Diskuse k článku

Revoluce ve strojovnách. Naftu nahradí plyn, věří významný námořní přepravce

Jeden z největších námořních přepravců, francouzská společnost CMA CGM, začíná přecházet na palivo šetrnější k životnímu prostředí. Devět jejích lodí bude pohánět zkapalněný zemní plyn. Obdobnou cestou se brzy budou muset vydat i další přepravci, v roce 2020 se totiž zpřísní emisní pravidla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M96a92r43t40i48n 79R28u72z64i67c18k53a 1942138146817

První použití LNG v dopravě se datuje do 50. let 20. století, kdy byl zkapalněný zemní plyn použit v SSSR k pohonu zemědělských traktorů.

To jako fakt? Ja vim, je to opsane ze stranek oenergetice.cz, ale nejak se mi to nezda,... Mel jsem za to, ze prvnim dopravnim prostredkem na LNG byla lod "Methane Pioneer"?

0/0
10.11.2017 20:48

J15i87ř97í 92N43o27s34e71k 7696982835484

no jasné je že v zaostalém Rusku je něco takového nemožné....navíc ještě když ukradli Krym

0/0
18.11.2017 8:12

J30i36ř71í 92K82o15c17u38r34e56k 6965114855358

Jak zpřísňují emisní limity. Každý přece ví, že pro lodě žádné emistní limity neexistují. Zeptejte se v hospodě, všeci to vědí. :-P

0/0
10.11.2017 18:52

L81u35k77á84š 86A22d79a37m20e56c 3277623340327

No dobře, ale co se bude dělat s mazutem? Možná by se mohl spalovat v mazutových elektrárnách a vyrábět tak elektřinu pro elektromobily.

0/0
9.11.2017 19:19

M43a56r10t34i97n 45K91a74r34á48s86e74k 9798353178868

Proc ne, spaleni v elektrarne je nesrovnatelne cistejsi nez paleni v motoru lodi, ale ony ty lode zas tolik toho mazutu nespotrebuji (ne tolik aby z toho vznikl nejaky zasadni elektrarensky sektor)..

0/0
10.11.2017 8:02

J21a67n 60V91á56c85l82a85v13í21k 3432726191199

Proč ne? spalovny jsou už schopné spálit kdejaké svinstvo, takže s mazutem by si měly poradit jednoduše (a čistě).

0/0
10.11.2017 14:25

J67i60ř70í 60K37o98c57u60r19e21k 6105434475128

A myslíte, že ta síra z mazutu neshoří? Sice to můžete odsířit, ale není to 100%.

0/0
10.11.2017 18:51

J15a60n 14V92á25c52l94a34v16í47k 3492566531889

Já 100% nepožaduju.

0/0
13.11.2017 12:24

M97i53r51e41k 60G42a87j55e47r 5341946809160

To by byl velký průšvih. Zemní plyn je ideální na topení v domácnostech, protože neznečišťuje vzduch ve městech. Tohle by ho hodně zdražilo a vyplývalo.

Stavěly se elektrárny na moři produkující elektřinu z energie vln. Máme větrné elektrárny, ale kontejnerove lodě jezdí pořád na naftu bez výpomoci větrem. Bohužel.

0/0
9.11.2017 15:04

J20a20n 16P44e93s64c12h 9297828188

Tak nakonec se asi vrátíme k plachetnicím - čistý ekologický provoz. Dokážu si představit plachetnice s plachtami z technologické látky schopné zachytávat energii slunečního záření a generovat z něho elektrickou energii. Lodě by se pohybovaly pomocí plachet + elektromotor/y napájené přes zásobníkové baterie nabíjené z těch plachet. Bylo by to docela win-win řešení pokud by výroba, údržba a provoz stál obdobně než obdoba v podobě spalovacího řešení.

Akorát by se při použití plachetnic muselo počítat s delší dobou dopravy. Navíc pokud by se zavedly nějaké přísnější emisní normy pro lodě aby to finančně vyšlo +- stejně, tak to má smysl. Nebo horor v podobě dotací (ale to je vyhánění čerta ďáblem). Když už se prodávají BIO potraviny tak by šlo prodávat i ECO TRANSPORT zboží.

Je prostě otázka zda jsme jako lidská společnost schopni polevit ze svého pohodlí a podpořit/zavést ekologickou dopravu na úkor rychlosti dopravy.

Tady jsem přes Google narazil na článek o realizaci projektu dopravní plachetnice:

https://blog.logio.cz/2014/08/07/fairova-namorni-doprava-jedina-nakladni-plachetnice-ma-zmenit-svet/

PS.: Nemohu reagovat napříspěvky, nemám jště íčka.

+2/0
9.11.2017 14:26

J98i71ř89í 72K29o40c71u85r68e66k 6455964745518

Mno plachetnice mají tu nevýhodu, že jsou nespolehlivé. Nedokážete dodržet termín dodávky. Krom toho ta plachta znamená stěžeň a stěžeň znamená lanoví. Což dohromady dává opravdu blbý přístup k nákladu, takže nakládka a vykládka zabere násobně delší dobu. Budete tedy potřebovat násobně větší přístavy, aby se do nich vešlo násobně více lodí. A taky to bude násobně dražší.

Ale jo, to se vlastně vás týkat nebude, vy si měď těžíte doma, vám ji lodě nevozí.

+1/0
10.11.2017 18:57

P16e70t23r 28S67t21e37j45s78k28a66l 3579518974656

"Obrovské nákladní lodě vyprodukují každoročně téměř jednu miliardu tun oxidu uhličitého, což jsou dvě procenta celosvětové produkce."

Nedavno nekdo psal, ze auta produkuji 0,5%CO2. Nejvetsi protiargument naftomilu o znecisteni DPF - lode, produkuji 2%. Co tedy produkuje 97% CO2?

0/0
9.11.2017 14:11

B60o75h91u93m48i30l 43P24e63s92e26k 6595257713594

Hlavně výroba elektřiny, pak dlouho nic, pak chemičky, pak zbytek. Třebas němcům po odstavení jaderek hodně stoupla produkce CO2, ani náhodou nesplní limity z Pařížské dohody.

+1/0
9.11.2017 14:51

M55a11r44t20i41n 50Š24u31l97á39k 1226797140411

Nevím, co produkuje globálně nejvíc ekologicky nezávadného CO2, ale ve městech nejvíc smrdí auta a v zimě vytápění rodinných domů.

+1/0
9.11.2017 15:07

B30o31h73u20m19i75l 72P96e75s41e37k 6525767963674

Jak nezávadného? Narušování uhlíkového cyklu průšvih rozhodně je. Ona i ta ekologicky nezávadná voda vám klidně vezme barák když je jí moc najednou.

0/0
9.11.2017 15:15

M51a48r76t88i77n 83K56a25r11á82s43e61k 9458783248438

Energetika, cementarny, topeni

0/0
10.11.2017 8:04

L87u22d91v88i81k 16S82p52i74n83k23a 1732917420445

zbytečné. žádné globální oteplování neexistuje.

+1/−2
9.11.2017 13:53

J81a72n 82Š31m50í44d95a 7575268299482

vodík...

+1/−4
9.11.2017 13:25

J40o57s73e96f 58H62o87n29e44š 7621942890833

Nechápu,proč do lodní dopravy nevtrhla norma Euro 5.Mnohé lodě jsou staré a myslím si,že by montáž čištění výfuku byla ekonomická.Pohon na plyn je drahý to rejdaři nepřijmou

0/0
9.11.2017 13:18

L98u72d92v75i14k 90S24p80i28n20k59a 1402947430275

možná by mohla platit ta čínská proč euro 5. ta je mnohem přísnější.

0/0
9.11.2017 13:54
Foto

J84a71r91o53m58í33r 42H85l93u22b95e92k 2386380464531

Jaderný reaktor je vymyšlen už dávno, spousta vojenských lodí i ponorek jej používá. U lodí se to poměrně hodí, loď je veliká a hodně unese. U aut, která jsou malá, tam to nepřipadá v úvahu ́, už z hlediska ohrožení posádky. U těch lodí by to šlo.

+1/0
9.11.2017 13:07

J96o73s20e37f 73M40i14k43i44n 5103374795274

Nevím, ale reaktor mimo kontrolu vlády? Loď unesou piráti a co potom?

+2/0
9.11.2017 13:29

J77i62ř40í 76P25a37u89l 3136705577972

Ponorkové reaktory jsou jedny z neutajovanějších věcí.

+2/0
9.11.2017 13:31
Foto

J14a60r96o81m74í61r 76H36l31u46b49e13k 2306130224511

Pokud jde o CO2, tak to nemá smysl, to množství oxidu uhličitého bude stejné. Uhlík bez kyslíku totiž nehoří. Může to mít vliv na množství nanočástic, které vznikají spalováním mazutu. Ale? Zase výstřel do tmy. Co takhle baterky, obr baterky, na které má loď dostatečnou nosnost? Jo, ale to už by loď ani nemusila plout, protože další náklad už by neunesla. Takže soudruzi zase ještě trošku zapřemýšlejte. Ochrana tropických pralesů, to je cesta, tam se ten CO2 spotřebuje naprosto všechen.

+1/−4
9.11.2017 12:54

J36a91n 26K78o16t63a32s 9629440792656

Není to stejné ani z hlediska CO2, je tam docela významný rozdíl ku prospěchu použití zemního plynu.

+3/−1
9.11.2017 12:59
Foto

J48a35r74o94m98í68r 58H40l90u65b52e65k 2186780904391

Zase chcete popírat fyzikální zákony? Mohl bych tady napsat chemické vzorce reakce kyslíku s uhlovodany, ale pokud chceme dostat stejnou energii musíme stejnou i vložit, tedy zjednodušeně, beze ztrát. Perpeetum mobile prostě neexistuje.

+1/−5
9.11.2017 13:12

J24a57n 59H27r35u87š45k73a 9344647937750

Tak sem hodte ty reakce...a pod ne hodte reakci metanu s kyslikem a porovnejte o kolik vice energie se ziska primym spalenim metanu oproti spalovani smesi vyssi uhlovodiku ...nafte

+2/0
9.11.2017 13:44

M50a25r26t26i35n 36K11y40p31r 2762895714394

Máte pravdu. Jednak má vodík mnohem vyšší výhřevnost než uhlík a navíc je ho v molekule metanu mnohem víc než v molekulách uhlovodíků tvořících naftu nebo dokonce mazut, typické palivo zaoceánských nákladních lodí.

+1/0
9.11.2017 13:49

M46a69r84t28i22n 34K48y91p16r 2712455194904

Zatím tady fyzikální zákony popíráte vy. Jde o to, jaký je podíl uhlíku a vodíku v uhlovodících. A metan má tento podíl nejvyšší - 4:1. Čím delší řetězec uhlovodík má, klesá téměř k poměru 2 :1 a to jen v případě alkanů, u uhlovodíků s dvojnými a trojnými vazbami uhlíku může být i hluboko pod 2:1. Tedy pro vytvoření stejného množství tepla v případě metanu spálíte větší podíl vodíku a menší podíl uhlíku než v případě uhlovodíků s dlouhými řetězci, tedy produktem spalování metanu bude více H2O a méně CO2 než u jiných uhlovodíků. A ten rozdíl skutečně není zanedbatelný.

+5/0
9.11.2017 13:45

J30i74n11d20ř11i33c27h 43M23i74t39t25e64r 6764565231486

Jde spíše o chemii než fyziku, ale jink máte pravdu.

0/0
9.11.2017 21:21

P51e27t23r 56A49n69d32r48ý84s72e87k 9133151166357

Pamatuju si, jak pod podobnymi clanky diskuteri psali, ze deset nejvetsich svetovych lodi vyprodukuje tolik CO2 jako veskera automobilova doprava na svete. Hold to byla blbost. V clanku je napsane, ze namorni doprava ma 2% ze svetove produkce. Zase se ti diskuteri spletli...

+3/−1
9.11.2017 12:13

P94e60t35r 89P39e97t59r 6563572638163

Nespletli. Tech 100% delaji z nemale casti i zivocichove, rostliny, tovarny atd.

0/−4
9.11.2017 12:17

J54a30n 51V65á20c10l49a87v58í87k 3682316961359

Spletli, jedná se o procento z množství produkované lidskou činností a proti silniční je to u lodí celkově zlomek.

Problém lodních motorů je hlavně se sírou.

+1/0
9.11.2017 12:31

J25i47ř22í 29K21o36c87u78r78e89k 6735464575638

Jenže to je problém paliva. Dodejte nízkosirné palivo a emise síry nebudou. Ne, opravdu tam neprobíhá fúzní reakce 2x 16O => 32S za přítomnosti mazutu jakožto katalyzátoru.

0/0
10.11.2017 19:04

J90a93n 62V16á12c29l27a66v38í84k 3322106541279

Určitě ne? Tak možná tam fúzují vodík a uhlík v mazutu... :-)

0/0
13.11.2017 12:20

Š46t13ě96p35á19n 52D26o78l47e30ž68a84l 3372631558145

To ale není v rozporu. Automobilová doprava může tvořit např. pouze 1%, zbytek přijde na průmysl, zemědělství atd.

+3/−1
9.11.2017 12:18

P17e56t18r 55A34n51d84r49ý13s40e96k 9403241226747

Podle tohoto clanku se doprava na svetove produkci CO2 podili cca 15%, auta (vcetne nakladnich) maji 10%, letadla 1,5% a lode 2%, nejake drobne ma jeste zeleznice. Auta tudiz produkuji vic nez ty lode. Ale hlavne o co mi jde. Namorni doprava jako celek (vsechny lode) produkuji ty 2%, tady se vzdycky ale psalo, ze deset nejvetsi lodi a to mi vzdycky prislo jako strasna blbost. Clanek zde: http://www.autoforum.cz/zajimavosti/eu-nam-auta-devastuje-zbytecne-jejich-podil-na-emisich-co2-je-takhle-maly/

+5/0
9.11.2017 12:30

J93a88n 84V80á53c80l31a30v78í25k 3702346771789

Dokonce prý šest, jak se nechal někdo slyšet pod článkem o nové normě pro automobilky.

+1/0
10.11.2017 14:27

M48i72r23e58k 80G76a76j75e13r 5411966109660

Z nekolika jinych zdroju jsem nasel, ze doprava se podili 27% na svetove produkci CO2. Pokud se berou vsechny "greenhouse gases", pak je to 15%, protoze do toho se pocita metan, produkovany jinde nez v doprave.

0/0
10.11.2017 16:10
Foto

J38a77r37o14m14í52r 40H83l14u83b81e34k 2836380404461

Nerad popichuji, ale píše se holt. Vzdát hold, znamená prokázat někomu čest.

+2/0
9.11.2017 12:55

P31e56t71r 46A75n88d81r25ý63s47e46k 9703611916837

Diky ;)

0/0
9.11.2017 13:40

J24i24ř13í 92N25o74s72e40k 7496732945654

https://www.novinky.cz/ekonomika/220221-namorni-doprava-produkuje-ctyri-procenta-celosvetovych-emisi-co2.html....myslím , že nikdo neví kolik

0/0
18.11.2017 8:10

J48a39k30u49b 39S54e29k41e94r30a 6206830226235

Já jsem myslel, že budoucnost je v bateriích a že spalovací motory nás udusí :-(

+1/−1
9.11.2017 12:05

J89a67n 42V89á47c10l88a68v78í41k 3672636671159

Tak dlouhé prodlužovačky nemají...

0/0
9.11.2017 12:33

R81a81d75e79k 36U58r60b74a33n 4919270394667

Baterie jsou vhodné pro běžnou automobilovou dopravu. Pro lodě maximálně palivové články.

0/0
9.11.2017 13:35

J70i73n39d11ř88i12c57h 41L81u91k49e83š 3369864173710

Kdyby ty lode doted pluly na naftu. Ale podle me se v obrovskych pomalobeznych lodnich motorech palil mazut a odpady ze zpracovani ropy, ktere jine motory nespali.

+9/−1
9.11.2017 12:03

L66u80m33í72r 46V64i25t92h60a 2337467896972

To je logické, ty motory točí okolo dvou set otáček za minutu, takže mají zhruba desetkrát více času na spálení paliva, než diesely v autech. Tudíž v nich dostatečně shoří i delší a složitější molekuly.

+6/0
9.11.2017 12:05

J50i13ř33í 75K35o59c66u88r38e20k 6315854235428

Maximálně 120 rpm.

https://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rtsil%C3%A4-Sulzer_RTA96-C

0/0
10.11.2017 19:07

T96o48m92á29š 86S93o93u98k28u79p 4733515770220

Co jsem slyšel z vyprávění od známého který na podobných lodích pracoval, tak z přístavu vypouvají na normální nebo méně kvalitní naftu a na mazut přecházejí až dále na moři kde není potřeba tak čistého paliva.

0/0
9.11.2017 13:05

M16a63r98t14i16n 38P57e26c23i34n68a 4961773

On ten mazut je také potřeba před vstříknutím do motoru předehřát, takže na něj rozhodně nenastartujete zastudena; motor musí mít provozní teplotu (start na naftu) a pak se dá teprve přejít na mazut.

+4/0
9.11.2017 14:06



Najdete na iDNES.cz