Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Uber prohrál, ale jsou tu další a méně centralizované služby

Po verdiktu Soudního dvora EU se může zdát, že regulátoři vyhráli a on-line platformy propadly. To je však jen zdání. Verdikt jenom urychlí nástup decentralizovaných přepravních platforem, píše v komentáři pro MF DNES hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K78a37r30e58l 93F44a73j29t 5518262491153

Ježíši to je srdceryvný článek ... a není náhodou fakt, že pokud by služby typu Uber začali zprostředkovávat nikoli fiktivní spolujízdu, ale licencované řidiče (taxikáře), tak se ukáže, že nemají vůbec čím konkurovat. Resp. nebudou moci, protože se najednou v praxi ukáže, že nestačí jen mobil, auto a řidičák, ale je potřeba dodržovat spoustu předpisů a povinností. A náklady na ně převýší budget daný současným rozdílem cen. Konkurenční výhodou pak bude max. centrální aplikace pro více míst. Btw. je stejně zvláštní, že Uberu jako takovému nepodařilo dosud ani zdánlivě přiblížit něčemu jako je zisk a to při gigantické kumulaci ztráty. Takže ono by mu vlastně možná to ořezání nákladů organizátora/neorganizátora přepravy a pokračování pouze ve formě tržiště příležitostí s minimem služeb nakonec pomohlo

31.12.2017 19:53

O69d19s11t93r83a21n43ě29n24ý 24U30ž88i79v30a86t32e93l

Uživatel požádal o vymazání
1.1.2018 16:28

M44a75r60t79i75n 95S80e17d72o70n81a 2795746266519

Autor clanku ma kratkou pamet nebo je lhar.

1) V testech taxiku Uber nekoncil vzdy na prvnim miste

2) Nikdo nema nic proti tomu aby Uber podnikat (pouziti aplikace, fakturace), vadi jeho nekale obchodni praktiky, diky kterym na nizsi naklady (nebyl nutnost mit zivnost, absence placene koncese, absence pojisteni vozu pro taxi, atd).

31.12.2017 10:26

P85e21t60r 88Č63e31r90v98e12n29ý 3976669937119

No, nekončil, protože má dynamickou tvorbu cen a tak ve špičce cena přepravy vycházela výrazně dráž. Zato však je férový ke všem. Nezneužívá situace. Nenatahuje ochmelky a cizince neřkuli nalité cizince...:-/

31.12.2017 11:37

O43d79s24t83r48a31n38ě26n20ý 34U42ž50i24v17a25t61e22l

Uživatel požádal o vymazání
1.1.2018 16:36

M50i53l48a19n 14H13l45a45d82k83ý 8862968570

Když vidím v televizi, jak se ti chudáci, poctiví kaxikáři brání Uberu, tak přemýšlím, jak se asi kdysi bránili drožkaři, když se objevili první taxíky. To muselo být řevu, jak oni se musí starat o koně, živit ho, chodit s ním k veterináři a ti zlí taikáři vypnou po práci motor a nemají žádné starosti, při jízdě čoudí a otravují vzduch ... Když si taxikář nevidělá, ať přejde pod Uber hotovo.

31.12.2017 9:31

O84n95d77ř86e74j 13F86r77a40n46c 4369121718

Otázka je, kolik lidí bude ochotných oželet pohodlí, které jim ta decentralizace sebere. Podle mě je při současné úrovni technologií cesta v tom, že padne veškerá regulace a zákazník bude mít dvě možnosti. Buď si vzít taxík renomované firmy, která bude nabízet automaticky kontrolu přes nějakou navigační aplikaci přímo v autě, nebo si vezme noname taxík a domluví si cenu předem podle toho, co si sám najde ve své navigaci v telefonu. Jsme snad svéprávní a nemusí nám stát regulovat všechno...

31.12.2017 8:56

O39d59s46t20r65a65n60ě14n89ý 51U41ž88i92v35a75t74e43l

Uživatel požádal o vymazání
1.1.2018 16:38

O27n92d79ř37e50j 55K53r65y32š28t82o34f 6743501

hm tak socka se vydala do NY zaběhnout si maraton a neměla na rikšu -

31.12.2017 3:30

P60e40t73r 65L18á43z20n54i37č59k47a 7283402268826

Uber je fajn. Ne druhé straně se kromě decentralizovaných dopravních platforem doufám můžeme těšit i na decentralizované obchodní platformy, které nás zbaví drahých a leckdy zbytečných prostředníků, jako je například společnost Cyrrus s korporátními atributy, atd...

30.12.2017 23:37

L84i61b54o88r 47M21o60u36č38k21a 1668667825242

Uber je co? typicka korporace

31.12.2017 9:15

M20i17c48h66a32l 58K64u27d84l24á44č69e60k 9831454264

Hlavní ekonom, asi VŠ , jistě s nadprůměrným platem co utíká bez placení....Co dodat, typický Čecháček co si nevidí na špičku nosu. Ano budoucnost je v aplikacích co obcházejí centrální vládu, všichni budeme melouchařit, kupovat nezdaněné výrobky a služby. Stát bude mít čím dál méně prostředků a přestane plnit svoji úlohu. A co dál ? Svět jen pro mladé, zdravé a všehoschopné, jako je pan hlavní ekonom.

30.12.2017 22:35

D94a28n93i28e13l 86S66c51h89n87i15t51z35e54r 5561164811426

Bez placení? Přečtěte si to jeste jednou prosím.

30.12.2017 23:43

M69a92r63t14i30n 19S43e28d38o95n33a 2295366456919

Vy mozna cist umite, ale pochopit psany text nikolik. Nikde nectu ze taxikar dostal zaplaceno podle taxametru, ale bylo mu dano par drobnych a pak pasazer utekl. A jeste s tim onanuje v mediich jak byl mazany. Pritom stacilo taxikari rici ze mu nadl jizdu zdarma, nikolik placenou, a tak at zastavi a rozejdou se bez placeni.

31.12.2017 10:31

P67e59t81r 30Č65e28r91v23e30n62ý 3446909237379

Kde jste viděl taxikáře, který by někomu nabídl jízdu zdarma? Asi v Praze, že? Tento očividně svoji cenu skrýval, asi jako pražští směnárníci své kursy8-oRv

31.12.2017 12:11

M95a19r92t44i16n 37S39e44d62o57n11a 2635986666569

Vezl jsem se taxi gratis nekolikrat, i taxikari jsou lide co umi pomoc. Zazil jsem to v Praze, Washington DC, Amanu, Kahire, Asuanu, Bangkoku.

Pokud neni predem uvedeno ze jde o taxi, mel autor clanku trvat na puvodni dohode nebo vuz opustit s tim ze se mu jednani ridice nelibi a nic neplatit. Ale utikat jako maly Jarda je zbabele a cloveka v jeho pozice zcela nedustojne. Tolik muj nazor.

31.12.2017 13:32

D17a71n59i18e27l 15S28c21h24n23i82t87z71e96r 5841374951236

Jak můžete být tak úplně mimo, a ještě druhé označovat, že neumí pochopit psaný text.

Ta drzost některých nezná mezí.

Jasně píše i zakryté ceně budou, tj byly na začátku smluvního jednání zatajena podstatná podmínka.

Již se Vám stalo, že přijdete k pokladně, a tam je jiná cena, než u regálu, která tam neaktuální, nebo žádná?

1.1.2018 10:19

I65v92o 14Ž19i91ž39k36a 8983337531541

Já bych nechtěl platit 5 dolarů za minutu rikše, ani kdybych vydělával 100x více za stejnou časovou jednotku. Své tvrdě zdaněné peníze si budu utrácet, jak se mi zachce - stát nestát. Raději přispěji nějakému lumpovi v bitkoinech, než živit mizerné pražské taxikáře.

31.12.2017 0:19

M90i31l65a43n 22H65l62a76d44k16ý 8642468100

Ty budeš asi taxikář, nebo nějakej jinej zloděj, že to tak obhajuješ

31.12.2017 9:27

R74o38s86t25i25s30l79a69v 38V66o24m39á60č93k16a 6658144181225

Máte pravdu, že doba mobilních aplikací, moderní kryptografie, digitálních podpisů, chytrých kontraktů, kryptoměn a obecně spolehlivějších decentralizovaných systému přináší spoustu možností, jak v občanském životě obcházet všemocný stát a jeho moudré autority.

A je to tak jedině dobře.

Stát tady "plnil svoji úlohu" už pěkných pár staletí, a odneslo to zřejmě víc lidí, než kolik jich dokázal ochránit. On když se dostane k moci nějaký ambiciózní pán s knírkem, nebo třeba nějaká parta hodných pánů, co chtějí rovnost pro všechny... No, vždyť víte.

31.12.2017 10:12

M25a89r38e42k 80V74e28s93e83l56ý 1127258690134

Ten clanek je celkem o nicem. Jen zvlastni zkusenosti bych k tem prikladum dodal toto: Ve Washingtonu jsem kombinoval MHD a Uber nebot pri 4 lidech to bylo cenove srovnatelne a MHD (zvlast metro) tam nema tak hustou sit. Ovsem v New Yorku by mne nenapadlo na Manhattanu vyuzit cokoliv jineho nez metro. Uber tam byl daleko drazsi a MHD ma tak hustou sit, ze se clovek dostane kamkoliv a to levneji a rychleji.

30.12.2017 22:25

I25v97o 41Ž10i40ž50k36a 8573907941451

Když jsem v jedenáct večer dorazil na mezinárodní letiště do Dallasu, tak jsem byl za Uber moc rád. Za 2 minuty přilej černoch a za 10 minut jsem byl v hotelu. Na druhý den už jsem zkombinoval autobus s dráhou, ale v tu dobu to prostě nešlo. Navíc první jízdu jsem měl zdarma, tu zaplatil Uber ze svého. Dal jsem pouze 5$ černochovi do kapsy a 2$ za výjezd z letiště, protože mu nefungovala karta.

30.12.2017 23:11

M75a46r13e50k 43V15e84s95e57l90ý 1937718140144

Tak to jsme na tom byli uplne stejne. Poprve jsem Uber v USA vyuzil na letisti, ale ne v Dallasu, ale v Dullesu. Prileteli jsme s 3 hodinovym zpozdenim a shuttle bus Hiltonu jezdil jen do pulnoci. Tim jsem zjistil, ze je to celkem ekonomicke (Afganci co ridil jsem teda na ruku nic nedaval). V New Yorku to vsak uz moc dobre cenove nevychazelo.

30.12.2017 23:16

I73v42o 29Ž10i57ž62k76a 8853907771221

New York se ani nemůže vyplatit - každý stát v USA má hodně společného, ale i rozdílného. Jinak co se cen týká, moc se mi v USA líbí rychlá cenová reakce na události. Jak přicházel hurikán, benzín zdražoval v minutách. Ze 2 na 3 dolary se vyšplhal dříve, než jsem si stačil vybrat vhodnou pumpu. Dokonce jsem se vrátil zpět, ale mezi tím zdražili více, než stál na té předchozí, tak jsem tam z principu zase nechtěl natankovat. Tak jsem nakonec za 25 galonů zaplatil o 25 dolarů více a byl jsem rád, že jsem tu povodeň vůbec přežil. :-)

30.12.2017 23:40

P40e66t78r 67K96r75á69s44a 7479359176531

Lukáši Kovando...ty jsi hlava!!! 

30.12.2017 21:55

O12n17d74ř55e39j 61K60r40y12š82t18o45f 6783311

jj proto taky dělá Vachmajstra na maratoonu;-)

31.12.2017 3:32

R52a26d62e25k 75D87o49l72e57ž24a17l 2829273330250

Arcade City je hoax, ať si o tom autor něco zjistí.

Ale ano, dopadne to tak, stejně jako po Napsteru přišly služby zcela bez centrálního serveru, a ty pak už vypnout nejde. Tzn. přijede nejbližší řidič a zaplatíte přímo jemu v bitcoinech. Nic centrálního nebude.

30.12.2017 19:45

J13o17s38e13f 96B81r74o50ž19e74k 7783255322821

Proč v bitcoinech? Pochybuji, že bude mít problém vzít ode mě standardní místní měnu.

Ale ano, velmi rychle skutečně bude jen platforma na objednání a smluvní cena bez centrálního řízení - na bázi spolujízdy.

30.12.2017 19:52

M77i15c48h65a23l 66T34o65m25á81n89e90k 9857419856

tak se tvaril preci uber celou dobu do posledniho rozhodnuti eu soudu, zajimave

30.12.2017 21:03

J15o65s13e46f 32B28r65o83ž30e75k 7243235232641

Asi o tom moc nevíte - zkuste si něco přečíst. Celou dobu totiž Uber vystupuje jako centrální služba s centrální podporou.

30.12.2017 21:10

V43a10š47e40k 97Ř78í97h84a 2103483288752

;-D;-D;-D Ten pán je mimo a možná bych mu doporučil lépe se vyznat v městské dopravě New Yorku. Nebude muset jezdit rykšou. To co vykládá je samozřejmě hodně mimo. Krom toho že majitel Uber je v Trumpově blízkosti, což vysvětluje benevolenci v USA. Nic jiného nenabídl.

Rozhodnutím EU se nestalo nic víc než jen to že musí i sdílené služba plnit stejná pravidla a zajistit stejnou zodpovědnost za poskytovanou službu jako kdokoli jiný.

Pokud Uber bude vlastnit stejné koncese a platit stejné daně nikdo mu nebrání podnikat. To stejné by se mělo vztahovat i na nabízení ubytování zprostředkování prodeje nabídku projektové dokumentace a mnoho dalších.

Pokud má někdo představu, že k podnikání je třeba jen vymyslet jak neodpovídat za odevzdanou práci a neplatit daně. Tak ať raději končí na pracáku.

30.12.2017 15:22

V47a92š71e78k 40Ř65í91h59a 2283873478382

Jen detail i kriptoměny se již sami mezi sebou regulují a kontrolují přímo poskytovateli a to z několika důvodů.

Z obavy ze zneužívání měny pro praní špinavých peněz.

Dochází k neoprávněnému využívání virového prostředí pro těžení. Velký počet nekontrolovaných těžařů by dokázal snížit zhodnocení této virtuální měny.

A nakonec se obávají vstupu finančně silné peněžní společnosti, která může zainvestovat masivní těžení měny a tím ji znehodnotit nebo jinak ovládat.

30.12.2017 15:28

J26o26s74e68f 25V46a56l81a 9140893103683

obavy o zneuziti bitcoinu na prani spinavych penez? jenom obavy ? vetsina pozadovaneho vykupneho pri hackerskych kriminalnich cinnostech je v uvadena bitcoinech.....

30.12.2017 17:02

M76i35c52h40a48l 73T66o34m48á47n28e27k 9657539376

haha, kryptomena kvuli prani spinavych penez ale byla zalozena, takze ....

30.12.2017 17:02

J31i51r43k33a 77N17o86v21á20k 6412685675829

já myslím, že se mýlíte, zaměřujete se na (v kontextu článku) nepodstatné věci, jako je MHD v NY a zcela vám uniká to podstatné, tj. přesun na decentralizovanou bázi.

zcela souhlasím s autorem, technologie to umožňují a tedy ty služby tu co nevidět budou. a ano, nebude se to všem líbit.

30.12.2017 16:18

J73o58s60e11f 45V88a74l50a 9650333823923

^pan Riha ma pravdu v jednom.: sluzby mohou byt regulovane a neregulovane. Pro to, aby byly sluzby srovnatelne od poskytovatele "A" nebo od poskytovatele "Z" je nutna centralni certifikace, treba tim, ze taxikar dostane licenci nebo lekar diplom. Podle Vas v budoucnosti nebude potreba mit obecne uznany certifikat -lekar ktereho si zavolate pres aplikaci jako pohotovostni sluzbu treba vubec nebude lekar a ridic, ktereho poverite transportem Vasi dcery na letiste, bude psychicky nemocny a znasilni Vam dceru.....samozrejme jsou to pripady znacne na hrane, ale uz se parkrat stalo, ze i domnely "lekar" praktikoval uplne bez jakehokoli studia mediciny. nejsem si uplne jist, pokud bude k dispozici 200 ruznych taxikarskych aplikaci, jak si po internetu vyberete tu, ktera bude bezpecna......

30.12.2017 17:13

J44o16s89e52f 58B49r29o77ž27e39k 7263595612781

Mluvíte docela zmateně a plácáte.

Např. nedávné případy v Indii, kdy skupina "licencovaných" taxikářů znásilnila zákaznici se staly právě u těch regulovaných.

A pokud si zavolám přes aplikaci pohotovost, tak očekávám, že lékař bude mít diplom a nemusí vůbec mít licenci na poskytování pohotovosti, tak jak očekávám od řidiče kterého si zavolám přes aplikaci, že bude mít řidičský průkaz a vůbec nemusí mít žádný další papír - pro řízení je požadován řidičský průkaz, tak jako je u lékaře pro léčení požadován diplom.

Každá regulace vždy vede k zakonzervování špatného stavu. A to je přesně to, co autor článku napsal.

Pokud se vám alternativní taxislužba nelíbí, tak ji nemusíte používat - a to je to podstatné. Klidně si můžete jezdit s AAA a ostatní nechte možnost jezdit s Uberem.

30.12.2017 19:24

M26i42c11h74a32l 61T62o56m92á79n79e45k 9527169926

aha takze vy chcete neregulovat soucasny stav tim ze nechate regulovane standartni taxi a kazdemu jinemu dovolite delat si jinak co chce, pekny pristup, to mate z prirucky "kapitalistou az za hrob" nebo odkud?

30.12.2017 21:04

J36o84s61e68f 82B22r82o14ž28e74k 7343775252331

Proč regulované standardní taxi? Optimální postup je zrušit nesmyslné regulace (např. zkoušky - typicky z místopisu, což je naprosto k ničemu) pro všechny. A ať si prostě jednotlivé platformy konkurují.

30.12.2017 21:12

K33a39r81e82l 16F72a24j88t 5858162491913

Ty kecy o znalosti místopisu jsou docela slušná mantra ... jen se obávám, že pouze toho, kdo se nikdy nepohyboval "pouze s navigací". Ano, ono vás to do cíle většinou dovede, ale ve chvíli kdy se dostanete do problémů díky objízdným trasám se pak začnou leckdy dít věci :). Takže u profesionálního řidiče opravdu očekávám, že bude mít představu o tom, kde jezdí. Sice nemusí znát zrovna každý barák na ulici, ale představu jak se dostat z bodu A do bodu B by měl mít, což lze těžko, když nemá ponětí o tom, kde je např. která městská čtvrť ...

31.12.2017 20:03

M69i82l38a88n 12H56l49a97d81k85ý 8192668350

A jak máte zaručeno, že ten "certifikovaný" řidič nemá psychycké a sexuální problémy a Vaši dceru neznásilní ? Stačí, že Vás na ceně jízdného okrade !!

31.12.2017 9:36

M93i64c73h27a62l 48T56o43m80á67n11e63k 9217299766

ale to je to cemu se minimalne celou dobu v CR uber brani, protoze by pak nemohl jezdit za vic nez 28kc/km coz i ta jeho nejlevnejsi varianta ve spickach umi prekonat a taky duvod proc se taxikari vztekaji, protoze oni si ceny podle sebe nastavovat nemuzou,

30.12.2017 17:04

J20o52s77e88f 54B93r35o76ž63e36k 7143505492351

Zase jeden, co by nejraději každého viděl na pracáku, misto aby se živil sám. Ubožáku.

Koncese je naprostý nesmysl a takovéto cechovské zakonzervování nějakého stavu je vždy jen a jen na překážku všem, kdo zrovna nejsou ti chránění v cechu.

Co se daní týká, to už Uber řeší a vyřešil skoro všude na světě, tenhle argument už neplatí.

A co se týká odpovědnosti za práci - kdyby ti v klasických taxislužbách měli odpovědnost za svou práci, nekradli a nepodváděli, tak by nikdo neměl žádný důvod používat služby Uberu. Nikdo totiž nenutí nikoho, aby používal Uber a každý si může svobodně zvolit, že pojede s klasickým taxi.

30.12.2017 19:34

J31i76n88d83ř11i29c63h 56M62i91t51t75e73r 6174435801556

Uber přece daně platí a zodpovědnost má řidič, co v tom hledáte? koncese jsou k ničemu, měl by si jezdit každý, kdo chce. Já taky přece vozím rodinu, děti a nepotřebuji koncesi .

30.12.2017 21:29

J30a87n 47M43i69t66l41e56n82e25r 4741288331363

Jaké Daně platí??:-)

30.12.2017 23:02

J71i91n17d76ř26i60c38h 89M51i86t36t50e58r 6354965401436

Daň z příjmu právnických osob. Ale jelikož je ve ztrátě, je snadné tu daň zaplatit:-)

30.12.2017 23:29
Foto

J34i87ř62í 96D17v67o79ř10á87k 5505499410618

Existuje tzv. precedens.

Případné další právní spory se budou řídit tímto rozhodnutím.

30.12.2017 15:10

P31e10t79r 75T75y56č49k80a 6705872479532

U nás žádný precedens není.

30.12.2017 15:11

J70o85s15e79f 24B53r29o41ž66e49k 7313925922471

Jenom je rozhodnutí soudního dvora EU závazné pro všechny národní soudy, že? Ale ano, neříká se tomu precedens.

30.12.2017 19:35

L14u54k79á19š 92S58l88a63n45i85n19a 1951133953601

Zrovna na silvestra pojedu s uberem, taxikarum uz nedam ani korunu.

30.12.2017 15:01



Najdete na iDNES.cz