- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Zajímalo by mě jak je řešena situace, kdy se řidiči musí domluvit na tom, které auto třeba couvne, aby druhý mohl projet. Už vidím jak se domlouvám s autem bez řidiče nebo ještě lépe, když se potkají 2 samořiditelná auta na úzké komunikaci.
No to by zas takovej problém bejt nemusel. Obě auta spočítají náročnost uhýbacího manévru a porovnají výsledek Je malá šance, že to vyjde úplně stejně. Přinejhorším bude na palubní desce přihrádka na korunu, aby si mohli hodit
podle zaberu to vypada tak, ze kamion couval a protože je jiz prakticky zacouvany, nebyl to zadny nenadaly pohub auta. samoriditelne auto dojelo az k nemu do mrtvého uhlu. normalni ridic,když vidi couvat kamion, tak pocka, az couvani dokonci. "chytre" auto ale umi pouze zaregistrovat prekazku, ovšem neumi uz rozlisit, o jakou prekazku se jedna a jak se ta prekazka bude chovat
Uz vidim to autonomni auto jak mu zadam aby dojelo s karou k lesu pro drevo a ono mi odpovi. Prepocitavam, cilova oblast je mimo komunikaci nechcete radeji do nejblyzsiho KFC? to totiz umim.
A další generace samořiditelných aut už bude umět i gramatiku, aby nejezdila do nejblyžšího KFC.
Nevím jak v americe ale u nás se policajti při vyšetřování nehody ptají účastníků např. jestli znají místo kde se nehoda stala, jak daleko viděli překážku do které narazili, jak se pokusili nehodě zabránit atd. Z tohoto pohledu by ten autobus který jel dvacetikilometrovou rychlostí měl minimálně spoluvinu. A navíc by ještě spáchal dopravní přestupek z titulu bezdůvodně pomalé jízdy.
"a může jet maximální rychlostí 45 km/hod. Obvykle ale jede poloviční rychlostí."
No nedivim se ridici kamionu, ze ho presla trpelivost a po 10minutach cekani zacal konecne couvat a kdyz uz byl temer uvnitr, tak to robot do nej napalil. Asi nemel kod pro situaci, kdy couva bily kamion ve dne do male ulicky.
Automatická auta nemohou být zcela bezpečná, dokud se po silnici motají lidi.
Nechcete ten titulek přehodnotit, obsah článku poopravit a pozvat do redakce "cenzora"?
Základní povinností řidiče je PŘEDVÍDAT. Reálně se na silnici neustále všichni dopouštíme větších či menších chyb, ale v absolutní většině případů je právě díky předvídavosti vykryje ten druhý, takže jen malá část z nich končí nehodou. Silně pochybuji, že automatické řízení v současném stavu vývoje rozpoznává věci, které zvládne rozpoznat většina řidičů, tedy krom dopravní situace vnímat spoustu podpůrných indicií. Jako příklad uvedu, že jedu po hlavní a na vedlejší mi stojí auto. Zcela automaticky přece vnímáme takové věci, že ten v tom autě vypadá jako solidní pán středního věku, má udržované auto, podíval se na mě, takže vím, že mě viděl a dává mi spolehlivě přednost. Nebo naopak tam sedí testosteronové pako v ojetém omláceném BMW a na první pohled a s dostatečným předstihem z jeho výrazu poznám, že mi tam vletí. Nebo je tam přitroublé tele blondýna, která mi tam taky vletí, ale nerozjede to a bude se tam blbě motat. Taky vnímám, jaký je provoz a jak dlouho už tam stojí, a tedy že už je třeba řidič tak vynervovaný, že tam najede za každou cenu. Nebo vnímáme, že ten před námi telefonuje, nebo máchá rukama a soustředí se místo provozu na rozhovor se spolujedcem. Nebo že má plně naložené přičaplé auto a nebude schopen rychle brzdit ani zatočit. Nebo že nás ohrožuje jeho nepřipevněný náklad. Nebo že dítě zahlédlo tramvaj a skočí mi tam, protže ji bude chtít stihnout. Podobných indicíí vnímáme a vyhodnocujeme neustále obrovské množství. Toto všechno zcela jistě automaticky řízené auto dnes vyhodnotit nedovede Proto jem odpůrcem toho, aby za stávajícího stupně vývoje se automaticky řízená auta pohybovala v běžném provozu. Bude docházet k nehodám, které formálně budou zaviněné člověkem, ale které by se nestaly, kdyby za volantem neseděl jen tupý omezený stroj. Navíc pohyb důsledně se podle předpisů pohybujících vozidel bez intuice bude mít stejný efekt, jaký vyvolává blondýna či čepičář, tedy zvyšování nervozity a agresivity "živých" řidičů.
Ale vyvíjí to člověk, tak by všechny tyto varianty mohl dát do programu, samozřejmě, na něco se zapomene, proto se to testuje (nebo mělo by). Zavinil to tahač, který asi pomalu couval, chyba programátora, který s tím nepočítal? Ano, programátor a udělátor, protože i samořiditelné auto má koukat minimálně ±90° před sebe.
V reklamě funguje, že když před jedoucí auto vběhne děcko, tak zastaví, bez přičinění řidiče (obě, děcko, protože se lekne a auto, protože má zastavit).
A nemusí také řidič předvídat a předcházet nehodám? Bych tomu samořiditelnému autobusákovi sebral řidičák.