Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektrická auta dobývají Norsko. Prodalo se jich víc než těch klasických

Norsko získalo prvenství v celosvětovém závodu, který se snaží ukončit prodej naftových a plynových vozidel. Severská země má ambiciózní cíl - do roku 2025 chce zvýšit ceny automobilů, které znečišťují ovzduší. A to natolik, aby si lidé rozmysleli jejich nákup a raději dali přednost elektrickému nebo hybridnímu vozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B32o75h92u21s45l32a10v 15M66a16c13e50s71k45a 5701333829509

Teslu drzi pri zivote dotace do firmy vladni dotace pri porizeni vozu a cerpane obrovske uvery. I tak je

tesne pred bankrotem. Jsem zvedavy jak budou nadseni az nebudou v Norsku mit dily a servis

+1/0
6.1.2018 8:50

M17a53r37t17i38n 29K80o14u83š53a 6365524174

Hele autore, ty jsi sedmilhář. u těch co nelžou se čtenáři dočtou, že samozřejmě norové kupovali elektromobily, ale ne díky této 150let staré technologii, ale díky obrovským daním a dotacím vypláceným zelenými fanatiky. Zároveň už začala vážná krize distribuční sítě elektřiny.

+1/−1
5.1.2018 20:43

J39i73ř47í 87S82c42h78w16a43c27h 8718144898186

sedmilhář jsi ty, Norové nekupují 150 let starou technologii. To bys zrovna mohl tvrdit, že jezdíš něčím co má původ v technologii staré cca 2 tisíce let....

0/−1
5.1.2018 22:57

M68a67r71t44i54n 31K15o76u56š24a 6475734394

Omlouvám se pane zelený. Je to technologie stará 182 let - viz Wikipedie, heslo elektromobil.

0/0
9.1.2018 12:01

J40i47ř55í 77S23c97h16w20a97c96h 8828504498706

omluvit by ses měl spíše za to, že nechápeš význam slova "technologie"....

0/0
9.1.2018 12:41

M11a20r20t45i34n 38K71o44u26š81a 6905974854

Já slovo technologie chápu živím se jejímy návrhy. Taky znám slovo ideologie a fanatismus. Ty jsou charakteristické pro prevíty kteří každému tykají a cítí se nadřazeně, takové jako jste vy pane.

0/0
13.1.2018 15:26

M90a62r27t33i49n 18K12o47u67š86a 6485574154

Slovo technologie znám, jsem technik a tudíž si dovedu představit katastrofální následky politického zavedení elektromobilů.

Také znám slovo ideologie a fanatismus. ty charakterizují prevíty, kteří každému tykají a přesto, že o věcech nic nevědí, cítí se nadřazeně. Takové jako jste vy pane.

0/0
13.1.2018 15:32

I82v97o 70S69c87h93l14ä59g13e66l 9450779237442

Jeden z mnoha článků, že je to trochu jinak.

http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/norsko-resi-problem-prilis-mnoho-elektromobilu-1030343

+2/−1
5.1.2018 12:09

R67a95d31e73k 85N25e21u24m57a79n73n 5422412468325

Tak není problém, aby se prodalo nejvíc aut třeba na parní pohon ;-D

Stačí dostatečný počet daní, poplatků, příplatků a naopak zvýhodnění, odpustků

Ta zpráva je na úrovni toho, že v Arábii je benzín levnější než voda

+4/−2
5.1.2018 9:32

D43a32n70i87e28l 55P73a72n55e92k 6962921362870

Do roku 2025 Norsko nechce zvedat ceny fosilních aut, ty ceny už mají pro klasická auta vysoká kvůli zákonům a daním které tam jsou už dlouho. Do roku 2025 chtějí být " zelenou zemí " a chtějí aby do tohoto roku byla auta na " zelené pohony ". Překroucený cíl pisálkem iDnes. Ono to takhle zní víc bulvárně...

" Norská ambice je poháněna štědrými daňovými škrty a pobídkami, jako je bezplatné a dotované parkování, zpoplatnění a využívání zpoplatněných silnic."

No spíš je to o tom, že lidé s EV auty mají zatím grátis nabíjení. Dotované parkování? hahaha ne.

0/0
5.1.2018 9:08

F95r80a54n36t72i44š51e45k 22N61á41v93a68r50a 4905956541612

Podívejte jaké jsou platy v Norsku (které není v EU(:

https://goo.gl/Bw3jjQ

Až zde budou také takové platy, tak si lidi můžou hrát......

0/−3
5.1.2018 6:52

M66i37l69o43š 74B89o93u88k92a32l 8743797883314

...a co životní náklady? Rozdíly jsou, ale ne tak dechberoucí...

+3/0
5.1.2018 8:12

M84a36r60t97i29n 16B67e12r79a96n 6199185566341

Teď ještě analýzu, proč by výše jejich platů měla nějak souviset s (ne)členstvím v EU...

+1/0
5.1.2018 8:25

M85i33l81a59n 47K44a36s98a27l 9617169630412

To Norsko, kde má průměrná rodina na účtu 1 mil. korun, ale 2 mil dluhů ? Víš, jaké tam jsou enormní náklady na život ? A EU s tím má společného co ? Bělorusko také není v EU.

+2/−1
5.1.2018 8:29

F83r51a29n70t42i72š19e19k 42N88á91v76a48r93a 4645566711332

V Norsku je nejštědřejší sociální systém.

0/0
5.1.2018 18:22

T65o43m69á12š 69K49u25c41h53a94ř 3857181978911

Nedává moc smysl to obhajovat snahou o zastavení klimatických změn a současně mohutně těžit a prodávat ropu a plyn, protože pokud jde o klimatické změny a tedy produkci CO2, tak je prakticky jedno, v které části světa se vyprodukuje.

Jenže bez ropy by se mohli tak ledá pást soby a losy a cpát ryby do konzerv.

+3/0
5.1.2018 1:27

M64a73r83t60i60n 36S76e45d46o25n53a 2435896826989

99% elekricke enegrie pochazi v Norsku z hydroelektraren. Rybolov hraje vyznamou roli v ekonomice Norska.

+2/0
5.1.2018 6:00

M50a70r51e55k 37B50a30r71t80o80s 8786553106287

Trochu OT: Veľmi sa mi páči argument: "Rýchlonabíjacie stanice dobijú auto len za 40minút". Nedávno som musel čakať cca 15 min na uvoľnenie klasického stojanu na benzín a už to som bol nervózny ako pes, kedže som bol v menšom časovom strese.

+1/0
4.1.2018 23:58

V24í32t 33O89ž98a21n73a 1198148955454

Je rozdíl čekat a nemoct odejít, protože by mě někdo předběhnul, a nabíjet a přitom si klidně zajít na svačinku nebo na WC.

0/0
5.1.2018 10:12

A56n29t96o54n58í35n 59S41v41o13b33o43d62a 3694513439122

když plním CNG, tak u stojanu nejsem, nejsem tam potřeba :-)

0/0
5.1.2018 11:17

A13n78t80o79n75í27n 31S91v30o53b89o70d35a 3414663559192

jdu si koupit kávu, potom odpojím auto od plničky a za měsíc mně pošlou emailem fakturu za plyn, takže mně půjčí peníze a plyn tankuji se slevou

0/0
5.1.2018 11:22

V80í30t 33O27ž31a55n29a 1238678245894

A ten za tebou bude čekat, až Ty se milostivě vrátíš a uvolníš tu jedinou plničku v okruhu 20km?

0/0
5.1.2018 22:18

A88n70t29o57n76í70n 15S34v25o64b79o12d74a 3614383819692

kde žijete? Mám u kanceláře do 1 km 3 plničky. Koupím kávu a mám naplněno, rychleji než je nabitý automobil, u golfa CNG ušetřím tak 330 000 Kč proti e-Golfu, v ceně je i automat, s CNG ujedu 400 km a naplnění je o hodně rychlejší než nabití, e-Golf ujede tak 200 km :-(

0/0
5.1.2018 22:58

I69v16o 71S66c86h52l88ä31g20e84l 9800339607662

Za možnost nabít auto za 40 minut se bude muset hodně investovat a hodně platit.

0/0
5.1.2018 12:10

M17i12r41e12k 58G33a41j93e63r 5351416409540

Klid, je to zase fake news. Lez hned v titulku. Nejde o elektricka auta, ale o souhrn hybridnich a elektrickych. Ty hybridni maji proste jeden nebo dva elektromotory ke zvyseni vykonu a akcelerace a k tomu mensi druhou baterii, kterou lze v garazi dobijet. Vetsina aut u nas jezdi s mensi spotrebou, jen trochu lineji a bez te doplnkove techniky.

+5/−3
4.1.2018 23:36

J10i27ř57í 64S92c72h59w53a60c52h 8338114278406

a není to náhodou v článku tak nějak uvedeno?

+2/−1
5.1.2018 0:09

R36a66d85e34k 11N63e97u72m10a43n59n 5782582378755

titulek hlásí něco jiného než článek

0/0
5.1.2018 9:34

J52i45ř34í 56S97c87h13w61a30c87h 8598114228556

titulek leckdy nemůže vyjádřit vše a plug-in hybrid jedoucí zrovna na elektřinu je zrovna elektrické auto ;-)

0/0
5.1.2018 22:52
Foto

P58e17t11r 41J92a15r36o76š 6113402761

A kde jim do toho vyrobi elektrinu? Nekde za hranicema v uhelne , ci jaderne elektrarne, ze?

Druha vec je, ze jsem celkem zvedavy, jak budou baterie snaset mrazive klima. Budou dotace i na recyklaci baterii?

+2/−6
4.1.2018 23:30

D55e37n27i24s 15H24u24m31l 4762185165986

No tak Norsko s tím problém nemá, ale těch pár milionů co tam žije je z hlediska světa jen flusnutí do oceánu

0/0
4.1.2018 23:34
Foto

P54e29t51r 33J14a65r45o50š 6613842261

Ted vam nerozumim. Nema problem s cim?

0/0
4.1.2018 23:35

M50i35r57e47k 65G31a48j74e44r 5921796529600

Norsko ma 98% elektriny z vodnich elektraren a pridava vetrne elektrarny. Z prodeje ropy pak maji takove zisky, ze prijem na hlavu je tam jeden z nejvyssich na svete a proto si muzou dovolit kupovat drazsi auta, kdyz jim stat zdvojnasobi cenu aut se spalovacimi motory.

+5/0
4.1.2018 23:40
Foto

P84e47t25r 73J45a79r45o47š 6523182561

O tom mluvim. Zajimalo by me, kolik elektroaut takove vodni a vetrne elektrarny utahnou. Mozna zacnou spalovat ropu a menit ji na elektrinu...

+1/−3
5.1.2018 0:13

D22a51n81i32e21l 64P88a24n69e21k 6762871562750

Ne. Norsko má dostatek elektrické energie. Aktuálně mají akorát problém s tím, že se prodalo příliš mnoho elektrických aut a není zatím dostatečná infrastruktura pro veřejné nabíjení. Týká se to velkých měst jako je Oslo např. Energie mají dost.

+4/−1
5.1.2018 9:12
Foto

P58e98t38r 42J70a15r73o76š 6893482661

Ma neni to stejne jako bude mit. O kolik se odhaduje narust poctu aut? Jake jsou rezervy?

0/0
5.1.2018 13:25

M50a71r14t81i49n 77K96a26r11á35s24e49k 9268633788138

Ony ty auta zase tolik nezerou....... napr pokud by se v CR nahradily vsechna osobni auta (cca 5 milionu kousku) elektrickymi, tak spotreba stoupne o asi 20%, coz sice neni malo, ale s ohledem na dobu, jakou by takova hypoteticka vymena trvala to neni zadne drama.... kor pri zohledneni toho, ze auta je mozne dobijet hlavne v noci, kdy je obecne pokles odberu...

+2/0
5.1.2018 14:19

P64a81v48e17l 58O67b96d86r79ž17á15l80e13k 6816454608432

Jednak v Norsku jde především o to, že auta se spalovacím motorem jsou -uměle- zdražena daněmi tolik, že elektromobil (drahý sám o sobě) je cenově srovnatelný.

Zkusit tohle u nás byl by výsledek jiný - klasická auta by skoro nikdo nekupoval a elektromobily také ne.

Druhý problém je, že elektromobil má reálný smysl buď v průmyslu, kde jezdí ve firemním areálu 8 hodin a přes noc se uloží na určené místo nabíjet (ještěrka na nádraží, paleťák ve skladu...) / nebo pro člověka, který má vlastní garáž do které každou noc auto uklidí, připojí k nabíječce a temperuje.

Jenže u nás většina lidí bydlí na sídlištích a parkují na ulici každý den někde jinde - a v takovém režimu nejde elektromobil používat.

+13/0
4.1.2018 22:41

J65i70ř92í 84S42c30h43w78a70c54h 8508444598216

není to až tak nepřekonatelný problém.....;-)

http://www.autoforum.cz/tmp/magazin/nk/Norska_elektricka_pohadka_konec_Perex_800_600.jpg

+2/−1
4.1.2018 22:47

P77a90v11e18l 93O51b40d17r81ž74á26l11e41k 6726264238292

Podobný obrázek znám, ale dovedete si to představit třeba na sídlišti v ČR a přes noc? Můj odhad je tak 24 hodin max.

0/0
4.1.2018 22:48

D88e62n16i59s 92H85u28m32l 4602155375866

Na sídlišti v ČR si hlavně dokážu představit, jak si dobří sousedi odpoujují vzájemně kabely;-D

+6/0
4.1.2018 22:57

V23í55t 52O30ž94a36n88a 1128738505184

Podle sebe soudím tebe?

0/0
5.1.2018 10:15

P12e57t87r 27B67á40č87a 8695626575355

„To je dobře, ne?” slyšíme říkat zastánce elektromobilů. Teoreticky by to dobře být mohlo, kdyby ale k takovému stavu Norsko dospělo přirozeně. Nic takového se ovšem nestalo, vedení země se rozhodlo poručit větru dešti a automobilům poháněným elektřinou zamést cestu štědrými podporami všeho druhu. Chtělo tak ukázat světu, že to jde, že když se nastaví správné podmínky, elektromobily mohou být žádané. Místo toho ale ukazuje světu něco docela jiného - že to nejde.

""""""

Z clanku ze kteryho je ten obrazek :P

+4/0
4.1.2018 23:12

V60í80t 52O61ž84a15n81a 1848438455124

Chtěli mít čistý vzduch a elektřinu mají téměř bez emisní, tak proč by nemohli omezovat vysokými poplatky vozidla spalující ropné produkty.

+1/−1
5.1.2018 10:17

M29a67r28t73i80n 46S45e36d20o55n48a 2545136116149

V Norsku stoju vuci prijmu auto stejne jak v CR. U konvecnich aut je na ne uvalena dan z luxusu.

0/0
5.1.2018 6:05

M68a60r90t71i44n 74H38e87i93s71l76e43r 4504836302879

Souhlas, že bohaté Norsko je ve specifické situaci - hlavně tím, že si může dovolit ta elektrická auta dotovat. Což na rovinu je dobré i pro ostatní země - velkovýroba aut bude ta elektrická zlevňovat.

Většina u nás nebydlí na sídlištích, je to maximálně půlka - ale i tak je to hodně.

I na sídlištích se dají dělat garážové domy, kde to nabíjení není tak problematické. Stejně je potřeba řešit parkování dalších a dalších aut. Nemluvě o bezkabelovém nabíjení (parkujete nad cívkou).

Stejně je možnost používat plug-in hybridy - a nabíjet jen pokud je příležitost.

Otázka je ale, zda by se spíše nemělo řešit to, že většina aut jezdí do 10 hodin týdně a většinu času je to někde stojící plechovka.

+1/0
5.1.2018 9:01

V16í72t 10O37ž29a97n93a 1598518345354

Oni EV nedotují, oni vysokými poplatky potlačují používání spalováků.

0/0
5.1.2018 10:19

D47a79n22i35e48l 59P79a45n31e92k 6702101372900

S tím prvním a druhým odstavcem souhlasím. Zbytek je demagogie. Sídliště nejsou problém. Je to jen otázka infrastruktury.

0/0
5.1.2018 9:14

P79a34v11e13l 13S93o52b89o66t42k80a 5130734

jj, když jsou dotace, všechno jde.

Například FVE v Česku,...

+3/0
4.1.2018 21:56

D83e69n65i41s 30H20u48m90l 4182815455386

Tihle fanatici podojí i kozla, když na to dají dostatečné dotace

+16/0
4.1.2018 21:33

P83e69t47r 97N93e44c71h71a46n49i73c91k56ý 7483396828560

V Norsku i běžná Oktávka stojí jako Tesla, takže tam pak ten zájem o elektromobily je naprosto umělý. A chci vidět jak někdo s teslou pojede na expedici třeba do Albánie nebo Kyrgyzstánu

+6/0
4.1.2018 20:51



Najdete na iDNES.cz