Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to nepotvrdil a sdílená kola v ulicích vítá jako doplněk k MHD. Chce proto, aby jízda po Praze na kole byla cenově zvýhodněna třeba jako cesta tramvají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M37i74r32o46s34l85a97v 24S94u69c88h60y 5310939670580

Každá regulace deformuje trh. V praxi funguje podle zásady: chudým brát (daně), bohatým dát (dotace). Pokud chcete, aby více lidí jezdilo na kolech, postarejte se o jejich bezpečí a aby měli kam ta kola dávat - a uvidíte, jak to bude fungovat.

0/0
7.12.2017 8:45

P87e97t32r 11B74á78č51a 8645256745495

Tahle slunickarska pakarna ma zas tradicne mezi slunickovyma mediema solidni tlacenku s deseti clankama behem mesice.

Pri tom na to nikdo normalni nesedne.

+5/−2
20.11.2017 19:14

J60a45n 48V71o92j41t43í73š21e83k 6932701875316

Co je proboha sluníčkářskýho na ježdění na kole? Kolo je dopravní prostřek, ne politickej názor. Neexistuje nic jako pravicovej/levicovej nebo sluníčkářskej/měsíčkářskej dopravní prostředek. Tohle je úplně strašnej nesmysl.

+2/0
20.11.2017 19:43

P41e78t78r 85B69á59č76a 8735126725745

To slavny sdileni vseho, prodej bez obalu a podobny ptakoviny.

Prave tohle.

+1/−1
20.11.2017 19:55

J31a79n 18V58o32j66t30í58š46e47k 6782561975946

Co je na tom sluníčkářskýho a co to vlastně znamená?

Chci někam jet na kole, protože je třeba hezky/baví mě to/chci sportovat, ale vim, že domů pojedu až večer a to už budu unavenej/bude zima. Tak prostě vemu u stojanu růžový kolo, dojedu tam a nechám ho tam a zpátky jedu večer metrem/taxikem. Nemusím se bát, že mi kolo někdo ukradne, nemusim se o něj starat, nemusim ho hlídat, nemusim si ho vlastně ani kupovat, když na něm třeba nejezdim často.

Mně se to zdá jako naprosto normální racionální úvaha a nic "sluníčkářskýho" na ní nepozoruju. Možná byste moh vytáhnout hlavu ze zadku a neodsuzuvat lidi za to že... za co vlastně? Že se z místa A na místo B dostávaj jinym způsobem, než vy?

Fakt nevidíte, jak je to hloupý?

+2/−1
20.11.2017 20:32

P28e87t30r 56B73á93č36a 8435786435105

Pro me je hloupy kdyz chlap jezdi na ruzovym kole zas ;-)

+1/0
20.11.2017 20:34

M72a77r54e25k 72Š85i42m75o95n 2704607358258

Jen růžová to může být, tadadada tadadada taa taa

0/0
21.11.2017 0:36

J87a27n 72V22o51j82t62í31š79e90k 6512711565276

A co je vlastně špatnýho na sdílení? Sdílení je princip, na kterym je celý město postavený. Sdílení je samotná podstata města. Sdílí se silnice, sdílí se tramvaje, sdílí se osvětlení, sdílí se lidská práce... celá ekonomika je postavená na sdílení.

Tak proč ne kola? Protože vy na kole nejezdíte? No tak nejezděte, nikdo vás nenutí.

+1/−1
20.11.2017 20:34

P38e77t48r 87H11o73f57m58a88n74n 6439724605450

Báča, to vaše levičácké sdílení silnic vás jednou zabije. Nechte si postavit vlastní silnici.

+1/0
21.11.2017 7:09

P80e12t33r 66B61á14č67a 8565316245905

Hofmann hod se do klidu.

0/0
22.11.2017 12:22

P95e80t77r 91Č85e13r52m26á68k 9148965569820

To je pravda tak napůl. Kolo je dopravní prostředek, to je pravda. Pokud budem mluvit o nějakých městech jako třeba Pardubice a dalších podobných menších aglomeracích v polabí tak to tím i končí, tam to politickou rovinu nemá.

V Praze je situace jiná, tady je kolo jako dopravní prostředek naprostý exot (i kdybych to chtěl napsat sebevíc pozitivně tak to 1% který zaujímá se prostě jinak vyjádřit nedá), a v rámci spektra těch mála uživatelů či zastánců se v neobvykle velké míře objevuje specifická skupina. Nikdo neříká že to jsou výhradně sluníčka, ale ta kumulace lidí s tohoto segmentu je prostě značná, to tak zkrátka je.

+3/0
20.11.2017 21:55

M59a60r67e38k 37Š96i77m78o32n 2264507778678

Celej Vietnam jezdí na kolech, ten je taky sluníčkářskej?

0/0
21.11.2017 0:35

P84e19t51r 58B80á56č34a 8965146925785

Spete dal.

0/0
22.11.2017 12:21

R66o12b71e90r56t 90M41o82t54k49a 4166117459385

Budou ta kola pojištěná pro případ způsobení dopravní nehody, nebo zranění chodce?

0/0
20.11.2017 17:35

M28a33r45t22i73n 63T36e24p28l27a42n 9737200325503

Vy máte kolo pojištěno pro případ způsobení nehody? Abych pravdu řekl, tak neznám pojišťovnu, která by umožnila pojistit kolo ve stylu povinného ručení. Neboli za nehodu zodpovídá řidič daného kola a je na něm, zda má nějaké pojištění odpovědnosti za škodu nebo ne.

+1/0
21.11.2017 9:16

M32i85r55e66k 87G71a35j34e85r 5311406849670

"Autosharing" take nedostava zadne dotace. Pujcovani aut je sice drahe, ale svoje zakazniky si naslo. Jsem proti dotacim, protoze je to jen zpusob, jak se dostat k penezum na ukor nekoho jineho a podporuje korupci.

+1/0
20.11.2017 16:58

J33a27n 77V18o16j29t62í32š87e83k 6402391515516

Dotace je způsob jak nasměrovat veřejnost k tomu, co je výhodnější jinak, než ekonomicky.

Tady jde konkrétně o to, že Praha má problémy s dopravou a přesměrovat část lidí na kola tomu problému pomůže.

0/−2
20.11.2017 17:11

P82e54t57r 82Č80e18r41m32á63k 9608435569660

Což tady nebude fungovat, v Praze kola nefungují nikoliv kvůli ekonomice ale kvůli nevhodnosti tohoto způsobu vzhledem k její rozloze a geografii.

Problém Prahy je nedostavěná infrastruktura jak MHD tak především IAD, tedy nikoliv v počtu.

+2/0
20.11.2017 18:18

J92a97n 58V89o43j77t68í90š11e49k 6332671905696

Blablabla... Klasický čermákovský "nebude fungovat, nemůže fungovat"

Očividně. Proto se to momentálně rozvíjí i bez dotací... Protože to nemůže fungovat.

0/0
20.11.2017 19:42

P28e44t11r 24Č37e46r30m51á79k 9388485589760

Děkuji za potvrzení že to nefunguje, proto to používá takové minimum lidí že to je pod hranicí statistické odchylky R^ Chápu že v těch číslech tradičně plavete, proto vám pak údaj 0,05% přijde jako rozvoj, nicméně ať se to takto klidně “rozvíjí” dál, v tom problém není, debata je o tom že to rozhodně nijak nenasměřuje veřejnost k tomu aby to najednou začla hromadně používat.

+1/0
20.11.2017 21:31

M36a10r62e26k 73Š58i62m69o33n 2384937968608

Denně ty růžový cyklisty potkávám, taky tu byl rozhovor s provozovatelem. Dost jich jezdí. Organizátor musí občas nějaká ta kola převést z údolí na kopec, ale zatím to funguje.

0/0
21.11.2017 0:44

P82e60t81r 14Č33e25r89m48á22k 9868615459160

Jde o to že to funguje v těch nepostřehnutelných počtech, na tom obecně braném využití kola to nic neměmí, to prostě v Praze fungovat nebude nikdy dokud jí někdo nesrovná do placky.

0/0
21.11.2017 16:21

M20i46r50o28s30l51a83v 11S41u89c47h32y 5590189370100

Tam, kde má Praha problémy v dopravě, na kolo sedne jenom sebevrah nebo naprostý šílenec.

+1/0
7.12.2017 8:38

A94n15t17o27n75í62n 68K69a75t14z33e68r 8382233226100

Praha není na nic takového pořádně připravena a navíc je to riziko větších dopravních zácpy nebo častých dopravních nehod.Když vidíme jak někteří pražáci jezdí!!

0/0
20.11.2017 16:44

J80i67ř47í 25K29o15c17u51r22e58k 6505694435808

A co kdyby radnice zařídila, že taxislužba bude jezdit za ceny MHD, jako doplněk k MHD?

+6/0
20.11.2017 16:01

J73a16n 61V47o27j81t54í28š39e56k 6762791525266

A k čemu by to Praze bylo?

0/0
20.11.2017 17:11

P28e24t72r 27Č76e46r51m90á69k 9218805889970

Vaše oblíbené sdílení - ubyla by část lidí co jezdí autem, resp. přesunula by se ta část přepravníno výkonu.

+1/0
20.11.2017 21:32

J64a14n 26V21o97j36t93í39š26e16k 6892951405556

Přesunula by se do aut. Hm. To se vyplatí.

+1/0
20.11.2017 22:25

P61e37t90r 48Č48e62r89m33á97k 9858335929950

Do sdílených aut R^

+1/0
20.11.2017 22:43

A39r82n46o49š66t 37S82t88á23r22e45k 4772530575864

Jakožto venkovan se do Phy autem vcelku bojím, protože to tam neznám a není vždycky jednoduché v koloně aut se zařadit včas do správného pruhu, když nevím předem, který to je (navigace to často neukazuje). A to mě chrání ještě jakžtakž plech auta kolem. Představa, že tam pojedu jako turista na kole... do toho bych opravdu nešel ani náhodou. Pro koho že jsou ta kola určena?

0/0
20.11.2017 15:35

T11o18m82á31š 45T90a88t62í78č72e41k 5360172410168

Pěkný video o Číně zaplavené sdílenými bicykly je tady:

https://www.youtube.com/watch?v=1IYu4wzy9Lw

+3/0
20.11.2017 14:08
Foto

B40r87o15n39i63s56l79a66v 32G67a56b65r47y25š 2542699941

To je ještě v pohodě, ale stejný počet aut byste na stejnou plochu nenacpal. I kdyby ten počet aut byl pětkrát menší než bicyklů.

0/−2
20.11.2017 14:24

T14o13m31á89š 13T11a56t15í49č29e66k 5760352110758

To je samozřejmě pravda, ale když už musí ty kola sbírat a odvážet na "hřbitovy", protože by se mezi nima jinak nedalo projít, začnou být i ta kola na obtíž.

No, řekněme že to v Praze atd. nebude mít takové dimenze jako v Šanghaji nebo Šen-čenu. Jak je v tom videu vysvětleno, v Číně nějaká regulace podnikání opravdu nehrozí, to když si vzpomenu třeba na naše nebohý brněnský hospodský s předzahrádkama...

0/0
20.11.2017 14:32
Foto

B57r17o81n56i72s23l93a40v 31G50a59b63r87y34š 2502479331

To ne. Obyčejná kola jsou pro placatá města, jako třeba Pardubice nebo Opava. Ale Praha jen někde, třeba z Václaváku na Anděl bez problémů.

+4/−1
20.11.2017 14:40

P12e46t32r 13N19a26j37d85e57k 7347236363221

Ty rezavějící vehikly co jsou na stojanech, jsou i zadarmo drahé. Ale na vytahání dotací z města nebo firem ty kola asi poslouží dobře.

+4/−1
20.11.2017 13:54

M88i96c65h80a18l 40P42a97u95l80í19č72e10k 2483525475685

No, neregulovat... Ono obecně je samozřejmě hezké, pokud věci fungují i bez regulací, ale u nás jsme extrémisté a často doháníme věci až do extrému, takže skutečně mám obavy, aby se nám ulice nezaneřádily kvanty odstavených kol. Však se podívejme na billboardy, jak se nám tu všude rozmohly a uvést to zase zpět do původního stavu je velmi problematické. Podnikatelé obecně jsou schopni se rozpínat neomezeně a kdyby nebylo regulací, tak např. developeři by nám tu zastavěli každý volný metr, bez ohledu na cokoliv.

Popravdě řečeno mě neregulovaný provoz kol v centru dost děsí. Např. je tam plno jednosměrek a v poslední době jsou časté tendence nechávat v jednosměrkách pro jízdní kola obousměrný provoz. K tomu již zmiňované, že na tom budou jezdit hlavně podnapilí cizinci, no potěš koště...

+2/0
20.11.2017 13:38

J79o97s81e42f 73V87o77m72á48č90k53a 5693254873794

1/ "mám obavy, aby se nám ulice nezaneřádily kvanty odstavených kol" – Myslíte, že někdo bude vyhazovat peníze z okna, aby mohl zaplavovat ulice odstavenými koly bez užitku?

2/ "Kdyby nebylo regulací, tak např. developeři by nám tu zastavěli každý volný metr, bez ohledu na cokoliv." Je to přesně obráceně – regulace znamená, že stavět mohou pouze bohatí a vlivní, kteří podplatí úředníka, aby mohl stavět na (bývalém) veřejném prostranství, případně obešel pravidla, která platí pro "lůzu". Bez regulace by mohl být zábor povolen třeba jen na základě referenda. A soukromé prostranství? Ano, tam ať si každý staví, jak chce, pokud tím třeba nebude stínit ostatním nebo jinak zasahovat do jejich majetku (smog, hluk atp.). Rovnováha se v takovém případě ustaví opravdu sama (kdo chce žít v betonové džungli bez kousku zeleně?)

3/ Billboardy se rozmohly, protože je po nich poptávka. Snaha uvést vše do "původního stavu" není všeobecně sdílený názor, mně je to třeba úplně jedno, naopak bych billboardy ponechal, pokud s tím majitel nemovitosti souhlasí.

0/−1
20.11.2017 15:50

J13i18ř61í 62K96o17c26u20r14e35k 6165644225398

AD 1) Když na to kolo dostane dotaci ve výši dvojnásobku pořizovací ceny, tak ano.

+2/0
20.11.2017 16:02

J18o77s83e48f 88V54o24m54á78č25k18a 5863184683484

Ano, důsledek regulace, souhlas.

0/0
20.11.2017 18:37

J87a37n 79V92o39j68t90í86š89e49k 6602631875766

Že se o regulaci rozhodne referendem nemění nic na tom, že je to regulace.

"pokud tím třeba nebude stínit ostatním nebo jinak zasahovat do jejich majetku" - což je taky regulace (a to dokonce přesně ta, která momentálně platí)

0/0
20.11.2017 17:16

D17a67v33i65d 42K39n23a69p30e36k 8437644586385

Tak uvidíme, jak se to vyvine. Např. ve Vídni je teď s těmito čínskými koly problém, že je lidé odkládají, kam chtějí, protože pro ně nejsou oficiální stojany. A vandalové tato nepřipoutaná kola hází např. do řeky, na silnice, atd.

Takže každá cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly.

+1/0
20.11.2017 13:29

J45o53s19e98f 56V71o25m96á35č71k82a 5693274903934

Řekl bych, že tady nebude ani ten dobrý úmysl. Mám pocit, že provozovatelům šlo v první řadě pouze o dotace.

+5/0
20.11.2017 13:36

P98e37t90r 36K76o71v57a83ř31í74k 1381353289167

"Od pražského magistrátu máme zatím jedinou, neoficiální zprávu – chtějí, aby naše služba stála deset korun za půl hodiny."

A to jako jakým právem? Nikdo nemá právo někomu přikazovat, za kolik někomu půjčí kolo.

+3/0
20.11.2017 13:26

M53a58r73t20i61n 50K45ř40í61ž 9163252600207

zas na druhou stranu, nemůže nikomu upírat jeho přání - ani magistrátu ne. :-)

+1/0
20.11.2017 13:31

M41a61r82t71i22n 32K74ř31í98ž 9523382800667

Proč se do toho Praha vůbec montuje? Praha má pronajímat prostory pro stojany na kola a tím její úloha končí.

+1/0
20.11.2017 13:24

J87o68s87e33f 28B45r96o89ž81e22k 7183595642491

Ale může právě tím jak nastaví výši pronájmu klást požadavky na výslednou cenu. To je naprosto běžné - poskytnu ti prostory zdarma a ty máš max. cenu - nebo za prostor zaplatíš tržní cenu a pak si vybírej kolik chceš.

0/0
20.11.2017 15:36

T57o67n75d83a 20H26e60j25l32í48k 1128263139527

Cože, 10kč na půl hodiny??? Však tramvajenku mám za 10kč průměrně na celý den!

Zvýhodňování uživatelů PID zavání tím, že část jízdného z té tramvajenky bude vyvedeno v podobě nějakých dotací těmto kolařům, s tím zásadně nesouhlasím!

0/0
20.11.2017 13:21

P38e93t61r 75Č52e37r87m79á63k 9298595499730

Vyjímečně má Dolínek pravdu - není co regulovat, je to okrajová záležitost, těch pár tisíc kol nepokrývá ani procento populace, takže bát se že to něco zahltí je skutečně zbytečné. R^

Podpora na úrovni prostoru na stojany jistě na místě je, ale to je v kompetenci jednotlivých MČ, že zrovna v centru jsou k tomu vlažní je celkem logické - ekologické způsoby dopravy se omezovaly tak dlouho až to zasáhlo i kola a poptávka turistů zdaleka není tak velká.

0/−1
20.11.2017 13:06

M56a81r27e62k 32Š67e27s64t16á71k 4465481306111

Ono to už v některých lokalitách je kolo, kam se podíváš. Například u nás u práce už ve stojanech není místo pro vlastní kola, protože tam jsou samá Rekola. Bylo by na místě, aby si tyto firmy buď zajistily vlastní stojany, nebo se dala kola postavit na stojan na kole a aby za to tyto firmy platily poplatky stejně, jako když chce podnikat kdokoliv jiný.

+5/0
20.11.2017 13:10

P42e53t15r 36Č16e72r31m69á87k 9808255489950

Jo to každopádně, zábor by měli platit normálně tržní, taxislužby také za štafly platí.

+4/0
20.11.2017 13:14







Najdete na iDNES.cz