Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Soumrak jumbojetů se blíží. Provozovat vzdušné Titaniky je drahé

Zájem aerolinek o nadrozměrná letadla klesá. Po vyřazování Boeingů 747 z provozu následuje i Airbus A380. Jejich největší provozovatel, společnost Emirates požaduje záruky budoucího vývoje. Nízkorozpočtové aerolinky tlačí letecké společnosti k používání menších strojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K17a47r52l 15R98i70e38g37e86l 4544912248936

Velka letadla se na oblohu v blizke budoucnosti zase vrati v zcela novych typech s novymi velmi uspornymi typy pohonu, vcetne vrtulovych....vrtule budou pohanene lacinymi a jednoduchymi elektromotory, kterym energii bude dodavat jedna nebo dve "proudove" turbiny

0/−1
7.12.2017 0:26

S60t39a67n 98N74o16v23á89k 5527315445404

Velké letadlo, rozpětím srovnatelné s A380, poháněné elektromotorem a vrtulí tady už jednou bylo. Ovšem ta přepravní kapacita byla poněkud měnší... :-)

+1/0
7.12.2017 6:31

M54i62c39h92a12l 16M32i36l66l79e29r 9286422439312

A380 je porad me nejoblibenejsi letadlo.

+4/0
2.12.2017 14:39

M29i59c10h56a64l 34M82i75l73l86e29r 9646112499162

predevsim na tech dlouhych letech nad 7 hodin a obzvlast na tech 14hodinovych.

+1/0
3.12.2017 6:45

M63i25r18o73s53l17a97v 44S83u47c69h86y 5360809190480

Nechci strašit, ale co se stane s dvoumotorákem, když trefí hejno ptáků a odejde mu jeden motor? Jak je na tom ve srovnání čtyřmotorák?

0/0
2.12.2017 10:11

K65a40r83l 92R39i52e73g79e16l 4714852658156

Je na tom naprosto stejne, obrovska saci sila pomerne blizko sebe umistenych motoru si to hejno "rozdeli", dva vysadi, jednomu poklesne tah a na jeden se ctyrmotorak ve vzduchu neudrzi...

0/0
2.12.2017 13:52

B82o50h31u85m59i25l 13M20i68c89h24a31l 3255254195941

Ale udrží, to už B17 dokázala doletět na 1 motor, ale A380 taky.

http://liveandletsfly.boardingarea.com/2017/10/02/a380-one-engine-flight/

+1/0
2.12.2017 17:45

R46o55m94a63n 47K63r34a26t56o76c20h51v37í67l 6816317426394

Pokud vím, tak ta A380 doletěla s vypadlým jedním motorem a né s jedním motorem.

0/0
4.12.2017 9:58

J11a95n 47L10u75k65á16š 7387963503692

Kazde soucasne letadlo musi byt schopne letet (ale i vzletnout) pri vypadku jednoho motoru.

Dvoumotorak ma tudiz zpravidla vetsi prebytek vykonu, jelikoz musi zvladnou letet s polovinou celkoveho vykonu, kdezto ctyrmotorak se 3/4.

0/0
4.12.2017 18:24

S70e24i36d64l 84P69e25t90r 1111661285264

To, že éra čtyřmotorů pomalu ale jistě končí se ví již dost dlouho, tedy minimálně od doby kdy ETOPS přesáhl 5 a dnes dokonce i přes 7 hodin.

A 380 by v klasických komerčních podmínkách nejspíš nikdy ani nevznikl.

Celé je to prodotovaný projekt EU, která zase jednou chtěla něco "dohnat a předehnat", v tomto případě B 747. Avšak jednak o 45 let později a hlavně kdy sám Boeing již žádné závratné sumy do této třídy odmítl investovat , a pak v naprosto jiných ekonomicko - provozních podmínkách než byly v 70.letech ...

Analogie Concordu vs. L2000 resp. B -2707 z konce šedesátek se vcelku nabízí ..:-)

+5/−1
1.12.2017 23:26

P14a39v82e15l 61D82v10o17ř91á88č84e24k 3227566458787

Koupíme A380 pro naše ČSA. Je v akci....

+2/0
1.12.2017 21:26

M39a57r19t66i82n 56H84a62r82t86i52g 9969654392416

Dnes už ne do ČSA, ale jako služební letoun Slavie Praha by to vyjít mohlo. :-P

0/0
3.12.2017 10:54

T71o81m79á42š 70V92a59l54d54e95r 7423760819

Příklad. Do Kataru je určitě lepší letět A380 a ne A320. Vždy se mi lépe lítalo ve velkokapacitním letadle než místní linkou, v 737, nebo A320 která naštěstí trvala max 1,5h.

+2/0
1.12.2017 20:12

D38r22a51h37o33m45í61r 52S57t61r43o56u54h29a31l 4735408132514

Pamatuju si, jak slibovali, že A380 bude mít mnohem nižší provozní náklady.

+1/0
1.12.2017 18:43

M62a57r23t41i41n 24K74a85r78á13s63e70k 9498793128338

Taky ze A380 pokud je plna, ma nizsi provozni naklad na sedacku, nez plne mensi letadlo....

Problem je v tom, ze linek, kde muze A380 letat stabilne dostatecne plna je omezeny pocet...

+1/0
1.12.2017 21:01

S69e44i24d73l 29P76e87t24r 1301461845264

On je však poněkud rozdíl mezi "Operating costs" vs. "Maintenance costs", vše vztažené na pax and mile, včetně např. takových "drobností" jako handling či letištní poplatky ..:-)

A 380 v těch druhých prostě zákonitě prohrává proti widebody 2 engines jako dnes např. B -777, B -787 či A 350 ..

0/0
1.12.2017 23:52
Foto

M72a38r79t24i92n 90R24y34š25a80v19ý 1236585593822

Pro mě je nejúžasnější Airbus A380. Nedávno jsem viděl film o jeho vývoji a je úžasné co ten tým lidí dokázal. Např koncept vejcovitého profilu. Do té doby se dělali profily kruhové a právě ten vejcovitý umožnil umístění více cestovních míst. Naprosto nové materiály pro trup letadla. Řešilo se i to, aby letadlo při průletu vytvářelo co nejméně turbulencí (nevzpomenusi jak se tomu odborně česky říká)

+1/0
1.12.2017 11:16

K48a92r89l 93R76i51e95g60e39l 4254382318846

V tom je sila EU! Schopnost dat dohromady lidske a vyrobni capacity z mnoha okolnich statu, me fascinuje ta logistika - ten "tanec komponentu" po francouzskych silnicich a vzduchem. U Boeinga vse na jednom miste v Seattlu...nove nejsou jen materialy ale celkovy pristup, filosofie oddeleni servisu od vyroby a neustale inovace...

+8/−3
1.12.2017 13:50

O68d97s20t94r38a57n22ě49n33ý 48U77ž57i65v77a18t88e34l

Uživatel požádal o vymazání
+2/−3
2.12.2017 21:53

K11a24r69l 93R48i30e39g52e18l 4744762768506

Vy asi vubec nejste schopen pochopit slozitost takove vyroby jen letecky motor ma kolem 45 000 ruznych soucastek, slozity finalni vyrobek jako letadlo je produkt desitek tisicu subdodavatelu, tedy vyrobcu jejichz vyrobni prostory se nikdy nemohou nachazet na uzemi jednoho statu, jen soustati...jako EU ci USA. V dusledku nesmirne vysokych naroku na kvalitu dochazi neustale k velkym zmenam v celem procesu vyroby, prakticky stoprocentni "zpetna vazba" z provozu tlaci na neustaly vyzkum a vyvoj, proto kazda modelova rada se v dusledku prubeznych uprav puvodniho designu rozpada do podkategorii, pro laika zvenci - naprosto neznamych a skrytych, prubezne upravy na vsech stupnich vyrobniho procesu vedou k tomu, ze 100% totoznych finalnich jednotek je i u tisicovych serii o rad i dva mene...vzhledem k cenam pouzitych materialu a obrovskym investicim do jeho uprav - jsou nejake prepravni naklady v letectvi financne zanedbatelnou polozkou.

0/−1
7.12.2017 6:14

M98a63r69t38i64n 26H69a24r84t10i46g 9429254532226

Přesně tak. Síla EU - dokážeme vyrábět něco co není tak úplně potřeba za každou cenu. A aby jsme se nehádali kde se to bude vyrábět tak navýšíme náklady nesmyslnou dopravou křídel na lodích atd. ;-)

+3/−2
3.12.2017 10:57

S45t21a72n 86N70o14v24á23k 5607895305764

"vyrobni capacity z mnoha okolnich statu" jsou vzhledem k přepravě dražší než "vse na jednom miste". Takže ekonomický propadák...

+2/−3
4.12.2017 9:35

K79a52r29l 82R45i72e81g49e23l 4874362238906

Prepravni naklady na komponenty nehraji v jejich cene prazadne ani promile...

0/−1
7.12.2017 0:08

K29a20r26l 24R33i60e33g76e27l 4164952118886

To plati jen u velice jednoduchych vyrobku...treba jizdnich kol. A mozna nekdy a nekde v automobilnim prumyslu. Tedy tam kde je nizka pridana hodnota...nekdy to neplatilo a nebude platit - v letectvi.

0/−1
7.12.2017 6:18

S15t45a84n 49N18o47v44á49k 5887705645264

Ejhle! Nová ekonomická teorie! Do výrobních nákladů se započítává jen něco.

No potěš koště!

+1/0
7.12.2017 6:22

K10a69r42l 13R98i57e83g59e95l 4514932968986

Jake jen neco, jisteze dopravni naklady jsou zapocitany ale vzhledem k hodnote vyrobku nesoumeritelneho s cimkoliv jinym diky znacne pridane hodnote...jsou zanedbatelne, vy budete jednoduzsi...takze po lopate, prepravni naklady na tunu zeleza a tunu zlata budou stejne ale u toho druheho....zanedvatelne, jinak tuna letecke konstrukce mnohonasobne prevysuje cenu zlata

0/−1
7.12.2017 21:50

S37t39a95n 10N62o45v32á80k 5557665465644

"vy budete jednoduzsi..."

A vy mi o té jednoduchosti ještě chvíli povídejte...

+1/0
7.12.2017 21:55

V73á78c87l78a51v 39K48a60f96t32a90n 7895729283586

Něco k věci by nebylo? :)

0/0
8.12.2017 10:03

K22a51r91l 63R51i86e50g80e18l 4474482358346

Co by hralo ulohu - by byla cla....kdyby byla,(exportni, importni) ta se pocitaji z ceny vyrobku

0/0
8.12.2017 11:36

D41r45a53h13o95m48í34r 77S94t79r54o22u54h46a11l 4145488162374

Turbulence popisuje Strouhalovo číslo :-)

+3/0
1.12.2017 18:44
Foto

M44a86r20t39i63n 12R93y77š32a97v79ý 1406125133232

Říkal jsem si. Nevěší mi bulíky na nos? A ono je to opravdu Strouhalovo číslo :) A konečně jsem našel i ten pojem: frekvence vytváření vírů v úplavu za překážkouR^

0/0
1.12.2017 20:23

R29o61m77a86n 92K33r92a80t26o70c47h50v96í50l 6486757696404

To jsem v tom dokumentu viděl také - naprostá fascinace tím, že to bude mít vejcovitý profil!

Zajímalo by mě - jaký jiný se nabízel? - trojúhelníkový, čtvercový?

+1/0
4.12.2017 10:01

L21i90b47o30r 15M89a10c12h70a12l78e25k 1484525185408

No jeste uvidime jestli je vetsi zasoba ropy, nebo zasoba jiz vyrobenych letadel. Zatim asi ropy, ale jak dlouho?

0/−1
1.12.2017 8:14

R26a49d36e60k 22N13o51v16o93t67n25ý 5618952366835

;-D

+1/0
1.12.2017 9:11

K32a19r10l 89R22i75e97g55e87l 4854902628906

dle postupu "elektrifikace" vsech druhu doprav - zustanou v blizke budoucnosti jedinymi ropne produkty spalujicimi motory - turbiny velkych letadel.

+2/0
1.12.2017 11:01

R11a10d31e94k 41J66a33n97a49t19a 9285186484412

No nevim. Co lode? A ani u tech aut neni moc jasne, zda se podari zefektivnit baterie natolik, aby to bylo pouzitelne i na delsi vzdalenosti, kde jinak ziska vyhodu zeleznice.

0/0
2.12.2017 13:10

K47a73r48l 15R43i27e55g16e48l 4614952638286

Baterie je jeden jediny smer "elektrifikace", mnohem perspektivnejsi je hybridni pohon, kde miniaturni a vysoce efektivni turbinka pohani jen "generator" zdroj elektrickeho proudu.

0/0
28.12.2017 8:46

O93d48s73t31r49a60n14ě92n45ý 30U29ž39i13v85a82t10e80l

Uživatel požádal o vymazání
+3/0
2.12.2017 21:58

K81a72r44l 70R17i23e47g84e29l 4724542938826

Elektrifikace v letectvi nelezi v bateriich...ale v hybridnich pohonech tedy v lehkych a jednoduse regulovanych elektromotorech po nekolika na kazdem kridle (pohanejicich vrtule) ktere vsechny jsou napajeny generatorem ktery "tahne" klasicka jedna turbina na letecky petrolej

0/0
7.12.2017 21:55

J42i45r12i 14B14e11r44g96e68r 3865369431128

Nejkrasnejsi dopravni letadlo vsech dob. B747 + PAN AM VR^

+7/0
1.12.2017 7:24

J29i74r40i 41C72e15e 5665791332298

Nejkrásnější dopravní letadlo všech dob je Lockheed Constellation.

+5/−1
2.12.2017 11:30

K57a85r34l 35R45i30e86g58e98l 4624872838376

Presne, ten vytahl na trh velkou zakazkou sileny genius - Howard Hughes, ktery mimo jine vymyslel samotny princip dopravy lidi nad turbulentnimi vrstvami atmosfery - "nad pocasim" resp. velke pretlakove trupy letadel, proste tu ideu zadal te firme...

0/0
8.12.2017 11:42

K98a80r81l 64R83i23e84g17e37l 4154692288196

Airbus 380, je klasicky priklad nechtene nespravneho marketingoveho mixu...do posice "nechteneho ditete" se dostal diky narustu provozni spolehlivosti novych motoru Rolls-Royce XWB kterymi je vybaven jeho "konkurencni bratr" Airbus 350, ta se projevila v narustu doby letu tzv. ETOPS na 450 minut, coz znamena ze dvoumotorovy letoun muze letat pres oceany a nad neobydlenym uzemim planety po tratich, na ktere se mohl vydat jen ctyrmotorovy A380, oproti kteremu ma dvojnasobnou nejvyssi servisni polozku...pravidelne "refurbishment" opravy motoru, vymenou casti, kazda za nekolik milionu dolaru....dobove v intervalu cca co tri roky

+1/−1
1.12.2017 6:52

L88u41k81a87s 25C62o22d82r 6568272750181

Jak uz tady v diskuzi par lidi spravne napsalo, informace v clanku nejsou uplne presne. A380 je letadlo, ktere (pokud se nasadi na "spravnou" trat s velkym load factorem jak u pasazeru, tak u carga) dokaze byt v nakladech na sedacku a kilometr mnohem vyhodnejsi nez ostatni stroje. Problem je bohuzel v tom, ze to rozmezi "ekonomicke vyhodnosti" je pomerne uzke a staci aby se nepovedlo vyladit jeden parametr (delka letu, pocet cestujicich, naklad...) a jine typy letadel pak vychazeji mnohem vyhodneji. Dalsi problem, zejmena do budoucnosti, predstavuje predimenzovane kridlo, ktere bylo navrhovane s ohledem na prodlouzenou variantu A380-900, se kterou se vsak uz nepocita. Osmistovka tak ma k idealu hodne daleko, coz si v Emirates uvedomuji a tlaci na Airbus, aby dal zlepsoval efektivitu (debaty kolem A380neo by vystacily na nekolik clanku).

Jinak co se velkych ctyrmotorovych letadel tyce, tak osobne mam nejradsi Il-76. Pred dvema lety jsme s par kamarady leteli na lavicich v cargu Il-76 severokorejskych Air Koryo a byl to naprosto uzasny zazitek. Ale chapu, ze ne kazdy ma na neco podobneho koule :-)

+9/−2
1.12.2017 3:55

L60u47k10á77š 43H49l64o45u47c40a59l 6892500821664

první část vašeho komentáře rozumná, ale ten závěr? hlavně že víme, že máte koule

+7/−4
1.12.2017 8:49

Z47d21e29n80ě63k 17K35o41r55f 8756208477343

Codr-Gennadij:: pamatuju komentatora televize za socíku. Zapalenej soudruh....

0/0
2.12.2017 9:31

M71i54c51h63a16l 55M33i74l84l39e92r 9646152829712

domnivam se, ze se jedna o nekoho jineho.

Pokud je mi znamo, tento Codr z nasich diskuzi byl za sociku dite skolou povinne.

+3/0
2.12.2017 14:28

R57o81m90a47n 41K95r73a71t36o45c21h11v35í16l 6536117336124

Ano, je to relativně mladej kluk.

0/0
4.12.2017 10:04

M39a73r92e87k 95H83r93u59b90y 6617802361258

Jeden toho jmena byl taky zubar...a docela dobrej;-)

+1/0
5.12.2017 15:53

J58i34r63i 83B73i83l71i15n38a 5968810257

No..... to rozhodnuti jestli investovat do superjumba nebo neceho jako 787 nebylo lehke, ale pravdu mel nakonec Boeing.

To ale neznamena, ze pro ty nejvetsi letadla neni misto. Akorat ze jich nebude asi tolik.

Letel jsem jak v A-380, tak v B 747, 787, 777 i v A-350. Nadherne stroje.

Neco takoveho Rusko ani Cina jeste hezky dlouho nezvladnou.....

+2/−1
1.12.2017 3:18







Najdete na iDNES.cz