itálie), znám fabii na LPG co má také 15 let. automechanici nemají obecně rádi auta na plyn

0/0
21.10.2017 22:04

J36a91r52o22m13í37r 91K75r88á83l 4880119354539

Pokud je motor konstruován na plyn, pak je rozhodně lepší. No a na přestavbu je lepší LPG.

0/0
21.10.2017 23:20

J73o75s28e82f 23Š21o22l46t39e87s 8224518360203

Je to diskutabilní. CNG auta po taxikářích mají zpravidla KO motor, takže vyšší teploty spalování asi na sedlech ventilů udělají své. Nicméně to jsou hodnoty po čtvrt milionu km a více. Takže pokud si to koupí normální uživatel, vydrží mu to auto v podstatě doživotně. Továrního CNG bych se tedy nebál. U LPG je to trochu složitější, protože nové auto zanedlouho na LPG prostě nepřestavíte... Všechno už jsou to přímovstřiky.

0/0
22.10.2017 23:24

P37e91t13r 27N29o96v84o86t21n50y 1381140311

Spalovací motor jak ho známe dnes fakt ne.

+3/−5
21.10.2017 20:50







Najdete na iDNES.cz