Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Grenzgängerregelung nepotřebujeme. Nepokazme si zase růst mezd

Nechme české firmy, ať samy – bez pomoci politiků nebo centrálních bankéřů a bez pomoci levných Ukrajinců – čelí nedostatku pracovní síly a posilující koruně, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Cyrrus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K68a50r42e63l 41B13a71m41b95u80l27a 4173669167799

sakra, a proč spousta Čechů i nadále dojíždí do zahraničí ? Není to to samé ?

+2/0
18.12.2017 9:37

M70a43r19t79i49n 84K33o87l49a21c52e95k 5189567753913

Do jakého zahraničí? Do Němec? To je společný pracovní trh a i české firmy mohou najímat němce

0/0
18.12.2017 20:00

J87a64r98o64s34l84a14v 95H94o80r13á19k 6357331559690

Teorie hezka. V praxi ale netusim kde firma, ktera nema nez na delnase s minimalkou, vezme na investice. A paklize je subdodavatelem treba automotivu, tak si o zvyseni ceny svych vyrobku muze nechat leda zdat.

Druhou veci je schizofrenni postoj financni spravy. Sice kecaji jak je nutne podporit vyzkum, vyvoj. Ale jak to nejaka firma zkusi, sletnou se na ni havrani z FU a oskubou ji. Bez znalosti problematiky nekvalifikovani urednici financaku rozhoduji co je a co neni vyzkum a podle toho dodanuji a davaji penale. A politicky ukol je co nejvyssi vyber. Podle nej se davaji odmeny. Tak jak to asi muze dopadnout.

+4/−1
18.12.2017 8:40

R67a18d11i52m 47P34o77l63á44š61e91k 9526873169639

V praxi by asi měly takové firmy, v přiměřeném procentu krachovat i dnes v době konjunktury. Už proto, aby se uvolnily pracovní síly vázané v takové neproduktivní firmě a taky proto, aby zkrachovalé provozy, stroje a vybavení v nich byly levně k mání pro nějakého schopnějšího investora.

Vlastně krach firmy a následné zakoupení firmy novým investorem je ve výsledku totéž jako investice firmy do modernizace. Takový krach očistí provoz firmy od zastaralého neproduktivního vybavení a výrobního sortimentu a přinese v podobě investic nového investora i nové stroje a nový lepší výrobní program.:-)

+5/0
18.12.2017 10:34

J83a29r88o38s52l66a51v 55H84o38r22á83k 6677801239620

"Už proto, aby se uvolnily pracovní síly vázané v takové neproduktivní firmě" - o tu nekvalifikovanou pracovni silu ale neni zajem. A o tom to je. Mame nekvalifikovane zamestnance. To, ze je vyliji od pasu, kde delaji za minimalku, a pridaji jim na vyplate neznamena, ze najednou dokazi ovladat CNC stroje, ze se zapoji do vyvoje a vyzkumu. A pokud uz takova firma ziska prachy na inovace a modernizaci, tak tahle uvolnena pracovni sila ji bude k nicemu. To je jako tvrdit, ze kvalita fotbalistu Sparty je jen o penezich a ze kdyz jim pridate, budou hrat jako Messi. Nebudou. Stale to budou jen drevaci. I za miliardu denne.

0/−2
18.12.2017 11:10

R26a64d82i38m 98P55o33l54á63š86e45k 9296723919619

Ono je to spíš o lenosti a neschopnosti firem dát svým zaměstnancům příslušná školení a rekvalifikace.

A to, že ty krachující firmy poskytnou jen nekvalifikované zaměstnance, je prostě nesmysl. Právě firmy, které neumí pracovat se zaměstnanci a proto mohou krachovat, mají často kvalifikované zaměstnance, ale na nevhodných pozicích. Kde svou kvalifikaci nevyužijí.

+2/0
18.12.2017 11:39

J18a88r27o29s88l46a93v 13H13o25r62á26k 6237341499190

Ani na okamzik jsem nepochyboval, ze nizka kvalifikace by byla problemem zamestnance. Ona je to chyba firmy. ;-D

Prekvapive ale pristup "prijmete me, dejte mi plno penez a benefitu, zaplatte mi draha skoleni a ja se mozna doucim to co potrebujete" pro firmy neni rentabilni a nehrnou se do toho. Ale je to chyba tech firem, to je jasne.

0/−1
18.12.2017 13:05

P81e31t97r 74D86r15a76p63a38l 3955438743645

naopak, Mesi přijde, když dostane zaplaceno. za plat hráče z juniorky zůstane raději v barceloně

0/0
18.12.2017 13:50

V30l31a82d91a 76S14i94m50o61n33i26k 3329613783225

Firma se musí dennodenně obávat, že jim lidi odejdou za lepším a podle toho se chovat. Dokud pan majitel nepochopí, že je třeba do spolupracovníků investovat, bude na cestě do pekla - zaslouženě.

0/0
18.12.2017 14:09

V46l38a19d29a 23S77i63m97o73n26i73k 3139213633895

Firmě, která stojí na minimálce, bude lépe v bankrotu. Přežije jiná, která na výhodu nejnižších mezd nespoléhala a investovala do lidí a modernizací. Teď měli takoví " minimálkaři" asi tři roky ráj, protože problém za ně vyřešila dočasně ČNB oslabením koruny. Teď je koruna silnější a očekávaný brekot se dostavuje.

+1/0
18.12.2017 14:07

M92a12r29t47i81n 92K78o33l46a30c53e67k 5299967813523

Pokud firma skutečně nemá ani na dělňase, ani na automatizaci, tak ji čeká jen křížek.

Nemůsíte jen hýbat cenou, ale kvalitou a optimalizací.

0/0
18.12.2017 20:01

P35a35v64e26l 98K86u24n60c 9862659338188

Konečně jeden ekonom, který vidí problém z pohledu českého zaměstnance. Vývozci měli čtyři roky na to, aby zvýšili kvalitu. A chtěli by další polštářek pro výrobu šuntů, které dokážou udat leda za hubičku a z toho zaplatit středoasijským gastarbajtrům.

+10/0
18.12.2017 8:28

M74i12l10o83š 86B70o40u23k12a24l 8963297663154

Pohled průměrného zaměstnance bude vždy jiný, než potřeby firmy. To si uvědomí i ten průměrný zaměstnanec, když se stane součástí i toho nejnižšího managementu.:-P

+2/−2
18.12.2017 8:40

J71a97r68o19s43l10a91v 73K48a77d56l46e90c 5161879672591

R^R^R^Bohužel český management na to nemá.

+4/0
18.12.2017 8:24

M25i68l70o57š 43B30o69u80k58a65l 8673507203384

Přesně, jinak to nevidím...bude to muset vzít do rukou zase proletariát. ;-D

0/0
18.12.2017 8:47

P44e59t93r 24D25r91a77p32a33l 3265118633325

problém není jen ve výši mezd, respektive ten problém je provázaný s kurzem koruny. Koruna je nesmyslně podhodnocena a roky se zde omílá mantra o exportu. jenže my jsme i importní ekonomika, dovážíme všechno od suroviny, přes materiál, spotřební zboží až po potraviny. A drahé Euro všechny tyto věci prodražuje a tím zvyšuje jednak náklady pro producenty, tak spotřebu pro obyvatel. Euro by mělo být tak max za 20Kč, čemuž odpovídá výkonost ekonomiky.

+6/0
18.12.2017 8:22

M37i50l79o34š 35B43o63u80k59a95l 8563377773984

Migrace za lepšími podmínkami je běžné tisíce let... pan ekonom má dojem, že přerušení tohoto systému na našich hranicích bude přínos. Zřejmě socialista se zvýšeným smyslem pro řízení, přerozdělování a regulaci.;-D

+1/−8
18.12.2017 8:09

V37l84a43d33i32m37i49r 21S85e96f91l 6727752815921

Neodmítá migraci, ale jen úplně zbytečný dumping...

+8/−1
18.12.2017 8:13

P45a53v56e79l 96K41u40n77c 9412429168568

Nábor v Mongolsku nebo Uzbekistánu není "přirozená" migrace!

+10/0
18.12.2017 8:30

M57i84l62o46š 85B46o92u49k46a88l 8913777363824

...tak on je vlastně problém ve formě příchodu pracovní síly... kdyby přijel Mongol s uzlíkem buchet na oslu, tak to bude OK? ;-D

+1/−5
18.12.2017 8:37

D26a63n82a 42K62o67c80i86á23n51o10v57á 2803668959178

Tak snad konečně budou politici poslouchat názor ekonoma, i když pochybuji.

+1/0
18.12.2017 7:46

M11i90l25o79š 90B35o32u59k15a35l 8823417563554

Ekonomů jsou tu statisíce, jde jen o to, koho poslouchat.:-P

+1/−2
18.12.2017 8:09

M60a77r53t23i25n 76K94o98l78a48c74e69k 5719217453373

a nebude přemíra ekonomů právě ten problém chybějících dělňasů?

0/0
18.12.2017 20:02

P65e35t52r 39R86ů11ž61i55č90k90a 8402323363366

Má pravdu, předsedo!!!

+1/0
18.12.2017 7:43

T84o49m39á66š 89P32o14d66l51e29n21a 3123219768153

Tak to vypadá, že by se všem zamlouvala 25 procentní nezaměstnanost bez montoven a hromady stávkujících. Zkuste se přestěhovat do Španělska. Přehřátí dle mého soudu má na svědomí ČNB s umělou podporou kurzu.

+3/−1
18.12.2017 7:27

J30i63ř21í 23D77o68n56ě87k 2275683596259

Jenže právě ty firmy upřednostňují levnou pracovní sílu...kdyby to bylo pouze na firmách tak je tu pul milionu ukrajinců a samozřejmě všichni by uměli všechno a všicchni b byli ing. jako tomu bylo v první vlně.Pan ekonom zapoměl na jednu důležitou věc,ukrajinci už jsem nechtějí,protož mají vyjímku a mohou do nŃěmecka.Kde si vydělají mnohem více...Takže tyto firmy jsou nuceny dovážet mongoly a filipínce :)

+4/0
18.12.2017 7:04

V97l32a34s46t72i72m51i63l 35K40o14c30u23r33e98k 4826333270844

Souhlasím. Je to jeden z důležitých problémů, není komplexně řečeno, ale nevadí.

Rozhodně platí i to, že jsou slabé odbory. Ano, pak lidem chybí peníze na služby, které mají daleko nižší podíl než ve vyspělých zemích.

Ať se to tedy řeší podle Kovandy, konečně ať firmy ( jejich výzkum a rozvoj )něco předvedou.

Naše podniky stále nejsou dostatečně zapojeny do globalizačních procesů, zejména nezvládají jít samy za vysoce kvalifikovanou pracovní silou do nejvyspělejších zemí.

Skutečně by mne ale zajímalo proč montovny typu Bosch potřebují v Českých Budějovicích tak i v Jihlavě po 4 tisících lidí, to pak musí být skutečná manufaktura (s výjimkou vývoje 500 lidí v ČB).

Strojírenské podniky na špičkové úrovni a s pokrytím slušného podílu na trhu u nás i v zahraničí vyjdou se cca 700 pracovníky (ZVVZ, Jihostroj, Kovosvit......)

+2/−1
18.12.2017 1:18

P88e84t49r 69S37u28f18f58a 7662376608215

Kecate blbosti a zijete sen.Mate mensi platy nez na zapade ,ale daleko mensi zivotni naklady.Ja ziju a delam v Torontu. Za rok vydelam $ 90 000. S prescasama (320 hodin za rok) $115000. Celkova dan (federal,duchod,zdravotni) $45 000.Takze me zbyde $ 70000 nebo $5800 mesicne.A to je zde povazovano jako kvalitni delnicky plat podobny v automobilkach.Takze na cesky 1 190 000 anebo 99 000 mesicne korun. Prumerny dum 1500000 /prumerna hypoteka mesicne 40 000,dan z pozemku mesicne 6000,topeni,voda el.,odpad, 7000 ,telefon 4 mobily plus kabel 6000. jidlo 4 osoby mesicne, 20 000. Dve auta prumer lease 13000 mesicne. Benzin prumer mesicne 6000-12000.Takze kdyz nebude vase zena na mizerne placene materske a bude delat tak se i oblecete,podivate se do kina nebo si zajdete do restaurace.Mozna ze vam zbyde I na nejakou dovolenou.Jinak kdyby jste se rozhodli detem zaplatit universitu tak je to 170 000 v miste s bydlenim 340 000 rocne. V pripade ze potrebujete pohlidat deti tak si pripravte 5000 na jedno 10 000 dve mesicne. Takze si mysllim ,ze v tom zase tak velky rozdil neni.A az jednou vase platy budou podobny tem nasim, tak se nebojte SPOLECNOST (banky ,vlada,investori,makleri a veskera dalsi chamrat) se o vase velke platy postara. ;-)

+5/−3
18.12.2017 0:36

O97n40d17ř16e43j 27K82r48y39š68t23o79f 6893581

Problém je v tom že zde žije a pracuje mnoho lidí - pro které je i ta Tvá životní úroveň nedosažitelným snem - a nikoliv proto že by nepracovali - ale prostě rozdíl mezi výdělkem a nutnými výdaji na živobytí je tak malý že si o nějakém autu na leasing nebo hypotéce mohou opravdu nechat jen zdát, Ovšem jak se říká - sytý hladovému nevěří takže ani nečekám že bys to pochopil.

+5/0
18.12.2017 7:45

P90e10t53r 69S72u64f98f82a 7702396578615

Pro hromadu lidi je dum nebo bytovka nedosazitelnym snem i u nas.Ne vsichni berou platy jako v automobilkach.Minimalni mzda je $11 /na hodinu (190 korun) a hromadu lidi dela za pulku nebo tretinu meho platu .Pronajem bytovky je 18000 az 30000 korun mesicne a auto pokud nejezdite mizernou mestkou dopravou je jedina cesta jak se dostat do prace.Vice jak polovina mych spolupracovniku dojizdi do prace 60 az 100 km jedna cesta kazdy den.A to jsem jeste zapomel podotknout ze pojistka na auto stoji $150/2500 az $250/4200 za mesic, takze se nebojte ze situaci v Cesku nechapu,ona je zde podobna.

0/−3
18.12.2017 9:25

R96a27d63e23k 84T35o73m28š15ů 3895163272641

Současná průměrná cena pronájmu bytovky (60m2) v Praze je 22.000 Kč! To už je dost srovnatelné. Energie budou u vás dražší. Když jsem naposledy chtěl pojistku na auto, tak mi taky nabízeli za 18000,- ročně a to určitě na 100% menší a levnější auto než používá většina Kanaďanů. Jo ještě nějakej rozdíl tu je, ale vykládat Čechovi, že průměrný Kanaďan se má vlastně skoro stejně?

Nene, na druhou stranu všechno má svý výhody i nevýhody. Mimochodem 75% registrovaných nových vozů v Česku je na firmy a průměrné stáří vozů je někde kolem 14 let. Je vidět, že lidi zatím ty peníze moc nemají, alespoň ne střední třída. Jo, máme se dobře, ale mohli bychom se mít ještě o dost lépe. Potenciál tu je. Ostatně, když občas vidím, co všechno si třeba v USA (jasně to není Kanada) mohou dovolit relativně nemajetní a často i nepracující nebo mizerně pracující lidé, nevycházím občas z úžasu.

0/0
19.12.2017 0:42

F65r50a78n54t29i70š69e79k 77L37i18m14p96a63u95c21h 2245683766574

Těch 75% vozů registrovaných na firmy ale slouží ze 75% pro soukromé účely OSVČ. To by v USA neprošlo, myslím daňově.

0/0
19.12.2017 23:14

P81a30v64e83l 25D83r87o15t70á52r 7113924369154

Někde jste přešel z dolarů na koruny bez varování.

A také vynalezli odstavce, myslím, že i v Torontu.

Dobrá myšlenka vyjádřená špatně vypadá jako špatná myšlenka.

+3/0
18.12.2017 8:06

M17a23r30t38i51n 67T86e81s28a89ř 2559193863703

Nejsme hloupí, proč to všechno přepočítáváte na koruny? Tím jste svůj krásný výklad úplně zabil. Pak by se snad nemohlo stát, jak s průměrného domu za 1,5 milionu (buď já nebo vy neumíme spočítat nuly) je hypotéka 40 tisíc měsíčně (buď máte snad splatnost 3-4 roky nebo máte v Kanadě hyperinflaci).

Jinak proti výkladu nákladů nic nemám, máte částečně pravdu, ale to, co máte vy, si dělník v ČR nevydělá ani náhodou. Na leasing dvou aut + hypotéka + všechny ty věci kolem nemá ani průměrný český inženýr (za české ceny!). A za jídlo nedáme o nic moc méně než vy, proto je tady jídlo (vedle bydlení) poměrně podstatnou položkou rodinného rozpočtu. Pak nezbyde na ty ostatní vymoženosti. Auta tady kupujeme většinou ojetá za třetinovou cenu.

Shrnu to: Náklady jsou dle vašeho výkladu v ČR proti Kanadě poloviční, platy čtvrtinové.

+4/0
18.12.2017 8:07

P77e16t90r 30S38u68f82f44a 7842936398445

Lituji za nedorozumneni, prumerna cena domu je $ 900 000 tzn asi 15 000 000 korun ,takze prumerna splatka je 40 000 korun mesicne nebo $ 2300 po dobu 25 let.

0/0
18.12.2017 9:43

M82a63r18t35i36n 24Š77i91m56e81k 4900854278185

Leasing na 2 auta a hypo dohromady si moc lidí dovolit nemůže ani u nás

+2/0
18.12.2017 10:21

R69a98d12e74k 38T16o96m26š37ů 3635613792641

No dělníků tedy určitě ne...

0/0
19.12.2017 0:44

F66r31a71n37t35i98š16e84k 33L73i92m63p41a41u94c24h 2945253146134

Neustálé opakování o montovnách je už blábol na n-tou. Za prvé to není faktická pravda. Na příklad Škoda VW 80% součástek dováží z Čech ze vzdálenosti do cca 70 km, jinak by to ani nešlo, protože nemá skoro žádné sklady. Podobně je to s ostatními českými automobilkami, ale i s jinými "montovnami". Zakopaný pes je jinde. Především v neskutečně krotkými odbory, chtělo by to aspoň trochu číst noviny, nejlépe německé, jak jednají odbory třeba Lufthansy, nebo jiné ( Kovo), atd. Kdyby jednaly s vedením ( desítky let zpátky), tak by taky neměly mzdy v markách nebo eurech jako mají nyní. Další problém je neuvěřitelně podhodnocená koruna, prakticky za posledních 10 let se kurz Kč/ € vůbec nezměnil, na tom taky vydělávají držitelé kapitálu. Prostě on ten pán co napsal Kapitál se moc nepletl. Ale máme se líp než děláci v Turecku, Mexiku, Brazílii, tak co bychom chtěli.

+8/0
18.12.2017 0:20

K30a97m83i42l 20S65e33d47l65á36č53e72k 1556599206691

Ten pán, co napsal Kapitál, postavil svoje ekonomické teorie na tzv. pracovní teorii hodnoty. To znamená, že se pletl už od samého základu.

Dlouhodobá úroveň mezd nemá nic společného s nějakou "tvrdostí" odborů. Je sice hezké se vytasit s Německem, kde jsou velmi silné odbory a zároveň vysoké mzdy, ale on bohatý svět není jenom Německo. Třeba takoví švýcarští zaměstnanci s mnohem vyšší průměrnou mzdou, než mají Němci, asi příliš netrpí tím, že jsou Švýcarské odbory obecně známé jako velmi umírněné.

0/0
18.12.2017 1:20

J83i53ř64í 86N20o33v46o35t18n20ý 6955737116126

Švýcarsko je poněkud "specifické" i v porovnání s ostatním Západem. Především: Švýcarsko je drahé, protože je bráno světově jako "země luxusu" v rámci Evropy. Taková Pařížská ulice v rámci Prahy. A Švýcaři si za to, že umožňují těm, kteří na tom mají, poskytnout luxusní pobyt, luxusní zboží a luxusní služby, nechávají taky "luxusně" zaplatit. Nemá smysl, abychom se snažili kopírovat Švýcarsko, jak se už u nás v devadesátkách taky kdosi snažil. Špindl prostě nikdy Davosem nebude. Je třeba se s tím smířit a snažit se být aspoň kvalitní montovnou pro světově zavedené firmy. Protože i montovny nemusejí konkurovat vždy jen nízkými mzdami, ale i kvalitou výroby a služeb, s jejich existencí spojenými.

0/0
18.12.2017 9:00

K41a48m56i75l 43S67e47d39l26á69č75e67k 1286969296291

Každá země je nějak specifická. Pointa ale je, že ve Švýcarsku (a nejen tam) jsou velmi velmi vysoké mzdy, přestože odbory tam jsou čajíček. Ergo mzdová úroveň DLOUHODOBĚ nesouvisí s nějakými odbory.

Vtip je v tom, že můžete tvrdit různé věci a pak si vždy vybrat nějakou bohatou zemi, která zdánlivě potvrdí Vaše (tedy v tomto případě páně Limpauchova) tvrzení. Ve skutečnosti ale obvykle existuje zase jiná, také bohatá země, která je s tím tvrzení v rozporu.

0/−1
18.12.2017 9:21

J17i81ř30í 35N40o51v59o27t91n95ý 6615577336106

Asi jste mě nepochopil. Nesouhlasím s názorem, že pokud by u nás byly silné odbory jako třeba v SRN, že by si jejich prostřednictvím dokázali čeští zaměstnanci "vydupat" vyšší mzdy. Tvrdím jediné. Neohlížejme se po Švýcarech, protože Krkonoše nikdy nebudou turisticky natolik atraktivní, jako švýcarské Alpy a české hodinky natolik luxusní, jako značkové "svýcary", i kdyby ty naše obsahovaly dvakrát víc rubínů. Věnujme se tomu, kde můžeme být dobří. A dobří můžeme být i v těch montovnách a skladech. A pokud budeme lepší montéři a skladníci, než ukrajinští nebo rumunští konkurenti, pak teprve si budou moci říct naši lidé i o vyšší mzdy, než mají jejich východní "konkurenti". A odbory k tomu už vůbec nebudou potřeba...

0/0
18.12.2017 10:05

K68a58m46i63l 94S14e26d78l25á52č31e54k 1366949216521

Ale ok. To jenom, že mluvíte o něčem trochu jiném.

Já Švýcarsko nevytahoval kvůli hodinkám nebo jako návod na výběr ekonomických aktivit. Pouze jako ilustraci toho, že žádné pravidlo: "silné odbory rovná se vysoké mzdy" pro ekonomiku neexistuje (z dlouhodobého hlediska).

0/0
18.12.2017 10:12

J14i49ř15í 88N13o24v53o74t71n89ý 6875397836466

V tom s Vámi naprosto souhlasím. Dokonce jsem přesvědčen, že silné odbory mohou být v některých případech i kontraproduktivní. Protože odrazují potencionální investory.

0/0
18.12.2017 10:17

R16a88d15i26m 10P26o31l63á12š24e13k 9376653779149

Škodovka montovna není. Ale běžné podniky automotive jsou. Když se dostanete dovnitř takového podniku, tak obvykle zjistíte, že pro Škodovku v MB dělá taková firma třeba jen hodinu, dvě hodiny denně a další hodinu třeba pro kolínskou automobilku nebo Hyundai. Ostaní pracovní dobu z těch 24 hodin denně dělá pro Mercedes, Audi, WW v Německu, Renaulta ve Francii, Fiata v Itálii....

A mimochodem Škodovka v MB není montovna proto, protože produkuje finální výrobek, na který dává +- tržní cenu, tudíž má vysokou marži a vydělává. To je regulérní fabrika, která svým vývozem z republiky a prodejem v jiných zemích za tržní cenu přináší České republice vysoké hodnoty v daních , odvodech a vysokých mzdách. Přirozeně až potom, až si svůj díl z přínosu Škodovky vezme WW a pošle to do Německa.

0/0
18.12.2017 8:51

J85i24ř64í 15N49o90v22o52t44n95ý 6545147706916

Jen bych dodal, že ani VW si nenechá pro sebe celý zisk ze Škodovky. Část z něj rozdělí svým akcionářům, kýmž může být kdokoliv. I Čech, pokud si koupí akcie koncernu.

0/0
18.12.2017 10:11

M14a25r85t94i77n 45N41e48v19r94l93a 2307501474897

Soudruh Vladimír Dlouhý musí úplně prskat vzteky. Už ho vidím jak zítra bude oponovat, že na růst mezd firmy nemají prostředky, jak by rostla nezaměstnanost, jak naše nízké mzdy jsou z důvodu nízké produktivity práce a blablabla...

+4/0
18.12.2017 0:15

J85a74n 57Š74t70v84e74r33k33a 1447541939469

Dlé mého bude muset probíhat obojí. Většina úsilí a kapitálu je nutné vložit do inovací, ale jsou i odvětví a především služby, které se technologií nahradit úplně nedají a kde může hrozit kolaps v odvětví a tam bude nutné posílit odvětví i personálně.

0/0
18.12.2017 0:05

V69a29š55e21k 59Ř70í96h98a 2263423878412

Služby vždy měli výhodu v tom, že jako první odráží zvedající se ekonomiku možným zvyšováním mezd. Přeci jen často nejsou zatěžováni zásobami nedokončenou výrobou a dlouhým časem zhodnocení lidské práce.

+1/0
18.12.2017 0:09

J71a46n 14H68l21a28v50á73č 4611589313

Nějak mám ale pocit, že naši pracují v Německu stále a Němcům se daří stále lépe. Takže jenom v tom to nebude.

+4/0
17.12.2017 23:56

Najdete na iDNES.cz