Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zarostlé koleje na prodej. Obce se snaží zachránit neudržované lokálky

Obce bojují proti rušení nevyužívaných lokálek, správa železnic se dlouhodobě snaží některé nevyužívané železniční tratě prodat. Pokud by je však obcím od počátku nabídla za nižší než odhadní cenu, bylo by to chápáno jako nedovolená podpora. Nabídnout zdarma je může až po letech a jen za podmínky, že nový majitel obnoví na trati provoz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L85u39d39v43í63k 54M42a77t43o91u51š93e18k 1821847148164

A co krajský úředník, kterého jsme volili ? Je mu lhostejno práce našich předků, my chceme jezdit z Plzně třeba do Mariánské Týnice či Rakovníka. A co pan prezident, který přislíbil před volbami aktivitu směrem k trati 162 ?

0/0
7.2.2018 10:57

H18o52n20z26a 10K58a51r46á76s31e92k 1535961432928

Víc než polovina tratí v seznamu není zarostlých ani neudržovaných. A na menší části z nich existuje alespoň sezónní osobní doprava. Kdo tyto polopravdivé články vytváří?

0/0
15.1.2018 1:09
Foto

T40o37m65á33š 14K85i53r95o54v 1385588135537

Trochu mi v té tabulce chybí trať z Lokte - Předměstí do Horního Slavkova (trať 144)

+2/0
11.1.2018 18:03

T91o23m67á30š 13B28í46l28e66k 1474845807879

Škoda každé zrušené trati

+2/0
11.1.2018 16:54

L96u85b32o49š 33D46o57l58e62ž80e27l 1607989294636

Aha, takže tratě, kde zrovna nic nejezdí, nechává SŽDC kompletně rozpadnout? To mi nepřijde jako péče řádného hospodáře.

0/0
11.1.2018 13:33

O55t65t87o 51P54o96s53p63í63š71i50l 4784965737728

Takže lepší definice řádného hospodáře je ta, že za veřejné peníze by SŽDC každý rok utrácela miliony korun za něco, co nikdo nepoužívá? Aha.

Příklad tratě Mladotice - Kralovice je trochu jiný v tom, že tady se trať stihla rozpadnout (za provozu) ještě za doby, kdy zde byla unitární železnice a kdy se o vše staraly České dráhy.

+3/0
11.1.2018 14:14

S88t79a52n26i88s66l73a14v 14K22r54e94j39c42a50r 6687136973814

Je škoda, že se v těchto regionech nenajde žádný Jančura nebo Novotný, dolarových miliardářů je v ČR dost, ale podobný projekt na vlastnictví je neláká. Nejde o státní ale soukromé podnikání. Příkladů ze zahraničí mimo exrvhp je dost. A v mnohých lokalitách se tento byznis majitelům vyplácí podobně jako rekreační střediska. Stačí se inspirovat ve Španělsku nebo Irsku.

0/0
11.1.2018 14:23

R71a11d59e42k 35J89a52n32a68t77a 9825676604832

Proč by podnikatel dělal ztrátový projekt?

Trať Praha-Ostrava se od tratě Mladotice-Kralovice SILNĚ liší. Poptávkou, kvalitou, cestovní rychlostí.

+1/0
11.1.2018 14:28

R88o90m46a18n 82J40e96s81c60h83k39e 9108125247315

Koleje byly státní. Nejen ve velkých městech žijí lidé.

Naši předkové s velkým úsilím stavěli tyto trati. A mnohdy mohly sloužit dodneška. Uvažuje se o obnově trati do Židlochovic.

Na silnice se všichni nevlezeme.

Některé tratě se cíleně omezovaly aby benzínová lobby měla plus.

Některé tratě by si zasloužily elektriku aby byly rychlejší. Brno - Jihlava

Brno - Veselí.

0/0
12.1.2018 18:28

R23a12d46e79k 25J11a71n38a46t27a 9355466444142

Asi jste nepochopil, co jsem psal.

Vezměte si prosím kalkulačku a sečtěte si počty obyvatel podél tratí v článku a podél tratě Praha-Ostrava. Vyjdou vám řádové rozdíly.

A doufám, že je vám jasno, že provoz na trati Praha-Ostrava je jen tak tak v černých číslech, ne-li súpíš v červených, a to jsou tam skryté dotace v podobě levné dopravní cesty a proplácených slevách za studenty.

A doufám, že je vám taky jasno, že náklady na oskm rostou s klesající cestovní rychlostí a navíc klesá poptávka.

V Německu se považuje za minimum pro sypání věřejných peněz do lokální tratě 2000 cestujících denně.

0/0
12.1.2018 18:41

R36o30m53a93n 20J49e50s13c60h29k66e 9838885507755

Proč se srovnáváte s Německem ? Vemte si srovnatelné Rakousko.

Udržují lokálky kde nejede 2000 lidí denně. Například U"belbach. Ten nemá ani 2000 obyvatel. A mají tam elektrickou dráhu.

Chápu, že ekonomika je neúprosná. Ale někdy se omezuje provoz i na hlavních tratích. Křenovice - Vyškov.

Také rozkouskování na kraje je špatné. Některé tratě byly nesmyslné - například Čejč - Ždánice postavená kvůli řepě. Některé jsou dodnes nevyhovující. Třeba Brno - Hrušovany - Znojmo. Nádraží daleko. Ale trať Brno - Znojmo nová by se hodila.

0/0
12.1.2018 22:30

L13u35k87á38š 11A55d74a46m86e44c 3817273620987

Stačí na trať natáhnout asfalt a bude z toho pěkná cyklostezka s minimálním stoupáním a bez aut. Na zrušené trati z Přibyslavi do Sázavi je v létě tolik lidí, že tam skoro není k hnutí.

+6/0
11.1.2018 11:18

J90i56ř93í 62E77r33b62e84n 1153904746797

Jenže na druhé straně údolí vede normální železniční trať, která tu starou nahradila. Počítám, že mezi Plzní a Rakovníkem by těch cyklistů bylo řádově méně, než stálých cestujících ve vlaku.

0/0
11.1.2018 12:28

J19i50ř26í 22E40r21b30e62n 1433914476177

Tak pokud to vše stojí na jednom nedomyšleném vládním nařízení z roku 2012, tak není velký problém to změnit. Vládní nařízení (snad) nemusí procházet zdaleka tak dlouhým připomínkovým řízením, jednacími lhůtami a mnohastupňovým schvalováním, jako je to nutné u vyhlášek a zákonů...

0/0
11.1.2018 10:59

J42i57ř60í 83M66a58c37e31k 3875135694711

Koleje na nevyužívané trati vypadají trochu jinak než na snímku. Pokud není k dispozici odpovídající ilustrační snímek, možná by bylo lepší nedávat žádný.

0/0
11.1.2018 8:18

L72u31k21á27š 22Š27m29a95h62e30l 2467334292734

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Rakovn%C3%ADk%E2%80%93Mladotice#/media/File:Mladotice_-_Trojany_1.jpg (z wikipedie)

0/0
11.1.2018 8:48
Foto

J13a70n 96V98a65l98a19l85í29k 6306719780286

nebo se mohli inspirovat zde

http://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2017/10/Mladotice_-_Trojany_3.jpg

0/0
11.1.2018 9:04

O56t62t53o 91P16o80s53p49í19š10i13l 4494255717518

Kdyby nadšenectví pro železnici nepřecházelo do šototerorismu a spíše se tito lidé zaměřili na rozvoj železnice v místech, kde je to potřeba (vč. projektování tratí nových*), bylo by to spíše ku prospěchu věci. Takto se s nostalgickou slzou u oka budou vyhazovat desítky milionů na různé studie a někde na obnovu tratí, které leckdy ani nebyly primárně budovány s účelem vozit lidi a kde již před desítkami let bylo rozumě rozhodnuto o ukončení objednávky.

* Příklad? Z nových tratí už v zemi desítky let chybí vysokorychlostní tratě. Ale příklad se dá najít i na "lokálách": Než vozit vzduch mezi Bakovem, Bousovem a Kopidlnem (protože pravidelný provoz neobnoví AŽD za své), proč raději nepostavit trať propojující Sobotku s Jičínem, aby vzniklo spojení Mladá Boleslav - Jičín? Šototerista má rychlou odpověď. §1 "Nikdy to tak nebylo.":-/

+9/−1
11.1.2018 7:07

O54n22d21ř36e63j 91K54l66a33t87o46v70s62k86ý 3125902545

"Banánoterorista". Člověk, který odhazuje slupky od banánů volně po ulici.

0/0
11.1.2018 7:59

J43i98ř72í 43E19r38b39e52n 1743344936697

Můžete mi prosím dát aspoň tři příklady toho, že nějaký šotouš brání výstavbě nových tratí? 8-o

+1/0
11.1.2018 11:00

O92t58t50o 36P67o40s16p18í44š24i36l 4114945297138

Já nepsal o tom, že tito lidé brání stavbě nových tratí. Já psal o tom, že by prospěšnější bylo, kdyby svou aktivitu zaměřili na projekty, které železnici přinesou budoucnost a nebudou ji vracet zpět do minulosti. Problém je totiž v tom, že rádoby nadšenci, kteří se snaží exhumovat po desítkách let něco, co nikdo opravdu nepotřebuje, mají většinou politickou podporu, a na podobných projektech se vyhazují desítky milionů, které pak chybí jinde.

+2/0
11.1.2018 13:08

J68i20ř90í 61E17r19b58e16n 1263984176447

Mladotice - Kralovice jsou zatraceně životaschopný projekt! Svéhlavě a bez rozmyslu přerušit průběžnou trať (!) spojující okresní a krajské město, to je skoro zločin. Ten, kdo o tom rozhodl, byl buď naprosto neschopný, anebo naopak všehoschopný...

0/0
11.1.2018 14:13

R83a80d83e88k 67J60a96n40a39t95a 9435946554942

Rakovník má vazbu na Prahu ́, nikoliv na Plzeň. Vždyť z Rakovníka do Plzně nejezdí ani autobus!

Zde by navíc i obnovená trať byla zoufale pomalá.

Železnice má řešit hlavní směry, v tom je dobrá! Ne jak je tomu často u nás (dálková doprava je autobus po dálnici, lokální doprava je motoráček).

+2/0
11.1.2018 14:32

O81t19t28o 72P70o47s89p34í70š41i83l 4714865607448

A na základě čeho soudíte? Máte nějakou studii přepravních proudů? Víte vůbec, kam směřují hlavní přepravní proudy z Rakovníka? Víte, že pro Rakovník není Plzeň krajským městem?

Než podáte žalobu pro přečin "Útok na Dráhu", zjistěte si alespoň základní fakta. Děkuji.

+1/0
11.1.2018 14:40

J51i33ř36í 59E95r32b37e60n 1343674496977

Představte si, že pro Lomnici nad Popelkou taky není krajským městem Hradec Králové, pro Mnichovo Hradiště není krajským městem Liberec, pro Českou Lípu nejsou krajským městem Děčín ani Ústí - a přitom tím směrem jezdívá za prací docela dost úředně neuvědomělých lidí ;-D

0/0
11.1.2018 20:47

O88t73t72o 75P95o16s21p37í48š87i53l 4384695547588

Z Mnichova Hradiště je primární směr dojížďky Mladá Boleslav a Praha, z Lomnice je to dáno historicky vazbou na Východočeský kraj a podobný případ jako Lomnice je Česká Lípa. Především ale nic z toho nevypovídá o vazbě Rakovník - Plzeň.

Tak hlavně, že své argumenty umíte podpořit smajlíkem.R^

0/0
12.1.2018 8:54
Foto

V20l51a15d95i73m46í94r 86Š71ť17a44s59t72n53ý 1581926145303

Trať Křimov-Reintzenhain by mohla vyprávět.... https://vladimirstastny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=434549

0/0
11.1.2018 7:06

J48i11ř60í 96J64o86z64a 3748323940631

Nejhorsi kraj, kde doslo k ruseni provozu je Ustecky kraj. Ten zrusil, tj. neobjednal vlaky na tratich: Oldřichov u Duchcova - Telnice - Decin, Kastice - Kadansky Rohozec - Kadan predmesti, Most - Lovosice (tuto trat si vsak koupila spolecnost AZD), Chomutov - Vejprty - Annaberg-Bucholz (SRN). Omezny provoz (na trati jezdi jen rychliky) je na trati Plzen - Most v useku Chomutov - Zihle nejedou osobni vlaky a na trati Chomutov - Praha v useku Luzna u Rakovnika - Chomutov tez nejedou osobni vlaky. Duvodem je pry nedostatek cestujicich na vyse uvedenych trati, prip. casti trati a nahrazenim autobusovou dopravou, ktera ve vetsine mist nekopiruje zeleznicni trat, v pripade trati Oldrichov u Duchcova - Decin neni autobusova doprava zavedena vubec. Usetrene penize za vlaky na vyse uvedenych trati pry kraj vyuziva na posileni vlaku na jinych tratich.

+7/0
11.1.2018 6:40

O79t96t88o 50P72o26s18p29í71š75i61l 4924855107678

Nejhorší kraj jsou proto, protože podpořili dopravu v relacích, kde se vozí tisíce lidí denně (a jejich počet díky této změně roste) na úkor ukončení objednávky tam, kde nikdo nejezdí? Aha, máte zvláštní způsob vidění světa, se kterým se ale ztotožnit nemohu.

+2/0
11.1.2018 7:12

J60i56ř48í 82J89o93z48a 3178303530971

Hmmmm... zajimave na vas je, ze vy znate presna cisla prepravenych osob na zminenych tratich. Kdyby jste o tom neco vedel, tak by jste vedel, ze Ustecky kraj zvazuje plne obnoveni osobni dopravy na trati Most - Lovosice.. A ze poptavka na trati Decin - Oldrichov u Duchcova, predevsim relace Decin - Krupka byla slusne vytizena. A take by jste vedel, ze zruseni osobni dopravy nebylo rozhodnuti ekonomicke, ale politicke, kdyz tenkrat hejtman Sulc mlel do medii o tom, ze kraj radeji bude podporovat autobusovou dopravu nebot je pohodlnejsi.

0/0
11.1.2018 9:04

J22i85ř27í 40J97o23z98a 3338903190551

Takze az budete chtit neco tady psat, zjistete si o tomto problemu vice informaci a nestrilejte tady od boku.

0/0
11.1.2018 9:06

O18t98t37o 49P73o41s54p86í17š74i96l 4964365187368

Nestřílím od boku. Vím, jaké "davy" se vozily. V nejplnějších vlacích stačil sólo motor. Za ty peníze je lepší objednat autobus a zbytek investovat do rozvoje tam, kde za den jede více jak stovka lidí...

Jediné tratě, které je mi skutečně líto, je Most - Lovosice, protože tam mizerné využití bylo podle mého názoru způsobeno i tím, že se o tu trať nezajímal nikdo investičně.

(Dále mi celkem vadí rozsah dopravy mezi Lužnou a Žatcem, protože tam to pomalu směřuje k zavření taky. A zde je na vině podle mého názoru stávající rozsah v kombinaci s časy podle toho, jak to prostě vyšlo. Ale jsem dalek k tomu, abych to bez znalosti dalších souvislostí odsoudil.)

0/0
11.1.2018 13:15

J49i15ř68í 41J89o68z96a 3738143310111

To je presne to co jsem psal vcera v diskuzi. Penize na vlaky "zdarma" pro duchodce jsou. Na modernizaci zeleznice.

+8/0
11.1.2018 6:08
Foto

J41a76r47o93s61l19a58v 14D47o48u55š49a 3302164624436

pohled na opuštěnou železniční trať, rozpadající se kostel a prázdnou hospodu patří mezi nejsmutnější obrázky krajiny dneška.

+12/0
11.1.2018 6:03

D46a33v25i88d 89P31e71t73r 7930646590295

Vesnice, kde je to daleko na vlak, daleko do města a není tam žádné lákadlo (např. pro turisty) jsou odsouzeny k postupnému zániku. Pokud budou vlády chtít alespoň trochu snížit vylidňování obcí pak je budou muset masivně dotovat (dopravní spojení, lékařská péče, pošta, škola...) a tedy zvýšit daně.

+8/−1
11.1.2018 5:56

P86a21v34e32l 28B71e10r76a49n 7229224871476

Ale prd. Stačilo by, aby s tím co mají hospodařili správně a nevyhazovali miliony okny za projekty, které jsou krátkozraké a krátkodobé + samozřejmě různé všimné domu a za různé vícepráce, které jsou jen proto, aby cena byla nejnižší, zakázku vyhrál kamarád s firmou a já půlku, ty půlku, zbytek budou více práce...

Peníze jsou, jen se používají špatně a na špatných místech.

+2/0
11.1.2018 7:06

P31a69v86e92l 64B47e34r36a35n 7609504871416

Se zbytkem samozřejmě souhlas.

0/0
11.1.2018 7:06

A20l19e15š 73L10i95s58o38v27s36k23ý 9329318572162

No to je přesně to, co říká prezidentský kandidát Fišer: Aby ani v nejmenších místech nechyběla infrastruktura pro lidi - obchod, hospoda, spojení, .. atd. Jinak se bude venkov vylidňovat.

0/0
11.1.2018 8:16

R85a92d33e20k 37J50a67n60a84t80a 9385276344912

Tam musí být hlavně práce. A když tam není, tak to nemá smysl. A ani dorpava to nezachrání, pokud ta práce není do 30 minut odtamtud.

Je třeba si uvědomit, že vesnice vznikly proto, že v nich lidi pracovali v zemědělství. To už dnes není třeba (zemědělsví se za poslední staletí zhruba 100násobně zefektivnilo). V podstatě není důvod, aby tam ti lidi nadále bydleli.

+1/0
11.1.2018 14:23

L61u60c83i44a85n 60P89a71p75a22z26i38a19n 5144437731695

Kéž by se podařilo obnovit vše, co má smysl. A každá uzavřená trať je ztrátou nejen pro místní turistický ruch. Ve světě se naopak tratě obnovují. A peníze na opravy jsou, jen chtít.

+13/0
11.1.2018 3:21

O43t88t28o 50P41o36s40p60í89š52i57l 4304915707788

Obecně máte pravdu, ale lidé zapomínají, že na většině uvedených tratí se počet cestujících blížil nule. A já opravdu nevím, proč by se z veřejných peněz mělo platit něco, co veřejnost nevyužívá. Raději ty prachy v rámci dopravy vrazit do rozvoje tam, kde to někdo využije.

+9/−1
11.1.2018 7:09

J34i46ř65í 75E39r87b44e96n 1253234276207

Nezaměňujete příčinu a následek?

Když omezíte spoje nebo je posunete do nesmyslných časů (třeba příjezd "dělnického" vlaku do města po 6. hodině a "školního" po 8. hodině, nebo odjezd pár minut před příjezdem přípoje), tak samozřejmě vyženete většinu lidí do jiných druhů dopravy, ačkoliv ta trať má jinak obrovský potenciál. Ostatně i v článku se píše třeba o nelogickém zrušení vytížených přímých spojů Rakovník-Plzeň...

+1/0
11.1.2018 11:07

O93t98t41o 63P27o20s20p94í37š16i50l 4294335527828

Já v tom článku čtu, že bylo přerušeno spojení. Nikoliv, že bylo přerušeno přímé spojení. Nejsem až tak velký pamětník, ale tuším, že po trati se proháněl motorák, který navazoval v Mladoticích. Když se trať rozpadla, jezdila několik let NAD v režii ČD. Využití bylo minimální.

Mimochodem, kdyby byl tak velký zájem o dopravu z Rakovníka do Plzně, proč nejezdí přímý autobus? Vždyť kdyby byl vytížen, šly by použít údaje o vytíženosti v rámci projektu obnovy té trati. Takto si to do projektu může někdo akorát tak nalhat...Rv

+1/0
11.1.2018 13:21

J95i18ř41í 51E82r50b46e13n 1723474676437

Neexistující přímý spoj není důkazem neexistující poptávky. V takovém Jičíně také na autobusáku denně přestupují stovky lidí ze spoje Rokytnice - Praha do spoje Liberec - Hradec Králové. A další stovky lidí raději jedou autem bez nutnosti přesedat a mezitím čekat na nehostinném autobusáku.

0/0
11.1.2018 14:23

O81t97t91o 12P37o23s26p46í61š58i87l 4404195817758

Asi si mi nerozumíte. Pár starostů si najde čas plakat po spojení, které dvacet let nefunguje. Tak ať věnují alespoň zlomek času tomu, aby se kraje dohodly na přímém autobusu Rakovník - Plzeň, na kterém lze postavit zájem ze strany cestujících. Na těchto číslech lze pak stavět v projektu případného obnovení trati, ale v tuto chvíli může projektant uvažovat v ekonomické studii buď jednu velkou nulu, nebo musí čísla nalhat.

Kdyby o přímé spojení byl tak velký zájem, proč nejezdí alespoň ten autobus?

Mimochodem, stovky lidí nám z Rokytnice nejezdí dohromady ve všech spojích za den, natož do Jičína a natož na přestup do Hradce. (Stovky lidí jezdí z Lomnice a přesedá jich zlomek.)

0/0
11.1.2018 14:37

R50a27d94e45k 51J85a14n48a87t82a 9715446684562

No vy jste srandista. Jeden dopravce trasu do Prahy už opustil, zbývající autobusové linky z Rokytnice do Prahy jsou před krachem a vy tu tvrdíte, že by se uživila linka do desetrát menšího Hradce?

0/0
11.1.2018 14:44

J94i68ř26í 58E75r37b95e45n 1133234166167

Tvrdím jen to, co vídávám na jičínském autobusáku - přijedou roketničák, mísečák nebo špindlerák od Jilemnice a Lomnice, horda lidí vystoupí a přejde na druhou stranu ostrůvku čekat na hradečák... :-)

0/0
11.1.2018 20:43

O16t31t47o 30P11o42s10p74í94š85i76l 4114255567768

Najednou to není jeden autobus a najednou to nejsou stovky...

0/0
12.1.2018 8:57

R59o13m28a64n 77J56e88s66c88h70k80e 9428545797155

Pamatuji po revoluci jak se omezovala doprava na lokálce do Morkovic.

Nenávaz na sebe, první spojení od Brna po 13 hodině. Nádradní autobus a pak tvrzení, že lidé nemají zájem.

0/0
12.1.2018 22:16



Najdete na iDNES.cz