Diskuse k článku

Příliš rychle rostoucí mzdy trápí Pobaltí. Obyvatel navíc strmě ubývá

Většina eurozóny bojuje s nízkým růstem platů, což jí brání se snaze o obnovení cenové stability. Existuje ale několik zemí, které trápí opačný problém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V14á75c57l56a89v 46Š54u83b25r11t 9987853138287

Článek toho moc neříká a navíc mlží. Finanční krize se pobaltských zemí dotkla mimořádně silně proto, že přijali (zejména v případě Estonska) značně liberální politiku nízkých daní. To pochopitelně přilákalo obrovské množství kapitálu na tak malou zemi, který se po vypuknutí krize náhle stáhl, a učinil ji velmi náchylnou k výkyvům ekonomického cyklu. Asi jim ale brutální ekonomické šoky vyhovují a tak podle všeho opakují stejný scénář znovu. Nicméně to neznamená, že jsou za vzniklé krize - minulé či budoucí - nějak odpovědní, nebo že je vůbec mohou jakkoli ovlivnit..

0/0
11.12.2017 23:52

V60l44a63s43t11i48m56i24l 31K21o40c69u35r56e36k 4506603400154

Jde o to, jestli bychom měli mudrovat nad problémy zemí, které neznáme ????

Bylo by dobré, kdyby tady napsal někdo, kdo to tam dobře zná, namísto spekulací.

Navíc se jedná o tři země, které se od sebe liší.

Nicméně k problému práce v zahraničí jen malá útěcha: Část lidí se vrací nazpět a to i s úsporami, s jazykovými znalostmi, nebo kontakty na důležité firmy.

Může tam být ještě jeden problém, který tady v SE nemáme, že Ruské obyvatelstvo se necítí doma v těchto zemích a ti se tedy příliš vracet nebudou ????

Technologický rozvoj se řítí k automatizaci a robotizaci, ono přitáhnout spousty zahraničních lidí, co nic neumí, nemusí být do budoucna výhoda, ale naopak.

Ale chápu, že žijeme nyní a musíme řešit současné problémy.

0/0
9.12.2017 22:01

M51i83c15h56a67l 96M78r62a62z86i24k 6227367964410

Tak pokud to chcete popsat, tak zacneme tim, ze ty zeme nejsou az tak rozdilne, Litva a Lotyssko k sobe maji vlemi blizko i mentalita je podobna, Estonsko se krapet lisi, ale ne moc. Ekonomicky jsou na tom tim lepe, cim vice jsou na sever.

Ano maji problem s odlivem lidi - ale ten nejvetsi odliv byl hned na zacatku krize, kdyz se snizovaly platy o 70%. Pozitivni bylo, ze tamni vlady zacaly u sebe - prvni sly dolu platy vsech volenych zastupcu (politiku) a az pak doslo na lidi. Aktualne jsou to zeme s nejmensim, prakticky nulovym dluhem v ramci cele Evropy jsou na tom v tomto ohleud nejlepe. Ale doplatili na to odchodem vlekeho mnozstvi lidi do zahranici - samozrejme za lepsim, tedy za penezi. Nicmene prave s rustem mezd se jiz rada lidi vraci. Velmi bezny model byl - odejde otec, v zahrnaici se zabydli, prijede matka a zabydli se tez a teprve potom deti (mezitim se o deti staraji prarodice) - nejvice jich najdete v Irsku, UK, Svedsku a Finsku, ale castecne tez i v Norsku, Nemecku, Spanelsku. Jsou velmi ucenlivi a nemaji problem s cestovnaim a usazenim se kdekoliv.

Pokud jde o Ruskou mensinu - tak necestuje ani zdaleka tolik jako mistni. Velka cast z nich kdyby odesla a nevratila se - tak by to nikomu moc nevadilo. Je tam obrovske monzstvi ilegalu z Ruska a ostatnich zemi byvaleho SSSR - a ilegaly mylsim lidi, co prisli po vstupu Pobalti do EU v domeni, ze snadno ziskaji obcanstvi a pujdou dal bez problemu do cele EU.Take je tam velka mensina lidi, kteri vylozene odmitaji mistni obcanstvi a i Ruske obcanstvi - chtjei jen SSSR - a s temi je to nejhorsi.

Nicmene i my s nimi mame skutecne mnoho spolecneho zejmena historicky.

Ale je otazka co byste chtel vedet vice. Jen pro info - ziju v Pobalti od roku 2007 s obcasnymi vylety po cele EU a s obcasnymi kratkymi navraty do CR. Travil jsme cas cca 60% LV, 20%LT a 20% EST, ve vsech zmeich mam radu pratel a v Lotyssku i rodinu. Ted posledni dva roky zijeme stridave Lotyssko-CR tak nejak dle toho co se nam zrovna libi.

+3/0
9.12.2017 23:22

Z11d88e88n79e34k 15J72i56n60d36r44a 5586758280

Jak je možné, že v těchto státech žijí lidé bez občanství a jsou některé menšiny diskriminováni?

Jak je možné, že oslavují fašisty?

0/0
11.12.2017 11:39

M36i87c60h48a54l 97M75r75a38z16i74k 6137687934600

Odpoved na prvni otazku je snadna - pokud ti lide obcanstvi nechteji, tak ho proste nemaji. I v CR zije celkem dost cizincu bez naseho obcanstvi.

Mensiny nejsou diskriminovany nijak vice ci mene nez treba u nas. V tom neni vubec zadny rozdil.

Oslavuji fasisty? A na to jste prisel jak? Asi mylsite spise nacisty - nicmene nacismus stejne jako komunismus jsou tam zakazane. Pokud neco oslavuji, tak jedine sve bojovniky za svobodu - a ti byli na obou stranach, nejdrive bojovali za svobodu naciste proti Ruske okupaci a pode komuniste proti nacisticke okupaci. Nicmene v Pobalti ma nejvetsi pocet obeti na svedomu SSSR - nikoliv tedy naciste, rikaji tam tomu Rudy teror - pocet obeti je jen tezko vycislitelny, ale dalece prevysuje pocet obeti nacismu v techto zemich. Takova je jejich smutna historie.

0/0
11.12.2017 11:46

Š43t95e28f43a37n 25F35r61i70č59a 7802458213586

Nedostatek pracovních sil bude zřejmě dlouhodobějšího rázu. Do penze odcházejí silnější ročníky, než přichází mladých do praxe. To za prvé. A za druhé, mladí budou hledat práci tam, kde to pro ně bude výhodnější. Tedy i v cizině. Chtějí přece zakládat rodiny a pořídit si bydlení atd.

+2/0
9.12.2017 21:08

D95a41v62i30d 85P43e60t36r 7610876510435

JSem docela rád, že si mladí věří a při velkých neznalostech požadují vysoké platy.

Naše generaci byla taková, že jsme byli spíše postrkováni podle našich znalostí a plat nám spíše oznámili. Když jsem na konci 70. let nastoupil jako asistent na VŠ, tak ten plat byl i na tehdejší dobu směšný (spíše méně, než tehdejší plat začínající prodavačky). Trochu se to zlepšilo, kdy ž člověk získal csc a docenturu (Profesuru až po 1989). Už přes 20 let jsem OSVČ (technické výpočty a příjem jsem měl a pořád mám výrazně nadprůměrný, i když mi tak 3 roky trvalo, než jsem si dokázal říct o velmi slušné peníze za práci.

+2/0
9.12.2017 21:40

Š34t23e60f73a58n 12F13r62i98č91a 7472398423906

Ale to přece takhle je i v tom Rakousku. Každý si musí svůj postup projít a praxi získat od píky. Žádný učený z nebe nespadl. Je ale jistě něco jiného, pracovat za českou mzdu, a něco jiného za rakouskou. Není nač čekat, to by ten mladý byl furt odkázán na spásání trávy. Je dobré, že si to mladá generace uvědomuje.

+3/0
9.12.2017 23:16

L20a62d97i77s94l26a39v 63Š79i20š42k49a 8485182271817

To je přesně ono, proč EURO v dohledné době NE ! Někdo se snaží udržet růst mezd v souladu s růstem ekonomiky, někdo rozjede velkoryse rotačky a tiskne bankovky....

+2/−3
9.12.2017 18:48

P69e66t55r 85D81l10o47u19h85ý 5327439174944

Promiňte, ale jste mimo. Jednak je průměrná hrubá mzda v Litvě cca 850 euro, což opravdu není utržení ze řetězu a hlavně, pokud řešení vidíte v tom, že odtamtud všichni mladí a schopní zkrátka utečou, protože mají na víc, než místní mizerné podmínky, tak tu zemi odsoudíte na shromaždiště starých, méně schopných a srdcařů, kteří ale logicky všechno utáhnout nemohou.

+6/−1
9.12.2017 19:22

Š95t49e24f89a52n 52F49r72i62č20a 7562268943586

Není mimo. Pan Šiška se dívá reálně na společný hospodářský prostor s volným pohybem pracovních sil.

0/0
9.12.2017 21:00

P79e63t25r 61D63l54o81u19h77ý 5727869154384

Ale ok. Ovšem jednak musíme vidět, že je tam hlad po pracovních silách, což znamená, že mzdy nejsou přestřelené, to by pak zaměstnance nikdo zoufale nehledal. A pak je tu aspekt, že pokud všichni perspektivní půjdou do bohatých regionů, tak to není výhodné ani pro EU jako celek.

0/0
9.12.2017 21:24

Š62t60e67f18a92n 95F55r83i23č92a 7352588643736

Ten pohyb je přelévavý. Pokud je reakce trhů správná a není ničím deformovaná, mělo by v delším časovém horizontu dojít k vyrovnávání mzdových hladin. To, že se tak v ČR nestalo ani po více než čtvrtstoletí od r. 1989 svědčí o tom, že česká podnikohospodářská sféra něco podcenila. Skoro bych to viděl na podcenění ze strany hospodářské komory, která měla demografický vývoj a tendence s propadem pracovních sil včas předvídat a podnikatele varovat. Dovoz pracovních sil z dalekých končin není levnou záležitostí a nic neřeší.

0/0
9.12.2017 23:29

V42l96a14d45i38m64í15r 87D39i31a17t81k52a 1503237391464

A ČNB je nerozjela? :)

+1/0
9.12.2017 20:02
Foto

J26a65n 47Č20e19r12m51á47k 4329978125947

ČNB ne, ale ČSSD a ANO se přímo urvaly ze řetězu... Neustálé navyšování minimálních (a tedy všech) mezd bez ekonomické provázanosti je otrava hospodářství vedoucí k jeho smrti...

0/−3
9.12.2017 21:05

Š49t31e35f15a88n 17F76r79i68č51a 7752738573716

Myslím, že se mýlíte. Ta provázanost je zřejmá. ČR je součástí většího hospodářského prostoru s volným pohybem pracovních sil. A pokud v sousedních zemích, např. Německu a Rakousku jsou mzdy vyšší, je potřeba na to reagovat. Není možné, aby čeští zaměstnavatelé získávaly zakázky pod cenou, k tíži zaměstnanců. Ti se pochopitelně budou bránit, i za cenu že odejdou za lepší mzdou.

+1/0
9.12.2017 21:18

Š38t85e85f24a12n 43F98r63i87č41a 7982358313866

Samozřejmě "zaměstnavatelé získávali". Původně jsem měl "podniky získávaly".

0/0
9.12.2017 21:21

V12l92a89s41t16i84m43i81l 84K55o47c61u15r62e65k 4566243700464

No už je to tady stokrát, ale znovu to napíšu, u nás člověk pracuje za mzdu obvyklou v místě, která není odvozena od produktivity.

Je zajímavé, že do této ekonomické úvahy potřebujete ještě namíchat "hodnou" ČNB a zlé strany ČSSD (která de facto nedělal vůbec nic, než korytařila, a ANO);-D.

0/0
9.12.2017 22:27

M61a39r23t61i46n 83K10o61l50a67c47e72k 5889817543923

To jako by ti dělníci dělající za 10 000 při 8 500 minimálce méně utíkali jinam, než ti, co teď dělají za 12 000 při 11 000 minimálce?

K hranici, která bude skutečně otravovat ekonomiku máme ještě stále daleko. obvzláště, když kolem nás mají státy minimálku na cca 50 procenty

+2/0
9.12.2017 23:55

V66l57a85s41t50i85m93i14l 10K68o64c80u92r10e32k 4836843630834

Víte, to co píšete, je spíše pravicová ideologie. U nás skutečně nehrozí, že by mzdy neodpovídaly efektivitě.

Mzdy často i u dobře prosperujících firem odpovídají tzv. MZDĚ OBVYKLÉ V DANÉM MÍSTĚ, a s efektivností práce nemají nic společného.

To, co píšete, jen opakujete to, co poskytují pro iDNES tzv. analytici různých institucí,Cyrrus, Patria.To jsou lidé velmi úzce navázání na podnikatelský a vládní etablishment, a sami si žijí jako v pohádce a s mnohamilionovými ročními platy, aby nám tady kázali chudobu.

Já jsem jak ekonom tak sociolog, tak se nějak snažím kombinovat přístupy, jde o to, aby ekonomika rostla a zároveň lidé mohli nějak rozumně žít, mít podmínky pro to, aby si pořídili děti, protože to je pro nás ta největší hrozba - úbytek obyvatelstva.

+4/0
9.12.2017 22:17

P34a71v78e38l 94K32u84n80c 9402279188748

Jo, jo. Jak může pokladní v Lídlu (u nás i v Německu) zvýšit svou produktivitu? A nemají tedy obě stejnou? Navíc až si budou lidé víc markovat sami, což je věc techniky a pořizovacích nákladů, pracovní "horlivost" (správně: intenzita) bude hrát ještě menší roli, přičemž produktivita vzroste.. A co myslíte: kde ty náklady Lídl vynaloží dříve?

A to záměrně nemluvím o zdravotnictví, školství atp.

0/0
9.12.2017 18:21

M71i33l17a72n 89K65r84á14l 8203538291561

samozřejmě, německé nebo české či rumunské pokladní pracují stejně, je rozdíl jen že německá pokladní nepůjde dělat za českou mzdu a česká prodavačka nepůjde dělat za rumunskou, to je celé a firmy to vědí proto vždy nabízejí platy které odpovídají krajině kde působí a zda mají v normě zaměstnanost

+5/0
9.12.2017 18:28

M45a25r44t79i56n 66K24o87l14á27ř 1695674949785

Produktivita neznamená že bude víc pracovat, ale že vzrostou tržby.... Takže k produktivitě pokladní v Lidlu můžete přispět vy, například tím že si nekoupíte ten nejlevnější sýr ale ten dražší

0/0
9.12.2017 18:37

A57n46t28o10n23í73n 82Z60e89l18e68n92ý 2594933291786

Stejně tak v nemocnici. Rovnou oboustraný zápal plic. A přidejte mi k tomu i dýmějový mor, ať se produktivita zdravotnictví zvýší.

+1/−2
9.12.2017 19:10

M79a24r28t59i81n 58K17o49l10á83ř 1605924859675

Ve státem zřízených nemocnicích jsou tabulkové platy, to s produktivitou vůbec nesouvisí. Placete na špatném hrobě

0/0
10.12.2017 10:55

V16l46a14s94t86i37m67i90l 52K16o82c62u63r54e70k 4866733640934

Ale i ten člověk, co sýr kupuje pracuje za mzdu obvyklou v místě, a ne za mzdu která nějak souvisí s produktivitou práce.

Jinak souhlasím, PP není o tom více pracovat, ale vyrábět jiné zboží.

A také o tom, že Česko je extrémně závislé na průmyslu, ale vyspělé země mají rozhodující počet lidé zaměstnaných v prosperujících službách.

0/0
9.12.2017 22:21

L84u47c89i53a75n 28P75a86p21a59z22i89a31n 5664137501615

Pobaltí pro nás vzorem! Opticky zde mzdy konečně jdou správným směrem, nicméně z velmi nízkých základů vytváří optický klam, že se jedná o strmý růst. Ukazuje to, že tyto země mají dostatečné sebevědomí a schopné vůdce, kteří zabezpečují tamnímu obyvatelstvu dlouhodobou prosperitu a růst. Přesto jako všude i zde jsou rezervy, třeba v podpoře rodin s dětmi. Bez dětí nebude žádná příští pracovní síla. A spoléhat se na dovozy živé pracovní síly je čím dál více pro Evropany riskantější.

+1/−4
9.12.2017 18:18

M55i54c98h42a50l 21M32r74a53z97i95k 6527947384950

A vy vite jakou maji podporu rodin? Mimochodem třeba estonci maji vyssi mzdy nez my...

0/0
9.12.2017 18:32

L85u37c91i82a67n 55P60a28p67a61z79i78a91n 5924917401965

Přesně tak, Česko má cenu práce nejnižší široko daleko. Bohužel s českou korunou daleko do budoucnosti nedojdeme.

0/−4
9.12.2017 19:30

M50i30c34h27a19l 93M52r95a77z30i10k 6747767904680

To jsem nerekl, naopak cena prace je u nas vysoka v porovnani s tim kolik lidem zbyde... Ovsem mzdy jsu nizssi nez v okoli, to bohuzel ano. A koruna to zrovna prilis neovlivni.

0/0
9.12.2017 20:28

L64u82c92i45a38n 21P67a93p98a93z80i73a88n 5414527821595

Já jsem také neřekl, co jste řekl Vy. To je v pořádku, pane Michale. Cena práce je velmi nízká a co lidem zbyde je velmi relativní. Z mého pohledu lidem moc nezbyde. Kupují nekvalitní potraviny a pak jako zbyde ve Vaši statistice, kterou stejně nikdo nemůže brát vážně.

0/0
10.12.2017 9:14

M15i64c54h53a18l 70M67r28a96z40i70k 6777407274910

Musim rict, ze prave naopak cena prace je vysoka - mame velmi vysoke odvody. Ale cena, kterou lide dostanou za praci - to ano, ta je vlemi nizka. Jinak souhlaism, i z meho pohledu lidem zbyde vlemi malo, daleko mene nez je potreba. Za minimalni mzdu se neda v jednom prakticky ani prezit... Nekvalitni jidlo lide kupuji pouze z hlouposti - ja sam se kvalitou jidla zabyvam uz roky - a kupuji jen kvalitni jidlo - a utratim za jidlo mene nez vetsina lidi v okoli. Ono totiz to kvlaitni je casto dokonce levnejsi nez to nekvalitni. Ale to je na dlouhou diskusi. Ted jen nevim, kterou moji statistiku mate na mysli :)

0/0
10.12.2017 10:33

L84u87c20i36a20n 98P94a67p39a62z40i28a25n 5234777171465

Vysoké odvody jsou vysoké právě proto, že byla státní politika nízkých mezd. Jenže z malé mzdy by se nevybrala potřebná nutná suma k fungování státu, tedy ceny jsou světové jako jinde ve světě, třeba jako v Německu. Levná pracovní síla na celkových nákladech třeba opravy chodníku v obci je nicotná, protože bagr, jeřáb, náklaďák, to stojí jako v Německu. Co s tím? Tak se to vyřešilo vysokým relativním zdaněním, oněmi odvody. Tedy představme si, že je třeba alespoň vybrat 10.000 korun. Když je mzda 100.000 korun, tak stačí mít zdanění 10%, když je plat jen dvacet tisíc, tak aby se vybrala částka 10.000 je zdanění 50%. Čím rychleji porostou mzdy, tím se může snižovat míra zdanění, resp. odvodů. Když ale nejprve stát sníží daňové odvody, tak mu budou chybět peníze pro fungování terciální sféry a podnikatelé žádné zvýšení mezd lidem stejně nepřidá. Je to otázka, co bylo dříve vejce nebo slepice. Doplácíme na chybnou makroplitiku z let 90. let, kdy byl fetiš, čím chudší český národ, tím lépe.

0/0
11.12.2017 9:54

M76a27r24t70i35n 23K21o74l32á76ř 1205234379325

Pobaltí nám má být vzorem? Čím? Třeba tím že třetina mladých hned po škole odejde do Evropy? Nebo nám mají být vzorem velmi turbulentni ekonomikou, která je velmi náchylná na jakýkoli výkyv?

+4/0
9.12.2017 18:40

L31u62c62i80a13n 53P42a55p49a16z69i86a23n 5554397491125

Hledejte i jiné příklady než uvádíte. Jít na zkušenou v rámci Evropy není nic špatného. I Pobaltí je Evropou. Turbolence byly v době, kdy nepožávali euro. Euro jim pomohlo se ukotvit a stabilizovat a rychle zvyšovat nejen produktivitu práce, ale i cenu práce jako takové, Tedy růst životní úrovně.

+1/0
9.12.2017 19:32

M83i62l63a40n 63V98o77l24e61k 5959253446759

Bla bla bla. Vzpomínáte, jak nám dávali Pobaltí za příklad, jak si tam v době krize snižovali platy? Tak teď je zase musí rychle zvyšovat a stejně jim ti nejschopnější utíkají, aby měli obvyklé platy hned.

+3/0
9.12.2017 18:13

M28i56c26h35a18l 95M61r59a95z13i92k 6437717734630

Vsak ten jejich priklad byl spravny. Jako prvni snizili platy politiku. To je velmi dobry pristup.

0/0
9.12.2017 18:33

M65i35l96a28n 92K36r18á38l 8743678891981

Stejně článek o ničem, kolik je průměrný plat v Litvě či v pobaltských zemí nenapíšou, jen že shánějí zaměstnance, prostě takový článek může být několikrát recyklován a jen se může napsat jakkákoliv země. To je panečku novinařina, proč já blbec sem se neučil špatně.

+3/0
9.12.2017 17:58

M63i13c88h90a45l 39M14r40a50z40i96k 6307307524500

Minimální mzda je v estonsku vyssi nez u nas a za minimum tam nedela temer nikdo. Prumer maji mirne vyssi nez my. Aktualne cca 1250 euro mesicne. Lotyssko a Litva jsou na tom krapet hure, ale porad srovnatelne s nami - lv prumer temer 1000 euro, lt cca 900 euro.

0/0
9.12.2017 18:35

M33a65r59t47i29n 37K13o60l94á70ř 1285254819905

Ani u nás za minimálni mzdu nedělá skoro nikdo.... V Estonsku mají vyšší mzdy, ale také vyšší ceny. A například ceny v lotyšské Rize jsou opravdu vyšší než u nás

0/0
9.12.2017 18:42

M48i86c60h50a16l 61M95r91a24z11i97k 6417697324250

Zalezi co kupujete. Ovoce, mlecne vyrobky a maso z mistni produkce jsou levnejdi. Rrstaurace stejně jako u nas bezne, to je praha daleko drazsi. Ale treba detske presnidavky jsou nadobne drazsi. Ono to fakt záleží. Estonsko totez jen date misto rigy talin.

0/0
9.12.2017 18:46

K94a98r97e72l 83B66o14k 7181187511791

To jsou na tom podstaťně lépe než v Rusku, kde mzdy jsou přibližně poloviční než ty naše.

0/0
9.12.2017 18:47

M35i10c38h94a74l 21M87r58a58z91i20k 6697797464870

Tak to každopádně. Hur na tom je snad jen belorusko a mozna Ukrajina

0/0
9.12.2017 19:14

V37i73k45t45o31r 95K43r37u79s 6746288274199

Miluji Litvu! VVV

Pokud hledáte nové místo na dovolenou, kašlete na Chorvatsko, Itálii nebo Španělsko. Litva je super!

+2/−1
9.12.2017 15:29

M17i80l81a51n 42K63r81á70l 8913848161321

já kašlat na jih nebudu protože mám rád teplo

+3/0
9.12.2017 17:56

M29i80c73h65a12l 88M38r91a47z78i76k 6437717154570

Ono je teplo i tam. Vloni v červenci na plazi v Lotyšsku teplota vzduchu 28 a vody 27. Za me az dost teplo...

+1/0
9.12.2017 18:37

R38o66m10a24n 98P92o70l48á51č21e37k 5276479815

Ale moře bude ledárna ne? To už je v servením Německu natož ještě výše

0/0
9.12.2017 20:51

M16i66c81h60a39l 97M75r62a63z24i71k 6387877264690

Zkuste si jeste jednou precist co pisu - na plazi (tedy u more) teplota vody 27... to je pro vas ledarna? Ja teda jsem puvodem ze Sumavy od Lipna a tma kdyz se to ohreje na 16 tak uz se koupeme, pac jen par dni v roce to ma kolem 20, maximum 22.... takze pro me 27 je sakra teple, na me mozna az moc dokonce, je to jak v bazenu. A je to jev poslednich let. To, ze je v Nemecku more studene, neznamena, ze to tak bude i vic na sever - morske proudy a hloubka more jsou previti a dokazi zmenit skutecne hodne.

0/0
9.12.2017 20:57

M12i14l17a69n 58K33r41á35l 8833908321361

no to se mi nezda ze by takhle na severu byla tak tepla voda ale jak pisete, zalezi na proudech. Třeba ve Francii v lete na jihu u města La ciotat byla tak 10stupnova teplota vody. Kazdopadne s Vasim jmenem si musite rochnit i na plazi na Sibiri;-DR^

0/0
9.12.2017 21:04

M19i35c24h90a60l 21M54r64a72z20i61k 6217757594610

Hihi, to jste me pobavil. Ale je fakt, ze chladnejsi pocasi i vodu mam rad. Osobne jsem si moc uzil kooupani v rece v kanonu Verdon v Provence - ma to kolem 8 stupnu a bylo to bajo v tom paraku, co tam panuje v lete.

Ale jinak - osobne ziu v Pobalti od roku 2007 s obcasnym navratem do CR a cestovanim po Evrope - a hodne se to meni, drive tma bylo chladneji, ale posledni roky je tam stale tepleji. Navic Rizsky zaliv je dost chraneny pred vetrem a melky - rychle se ohreje. Takze posledni tri-ctyri roky je tam more teplejsi nez leckdy v Recku, v roce 2015 bylo dokonce tak teple, ze se tam rozrostlo obrovske more ras (v celem Baltskem mori) pres ktere nemohly plout ani lode a ktera dle satelitnich snimku byla velka skoro jak Nemecko... ale je fakt, ze staci par dni deste a teplota padne treba o 10 stupnu. Takze jsem tam zazil i veci jako v 8 hodin rano - vzduch 26 a voda 27 - tedy voda teplejsi. Pro mimstni je to hrozne v lete - protoze maji stale vice dnu, kdy je tam vice nez plus 30, casto i k plus 35 a to je pro ne hruza a nezvyk. Ostatne i pro me :) pro me je hrozne vse nad 25 :D a druhym efektem jsou silenejsi teploty i v zime, v roce 2015 jsem tam zazil i minus 42.... a to tam take skutecne neni bezne, prave ze diky mori mivaji teploty v zime ponekud lepsi nez my, ale diky vlhkosti je to zase daleko vlezlejsi zima - i pri plus 5 se clovek citi jak v minus 10....

0/0
9.12.2017 22:25

Najdete na iDNES.cz