Diskuse k článku

Norové chtějí železnici do kraje půlnočního slunce i polární záře

Norsko uvažuje o vybudování železniční trati dlouhé téměř 400 kilometrů, která by spojila arktické město Tromsö s vnitrostátní sítí. V současné době zjišťuje, jak vysoké náklady by si projekt vyžádal. Oznámilo to v pátek norské ministerstvo dopravy a spojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J93a77n 75Č60e45k29a12l 7779345794684

To musí být primárně o nákladní dopravě, protože osídlení je tam řídké... Z Bodo na jih jezdí jen jeden denní a jeden noční vlak, z Narviku do Švédska je to podobné, a vytíženost je v lepším případě sporná (když jsem tam jel, tak jsem přijel do Narviku v třívozovém vlaku sám). A dál na sever to bude ještě slabší...

A nezapomínejme např. na rybolov, pokud vím, tak jezdí Narvik-Oslo každou noc vlak mražených ryb, a ten by touto trasou ušetřil pěkných pár hodin...

Ale jestli je to dostatečný důvod pro stavbu zbrusu nové železnice, na které bude hromada dlouhých tunelů a mostů, a to v zemi, kde naopak v posledních 20 letech spoustu vedlejších tratí zrušili...

+1/0
26.11.2017 19:40

M18i50r79o38s49l63a61v 39Z10i34k47m55u30n88d 6388692107498

Krásná představa o nové trati.

Pokud jde o četnost jízdy vlaků, tak např. do finského Kolari jede vlak 3x týdně.

0/0
27.11.2017 18:56

Š54t46e65f13a26n 74F78r58i26č43a 7872368853466

Tipl bych, že je vhodné číst mezi řádky. Nejspíš by ta železnice měla strategický význam pro nějakou činnost.

0/0
24.11.2017 23:09

J56i31ř37í 47K59o12c68u24r61e76k 6275744475578

A jakou? Jediné, co mě napadá, je přeprava rudy. Jenže tu by mohli v Tromso naložit na loď rovnou.

0/0
24.11.2017 23:26

R85o31b74e28r61t 33P87r23a65ž90á74k 4118786325290

Například by mohla sloužit k přepravě osob a nákladů. A vy jste tento prohnaný záměr norské vlády odhalil.:-)

+1/0
25.11.2017 16:51

P72e12t23r 86N89a33j91d51e78k 7677416343921

Hezké. Norové postaví 1 km trati v extrémních podmínkách za 0,3 mld. U nás se rekonstruuje 1 km koridoru s 3x vyššími náklady.

0/−2
24.11.2017 19:53

R68a48d37e78k 27J91a37n51a25t35a 9125976324902

Jak jste na to přišel?

Třeba asi nejnovější úsek, skoro hotová modernizace Rokycany-Plzeň, je dlouhá 16 km (z toho jsou 4 km v tunelu, nejdelším v ČR) a vyšla cca na 5 miliard. Takže taky 0,3 mld/km.

Před zahájením je modernizace Sudoměřice-Votice. Tam se jendá prakticky o novostavbu, včetně dvou tunelů. Délka stavby je 19 km a byla vysoutěžena za 4,4 mld. Takže 0.23 mld/km. Takže i s případnými vícepracemi to bude méně než v tom Norsku.

Jinak zrovna co se týká tunelů, mají to Norové jednodušší. Skoro všude mají tvrdou skálu, v té se razí dobře. Některé tunely nemusí mít ani ostění ...

+4/0
24.11.2017 20:34

R40i62c45h80a78r48d 51T58o63m39e83č23e64k 7446525176861

Zato na povrchu po permafrostu to bude poněkud dražší.

0/0
24.11.2017 20:54

J37i40ř28í 74K37o22c56u19r51e80k 6145464985258

Ten ale v Norsku moc není. Celý sever je především skalnatý. Ve fjordech se pak dá narazit na rychlé jíly a u těch je to prosté: Na tomhle nestavět.

+2/0
24.11.2017 23:29

L63i98b92o39r 16F96i87l91á82k 6431156180539

U nás se dělají nad dálnicí nadchody pro zvířata, která zde nežijí a V Norsku nechtějí vyjít občanům vstříc?:-/

0/0
24.11.2017 19:41

M65a62r57t83i43n 37K97o71l78á57ř 1625274159365

Jakým občanům? Mají tam kvalitní silnici, fungují vnitrostátní trajekty. Zrovna v Norsku vycházejí občanům vstříc celkem dost

0/0
24.11.2017 20:44

J39i97ř44í 14K58o48c74u83r29e34k 6385544285948

Jestli dobře počítám, tak by to vyšlo na 2 milióny pro jednoho občana napojeného města. To je cca 1.000 levných letenek pro každého.

+2/0
24.11.2017 23:17

R54a95d23e65k 83J56a93n60a66t46a 9765486374452

Ona ta trať bude mít i nějaké zastávky po cestě, které letadlo neobslouží. A životnost takové trati je třeba 100-150 let (viz naše tratě z dob R-U, po kterých jezdíme dodnes), to se vystřídá několik generací občanů ...

A nezapomeňte na nákladní dopravu. Mezi Bodo a Tromso je hodně nalezišť surovin. Ty je efektivnější vozit vlakem než po silnici.

http://www.ngu.no/FileArchive/227/2005_042.pdf (strana 6)

+2/0
25.11.2017 12:20

Najdete na iDNES.cz