Diskuse k článku

Letadla na baterky. Letecký průmysl čeká elektrická revoluce

Vlaky, lodě i automobily už za sebou elektrickou revoluci mají. Další na řadě jsou letadla. Ta ještě čekají na úpravu motorů, která by dokázala změnit ekonomický i environmentální výhled leteckého průmyslu. Až dosud přechod z fosilních paliv na elektrický pohon omezovaly u letadel dvě tuny vážící baterie. To by se ale brzy mělo změnit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I62r29e80n22a 55P17l95a17c70h31e85t39k79o89v80á 1916874396390

Budou blbnout tak dlouho, až jim zůstane větroň.

+1/0
2.1.2018 0:00

M21i81r62e42k 95T51u70r87e63č41e33k 4153872380692

No, sice to je absolutni nesmysl, ale zato vic "politicky korektni", ze ?

+2/−2
29.12.2017 10:16

D27a15v19i20d 92K17n81a39p98e29k 8677764666105

A jak přemění proudové letadlo na baterky? To přece z principu potřebuje ke svému pohybu tah horkých splodin. Aha, už to mám. Když ty baterky začnou hořet, vznikne proudový motor.

0/0
29.12.2017 9:27

J69i83r94i 10R81u27s97n21o70k 4795972167393

To se trochu pletete. Letadlo sice potrebuje tak, ale ten si vytvori tocenim turbiny. Horke splodiny nehraji zadnou roli.

0/0
29.12.2017 12:07

D92a24v90i41d 60K93n56a59p92e16k 8677694916605

Zkuste se podívat na princip proudového motoru https://cs.wikipedia.org/wiki/Proudov%C3%BD_motor

Ten pracuje na principu Newtonova zákona akce a reakce - síla vycházejících splodin žene letadlo vpřed. Turbína tam je pro pohon kompresoru, který nasává vzduch. Bez paliva si ten motor ani neškrtne.

+1/−1
29.12.2017 13:30

O52n47d85ř21e81j 25Č18a31p47k91a 6101561133504

Nebavíme se o stíhačce, ale o dopravním letadle, kde bude spíš tohle https://cs.wikipedia.org/wiki/Dvouproudov%C3%BD_motor

Převážnou většinu tahu dává dmychadlo (ostatně při zpětném tahu se otáčí jen studený vzduch, turbína tlačí letadlo pořád dopředu - ale ve výsledku se to ztratí). Teoreticky s ním jde točit i elektromotorem, nejen turbínou (v modelářství se to dělá běžně).

+2/0
29.12.2017 17:09

D59a81v15i58d 72K93n91a19p18e21k 8827624616345

Ve vašem odkazu se hovoří: "Dále následují spalovací komory, v nichž dojde k přidání paliva a následnému zažehnutí, což způsobí obrovský nárůst objemu plynů."

Bez toho kerosinu se ten motor prostě neobejde ani v dopravním letadle s proudovým motorem.

Elektromotor by fungoval pouze ve vrtulovém letadle.

0/0
29.12.2017 17:13

O48n45d90ř29e48j 61Č18a14p69k79a 6791571703584

On podzvukový dopravák vlastně nic jiného není. Jen ta vrtule má opravdu hodně lopatek, jsou zapouzdřené a říká se tomu dmychadlo. Celý ten zbytek je tam v podstatě jen kvůli tomu, aby vzniklo dost plynů pro roztočení nízkotlaké turbíny, která s tím dmychadlem přes vnitřní hřídel točí.

+1/0
29.12.2017 17:43

D16a20v16i71d 76K83n23a23p85e97k 8567244326905

A rakety na baterky budou kdy? Hned po těch letadlech nebo ještě budeme čekat?

0/0
29.12.2017 9:24

I98v77a75n30k57a 18P17o80s60p60í31š79i76l85o84v18á 8414898402297

Taková raketa už dokonce létá

http://www.kosmonautix.cz/tag/electron/

0/0
29.12.2017 10:55

J55i65ř93í 59T24e43p83r 4297110255255

A elektrárny budou přebudovávat na baterky kdy?

0/0
29.12.2017 7:04

J91a16r55o66m69i10r 94H21o47b32l90i90k 1225257285

kde jste vzal 30 minut? Použitelně tak do 10 minut. Pokud se budeme bavit o větrovích, tak tam zase motor většinu doby neběží.

+1/0
29.12.2017 1:28

S45e83i20d39l 62P10e94t46r 1381561795904

Tohle současné období musků a dalších ekopitomců bude jednou mít své specifické pojmenovaní historické epochy v učebnicích dějepravy ..:-/

+6/−1
29.12.2017 0:57

J59i55ř73í 37S16t14r38ž58í97n98e87k 3705438596439

Zbožné přání otcem myšlenky.

0/0
28.12.2017 23:18

K43r61y25š78t75o88f 65L56a17n83í39k 1639310725765

zrovna u letadel emise snad az tak nevadi.

+1/0
28.12.2017 22:19

M97a67r58e51k 75G13a48j54d78a 4253894256372

vůbec nám to pak nepadá na hlavu ;-D

0/−3
28.12.2017 22:25

R43a10d74e33k 21U11r23b67a91n 4529200954887

o emisích není v článku ani slovo. To si jen někteří špatně vykládají.

Tady jde hlavně o úsporu paliva, respektive o prodloužení letu.

0/−1
28.12.2017 22:27

M80a51r20e97k 66J94a26n55e61č52k14a 1487476483961

Ultralehké solární letouny existují sice už dnes, ale tohle je zábava spíše pro dobrodruhy. Nicméně se tou nutnou hromadou baterií sníží i přepravní kapacita letadla, právě o hmotnost akupacků potřebných pro elektromotory. Určitě nebude ale problém je dobíjet při chodu motorů a jako hybrid by to fungovat i mohlo. Jenom si říkám, kde Musk a jemu podobní chtějí sehnat potřebné množství surovin na dnešní výrobní technologie málo efektivních baterií a to pro všechny dopravní prostředky (osobní vozy, dodávky, kamiony, letadla), když jedna Muskova záležitost vysaje z trhu potřebné baterie ;-D Tohle je špatná cesta, přijde mi to stejné, jako když dříve mezi sebou soupeřili megaloman Edison a skromný vizionář a génius Tesla. Novodobý Edison už se našel, ale ten génius Tesla nám stále tady bohužel chybí, aby byl schopen vyvinout vysoce efektivní mobilní zdroj el. energie ;-)

+5/−1
28.12.2017 21:52

K76a71r30e25l 31N49o78v28o44t37n69y 2531615899500

A jeste je tu jeden hacek - spotrebovanim paliva klesla hmotnost letadla, takze s delkou letu klesa i spotreba, coz predstavuje docela slusnou usporu, zatimco vybite baterie vazi porad tolik, co nabite...

+9/0
28.12.2017 21:52

R24a86d55e25k 38U36r92b35a27n 4249670574367

Tak o té druhé části by se s vámi na FELu asi hádali ;-D

V článku je to málo popsané, je zmíněn generátor, takže si asi letadlo bude vyrábět elektřinu z paliva.

U čistě elektrických vrtulníků/letadel které mají pouze baterii sepočítá s nízkým doletem. Nebo solárními panely.

0/−4
28.12.2017 22:02

S42e25i42d64l 58P31e53t26r 1721721305314

;-D

dobrý joke, to jako tím, že generátorem vyrobím elektřinu a tou pak poháním fan něco ušetřím?? 8-o

+5/0
29.12.2017 1:00

K42a12r22e30l 93N73o10v33o21t73n84y 2131205789520

Az takova blbost to neni - tenhle princip se pouziva uz leta treba u vlaku, prakticky u vsech dieslovych lokomotiv je ten diesel jen generator pro elektromotory umistene v jednotlivych otocnych podvozcich. Jenze tady je ten duvod predevsim ten, aby nebylo nutne resit komplikovanou mechaniku nutnou pro prevadeni obrovske sily motoru jednotliva soukoli umistena na otocnych podvozcich, predstavte si jak by pak musela vypadat takova prevodovka, spojka, atd... V tomhle pripade je opravdu lepsi kdyz ten motor jen vyrabi elektrinu, protoze vykon elektromotoru jde regulovat snadno od nulovych otacek, taktez smer otaceni, a jen natahat tluste kabely k tem elektromotorum v otocnych podvozcich :-).

Jenze letadlo neni vlak....

+3/0
29.12.2017 3:50

J91o87s54e40f 81H73u76m70m80e11l 9505946372140

také by šlo dát do letadla parní stroj. Mohl by pohánět elektrocentrálu. Nebo kapitán rozhodne, že páru budou vypouštět ven a budou tryskové letadlo. Bude to velmi ekologické

0/0
29.12.2017 6:40

M98i22r30e43k 64T56u52r91e60č98e44k 4273322330682

Cela tato hysterie o pohonu z baterii je nesmysl a pohonu letadel totalni oxymoron. Rv

0/0
29.12.2017 10:21

K15a22r93e98l 88N27o20v94o94t74n43y 2261765599870

Me by zajimala jedna vec: Dovedu si teoreticky predstavit elektricky pohon u vrtulovych letadel, potoze tam je princip pohonu v tom, ze nejaky motor toci vrtuli. To muze byt stejne dobre spalovaci motor, jako elektricky.

Ale jak chteji nahradit elektromotorem proudovy motor, kde principem pohonu je rozpinani horiciho paliva ve spalovaci komore?

+8/−1
28.12.2017 21:45

R61a39d22e23k 38U18r88b95a91n 4869750884607

Viděl jste někdy proudový motor? Alespoň v televizi? To o čem mluvíte je náporový motor. Proudový motor taky má takovou tu točící vrtuli :-) Respektive kompresor.

+2/−5
28.12.2017 21:53

M37i62l16a 85P10r63a39v78d64a 1117792890

Ano ma kompresor, ale bez kerosinu to nefunguje

+3/−1
28.12.2017 23:09

K80a33r32e39l 42N45o28v85o27t58n34y 2271165399710

Obavam se, ze vy moc nevite, o cem mluvite. Jiste, proudove motory maji vpredu kompresor, ale ten sam osobe tah nevytvari. Jeho ukolem je zvysit tlak vzduchu ve spalovaci komore, sam je naopak pohanen turbinou hnanou temi rozpinajicimi se spalinami.

+5/−2
29.12.2017 2:54

K94a79r38e10l 11N70o60v83o14t54n17y 2521645289980

Jinak ja nerozporuju to, ze by to neslo elektromotorem vubec. Rozporuju to, ze to jde udelat efektivne. Ten proudovy motor dopravniho letadla ma vykon klidne par desitek MW, a vetsi letadla maji takove motory klidne ctyri. Umite si predstavit, jak vypada generator schopny dodat takovy vykon, a zaroven, jak vypada elektromotor schopny takovy vykon prevest na mechanicky pohyb?

+3/0
29.12.2017 4:16

I18v10a87n56k67a 13P79o58s69p66í55š19i61l55o38v82á 8554668272207

Moderní dvouproudový motor má obtokový poměr klidně 6 ku 1, což znamená že ventilátor ve přední části motoru dává šestkrát větší tah než proudový motor který jej roztáčí. Potom není problém nahradit proudový motor k roztáčení ventilátoru elektromotorem.

+1/0
29.12.2017 11:08

P92a46v52e55l 72M74a92t60o43u62š16e27k 5840567978504

To by platilo v případě, že by nedocházelo k expanzi a následnému řízenému výstupu směsi vzduchu a paliva z trysky vlivem jeho spalování. Takový motor by fungoval v podstatě jako turbovrtulový, tedy s mizernou účinností při vyšších rychlostech, kdy vliv spalování roste na úkor vlivu vrtule/turbodmychadla.

0/0
4.1.2018 13:52

V22á60c32l29a40v 60P39o90u10s81t13k26a 3110741572

Co příspěvek, to perla.

0/0
29.12.2017 8:04

J81a97r71o88m56i54r 58H73o21b46l62i47k 1755307135

souhlasím s vámi. Chtít nahradit moderní proudový motor elektrickým je jako posílit u auta starter a doufat, že když bude točit přes písty zbytkem auta, tak že pojedeme úsporněji.

+4/0
29.12.2017 1:35

Z62d87e80n45ě31k 22J13o21n92á18k 5895533158601

Pletete si turbojet a turbofan. Motor, o kterém mluvíte, se používá v řízených střelách. Motory v dopravních letadlech získávají tah především z "vrtule", která je uvnitř motoru Jen část vzduchu proudí přes kompresor. Ten je použitý především k pohonu vrtule.

+2/0
29.12.2017 8:31

R23a70d40e13k 12U76r35b84a73n 4939330204857

To jsou zase komentáře. Češi jsou strašně zaostalý národ. A pak že maturita z matematiky není potřebná. Přidal bych k tomu ještě fyziku, aby češi pochopili co je to elektromotor.

0/−10
28.12.2017 21:29

K73a46r42e88l 49N44o55v32o39t15n64y 2221205159760

Krom maturity z matematiky mam i inzenyrsky titul z elektrofakulty CVUT... Troufam si tvrdit, ze co je elektromotor, tak trochu tusim... ;-)

+5/0
28.12.2017 21:31

R68a35d67e72k 23U51r97b42a50n 4549670404587

Jasně no... na ČVUT (zvláštní, že jste to napsal bez háčku ) určitě ještě nevyučují vlaky na eletriku ;-D

0/−3
28.12.2017 21:36

K57a37r67e74l 90N19o11v44o66t33n25y 2581805499360

Vlaky na elektrinu jsou tu sto let, to nebude ta revoluce, o ktere psal autor clanku.

Kdyz nepouzivam diaktritiku vubec, proc by mel byt hacek zrovna nad "C"? :-)

+1/0
28.12.2017 21:47

R92a70d22e36k 90U39r50b64a28n 4559730634407

Aha, toho jsem si ani nevšim :-) A na jakou fakultu?

0/−1
28.12.2017 21:58

D64e29n23i76s 81H18u87m16l 4312705645476

Snad jasně píše na začátku, že elektrofakultu. Nesmíte soudit český národ podle sebe.

+6/0
28.12.2017 22:25

O46n20d77ř39e14j 48K60r88y41š16t87o43f 6243981

hm --tak nám jistě vysvětlíte co to je ve své podstatě elektřina.- spousta lidí o ní mluví - ale podstata mnoha lidem uniká.-ať víme co nás to vlastně bude pohánět.

0/−1
29.12.2017 2:21

R76a87d40e77k 96U48r87b17a74n 4939730934617

Pak se divit, že strana co šíří fóbie z mikrovlnek, protože nikdo tam nepochopil základní princip, jak fungují, získá ve volbách 10%...

+1/−4
28.12.2017 21:31

A93r62t41u61r 15N92o22v24a56k 6412767213333

Tebe asi pustili z Bohnic na Vánoce

0/0
29.12.2017 7:43

V13á98c92l28a19v 45P46o77u69s37t27k89a 3630751142

Někdy je lepší mlčet...

0/0
29.12.2017 7:59

D31a20v10i51d 72K70n62a50p53e98k 8227494496155

POdle Vašich reakcí zde na diskuzi byste si měl tu fyziku zopáknout Vy.

0/0
29.12.2017 13:32

K24a93r77e46l 44N42o93v93o60t47n42y 2271495709580

"Vlaky, lodě i automobily už za sebou elektrickou revoluci mají." ... to zni spis jako zbozne prani autora clanku...

+11/0
28.12.2017 21:28

R42o68m86a83n 75M76a77r71t48í93n42e48k 3323880950988

tak ty vlaky vzhledem k trakčním vedení dejme tomu, ale lodě a automobily tak to byla elekrická revoluce jako svět neviděl..hahaha

0/0
28.12.2017 21:33

K45a94r14e98l 73N75o46v64o63t63n80y 2141845579940

Trakcni vedeni u vlaku tu uz je sto let, to asi nebude ta revoluce, kterou mel autor na mysli... :-)

+4/0
28.12.2017 21:35

P34a27v17e58l 14Ř61a11p17e87k 7732326289135

"automobily už za sebou elektrickou revoluci mají. "

Nevšiml jsem si.

+9/0
28.12.2017 21:24

D82r68a69h77o55m37í19r 20B79o89k83r 2405816736728

Mno, myslím si, že tohle už ti elektro vizionáři trochu přepískli.

0/0
28.12.2017 21:15

Najdete na iDNES.cz