Diskuse k článku

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to nepotvrdil a sdílená kola v ulicích vítá jako doplněk k MHD. Chce proto, aby jízda po Praze na kole byla cenově zvýhodněna třeba jako cesta tramvají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M87i59r51o16s40l47a76v 28S51u10c98h22y 5420569590520

Každá regulace deformuje trh. V praxi funguje podle zásady: chudým brát (daně), bohatým dát (dotace). Pokud chcete, aby více lidí jezdilo na kolech, postarejte se o jejich bezpečí a aby měli kam ta kola dávat - a uvidíte, jak to bude fungovat.

0/0
7.12.2017 8:45

P72e40t98r 56B58á46č26a 8195816555445

Tahle slunickarska pakarna ma zas tradicne mezi slunickovyma mediema solidni tlacenku s deseti clankama behem mesice.

Pri tom na to nikdo normalni nesedne.

+5/−2
20.11.2017 19:14

J13a63n 56V68o26j53t67í19š36e47k 6432781835606

Co je proboha sluníčkářskýho na ježdění na kole? Kolo je dopravní prostřek, ne politickej názor. Neexistuje nic jako pravicovej/levicovej nebo sluníčkářskej/měsíčkářskej dopravní prostředek. Tohle je úplně strašnej nesmysl.

+2/0
20.11.2017 19:43

P69e10t75r 20B67á35č56a 8435146455305

To slavny sdileni vseho, prodej bez obalu a podobny ptakoviny.

Prave tohle.

+1/−1
20.11.2017 19:55

J90a57n 49V50o43j41t34í84š13e72k 6632931405816

Co je na tom sluníčkářskýho a co to vlastně znamená?

Chci někam jet na kole, protože je třeba hezky/baví mě to/chci sportovat, ale vim, že domů pojedu až večer a to už budu unavenej/bude zima. Tak prostě vemu u stojanu růžový kolo, dojedu tam a nechám ho tam a zpátky jedu večer metrem/taxikem. Nemusím se bát, že mi kolo někdo ukradne, nemusim se o něj starat, nemusim ho hlídat, nemusim si ho vlastně ani kupovat, když na něm třeba nejezdim často.

Mně se to zdá jako naprosto normální racionální úvaha a nic "sluníčkářskýho" na ní nepozoruju. Možná byste moh vytáhnout hlavu ze zadku a neodsuzuvat lidi za to že... za co vlastně? Že se z místa A na místo B dostávaj jinym způsobem, než vy?

Fakt nevidíte, jak je to hloupý?

+2/−1
20.11.2017 20:32

P68e73t47r 32B15á39č61a 8245946885455

Pro me je hloupy kdyz chlap jezdi na ruzovym kole zas ;-)

+1/0
20.11.2017 20:34

M49a98r23e29k 87Š69i58m21o48n 2354947288678

Jen růžová to může být, tadadada tadadada taa taa

0/0
21.11.2017 0:36

J92a15n 18V92o79j86t15í16š45e37k 6982611185206

A co je vlastně špatnýho na sdílení? Sdílení je princip, na kterym je celý město postavený. Sdílení je samotná podstata města. Sdílí se silnice, sdílí se tramvaje, sdílí se osvětlení, sdílí se lidská práce... celá ekonomika je postavená na sdílení.

Tak proč ne kola? Protože vy na kole nejezdíte? No tak nejezděte, nikdo vás nenutí.

+1/−1
20.11.2017 20:34

P98e16t67r 75H61o59f14m93a42n21n 6649254135140

Báča, to vaše levičácké sdílení silnic vás jednou zabije. Nechte si postavit vlastní silnici.

+1/0
21.11.2017 7:09

P82e90t56r 72B54á78č39a 8985306675445

Hofmann hod se do klidu.

0/0
22.11.2017 12:22

P18e83t39r 14Č70e23r67m78á58k 9598145809590

To je pravda tak napůl. Kolo je dopravní prostředek, to je pravda. Pokud budem mluvit o nějakých městech jako třeba Pardubice a dalších podobných menších aglomeracích v polabí tak to tím i končí, tam to politickou rovinu nemá.

V Praze je situace jiná, tady je kolo jako dopravní prostředek naprostý exot (i kdybych to chtěl napsat sebevíc pozitivně tak to 1% který zaujímá se prostě jinak vyjádřit nedá), a v rámci spektra těch mála uživatelů či zastánců se v neobvykle velké míře objevuje specifická skupina. Nikdo neříká že to jsou výhradně sluníčka, ale ta kumulace lidí s tohoto segmentu je prostě značná, to tak zkrátka je.

+3/0
20.11.2017 21:55

M43a67r62e97k 72Š95i38m64o82n 2104327538808

Celej Vietnam jezdí na kolech, ten je taky sluníčkářskej?

0/0
21.11.2017 0:35

P36e16t39r 79B98á85č98a 8405526755745

Spete dal.

0/0
22.11.2017 12:21

R89o70b97e96r46t 53M54o78t20k95a 4386867269415

Budou ta kola pojištěná pro případ způsobení dopravní nehody, nebo zranění chodce?

0/0
20.11.2017 17:35

M36a34r38t78i34n 82T16e59p88l86a60n 9487770605283

Vy máte kolo pojištěno pro případ způsobení nehody? Abych pravdu řekl, tak neznám pojišťovnu, která by umožnila pojistit kolo ve stylu povinného ručení. Neboli za nehodu zodpovídá řidič daného kola a je na něm, zda má nějaké pojištění odpovědnosti za škodu nebo ne.

+1/0
21.11.2017 9:16

M80i28r89e91k 87G17a11j97e41r 5281386559530

"Autosharing" take nedostava zadne dotace. Pujcovani aut je sice drahe, ale svoje zakazniky si naslo. Jsem proti dotacim, protoze je to jen zpusob, jak se dostat k penezum na ukor nekoho jineho a podporuje korupci.

+1/0
20.11.2017 16:58

J42a84n 96V29o23j48t71í61š69e61k 6282911675396

Dotace je způsob jak nasměrovat veřejnost k tomu, co je výhodnější jinak, než ekonomicky.

Tady jde konkrétně o to, že Praha má problémy s dopravou a přesměrovat část lidí na kola tomu problému pomůže.

0/−2
20.11.2017 17:11

P81e20t45r 96Č74e92r60m39á76k 9488945379330

Což tady nebude fungovat, v Praze kola nefungují nikoliv kvůli ekonomice ale kvůli nevhodnosti tohoto způsobu vzhledem k její rozloze a geografii.

Problém Prahy je nedostavěná infrastruktura jak MHD tak především IAD, tedy nikoliv v počtu.

+2/0
20.11.2017 18:18

J34a35n 96V59o94j37t62í27š13e88k 6402351395876

Blablabla... Klasický čermákovský "nebude fungovat, nemůže fungovat"

Očividně. Proto se to momentálně rozvíjí i bez dotací... Protože to nemůže fungovat.

0/0
20.11.2017 19:42

P66e20t66r 71Č98e30r77m29á86k 9948315629610

Děkuji za potvrzení že to nefunguje, proto to používá takové minimum lidí že to je pod hranicí statistické odchylky R^ Chápu že v těch číslech tradičně plavete, proto vám pak údaj 0,05% přijde jako rozvoj, nicméně ať se to takto klidně “rozvíjí” dál, v tom problém není, debata je o tom že to rozhodně nijak nenasměřuje veřejnost k tomu aby to najednou začla hromadně používat.

+1/0
20.11.2017 21:31

M92a12r18e58k 34Š84i24m46o35n 2724117328648

Denně ty růžový cyklisty potkávám, taky tu byl rozhovor s provozovatelem. Dost jich jezdí. Organizátor musí občas nějaká ta kola převést z údolí na kopec, ale zatím to funguje.

0/0
21.11.2017 0:44

P14e22t77r 31Č15e70r45m15á93k 9298205769940

Jde o to že to funguje v těch nepostřehnutelných počtech, na tom obecně braném využití kola to nic neměmí, to prostě v Praze fungovat nebude nikdy dokud jí někdo nesrovná do placky.

0/0
21.11.2017 16:21

M17i55r15o47s12l38a41v 74S69u24c94h40y 5150509240500

Tam, kde má Praha problémy v dopravě, na kolo sedne jenom sebevrah nebo naprostý šílenec.

+1/0
7.12.2017 8:38

A40n46t65o48n43í25n 65K51a65t89z60e27r 8562983826970

Praha není na nic takového pořádně připravena a navíc je to riziko větších dopravních zácpy nebo častých dopravních nehod.Když vidíme jak někteří pražáci jezdí!!

0/0
20.11.2017 16:44

J81i38ř76í 68K41o86c70u71r90e89k 6445964815898

A co kdyby radnice zařídila, že taxislužba bude jezdit za ceny MHD, jako doplněk k MHD?

+6/0
20.11.2017 16:01

J98a29n 30V63o62j81t53í37š61e91k 6892631815226

A k čemu by to Praze bylo?

0/0
20.11.2017 17:11

P77e24t28r 69Č41e96r58m75á72k 9558195539750

Vaše oblíbené sdílení - ubyla by část lidí co jezdí autem, resp. přesunula by se ta část přepravníno výkonu.

+1/0
20.11.2017 21:32

J92a56n 53V79o67j69t75í89š40e96k 6922451105536

Přesunula by se do aut. Hm. To se vyplatí.

+1/0
20.11.2017 22:25

P53e76t84r 77Č77e15r58m93á76k 9708735649830

Do sdílených aut R^

+1/0
20.11.2017 22:43

A40r32n56o73š53t 19S15t60á79r18e21k 4312920165314

Jakožto venkovan se do Phy autem vcelku bojím, protože to tam neznám a není vždycky jednoduché v koloně aut se zařadit včas do správného pruhu, když nevím předem, který to je (navigace to často neukazuje). A to mě chrání ještě jakžtakž plech auta kolem. Představa, že tam pojedu jako turista na kole... do toho bych opravdu nešel ani náhodou. Pro koho že jsou ta kola určena?

0/0
20.11.2017 15:35

T47o26m34á33š 40T53a15t98í86č77e41k 5470272980798

Pěkný video o Číně zaplavené sdílenými bicykly je tady:

https://www.youtube.com/watch?v=1IYu4wzy9Lw

+3/0
20.11.2017 14:08
Foto

B81r15o12n84i44s66l82a32v 48G36a93b91r72y67š 2732559831

To je ještě v pohodě, ale stejný počet aut byste na stejnou plochu nenacpal. I kdyby ten počet aut byl pětkrát menší než bicyklů.

0/−2
20.11.2017 14:24

T98o36m55á59š 45T49a34t39í34č33e68k 5950222700878

To je samozřejmě pravda, ale když už musí ty kola sbírat a odvážet na "hřbitovy", protože by se mezi nima jinak nedalo projít, začnou být i ta kola na obtíž.

No, řekněme že to v Praze atd. nebude mít takové dimenze jako v Šanghaji nebo Šen-čenu. Jak je v tom videu vysvětleno, v Číně nějaká regulace podnikání opravdu nehrozí, to když si vzpomenu třeba na naše nebohý brněnský hospodský s předzahrádkama...

0/0
20.11.2017 14:32
Foto

B61r10o36n15i28s18l70a64v 63G93a85b96r45y60š 2422419231

To ne. Obyčejná kola jsou pro placatá města, jako třeba Pardubice nebo Opava. Ale Praha jen někde, třeba z Václaváku na Anděl bez problémů.

+4/−1
20.11.2017 14:40

P31e56t48r 90N52a30j45d64e77k 7557196433231

Ty rezavějící vehikly co jsou na stojanech, jsou i zadarmo drahé. Ale na vytahání dotací z města nebo firem ty kola asi poslouží dobře.

+4/−1
20.11.2017 13:54

M35i35c64h16a40l 71P41a67u37l75í37č70e91k 2643595525875

No, neregulovat... Ono obecně je samozřejmě hezké, pokud věci fungují i bez regulací, ale u nás jsme extrémisté a často doháníme věci až do extrému, takže skutečně mám obavy, aby se nám ulice nezaneřádily kvanty odstavených kol. Však se podívejme na billboardy, jak se nám tu všude rozmohly a uvést to zase zpět do původního stavu je velmi problematické. Podnikatelé obecně jsou schopni se rozpínat neomezeně a kdyby nebylo regulací, tak např. developeři by nám tu zastavěli každý volný metr, bez ohledu na cokoliv.

Popravdě řečeno mě neregulovaný provoz kol v centru dost děsí. Např. je tam plno jednosměrek a v poslední době jsou časté tendence nechávat v jednosměrkách pro jízdní kola obousměrný provoz. K tomu již zmiňované, že na tom budou jezdit hlavně podnapilí cizinci, no potěš koště...

+2/0
20.11.2017 13:38

J74o65s31e96f 18V78o90m49á50č62k60a 5313504673594

1/ "mám obavy, aby se nám ulice nezaneřádily kvanty odstavených kol" – Myslíte, že někdo bude vyhazovat peníze z okna, aby mohl zaplavovat ulice odstavenými koly bez užitku?

2/ "Kdyby nebylo regulací, tak např. developeři by nám tu zastavěli každý volný metr, bez ohledu na cokoliv." Je to přesně obráceně – regulace znamená, že stavět mohou pouze bohatí a vlivní, kteří podplatí úředníka, aby mohl stavět na (bývalém) veřejném prostranství, případně obešel pravidla, která platí pro "lůzu". Bez regulace by mohl být zábor povolen třeba jen na základě referenda. A soukromé prostranství? Ano, tam ať si každý staví, jak chce, pokud tím třeba nebude stínit ostatním nebo jinak zasahovat do jejich majetku (smog, hluk atp.). Rovnováha se v takovém případě ustaví opravdu sama (kdo chce žít v betonové džungli bez kousku zeleně?)

3/ Billboardy se rozmohly, protože je po nich poptávka. Snaha uvést vše do "původního stavu" není všeobecně sdílený názor, mně je to třeba úplně jedno, naopak bych billboardy ponechal, pokud s tím majitel nemovitosti souhlasí.

0/−1
20.11.2017 15:50

J41i39ř30í 69K10o54c93u80r20e29k 6605644845228

AD 1) Když na to kolo dostane dotaci ve výši dvojnásobku pořizovací ceny, tak ano.

+2/0
20.11.2017 16:02

J89o76s27e51f 66V60o69m42á19č31k92a 5503284853234

Ano, důsledek regulace, souhlas.

0/0
20.11.2017 18:37

J76a49n 50V95o98j20t58í57š31e90k 6112791845206

Že se o regulaci rozhodne referendem nemění nic na tom, že je to regulace.

"pokud tím třeba nebude stínit ostatním nebo jinak zasahovat do jejich majetku" - což je taky regulace (a to dokonce přesně ta, která momentálně platí)

0/0
20.11.2017 17:16

D76a57v23i15d 37K60n84a43p78e82k 8177894986305

Tak uvidíme, jak se to vyvine. Např. ve Vídni je teď s těmito čínskými koly problém, že je lidé odkládají, kam chtějí, protože pro ně nejsou oficiální stojany. A vandalové tato nepřipoutaná kola hází např. do řeky, na silnice, atd.

Takže každá cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly.

+1/0
20.11.2017 13:29

J97o76s58e36f 17V66o43m79á19č68k85a 5113404283944

Řekl bych, že tady nebude ani ten dobrý úmysl. Mám pocit, že provozovatelům šlo v první řadě pouze o dotace.

+5/0
20.11.2017 13:36

P59e65t79r 84K31o41v73a78ř44í89k 1351373429697

"Od pražského magistrátu máme zatím jedinou, neoficiální zprávu – chtějí, aby naše služba stála deset korun za půl hodiny."

A to jako jakým právem? Nikdo nemá právo někomu přikazovat, za kolik někomu půjčí kolo.

+3/0
20.11.2017 13:26

M67a88r19t21i38n 59K54ř41í74ž 9723272760967

zas na druhou stranu, nemůže nikomu upírat jeho přání - ani magistrátu ne. :-)

+1/0
20.11.2017 13:31

M48a54r29t35i29n 66K48ř29í27ž 9363142760877

Proč se do toho Praha vůbec montuje? Praha má pronajímat prostory pro stojany na kola a tím její úloha končí.

+1/0
20.11.2017 13:24

J34o96s24e45f 80B39r10o19ž50e78k 7753895122681

Ale může právě tím jak nastaví výši pronájmu klást požadavky na výslednou cenu. To je naprosto běžné - poskytnu ti prostory zdarma a ty máš max. cenu - nebo za prostor zaplatíš tržní cenu a pak si vybírej kolik chceš.

0/0
20.11.2017 15:36

T49o27n90d17a 67H54e44j34l34í25k 1648163709937

Cože, 10kč na půl hodiny??? Však tramvajenku mám za 10kč průměrně na celý den!

Zvýhodňování uživatelů PID zavání tím, že část jízdného z té tramvajenky bude vyvedeno v podobě nějakých dotací těmto kolařům, s tím zásadně nesouhlasím!

0/0
20.11.2017 13:21

P49e50t62r 14Č44e49r35m57á27k 9388915879750

Vyjímečně má Dolínek pravdu - není co regulovat, je to okrajová záležitost, těch pár tisíc kol nepokrývá ani procento populace, takže bát se že to něco zahltí je skutečně zbytečné. R^

Podpora na úrovni prostoru na stojany jistě na místě je, ale to je v kompetenci jednotlivých MČ, že zrovna v centru jsou k tomu vlažní je celkem logické - ekologické způsoby dopravy se omezovaly tak dlouho až to zasáhlo i kola a poptávka turistů zdaleka není tak velká.

0/−1
20.11.2017 13:06

M86a96r75e52k 45Š27e96s97t11á35k 4295461316531

Ono to už v některých lokalitách je kolo, kam se podíváš. Například u nás u práce už ve stojanech není místo pro vlastní kola, protože tam jsou samá Rekola. Bylo by na místě, aby si tyto firmy buď zajistily vlastní stojany, nebo se dala kola postavit na stojan na kole a aby za to tyto firmy platily poplatky stejně, jako když chce podnikat kdokoliv jiný.

+5/0
20.11.2017 13:10

P98e72t98r 80Č74e67r16m68á10k 9268705549610

Jo to každopádně, zábor by měli platit normálně tržní, taxislužby také za štafly platí.

+4/0
20.11.2017 13:14

Najdete na iDNES.cz