Diskuse k článku

Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale možná je to všechno ještě předčasné. „Vůbec není jisté, že elektromobilita představuje budoucnost automobilismu,“ říká šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70a64n 26M76a68l83o46u82š67e45k 3817180218222

Tak že je budoucnost v elektromobilitě, o tom bych asi ani nepochyboval, horší je ale otázka, jak budeme všechny ty elektromobily nabíjet. Nejlepší by bylo rozšířit jaderné elektrárny Dukovany a Temelín o další bloky. Pokud bychom si vybrali vhodného dodavatele (například Rosatomu se stále daří držet cenu kolem 5-6 miliard eur za blok, s tím, že kvalitativně i technologicky jsou na tom velmi dobře), měli bychom v dohledné době velké stabilní zdroje, které síť tak nutně potřebuje a do budoucna ještě o to víc...

0/0
24.10.2017 16:36

J80a98n 96C90e81p62e45k 1784806390

A propo, když spaluji plyn, tak žádné emise negeneruji?

0/0
23.10.2017 12:31

T14o91m24á65š 62D11v44o23ř64á45k 6577385773347

Nějaké určitě ano, ale vychází to o dost lépe než nafta nebo benzín a stále i o něco lépe než LPG.

Pro CNG se uvádí v porovnání s benzínem asi o 25 % nižší emise CO2, až o 80 % nižší emise NOx a téměř žádné emise prachových částic. CNG má také o něco tišší chod motoru.

IMHO nejdůležitější výhody plynu jsou nízké NOx a prachové částice.

0/0
23.10.2017 13:03

J61i81ř84í 36K92o10z28l74í67k 1169896772529

Budoucnost patří ALUMINIU :)

0/0
23.10.2017 10:07

J34o47s17e77f 90Š83o86l72t76e68s 8804298660103

Ten člověk je mimo. Německo, že by potřebovalo 2,5krát víc elektřiny, pokud by jezdilo na elektřinu? To se pomátl ne? Stačí si to spočítat a zjistí, že na kompletní elektrifikaci by stačila asi třetina stávající spotřeby navíc. Jestli je to hodně nebo málo, to už nechám na jiných. Ale že vrcholový manažer podniku vypustí z úst podobný nesmysl, to je na pováženou.

+1/−4
22.10.2017 22:09

T67o53m74á63š 51D31v71o38ř10á76k 6187855793207

Opravdu by mě zajímalo, jestli ti, co Vás tu mínusují, mají také nějaký argument... A nebo jsou jen prostě tak zatvrzení proti elektromobilům, že je jim každý nesmysl dobrý, jen když je to “proti”.

0/0
23.10.2017 8:20

J39o34s18e75f 84Š57o20l75t56e66s 8654548900613

Nevím. Tipuji, že jim to někdo řekl, takže tomu věří.

0/0
23.10.2017 8:38

J84a22n 14C16e36p98e60k 1304916510

A to jste spočítal jak? Jen se ptám.

0/0
23.10.2017 12:31

J47o56s80e94f 46Š40o69l15t13e75s 8434528600143

Vezmete počet aut, průměrnou spotřebu zhruba 20 kWh na 100 km, průměrný denní nájezd na auto pro Německo a všechno to začnete násobit...

0/0
23.10.2017 12:39

J44o18s89e90f 95Š17o97l96t39e19s 8534868710113

Konkrétněji je průměrný denní nájezd aut v Německu asi 25 km při 60 milionech vozech. Takže každé auto denně spotřebuje 5 kWh x 60 milionů = 300 GWh denně. Ročně je tedy potřeba asi 110 TWh. Ročně se v Německu vyrobí zhruba 630 TWh elektřiny. Takže je to ještě méně než 1/3 aktuální výroby.

0/0
23.10.2017 12:54

K59a80t59e18ř41i65n37a 37D75r25a38h26o96k60o50u24p27i41l61o10v70á 9276191682343

Hlavní problém je tlak různých aktivistů na předčasný přechod na jejich oblíbený zdroj energie. Pokud by se nechalo všemu volný průběh, tak by zvítězil ten zdroj, který je reálně nejvýhodnější. Jenže trh není naštěstí tak lehko změnitelný a fyzikální zákony se nedají obelstít. Pokud technologie ještě není dostatečně efektivní na to aby nahradila tu předchozí, tak výrobky budou mít různá omezení, budou muset být dotována, budou vznikat divné situace, které je nutno překonat propagandou a financováním. Tito ideologové se snaží vytvořit iluzi, že bez nich by přechod nikdy nenastal, ale realita je taková, že nikdy v minulosti potřeba nebyl. Když je něco lepší, tak to lidé začnou používat a firmy propagovat sami od sebe.

+5/0
22.10.2017 12:15

T84o53m50á26š 70T51a58t67í67č54e32k 5260352210938

Bez zelenáčských aktivistů dnes jede Evropa ve velkém na bezemisní jaderné zdroje a v oblasti rychlých reaktorů (které a) odstraňují problémy s vyhořelým palivem a b) využitelnost paliva zdesetinásobí) by dnes nebyli Rusové prakticky osamocení ve výzkumu a vývoji.

Ale o schizofrénnosti těch zelenáčů, kteří se prosadili mj. svým bojem za záchranu pralesů, na jejichž místě vznikají nekonečné plantáže "bio"paliv, bych mohl psát celé odpoledne a přijít o účet, jak bych se rozčilil. :-P

+5/0
22.10.2017 13:10

L75i16b41o74r 62F79i19l46á55k 6251916210359

Vodík.

+2/−3
22.10.2017 10:17

J71o40s42e70f 89M82i56š21k86o21v14s72k79ý 9578391161288

To jsou palivové články a je to perspektivní. Nevím jak daleko je vývoj spalovacího motoru na vodík, ale to by bylo nejlepší řešení.

+1/0
22.10.2017 10:27

M96i91l30a67n 33K63a84s44a16l 9537749170942

Efektivita je stále mizerná.

+5/−1
22.10.2017 11:07

M11i78l39a33n 95K36a22s61a35l 9517649810882

Georgu, co tak argumentovat, když už mínusuješ ?

0/0
23.10.2017 10:16

D94a36v11i81d 32P78e40t37r 7270986890675

Vodík možná jako "mezipalivi", ale věřím, že se zmenší a zlevní baterie, a prodlouží se výrazně jejich životnost.

+1/−1
22.10.2017 12:02

O47d75s56t35r83a39n80ě14n91ý 20U35ž43i56v60a13t92e65l

Uživatel požádal o vymazání
+2/0
22.10.2017 12:12

J71o49s65e84f 43Š68o58l43t33e31s 8944758660823

To je relativní. Teoreticky dosažitelná hustota Li-Ion akumulátorů je asi 2000 Wh/kg (na úrovni článků). Dnes jsme u špičkových systémů asi na 450 Wh/kg a půjde to zhruba někam k 600 Wh/kg. Nicméně třeba teoretická energetická hustota u Li-Air je asi 4000 Wh/kg a dosažená v laboratoři s velkým počtem cyklů už asi 800–900 Wh/kg. A to už začíná být velice, velice zajímavé, protože i když ta hodnota na úrovni celé baterie klesne zhruba na 500 Wh/kg, tak do 100 kg vážící baterie dostanete 50 kWh. A auto v klidu snese 200 kg vážící baterii se 100 kWh. Optimalizované vozidlo typu Tesla Model 3 pak s takovou baterií v pohodě ujede na jedno nabití 500 km bez jakéhokoliv omezování i v zimě a po dálnici...

0/0
22.10.2017 22:18

G78e49o64r57g 60K65o35m51b22e82r76e96c 9844111666351

;-D;-D;-D

0/0
23.10.2017 9:59

J70o75s46e70f 55Š59o34l81t14e16s 8964918590183

Spíše ne. Vodík možná do náklaďáků, kde cena platiny v článcích nebude hrát až takovou roli a bude tam možné dát opravdu velké tlakové nádrže. V osobních autech to postrádá smysl.

+1/0
22.10.2017 22:11

J85o38s34e36f 55M93i90š13k51o37v40s29k37ý 9828171461838

Opět jeden rozumný pohled na problematiku automobilů v blízké budoucnosti. Elektromobil má své místo, ale musí se prosazovat sám a ne jen přes dotace. Spalovací motor je momentálně bezkonkurenčně univerzální.

Namístě jsou ale i úvahy o celkové změně pohledu na používání aut - sdílené používání; využívání veřejné dopravy atd.

+9/0
22.10.2017 9:01

J56a75n 96S59t28e38h95l37i29k 9255817536531

U nás ted dost omezily dopravu do práce. Takže dostat se do práce je prakticky možné jen autem (na kole podle počasí).

A sdílení aut ? Už vidím jak bude v pujčeném autě bordel , nablito nebo ještě něco horšího :-/ . Zvláště když bude mít autonomní řízení.

+3/−2
22.10.2017 9:59

J67o42s90e13f 95M48i71š57k55o72v44s67k34ý 9198391351328

Stát se to může, ale ve skutečnosti to už funguje, i když rozsah není velký. Mám pocit, že to auto po vypůjčení někdo přebírá a v podmínkách je i případný úklid. Předpokládá to určitou kultivovanost. V Německu zase u větších měst jezdí do práce jedním autem 4 osoby a střídají se, kdo vezme své auto.

+2/0
22.10.2017 10:26
Foto

V50l74a67d32i50m25í61r 57Š67ť98a38s97t35n77ý 1181596965693

Největší volovinou diskuse o tom, které médium ovládne automobilismus je to, že lobbističtí zástupci toho či onoho tvrdí, že to bude pouze to jejich. Není to pravda. Elektromobil je dobrá volba pro ty, kteří ho budou používat na cestu do práce, odvoz dětí do školy, na nákupy a zároveň bydlí v rodinném domě, kde ho přes noc mohou bez problémů a omezení dobíjet. Určitě to není, v současné míře poznání, vhodný auťák do terénu, na lesní práce, dlouhé přejezdy a vůbec k ničemu je člověku, který bydlí na sídlišti, kde má vůbec problém zaparkovat, natož nabíjet. Zkrátka jsou auta a stroje, které svým posláním a využitím elektřinu v současné chvíli naprosto vylučují. Určitě bych s elektromobilem nejel v zimě na hory a zůstal viset v první závěji a za hodinu tam zmrznul, protože topení mi vybilo za chvíli baterku. Na hory v zimě patří ropák s náhonem na všechny čtyři a s plnou bandou nafty, která mi v případě potíží umožní přečkat noc.

+13/0
22.10.2017 8:23

D97a38v33i85d 68P73e36t11r 7120626910925

Podle mne jsou budoucností elektromobily, které se rozšíří, jamile baterie výrazně zlevní a zvýší se jejich kapacita a životnost. Přece celá konstrukce střechy auta může být z fotovoltaických panelů (tam bych ji viděl mnohem raději než na poli).

Samozřejmě, že hlavním zdrojem bude i nadále dobíjení ze sítě, ale fotovoltaika+rekuperace sníží spotřebu=prodlouží dojezd. Navíc dobíjení bude probíhat v době, kdy bude v síti nadbytek energie (nejspíše v noci).

Možná bude nutno postavit v ČR 1 až 2 zdroje odpovídající výkonem JETE (proč ne). Jsou však stále obrovské rezervy ve výměně veřejného a dalšího osvětlení za LED; v zateplení +rekuperaci tepla v budovách (=větrá se tak, že teplý vzduch jdoucí ven ohřívá studený vzduch proudící dovnitř). Je to hlavně proto, že můžete zateplit budovu a zároveň dostatečně větrat=nehrozí plísně.

Takový sen=Automobil, jehož vnější kostrukce je z účinných fotovoltaických panelů, a který pokud jezdíte do 10 km/den do práce a zpět vlastně nepotřebuje dobíjet, pokud aspoň trochu svítí Slunce.

0/−3
22.10.2017 7:22

A29n65t12o96n73í17n 85Z31e27l26e38n55ý 2384483431586

Žádné palivo, žádné spotřební daně. Černá můra rozežraného státu.

+4/0
22.10.2017 9:02

D29a93v36i18d 36P48e41t95r 7970646150935

Vymyslí se jiný typ daní, v tom problém nevidím.

0/0
22.10.2017 11:59

Č95e48s23t98m65í73r 79K72u95b38á14č10e72k 2743520

Výměna VO za led není cesta... Sodík 70W nebo stejně účinný LED zdroj 50W s nutností vyměnit celé svítidlo při poruše? U sodíku končí chyba na závitu, 100kč a svítí dál. U panelu 5K Kč a delší čas na výměnu...

0/0
22.10.2017 11:41

D80a98v77i57d 30P39e76t80r 7170356830655

Konstrukce musí být robustnější, pak LED vydrží i mnoho let. Navích také bude dobré řešit optiku tak. aby se svítilo na to, co potřebujeme vidět a ne na oblohu (to nezávisle na typu svítidla).

+1/0
22.10.2017 12:01

J79o33s15e97f 19Š11o91l35t77e13s 8394888640683

No tak ono je nutné říct i výrobní náklady. LED zdroj 50 W dovedou v Číně v relativně dobré kvalitě za pár korun. To se o sodíku 70 W říct nedá, pořizovačka nakonec bude vyšší. Donedávna to bylo naopak, ale holt velkovýroba s postupnou optimalizací a nižší materiálovou náročností hraje ve prospěch LED. U sodíku musíte mít tlumivku, startér, objímku, pár vodičů, samotnou žárovku...To je hromada cenných materiálů, které se musí někde sehnat, zpracovat, vytěžit...

0/0
22.10.2017 22:14

Č70e61s90t89m36í44r 60K95u60b96á30č16e84k 2633280

Odejde co? Dráty? Ty šou i v LED. Tlumivka? 250 Kč + 30 minut výměna

0/0
22.10.2017 22:16

J66o15s72e81f 17Š98o48l90t40e94s 8974808490733

Pokud je to řešení typu plastový výlisek, tak se LED vezme a vyhodí. I tak to vyjde levněji, než opravovat startéry, měnit tlumivky nebo výbojky. Tlumivka stojí 250 Kč, startér asi 100 Kč, výbojka kolem 300 Kč, objímka, reflektor a materiál okolo kolem 100 Kč. To máte 750 Kč. LED tohle zvládne za 300 Kč sakumprásk. A vydrží zhruba stejně do opravy, ale spotřebuje méně energie a lze je směrovat, stmívat a bez problémů zapínat a vypínat.

0/0
22.10.2017 22:21

T76o69m87á92š 60T68a24t89í27č98e49k 5140832720188

Tak takovýdle snění jsme nespřádali ani jako desetiletí při čtení ABC. Panel na střechu, a jede se!

Ach jo. :-P

0/0
22.10.2017 13:14

J76o12s26e37f 16Š21o96l65t17e56s 8684318700593

No to je samozřejmě blbost. Zkušení elektromobilisti ví, že pokud se auto normálně používá, je panel na střeše spíš zbytečná zátěž než bonus. Ono to totiž není jenom o panelu, je tam potřeba nějaký měnič napětí, řídicí elektronika...Je to k ničemu.

+1/0
22.10.2017 23:21

D93a37v62i21d 31P82e37t42r 7230336940135

To lze dnes udělat s velmi nízkou váhou.

0/0
23.10.2017 4:19

J75o87s73e42f 12Š24o75l81t62e92s 8814538420623

Ano, lze, ale i přesto to nedává smysl.

+1/0
23.10.2017 6:59

T79o13m80á45š 91D46v52o39ř32á70k 6857925613887

Pánové, klid. Všimněte si, že ten poslední odstavec byl uveden slovy “takový sen”. A kromě toho se tam nepíše nic o “panelu na střeše”, ale o vnějši konstrukci z FV panelů. Náhodou, pokud by existoval materiál, který by takto šel použít, odolný proti otřesům a s podobnou hmotností jako plech, tak by to bylo velice zajímavé. Povrch auta je cca 10 m2, což by dávalo třeba 1 kWhp, prakticky tak 300-600 W (během dne). Kdyby člověk parkoval venku, tak by měl 4-7 kWh jen z FV, to je nájezd 20-30 km. Mít takové auto na ježdění po městě - úplný ideál. A při stání na slunci by mohl uvnitř běžet ventilátor, takže by se člověk nevracel do rozpáleného auta.

Je jasné, že dnešní panely je lepší dát na střechu domu než je vozit na střeše auta.

0/0
23.10.2017 8:16

J44o87s91e42f 13Š44o18l91t74e53s 8534558880963

No ono je třeba vzít v úvahu i zašpinění karosérie pokryté panely, náchylnost k poškození a další věci. Prakticky by panely mohly být jen na střeše a tam to podle mě už pak nedává smysl. Respektive je to taková hračka, ale přínos to nemá.

0/0
23.10.2017 8:40

P11e55t19r 77N68e12h33a60s77i41l 4572605464654

Elektřiny je dost:

http://www.hybrid.cz/proc-nebude-potreba-20-novych-temelinu

Plyn spíš použijte na stavbu a provoz elektrárny na vykrývání špiček a ne do aut.

Jak se reguluje tepelné elektrárny:

http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,14821.0.html

A dotace postavit toto:

https://www.vsb.cz/info/?&reportId=31180&lang=en&block=simple

https://www.vsb.cz/info/?reportId=28970

0/−2
22.10.2017 3:48
Foto

V12l55a19d62i85m11í28r 14Š88ť20a39s28t70n21ý 1151906475893

To si v Norsku mysleli taky a není to pravda: http://iuhli.cz/norska-elektropohadka-je-v-problemech/

+2/−1
22.10.2017 6:06

P63a42v30e25l 76Ř24a92p85e57k 7822206599835

Automobilismus jako celek nemá žádnou budoucnost, a pán to nevědomky jen potvrdil.

Spalovací motor je smradlavá třesoucí se ohavnost, která byla zastaralá už v době svého vzniku a z hlediska evoluce patří ještě před parní stroj, neboť na rozdíl od parního stroje nelze spalovací motor vyvážit, nelze jej reverzovat a neumí vyvinout sílu již od nulových otáček.

Masový automobilismus je ostuda této civilizace. Budoucnost přepravy je úplně odlišná. Bohužel automobily dnes spíše než přepravní funkci plní funkci sociální, příp. slouží jako protéza těch částí těla, které se u daných jedinců dostatečně nevyvinuly.

0/−18
21.10.2017 22:14

J51i96r52k88a 28B44r90u69n86n78e96r 4658972489497

Potřebujete novu protézu na krk.

+3/0
22.10.2017 1:50

K41a21r54e85l 93D67r95d13a 6444852787

Uvažuji o CNG nebo LPG. Mám kámoše, co to propaguje. Prý je motor naprosto čistý, žádný černý olej. Jen jde o palivo, co se v Česku oproti Německu neprosadilo. Naopak, Česko proti CNG a LPG jede bezdůvodnou otevřenou šikanu. Patrně vliv benzínové mafie a (ve shodě s textem) stoupenců pořádného zdanění motoristů a snadného přísunu peněz do státního rozpočtu.

No a mám v rodině automechaniky. Celý život se motají kolem oprav a ojetin. Tak jsem se ptal jak doporučují CNG? Ani omylem. To je slepá ulička. Má to jiný moment spalování. Motor se mele na sucho. Takže vylágrovaný, vymlácený. Plyn je dobrý do šunky, kde o nic nejde. Nebo do nového auta, co bude sloužit jen chvilku a po 5 letech zamíří do šrotu. (To by odpovídalo článku.) Pokud chci auto do rodiny, co bude v Česku jezdit tak 15 let, tak jedině benzín.

Říkám to kamarádovi s LPG. Prý to jsou kecy od závistivců. Takže tápu. Jak to vidíte?

0/0
21.10.2017 21:14
Foto

J93a68n 98Č53e44r93m39á36k 4869308275327

politikům do hlav nikdo nevidí...

Jezdil jsem několika auty s LPG a naprostá spokojenost...

Nyní však jezdím na benzin, ale rovněž ho nejspíš čeká přestavba...

Každopádně přeji dobré rozhodnutí pro Vaše potřeby, neboť u každého se vyplatí něco jiného...

0/0
21.10.2017 21:27

Č86e55s56t30m76í63r 33K59u78b75á53č54e45k 2373330

12 let LPG ve Felicii a pokoj. Teď mám A4 rv 1998, plyn od 99tyho a jede jak drak.

0/0
22.10.2017 12:01

A65n26t55o93n18í13n 49S50v31o70b42o43d12a 3364703609292

znám fiata na cng, který jezdí víc než 15 let na plyn ( dovezený z Itálie), znám fabii na LPG co má také 15 let. automechanici nemají obecně rádi auta na plyn

0/0
21.10.2017 22:04

J23a88r67o40m47í47r 29K49r21á36l 4980289254539

Pokud je motor konstruován na plyn, pak je rozhodně lepší. No a na přestavbu je lepší LPG.

0/0
21.10.2017 23:20

J17o16s70e72f 20Š41o36l19t28e46s 8154348580433

Je to diskutabilní. CNG auta po taxikářích mají zpravidla KO motor, takže vyšší teploty spalování asi na sedlech ventilů udělají své. Nicméně to jsou hodnoty po čtvrt milionu km a více. Takže pokud si to koupí normální uživatel, vydrží mu to auto v podstatě doživotně. Továrního CNG bych se tedy nebál. U LPG je to trochu složitější, protože nové auto zanedlouho na LPG prostě nepřestavíte... Všechno už jsou to přímovstřiky.

0/0
22.10.2017 23:24

P29e30t33r 17N24o33v40o56t69n92y 1281770361

Spalovací motor jak ho známe dnes fakt ne.

+3/−5
21.10.2017 20:50

Najdete na iDNES.cz