Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čínské i evropské superrychlíky konkurují letadlům, USA ujel vlak

Cesta vlakem je na některých trasách v Asii a západní Evropě stejně rychlá jako letadlem. Vyplývá to z výzkumu časopisu Advanced Transportation. Vývoji rychlovlaků dominuje Čína, naopak nedostatečně jejich potenciál využívají Spojené státy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F45r68a24n88t33i98š45e13k 70N52á41v78a91r54a 4665596241512

Naopak existují důkazy, že na mnoha místech cenově dostupné jízdenky na vlak podněcují novou poptávku po cestování, což pomáhá vlakům i letadlům.

Ano, tomu se říká Jevonsův paradox. Za to padly Nobelovy ceny. A evropští politici ho stále nechápou. Úsporné žárovky vedou k vyšší spotřebě elektřiny. Úsporné cestování vede k ještě větší poptávce po cestování. Robotizace a úspory v lidské síle vedou naopak k vyšší zaměstnanosti.

+2/0
13.1.2018 5:12
Foto

I17m83r47i33c22h 67S89u94c81h82a64r60s11k80ý 8316923115331

100% souhlas ;-)R^

0/0
15.1.2018 18:17

A87n44t68o96n53i15n 23K13a73d97l66c47e50k 9402719961436

Amerika pouziva vlacky hlavne na prevoz zbozi, ne lidi. Maximalne trochu na vychodnim pobrezi a tot vse. Jinaci svet.

0/0
13.1.2018 0:41

L88u37b22o55š 55U98l37r26i62c47h 5201500608574

A čo iné ostáva cestujcim ako diaľničná alebo letecká doprava, keď dodnes nedokázali vybudovať osobnú železničnú dopravu na úrovni Západnej Európy, Japonska, alebo Číny.

+4/0
13.1.2018 0:56

A98n53t43o70n78i81n 20K40a41d20l18c93e90k 9372449411346

Ne, ze by nedokazali. Neni potreba. I kdyby postavili, tak pujde bankrot. Prostredek Ameriky je prazdny, vse roztahle na velke dalky.

+2/0
13.1.2018 2:57

T87o14m46á42š 64M88o77r42a45v41č80í89k 3677126623235

Ale je potřeba. Proto se nejen staví, ale plánují další stavby. Sami Američané přiznávají, že v osobní dopravě na železnici zaspali. A pokud jde o obyvatele, ti využívají jen to, co mají k dispozici (podivné, že? ;-)), stejně jako v Evropě před a po stavbách VRT. Když nebyly VRT, lidé nevyužívali VRT (taky zajímavé, že?), když jsou VRT, jsou velmi oblíbené. V práci máme dost Američanů, jeden mi říkal, že do práce relativně kousek dojížděl autem 2 hodiny, kdyby měl jinou možnost, bral by to všemi deseti.

+4/0
13.1.2018 3:20

A50n67t93o17n68i91n 25K33a58d95l11c46e61k 9172989801306

Jak uz jsem napsal nahore. Mozna vychodni pobrezi, New England, ale jinde se to neoplati. Nemyslite, ze kdyby v tom byly penize, nejaky investori by na to davno neskocili? Amerika neni huste zalidnena Evropa.

+2/−2
13.1.2018 3:38

T22o32m46á23š 24M43o63r64a38v43č50í39k 3497736173555

Ale blbost, v USA je hodně zalidněných oblastí s obrovskými městy/aglomeracemi. Do několika let má být VRT Dallas-Houston, později Dallas-San Antonio (v budoucnosti do Tulsy a Arkansasu). V Kalifornii se už staví Los Angeles-San Jose, později až San Diego/Sacramento, na SZ je to rekonstrukce na 180 km/h (nedávno tam vykolejil vlak), na středozápadě se do železnice taky hodně poslední dobou investovalo a investuje, spousta nových tratí bude brzy dokončena na 180 km/h, plánují se VRT, na SV se bude vylepšovat Acela a plánuje se spousta VRT. Podívejte se na mapu hustoty zalidnění a ani si ty tratě nemusíte vyhledávat, přesně tam. kde je USA hustě osídlena ty tratě jsou, rekonstruují se a staví se nové.

+2/0
13.1.2018 3:55

A79n50t69o50n34i65n 94K87a23d83l68c86e40k 9802389411986

Samozrejme, ze blbost. Vzdy, kdyz se jedna o financovani techto investici, vse tlaci obvykle levicove vlady, kterym je jedno, jestli to dava ekonomicky smysl nebo ne. V mem okoli kolem Chicaga se o tom porad koketuje, ale nikdo se neodvazi postavit neco, co polozi uz i tak zadluzeny stat.

+2/−1
13.1.2018 4:08

T68o54m79á26š 98M35o34r40a51v40č58í74k 3927186313935

Proč by to nedávalo ekonomický smysl? USA má pro VRT skvělou demografii, lepší než ČR. Lidé žijí ve velkých městech/aglomeracích. A pokud jde o Chicago, zrovna letos tam byla dokončena jedna velká investice: Chicago-St. Louis.

+2/0
13.1.2018 4:17

A90n80t65o39n40i94n 56K36a57d10l40c74e75k 9342569151186

Prave to mam na mysli. Chicago- St. Louis, spoj, ktery si na sebe asi nikdy nevydela, protoze tam umrel pohreb. Mozna treba New England-New York-D.C. Jenom muj nazor.

0/0
13.1.2018 4:30

J39a79n 29V37o38j80t25í45š20e82k 6352461235296

Ekonomicky to dává mnohem větší smysl, než stavět dálnice.

+4/0
13.1.2018 20:28

V74l46a92s49t10i71m11i67l 73K97o52c68u98r93e58k 4636273820534

Je to tak, ale v USA tratě z východu na západ (přes málo osídlený až prázdný střed) jsou využívány zpravidla pro nákladní dopravu, objemy této dopravy jsou ovšem obrovské, i když to trvá dlouho. Kdežto třeba v Německu, či u nás je každá trať kryta osobní i nákladní dopravou. V tom je ten rozdíl.

Vzpomeňte také na fotku na iDNES, jak vlak v USA převáží draky Boingů, asi do Seattle, a při vykolejení napadaly do řeky.

O americké nákladní železniční dopravě existuje velmi dobrý dokumentární film, podobně i o stavbě železnic.

0/0
14.1.2018 6:01

T65o62m37á12š 66M61o10r50a93v30č22í31k 3897446793655

Přes málo osídlený prázdný střed nikdo ani VRT neplánuje, stejně jako Čína neplánuje VRT do Tibetu.

+1/0
14.1.2018 14:42
Foto

M37i81l83o56s42l16a71v 16D30o83u69b80r30a85v55a 1651519915564

jsou místa kde by se nejaké USA TGV uplatnilo, třeba na ose Vancouver Seatle a po..

0/0
18.1.2018 15:24

M65i47l44a36n 86V10o31l17e47k 5609763616349

Češi jsou připraveni jezdit za tržní ceny, tak proč to prostě nějaký soukromník nepostaví? Nemáme přece žádný zákon, který by to zakazoval, ne?

0/−3
12.1.2018 16:53

R28a38d31e81k 42J36a20n58a90t30a 9805816914282

Nevím o žádné VRT na světě, kterou by postavil soukromý investor. Návratnost se totiž počítá ve vyšších desítkách let a není jistá. Na investice do infratrutkury tu proto máme státy.

+4/0
12.1.2018 19:14

M29i18l73a55n 78V96o86l23e28k 5919543956559

Kterým ovšem nechceme platit daně...

0/0
12.1.2018 19:23

J21a98n 33S54t53e31h45l61i91k 9635737326241

Proto v americe také nejsou víceméně rychlovlaky. Vlak je tam spíše luxusní záležitost . Běžní lidé jezdí auty. Ty mají cestu i do poslední prdele.

+1/0
12.1.2018 20:11

V81l97a74d26i63m54í93r 80F11i98b73i15g96e63r 5464151201394

I kdyby to stavěl soukromník, tak bude potřebovat všechna povolení a výkupy jako stát. A u nás je to projekt minimálně na 20 let a do něčeho takového nikdo v soukromém sektoru nepůjde.

+2/0
12.1.2018 23:00

R36a45d79e97k 59J67a75n36a59t56a 9665376534102

Ano. Hlavní problém, proč se u nás VRT nestaví, je složitost přípravy v kombinaci s neschopností politků a státních úředníků. Peníze problém nejsou.

0/0
13.1.2018 0:01

M32i64l25a88n 48V11o38l10e11k 5749203986599

Vy už jste ty peníze nashromáždil? Nebo podporujete každoroční navýšení schodku státního rozpočtu o desítky miliard?

0/0
13.1.2018 8:16

R49a56d67e97k 56J81a34n46a86t43a 9835486164502

Za prvé, EU (zatím) podporuje železniční stavby až z 85%, narozdíl od silničních, u těch je poměr financování z EU mnohem nižší, někdy i 0%.

Za druhé, jak už jsem tu několikrát ukazoval, například postavit VRT Praha-Brno během 10 let znamená dávat každý rok cca 20 mld. Kč (po započítání příspěvku EU to bude jen cca 4 mld. Kč z národních zdrojů). To není více, než dáváme na rekonstrukce tzv. "koridorů", které se chýli konečně ke konci a které přitom nepřinášejí tak velký pokrok jako VRT. V rozpočtu SFDI se to ztratí (bývá něco mezi 50-60 mld. Kč národních zdrojů ročně).

+3/0
13.1.2018 11:23

M36i93l47a24n 73V54o72l81e42k 5489573656189

EU po brexitu zchudne a navíc si hodně občanů přeje, aby tolik peněz ani nepřerozdělovala. Pořád to ale jsou peníze, které se dají použít i jinak. Já osobně bych preferoval celoplošnou kvalitní a rychlou železniční dopravu, nikoliv jen mezi největšími městy. Vy pořád chcete, aby vám ostatní přispívali na vaše hračky. Zkuste přispět vy jim...

+1/−2
14.1.2018 16:32

R10a35d44e15k 87J59a18n35a79t91a 9585206554292

Vaše přání je sice pěkné, ale neuvědomujete si, že je je dražší než to moje.

Pokud totiž máte určité konečné peníze na infrastrukturu, nejefektivnější je investovat tam, kde cestuje nejvíce lidí. A to je právě mezi největšími městy.

Například pokud máte velká města A a B a městečko C, je efektivnější špičkově zmodernizovat A-B a B-C nechat tak jak je, než jen mírně zmodernizovat všechno. Protože tím ušetříte lidem více času i peněz.

Každou úsporu a každé zrychlení je totiž třeba násobit počtem cestujících, kterých se týká. A takový vypočet se provádí i před každou stavbou, která má dostat dotace z EU. Pokud nevyjde efektivita dostatečná, dotace to nedostane.

+2/0
14.1.2018 19:51

E62r45i30k 41S50a42n60e12t15r63i60k 4468530850664

Záleží na podmienkach taký hybrid PPP funguje.

0/0
14.1.2018 12:54

V24a28c49l89a72v 33V21a51v38r95a 3877974245567

Dvě naprosto rozdílné země v pojetí dopravy.

V USA se vždy létalo a létat bude. Jak chcete vlaky konkurovat třeba na trati N.Y. do Las Vegas a nebo jet autem pouhý týden?

A že tam budete za stejná čas jako s rychlovlakem? Pan novinář se zbláznil? Véte jak daleko je od východního pobřeží USA na západní?

Konkurence rychlovlaků je nesmysl. A jestli něco Amíkům ujelo, tak určitě ne vlak. Nicméně jako velmi zajímavý výlet je jízda "Pacifikem"" nezapomenutelný zážitel. A zájemců turistů je víc než dostatek. Škoda že pan novinář se nikdy nepřesvědčil o tom jak a proč se v Americe cestuje a čím.

+3/−9
12.1.2018 16:32

T12o87m14á27š 35M20o45r21a17v17č33í56k 3977306793545

Však ty vlaky nemají konkurovat přeletům kontinentu (to ani v Evropě nekonkuruje), ale trasám typu Boston-New York- Washington, Cleveland- Pittsburgh - New York, San Diego-Los Angeles-San Francisco, Buffalo-New York, Miami-Orlando-Tampa. Žádné rozdíly mezi Evropou a USA nejsou. Z Moskvy do Paříže nebo Londýna se taky nejede vlakem, dokonce ani z Londýna do Říma, ale z Říma do Neapole nebo Florencie nebo z Paříže do Londýna či Bruselu vlak hodně konkuruje letecké dopravě. V USA si to taky uvědomují, proto staví v Kalifornii a budou stavět na SV.

+4/0
12.1.2018 16:49

P15a32v67e64l 72K19u29n81c 9942519928918

Jste mimo. Článek není o cestování z Prahy do Moskvy nebo Varšavy do Madridu. Při hustotě obyvatel v Evropě jsou malá letadla neekonomická (musí mít dva piloty), takže (VR) vlak nejenže staví poblíž center měst, ale i k letištím pro mezinárodní dopravu. Zajedte si do Francie a přesvědčte se.

Nejde o to, komu "ujel vlak". Jde o to, komu rychle a hlavně užitečně vlaky jezdí.

+4/0
12.1.2018 16:51

M45i61r44e46k 55G13a74j55e28r 5281756309120

Nejak jste pominul ten hlavni duvod, proc tomu tak je. Je to hustotou osidleni. Az bude v USA jednou zit take miliarda lidi jako v Cine, tak tu sit rychlovlaku postavi take. V Americe totiz rozhoduje ekonomika a nikoliv politbiro.

+3/0
12.1.2018 16:53

M20a41r66t26i35n 89R71u82z54i82c74k55a 1902388786837

Nikdo netvrdi, ze VRT bude konkurovat letecke doprave mezi Las Vega a New Yorkem,... to bude po vystavbe VRT trvat 20h...

Ale v USA, pokud to nevite, jsou mesta od sebe vzdalena take jen 300, 500, 1000 km... a tam je vlak konkurenceschopny proti letadlum a i levnejsi... viz treba Northeast Corridor, Boston-New Haven-New York-Philadelphia-Baltimore-Washington, D.C. Max. rychlost na trati je az 240km/h a delka trati je cca 720km.

V USA jsou v planu vystavby dalsich trati, jen zaspali stejne jako my...

https://www.youtube.com/watch?v=AyJEQjabJjI

+2/0
12.1.2018 17:38

J45a40n 67Č52e29k71a55l 7889205514264

Nezaspali, jen počítají s reálnými náklady namísto vlhkých snů nás šotoušů.

Ano, třeba zmíněný Northeast Corridor z našeho pohledu po VRT přímo volá, ale zkuste postavit novou liniovou stavbu skrz takto hustě zastavěné území s naprosto závratnými cenami pozemků...

+1/0
16.1.2018 10:15

M14a97r32t86i56n 46R61u61z76i62c64k68a 1602318186897

Ono to je hlavne o case a konkurenci, proto se ma po modernizaci jezdit jen max. 240-350km/h... Ted je tam max. 240...

0/0
18.1.2018 13:30

V78a68c89l64a73v 95V70a81v87r17a 3777824485857

Co s rychlíkama když nemají pasažéry?

Američané vlakem necestují a nebudou. Od toho jsou letadla. Bezpečnost cestujících v porovnání je v letadle mnohem vyšší než ve vlaku. Notabene cestování vlakem je VŽDY pomalejší. Stačí si spočítat jak dlouho se vlak zdrží ve stanicích.

Tady spíš ujel vlak Evropě. A jak se dostanu letecky z Prahy do Jablonce, nebudeme řešit, ne? [>-]

A rychlík do Jablonce? To snad nebudeme také řešit. Komu že to ujel vlak?

0/−10
12.1.2018 16:22

T76o16m82á73š 66M84o31r94a28v19č38í75k 3117316793705

1) Opravdu je vlak VŽDY pomalejší? To snad záleží odkud a kam jedete/letíte, ne? Když jedete z centra do centra je často rychlejší vlak 2) Bezpečnost v letadle je mnohem vyšší než v autě, ale ve srovnání s vlakem tam není nějaký výrazný rozdíl. Například v USA je to 0,07 vs 0,43 (vlak) vs 7,3 jejich oblíbené auto vs 213 motocykl.

+3/0
12.1.2018 16:36

M17i30r20e80k 76G30a29j86e52r 5181366499980

Vlak je pomalejsi, ale rychlovlak, ktery jezdi 300 km/h a vice, ten je rychlejsi pro dopravu lidi, nez letadlo na vzdalenosti do zhruba 1000 km (i vic pro rychlejsi vlaky). Problem letadla je umisteni letiste daleko od centra mesta a pak dlouha doba odbaveni.

+4/0
12.1.2018 17:04

R48a68d78e23k 90J84a58n84a86t64a 9325676824492

Železnice je (ve vyspělém světě) bezpečnější než letecká doprava.

+2/0
12.1.2018 19:16

M80i35c96h93a49e12l 26K10o57k71e66š 9193566853957

Je vhodné srovnat současně i cenu. Když jsem stál v Tokiu u poklady, mít na výběr, raději bych býval jel 5 hodin za cenu našeho pomalíku. A to jsem navíc musel koupit tři dospělce, přitom u nás by to byl jeden dospělec a při věku 13 a 15 dvě děti nebo studenti. V Japonsku počítají děti jedince do dvanácti let.

+1/0
12.1.2018 16:14

R30a58d57e81k 95J78a50n59a62t20a 9465306844292

Pokud to srovnáte s tamní kupní silou, tak to zas tak drahé není.

A navíc si prosím uvědomte jednu věc. To že vlak jede pomalu, ho levným nedělá. Vlak jedoucí pomalu má náklady na oskm zpravidla vyšší, než vlak jedoucí rychle!

Pro to musí být v celé Evropě dotování všechny osobáky, zatímco na dobrých tratích se expresní vlaky uživí bez dotací. Jejich cestovní rychlost je vyšší a náklady na oskm tudíž nižší.

+1/0
12.1.2018 19:19

M65i86l22a92n 79V48o61l54e23k 5869473816489

To je ale blábol. Náklady s rychlostí samozřejmě prudce rostou. Snížit náklady na osobu a kilometr lze jedině velkým počtem přepravených osob, což se nedaří bez dotovaných cen. I trať Praha-Ostrava je dotovaná. Stát dotuje slevy různým skupinám cestujících a přepravci do toho stejně strkají svoje peníze.

+1/−2
13.1.2018 8:29

R20a16d55e81k 37J72a88n65a15t74a 9855856694402

Pravděpodobně jste laik.

Ale i tak si můžete nakreslit a spočítat, že se zvýšením cestovní rychlosti potřebujete na daný přepravní výkon (oskm) úměrně méně souprav i personálu (což je věttšina nákladů). Například pro hodinový interval na Praha-Brno dnes potřebujete 6 souprav (jízdní doba 2.5 hodiny + dejme tomu 0.5 hodiny rezerva na obrat). Pokud zkrátíte jízdní dobu na 1 hodinu, stačí vám při stejné rezervě pouze 3 soupravy. To jsou náklady poloviční a převezete stejně lidí (přesněji stejně oskm).

Přitom VRT soupravy nejsou 2x dražší než soupravy pomalé. Jsou jen o cca 30-40% dražší a ten rozdíl se stále snižuje. Než bude VRT Praha-Brno dostavěna, už bude rozdíl zanedbatelný, stejně jako je dnes zanedbatelný rozdíl mezi cenou soupravy s vmax. 100 km/h a 160 km/h.

JInak ale máte pravdu v tom, že vetší počet přepravených osob také o něco snižuje náklady na oskm, protože pořizovací cena soupravy přepočtená na sedačku klesá s kapacitou soupravy a při velké poptávce se vyplatí kupovat soupravy dlouhé. Ale to je rovněž argument pro VRT. Poptávak totiž několikanásobně vrozste, vzi zkušenosti z Francie, a vy klidně můžete, stejně jako tam, provozovat soupravy pro 1200 lidí. To dnes u nás není možné, protože tolik cestujících v jeden čas na pomalý vlak nenalákáte.

+3/0
13.1.2018 11:34

M75i44l83a13n 80V40o79l90e84k 5539253766479

Doufám, že vy jste také laik. Aspoň ve smyslu, že o stavbě VRT nerozhodujete. Ignorujete položky pro vás nepříznivé a 'šijete' podmínky pro ty, co vám vychází lépe. Ano, rychlejší obrátka souprav a personálu přináší úspory, ale musí pro to být splněny i další podmínky, např. symetrické vytížení. S tím souvisí i typ souprav. U ucelených souprav (vozy se společným podvozkem) nelze počet vozů během dne přizpůsobovat poptávce... Ale nemá smysl to všechno tady rozebírat. Zaplaťte si to ze svého a když to uživíte, budete mít můj obdiv.

+1/−1
14.1.2018 17:18

R43a74d45e70k 43J23a40n39a53t16a 9375186574952

Stejné problémy, tj. nesymetrické vytížení, ovšem mají i nevysokorychlostní vlaky. A přízpůsobování souprav během dne poptávce? Nevím, kde jste zatuhl, ale to se dnes nedělá už ani u souprav nevysokorychlostních. Klasické vozy už se v podstatě na Západě nevyrábí, i nové osobní vlaky a regionální expresy jsou dnes uceléné jednotky. Posun, objíždění lokomotiv apod., to je totiž drahé - potřebujete to personál, čas a volné koleje ve stanici.

K poslední větě - stále jste uzavřen v představě, že VRT jsou luxus, na který si musíme "vydělat". Ale on to není luxus. Luxus je to co děláme dnes - jezdíme pomalu a protože to nevydělává, dotujeme to. VRT provoz (např. ve Francii TGV) není dotován, pomalé vlaky (např. ve Francii Intercités a TER) dotovány jsou. VRT jsou cesta k úsporám - klasická investice. Investuji dnes, abych šetřil v budoucnu a tímto se investice časem splatí. Proto to ty státy dělají. Včak VRT mají už i státy s nižším HDP/hlavu než jsme my. Čína, Turecko ba dokonce i Maroko (!).

+2/0
15.1.2018 19:48

I62v59a22n 36H16o19l17a85s 5207387838667

> To je ale blábol.

Promiňte, ale bláboly jsou pouze vaše dalekosáhlé závěry postavené na naprosto nesmyslných premisách.

0/0
15.1.2018 23:23

R51o67b28e31r12t 65M60á35s55l89o 1691131517717

Já bych to neviděl tak tragicky. USA (a Brno) prostě rychlovlaky přeskakují a vybudují hyperloop ;-).

0/0
12.1.2018 15:36

V39l11a31d37i55m94í33r 44F27i41b71i27g18e66r 5394571641174

Myslím že ČR přeskočí i ten Hyperloop a vybuduje přímo teleportovací stanice;-D

0/0
12.1.2018 23:01

P86a76v71e72l 20R32y14b71á56ř 7312501719890

Při takovém článku si vždy vzpomenu na článek ve VTM někdy kolem roku 67, kde se představovala doprava v roce 2000. Tehdy psali, že metro v Moskvě, Paříži a Londýně je automatické apod. Na závěr zazněla věta, že ani Praha s naší republikou nezaostávají za světem. Po dlouhém zkoumání patřičných ústavů bylo rozhodnuto, že na příště se bude používat k brzdění kolejových vozidel, místo hrubozrnného písku písek jemnozrnný. Řekl bych, že to platí i 18 let po roce 2000. ;-O

+2/0
12.1.2018 13:12

J19o83s44e79f 16K63a82r81f87í43k 7172505866580

Ty rychlosti jsou v naší pidi zemičce docela nepodstatne. Jestli pojedu 3 hodiny nebo 2,5 mě zase tak netrápí...

Spíše by to chtělo rozšířit koridory. Neb na stávající se už více vlaků prostě nevejde.

+2/−15
12.1.2018 12:59

R83a57d92e95k 96N35o62v25a74k 9104653899980

Spíše konečně rychle zbudovat VR tratě.

Na ně se může přesunout mimo VRT i množství rychlíků a uvolnit tak koridory pro ostatní dopravu.

Nákladní doprava skomírá, protože pro ně nejsou na koridorech takty, maximálně tak v noci.

+14/0
12.1.2018 13:28

S32t83a47n11i92s54l50a61v 42K73r86e32j93c80a34r 6977436643324

Ano, už aby se toho i potomci v ČR dočkali. Jen je zde otázka ekonomických nákladů. Eurostar s jeho rychlostí nejde posadit na běžnou trat mezi Prahou a Hradcem Králové nebo Táborem. Na nich bude i tak nutné v budoucnu redukovat množství silničních přejezdů a rozhodně vyloučit přejezdy bez závor. Při cenách stavebních prací a úprav to v ČR bude asi hodně dlouhá doba, a ještě mnoho prezidentů si vyzkouší křeslo na pražském Hradě než toto bude aktuální.

+1/−2
12.1.2018 13:52



Najdete na iDNES.cz