Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letoun poháněný fritovacím olejem. Čína přechází na alternativní biopaliva

Zatímco většina lidí lije kuchyňský olej na pánve, čínská letecká společnosti Hainan Airlines jej přidává do palivových nádrží svých letadel. Doposud aerolinka používala toto palivo jen vnitrostátně. V úterý ale posádka s cestujícími absolvovala první mezinárodní let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J85a90n 58K24o54ř56á46n 7887548288636

Během letu budete muset sníst tolik hranolků, aby to vystačilo na cestu zpět. Jinak se domů nedostanete.

+3/0
27.11.2017 14:58

A51l95e19š 33J12a74n23á44č86e83k 3303444966443

Friták lejou do starých dieselů, měl jsem za to že letadlo nemá starý dieselový motor :-)

0/0
27.11.2017 11:10

L64e83o94š 16M61a26r20š20a13l 5382404642148

A na palubě se při letu podávají řízečky.;-D

0/0
27.11.2017 7:26

L65a49d41a 92N57o41v18a71k 4152123367

to kdybych věděl, tak jsem dneska nevylil friťák do záchoda....:-/

+1/−2
27.11.2017 0:31

K73a73r44e22l 59L52a65n55g61r 2782897720508

Biopaliva a letadlové motory nejdou dohromady. Je otázka času kdy se to začne sypat a bude stát mahlant na opravách.

+2/0
26.11.2017 23:36

P81a91v11e53l 40M92a79t91o47u70š56e94k 5550907718124

Já myslím, že vývojáři vědí, co dělají.

+2/0
27.11.2017 9:06

T87o71m59á81š 68T42a87t80í96č59e59k 5720842120348

Kdo o tom ví víc? Je efektivnější spálit použitý fritovací olej ve specializovaných elektrárnách, nebo v leteckých turbínách?

+4/0
26.11.2017 22:09

J75a75r89o21m64í40r 64K41r21á31l 4430369134869

Do letadla ho nemůžete jen tak najít. Musí být bez nečistot a s požadovanými vlastnostmi.

+1/0
26.11.2017 22:11

T27o14m61á92š 52T73a17t39í90č80e48k 5140302550798

Já jsem se ptal na něco jiného.

0/0
26.11.2017 22:12

O43d17s17t44r45a80n28ě65n78ý 17U71ž32i39v47a59t34e16l

Uživatel požádal o vymazání
+11/0
26.11.2017 22:51

T83o92m79á55š 97T78a41t38í26č45e84k 5180712600198

Díky moc, že jste to napsal za mne tak správně a pěkně! R^:-)R^

+1/0
26.11.2017 23:41

M19i60k77u23l36á90š 66K16a97l47i81n85a 1802503765

Zajímavá úvaha :-)

0/0
26.11.2017 23:55

L91e40o56š 41M29a36r74š34a45l 5382754152298

Měl by jste o tom informovat někoho kompetentního v EU.;-D;-D;-D

0/0
27.11.2017 7:28

P44a43v56e17l 55M61a23t78o69u46š97e25k 5270857818174

Naopak, letecký motor je schopen pracovat v téměř konstantním režimu, hlavně u dálkových letů, na rozdíl od motoru automobilového. Možná srovnatelně s elektrárnou. Prohlašování od stolu, že je všechno (co nevymyslí českej strejc) blbost, mne fascinuje! Politický úkol to možná je (ačkoli u nestátní společnosti těžko soudit). Jenže ne každé politické rozhodnutí musí být nutně blbé. Jak to vypadá v zemích, kde stát skoro nic nereguluje - viz např. Indii, Bangladéš, Egypt, většinu Latinské Ameriky atd.

0/0
27.11.2017 9:15

J25a91r59o87m48í53r 53K61r40á41l 4820449364429

Tím chci říci, že nelze určit, zda vůbec lze ten fritovací olej do letadla použít bez přepracování.

0/0
27.11.2017 6:46

T59o85m46á71š 63T90a74t40í28č36e97k 5310932570268

Ano, nutnost komplexnější úpravy použitého friťáku může efektivnost využití taky snižovat...

0/0
27.11.2017 9:27

J11i50ř91í 26K29o45c25u27r79e89k 6895934755238

Ekoaktivisti... něco prosadí a přikážou bez ohledu na důsledky a pak se vztekají, že nastalo přesně to, co dávno předvídali jejich kritici. Kterým se teda dodneška posmívají. A to jim dává pocit, že jsou to oni, kdo by měl vládnout a přikazovat světu.

PS: Sen každého sociálního ekologa: Letí na konferenci vlastním letadlem na biopalivo vypěstované hladovými africkými dětmi a namísto jídla pro ty děti.

+9/−4
26.11.2017 20:15

R78a78s52t37i60s47l38a79v 24P28a26l50u61š 4417608507324

V článku ani nikde inde som sa nedočítal, že by ekoaktivisti presadzovali používanie palmového oleja ako alternatívneho paliva v leteckej doprave. A čo konkrétne mali ich kritici predvídať? To, že si leteckí dopravcovia z množstva ciest, ako redukovať svoju uhlíkovú stopu, vybrali tú najjednoduchšiu a zároveň asi najhoršiu?

P.S.: Sen každého ignoranta: tankuje benzín za 1 halier do svojho SUV so 7-litrovým osemvalcom a na tvári má plynovú masku, aby sa nezadusil nedýchateľným ovzduším.

+2/−2
26.11.2017 22:13

O58d14s23t40r41a51n19ě22n48ý 44U68ž66i81v73a95t97e26l

Uživatel požádal o vymazání
+1/−2
26.11.2017 23:07

R48a57s54t93i43s19l86a30v 35P73a10l78u82š 4827658387674

Mne sa zdá, že sféru vedy ste opustili predovšetkým vy sám. Inak by ste nemohli napísať, že niekto sa rozhodol priliať do leteckého paliva minimálne množstvo sajrajtu len preto, aby tam zhorel a tým nikde inde neškodil. Rastlinné oleje sú zložené z rôznych druhov uhľovodíkov rovnako ako ropa a hydrogenáciou resp. hydrokrakovaním sa z nich dá vyrobiť palivo zložené z nafténov a alkánov rovnako ako letecké palivo vyrábané z ropy. Nejedná sa o žiadny sajrajt, ktorý sa len tak spáli, ale o plnohodnotné palivo, ktoré sa dá používať aj úplne samostatne bez miešania s klasickým palivom z ropy.

A naozaj nechápem, prečo do tejto diskusie miešate národné parky. Tie sú vhodným nástrojom na lokálnu ochranu hodnotných oblastí alebo endemických druhov, ale nijako nesúvisia s globálnymi problémami, ako je znečisťovanie prostredia alebo nakladanie s odpadmi.

+2/0
27.11.2017 3:03

P40a89v62e82l 46Ř36a42p24e21k 7132696239425

Docela by mě zajímalo, kolik CO2 se vyrchlí při sběru toho oleje, jeho zpracování a opětovné distribuci. Nevěřím tomu, že to má jakýkoli přínos.

+4/−2
26.11.2017 20:12

J53a29n 51V44á91c12l94a37v25í93k 3352196151769

Přitom ho mohli nalít do nejbližší řeky. Prostě divní ti Číňani.

+11/−1
26.11.2017 20:59

R19a42s64t60i12s37l23a42v 16P45a43l11u31š 4217788317164

Podaktorí šikulovia vylievajú použitý olej vo veľkom do verejnej kanálizácie, kde potom upchávajú trubky a zahlcujú čističky. Možno by si mal p.Řapek vyskúšať čistenie takého upchatého kanála, aby si ujasnil prínosy recyklácie použitého oleja. ;-D

+2/0
26.11.2017 21:55

P27e17t92r 29M80a36r47š90o63u42n 5395258946366

Jasně, shazuje kritiku nesmyslem...

Ne.

Mnohem efektivnější by bylo zatopit s ním někde v místních kamnech (teplo, elektřina atd), nez ho vozit kdo ví kam, a vynakladat energie na čištění a míchání. (Nebo snad myslíte, že do letadla ho lejou i se zbytkem hranolek a cinskejch nudlí?)

+2/0
26.11.2017 23:14

J72a40n 59V33á81c55l51a67v84í28k 3212226161119

Zatopit v místních kamnech? To je možná řešení, když si někdo na venkově o víkendu ufrituje řízky.

Jakmile se bavíme o restauracích ve velkých městech, tak asi tušíte, že tudy cesta nevede. Do kanalizace se to lít moc nedá, takže nakonec se to sváží k likvidaci (která může ale nakonec probíhat také spalováním).

Pak už je to jen o tom, jestli má čištění na něco použitelného v letectví smysl. Nakonec ropa se také neleje do leteckých motorů v surovém stavu.

0/0
27.11.2017 15:00

O89d80s83t58r93a87n18ě11n22ý 56U38ž15i26v69a48t94e83l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
26.11.2017 23:19

R27a20s18t69i69s70l87a96v 74P63a59l32u74š 4187678307464

Máte nejaké odkazy na takéto výskumy ohľadom dlhodobého dopadu veľkých ekologických katastrof? Súhlasím s tým, že lokálne následky jednej havárie dokáže ekosystém vyriešiť tak, že rozptýli znečistenie do širšieho prostredia, kde sa môže postupne absorbovať. Lenže dopady týchto havárií aj ďalšieho znečistenia sa globálne kumulujú, pretože jeho tempo už ďaleko prevyšuje túto absorpčnú schopnosť. Samozrejme, že ekosystém sa dokáže adaptovať aj na tieto výrazné zmeny. Ale my sme na stabilite ekosystému životne závislý a pokiaľ rýchlosť týchto zmien prekročí určitú hranicu, tak už nebudeme schopní získať dostatok zdrojov ani na základné prežívanie a nieto ešte fungovanie tak komplexnej ekonomiky ako dnes.

0/0
27.11.2017 0:33

R10a81s58t80i30s17l28a70v 28P12a94l75u38š 4817288887434

Skúste pouvažovať aj o emisiách a ďalších environmentálnych škodách spôsobených ťažbou a spracovaním ropy. Tá sa často dopravuje na obrovské vzdialenosti a znečistenie prostredia pri ťažbe a spracovaní patrí k najväčším ekologickým záťažiam vôbec. Nehovoriac už o škodách pri katastrofálnych haváriách ako na Deepwater Horizon, či zničujúcich vojnových konfliktoch, ktoré súvisia s bojom o ropné zdroje. Argumentovať v tejto súvislosti nepriamou environmentálnou záťažou pri recyklácií použitého rastlinného oleja je priam absurdné.

Okrem toho, podľa výskumu NASA pri použití 50% biopaliva dosahuje redukcia emisií z leteckej dopravy 50 až 70%, čo je teda naozaj výrazný efekt. Veriť alebo neveriť môžete čomu chcete, ale pokiaľ ignorujete takéto fakty, tak sa dostávate na úroveň ľudí, ktorí neveria tomu, že Zem je guľatá a obieha okolo slnka.

0/0
26.11.2017 21:49

J93a11r97o41m29í19r 94K60r28á33l 4580789464489

Není biopalivo jako biopalivo. Ano, alkohol dá těch emisí míň, ale použitý olej asi netestovali.

0/0
26.11.2017 22:10

R69a84s79t68i65s45l13a95v 13P88a97l51u68š 4917318457814

Boeing spolu s čínskym COMACom uvádza v tlačovej správe 50-80% redukciu emisií práve v súvislosti s týmto projektom v Číne.

http://boeing.mediaroom.com/2014-10-22-Boeing-COMAC-Open-Facility-to-Transform-Gutter-Oil-into-Aviation-Biofuel

0/0
26.11.2017 22:21

O40d42s41t24r65a32n14ě80n71ý 62U29ž11i83v69a91t81e62l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
26.11.2017 23:22

R34a89s58t23i61s53l40a96v 97P18a43l77u49š 4127398827504

Pokiaľ "hokejkovými grafmi" odkazujete na vedecké spory ohľadne dlhodobého vývoja globálnych teplôt, tak nechápem, ako to súvisí so skúmaním vlastností leteckých palív a emisií produkovaných pri ich spaľovaní, resp. výrobe. Dáta potrebné k takejto analýze sa dajú získať priamym meraním a nevyžadujú nepriame získavanie a spracovanie údajov z minulosti, ktoré je práve mimoriadne problematické.

0/0
27.11.2017 0:40

R28a46d15e34k 14S62e75d87l92á81k 5823930287291

A věděli pasažéři na čem letí? Kdyby mě řekli že poltím na fritovacím oleji, asi si to rozmyslím.

+2/0
26.11.2017 19:42

P16e68t16r 67M40a86r68š77o88u10n 5265668236706

Bych si objednal hranolky

+3/0
26.11.2017 23:16

J12a32k60u89b 28M43a50t55o76u38š 3305372812343

Přitom lidé co lítají na starým fritovacím oleji obvykle letí jen záchod.

0/0
26.11.2017 23:31

L67i70b57o12r 79F87i37l18á43k 6441986950819

McDonalds začne vyvíjet vlastní letadlo.

+12/0
26.11.2017 19:30
Foto

P49a57v14e17l 46P48o14k84o70r31n91ý 2756844770592

Koupí čínskou licenci...:-)

+3/0
26.11.2017 19:56

P91e76t46r 12M14a43c19h27á52č23e86k 9357434933

V rámci menu ho budou dokrmovat kolou a listovým salátem.

+1/0
26.11.2017 21:39

S87t25a89n32i60s11l97a71v 31R83o87s77e48c96k49ý 9645369931199

A jaké to má EURO?

+5/0
26.11.2017 19:28

V76o25j66t96ě95c90h 47M40o39r61a92v58e23c 5705904826155

-10

+1/0
26.11.2017 20:56

M11i52c33h76a61l 30Z55á62k23o36u94c22k76ý 2864854911251

To nemá Euro, to má Hřivnu 4.

0/0
26.11.2017 23:13

P66e77t31r 27M93a40r23š70o67u19n 5375348746166

To nemá euro, to má CE

.....

(China Export ;) )

0/0
26.11.2017 23:17

K56a23r44e62l 82K70o41ř24í94n21e44k 1821641513279

Čím víc smažených řízků budeme žrát, tím levněji (ekologičtěji) budeme létat.

+11/0
26.11.2017 19:26

K62a73r16e65l 96S14l23a61v86í17k 4223194165935

Řízky ano, ale pokud jde o hranolky tak by to moje letadlo ani neodstartovalo.

+1/0
26.11.2017 21:36

M20i27l37a48n 29V47o97l42e34k 5139313826519

Když je to odpad a neohrozí to bezpečnost, proč ne?

+13/0
26.11.2017 19:22

L82i19b82o21r 74F70i52l15á45k 6311686760129

Jedině letadlo na baterky, jinak to nemá smysl.

+4/0
26.11.2017 19:19

M43i61r56e54k 70B60u35c30h83t92í17k 7439454144299

Nahoře to není cítit, ale když jedu po silnici za dieselem, který TOHLE má v nádrži, snažím se ho rychle předjet i za cenu pokuty za rychlou jízdu. FUJ !

+3/−1
26.11.2017 19:18

G29a49b13r43i24e61l 40D51a14n95d46a 1479639883740

I prd. Diesel nakrmený stolním olejem "smrdí" jako smažení řízků.

+3/0
26.11.2017 19:26







Najdete na iDNES.cz