Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Semaforu je 90 let, první se rozsvítil v Británii a nahradil strážníky

Dopravní semafor v podobě, jak ho známe dnes, slaví v neděli devadesáté narozeniny. Prvním automatickým světelným semaforem se mohlo pochlubit 5. listopadu 1927 britské město Wolverhampton.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P93a95v26e59l 73K21r33a53l 4748629459862

Je to velký pokrok v dopravě, ale stále je co zlepšovat. Například detekce dopravních nehod a zacpaných silnic, kde by signalizace doporučila odbočit jinam a navrhla by náhradní trasu. Kdyby se to spojilo i s navigátorem, tak by ve výsledku existoval robustní systém, který by mohl optimálně řídit dopravu, průjezdnost a propustnost. Dále by mohl počítač hlásit, že se tímto směrem brzy pojede vozidlo s modrým majáčkem a ostatní vozidla by měla dost času se připravit a vytvořit mu propustný pruh.

0/0
5.11.2017 19:04

D80a47n78i90e54l 24Ř53e14h67á69č83e34k 5197203831967

Ještě ale nevymysleli semafor, na kterém by byla VŽDY zelená, když jedu JÁ...;-D

+1/0
5.11.2017 18:32

L66u75k30á76š 30B17e97r71á52n60e31k 3369154318929

Škoda, že naši dopravní experti se bojí pokroku. Vždy si na to vzpomenu, když si lámu krk pod semaforem. Proč jsou světla viditelná až pro další lidi v řadě? Není ta světelná informace nejdůležitější pro toho prvního? U USA i Číně mají semafory za kžižovatkou a je to paráda. No jo. Další dogma, s kterým tu nejde nic dělat.

+7/−3
5.11.2017 12:08

P91a68v94e74l 92Ř66a38p96e23k 7962616379295

Takových specialit existuje víc. Třeba přechody pro chodce nacpané hned ke křižovatce, nejlépe ještě v kombinaci se zelenou pro chodce při odbočování doleva.

+1/−6
5.11.2017 12:24

S95i82l52v14e34s80t31r 12K24a60d75e25ř84á21b61e54k 8570383745130

Pochopitelně že přechod bývá součástí křižovatky. Kdyby byl 100 metrů od křižovatky, tak si chodci nebudou 200 metrů zbytečně zacházet a budou stejně chodit přímo, jen bez přechodu.

Pokud mají silniční vozidla zelený signál vlevo nebo signál pro opuštění křižovatky, tak by jejich jízda neměla kolidovat s volnem pro chodce. Pokud ovšem odbočují na prostý zelený signál, tak pochopitelně musejí dát přednost jak protijedoucím vozidlům, tak chodcům ve volném směru.

+4/0
5.11.2017 12:41

P55a36v95e23l 31Ř69a46p79e47k 7342266819275

Což je dost prekérní situace, když je přechod hned u křižovatky a před něj se tudíž auto nevejde. Proti nic nejede, zastavíte před přechodem, tam jdou lidi, mezitím proti něco přijíždí a vy mu stojíte v cestě.

+1/−5
5.11.2017 12:44

S50i50l45v69e60s88t46r 81K28a46d21e65ř98á88b20e11k 8110983745900

To je v zásadě stejný problém, jako když křížíte třeba 3 protisměrné jízdní pruhy. Buď bezpečně vidíte, že se nikdo neblíží, nebo si holt musíte počkat na tu vyklizovací šipku. A protijedoucí řidič si zase musí uvědomit, že má sice "přednost v jízdě", ale nemá zaručeno, že vy ho neomezíte.

+1/0
5.11.2017 12:50

S89i49l57v57e36s31t17r 40K80a65d53e10ř85á78b12e92k 8250433905380

Světla pro vjezd do křižovatky jsou před křižovatkou, světlo pro opuštění křižovatky je za křižovatkou. Logické, intuitivní. Světla před křižovatkou se obvykle umisťují jak na sloupku, aby je viděl ten první řidič, tak na výložníku, aby je viděli i přijíždějící řidiči. Původní systém, kdy visel pouze jeden čtyřboký semafor nad středem křižovatky, jsme už překonali.

+2/−2
5.11.2017 12:38

D84a91v53i35d 95K47n39a78p96e31k 8887964936745

Přesně. Nehledě na to, že každý semafor v českém systému musí mít svůj sloup a extra kabeláž- velké náklady. V Rakousku a Německu jsou velmi časté semafory zavěšené na čtyřech ocelových lanech přímo nad středem křižovatky. Takový semafor má světla ze všech stran a slouží pro všechny 4 směry. Jednoduché a praktické. Ušetříte za sloupy, kabeláž a jako plus si nemusí první řidič lámat krk.

0/−3
5.11.2017 15:23

S85i68l83v91e69s73t19r 44K88a13d12e29ř37á24b95e66k 8750153615440

Takovéto primitivní semafory jsme mívali ve 30. až 50. letech taky. Když tu ještě nejezdilo moc aut. Pak se ovšem komunisté pochlapili a nakoupili nejmodernější západoněmecké technologie v Mnichově, čímž předběhli dobu - a zejména Vídeň.

+2/0
5.11.2017 17:22

D22a92v28i68d 60K41n56a30p70e95k 8727824356755

Otázkou je, jestli to pochlapení se bylo k něčemu. Složitější systém nemusí být vždy výhodou.

0/0
5.11.2017 17:24

S44i23l89v22e24s63t24r 87K35a76d29e44ř13á27b85e78k 8610383645470

Aby semafor byl dobře vidět z té strany, ze které má být vidět, to je myslím celkem užitečné. Jinak moderní systém oproti tomu prastarému umožňuje lépe a přesněji řešit trojstranné uzávěry (tedy bezpečné a kapacitní odbočování vlevo), vyklizovací doby pro jednotlivé směry a fáze atd.

+2/0
5.11.2017 17:29

D53a24v71i20d 19K44n96a74p30e98k 8897874646225

O funkcích nových systemů se myslím nemusíme bavit. Směrové šipky, jednotlivé semafory pro jednotlivé pruhy atd. jsou jistě výhodou.

Spíše mě šlo o polohu semaforu vůči řidiči. Ty zavěšené nad křižovatkou jsou líp vidět pro prvního čekajícího řidiče, který si pak nemusí vyvracet krk.

0/0
5.11.2017 17:36

P35a70v88e55l 69Ř57a27p35e24k 7652406949935

90 let. Je to až neuvěřitelné, jak zastaralý už je celý tenhle systém dopravy, který se od svého vzniku prakticky nikam vývojově neposunul, akorát nakynul do tak absurdních rozměrů, že nám bere veškerý čas a sílu vymyslet a zavést něco důstojného.

0/−4
5.11.2017 11:46

S12i15l97v85e63s47t37r 11K23a23d98e34ř59á51b88e27k 8450303595850

Systém signalizace dospěl u nás ke svému vrcholu někdy v těch 60. letech a byl už natolik promyšlený, že se osvědčil a nebylo už na něm moc co zdokonalovat. Nyní se zdokonaluje zejména systém řízení - od manuálního ovládání k automatickému, od statického cyklu k proměnnému a dynamickému, detekce a preference vozidel, detekce kolon...

Dalším krokem může být až zavedení autonomních vozidel. Což nebude revoluce ani tak technologicky (sestrojit robota chytřejšího než průměrný řidič není až tak složité), jako tím, že dopravní předpisy, na které nyní 90 % řidičů víceméně kašle, se začnou strojově přesně dodržovat, což může způsobit na mnoha místech okamžitý kolaps dopravy.

+3/0
5.11.2017 12:47

D85a91v71i23d 31K42n70a44p48e25k 8857564706165

Pane Řápku, a víte,že některé věci se používají již několik století bez toho aniž by se prinicipiálně moc měnily? Přesto fungují. Např. písmo, kartáček na zuby, nůž, boty, jízdní kolo, vlak, dům. Je to snad důvod je přestat používat jen proto, že se používají již desetiletí nebo století?

+2/0
5.11.2017 15:18

S95t61a17n 10N65o38v23á32k 5177355685954

Jak kterému. Já znám jeden, co mu je 58...

0/0
5.11.2017 11:28

V83l71a34s62t10i43m96i34l 58S63t88e22j39s91k41a41l 9489159237428

Žádné oranžové světlo na semaforech neexistuje. Podle silničniho zákona se jedná o barvu žlutou.

+5/−3
5.11.2017 11:05

J95o46s28e80f 91P76o33l74í23v60k38a 1702787346189

To jste takový znalec dopravních předpisů USA z meziválečného období, nebo jen hloupě plácáte? 8-o

0/−3
5.11.2017 11:08

V21o80j58t13ě56c63h 39V73y57m55ě92t66a69l 4902939504253

Hele a co takhle si ten zákon přečíst? Protože ten chlap má pravdu ;)

+2/−1
5.11.2017 11:57

S57i44l30v69e21s94t90r 31K19a88d22e76ř14á85b64e74k 8620663835910

Zkuste si najít EN 12368, tam se podívejte, jaké odstíny "žluté" jsou pro semafory předepsány, a pak se někam podívejte, jestli tyto odstíny jsou opravdu odstíny žluté. Třeba časem přijdete na to, že bílé víno ve skutečnosti není bílé, ale bobule má zelené a nápoj má zlatavou barvu.

+1/0
5.11.2017 13:08

M21i56r72o14s51l76a65v 43G42r13o14s12s64m46a49n69n 8452949434

Zákon mluví o žluté barvě. Ve skutečnosti se jedná o barvu oranžovou. I proto používají termín 'žlutá' většinou pouze odborníci.

+1/0
5.11.2017 12:07

S75i72l47v80e10s71t89r 64K43a46d93e65ř49á26b84e80k 8250413255670

A mimoto to není silniční zákon (ten řeší úplně jiné věci), ale zákon o silničním provozu.

+1/0
5.11.2017 12:52

Z55d57e51ň60k73a 92V77e10s41e47l83á 8749905757280

A teď se semafory narvou leckdy i tam, kde jsou zbytečný a místo nich by v pohodě zafungoval i kruháč - konkrétním příkladem může být právě stavěný semafor v Brně na staré dálnici... Rv

+2/−1
5.11.2017 10:48

L57a74d62i17s63l34a91v 83H28r11ů86z46a 8551166940876

Okružka je dražší, méně kapacitní a výrazně omezí provoz při výstavbě.

+1/0
5.11.2017 11:14

Z95d51e27ň42k44a 34V63e16s19e94l70á 8169685837850

Dražší? V čem, když konkrétně v tomto případě táhli elektřinu a všechno přes kilometr a půl a křižovatka je prakticky v lesích? A provoz je omezený taky - rozkopali to tam docela ve velkém... A o případné nedostačující kapacitě by se taky dalo diskutovat.

0/0
6.11.2017 8:53

J11a24k34u10b 62Č23u54b78a 9220486627

Dnesa se naopak cpou všude rondely, místo aby se tam dal semafor.

+3/0
5.11.2017 11:17

Z62d64e31ň75k44a 65V16e83s77e65l94á 8159225877890

https://mapy.cz/zakladni?x=16.5163716&y=49.2001817&z=16

Na tuto křižovatku by byl rondel rozhodně lepší než semafor.

0/0
6.11.2017 8:56

S75t15a49n 10N90o31v14á56k 5177335165534

Kruháč nezvládne dopravu ve špičce, jeho plusem je pouze bezpečnější křížení silnic a ulic (řidič kontroluje pouze jeden směr).

+2/0
5.11.2017 11:25

Z42d33e74ň75k81a 76V37e49s85e50l23á 8899585277780

https://mapy.cz/zakladni?x=16.5163716&y=49.2001817&z=16

Důvodem stavby semaforu je bezpečnost, protože se na křižovatce stalo několik vážných nehod. Rondel by byl lepší a levnější...

0/0
6.11.2017 8:57

S18t80a60n 24N42o77v57á66k 5467555165944

Tak v tomhle případě jsem jednoznačně pro semafor, resp. jako východisko z nouze, protože křížení vícepruhové silnice s dvoupruhem by mělo především být mimoúrovňové. Semafor se dá zapínat podle potřeby (=provozu), kdežto kruháč by tu čtyřproudovku zmršil na 24 hodin denně.

Přesněji řečeno nejsem ani pro kruháč ani pro semafor, ale neměli by rozdávat řidičáky každému, protože vybourat se tady, kde je rovina kilometr daleko na všechny strany, to chce nevšední talent.

A nehod tam asi také moc nebylo, jinak by se tahle křižovatka dostala do seznamu křižovatek smrti: https://www.allianz.cz/automapa

0/0
6.11.2017 10:05

Z29d38e89ň54k92a 67V37e65s97e36l52á 8159555937190

Vy asi nebudete z Brna, že? Protože spousta lidí, zejm. co bydlí v Bystrci a co tama jezdí, by preferovali naopak právě kruháč. Problémem je totiž ani ne tak počet nehod, ale to, že mnozí řidiči jedoucí právě po staré dálnici nedodržují maximální povolenou rychlost.

Někoho ale napadl semafor, takže tam táhli přes kilometr a půl kábly a uprostřed lesů bude semafor. :-P

0/0
6.11.2017 15:37

S80t93a53n 35N66o22v73á46k 5197605275214

Nejsem z Brna a ani z blízkého či vzdáleného okolí. K té křižovatce to mám 299km - podle mapy Seznamu.

To, že někteří nedodržují rychlost, se dá řešit opatřními namířenými jen proti nim - kruháč zpomalí všechny. A určitě jste slyšela o případech, kdy lidé (v noci) jeli na kruháku rovně a rozmlátili se o střední ostrůvek. Dokonce bych se odvážil tvrdit, že každý kruháč se zvýšeným středem bych takhle pokřtěn - a to minimálně jednou.

Například já bych také u nás na křižovatce preferoval kruháč. Na hlavní je silný provoz a někdy trvá dlouho než se tam vmáčknu. Ale nechám to jen v kategorii zbožných přání, protože jsem proti tomu, aby menšina omezovala většinu jen pro své pohodlí.

Pokud mne někdo z hlavní sejme, tak jen pro mou blbost, protože jsem neodhadl rychlost přijíždějícího vozidla - a nezáleží na tom jestli jel nebo nejel přes limit.

0/0
6.11.2017 17:10

Z33d13e43ň29k82a 23V48e70s51e58l96á 8179435647180

Jaká opatření proti těm, co porušují maximální rychlost, ale jiné neomezí, máte na mysli?

Ano, slyšela jsem o tom, že někdo najel na kruháč. A myslím si o tom to, že je to chyba těch, co řídili - žádný kruháč není neoznačený...

Vzhledem k velikosti by k tak významnému omezení nedocházelo. Stejně to tam doteď bylo omezené na 70 km/hod.. Teďka tam budou světla, kdy na hlavní budou auta stát, ale z vedlejší nepojede nic... :-/

0/0
6.11.2017 18:18

S96t23a36n 35N56o30v14á20k 5577855385944

- Neumím vymyslet opatření pouze proti těm, co omezí svou rychlostí jiné - lze postihnout pouze všechny "nadrychlostní". Radary, úsekové radary, zpomalovací semafory...

- Tenhle semafor se buduje pouze kvůli chybám těch, co řídili...

- Tenhle problém by se dal částečně omezit nastavením - semafory budou ve funkční pouze po dobu zvýšeného provozu, jinak bude blikat žlutá.

0/0
6.11.2017 19:07

Z70d26e94ň69k71a 79V28e66s24e49l38á 8449715907840

Radary nepomáhají - bývají tam pravidelně, stejně tam mnozí jezdí jak magoři... A to žlutá blikající mimo špičku nevyřeší...

0/0
8.11.2017 8:34

T21o66m67á28š 77N46e18t62o88l32i32c31k49ý 1170173725572

Antihomofobní semafory... no já nevim

+5/0
5.11.2017 10:43



Najdete na iDNES.cz