Diskuse k článku

Potrubní doprava pro lidi? Nejdřív v arabské poušti, pak v Brně

Už brzy má být zveřejněná studie, která ukáže, za jakých podmínek se vyplatí v arabské poušti přeprava budoucnosti. Plány na potrubní dopravu pro lidi hyperloop tak vstoupí do další fáze. Výsledky studie jsou důležité i pro Česko, stejná firma totiž hodlá stavět trubky z Brna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D77a98v15i58d 91K70n11a19p82e47k 8107564876185

Tak hlavně asi půjde o tu studii, kterou se podojí brněnská radnice. Brno není schopno se domluvit o poloze nádraží, dostavět velký městský okruh, protáhnout šalinu na Lesnou a v Bystrci, ale bude se pouštět do něčeho, co nejezdí ani v Německu, Švýcarsku nebo Japonsku. Nenechte se vysmát, Hnít Brno.

+4/0
19.11.2017 17:08

K59a30r21e85l 89N51e66d97o97p68i47l 7888486689684

Pokud by se nechalo v Brně nádraží na místě a postavilo se několik set km hyperlopu, tak by se ještě dost ušetřilo

+1/0
19.11.2017 13:10

R26a35d22e21k 34U98r48b11a50n 4909340604207

Pro technologické analfabety, Švýcaři už někdy před třiceti lety reálně uvažovali o síti maglevů cestujících v podzemí v tunelech s vyčerpaným vzduchem. Od plánů se upustilo, nikoliv však kvůli technologickým překážkám, ale kvůli finančním protože maglev je vlemi drahá technologie.

Tohle je v podstatě odlehčená a zjednudušená varianta. Jen je přidán pro pohyb kompresor, aby se odlehčilo nákladným lineárním motorům. Celý systém navíc není tak těžký, což zjednodušuje výstavbu.

Samozřejmě netvrdím, že se systém prosadí, ale důvody budou úplně jinde než vtechnologiích.

+1/0
19.11.2017 12:28

L88u92k82á19š 87K29o63h43o32u54t 7588824762789

já jeden zásadní problém v současném světě vidím.... bezpečnost takové nadzemní dopravy. Stačí jeden cvok s puškou, udělá dírku a potkat se s náhlým s přetlakem 1ATM v rychlosti 1000kmh... no nechtěl bych být v tu chvíli uvnitř.

Když někdo vykolejí vlak, vykolejí jednu soupravu, když někdo udělá díru do tubusu HL tak jsou mrtví všichni co jsou v tu chvíli uvnitř ať budou kdekoliv po trase.

0/0
19.11.2017 19:25

J39a67r68o52m12i42r 92F57a34r87e31k 4872683577

Neprostreli. Tubus bude z nekolika mm oceli.

Bezpecnost se da resit rozdelenim trasy do segmentu, ktere bude mozne uzavrit.

0/−1
20.11.2017 3:20

L79u29k61á39š 41K77o14h25o59u58t 7688844342459

1) spočítejte si rychlost rázové vlny - i při rozdílu jen 1atm. je to krapet průvan. zavřít segment tj. detekovat protržení, aktivovat uzavření a dále provedení tzn. čas nutný k uzavření clony která navíc musí ustát onu rázovou vlnu... i tak je ale celý postižený segment odsouzen k destrukci a s ním všichni uvnitř. tak jako tak zatím nikdo nepředvedl ani systém dilatace ani systém nouzového uzavření

2) jako že pár mm oceli zabrání průstřelu? Jako to myslíte vážně? tak se koukněte co udělá s pancířovým plátem opakuji s pancéřovým plátem AR500

5.56x45mm (aka Remington .223) - https://youtu.be/AYiNMIVxnFM?t=227

7.62x39mm (AK47) - https://youtu.be/AYiNMIVxnFM?t=290

a teď si uvědomte jakou kravinu jste vyplodil, že neprostřelí...

0/0
20.11.2017 19:27

J70a75r39o43m55i68r 79F41a96r88e91k 4662623637

V odkazovanem case na videu strili do 6mm valcovane oceli. Tubus by mel mit cca 2x tolik. V case kolem 8 minut strileji do 9mm oceloveho platu a uz neprostreli uplne vsim. Takze urcitou odolnost to mit bude.

0/0
21.11.2017 0:44

M14i60l30a29n 70N83ě23m70e25c 1275150726626

To je super, že se ještě ani nezačalo a už se ví, jaká bude návratnost. Příště bude asi stačit sednout do křesla a natáhnout dlaň :)

0/0
19.11.2017 12:27

Z79d19e98n67ě76k 95S32t80o94d54o75l28a 8877261815406

No pro jistotu zaplavím trh balonovými plášti R^

0/0
19.11.2017 11:04

M55i94l59a35n 65K38o98i66š 4967882931670

Tohle je technologie asi vzdálenější budoucnosti, navíc si ji neumím představit pro přepravu většího počtu zboží-materiálu, ale i většího počtu osob v krátkém čase. A o nákladech na postavení a provoz ani nemluvě.

0/0
19.11.2017 10:55

R39a26d39e50k 25U41r76b51a96n 4259930524847

To bych určitě neřekl. Technologie na to jsou už teď. Respektive je to technologicky jednodušší než o proti "konvenčnějšímu" maglevu. Horší budou legislativní překážky. Nebo prostá nedůvěřivost lidí.

0/0
19.11.2017 12:17

V84i17l98é81m 93B74a20r10á70k 4646787319836

Ježkovi voči. Všichni jsou pod tlakem, že kdyby něco řekli, byli by proti pokroku. Je to technický nesmysl. A teď do mě.

+2/0
19.11.2017 10:37

T50o54m25á67š 15M64o64r38a68v82č54í79k 3957436853635

Proč je to technický nesmysl? Ve smyslu, že to nikdy nemůže fungovat po technické stránce?

+1/0
19.11.2017 12:05

L28u60k52á74š 50K58o38h27o72u31t 7788924952749

1) problém jak dokonale utěsnit - komprese by měla fatální následky, přetlak 1ATM a ještě s kapslí pohybující se rychlostí 1000+kmh...

2) problém tepelné roztažnosti - je hezké jak nám ukázali vozík na pár stech metrech, ale celokovový tubus délky 100+km je jiná liga, vemte si jen co dělají koleje v horkém létě. A tady k tomu máte opět problém č. 1, jak dilatovat a zároveň zajistit dokonalou těsnost systému. odolnost proti vibracím, pracovním cyklům atd.

3) bezpečnost - týpek s AK47 udělá paf paf paf a jsme zase u problému č. 1 - uhlídat celou trasu je a) drahé a za b) zhola nemožné. opancířovat proti ručním zbraním = neúnosné náklady.

+1/0
19.11.2017 19:34

J47a18r65o73m86i60r 82F90a60r39e24k 4252113617

1) Vzdy tam budou drobne netesnosti, ale s tim by si mely poradit pumpy. Podle me bude jeden z pozadavku na bezpecnost rozdeleni tubusu do segmentu, ktere bude mozne oddelit. K tomu samozrejme prubezne mereni tlaku,

2) Moznosti jsou, ale taky mam z toho zatim pocit, ze to neresi. U nas pouzivame vlnovce pro zajisteni tesnosti pri pozadavku relativniho pohybu spojovanych casti.

3) Neprostreli. A prostreli-li? Nemelo by dojit k totalni destrukci tubusu, vznikne pouze dirka. Dojde k postupnemu narustu tlaku, zareaguji cidla, zastavi provoz a odpoji segment.

0/0
20.11.2017 3:36

L29u85k59á88š 56K81o19h21o13u79t 7358214372529

dojde-li k jakémukoliv narušení tvaru, či strukturální integrity stěny dojde k implozi, stejně jako u ponorky... drží ale jakmile jí byť jen tlak blízkého výbuchu hlubinné pumy deformuje, dojde k implozivní destrukci

0/0
20.11.2017 19:48

L46u36k70á68š 62K30o74h87o15u18t 7828124712679

a vidět to mužete tady

https://youtu.be/Z48pSwiDLIM?t=633

odčerpali vzduch z vagónu a vydržel, jakmile ale do něj drcly, tj deformovaly stěnu tak....

0/0
20.11.2017 19:50

J31a38r58o48m95i19r 41F22a41r32e21k 4852623447

Tady zalezi na konstrukci, v pripade volneho ulozeni s kompenzaci pomoci vlnovcu bude hlavni slozka napeti pri beznem provozu pouze obvodova, osove napeti bude minimalni. To je hlavni rozdil proti uvadenym prikladum s cisternou, kde v zavislosti na rozmerech muze byt osove napeti vetsi a ma vetsi vliv na stabilitu steny.

Pak uz bude zalezet na velikosti poskozeni, pri prevazujicim obvodovem napeti by odolnost mela byt o neco vyssi Ano, tohle muze byt problem a s tim si budou muset poradit. Zatim nic ohledne bezpecnosti nebylo prezentovano.

0/0
21.11.2017 4:46

L37u40k62á59š 17K46o64h89o69u60t 7938364732239

"Zatim nic ohledne bezpecnosti nebylo prezentovano."

Právě... pomalu už se všude staví resp. je to tak prezentováno, ale realita bude někde jinde. Není vyřešena dilatace, bezpečnost, nastupování a vystupování, udržení vakua - resp. velmi nízkého tlaku v tubusu... kromě pochybné demonstrace, mimochodem HL One dostalo od investorů 250M USD! a ukázali 40let známý princip MagLEV po 4letech vývoje! Rozdíl před 40ti lety a dnes je jen v tom, že tomu Elon Musk dal nové zvučné jméno...

SpaceX - postavilo jen pár set metrů tratě za 10M USD! a to tam není dilatace, nástupiště, řešení vibrací způsobené průletem 15t kapsle jedoucí 1000kmh atd. - prostě drahá ocelová trubka a jelikož nic z výše uvedeného není vyřešené, tzn reálně demonstrované (vše co jsme viděli je obyčený maglev v trubce co jel asi 300kmh k čemuž by nepotřeboval ani snížený tlak vzduchu a hromady mladých študentů polemizující o designu sedaček, záclonek na nástupišti atd.) a nemáme ani alespoň technický popis výše uvedeného a dá se čekat, že pokud se to vůbec někdy realizuje tak náklady jen porostou.

Musk to vytáhl na světlo v roce 2013, dnes máme rok 2017 a kde jsme za tu dobu? jedna demonstrace, která měla za účel spíše uklidnit investory, aby někomu dále platili pobyt na Bahamách. Jinam ty peníze asi nejdou neboť se domnívám že pohon je známá věc (maglev, lineární motory atd, verzi s větrákem taky nikdo nepředvedl). čekal bych tedy intenzivní vývoj v oblasti právě prvků tratě apod...

Pro mě je to stále jen černá díra na peníze investorů, kteří se rozhodli důvěřovat Muskovi nejspíše jen z pohledu, že když vybudoval něco jako PayPal bude úspěšný i jinde. O Tesle raději nebudu mluvit, to maskování skutečnosti - no počkáme si jak se to vyvine dál třeba s výrobou Modelu 3.

Jediný úspěch vidím ve SpaceX - zatím.

0/0
21.11.2017 17:42

J76a76r86o84m23i87r 82F53a41r38e12k 4952393147

Ano.Technologicky je to pre me zajimava vyzva. Nedokazu odhadnout, zda to muze byt uspech, nebo ne. Ale hodne mi vadi soucasna prohlaseni bez hmatatelnych uspechu, vysledku, snaha podepisovani smluv atd..... proste zatim je to malo....

0/0
21.11.2017 19:41

D14r58a81h98o85m47í57r 52S58t74r64o16u77h60a76l 4635228322954

Těsnost spalovacího motoru a únik spalin do prostoru klikové hřídele řešíme jak? :-) Technologicky to je velmi snadné - Ocelová trubka bude v segmentech po nějakých, plácnu, dvaceti nebo padesáti metrech. Strana, která bude mít vnější plášť, bude uchycena k podloží, zatímco strana, kterou se díl zasune do předešlého dílu, bude opatřena sérií "pístních kroužků". Vzhledem k tomu, jakým způsobem je namáhán pístní kroužek v motoru, dá se předpokládat, že toto řešení bude funkční po celou dobu životnosti tratě.

Pokud jde o blba se samopalem, pancéřování BVP například má nejmenší hodnotu 8mm, což dostačuje pro ochranu před běžnými palnými zbraněmi, jako jsou například právě vámi zmíněné kalašnikovy. Zde bude pravděpodobně nasazena masivnější stěna konstrukce.

I kdyby se toto podařilo a stěna tubusu by byla probita, nic vážného se přesto neděje. Já nevím, jakou máte představu, jakou rychlostí proniká plyn skrz centimetr silnou díru atmosferickým tlakem, ale musím vás upozornit, že představa probité tlakové lahve tomu vůbec neodpovídá. Vzhledem k tomu, že vnitřní objem tubusu bude nepoměrně větší vůči průniku vzduchu z venčí, je pravděpodobné, že by taková vada nebyla v první chvíli ani zaznamenána. Průrazů by musely být desítky, aby množství plynu vytvořilo dostatečně velký odpor. Jenže nárůst tlaku v řádu procenta už bude zaznamenaný a v ten okamžik dojde k automatickému zastavení kapslí a k jejich zabrždění. Přitom při takové změně tlaku by kapsle i tak nebyly ohroženy.

Jediný způsob, jak skutečně někoho ohrozit, by bylo odpálení tunelu v okamžiku, kdy by projížděla kapsle, výbušninou. Ano, tehdy lidé uvnitř zemřou. Ostatní kapsle ale bezpečně, třebas havarijně zastaví.

Osobně nechápu, proč ale používáte takové argumenty. Klasický teorirsta to spíš bude mít snazší, když vezme kladivo a klíč, se kterými odšroubuje pakny na kolejích. Když by vykolejilo ve stošedesáti pendolino, byl by to větší problém.

0/0
20.11.2017 12:14

J63a44r53o46m96i97r 79F89a95r11e60k 4632773417

K prvnimu odstavci, ja sazim na vlnovce, typicke rozebiratelne spojeni pomoci krouzku je podle me ztratove. Ale taky pouzitelne.

0/0
20.11.2017 17:08

L60u40k87á60š 18K87o26h70o27u12t 7318774452369

https://youtu.be/RNFesa01llk

0/0
20.11.2017 20:02

J15a88r28o16m16i41r 93F60a66r60e82k 4292943507

A?

0/0
21.11.2017 3:07

L55u90k94á96š 33K54o46h72o26u55t 7338164342469

https://youtu.be/ktO6IvLT2eg

0/0
20.11.2017 20:36

L42u32k68á61š 70K74o11h76o94u54t 7328824802939

https://youtu.be/Z48pSwiDLIM

0/0
20.11.2017 19:40

J78a14r41o22m46i70r 78F32a15r97e32k 4982633887

On thunderfoot je taky slusny manipulator.

0/0
21.11.2017 3:10

J42a94n 10J80u93r61n37í96č98e21k 7537930734594

Potrubní poštu pro lidi předpovídal už Jára Cimrman: https://youtu.be/6RjLGUsbIzU?t=2020

+1/0
19.11.2017 10:20

Z46b72y23n51ě60k 66T67r83a42u85f45g55o24t37t 7341451618

"Abu Zabí" - proboha kde se tato zkomolenina vzala? Byli jsme kdysi v Maghrebu a jediná místní stanice, na kterou se dalo dívat, byla "National geografic Abu Dhabi" . Arabové to vždycky vyslovovali jako DABÍ, nikoliv ZABÍ.

+4/0
19.11.2017 9:39

T17o85m67á81š 94M73o37r31a52v95č79í91k 3867286723205

Ta zkomolenina se vzala "odtud": https://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Dhabi ..... je to přepis arabských písmen. Výslovnost je samozřejmě jinak.

0/0
19.11.2017 10:16

Z41u58z91a55n71a 41E95r14b10e18n64o34v79á 9349138604465

První brněnský pokus s potrubní dopravou nedopadl dobře, naopak skončil tragicky. Nedávno byl o tom článek.

+1/0
19.11.2017 9:02

L14e67o36p91o64l72d 44P91r98o63k86e74š 8969244237

Myslím že v Brně jde hlavně o zadání studií , služební cesty k odbornému posouzení a k vytvoření nějakého placeného odboru při magistrátu. Vzpomeňte na výjezdy Brněnských radních do JAR , kde zkoumali veřejné osvětlení.:-/

+8/0
19.11.2017 6:50

J34a23r64o45s77l73a30v 20D80o67s72t40a48l 2574961495449

Nezlobte se, ale z mojí strany to byla jen ironije.

0/0
19.11.2017 5:24

J42a87n 28S91v79o55r68a23d98a 7560177

8-o[>-]

0/0
19.11.2017 10:12

J53a30n 16M84o94r39a20v24a 8889349869266

Tato doprava mezi Brnem a Prahou je nesmysl v Brně prosazovaný lidmi z TOP09 (konkrétně náměstkem primátora Kacerem), kteří se profilují jako největší inteligenti, nabízejí "chytré město - smart city" a tento hyperloop, tím blbnou neschopné vedení brněnského Magistrátu a to všechno jen proto, aby měli vůbec nějaký program. Pár let o tom budou kvákat, budou se držet v zastupitelstvu a až to ve světě odpískají, tak řeknou jako vždycky: my jsme to mysleli dobře, ale oni nám to nedovolili... a najdou si zase něco jiného pro další sladký život.

Hyperloop je nesmysl z hodně důvodů, zejména:

1/ mezi Prahou a Brnem je spojení dostatečné. Nikdy není taková situace, že by v Brně ráno čekalo na rychlík do Prahy 200 lidí a odpoledne se z Prahy vraceli. A stavět 5 m rouru pro pár lidí? A po cestě nemít ani ty 2-3 zastávky rychlíku, kdy lidi zajišťují obsazenost? Kolik by ta jízdenka-hyperloopenka musela stát? 100 tisíc?;

2/ z Brna jste v Praze za 2,5 hod. pěkně z nádraží na nádraží. Kde by končily zastávky hyperloopu? Na stávajících nádražích ve středu měst ani poblíž určitě ne. A připočítat dopravu z nástupních-konečných, pak jsou z těch slibovaných 14 minut zase ty dnešní 2,5 hodiny;

3/ proto se taky neprovozuje letadlo Brno-Praha. Co bylo platné, že letadlo už tehdy letělo ve vzduchu 600 km/hod.!, když obě dopravy zabraly další 2 hodiny a časově to vyšlo nastejno.

Takže stavět 200 km 5 m roury je sice technicky vzrušující, ale ekonomicky a logicky nesmysl. A navíc:

4/ většina cest mezi Prahou a Brnem je služebních a zbytečných a klidně by se ty "problémy" daly vyřešit po telefonu-mobilu-internetu, jenomže pro ty služební cestovatele je to vítaný důvod proflákat den, když jim to nadřízení trpí a dovolí.

Když v Brně rozhodují 100 let o přesunu nádraží a dalších 100 let ještě rozhodovat budou, pak úvahy o hyperloopu jsou z říše naprosté fantazie, ovšem brněnský náměstek primátora za TOP09 Kacer má na pár let zajištěno téma pro obživu, brněnští občané výdaje a to je tak všechno.

+11/−2
19.11.2017 4:21

M92i85l68a28n 33V34o86l93e59k 5289533866779

Souhlas, ale bohužel na této úrovni se u nás diskuse nevedou. U nás je to spíš 'Já to chci a chci a chci'...

+2/0
19.11.2017 9:03

J32a42r78o54m50i45r 31F65a75r88e74k 4812773107

Jen poznámka, letecké spojení Praha-Brno se provozovalo, nicméně šlo prakticky jen o sběr lidí z jihu Moravy majících v Praze návazný let. Nicméně poměrně často se stávalo, že počet pasažérů byl podobný jako počet členů posádky.

0/0
19.11.2017 11:48

R37a42d18e24k 57U26r93b41a33n 4619310434357

Aha, to jsou ti zlí hloupí politici co by chtěli něco moderního ;-D Okamžitě zvolit jako všemocného vůdce V.K. mladšího, který okamžitě prosadí povinnost řešit veškerou dopravu škodou 120, protože jedině to je ta pravá svoboda ;-D

0/0
19.11.2017 12:42

D15r96a88h98o43m37í62r 61S60t64r72o53u13h30a49l 4135218852504

No pokud by se povedlo z D1 stáhnout jenom polovinu dopravy, kdy jede jeden člověk v autě, tak by se to vyplatilo. HyperLoop není náhradou za vlak, ale za individuální přepravu. A ano, díky té trubce půjde snadno protáhnout do centra měst, protože může být snadno vedena jak pod zemí, tak nad zemí. Je mnohem snazší někam zavést trubku, než silnici nebo železnici.

0/0
20.11.2017 12:21

M32a95r54i85a44n 70P37e92š46t98a 6808568218258

Jak to chtějí dělat bez Jančury? To nějak nedomysleli.

0/0
19.11.2017 0:07

R39o34b76e75r55t 46M29a25t49u72l68a 8647219366755

Lepší dát pár milionů na studii hyperloopu než vyhodit miliardy za stavbu tratě do Prahy po které někde budou moc jezdit vlaky dokonce neuvěřitelných 180km/h a bude hotová kolem roku 2100;-D

+6/0
19.11.2017 0:01

J89a29n 46M21e98r47t80a 3282610271718

Nic není postaveno a oni už mají spočítanou návratnost? To je prostě nesmysl. Jsou tam zásadní technické problémy, které nikdo na té úrovni neřešil. Ta čísla jsou vycucaná z prstu a nekritické papouškování těchto čísel novináři je ostudné.

+3/0
18.11.2017 23:41

T50o90m62á80š 13K53r57e23j77č53í 1725571740661

A jak to víte? Podobné projekty běží již dost dlouho, nyní se staví nejméně ve třech dalších zemích. Není to novinka spadlá z nebe, ale teprve nyní, po letech výzkumů, se pomalu dostává k reálnému využítí. Je to podobné jako s dopravou do vesmíru. Před pár lety se soukomníkům všichni smáli a dnes je to realita.

0/0
18.11.2017 23:52

P34a81v33e85l 31N33á43r60o12ž26n62ý 6699579723446

Kontrolní otázka co se stane s kapslí letící rychlostí 1300km/h když vletí do dehermetizované části tratě, tedy narazí na část s vyšším tlakem?

0/0
19.11.2017 0:44

T21o72m58á14š 14K54r65e44j45č28í 1205501420821

Zeptejte se inženýrů, kteří to testují. Předpokládám, že existují bezpečnostní opatření, jinak by to postrádalo smysl. Vzhledem k tomu, že se to již testuje na řadě míst po světě, bych tyhle starosti nechal stranou. Pokud se ukáže, že to nefunguje, tak se nedá nic dělat, ale pořád lepší testovat nové možnosti a jít novým směrem, než vyhazovat miliardy za budování zastaralých věcí. Současná auta a letadla nejsou cestou po budoucnost.

+5/0
19.11.2017 1:28

M12i42r53e78k 85G26a24j94e96r 5371826209480

To je jako kdybyste se zeptal, co se stane s letadlem, kdyz narazi v plne rychlosti na vodni hladinu. Celkem uspesne se takovym situacim zabranuje a kdyz uz by to hrozilo, tak vetsinou aspon letadlo snizi podstatne rychlost.

+2/0
19.11.2017 2:01

L73u10k21á55š 80K23o12h15o93u68t 7528304112899

jenže letadlo nemusí čelit hrozbě náhlého přetlaku prakticky se svou silou rovnající malé atomovce. Snížit rychlost je u HL prakticky nemožné v časech o kterých se bavíme, resp ne tak aby to cestující přežili. Uzavřít část tratě... opět problém jak musí to ten přetlak vydržet (v podstatě rázovou vlnu) a zase jde o reakční čas.

jak budete řešit dilataci aby jste vyřešil tepelnou roztažnost? toto nikdo nikde neukázal a už se hrnou na stavbu 100km tratí. Přitom jediné co ukázali byla jízda na pár stech metrech rychlostí 300kmh. Až uvidím vyřešené tyto problémy a k tomu i problém obecné bezpečnosti pak tomu dám naději. ted je to jen díra na peníze

0/0
19.11.2017 19:52

D45r14a74h79o90m60í57r 69S71t82r82o40u58h48a23l 4445748922654

Plácáte nesmysly. Jaká atomovka? Tlak atmosféry je prakticky nicotný. Tady se nebavíme o explozi tlakové lahve nebo tlaku vody v deseti kilometrech. Vždyť vy ani netušíte, jakým způsobem se šíří tlaková vlna v nízkotlakém potrubí. Nevíte nic o konstrukci kapslí.

Ten největší problém je správně vyřešit funkci lineárních elektromotorů. Proto se dělá ten test. Zbytek už je vyřešený.

0/0
20.11.2017 12:26

J79a64r32o89m47i96r 48F36a87r43e88k 4332773957

Zbytek IMHO zdaleka vyreseny neni, ale rad se dockam demostrace.

0/0
20.11.2017 17:09

D79r19a29h27o46m32í61r 77S11t27r37o24u32h73a87l 4705288742854

Kompresor přejde do režimu brzdy a kapsle potlačí vzduch před sebou. Zpomalení bude menší, než když kosmická loď ze svých 30 000 km/h brzdí o atmosféru kvůli přistání.

0/0
20.11.2017 12:52

Najdete na iDNES.cz