Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Z hlediska homo economicus je nejlepší Ježíšek ten v obálce

Nemoderní svetr, špatný typ mobilu, příliš velké boty. Trefit se o Vánocích dárkem do vkusu obdarovávaného je těžké. V podstatě jde o neefektivní vyhazování peněz. Tedy jen tehdy, pokud nedarujete přímo samotné peníze, píše v komentáři Aleš Michl, poradce ministryně financí a ekonom fondu Quant.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M91a26r40t12i24n 53N34e94r53m14u27t 4449820698284

Ten článek je jedna velká legrace. Spousta lidí se chytla, moralizovat o zkaženosti peněz je totiž snadné. A nezapomeňte, když se rodina domluví, mohou si navzájem darovat libovolně velkou částku:-)

0/0
27.12.2017 9:44

J58o13s89e16f 95S28t40r90á56s11k93ý 5402533174858

Ekonomická teorie a článek Aleše Michla předpokládají, že já jako spotřebitel jsem opravdu schopen optimalizovat a nakupovat si to, co opravdu potřebuji. Pod stromečkem se ukázalo, že to není pravda. Moje manželka totiž narozdíl ode mě ví, že smrdím (šampón + sprchový gel + parfém) a chodím oblečený jako nuzák (2 x košile + bunda). Optimalizuje tedy mnohem lépe, než bych dokázal já. Ať žije Ježíšek-economicus.

+1/0
26.12.2017 22:45

M95i31r29o30s97l72a57v 55R20i91š22k96a 4209499349702

Je to stejné jako dárek k narozeninám. Cokoliv, jenom ne peníze.

0/0
26.12.2017 13:08
Foto

J90a95n 64Č69e83r43m98á47k 4739848495557

hotovost pod stromečkem?...

Trapnost nad trapnost, nuda a šeď...

Možná je to ekonomičtější, ale nijak to neposiluje mezilidské vztahy, je to neosobní a fádní... Kde je onen lidský rozměr, kdy se snažíme o dárek na míru, zkoumat stavy a postoje obdarovávaného, jeho přání a tužby, změny v prioritách od posledně a na to mu pasovat dárek a poté napínavě sledovat, zda se jeho tvář při rozbalení právě našeho dárku rozjasní a usměje?...

Ne ne pane Michle, toto nic na světě nenahradí... To je lidská blízkost, partnerství a přátelství, to je i rodina... A to nelze zaplatit a odbýt jakousi obálkou...8-o!!V

+4/0
26.12.2017 1:34

R23o58m93a51n 45J27e30s22c62h49k29e 9298105567785

Máte pravdu - pan Michl se může přidat k jehovistům, ti vůbec vánoce neslaví.

0/0
26.12.2017 7:40

R24o83b30e29r51t 32P40r13a43ž88á47k 4128626315810

Jděte se už vycpat s těma Jehovistama.

0/0
26.12.2017 18:00

V55l23a33s12t42i60m96i70l 61Š92t28e22c17h51e76r 1445685379635

Dárky nejsou vůbec důležité.Podstata vánoc je jinde.

+4/0
26.12.2017 8:53

J84o62s53e64f 96T33r82ö55g60l 8629972256676

Chápu to správně tak, že autor chtěl pouze potvrdit mou teorii o tom, že ekonomie není nic moc věda, teorie vychází s neplatných předpokladů, do hry vstupují významné náhodné vlivy, předpovědi se podobají tipování na výsledky sportovních zápasů a kdo se náhodou trefí je expert (ale už pak nesmí nic dalšího tipovat, aby si nepokazil reputaci)? Pokud ano, tak se to povedlo.

Člověk není homo economicus. Část z lidí má přebytky a cenu ani užitek dárků neřeší. Část má nedostatek, ale podlehne tlaku marketingu (což je další oblast na hraně etiky) nebo okolí. Část preferuje sociální význam dárku před užitnou hodnotou. A část neumí moc počítat.

Mimochodem nemálo se před Vánoci utratí za hračky. Jaká je jejich užitná hodnota? Resp. jaký je rozdíl v užitné hodnotě mezi autíčkem za 100 Kč a za 10 000 Kč. Snad jen míra závisti kamarádů.

+2/0
25.12.2017 23:45

R89o80m93a16n 95D97o24m28u26r23a68d 5365335201333

Jak se zacno darky delit na efektivni a neefektivni tak by bylo nelepsi si nic nedavat. Vanoce by mely mit jine vyznam nez ze je to o tem dat co nevic darku natoz esce je delit na efektivni a neefektivni.

0/0
25.12.2017 22:41

P60e65t53r 77M74a98l46i28š12k57a 6351785591143

Dárky pod stromečkem jsou hlavně pro děti.

+4/0
26.12.2017 7:32

J46a17n 62P76a60v31e35l 8563702478706

Jak už tu bylo řečeno, nejracionálnější by bylo si nic nedávat. Na první pohled. Na druhý je to blbost, protože dáváním dárků se upevňují sociální vazby. A čím je dárek osobnější, tím více se upevní. To peníze nedokáží

Ideální je dát něco, co člověk během roku spotřebuje a sám by si to nekoupil. Luxusní čokoládu, šunku, zážitek, masáž, wellness, večeři v Ambiente, víkendovou letenku do Barcelony či jiné obdobné destinace a jiné hmotnější dárky, co by si člověk sám nekoupil. Špatně je něco, co by si člověk koupil kdyby to nedostal k vánocům. Pak je to dárek k ničemu.

+5/0
25.12.2017 21:58

J23a45n 67S49o83u38k73u22p 1584944936185

Teorie o maximalizaci užitku je jen jedna z teorií.

+3/0
25.12.2017 20:07

V30á50c68l53a61v 90Č58e69c28h63t23i79c15k15ý 9585720876968

Ještě že lidé nejsou homo economicus.

+2/0
25.12.2017 19:52

M14a94r15t16i61n 62Š77t78r28o28s 4619657100198

Koukám, že řada lidí vůbec nepochopila pointu článku. Zkuste si ještě jednou přečíst ten odstavec, že na co mít stromeček, a na co vůbec obálku. Třeba Vám to dojde... ale kdyby náhodou ne, já smysl článku vidím v jednoduché úvaze, že člověk se nechová vždy ekonomicky racionálně jak zní teorie, a i proto je občas těžké odhadnout dopředu ekonomický vývoj (narážka na vycházení modelů)

+8/−1
25.12.2017 19:10

P52e98t42r 36S90p76á72l64e22n77ý 3525587319878

Souhlasím

0/0
25.12.2017 19:37

R43o77m78a11n 34J61e89s97c12h23k88e 9158745827725

Přidejte se k jehovistům, ti vánoce vůbec neslaví.

0/−1
26.12.2017 7:42
Foto

J39a18n 61V62a14l37a15l72í32k 6806209340486

Když Penny oznámí Sheldonovi, že mu dá dárek k Vánocům, je zklamaný. Kromě dárku samotného od ní totiž dostane také závazek.

také nerad dostávám dárky...

+7/0
25.12.2017 18:52

J82a37k63u12b 41Z88e44m49á49n60e41k 2484283531968

To záleží jakého druhu mohou dárky být. Například kniha nebo zajímavá lahev potěší a oplácet takovou pozornost nevadí - protože při výběru padne do oka, mimo dárku, další kniha nebo zajímavá lahev, které se dají k nákupu přibrat, když už tam člověk je.

+1/0
25.12.2017 19:30
Foto

J29a47n 85V12a89l91a81l69í89k 6946269600376

ale stále je to závazek...

0/0
25.12.2017 21:45

R15o56m30a23n 36D51o25m73u59r85a72d 5845475331893

Zavazek ceho?

0/0
25.12.2017 22:44

J56i29ř24í 85S82v18a53š83e93k 9184448553109

To je snad jasné. Závazek dát taky dárek, ať už k vánocům nebo narozeninám apod.

+1/0
25.12.2017 22:56

P67a72v17e25l 38S16v44o91b39o28d21a 4757370322682

Dárek není služba. Dárek je způsob jak někomu udělat radost, jak mu dat najevo, že mi na něm záleží. Pokud máte mezi dárkem a závazkem rovnítko pak se domnívám, že je něco ne úplně v pořádku.

0/0
26.12.2017 14:20
Foto

J60a23n 26V51a67l91a22l70í80k 6406769290616

Ale ten kdo vás obdaruje předpokládá že i vy při nějaké příležitosti mu dáte dárek a tím pádem je to pro vás závazek.

0/0
26.12.2017 14:42

P72a35v14e91l 95K24u16n85c 9782579568418

"Dávání dárků tak nejsou žádné Vánoce na míru."

Zkrátím to: Dávání dárků tak nejsou žádné Vánoce. Když už, tak jejich výběr. Ale hlavně to, že si člověk dovolí NEbýt aspoň jednou v roce homo economicus.

0/0
25.12.2017 18:28

P88a96t27r11i12k 19S54v84o83b33o79d90a 3919871176555

To je mudrlanství. Tenhleten ekonomický pohled na svět... Zaprvé, vánoční svátky jsou o něčem jiném, věřící v tom mají jasno, nevěřící kteří mají rozum, tak pro ty je to aspoň chvíle zastavení, popovídání s rodinou apod. Samozřejmě, že se za dárky vyhodí majlant, že se koupí spousta nesmyslů, když člověk neví.. no a co? kdyžtak se to prodá přes bazar a třeba zas ten, co koupil něco neekonomicky, nakoupí něco tam za pusu... Kdosi prohlásil - "když se na to podívám čistě ekonomicky, tak nejlevněji mě přijde, když se ještě dnes zastřelím..."

+3/0
25.12.2017 17:18

D12a35n83i60e86l 81S29c14h23n28i79t23z26e82r 5801654691196

Vánoce sou svátkem byznysu, a je jedno jakou nálepku na to dáte.

Jo, nejlehčí je obelhát sám sebe.:-/

+1/−4
25.12.2017 18:32

J78o93s94e68f 77T30r32ö44g76l 8489542236106

Ještě efektivněji vyjde, když zastřelím manželku a tchýni :-) Jen mě nesmějí chytit...

0/0
25.12.2017 23:53

R17o16m60a83n 52J72e95s54c16h77k22e 9868825397415

Stát potřebuje aby lidé utráceli a platili DPH a spotřební daně. Pan Michl by udělal nejlépe, kdyby se dal k jehovistům. Ti vánoce vůbec neslaví.

Já su bez vyznání. Já na vánoce více odpočívám. Ono, kdo lítá okolo baráku a topení má práci celoročně. V zimě se toho moc dělat nedá.

Ani to střílení není ekonomické. Pohřby jsou drahé. Papírové rakve zakázali.

0/0
26.12.2017 7:52
Foto

J67a11n51a 24K30o81z18á23k59o42v57á 63V38o51l15r79á58b10o28v71á 9163654975371

Titulek, obsah, autor... nechtěl by náhodou i stát maximalizovat z Vánoc svůj užitek? Třeba nechar darovat v obálce místo tisícovky jen 850 Kč a přiložit potvrzeni o zaplacené dani? To byla první myšlenka, která mě po přečtení napadla.

+2/0
25.12.2017 17:15

P92a73v64e72l 26K81u81c93h90t89a 4756751967404

Neviďte to tak černě, pan Michl je podle mne taková zvláštní osoba. Na Andrejově místě bych si jako poradce vybral třeba Sedláčka pro taková ta obecná povídání resp. kázání.

+1/0
25.12.2017 19:37

L91u27b98o92m10í51r 94K19r67ů12t11a 4976632865644

V úvaze je zásadní chyba. Spotřebitel, který maximalizuje užitek není ten, kdo dárek dostává, ale ten, kdo dárek kupuje a daruje. Část užitku sice může být, že vyberu co nejefektivnější dárek, ale většina užitku je to, že na někoho myslím, chci mu udělat radost a dát mu najevo, že ho mám rád.

+9/0
25.12.2017 16:50

J66o34s12e13f 23S31u56k 4275450950774

titulek vypovídající mnohé o homo economicus

0/0
25.12.2017 16:46

O59n63d71ř47e75j 38L81o27š17o11t72h 2232654555420

Když si všichni vyměníme peníze, tak ekonomický přínos bude 0. Přidaná hodnota hmotného dárku jsou emoce, který ten dárek vyvolá.

Někdy se člověk netrefí, proto je možné dárek vyměnit za jiný a problém v tom není.

Letos jsem se trefil kupodivu do všeho, což se ne vždy povede :-)

+6/0
25.12.2017 16:37

B82r16a62n70o 28H27o93r39n33a65k 6724724839184

Obdarovat se musí umět. Třeba knihou - člověka ale musíte opravdu znát. Nebo - kamarád dostavěl dúm - tak jsem mu koupil sazenice hroznú - a ješte i jeho děti budou vědet, že tyhle hrozny dal tátovi Braňo. Jednoduše - dát dárek - to je umění

+3/−1
25.12.2017 16:35

M45i98r62e95k 31G90a41j46e29r 5351726259460

To je take jeden z duvodu, proc jsou penize nejhorsi darek. Obdarovanemu nic po letech nepripomina, ze nejaky darek dostal.

+1/0
25.12.2017 17:18

P79e62t93r 20K46n56ě79b47o50r63t 8732778609650

Ale každej není umělec.

0/0
25.12.2017 18:22

B33r48a80n13o 64H97o19r71n11a19k 6264434639114

na to vúbec nikdo nemusí být umělec - stačí naslouchat. A i když dáš dárek špatný - a nejsou to boty ani tablet tak si dotyčný i po létech vzpomene, že - tos mu dal ty.

0/0
25.12.2017 19:12

M46i85c36h97a13l 80Š24e75v39č54í36k 8263136704

Peníze jsou hloupost. Koupit dárek, který udělá radost není problém. Samozřejmě to nesmí být aviváž, matrace, ponožky, hráblo na sníh a podobný krávoviny, které se mají kupovat když jsou potřeba. Nechápu ty hromady běžných věcí. Lidi tam nahrnou každou blbost, místo, aby si dali jeden hezký pořádný dárek. Všude co vidím, tak jedou na kvantitu.

+4/0
25.12.2017 16:28

D93e45n88i28s 70H35u17m97l 4482325175266

Samozrejme je lepsi darek, kdyz clovek presne vi co ten druhy chce, ale porad lepsi obalka nez predstirany usmev nad darkem, ktery je k nicemu

0/0
25.12.2017 15:48

P36a17v60e83l 93M13o92r78a11v63e36c 3742749782508

Nechci se zastávat přehnané komercializace Vánoc (které se navíc lze bránit), ale navzájem si vyměnit bankovky pod stromečkem - jaký to má probůh smysl?Rv

+9/0
25.12.2017 15:37

J57a19n 36K75ř48e94p48e76l65a 4309978716387

Smysl by to mělo pro ekonomické výpočty, jak je popsáno v článku, také je tam že je to odtrženo od reality. Nemusíte se ničeho zastávat, stačí číst článek, který komentujete.

+4/0
25.12.2017 16:10

J92o48s47e14f 90T85r53ö16g24l 8549602336336

Žádný. A tak jsme se s bráchou domluvili, že si nic dávat nebudeme, jen dětem, kteří ještě věří, že dárky nosí Ježíšek a v radosti nad hračkami se nedopočítají, že ač rodiče zdaleka tak nezlobili, toho dostaly méně dárků. Ale dárků, které potvrzují zájem o toho druhého. Ale kazíme tím ekonomické teorie a možná i ekonomické plány.

0/0
25.12.2017 23:50

J33a68n 40N18o23v53á90k 8830596887210

Kdyby si všichni navzájem dali peníze, tak si vlastně nemusí vůbec nic dávat, protože bilance každého bude nulová (za předpokladu že každý dá každému obálku se stejnou hotovostí).

+7/0
25.12.2017 15:16

M55i68r30e87k 40G94a63j95e40r 5631846629260

Vtip je v tom, ze nekdo by dal mnohem mene (nebo vice) nez jiny.

+1/0
25.12.2017 17:21

J32i83ř87í 35S43v42a63š74e52k 9244708783469

My to doma řešíme tak, že si prostě na rovinu řekneme, co má kdo komu koupit. Rozbalování dárků je jen takový rituál, tradice. Proto je zbytečné to vymýšlet, lepší je si být jistý, že ty dárky i po rozbalení k něčemu budou.

+2/0
25.12.2017 15:13
Foto

B57r17o53n79i53s43l58a35v 58G31a65b64r75y29š 2892649911

My jsme to udelali podobne. Jsme dva, tak jsem rekl, ze si o jeden darek muze rict a druhy bude jako prekvapeni. A vyslo to. :-)

+4/0
25.12.2017 15:32

M68i48r16e23k 85G38a65j65e49r 5261346469120

Tahle se to dela predevsim v rodinach, kde penez moc nezbyva a zbytecnosti jsou prilis velky luxus.

+1/0
25.12.2017 17:22

J53u59s19t92ý46n56a 51J59í20l50k13o90v72á 3617313698676

Nesouhlasím. Taky mi každý člen rodiny pošle link na vybraný dárek (telefony, notebooky apod) a k tomu každému koupím jeden až dva menší pro radost a z lásky. Suma sumárum máme pod stromkem každý dva až tři dárky, které chceme a které nám udělají radost. Taky hlásím včas jaké knížky nebo parfém bych nutně potřebovala. Nemá smysl se zahlcovat zbytečnostmi, když máme všichni všechno.

0/0
25.12.2017 20:20

K22a73t20e60ř55i32n71a 32F71e77n87c23l13o27v34á 8883557778163

Když se dávají jenom peníze, a to nejen na Vánoce, ale třeba i k narozeninám, je to neosobní. Navíc si všichni mohou jen vést společné "chtěl dáti - dal" a jednou ročně vyučovat.

Na dárku je krásné hlavně to, že chci druhému udělat radost, že na něj myslím, že mi není lhostejný a v neposlední řadě, že ho vnímám, když mi něco říká.

Všechno nejde změřit penězi.

+18/0
25.12.2017 15:07

M55a81r81t43i23n 41Š57t96r13o32s 4229757430948

To asi autor článku ví, jen ukazuje ekonomický pohled na věc. Každý ale ví, že nejefektivnější dárek jsou peníze. Dávat si peníze samozřejmě už zcela postrádá smysl, já dám manželce 1000 a ona mi taky 1000, a akorát zbytečně utratíme za obálku ;-D

+1/0
25.12.2017 19:00



Najdete na iDNES.cz