Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun poháněný fritovacím olejem. Čína přechází na alternativní biopaliva

Zatímco většina lidí lije kuchyňský olej na pánve, čínská letecká společnosti Hainan Airlines jej přidává do palivových nádrží svých letadel. Doposud aerolinka používala toto palivo jen vnitrostátně. V úterý ale posádka s cestujícími absolvovala první mezinárodní let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20a47n 67K98o20ř34á61n 7377878588256

Během letu budete muset sníst tolik hranolků, aby to vystačilo na cestu zpět. Jinak se domů nedostanete.

+3/0
27.11.2017 14:58

A54l85e53š 42J88a81n71á69č16e76k 3613834446743

Friták lejou do starých dieselů, měl jsem za to že letadlo nemá starý dieselový motor :-)

0/0
27.11.2017 11:10

L31e91o61š 55M31a62r47š41a56l 5302164252538

A na palubě se při letu podávají řízečky.;-D

0/0
27.11.2017 7:26

L87a80d60a 45N46o84v46a36k 4572393487

to kdybych věděl, tak jsem dneska nevylil friťák do záchoda....:-/

+1/−2
27.11.2017 0:31

K80a73r18e43l 36L96a57n63g33r 2342887420988

Biopaliva a letadlové motory nejdou dohromady. Je otázka času kdy se to začne sypat a bude stát mahlant na opravách.

+2/0
26.11.2017 23:36

P80a66v94e77l 22M38a32t35o72u37š83e88k 5540417258984

Já myslím, že vývojáři vědí, co dělají.

+2/0
27.11.2017 9:06

T96o47m72á61š 22T73a56t54í14č15e58k 5720522900298

Kdo o tom ví víc? Je efektivnější spálit použitý fritovací olej ve specializovaných elektrárnách, nebo v leteckých turbínách?

+4/0
26.11.2017 22:09

J98a47r60o63m78í88r 68K23r28á17l 4230189454339

Do letadla ho nemůžete jen tak najít. Musí být bez nečistot a s požadovanými vlastnostmi.

+1/0
26.11.2017 22:11

T53o80m65á42š 63T35a85t25í80č86e17k 5190502720178

Já jsem se ptal na něco jiného.

0/0
26.11.2017 22:12

O79d58s82t81r18a84n51ě93n77ý 45U19ž38i33v53a53t98e65l

Uživatel požádal o vymazání
+11/0
26.11.2017 22:51

T21o30m59á34š 92T39a88t65í42č82e65k 5730562690478

Díky moc, že jste to napsal za mne tak správně a pěkně! R^:-)R^

+1/0
26.11.2017 23:41

M94i16k48u57l39á35š 37K48a12l86i86n95a 1532953625

Zajímavá úvaha :-)

0/0
26.11.2017 23:55

L70e36o86š 50M97a30r23š81a85l 5292934252748

Měl by jste o tom informovat někoho kompetentního v EU.;-D;-D;-D

0/0
27.11.2017 7:28

P11a84v29e31l 75M70a43t26o15u94š68e39k 5830817578474

Naopak, letecký motor je schopen pracovat v téměř konstantním režimu, hlavně u dálkových letů, na rozdíl od motoru automobilového. Možná srovnatelně s elektrárnou. Prohlašování od stolu, že je všechno (co nevymyslí českej strejc) blbost, mne fascinuje! Politický úkol to možná je (ačkoli u nestátní společnosti těžko soudit). Jenže ne každé politické rozhodnutí musí být nutně blbé. Jak to vypadá v zemích, kde stát skoro nic nereguluje - viz např. Indii, Bangladéš, Egypt, většinu Latinské Ameriky atd.

0/0
27.11.2017 9:15

J15a43r44o68m79í22r 38K85r15á70l 4270809334619

Tím chci říci, že nelze určit, zda vůbec lze ten fritovací olej do letadla použít bez přepracování.

0/0
27.11.2017 6:46

T38o45m20á61š 46T26a66t65í30č81e62k 5450652400288

Ano, nutnost komplexnější úpravy použitého friťáku může efektivnost využití taky snižovat...

0/0
27.11.2017 9:27

J20i24ř47í 65K44o80c85u58r56e93k 6885554435258

Ekoaktivisti... něco prosadí a přikážou bez ohledu na důsledky a pak se vztekají, že nastalo přesně to, co dávno předvídali jejich kritici. Kterým se teda dodneška posmívají. A to jim dává pocit, že jsou to oni, kdo by měl vládnout a přikazovat světu.

PS: Sen každého sociálního ekologa: Letí na konferenci vlastním letadlem na biopalivo vypěstované hladovými africkými dětmi a namísto jídla pro ty děti.

+9/−4
26.11.2017 20:15

R14a53s61t91i52s66l32a29v 31P44a40l79u49š 4227628167444

V článku ani nikde inde som sa nedočítal, že by ekoaktivisti presadzovali používanie palmového oleja ako alternatívneho paliva v leteckej doprave. A čo konkrétne mali ich kritici predvídať? To, že si leteckí dopravcovia z množstva ciest, ako redukovať svoju uhlíkovú stopu, vybrali tú najjednoduchšiu a zároveň asi najhoršiu?

P.S.: Sen každého ignoranta: tankuje benzín za 1 halier do svojho SUV so 7-litrovým osemvalcom a na tvári má plynovú masku, aby sa nezadusil nedýchateľným ovzduším.

+2/−2
26.11.2017 22:13

O56d96s67t93r56a79n25ě88n80ý 52U86ž62i67v57a69t32e50l

Uživatel požádal o vymazání
+1/−2
26.11.2017 23:07

R25a38s11t52i22s73l94a90v 92P13a34l64u40š 4727958507594

Mne sa zdá, že sféru vedy ste opustili predovšetkým vy sám. Inak by ste nemohli napísať, že niekto sa rozhodol priliať do leteckého paliva minimálne množstvo sajrajtu len preto, aby tam zhorel a tým nikde inde neškodil. Rastlinné oleje sú zložené z rôznych druhov uhľovodíkov rovnako ako ropa a hydrogenáciou resp. hydrokrakovaním sa z nich dá vyrobiť palivo zložené z nafténov a alkánov rovnako ako letecké palivo vyrábané z ropy. Nejedná sa o žiadny sajrajt, ktorý sa len tak spáli, ale o plnohodnotné palivo, ktoré sa dá používať aj úplne samostatne bez miešania s klasickým palivom z ropy.

A naozaj nechápem, prečo do tejto diskusie miešate národné parky. Tie sú vhodným nástrojom na lokálnu ochranu hodnotných oblastí alebo endemických druhov, ale nijako nesúvisia s globálnymi problémami, ako je znečisťovanie prostredia alebo nakladanie s odpadmi.

+2/0
27.11.2017 3:03

P41a58v75e30l 57Ř72a45p13e71k 7232446659625

Docela by mě zajímalo, kolik CO2 se vyrchlí při sběru toho oleje, jeho zpracování a opětovné distribuci. Nevěřím tomu, že to má jakýkoli přínos.

+4/−2
26.11.2017 20:12

J85a69n 57V98á95c33l14a90v43í33k 3712136631759

Přitom ho mohli nalít do nejbližší řeky. Prostě divní ti Číňani.

+11/−1
26.11.2017 20:59

R90a34s49t79i90s22l17a25v 21P56a29l67u64š 4647498507594

Podaktorí šikulovia vylievajú použitý olej vo veľkom do verejnej kanálizácie, kde potom upchávajú trubky a zahlcujú čističky. Možno by si mal p.Řapek vyskúšať čistenie takého upchatého kanála, aby si ujasnil prínosy recyklácie použitého oleja. ;-D

+2/0
26.11.2017 21:55

P59e34t39r 26M63a16r41š75o71u45n 5685978356136

Jasně, shazuje kritiku nesmyslem...

Ne.

Mnohem efektivnější by bylo zatopit s ním někde v místních kamnech (teplo, elektřina atd), nez ho vozit kdo ví kam, a vynakladat energie na čištění a míchání. (Nebo snad myslíte, že do letadla ho lejou i se zbytkem hranolek a cinskejch nudlí?)

+2/0
26.11.2017 23:14

J26a92n 96V53á78c31l43a53v52í55k 3702586101789

Zatopit v místních kamnech? To je možná řešení, když si někdo na venkově o víkendu ufrituje řízky.

Jakmile se bavíme o restauracích ve velkých městech, tak asi tušíte, že tudy cesta nevede. Do kanalizace se to lít moc nedá, takže nakonec se to sváží k likvidaci (která může ale nakonec probíhat také spalováním).

Pak už je to jen o tom, jestli má čištění na něco použitelného v letectví smysl. Nakonec ropa se také neleje do leteckých motorů v surovém stavu.

0/0
27.11.2017 15:00

O37d68s49t51r92a72n21ě77n34ý 58U36ž27i18v13a28t76e48l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
26.11.2017 23:19

R27a85s52t12i74s67l20a69v 28P26a16l81u82š 4557158167614

Máte nejaké odkazy na takéto výskumy ohľadom dlhodobého dopadu veľkých ekologických katastrof? Súhlasím s tým, že lokálne následky jednej havárie dokáže ekosystém vyriešiť tak, že rozptýli znečistenie do širšieho prostredia, kde sa môže postupne absorbovať. Lenže dopady týchto havárií aj ďalšieho znečistenia sa globálne kumulujú, pretože jeho tempo už ďaleko prevyšuje túto absorpčnú schopnosť. Samozrejme, že ekosystém sa dokáže adaptovať aj na tieto výrazné zmeny. Ale my sme na stabilite ekosystému životne závislý a pokiaľ rýchlosť týchto zmien prekročí určitú hranicu, tak už nebudeme schopní získať dostatok zdrojov ani na základné prežívanie a nieto ešte fungovanie tak komplexnej ekonomiky ako dnes.

0/0
27.11.2017 0:33

R48a13s95t26i14s61l91a48v 68P47a27l61u23š 4407358757164

Skúste pouvažovať aj o emisiách a ďalších environmentálnych škodách spôsobených ťažbou a spracovaním ropy. Tá sa často dopravuje na obrovské vzdialenosti a znečistenie prostredia pri ťažbe a spracovaní patrí k najväčším ekologickým záťažiam vôbec. Nehovoriac už o škodách pri katastrofálnych haváriách ako na Deepwater Horizon, či zničujúcich vojnových konfliktoch, ktoré súvisia s bojom o ropné zdroje. Argumentovať v tejto súvislosti nepriamou environmentálnou záťažou pri recyklácií použitého rastlinného oleja je priam absurdné.

Okrem toho, podľa výskumu NASA pri použití 50% biopaliva dosahuje redukcia emisií z leteckej dopravy 50 až 70%, čo je teda naozaj výrazný efekt. Veriť alebo neveriť môžete čomu chcete, ale pokiaľ ignorujete takéto fakty, tak sa dostávate na úroveň ľudí, ktorí neveria tomu, že Zem je guľatá a obieha okolo slnka.

0/0
26.11.2017 21:49

J52a71r56o75m62í10r 38K80r73á56l 4150959504139

Není biopalivo jako biopalivo. Ano, alkohol dá těch emisí míň, ale použitý olej asi netestovali.

0/0
26.11.2017 22:10

R31a20s55t64i24s80l32a22v 33P60a63l16u29š 4927178157844

Boeing spolu s čínskym COMACom uvádza v tlačovej správe 50-80% redukciu emisií práve v súvislosti s týmto projektom v Číne.

http://boeing.mediaroom.com/2014-10-22-Boeing-COMAC-Open-Facility-to-Transform-Gutter-Oil-into-Aviation-Biofuel

0/0
26.11.2017 22:21

O79d15s76t12r42a58n84ě84n12ý 66U44ž40i15v85a51t27e43l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
26.11.2017 23:22

R94a50s67t75i20s94l83a40v 48P95a22l56u79š 4447728677704

Pokiaľ "hokejkovými grafmi" odkazujete na vedecké spory ohľadne dlhodobého vývoja globálnych teplôt, tak nechápem, ako to súvisí so skúmaním vlastností leteckých palív a emisií produkovaných pri ich spaľovaní, resp. výrobe. Dáta potrebné k takejto analýze sa dajú získať priamym meraním a nevyžadujú nepriame získavanie a spracovanie údajov z minulosti, ktoré je práve mimoriadne problematické.

0/0
27.11.2017 0:40

R34a90d73e11k 88S60e69d78l21á23k 5863810287731

A věděli pasažéři na čem letí? Kdyby mě řekli že poltím na fritovacím oleji, asi si to rozmyslím.

+2/0
26.11.2017 19:42

P21e87t85r 97M65a47r19š69o20u91n 5715938626726

Bych si objednal hranolky

+3/0
26.11.2017 23:16

J37a31k32u70b 71M44a61t60o53u42š 3155882972953

Přitom lidé co lítají na starým fritovacím oleji obvykle letí jen záchod.

0/0
26.11.2017 23:31

L97i80b96o58r 29F32i11l68á93k 6461166300619

McDonalds začne vyvíjet vlastní letadlo.

+12/0
26.11.2017 19:30
Foto

P63a79v80e39l 94P97o95k50o88r90n25ý 2196834210592

Koupí čínskou licenci...:-)

+3/0
26.11.2017 19:56

P44e52t92r 75M48a22c71h38á94č22e73k 9407714683

V rámci menu ho budou dokrmovat kolou a listovým salátem.

+1/0
26.11.2017 21:39

S37t84a63n50i81s96l79a71v 13R19o90s11e54c18k89ý 9805489451209

A jaké to má EURO?

+5/0
26.11.2017 19:28

V50o33j51t52ě40c80h 48M91o51r84a26v31e67c 5345804616155

-10

+1/0
26.11.2017 20:56

M60i67c11h24a78l 71Z49á82k84o47u67c62k48ý 2234734371301

To nemá Euro, to má Hřivnu 4.

0/0
26.11.2017 23:13

P30e45t84r 41M33a69r43š15o38u86n 5865878326756

To nemá euro, to má CE

.....

(China Export ;) )

0/0
26.11.2017 23:17

K72a55r83e30l 79K44o94ř70í61n12e69k 1541431803389

Čím víc smažených řízků budeme žrát, tím levněji (ekologičtěji) budeme létat.

+11/0
26.11.2017 19:26

K13a71r51e92l 47S13l45a75v72í36k 4973664185505

Řízky ano, ale pokud jde o hranolky tak by to moje letadlo ani neodstartovalo.

+1/0
26.11.2017 21:36

M84i61l93a62n 70V93o17l63e91k 5929923346599

Když je to odpad a neohrozí to bezpečnost, proč ne?

+13/0
26.11.2017 19:22

L82i82b71o78r 36F62i75l35á24k 6441946830729

Jedině letadlo na baterky, jinak to nemá smysl.

+4/0
26.11.2017 19:19

M36i78r21e93k 81B76u86c30h76t49í75k 7909714854319

Nahoře to není cítit, ale když jedu po silnici za dieselem, který TOHLE má v nádrži, snažím se ho rychle předjet i za cenu pokuty za rychlou jízdu. FUJ !

+3/−1
26.11.2017 19:18

G48a78b58r10i23e53l 62D92a11n56d70a 1149429243690

I prd. Diesel nakrmený stolním olejem "smrdí" jako smažení řízků.

+3/0
26.11.2017 19:26







Najdete na iDNES.cz